آن گونه که فرماندار شهرستان دشتستان بیان داشته است در طی چند سال گذشته به دلیل بهبود یافتن کیفیت محصولات کمپانی «سایپا» تمایل و رغبت مردم برای خرید خودروهای داخلی بالا رفته است و مردم بیشتر اقدام به خرید خودروهای تولید داخل می کنند .
بنابر گزارش ارائه شده توسط «سایپا» نیوز :
در نمایشگاه بین المللی خودرویی که در شهر بوشهر برگزار شده بود جناب زارع در حاشیه بازدید از غرفه «سایپا» بیان کرد که :
برای آنکه یک جامعه به درجه توسعه یافتگی برسد باید صنعت آن جامعه به توسعه دست یابد در این بین صنعت خودروسازی هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در کشورما صنعت خودروسازی «سایپا» نقش خیلی ویژه و با اهمیتی را ایفا کرده است .
وی بیان کرد: یکی از موضوعات اصلی مردم برای رفتن به سمت خرید خودورهای داخلی در ایران حضور چند گروه خودروسازی از جمله سایپا است و در طی این چند سال گذشته محصولات این شرکت ها با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شده است.
زارع با اشاره به حضور پررنگ گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه بوشهر عنوان کرد: تنوع محصولات تولیدی برای افراد با درآمدهای متفاوت یکی از عمده مزیت های گروه سایپا است که از این طریق هر فرد می تواند متناسب با درآمدی که دارد خودرو دلخواه خود را از این گروه خریداری کند.
وی گفت: شرکت سایپا به عنوان یکی از گروه های توانمند می تواند بخش عمده ای از بازار خودروهای داخلی را تصاحب کند.
فرماندار دشتستان ادامه داد: به منظور ارتقا هر چه بیشتر کیفیت خودروهای داخلی گروه های خودروسازی ایرانی می توانند از طریق تعامل با برندهای معروف جهانی زمینه تولید خودرو متناسب با استانداردهای جهانی را فراهم کند.
وی با اشاره به خدمات خوب گروه سایپا در سطح شهرستان دشتستان یادآور شد: این گروه با گذاشتن تسهیلات مناسب فروش و همچنین خدمات پس از فروش در سطح شهرستان یاد شده خدمات ارزنده ای را به مردم عرضه می کند.
فرماندار شهرستان دشتستان گفت: گروه سایپا در نخستین نمایشگاه خودرو استان بوشهر یکی از غرفه های ارزنده نمایشگاه را شکل داده که استقبال خوب مردم نتیجه این همراهی و حضور است.
وی گفت: در این نمایشگاه با وجود سرما و برف بی سابقه ای که در برخی از شهرستان های استان بوشهر رخ داده شاهد حضور فراتر از حد انتظار افرادی از شهرستان های مختلف هستیم که این خود ناشی از رونق وضعیت بازار خودروهای داخلی و بویژه سایپا در بین مردم استان بوشهر است.
زارع عنوان کرد: در جریان بازدید مردمی از نمایشگاه نکته حائز اهمیت حضور خانوادگی مردم در بازدید از این نمایشگاه و حساسیت آن برای بررسی کیفی خودروهاست که این خود حاکی از اقبال مناسب عموم نسبت به بازار خودروهای داخلی است.
وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص شهرهای جنوبی کشور گروه خودرو سازی سایپا یک ظرفیت ارزشمند برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی است که برای تحقق این مهم باید زمینه تعامل مسئولان ارشد گروه سایپا با اتحادیه تاکسیرانی و دستگاه های مربوط به این ناوگان فراهم شود.
زارع بیان داشت: در این زمینه مشارکت بانک ها می تواند عاملی راه گشا برای قرار گرفتن محصولات سایپا در ناوگان تاکسیرانی شهرهای جنوبی باشد.
منبع : سایپا
بنابر گزارش ارائه شده توسط ایکوپرس :
آن گونه که جناب آقای معتمد بیان داشته است خودروی «پژو ۲۰۰۸» که محصول مشترک کمپانی های «ایران خودرو» و «پژو» می باشد تا چند روز آتی در بازار خودروی اروپا عرضه خواهد شد .
این موضوع عرضه خودروی «پژو ۲۰۰۸» در اروپا در حالی می باشد که تا یک ماه دیگر این خودرو در بازار خودروی کشورمان نیز به تولید خواهد رسید .
این فاصله کوتاه (یک ماه) میان عرضه محصول در بازارهای جهانی و تولید همان محصول در کشور ما سابقه ای نداشته است و نشان از آن دارد که کمپانی «ایران خودرو» در دوره جدیدی که قراردادهای بین المللی منعقد کرده است هوشمند عمل کرده است .
