دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

اطلاعاتی در خصوص سیستم روغن کاری پژو پارس

بررسی سیستم روغن کاری «پژو پارس» :

اگر برای خودروی «پژو پارس» روغن مناسب انتخاب شود باعث افزایش یافتن عمر  موتور خودرو می گردد و همچنین میزان مصرف سوخت هم در خودرویمان کاهش خواهد یافت.

اگر هنگام خرید روغن موتور از یک روغن موتور مناسب استفاده نماییم مزایای زیر را به همراه خواهد داشت :

  1. نقطه جوش بالا
  2. کاهش سایش قطعات
  3. کارکرد مثبت و طولانی مدت
  4. عدم آلودگی محیط زیست
  5. جلوگیری از اکسیداسیون موتوری

کیلومتر کارکردی اتومبیل تعیین کننده بهترین زمان عوض کردن روغن می باشد .

روغنی که در موتور خودروی «پژو پارس» مورد استفاده قرار می گیرد دارای مشخصه  های زیر می باشد :

درجه گرانروی SAE 20 W 50 با کیفیت و سطح کارایی API SJ است. حجم روغن موتور مورد نیاز با فیلتر ۴،٨۵ لیتر است

البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد.
هنگام چک کردن روغن خودرو توسط گیج، موتور باید خاموش باشد و خودرو در سطح صافی قراربگیرد، سپس گیج را پاک کنید و در قلاف خود قرار دهید. باید روغن تاخط بالایی باشد و اگر روغن کم شود از خط پایین کمتر نشود.
روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درمیآید و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است ، روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است.
به یاد داشته باشید خروج دود آبی از اگزوز نشانه روغن سوزی است.
سرعت زیادخودرو، رانندگی پر بار، ترافیک سنگین، رانندگی در سرما قبل از گرم شدن موتور، خاموش و روشن کردن موتور به ویژه در سرما، رانندگی در هوائی مرطوب و پرگرد و غبار باعث کاهش عمر روغن می شود.

سیستم خنک کاری پژو پارس
آب کم کردن در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود. معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی درب رادیاتور زیاد است سعی کنید در طول رانندگی به آمپر آب توجه کنید. بالا رفتن آمپر آب علتی دارد که باید بر طرف شود. موتور پارس بنا به ارتفاع بیشتر نسبت به رادیاتور نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچگاه هنگام گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید.
آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور می شود زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند.
در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECU اطلاع داده می شود سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده توسط طراح موجود است، فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.
در این سیتم از دو فن استفاده شده که با توجه به شرایط متفاوت دمای موتور راه اندازی شده و با دور مناسبی جهت خنک کاری رادیاتور توسط کنترل رله ها بکار میروند.

منبع : پژو پارس 

رانندگی با خودروی جک جی ۵

اتومبیل «جک جی ۵» دارای یک سوئیچی می باشد که در مقایسه با سوئیچ اتومبیل های دیگر طول بیشتری دارد و از این رو هم می باشد که مقداری توجه ها را به سوی خود می کشاند .

سوئیچ خودروی «جک جی ۵» توانایی کنترل قفل مرکزی از طریق ریموت را دارد .

مادامی که اتومبیل «جک جی ۵» را روشن می کنیم در همان ابتدا متوجه عایق بندی مناسب این خودرو می شویم چراکه صدای موتور و همچنین صدای خیابان ها خیلی کم به درون کابین خودرو نفوذ می کند .

برای آنکه شتاب خودروی «جک جی ۵» را در حالت تخت گاز مورد آزمایش و تست قرار دهیم این خودرو را به مسیری مستقیم رساندیم .

بر خلاف دیگر خودرو‌های ۴ سرعته با اشاره به تمام قدرت گاز گیربکس با کندی وارد مسیر نمی‌شود و واکنش آن نسبت به میزان فشرده شدن پدال گاز سریع است اما شتاب اولیه خودرو با توجه به ۱۴۱ اسب بخار قدرت چندان جالب توجه نیست که البته این موضوع در مقایسه با خودرو مشابهی مانند «تویوتا کرولا» صدق می‌کند و در مقایسه با بسیاری دیگر از خودرو‌های چینی به‌مراتب بهتر است‌.

