کمپانی «ایران خودرو» پروژه ای به نام NX7 دارد این پروژه برای ساخت خودروی «دنا» می باشد .
شرکت «ایران خودرو» تا به الان بیشتر برروی ظاهر خودروی «دنا» مانور داده است و در خصوص مباحث دیگر مانند : طراحی داخلی و یا مباحث مربوط به مشخصه های فنی تنها ادعاهایی به گوش رسیده است و نمی توانیم تا مشاهده نمودن این خودرو نظر قطعی بدهیم.
تا به الان چندین بار از خودروی «دنا» رونمایی به عمل آمده است اما این رونمایی تنها از قسمت طراحی ظاهری این خودرو بوده است .
حتی مدل هایی که برای نمایش استفاده شده اند هیچکدام از داشبورد و کنسول جدید بهره نمی بردند.
اما «دنا» طراحی ظاهری به اندازه ای متفاوت و چشم گیر بود که موفق شد ذهن دوستداران خود را به دنبال خود بکشاند و آن ها را به گرفتن اطلاعات بیشتر از این خودرو ترغیب کند.
طرح دماغه این «سمند» شرقی، در واقع از دو خودرو مختلف برداشته شده است.
خودروی اول از نسل جدید محصولات میتسوبیشی است. خودروی اول نسل جدید محصولات میتسوبیشی است، خودرویی که زمانی قسمت عقب سمند از روی اجداد آن طراحی شده بود، اما این بار طراحی قسمت جلو پنجره دنا از ای خودرو برگرفته شده است.
اما دیگر بخش های طرح دماغه دنا که البته از نقاط قوت این خودروست. از خودرویی به نام دوو لاستی کپی برداری شده است، و از آنجایی که دوولاستی نیز خودرویی با دور گه کره ای و امریکایی است، لذا استفاده از طرح چراغ ها، درب موتور و نوک گلگیرهای این خودرو حس و حالی از خودروهای آمریکایی نیز به دنا داده است.
درنمای جلو، دنا با وجود کپی بودن، به واقع چهره جذاب و تهاجمی و روز آمدی دارد. چراغ های جلو کاملا بزرگ و پیشرفته طراحی شده اند و از بخش های مختلفی تشکیل می شوند. این چراغ ها در کنار جلو پنجره دهان گشاد و خشن کپی شده از میتسوبیشی، چهره ای بسیار جسور و مبارز به دنا داده است به گونه ای که انتظار می رود با خودرویی پرقدرت و جنگنده روبه رو باشد.
از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند.
سپر جلو نیز در نوع خود طراحی زیبایی داشته و هیچ شباهتی به طراحی قدیمی و تکراری سپر سمند معمولی (X7) ندارد. این سپر از دو بخش برآمده تر دو دو گوش خودرو تشکیل شده است. بخش میانی سپر یعنی فضای مربوط به جلو پنجره زیبا و تهاجمی آن و محفظه مربوط به پلاک کمی گودتر است که به جرات می توان گفت. با طراحی بیشتر خودروهای روز دنیا متفاوت است. البته باید دید این سبک متفاوت در طراحی از منظر سازگاری با اصول طراحی ایرودینامیک چه نمره ای دریافت خواهد کرد.
در نمای جانبی، بخش اعظم خودرو همان سمند است. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند، اما در نمای جانبی عدم تناسب این دو بخش به وضوح به چشم می خورد، چرا که هیچ المان یکپارچه و همگونی در این دو طراحی وجود ندارد و البته مسلم است که علت اصلی این نکته از آنجا نشات می گیرد که این دو بخش از خودروهای متفاوت کپی برداری شده اند.
نکته دیگری که در نمای کنار کاملا جلب توجه می کند، فاصله بسیار زیاد بین محور جلو و نوک تاج سپر خودرو است، این نکته در دنیای امروز خودرو که تمام طراحان سعی دارند اختلاف فاصله دو محور را از طول خودرو به حداقل برسانند. یعنی محورها در نزدیکترین نقطه به نوک و انتهای خودرو قرار گیرند، چندان جالب به نظر نمی رسد و جای بسی تامل دارد. چراکه این فاصله زیاد موجب عدم دقت مناسب در هدایت و هندلینگ خودرو بخصوص در ترافیک شهری می شود این نکته را می توانید به وضوح در خودروهایی مانند پورشه کاین پانامرا ببینید. با توجه به این اشکال و نیز مشکلاتی که تمام مدل های سمند در مورد طراحی اتاق دیده بودید کافی داشته و دارند. لذا بدون شک اولین نکته ای که مالکان دنا را به اعتراض وا خواهد داشت، عدم تسلط کافی بر این خودرو خواهد بود.
