دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

رنو پارس بعد از حضور مستقل رنو در ایران حذف می شود؟

در صنعت اتومبیل سازی ایران برای نخستین بار است که حضور یک خودروساز خارجی به صورت مستقل تجربه می شود .

این نخستین تجربه به واسطه قرارداد تفاهم نامه همکاری مشترک میان کمپانی «رنو» و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) حاصل گردید .

به دلیل اینکه فرانسوی ها در گذشته نتوانسته بودند سرقول خود بمانند و بدعهدی خودرا به ما نشان داده اند این بار وزارت صنعت معدن و تجارت با ایجاد چارچوب داخلی سازی و انتقال تکنولوژی به صنعت اتومبیل سازیمان سعی کرده است تا جلو برگشت به یکباره و غیرمنتظره خودروسازانی که به کشورما می آیند را

بگیرد .

کمپانی «رنو» به خوبی با سلیقه مردمان ما آشنا است و این یک مزیت است . کمپانی «رنو» این مزیت را به واسطه داشتن تجربه شراکت با خودروسازان داخلی کسب نموده است .

به عبارتی حضور رنو آن هم به شکل مستقل بر اساس یک برنامه ریزی درست شکل گرفته و به گفته مدیران این شرکت، قرار است که ایران پایگاه تولید خودروهای رنو در منطقه مبدل شود.

