پیش از آن که اتومبیل «هیوندا آزرا» ۲۰۱۸ به وسیله شرکت «هیوندای» در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس به طور رسمی رونمایی و معرفی گردد عکس هایی از آن را در معرض دید عموم قرار دادند .
در واقع نسل ۶ ام خودروی «هیوندا آزرا» جدیدترین نسل این خودرو است خودروی مذکور به نام «گرنجور» در کشور کره جنوبی نامیده شده است .
بعد از منتشر شدن عکس های خودروی «هیوندای آزرا» ۲۰۱۸ مشاهده شد که این خودرو دارای جلوپنجره آبشاری است .
طرح جلوپنجره آبشاری طرحی جدید برای محصولات شرکت «هیوندای» است .
اولین خودرویی که از این طراحی سود میبرد مدل «i30» است. در عین حال فضای داخلی نیز از طراحی مجللی برخوردار است که ناشی از دوخت چرم با دو ترکیب رنگ متفاوت است.
هیوندا آزرا پلتفرم مشترک با کیا کادنزا دارد.
هنوز هیچ اطلاعاتی از مشخصات فنی آن منتشر نشده است، اما انتظار یک خودروی دیفرانسیل جلو با پیشرانهی ۶ سیلندر خورجینی به قدرت ۲۹۳ اسب بخار که شباهت زیادی به نسل پیشین این خودرو دارد، میرود.
همچنین انتظار میرود سیستم انتقال قدرت ۸ سرعتهی جدید هیوندای برای انتقال قدرت به چرخ های جلو به صورت استاندارد در این خودرو نصب شود.
نسل جدید آزرا به احتمال زیاد از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به عنوان مدل ۲۰۱۸ در دسترس خواهد بود. قیمت گذاری نسل ششم نیز به احتمال زیاد نزدیک به مدل قبلی خواهد بود و از ۳۴ هزار دلار شروع خواهد شد.
این امکان وجود دارد که این خودرو در اواسط نوامبر و در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در معرض دید عموم قرار بگیرد.
هیوندای در اقدامی مشابه با بیامو، اقدام به ساخت فیلمی کوتاه با محوریت خودروی جدید خود گرفته است که در ادامه شما را به تماشای آن دعوت میکنیم.
منبع : هیوندا
بعد از آن که خودروی «تیبا» محصول شرکت «سایپا» را مورد بررسی قرار داده اند مشخص گردیده است که سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با اتومبیل های دیگر مانند «پراید» خیلی نرم تر و همچنین راحت تر است .
در واقع حتی می توان گفت که سیستم تعلیق خودروی «تیبا» در مقایسه با برخی از خودروهای شرکت «ایران خودرو» که دارای قیمتی بالاتر از «تیبا» هم هستندنرم تر و راحت تر است .
سیستم فنربندی «تیبا» در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم میکند و شما میتوانید سواری بهتری را نسبت به سایر رقبای این خودرو تجربه کنید.
(توجه داشته باشید که این موضوع در قیاس با خودروهای هم رده و هم قیمت مطرح میشود)
ابعاد :
تیبا از لحاظ ابعادی 4105 میلیمتر طول، 1635 میلیمتر عرض دارد. این ابعاد به شما اجازه میدهند تا در فضای شهرهای شلوغ و پرجمعیت در هنگام رانندگی راحتتر باشید و مشکل جای پارک نداشته باشید. ابعاد این خودرو باعث شده که خانمها نیز طرفدار آن باشند. بر خلاف ابعاد خارجی، طراحان سایپا سعی کردهاند که بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، میتوانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید.
مصرف سوخت :
در شرایطی که مصرف سوخت بالای خودروها علاوه بر آلودگی شهرها، خالی شدن جیب مردم را در پی دارد، مصرف سوخت 7.1 لیتری تیبا در سیکل ترکیبی بسیار خوب و به صرفه است. کلا اگر خودروی کم مصرف داخلی میخواهید، پیشنهاد ما به شما، تیبا است. مصرف این خودرو از چیزی که اعلام رسمی شده است هم در شرایط مناسب، کمتر خواهد بود.