ازجمله نکات منفی دیگر، حضور همان رینگ های ۱۵ اینچی معمول سمند برای این خودرو است که چندان متناسب به نظر نمی رسند، لذا بهتر است خود کارخانه پیشدستی کرده تغییرات مناسبی در بخش چرخ و محور ایجاد کند تا این خودرو از رینگ هایی برای مثال به ابعاد ۲۲۵/۱۶/R55 بهره گیرد.
در نمای عقب نیز دنا ترکیبی از دو خودروی شرقی را نشان می دهد، یکی ژاپنی و دیگری کره ای البته هر دو مربوط به نسل قبل و خارج شده از خط تولید هستند. نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد!
از جمله نکات قابل تامل در مورد دنا عدم وجود کوچکترین تناسبی بین طراحی جلو و عقب خودروست، هرچه جلوی خودرو تهاجمی، خشن و پویاست، در طراحی عقب آن خطوط قوسی، غیر حجیم و آرام حکم فرمایی می کنند. به طوری که گویا با دماغه یک سدان پرقدرت اسپرت را به یک خودروی کلاس C کوچک متصل کرده اند.
منبع : سمند
بررسی طراحی داخلی خودروی مگان ۲۰۱۷ :
در درون خودروی «مگان» ۲۰۱۷ جدید ما با یک طراحی مدرن و زیبا روبه رو خواهیم شد که علاوه بر داشتن زیبایی همواره دارای کیفیت ساخت هم می باشد .
یک موضوع دیگر که در خودروی «مگان» ۲۰۱۷ جدید به خوبی واضح است این می باشد که صدا به درون کابین خودرو خیلی کم وارد میشود .
در خودروی «مگان» ۲۰۱۷ جدید حتی افرادی که قدی بلند دارند می توانند به راحتی در صندلی عقب بنشینند بی آنکه اذیت شوند چراکه در این خودرو صندلی های عقب دارای زاویه ۲۷ درجه می باشند .
برای سرنشینان جلو و عقب در «رنو مگان» ۲۰۱۷ ،جای شانه به ترتیب ۱.۴۴۱، ۱.۳۷۷ متر و جای آرنج به ترتیب ۱.۴۲۹ و ۱.۴۱۳ تعبیه شده است.
فضای ۲۱۶ میلیمتر برای پاهای سرنشینان عقب که ۳۷ میلیمتر بیشتر از مدل ۵ درب است.
اگر قبلاً در داخل کابین رنو تالیسمان نشسته باشید ، با فضای کابین Megan جدید احساس غریبی نخواهید کرد. در طراحی داخلیرنو مگان ۲۰۱۷ از سبک های بهره گیری شده در تلیسمان استفاده شده است ؛ یک مانیتور بزرگ ۸٫۷ اینچی در وسط داشبورد خودنمایی می کند که مغز متفکر مگان است که به شما این امکان را می دهد تا شرایط حاکم بر خودرو را مدیریت کنید.
نورپردازی ماهرانه LED داخلی ، صندلی هایی اسپرت مانند از جنس چرم مشکی یا پارچه سیاه رنگ با راه راه نقره ای که کیفیت مطلوبی دارند ، داشبورد کشیده شده و مسطح از ویژگی های طراحی داخلی رنو مگان ۲۰۱۷ است.
طراحی ظاهری رنو مگان ۲۰۱۷ :
اگر تاکنون جدید ترین نسل محصولات رنو همچون تالیسمان و کولیوس را دیده باشید ، حتماً به شباهت کامل میان این دو با رنومگان جدید پی خواهید برد.
رنو در طراحی های جدید خود به سبک جدیدی دست پیدا کرده و سعی می کند استایل خاصی را در همه های خودرو هایش پیاده سازی کند. رنو مگان ۲۰۱۷ ، زیبا و با وقار دارای ابعاد به طول ۴.۶۳، پهنای ۱.۸۱ و ارتفاع ۱.۴۴ متر طراحی شدهاست.