اما نکته قابل بررسی فعالیت مستقل رنو در ایران، به زمان بعد از حضور این خودروساز فرانسوی مربوط می شود و آن تحت شعاع قرار دادن فعالیت شرکت هایی نظیر نگین خودرو و رنو پارس به عنوان شرکت های سود رسان به رنو است.
گفته می شود که رنو قصد دارد با توجه به الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در کشور راه اندازی کند.اگر این اتفاق رخ دهد می توان نتیجه گرفت که این خودروساز فرانسوی پتانسیل بازار ایران را بیشتر از هر خودروساز دیگری درک کرده و در حال برنامه ریزی برای به دست آوردن سهم وسیعی از بازار است.
با توجه به سخنان محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر میزان تولید این خودروساز در فاز اول، تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال و در فاز بعدی نیز به ۳۰۰ هزارخودرو درسال افزوده می‌شود که با توجه به وجود قراردادهای ال ۹۰ و ساندرو، میزان تولید این خودروساز در ایران به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید و در نتیجه میزان قابل توجه ای از سهم بازار ایران را نسیب خود خواهد کرد.
با این تفاسیر حضور مستقل رنو در ایران و تاثیرات آن بر شرکتهایی نظیر رنو پارس و نگین خودرو از جهاتی قابل بررسی است.
از آنجا که رنو همواره نشان داده که بسیار اقتصادی عمل می کند و به شدت حافظ منافع خود بوده، شاید پس از حضور مستقل خود به فکر تمرکز تولید محصولات خود بیافتد و به عبارتی بخواهد دست شرکای سابق و واسطه های امروز را از بازار ایران کوتاه کند.
رنو اگر بخواهد ایران را به مرکز تولیدات خود در منطقه مبدل کند، شاید بخواهد تمرکز محصولات خود را از پراکندگی موجود خارج کرده و حتی در صورت نیاز به روش خود واردات برخی محصولات را انجام بدهد.
تمایز به وجود آمده در نوع تولید و ارائه محصولات، به ویژه در خدمات پس از فروش آن نیازمند مدیریت است و از طرفی شاید مشتریان رنو اعتماد بیشتری به رنو مستقل خواهند کرد و به تدریج میل به خرید مستقیم از رنو در آنها افزایش یافته و در این شرایط احتمال خروج رنو پارس و نگین خودرو از بازی رنو خواهد بود.
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، در این خصوص به خبرنگار «میهن صنعت» گفت : اگر قرار است که در بحث توسعه به نتیجه برسیم، قطعا تنوع مشارکت ها به ما کمک خواهد کرد.این تنوع مشارکت می تواند در قالب حضور مستقل یک برند به واسطه ی سرمایه گذاری مستقل باشد چراکه پسند او برای حضور در بازار ایران به این شکل است.
وی در ادامه افزود : در این صورت سیاست های دولت در حوزه کلان و راهبردی صنعت خودرو ایران و قانون گذاری در این حوزه باید به نحوی باشد که به آن شرکت کمک شود.
حسن کریمی سنجری بیان داشت : رنو اعلام آمادگی کرده و وزارت صنعت نیز موافق حضور مستقل این برند فرانسوی بوده، اما پس از حضور مستقل رنو تکلیف شرکت هایی ماننده نگین خودرو و رنو پارس چه خواهد شد ؟ اگر شرکتی بیاید و بتواند در تمام کلاس های خودرویی محصول مورد نظر بازار را تامین کند، قطعا بهتر از آن است که خودر از طریق واردات به دست مصرف کننده برسد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشنان کرد :رنو که قرار است به شکل مستقل عمل کند، بهتر است خودروهایی را که از طریق واردات به داخل کشور می آیند را نیز تولید کند، در این شرایط حتی اگر خودرو به صورت کاملا سی کی دی وارد شود و در خط تولید قرار گیرد، حداقل ارزش افزوده مونتاژ به داخل کشور منتقل شده، چنانکه که از کارگران ایرانی بهره برده و همچنین در بحث اشتغال نیز بسیار موثر است.
وی بیان داشت : البته تمام آنچه که گفته شد به سیاست ها کلان شرکت رنو بستگی دارد که آیا تمایلی به تولید تمامی کلاس های خودرویی خود در ایران خواهد داشت و یا خیر.
فربده زاوه، یکی دیگر از کارشناسان صنعت خودرو نیز در این باره در گفتگو با «میهن صنعت» عنوان کرد : در شروع کار حضور رنو به صورت کاملا مستقل نخواهد بود چرا که بر اساس آنچه که گفته شده است ۴۰ درصد از سهام آن در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده و بر همین اساس نمی توان مدعی شد که این خودروساز فرانسوی حضور کاملا مستقلی خواهد داشت.
وی در ادامه افزود : اما در خصوص نگین خودرو احتمال حذف آن از سمت رنو وجود خواهد داشت چرا که تا به امروز عملکرد آن نه خوب بوده و نه بد چنانکه عرضه محصولات رنو در بازار ایران توسط این شرکت دائمی نبوده است.
فربد زاوه تصریح کرد : در خصوص ایران خودرو و سایپا نیز بعید است که بخواهد رابطه همکاری خودرا قطع کرده و همه محصولات را در کارخانه خود تولید کند چراکه ایران خودرو و سایپا شبکه گسترده ای از فروش و  امکانات تولیدی خوب داشته و  قطع این حجم بسیار زیاد از تولید در کوتاه مدت برای رنو عاقلانه نخواهد بود بر همین اساس فکر می کنم رنو در کنار حضور مستقل خود به شراکت هایی که در ایران داشته احترام خواهد گذاشت.
زاوه در پایان خاطرنشنان کرد : رنو پارس نیز در پروژه ال ۹۰ تعریف شده است و تا زمانی که این محصول وجود داشته باشد، رنو پارس نیز وجود خواهد داشت چنانکه خودرو ال ۹۰  و ساندرو نیز فروش خوبی در ایران داشته و به نظر نمیرسد خودروسازی قصد خارج کردن این خودرو از خطوط تولید خود را داشته باشد.
منبع : رنو

منتفی شدن همکاری سایپا با کیاموتورز و آغاز شراکتش با سیتروئن

آن گونه که مدیرعامل شرکت «سایپا» بیان داشته است در زمستان سال بعد قرار است که نخستین خودروی مشترک میان کمپانی های «پژو سیتروئن» و «سایپا» بعد از آن که شراکت «سایپا» با کمپانی «کیا موتورز» منتفی گردید عرضه شود .

بنابر گزارش ارائه شده توسط پایگاه خبری بورس پرس و نقل گردیده از دنیای اقتصاد :

بنابر بیانات جناب مهدی جمالی مشخص شده است که کمپانی «سایپا» همکاری اش را با کمپانی «کیاموتورز» لغو کرده است و در عوض قرار شده است تا با کمپانی «سیتروئن» به شراکت بپردازند .

 

یکی از ابهامات بزرگ در مورد «سایپا»، به مشارکت با «سیتروئن» فرانسه برمی‌گردد، شرکتی که هنوز مشخص نیست اصلا با «سایپایی‌»ها قراردادی امضا کرده یا نه.