ترمز‌گیری با توجه به وزن خالص ۱۳۵۵ کیلوگرمی که در شرایط آزمایش تا حدود ۱٫۵ تن افزایش پیدا کرده بود هیچ‌گونه ضعفی را نشان نمی‌داد.

تمایلی در دماغه خودرو به پایین آمدن در هنگام ترمز‌گیری نیز مشاهده نمی‌شد‌.

گیربکس ۴ سرعته J5 به صورت کلی عملکرد قابل قبولی دارد و در هنگام سبقت‌گیری شما را نا‌امید نمی‌کند، چرا که با استفاده از تعویض دنده دستی می‌توانید به راحتی معکوس بدهید و گیربکس هیچ‌گاه به اشتباه هوشمند نمی‌شود تا دنده معکوس شما را پس بگیرد و همواره می‌توانید روی رانندگی پر شتاب با این خودرو حساب کنید‌. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو چیزی حدود ۱۲ ثانیه است.

پشت فرمان

 اولین خودرو اتوماتیک کرمان‌موتور

کرمانی‌ها از اینکه اولین خودرو اتوماتیک‌شان وارد بازار شده، خوشحالند‌. J5 اتوماتیک روی کاغذ هیچ چیزی برای کسب بیشترین‌ها با یک قیمت معقول کم ندارد اما آیا در عمل هم اینگونه خواهد بود‌؟ در خودرو را که باز کنید با تودوزی تمام تیره‌ای مواجه می‌شوید که برای J5‌سواران تازگی دارد، چرا که کرمان‌موتور این تودوزی تیره را جایگزین تودوزی روشن در مدل‌های ۱۵۰۰ دستی کرده است‌.

ابعاد لاستیک در مقایسه با لیفان ۶۲۰ عریض‌تر هستند و در کنار ارتفاع ۱۷  سانتیمتری از سطح زمین پایداری خوبی را نوید می‌دهد‌.

پشت فرمان J5پیش از هر چیز این حس را القا می‌کند که آیا این اتاق متعلق به یک خودرو ۵۵ میلیونی است‌؟ بله، در ظاهر این حس تا مدتی پایدار خواهد بود اما اگر در هر خودرو چینی بعد از تفکر دستی به سر و روی اتاق بکشید، از گفته‌تان پشیمان می‌شوید اما در J5 همه بخش‌ها اینگونه نا‌‌امید‌کننده نیستند‌.

چرم و متریال استفاده شده در اتاق در بیشتر قسمت‌های داشبورد و روی در‌ها کیفیت خوبی دارند و به هیچ وجه احساس خشکی به شما دست نمی‌دهد‌.

روکش چرم صندلی‌ها و فرمان نیز در نگاه اول خود را با کیفیت نشان می‌دهند اما از آنجایی که هیچ دستگاهی برای سنجش کیفیت این تودوزی وجود ندارد، بهتر است بعد از استفاده طولانی‌مدت به بررسی آنها بپردازیم‌.

در سمت چپ فرمان سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها با نشان دادن نور سبز روی هر ۴ لاستیک از مناسب بودن وضعیت تایر‌ها خبر می‌دهد و سیستم صوتی نسبتا بزرگ که در میانه کنسول جای گرفته با ورودی‌USB و ۶ بلند‌گو پشتیبانی می‌شود.

مجموعه نمایشگر‌های پشت فرمان با ملودی رنگ آبی در ۳ قاب دایره‌ای بیشتر یادآور خودرو‌های جدید ژاپنی  و کره‌ای است‌. کامپیوتر سفری این خودرو علی‌رغم طراحی بزرگ بیانگر اطلاعات کاملی نظیر مصرف سوخت و یا فاصله قابل پیمایش نیست‌.

