دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کم استرس ترین شهرهای جهان و رتبه تهران

بودن در فضای شهری پر از تنش و استرس متواند بر روح و روان مردم آن شهر تاثیرات مخربی بگذارد . مسلما شلوغ ترین و طبعا پر استرس ترین شهرهای جهان پایتخت ها هستند . پایتخت ها شهرهایی هستند با تجمع مشاغل و آدم ها . اهمیت کیفیت زندگی مردم ساکن در یک پایتخت و تاثیرش بر فضا و حتی سرنوشت یک جامعه بر کسی پوشیده نیست. به عنوان مثال بسیاری از انسان های مهم ،تاثیرگذار، جریان ساز و پیشرو یک کشور در پایتخت آن زندگی میکنند، بنابراین فضای کلی زندگی در آن شهر بر زندگی آن ها تاثیر میگذارد و طبعا اگر آن ها در فضایی پر استرس و افسرده زندگی کنند جریان هایی زیر سایه افسردگی و ناامیدی فضای کلی یک کشور را فرا می گیرد .

سایتی به نام زیپ جت با بررسی موارد مختلف در یک کشور و با امتیازاتی که به آنها می دهد میزان استرس آن شهر را مشخص می کند.

مواردی شامل جمعیت ، درآمد ، قدرت خرید ، قرض ، امنیت ، بیکاری ، فضای سبز شهر ، ترافیک ، وسایل نقلیه عمومی ، برابری جنسیتی و قومیتی ، میزان آلودگی صوتی و آلودگی هوا و آلودگی از لحاظ نور ( همانند کم نور بودن فضای شهری ) ، همچنین مدت زمان روشن بودن هوا ، سلامت جسمی و سلامت روحی می شود. به هر یک از این فاکتورها از ۱ تا ۱۰ امتیاز داده می شود ، ۱ بالاترین امتیاز و ۱۰ پایین ترین امتیاز را دارد و در نهایت امتیازات با هم جمع شده و نمره نهایی میزان استرس موجود در هر شهر مشخص می شود.

و اما تهران

شاید هر کس حتی اگر برای مدت کوتاه طعم تهران نشینی را چشیده باشد بتواند رتبه اش را حدس بزند .

در کمال تاسف شهر تهران یکی از پر استرس ترین پایتخت ها به حساب می آید . تهران در میان ۱۵۰ شهر این لیست در رتبه ۱۴۵ ایستاده است. مواردی همچون شلوغ بودن شهر از لحاظ جمعیت ، سیستم حمل و نقل عمومی و مهم تر از همه آلودگی هوا از جمله مواردیست که باعث استرس در فضای شهر می گردد.

شلوغی تهران

تصویری از ازدحام جمعیت در تهران

امروزه تهران از لحاظ مسیرهای عبور و مرور مانند بزرگراهها و پل ها وضعیت نسبتا خوبی دارد ، از لحاظ سیستم های حمل و نقل مانند مترو ، بی آر تی اقدامات گسترده ای انحام گرفته است . گرچه در شهری با این ابعاد شلوغی نبود سیستم حمل و نقل موسوم به قطار هوایی به شدت احساس میشود .

اما مشکل شلوغی شهر تهران مشکلی است که باید در سطح ملی برایش چاره ای اندیشدید . اگر میخواهیم تهران از این شلوغ تر نشود باید کاری کنیم و یا میکردیم! که شهرهای اطراف تهران تا شعاع دویست کیلومتری ، از این شلوغ تر نشود . همه ما میدانیم که حجم زیادی از عبور و مرور در داخل تهران در روز توسط مردم غیرساکن در تهران صورت میگیرد . مردم شهرهای اطراف که خود جمعیتشان به طرز سرسام آوری در حال افزایش است.

تا زمانی که فکری بنیادی به حال سیل جمعیت سرازیر به سمت تهران نکنیم ، اگر تمام تهران بزرگراه شود و مترو و سیستم های حمل و نقل ، باز هم دردی دوا نخواهد شد . چون این سیل همیشه چند منزل از ما جلوتر خواهد بود .

شلوغی مترو صادقیه به سمت کرج

مترو صادقیه کرج

اگرچه برفرض اگر روزی توانستیم مشکل شلوغی ، کیفیت حمل و نقل را برطرف کنیم فقط یکی از آیتم ها برآورده شده .

به زعم نویسنده راه حل اساسی ، باور جمعی به حرکت در جهت حفظ محیط زیست ، بومی گرایی و یکپارچه سازی کشور از لحاظ توزیع امکانات در تمامی زمینه هاست .

منبع : یدک یار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.