با وجود آنکه گمان می‌رفت سایپا و سیتروئن در جریان سفر کارلوس تاوارس مدیرعامل پژوسیتروئن به ایران، قرارداد مشارکت امضا کرده‌اند، گفته می‌شود دو شرکت با چالش‌هایی جدی بر سر همکاری مشترک مواجه اند.

به گفته برخی منابع آگاه، ظاهرا سیتروئن چندان به‌دنبال انتقال فناوری نبوده و این موضوع به مانعی جدی بر سر راه شراکت با سایپا تبدیل شده است.

آن‌طور که جمالی عنوان کرده، اولین محصول مشترک میان این دو خودروساز، اواخر سال 2017 میلادی (زمستان 97) راهی بازار داخل خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: به‌زودی نقل‌و‌انتقال سهام سایپا کاشان به سیتروئن (به‌عنوان بخشی از قرارداد) انجام خواهد شد.

جمالی در مورد کیاموتورز نیز عنوان کرد: همکاری با این شرکت با توجه به سیاست‌های تعیین شده از سوی وزارت صنعت مبنی‌بر الزام سرمایه‌گذاری در ایران، منتفی شده است.

منبع : کیاموتورز

افزایش قیمت خودروی پراید

اخیرا شاهد افزایش قیمت خودروی «پراید» در کشورمان بوده ایم که حال می خواهیم به طور دقییق تر این افزایش قیمت را مورد بررسی قرار دهیم :

بنابر گزارش ارائه شده توسط ۵۹۸ و نقل گردیده از سایت خبری فارس :

قیمت اتومبیل های خارجی و داخلی در حدود ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان الی ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان جهش را تجربه کرده است و این بالا رفتن قیمت های خودرو به دلیل نوساناتی است که ارز داشته است و در آخر نیز طی چند هفته اخیر نرخ ارز افزایش قیمتی قابل توجهی داشته است .

مطالب گفته شده در بالا بر اساس گفته فعالان بازار بوده است .

ولی باید به این مسئله نیز توجه داشت که تغییرات نرخ ارز قادر نیست در مدت زمان کوتاهی این همه تاثیر در قیمت تمام شده یک خودرو  و حتی واردات یک خودرو بگذارد .

و برای برآورد تأثیر آن بر قیمت تمام شده تولیدات داخل باید از زمان سفارش‌گذاری خرید قطعات مدتی بگذرد و در مورد خودروهای وارداتی نیز باید حداقل ۴۵ روز زمان برای ثبت سفارش و واردات خودرو صرف شود.

در مورد محصولات پراید نیز می‌توان به رشد ۶۵۰ هزار تومانی سایپا ۱۱۱ اشاره کرد به طوری که در حال حاضر این خودرو ۱۱ میلیون و ۱۰۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ نیز با رشد ۶۰۰ هزار تومانی به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۲۰۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش ۴.۵ میلیون تومانی قیمت مگان

قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ پارس خودرو با افزایش یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به ۲۲ میلیون تومان رسید و هر دستگاه تیانا نیز با رشد قیمت ۵ میلیون تومانی، ۹۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

افزایش قیمت ماکسیما دنده اتوماتیک نیز ۴ میلیون تومان است به طوری که در حال حاضر این خودرو ۷۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت هر دستگاه مگان دنده اتوماتیک نیز این روزها به ۵۱ میلیون تومان رسیده که افزایش ۴.۵ میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

* رشد ۲ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی

در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افزایش ۲۰ میلیون تومانی قیمت پرادو اشاره کرد، به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در خصوص تویوتا کرولا نیز باید به افزایش ۶ میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد، در حال حاضر این خودرو با قیمت ۸۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت هر دستگاه یاریس هاچ‌بک نیز با رشد ۵ میلیون تومانی به ۵۴ میلیون تومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه اسپورتیج نیز مشمول افزایش ۶ میلیون تومانی شده و در حال حاضر این خودرو ۱۰۳ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت هر دستگاه موهاوی نیز با رشد ۵ میلیون تومانی به ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است.

در مورد محصولات مزدا نیز می‌توان به رشد ۲.۵ میلیون تومانی قیمت مزدا ۲ اشاره کرد که در حال حاضر ۴۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین قیمت مزدا ۳ در بازار با رشد ۴ میلیون تومانی به ۷۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت هر دستگاه هیوندایی I۲۰ با افزایش ۲.۵ میلیون تومانی به ۴۶ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه هیوندایی I۳۰ نیز با افزایش ۲ میلیون تومانی، ۵۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت هر دستگاه آزرا گرانجور با افزایش ۷ میلیون تومانی به ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است.