کیفیت تجهیزات کلی اتاق در وضعیت ایده‌آل خودرو‌های لوکس قرار ندارند اما در مقایسه با دیگر خودرو‌های چینی وضعیت قابل قبولی دارند‌.

دسته دنده بزرگ به همراه کلید آزاد‌ساز آن قابلیت تعویض به صورت دستی را نیز دارند‌. روی این گیربکس ۴ سرعته هیچ خبری از کلید‌های حرکت روی برف یا رانندگی اسپرت نیست اما J5 اتوماتیک شما را برای رانندگی اسپرت نا امید نمی‌کند چرا که کات‌آف موتور آن روی دور ۵۰۰۰ انجام می‌شود و با خیال راحت می‌توانید تا دلتان می‌خواهد آن را بتازانید و از هر گونه کات‌آف زیر ۵۰۰۰ دور در دقیقه که در لیفان ۶۲۰۰ دیده می‌شود، در امان باشید‌.

مصرف اعلام شده توسط رسانه‌های چینی برای این خودرو ۷٫۶ لیتر در سیکل ترکیبی است که البته به نظر می‌رسد در حقیقت رقمی حدود ۵۵ باشد که در طول مدت آزمایش امکان محاسبه آن در غیبت کامپیوتر سفری نبود و البته نحوه رانندگی با خودرو نیز نمی‌توانست عدد دقیقی را به ما نشان دهد‌.

منبع : کرمان خودرو

خودروی کپی شده از ماتیز : MVM 110

خودروی «دوو ماتیز» زمانی قدم به عرصه بازارهای خودروی کشورمان  نهاد که محبوبیت و استقبالی از سوی مردم برای خودروهای کوچک شهری و کره ای به گونه ای که امروزه وجود دارد وجود نداشت .

زمانی که «دوو ماتیز» به بازارهای ما وارد شد خیلی ها این خودرو را یک اتومبیل به حساب نمی آوردند و با نگاهی تمسخرآمیز به آن نظاره می کردند .

اما این دوره ی بد برای «دوو ماتیز» خیلی کوتاه بود و خیلی زود این بی مهری ها جای خود را به توجه و طرفداری داد .

 

نکات مثبتی مثل کیفیت و ایمنی بالاتر، تهویه مطبوع مناسب و مصرف سوخت پایین در مقایسه با «پراید»، این ماشین مظلوم را حسابی محبوب کرده بود و حالا دیگر حتی طرفداران پر و پا قرص پراید نیز احترام فرزند کوچک کرمان خودرو  را نگه میداشتند (هرچند بنا به دلایلی از جمله فضای حمل بار و خصوصیات ظاهری، «پراید» همچنان مشتریان بیشتری داشت).

اما پس از مدتی و با خروج محصولات دوو از کشور ام وی ام فرصت را غنیمت شمرد و با ارائه کپی چینی ماتیز (یعنی MVM110) موفق شد از بستری که خودروساز کره ای به سختی برای محصولش آماده کرده بود به خوبی استفاده کرده و به فروش مناسبی در کشورمان دست پیدا کند.
البته کاری به دعوای حقوقی GM (مالک دوو) بر سر این قضیه کپی برداری و اینکه تولید ماتیز در امریکا با نام شورولت اسپارک ادامه یافت نداریم اما خواهر ناخوانده ی چینی هم علیرغم کیفیت و بخصوص ایمنی پایین ترش نسبت به محصول کره ای، خریداران را کاملاً ناامید نکرد.

اکثر دارندگان مدل 110 حداقل در دو سال اول خرید مشکلات عجیب برخی دیگر از چینی های نوپا (و یا برخی از محصولات وطنی) را نداشتند و از اتومبیلشان نسبت به قیمت پرداختی راضی به نظر می رسیدند.

حالا چند وقتی است که مدل جدید این اتومبیل با کد S و ظاهر و باطن اندکی متفاوت در خیابان های کشور دیده می شود.

امروز به لطف همکاری یکی از مالکین محترم که به تازگی اتومبیلش را تحویل گرفته به سراغش آمده ایم تا ببینیم پشت این چهره متبسم چه نکاتی نهفته است.