وی از ارایه محصول جدید ایکاپ منطبق با ویژگی های جغرافیایی ایران خبر داد و گفت: در اروپا این خودرو با موتور ۱۲۰۰ سی.سی عرضه می شود ولی در ایران هم با موتور ۱۲۰۰ سی سی و هم با موتور ۱۶۰۰ سی.سی تولید و عرضه خواهد شد.
معتمد تاکید کرد: ما باید از خدمات فروش و خدمات پس از فروش محصول اطمینان حاصل کنیم چون بسیاری از مشتریان محصولات جدید افرادی هستند که به اعتبار نام ایران خودرو از ما محصول خریداری می کنند و ما باید اعتبار ایران خودرو را حفظ کنیم.
وی فعال بودن نمایندگی های معتبر ایران خودرو در سراسر کشور را نقطه قوتی برای شرکت ایکاپ دانست و گفت: ما برای فروش محصولات ایکاپ باید مدل ویژه ای داشته باشیم تا سایر فرآیندها را براساس آن طرح ریزی کنیم.
معتمد با بیان این که در هر سال یک یا دو محصول جدید روانه بازار خواهیم کرد، گفت: آموزش قبل از تحویل خودرو به مشتری اهمیت زیادی دارد که این فرآیند با آموزش نیروهای انسانی در نمایندگی های ایران خودرو محقق خواهد شد.
وی افزود: نمایندگی های ایران خودرو برای ارایه سرویس های سریع و تعدادی از نمایندگی های منتخب برای سرویس های سنگین به محصولات ایکاپ آماده سازی می شوند.
مدیرعامل ایکاپ با بیان این که اجرای قرارداد پژو منافع زیادی نصیب اقتصاد کشور خواهد کرد، گفت: نخستین محصول پژو ۲۰۰۸ در اسفندماه امسال از خط تولید خارج خواهد شد.
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه مختلف تولید میشود که به دو دستهی بنزینی و دیزلی تقسیم میشوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخهی دیگر بنزینی هستند. نسخههای دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانههای PureTech با حجم ۱۲۰۰ سیسی بهره میبرند و دیگر اثری از نمونهی VTi در این خودرو نیست.
در این مطلب به بررسی خودروهای بنزینی میپردازیم؛ زیرا در ایران طبق روال بازار، انواع خودروی سواری (سدان، هاچ بک و شاسیبلندها) بنزین یا گازسوز هستند و استفاده از خودروهای سواری دیزلی با توجه به کیفیت سوخت عرضهشده در جایگاهها، هنوز آغاز نشده است. خودروهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ در سه نسخهی مجهز به پیشرانههای سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه میشوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند.
منبع : ایران خودرو
اتومبیل های «پژو ۲۰۶» و «پژو ۳۰۷» خودروهایی هستند که طراحی آن ها خاص و منحصر به فرد است از این رو طبیعی است که اضافه نمودن صندوق به این خودروها و خارج نمودن این ها از حالت هاچ بک به سدان امر پیچیده ای است .
به طور کلی در همه خودروها اضافه کردن صندوق به هاچ بک ها کار سختی است اما در دوخودروی مذکور بنابه دلیل بیان شده سختتر است .
با وجود سخت بودن این اقدام اما باز هم مشاهده می نماییم که هم برای «پژو ۲۰۶» و هم برای «پژو ۳۰۷» این اقدام صورت گرفته است لذا در این مقاله به مقایسه و بررسی نوع سدان این دو خودرو و چگونگی طراحی آن ها می پردازیم تا ببینیم کدام یک بهتر عمل کرده اند :
ابتدا با «۲۰۶» شروع میکنیم. این خودرو در نسخهٔ هاچبک طراحی بسیار هماهنگ و زیبایی دارد اما اضافه شدن صندوق موجب شده کمی این هماهنگی و زیبایی مخدوش شود.
با توجه به اینکه در طراحی ۲۰۶ صندوقدار پای ایرانخودرو به میان بوده است، همواره به کاهش هزینهها توجه شده است بهگونهای که در بخش جانبی خودرو تا ستون C، هیچ تفاوتی میان نسخهٔ هاچبک و صندوقدار وجود ندارد. به همین دلیل با نگاه به قسمت جانبی ۲۰۶ SD، صندوق مانند قطعهای اضافه به نظر میرسد که به بخش عقبی خودرو چسبانده شده است. برای طراحی صندوق نیز از نسخهٔ کابریولت ۲۰۶ و همینطور پژو ۶۰۷ الهام گرفته شده است اما بازهم به دلیل کاهش هزینهها، برای چراغهای عقب از همان چراغهای نسخهٔ هاچبک استفاده شده است درحالیکه عمدتاً هاچبکهایی که صندوقدار میشوند از چراغهای عقب متفاوتی بهره میبرند.