هر دستگاه جنسیس نیز با رشد قیمت ۳ میلیون تومانی، ۱۳۰ میلیون تومان و هر دستگاه سوناتا با افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی، حدود ۹۴۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

منبع : پراید

پژو و رنو مانع پیشرفت خودروسازان داخلی!

در این مقاله توضیحاتی بیان می شود که نشان دهد کمپانی های «پژو» و «رنو» صنعت خودروسازی ایران را به یک مونتاژ کار صرف مبدل می سازد .

ما تنها زمانی می توانیم از صنعت خودروسازی کشورمان انتظار پیشرفت کردن داشته باشیم که در قدم اول مشکلاتی که مربوط به مقوله های خصوصی سازی ساخت قطعات که خود یکی از بزرگ ترین مشکلات در صنعت خودروسازی است حل گردد . در غیر این صورت نباید انتظار و توقع پیشرفت کردن در این صنعت را در کشورمان داشته باشیم .

بنابر گزارش و نوشتار سرویس اقتصاد مشرق :

خیلی از مردم هستند که همیشه در ذهنشان این مسئله موج میزند که چرا کشورما نتوانسته است همانند کشورهای مثل : ترکیه و کره جنوبی پیشرفت کند؟ آنها این سوال در ذهنشان هست که یعنی می شود ایران از مسیری که ترکیه ای ها و یا کره جنوبی ها در صنعت خودروسازی طی کرده اند استفاده کند و به پیشرفتی که آن ها رسیده اند برسد ؟

و آن ها کیا و هیوندا با سایپا و ایران خودرو مقایسه می کردند ؛ ولی آنچه باید گفت این است که این قیاس  مع الفارق بوده و در ایران بخاطر هشت سال درگیری کشور در دفاع مقدس و آسیب های فراوانی که در جنگ و پس از آن در قالب انواع تحریم و فتنه از سوی غرب و امریکا به کشور وارد شده و این آسیب ها سد راه پیشرفت کشور بوده اند و نمی توان چنین قیاسی کرد ولی عدم این قیاس ما را از بررسی جدی موضوع مطرح شده، دور نمی کند چرا که آنچه برای ما مهم است بحث Cost-benefit یا همان هزینه فایده در این صنعت است که مبتنی بر آن می بایست جایگاه صنعت خودروسازی کشور در ده تا ۱۵ سال آینده در مسیر اقتصادی – سیاسی کشور مشخص گردد.

در بحث رقابت‌پذیری خودرو یا رقابتی‌سازی صنعت خودرو یکی از مواردی که مطرح است، مبحث دانشی است که به اذعان کارشناسان حاضر در این صنعت و اساتید دانشگاهی، در بیست سال اخیر تلاش های فراوانی در این مسیر صورت گرفته و در پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور، دانشجویان حاذقی تربیت و فارغ التحصیل و در این صنعت مشغول به کار شده اند و در نتیجه از منظر سرمایه و مدیریت باید مسئله را بررسی کنیم که چرا نتوانستیم به سطح مورد نظر از رقابت دلخواه ظرف این چند دهه برسیم.

البته همه دلایل عدم رسیدن به نقطه مطلوب به مشکلات تحمیلی بیرونی به کشور خلاصه نمی گردد و بخش بزرگی از آن در ضعف های داخلی است که شناسایی و اصلاح آن می تواند موانع پیش رو را یک به یک از بین ببرد.

از جمله مسائلی که صنعت کشور از جمله صنعت مهم خودرو سازی (که سهم دو درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد) با آن درگیر هستند، مسئله ارزش افزوده است که امروزه به افزوده بر ارزش تبدیل شده است. د‌ر شرایط رکود‌ کنونی و کمبود‌ نقد‌ینگی واحد‌های تولید‌ی د‌ر کشور، پرد‌اخت به روز مالیات بر ارزش‌افزود‌ه توسط تولید‌کنند‌گان، معضل بزرگی برای تولید‌کنند‌گان رقم زد‌ه است.