طراحی خارجی سدان رنو مگان ۲۰۱۷ تقریبا همانند مگان هاچبک ۵۵ درب است. برای مثال چراغهای جلویی شکل C کشیده با LEDهای دارای نور ۳ بعدی و چراغهای عقبی LED که مجهز به تکنولوژی نور ۳۳ بعدی قرمز رنگ با پهنای کم حتی روی درب صندوق عقب کار گذاشته شده؛ رینگهای ۱۸ اینچی ۵ پر خودرو را اسپرتتر و طول ۳۰ سانتیمتر بیشتر از مدل هاچبک فضای مناسبی را برای صندوق ماشین در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
منبع : رنو
بررسی قیمت خودروی «هیوندا توسان» :
خودروی «هیوندای توسان» در کشورمان ایران از رنج قیمتی 160.000.000 تومان آغاز می شود به انضمام هزینه های جاری .
این نرخ قیمتی به دلار برابر با 21.650 الی 27.950 می باشد .
مشخصه های خودروی «هیوندا توسان» با نرخ قیمت مذکور به شرح ذیل می باشد :
گیربکس خودکار 6 سرعته
میانگین سوخت استفاده شده 9.8 لیتر در 100 کیلومتر
منتشر شدن گازهای گلخانه ای 233 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD
پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر.
بررسی قیمت خودروی «کیا اسپورتیج» :
شروع قیمت در بازار ایران از 158 میلیون تومان (از 21,900 دلار تا 29,600 دلار)، به علاوهٔ هزینههای جاری.
پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر، گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای 225 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
خب، همانطور که دیدید، این دو خودرو در نمای کلی، بیش از آنچه که فکر کنید به هم شبیه هستند.
ارزش
هیوندای
توسان نسبت به رقبا، خودرویی تقریباً ارزانتر است (شروع قیمت راو 4 از 25,046 دلار)، اما در این مقایسه، به لحاظ مشخصات فنی، پایینتر از کیا قرار دارد. ویژگیهای استاندارد این خودرو شامل یک صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، نویگیشن ماهوارهای، کنترل خودکار تهویهٔ مطبوع، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، محدود کنندهٔ نور آینهٔ دید عقب، بلوتوث تلفن و جریانهای صوتی، صندلیهای جلو برقی و استارت دکمهای و آلیاژ فول سایز زاپاس یدکی.
کیا
اسپورتیج اخیراً 1,900 دلار افزایش قیمت را داشته است، با این حال، این مبلغ اضافی به خوبی شمارا قانع میکند. چراکه بهصورت استاندارد. علاوه بر آپشن های هیوندای، صندلیهای چرمی با گرمکن در هر دو ردیف، سنسورهای پارک جلو و عقب، یک سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی، با سابووفر و آمپلیفایر و زاپاس یدک آلیاژی فول سایز را همراه دارد.
داخلی
هیوندای
هرچند که میزان تجمل در کابین کم است و شما را مبهوت نمیکند ولی درمجموع، هیوندای یک کابین متقاعدکننده را ارائه میدهد. جنس صندلیها ترکیبی از چرم و تودوزیهای پارچهای است و بسیاری از قطعات داشبورد و پنل دربها از پلاستیک سخت ساخته شده است. صندلیها نسبت به کیا، کمتر احساس امنیت را به شما القا میکند بهخصوص برای سرنشینان صندلی عقب. هیوندای اعلام کرده است که این یک پکیج کاربردی است و فضای داخلی را قوی، مناسب و معقول برای ذخیرهسازی همهجانبه مهیا ساختهایم. دو واسط تغذیهٔ 12 ولتی هم وجود دارد و صندلیهای عقب با یک مکانیزم جلو و عقب کردن دو مرحلهای ارائه شده است. متاسفانه برای ردیف عقب هیچ دریچهٔ هوایی تعبیه نشده است
کیا
کابین کیا احساس مجللتری دارد و گویی از طراح آگاهتری برخوردار بوده است. صندلیها با پوشش کامل چرم با دوخت سفید استاندارد، هم برای جلو و هم سرنشینان عقب مهیا شدهاند. طرح داشبورد سودمندتر و تمیزتر به نظر میرسد و با استفاده از مواد نرمتر و ابزارهای نمایشگر و کنسول مرکزی، از لحاظ بصری ظاهری جذابتر و شیکتر را به نمایش میگذارد. حتی در مورد فضای ذخیرهسازی نیز همتراز با هیوندای است، که با محفظههایی بر روی دربهای جلو و عقب، کنسول وسط جادار و نگهدارنده فتجان، فضای کافی را برای وسایل ارائه میکند. در اسپورتیج هم برای ردیف عقب، دریچههای هوا وجود ندارد.