منبع : ام وی ام 

لیفان 620 : فرشته نجات کرمان موتور

کمپانی «کرمان موتور» در کشور ما به کار مونتاژ اتومبیل های «لیفان» پرداخته است .

شرکت «کرمان موتور» موفق شده است جایگاه خوبی را در بین ایرانی ها باز کند .جایگاه خوبی که «کرمان موتور» در بین ایرانی ها دارد به خاطر خودروهای خوبی مانند: «ماتیز» و «دوو سیلو» است که عرضه کرده است و همچنین علاوه بر آن «کرمان موتور» موفق شده است خدمات پس از فروش خوبی را هم ارائه کند .

ولی متاسفانه به خاطر مسائل ناگواری که برای این شرکت روی داده است «کرمان موتور» نزدیک به ورشکستگی بود و همچنین تا مدت ها هم هیچ گونه خودرویی را عرضه نمیکرد .

تا اینکه همکاری با شرکت «لیفان» توانست شروعی دوباره برای این شرکت مونتاژگر وطنی باشد.

لیفان 620

مدل 620 لیفان به‌نوعی فرشته نجات کرمان موتور بود. این شرکت پس از ناکامی‌های فراوان و عرضه نه‌چندان مناسب لیفان 5200، نیاز به یک شوک قوی داشت تا دوباره به روزهای اوج خود برگردد و 620 همان شوک بزرگ بود. در چین این خودرو فقط با موتور 1600 (در دو نوع ترایتک و LF841Q3) و سه مدل اکونومی، کامفورت و لاکچری عرضه می‌شود که به نظر می‌رسد در ابتدا مدل کامفورت با موتور 1600 سی‌سی ترایتک وارد ایران شد.

لیفان 620 که در سال 2009 به بازار عرضه شد، در چین، برزیل، روسیه، ویتنام و چندین کشور دیگر به فروش می‌رسد. در روسیه این خودرو با نام لیفان سولانو (Solano) مونتاژ می‌شود و به فروش می‌رسد. شرکت ایتالیایی مارتین موتورز (Martin Motors) هم این خودرو را جهت عرضه در بازارهای اروپایی با عنوان MM620 در سایت خود که در تونس واقع است به تولید می‌رساند.

لیفان 620 در سال 89 به ایران وارد شد و در ابتدای ورود به ایران ظاهر جذاب و مدرن به همراه موتور کم‌مصرف و امکانات رفاهی مناسب توانست برگ‌های برنده این ماشین باشد و به‌سرعت فروش آن رو به افزایش رفت.

به دلیل امکانات پایین و قدرت کم موتور 1600 سی‌سی، کرمان موتور تصمیم به عرضه مدل 1800 سی‌سی با کد LFB479Q و تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) در سطح امکانات لاکچری گرفت. همچنین با افزایش امکانات رفاهی، لیفان 620 را به‌عنوان یک محصول ویژه در بازار کم تنوع و پر از مدل‌های قدیمی و تکراری ایران مطرح کرد.

منبع : لیفان 

اطلاعاتی از برلیانس H330

در حال حاضر ما در شرایط و موقعیتی می باشیم که بازار خودروهایمان را چینی ها احاطه کرده اند. انواع و اقسام برندهای چینی در این بین به گوشمان رسیده است .

یکی از این برندهای موجود برند « برلیانس » می باشد .

«برلیانس» را کمپانی «پارس خودرو» مونتاژ می کند و همین موضوع هم جای تعجب دارد.

در واقع سوال این جاست که چرا «پارس خودرو» که تا به الان خودروهای درخشانی مانند : «رونیز» و «ماکسیما» و «مگان» و «نیسان قشقایی» و «تیانا» را به تولید رسانده است حالا به مونتاژ خودروهای چینی پرداخته است؟!