معافیت برخی کالاها از پرداخت مالیات از یک طرف و عدم معافیت زنجیره پیشین آنها از طرف دیگر، نحوه استرداد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده، کاستی های زیرساختی مورد نیاز در اجرای قانون، تفسیرپذیر بودن برخی احکام و امکان سلیقه ای شدن اجرا و معضل اساسی استرداد اعتبار مالیاتی فعالان اقتصادی و بروز و ظهور پدیده کدفروشی از مهمترین چالش های اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنایع تولیدی کشور می باشد.

مشکل ارزش افزوده د‌ر وارد‌ات مواد‌ اولیه تولید‌ی به خوبی مشهود‌ است. با توجه به اینکه هزینه گمرکی مواد‌ اولیه وارد‌اتی ۵ د‌رصد‌ است اما ۹ د‌رصد‌ مالیات بر ارزش‌افزود‌ه از آن د‌ریافت می‌شود‌. این مقد‌ار ارزش مالیاتی چند‌ان منطبق با عوارض گمرکی نیست. از طرف د‌یگر پرد‌اخت پنج د‌رصد‌ حقوق وارد‌ات را می‌توان با ضمانتنامه‌های بانکی پرد‌اخت کرد‌ اما ۹ د‌رصد‌ مالیات بر ارزش‌افزود‌ه را باید‌ به صورت نقد‌ی به سازمان امور مالیاتی واریز شود که این بزرگ‌ترین ضربه به تولید‌کنند‌ه است چراکه بخش قابل توجهی از نقد‌ینگی تولید‌کنند‌ه حین وارد‌ات مواد‌ اولیه از د‌ست می‌رود‌.

از سوی دیگر فشار پرد‌اخت مالیات بر ارزش‌افزود‌ه د‌رحالی به مصرف‌کنند‌ه تحمیل می‌شود‌ که یافته‌های این گزارش علت آن را د‌ر نبود‌ زیرساخت‌های موجود‌ د‌نبال می‌کند‌.

مسئله پیش روی دیگر در صنعت خودروسازی کشور، عدم کارایی نظام بانکی در همراهی با صنعت است. بانکداری مفید برای جامعه در ایجاد ساختمان های شیک و مبلمان مدرن در شعب نیست. بانکدار و بیمه گر وقتی به سمت بنگاه داری رفته و مسیر پیش روی خود را افزایش سود و سرمایه به هر بهانه ای می بیند، هیچگاه حاضر به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای قطعه ساز و خودروسازی که بعلت تحریم و ناکارآمدی مدیریت دولتی، بیش از شش میلیارد دلار به شبکه بانکی بدهکار است، نمی باشد. بانکدار و بیمه گر خودروساز و صنایع وابسته به آن را در مسیر سقوط می بیند و حاضر به مشارکت ارزان با آن برای برون رفت از مشکلات فعلی نیست و سرمایه خود را برای دریافت سود بیشتر در اختیار واردکننده خودرو قرار می دهد و عملا ضد تولید رفتار می کند و در زمان ضعف این صنعت، بازاری را طی پنجاه سال به همت خودروساز ایرانی ایجاد شده، با حمایت خود در اختیار وارد کننده و خودروساز خارجی قرار می دهد.

مطمئناً عدم حمایت از خودرو و قطعه ساز داخلی از سوی بانک ها، مسیر برای جذب سرمایه گذاری خارجی را نیز مسدود می کند. البته این عدم حمایت نظام بانکی عمدتا به حمایت از قطعه ساز بر می گردد، چرا که عمده خودروسازان داخلی، دولتی بوده و دستشان با رانتی که در اختیار دارند به جیب نفت می رسد و با ترفندهای مختلف گلیم خود را از آب بیرون می کشد.

وقتی که در مورد اقتصاد کلان صحبت می شود؛ خودروسازی، فولاد، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها حرف اول را می زنند. خوراک اصلی کشور به اینها می‌رسد. بحث صرفه‌جویی انرژی دست این صنایع است. صنایع انرژی‌بر این ها هستند.