منبع : کیاموتورز
بعد از بررسی هایی که در خصوص خودروی «پراید» و میزان رضایت مردم از این خودرو صورت گرفته است مشخص شده است که نخستین دلیلی که سبب شده است تا مردم چندان رضایتی از« پراید » نداشته باشند قدیمی بودن فناوری این خودرو می باشد .
فناوری استفاده شده در خودروی «پراید» مربوط به سال ۱۹۹۰ می باشد و از آن تاریخ تا به حال هیچ گونه تکنولوژی جدید و مدرنی به آن اضافه نشده است .
در حقیقت صاحبان خودروی «پراید» از خودرویی استفاده می کنند که فناوری اش مربوط به ۲۲ سال قبل است که اتومبیل سازان آمریکایی و آسیایی طراحی کرده اند .
همچنین از جمله دلایل عمده گله و شکایتها از«پراید» ، سیستم ایمنی این خودرو است به طوری که ارابه مرگ خوانده میشود.
زیرا که اسکلت و پیکربندی این ماشین، فوقالعاده ضعیف است. فلزات به کار رفته، سطح استحکام و ضریب مقاومت آن به نسبت خودروهای روز اروپا و حتی تولیداتی مثل پژو 405 ، بسیار ضعیفتر است.
سپر جلوی و عقب «پراید» از نوع پلاستیکی است و اگر خدای ناکرده با سرعت بالا، تصادفی داشته باشید، شاید چیزی از ماشین در زمین به جای نماند و همه آن خاکستر شود.
گرچه تولید کنندگان این ماشین به فکر ساخت یک خودروی ارزان و شهری بودهاند و در سال ۱۹۸۶ به این فکر نمیکردند که روزی این ماشین بخواهد در جادههای تهران-هراز یا تهران-قم به عنوان مسافرکش فعالیت کند.
نکته دیگری که باید به ضعفهای این خودرو اضافه کرد این است که بعد از ۴-۵ سال، هر چقدر هم راننده خوبی بوده باشید و ماشین را تمیز نگه داشته باشید، شاهد در رفتن زوار قسمتهای مختلف و شنیدن صدای تق تق از کنسول جلو تا صندوق عقب خواهید بود.
ممنوعیت فروش پراید در آمریکا به دلیل مشکل ایمنی
آنطور که ویکیپدیا میگوید پراید توسط شرکت مزدا با نام مزدا ۱۲۱ تولید شد و سال ساخت آن ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ است یعنی دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی. اولین تولید پراید ۲۶ سالِ پیش بوده و ظاهر اولیه آن همین پراید هاچبک خودمان است اما پراید سدان، حاصل فیسلیفت کمپانی فورد است، یعنی این محصول تماما در دو دهه گذشته، تغییرات لازم را در شرکتهای مزدا، فورد و کیا دیده است و در آخرین روزهای سال ۱۹۹۹۹، از خط تولید کشورهای شرق آسیا و اروپا خارج شد و تماما به ایران منتقل شد.
فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ در آمریکا تولید میشد و مورد استقبال جوانان به خصوص دانشجویان قرار گرفته بود اما با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراههای آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد؛ سازمان امنیت بزرگراههای آمریکا به دلیل مشکل ایمنی، فروش این خودرو را در خاک آمریکا ممنوع کرده بود! این در حالی است که این خودرو بیکیفیت که فروشش در آمریکا ممنوع اعلام شده بود سالهای زیادی است که در ایران همچنان تولید میشود.
منبع : پراید
تعداد کمی از مدل های مختلف خودروی «پژو ۴۰۷» به وسیله اشخاص و یا شرکت هایی به صورت وارداتی به داخل کشور ما وارد شده اند و تنها دو مدل از «پژو ۴۰۷» به وسیله کمپانی « ایران خودرو» وارد و عرضه می گردند .