منبع : تیبا
در خودروی «سراتو» ۲۰۱۷ موارد زیادی وجود دارد که سبب بهبود پیدا کردن این خودرو می گردد . مواردی مانند : درون کابین بهبود یافته و یا استایل و طراحی خارجی ارتقا پیدا کرده خودرو .
ولی باید این نکته را هم در این جا بیان نمود که علاوه بر درون کابین و ظاهر این خودرو که بهبود پیدا کرده است موضوع اصلی که سبب بهبود یافتن خودروی «سراتو »۲۰۱۷ شده است سیستم تعلیق آن است .
خودروی «سراتو» ۲۰۱۷ توسط کمپانی «کیا موتورز» مورد آزمایش های متعدد و گوناگونی برای بررسی سیستم تعلیق اش قرار گرفته است .
بعد از بررسی هایی که «کیا» برروی سیستم تعلیق این خودرو انجام داد کیفیت سواری این خودرو واقعا در راه های پر دست انداز خوب بود .
آنچه بیشتر قابل ذکر است، حتی در مدل پایه، بالانس خوب سراتو در سرعتهای بالا است و این خودرو دست اندازهای بزرگتر را به خوبی جذب میکند.
در حقیقت، رینگهای ۱۶ اینچی سراتو رانندگی نرمتری را نسبت به نسخههای دیگر ارائه میدهند. نسخهی گرانتر با رینگهای ۱۷ اینچی هنوز هم نرم و راحت است اما به خونسردی و آرامش مدلهای پایه با رینگهای ۱۶ اینچی نمیرسد.
در جلو فنرهای محکمتری بکار رفته که بنا به ادعای کیا، پاسخهای تیزی را در دور زدنها نشان میدهد. متأسفانه کیا از لاستیکهای نکسن در سراتو استفاده کرده و لاستیکهای کانتیننتال دیگر در دسترس نیست. فنرهای جلوی سراتو باز تنظیم شده و بالانس بهتری را ایجاد میکنند و بوشهای سختتری نیز به آن اضافه شده است.
چیزی که ما قطعاً حس کردیم آن است که سراتو پس از رد کردن دستاندازی بزرگ سریعاً خود را باز مییابد اما هیچ ناهنجاری و ناراحتی در داخل کابین حس نمیشود و راحتی خودرو آن چیزی نیست که از خودروی با این هندلینگ تیز انتظار داشته باشید.
پیشرانهی ۲ لیتری سراتو نیز کارایی بالایی دارد اما به تلاش بیشتر برای رسیدن به دورهای بالا نیاز است. صدای پیشرانه در دورهای بالاتر کمی خشن و زننده بوده اما انتقال قدرت آن همیشه نرم و روان صورت میپذیرد. چند سال پیش کسی فکر نمیکرد که گیربکس اتوماتیک در این خودروها مشتری داشته باشد اما اکنون گیربکس ۶ سرعته ی اتوماتیک سراتو انتخابی عالی است.
در زمانهای که هر یک دلار ارزش بالایی دارد، گارانتی کیا موجب اطمینان خاطر شماست. گارانتی ۷ ساله به همراه پوشش کامل جادهای پیشنهادی وسوسهانگیز است و رد کردن آن کاری سخت به نظر میرسد.
مجبوریم تا تجربهای کاملتر با همهی تریم های سراتو داشته باشیم اما یک چیز کاملاً واضح است: نادیده گرفتن مدل پایه با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار واقعاً سخت است. این خودرو راحت و کاربردی بوده و تجربهی رانندگی درگیر کنندهای دارد که بیش از بهای خود میارزد. کیا سراتو به تحت تأثیر قرار دادن خود ادامه میدهد.
منبع : سراتو کیا
اینکه آمپرآب خودروی «پژو پارس» به خط ۴ ام برسد بدین معنا است که موتور خودرو گرم شده است .
در چنین شرایطی فن خودرو با وجود خاموش کردن موتور روشن خواهند ماند و این به معنای وجود گرمای غیرمعمول در خودرو است .
روشن شدن چراغ باطری «پژوپارس» به معنای پاره شدن تسمه است و باید خودرو را به گوشه ای برده و خاموش نمایید و تسمه پاره شده را تعویض کنید .