اما متاسفانه در این خصوص پاسخی دریافت نشده است.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران یکی از این محصولات چینی «پارس خودرو» «برلیانس H330» است که فرصتی پیش آمد تا این محصول جدید را مورد بررسی میدانی قرار دهیم.
طراحی ظاهری
اینکه چرا محصولات برلیانس در ظاهر شباهت زیادی به ب‌ام‌و دارند نکته عجیبی نیست، چرا که با شروع شراکت برلیانس با این شرکت آلمانی، برلیانس توانسته کمی رنگ و بوی ب‌ام‌و را به خود بگیرد.

مدل شاسی بلند برلیانس یک کپی کاری ماهرانه از ب‌ام‌و X1 محسوب می‌شود، اما در H330 پای نوآوری به میان آمده است. اینکه محصولات برلیانس در جهت هویت بخشی از یک جلوپنجره خاص با فرم T  بهره می‌برند نشان می‌دهد که چشم بادامی‌ها برای توسعه برلیانس در بازارهای جهانی عزم خود را جزم کرده‌اند!

در نمای جلویی H330 با یک درب موتور حجیم روبرو هستید که با توجه به ارتفاع خودرو و خطوط باد کرده اگرH330  را در آینه خودرویتان مشاهده کنید تصور اینکه یک شاسی بلند پشت سر شما قرار دارد دور از ذهن نیست. سپر جلو دارای خطوط زیادی است که در پایین آن مه‌شکن‌های دایره‌ای شکل جا خوش کرده‌اند. در نمای بغل هم به خطوط سیال و پف کرده گلگیرها بر می‌خوریم.

همچنین خطوط ایجاد شده در زیر و بالای درب‌ها طراحی نسبتا شلوغی را در ذهن تداعی می‌کنند و می‌توانست بهتر از این‌ها برای نمای جانبی وقت صرف شود.

زمانی که به قسمت عقب خودرو که می‌رسیم تمام معادلات به هم می‌ریزد! جایی که هیچ هماهنگی با طرح کلی بدنه را ندارد و کمی بیننده را ناامید می کند.چراغ های عقب در قسمت بالایی خودرو تعبیه شده‌اند که ارتفاع خودرو را بلندتر از حد معمول جلوه می‌دهند و دو چراغ دنده عقب که پایین سپر جای گرفته‌اند داری طرحی ناهماهنگ با بدنه است.

برلیانس با ارائه مدل H320 نسخه هاچ‌بک این خودرو را هم روانه بازار کرده است تا این مدل بیش از پیش تکمیل گردد. در مجموع چهره برلیانس آنقدر تازه و جدید است که عابران نیم نگاهی به این خودرو داشته باشند.

نمای داخلی زشت یا زیبا…؟
نمای داخلی با ترکیب پارچه و پلاستیک فشرده به رنگ کرم و هماهنگ شدن با رنگ مشکی قسمت بالایی داشبورد، بد نیست  اما ساده بودن داشبورد و نبود هیجان در قسمت داخلی خودرو خسته کننده به نظر می‌رسد.

جنس به کار رفته در داشبورد و قطعات کابین از کیفیت نسبتا پایینی برخوردار است

صفحه کیلومتر سه‌بعدی خودرو که شکلی دایره‌ای دارند ما را یاد مزدا۳ و هیوندای توسان می‌اندازد. البته با کمی اختلاف در وضعیت قرارگیری شاخص‌های خودرو. نور پس زمینه ادوات و صفحه کیلومتر به رنگ زرد است و همچنین با روشن کردن خودرو  نور صفحه کیلومتر روشن می‌شود.

در طراحی کنسول‌ها و داشبورد از شلوغ‌کاری خبری نیست و جنس به‌کار رفته چنگی به دل نمی‌زند. تعبیه یک جا عینکی در بالای درب راننده و جای بطری در قسمت پایین درها از جزییات نمای داخلی به شمار می‌رود.

اینکه به طراحی کابین H330 نمره قبولی را بدهیم یا از آن ایراد بگیریم باید به فاکتورهایی از جمله قیمت خودرو و رقیبان چینی و همچنین سلیقه مشتریان  توجه کرد که خود نیز یک امر سلیقه‌ای محسوب می‌شود.

منبع : پارس خودرو