مطمئنا تا زمانی مشکلات موجود در صنعت خودروسازی کشور که بخش عمده آن متوجه صنعت خصوصی قطعه سازی است، حل نگردد، انتظار هر گونه پیشرفت در این صنعت بیهوده است و در این میان ورود خودروسازانی چون رنو و پژو به کشور، همچون سم مهلکی می ماند که صنعت ۵۰۰ ساله قطعه سازی کشور را  نابود کرده و ایران را صرفا به یک مونتاژ کار تنزل می دهد. در این مسیر در نظر گرفتن پیوست هایی چون پیوست انتقال تکنولوژی و الزامات بکارگیری از قطعه سازان داخلی در مونتاژ خودروهای فرانسوی چیزی جز شوخی نمی ماند، چرا که با وجود این مشکلات، این صنعت هر روز ضعیف تر از گذشته شده تا جایی که دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

منبع : پژو

یکی از دلایل افزایش خرید خودروهای داخلی کیفیت محصولات سایپا است

آن گونه که فرماندار شهرستان دشتستان بیان داشته است در طی چند سال گذشته به دلیل بهبود یافتن کیفیت محصولات کمپانی «سایپا» تمایل و رغبت مردم برای خرید خودروهای داخلی بالا رفته است و مردم بیشتر اقدام به خرید خودروهای تولید داخل می کنند .

بنابر گزارش ارائه شده توسط «سایپا» نیوز :

در نمایشگاه بین المللی خودرویی که در شهر بوشهر برگزار شده بود جناب زارع در حاشیه بازدید از غرفه «سایپا» بیان کرد که :

برای آنکه یک جامعه به درجه توسعه یافتگی برسد باید صنعت آن جامعه به توسعه دست یابد در این بین صنعت خودروسازی هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در کشورما صنعت خودروسازی «سایپا» نقش خیلی ویژه و با اهمیتی را ایفا کرده است .

وی بیان کرد: یکی از موضوعات اصلی مردم برای رفتن به سمت خرید خودورهای داخلی در ایران حضور چند گروه خودروسازی از جمله سایپا است و در طی این چند  سال گذشته محصولات این شرکت ها با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شده است.

زارع با اشاره به حضور پررنگ گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه بوشهر عنوان کرد: تنوع محصولات تولیدی برای افراد با درآمدهای متفاوت یکی از عمده مزیت های گروه سایپا است که از این طریق هر فرد می تواند متناسب با درآمدی که دارد خودرو دلخواه خود را از این گروه خریداری کند.
وی گفت: شرکت سایپا به عنوان یکی از گروه های توانمند می تواند بخش عمده ای از بازار خودروهای داخلی را تصاحب کند.
فرماندار دشتستان ادامه داد: به منظور ارتقا هر چه بیشتر کیفیت خودروهای داخلی گروه های خودروسازی ایرانی می توانند از طریق تعامل با برندهای معروف جهانی زمینه تولید خودرو متناسب با استانداردهای جهانی را فراهم کند.
وی با اشاره به خدمات خوب گروه سایپا در سطح شهرستان دشتستان یادآور شد: این گروه با گذاشتن تسهیلات مناسب فروش و همچنین خدمات پس از فروش در سطح شهرستان یاد شده خدمات ارزنده ای را  به مردم عرضه می کند.
فرماندار شهرستان دشتستان گفت: گروه سایپا در نخستین نمایشگاه خودرو استان بوشهر یکی از غرفه های ارزنده نمایشگاه را شکل داده که استقبال خوب مردم نتیجه این  همراهی و حضور است.
وی گفت: در این نمایشگاه با وجود سرما و برف بی سابقه ای که در برخی از شهرستان های استان بوشهر رخ داده شاهد حضور فراتر از حد انتظار افرادی از شهرستان های مختلف هستیم که این خود ناشی از رونق وضعیت بازار خودروهای داخلی و بویژه سایپا در بین مردم استان بوشهر است.
زارع عنوان کرد: در جریان بازدید مردمی از نمایشگاه نکته حائز اهمیت حضور خانوادگی مردم در بازدید از این نمایشگاه و حساسیت آن برای بررسی کیفی خودروهاست که این خود حاکی از اقبال مناسب عموم نسبت به بازار خودروهای داخلی است.
وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص شهرهای جنوبی کشور گروه خودرو سازی سایپا یک ظرفیت ارزشمند برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی است که برای تحقق این مهم باید زمینه تعامل مسئولان ارشد گروه سایپا با اتحادیه تاکسیرانی و دستگاه های مربوط به این ناوگان فراهم شود.
زارع بیان داشت: در این زمینه مشارکت بانک ها می تواند عاملی راه گشا برای قرار گرفتن محصولات سایپا در ناوگان تاکسیرانی شهرهای جنوبی باشد.

منبع : سایپا