ولی ادامه حرکت و خاموش نکردن موتور «پژو پارس» در شرایطی که چراغ باطری روشن نمی باشد ایرادی ندارد.
با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید این کار مثل پاشو کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید.
اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و آمپر نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور میشود.
در این شرایط درب رادیاتور را شل کنید و با گذاشتن دستمالی خیس که آب آن گرفته نشده است بر روی رادیاتور مانع از سوختن دستتان و پاشش آب به سمت خود شوید.
دقت کنید که سوختگی حاصل از پاشش آب موتور بسیار شدید است و باید فاصله خود را از موتور در این شرایط حفظ کنید.
به این نکته خوب دقت کنید گاهی خودرو به علت خطایی جوش می آورد که در آن لحظه جبران پذیر نیست مثلا پارگی شلنگ آب یا سوراخ شدن رادیاتور، که روشن نگه داشتن موتور در این شرایط خطرناک است بنابراین موتور را باید خاموش کرد ولی اگر حرارت موتور بالاست باید هر ۲۰ ثانیه تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن قطعات و سوختن موتور شوید.
برای اینکه موتور روشن نشود باید سیم کوئل دوبل قطع کنید تا شمعها جرقه نزنند این کار را تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.
این خودرو همانند دیگر خودروها از نوع آب خنک است و با گردش آب توسط واتر پمپ که آب را از موتور به رادیاتور میرساند خنک می شود.
حجم سیستم خنک کننده ۴،٧ لیتر است. نیمی از این حجم را ضد یخ و نیم دیگر را آب مقطر تشکیل می دهد.
به این نکات توجه کنید
درجه حرارت نرمال آب موتور در حدود ۸۰ تا ۹۳ درجه سانتیگراد است.
درب رادیاتور را هنگام گرم بودن موتور باز نکنید.
ضد یخ در هر چهار فصل استفاده می شود زیرا علاوه بر کاهش نقطه انجماد آب باعث افزایش نقطه جوش، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی نیز می شود.
ضد یخ از خانواده الکلها بوده و در دو نوع اتانول و متانول گلیکول استفاده می شود.
بهترین زمان تعویض ضد یخ ابتدای فصل سرما است.
در مسافرتهای پر کار و گرم موتور را ناگهان خاموش نکنید.
اگر با خاموش کردن موتور فن سیستم خنک کننده روشن بماند موتور را خاموش نگذارید و روشن کنید و بعد از چند دقیقه و چند بار گاز دادن موتور را خاموش کنید و مطمئن شوید که فن خاموش شده است.
ترموستات موتور چهار فصلی است و هیچگاه برداشته نمی شود.
بخاری موتور با آب گرم فعال می شود و ترموستات باعث زود گرم شدن بخاری می شود.
هر ۱۵ روز یا بعد از گذشت ۱۰۰۰ کیلومتر، سطح آب را در رادیاتور بازدید کنید.
هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر سالم بودن تسمه پروانه را بررسی کنید توجه کنید که خلاصی تسمه بافشار دادن انگشت دست بر روی آن به اندازه ۱cm قابل قبول است.
منبع : پژو پارس
در این مقاله به نکات مثبتی از خودروی «جک جی ۵» محصول کمپانی «کرمان موتور» پرداخته شده است که خواننده را تشویق به خرید این خودرو می کند .
در زیر به بررسی هر یک از آن ویژگی ها می پردازیم :
هر شخصی در زمان خرید خودرو و انتخاب خودروی خود یک سری المان در نظر دارد یکی از المان هایی که همیشه در نظر همه اشخاص هست و شاید بتوان گفت یکی از با اهمیت ترین المان ها برای هر کسی است موضوع ظاهر خودرو است .
در بازار خودروی کشور ما متاسفانه تنوع خودرویی برای مشتریان خیلی کم بود و افراد برای انتخاب مجبور بودند از میان محصولات چند کمپانی داخلی یکی را برگزینند اما در حال حاضر با وارد شدن خودروهای چینی مقداری از آن مشکل نبود تنوع کم شد .