آن گونه که گزارشات بر اساس آمارهای غیررسمی به دست رسیده نشان می دهد تعداد ۲ هزار دستگاه از این خودروی «پژو ۴۰۷» توسط وارد کننده های خودرو و همچنین تعداد ۱۵ هزار دستگاه هم به وسیله شرکت «ایران خودرو» روانه بازارها شده است .
مشخصه های نسخه ای از «پژو ۴۰۷» که کمپانی «ایران خودرو» روانه بازارهای خودروی کشورمان کرده است به شرح ذیل می باشد :
از سری موتور EW10A با حجم ۱۹۹۵ سی سی تعداد ۴ سیلندر دو نوع گیربکس دستی (BE۴/۵)و اتوماتیک(AL4 TIP TRONIC) است.
نوع اتوماتیک آن که توسط «ایران خودرو» وارد شده است به فول آپشن شرکتی معروف است. برخلاف تصور رایج، «ایران خودرو» هیچ مدلی از این خودرو را نساخته و مونتاژ نکرده است.
پژو ۴۰۷ اولین بار در ششمین نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران در سال ۱۳۸۳ توسط شرکت ایران خودرو به نمایش درآمد که با توجه به محدودیت واردات خودرو به کشور در آن سالها و طراحی غیرعادی ۴۰۷، این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت و یکی از جذابترین خودروهای به نمایش درآمده بود.
سه سال بعد مدل تغییر چهره یافته (فیس لیفت ۲۰۰۸) پژو ۴۰۷ برای اولین بار در هشتمین نمایشگاه بینالمللی خودرو مشهد در غرفه ایران خودرو رونمایی شد.
از سال ۱۳۸۷ ایران خودرو شروع به ثبت نام و عرضه این خودروی وارداتی کرد که به احتمال زیاد قصد تست بازار ایران و نهایتاً راه اندازی خط مونتاژ آن را داشت که پس از استقبال نسبتاً کم در ایران و توقف تولید آن در فرانسه و قطع ارتباط پژو با ایران خودرو دیگر ادامه نیافت.
یکی از علتهای عدم استقبال از این خودرو در زمان واردات آن بین سالهای ۸۷–۹۰ میتواند قیمت گذاری بالای ایران خودرو و عرضه ارزانتر مدلهای جذاب تر و با آپشن تر توسط واردکنندگان خودروهای ژاپنی و کرهای و حتی چینی باشد. برخی افراد، تبلیغات نامناسب و حتی تحریمهای اقتصادی را از علتهای دیگر توقف واردات و عرضه آن توسط ایران خودرو میدانند.
به هر ترتیب، خودرویی که میتوانست به یکی از محبوبترین و رایجترین خودروهای ساخت و مونتاژ داخل ایران تبدیل شود با دلایلی پنهان و آشکار جای خود را به خودروهای دیگر داد. همین سرنوشت تقریباً شامل حال سیتروئن سی ۵ نیز شد. شاید بتوان موفقترین خودروی فرانسوی در این کلاس را سریهای رنو مگان دانست که البته به اندازه دو خودروی قبلی لوکس و پیشرفته نیست ولی توانسته است با اقبال بیشتری روبرو شود.
سیستم برق و شبکه مالتی پلکس پژو ۴۰۷ شباهت بسیار زیادی با پژو 206 دارد.
BSI مدیریت انتقال برق به سایر قسمتها را برعهده دارد. BSI این خودرو اصطلاحاً مدل CROSS RANGE نامیده میشود؛ یعنی در هنگام کار با دستگاه عیب یاب بر روی این خودرو در منو انتخاب نوع BSI حتماً باید نوع CROSS RANGE انتخاب گردد.
شبکه مالتی پلکس این خودرو از سه شبکه تشکیل شده است که توسط BSI با یکدیگر در ارتباط میباشند.
شبکه این خودرو FULL CAN میباشد، یعنی از شبکه VAN در این خودرو استفاده نگردیده است.
به سیمهای این شبکه برق در این خودرو CAN-H و CAN-L گفته میشود. این سیمها همان DATA و DATA BAR در شبکه مالتی پلکس پژو 206 میباشند.
منبع : پژو