با این مقدمه کوتاه به سراغ ظاهر «جی ۵» میرویم که شاید تنها موردی باشد که نتوان از آن ایراد گرفت.
به گفته شرکت جک این خودرو طراحی شرکت معروف طراحی خودرو Pininfarina ایتالیاست که طرحهای مهمی از جمله دیزاین خودروی فراری را در کارنامه خود دارد. جک معتقد است که طراحی J5 یکی از بهترین طراحیهای این کمپانی طی ده سال فعالیت اخیرش محسوب میشود. البته باید قبول کرد که ظاهر این خودرو یکی از زیباترین نمونههای بازار است و به سختی میتوان از آن ایرادی را بیان کرد. پس بدون دغدغه از لحاظ ظاهر یکی از اولین انتخابهای هر کس میتواند باشد.
۲٫ فضای داخل کابین
ما ایرانیان، اصولا به آپشنهای داخل خودرو عادت نداریم و گاه با قرار گرفتن یک دستگاه پخش با بهرهگیری از پورت usb بسیار ذوق میکنیم! البته واضح است که ما ایرانیان اصولا انسانهای کم توقعی هستیم!
اما جک جی ۵ دارای یک کابین بسیار بزرگ و البته راحت است. با صحبتی که با چند صاحب این خودرو داشتم و تجربه شخصی خود، متوجه شدم که حتی کسانی که بلند قد نیز هستند به راحتی میتوانند در این خودرو بنشینند و اصلا اذیت نخواهند شد. سرنشینان عقب به اندازه کافی جا برای لم دادن دارند، همچنین یک دریچه کولر (بخاری) برای آنها وجود دارد.
طراحی داخل نیز مانند بیرون آن، جایی برای بحث باقی نمیگذارد. تمامی دکمهها و کنترلها بهراحتی در اختیار راننده بوده و از کارایی خوبی نیز برخوردار است.
عملکرد سیستمهای تهویه و سیستم صوتی رضایت بخش است. در بخش فنی باید بگویم صدای داخل کابین بجز در مسیرهای پر دست انداز و خاکی بسیار کم احساس میشود. این خودرو به عنوان یک سدان از یک صندوق عقب بزرگ و جادار بهره برده است. اگر پیش از این خودروی هاچ بکی داشته باشید، آنگاه بیشتر تفاوت را حس خواهید کرد.
۳٫سیستم ایمنی
طراحی معقول این خودرو باعث شده است که انتقال نیرو به راحتی و بدون عیب انجام شده و تعادل ماشین در پیچها بسیار خوب باشد و به تبع آن حس امنیت بالایی به راننده و سرنشینان منتقل میشود.
طبق گفته شرکت جک، شاسی این خودرو، ۳۸ درصد قویتر و محکمتر از سایر مدلهاست. همچنین بر روی این خودرو جهت تصادفات شدید، بهینه سازیهای مخصوصی انجام شده است. سیستم ترمزها در هر ۴ چرخ دیسکی بوده و متشکل از ABS و ABD است که وظیفه خود را بهخوبی انجام میدهند. هرچند تا رسیدن به کیفیت ترمز در خودروهایی چون رنو، بسیار فاصله دارد. همچنین این خودرو دارای دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو است.
۴٫موتور
قلب تپنده این خودرو توسط شرکت میتسوبیشی (موتور ۱۸۰۰ سیسی) تهیه شده است. کمپانی میتسوبیشی به تولید موتورهای پرقدرت و کم مصرف مشهور است. جک جی ۵ با بهره گیری از سه نمونه موتور وارد بازارهای جهانی شده است. حجمهای ۱۶۰۰ سی سی، ۱۸۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی! این کمپانی هر دو نمونه اتوماتیک و دستی را برای مشتریان آماده فروش کرده است.
البته همانطور که چندی پیش در مقالهای، خرید خودروهای چینی و ایرانی را با یکدیگر مقایسه کرده بودیم، باید بگوییم که خرید خودروهای چینی، علیرغم مزایایی که دارند، معایبی را نیز با خود حمل میکنند. موضوعاتی همچون نبود قطعات، گارانتی و تعمیرات، مشکلات لاینحل موتوری و …
منبع : کرمان خودرو