در سوی دیگر ۳۰۷ اما رویهٔ متفاوتی در پیشگرفته است. در نسخهٔ سدان این خودرو برخلاف ۲۰۶ در قسمت ستون C تغییراتی ایجاد شده و یک لچکی به آن اضافه شده است؛ بنابراین همین تغییر کوچک تأثیر زیادی در زیبایی نمای جانبی ۳۰۷ سدان داشته و کاملاً هماهنگتر از ۲۰۶ SD به نظر میرسد.
همچنین در این بخش حس اضافه بودن صندوق نیز به چشم نمیآید چراکه صندوق فرم معقولتری داشته و کاملاً با بدنهٔ اصلی ماشین یکپارچه و هماهنگ به نظر میرسد. در قسمت عقب ۳۰۷ سدان نیز بازهم برخلاف ۲۰۶ شاهد استفاده از چراغهای کاملاً متفاوتی با نسخهٔ هاچبک هستیم که این هم موجب برتری طراحی ۳۰۷ نسبت به ۲۰۶ میشود. البته هرچند چراغهای عقب ۳۰۷ سدان طراحی جذابی ندارند اما هماهنگی کاملی با این بخش داشته و مناسب یک خودروی سدان هستند درحالیکه چراغهای عقب ۲۰۶ هاچبک در نسخهٔ سدان چندان نمای جالبی ندارند.
بااینحال هرچند هردوی این خودروها سالها است که از سبد محصولات اصلی و جهانی پژو کنار گذاشته شدهاند اما به دلیل اینکه هر دو در کشورهای ایران و چین همچنان در حال تولید هستند، بد نبود که مقایسهای میان طراحی آنها داشته باشیم تا ببینیم کدامیک در امر تبدیل یک هاچبک به یک سدان موفقتر عمل کردهاند.
در پاسخ به این سؤال میتوان گفت که پژو ۳۰۷ سدان تا حدودی در این زمینه برتر است چراکه با لچکی ستون C، چراغهای عقب متفاوت و فرم زیباتر صندوق، طراحی هماهنگتری نسبت به ۲۰۶ SD دارد که در آن بیشتر به کاهش هزینهها توجه شده است.
منبع : پژو 206
این که دو خودروی «هیوندا سوناتا» و «کیا اپتیما» از خیلی جهات شبیه به هم هستند و به مانند دوقلوهای همسان هستند تنها تا یک جا صدق می کند و پس از آن دیگر شباهتی در کار نیست .
به عبارت دیگر باید این گونه بیان نمود که تجهیزات و امکاناتی در خودروی «هیوندا سوناتا» وجود دارد که در خودروی «کیااپتیما» وجود ندارد یا برعکس آپشن هایی در خودروی «کیا اپتیما» وجود دارد که در خودروی مقابل یعنی «هیوندا سوناتا» وجود ندارد .
برای اثبات این موضوع در این مقاله مثال هایی در این خصوص آورده شده است که در ذیل به آن ها اشاره خواهد شد :
خودروی «هیوندای سوناتا» دارای آینههای دارای روشنایی در آفتابگیرها و چراغهای روشنایی در عقب و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است که در مقابل آن خودروی «کیا اپتیما» این آپشن ها را ندارد .
در مقابل، «کیا» با یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با سابووفر همراه است و همینطور دارای امکاناتی چون طرح برجسته GT بر روی صندلیها، گرمکن و پدلشیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدالهای اسپورتی است که با شخصیت اسپورتی آن بیشتر سازگار هستند.
کیا در طراحی بیرونی یک ارتفاع پایینتر برای خط پنجرهها و یک کیت بدنه برجستهتر دریافت کرده است. البته همانطور که والدین فرزندان دوقلو با این موضوع آشنا هستند، انتخاب مدل خوشقیافهتر از بین این دو، کار مشکلی است. با این حال، در زمینه ایمنی، کیا واقعاً مدل خواهرش را دچار شرمندگی میکند. اپتیما GT دارای سیستمهایی چون کروز کنترل راداری، هشدار پیشبرخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشتسر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است.
هر دوی این مدلها دارای ۶ کیسه هوا هستند که به صورت دوتایی در جلو، کنارههای جلو و حفاظت کلی دیواره قرار گرفتهاند. نسل جدید اپتیما هنوز تحت تست تصادف قرار نگرفته، ولی سوناتا هماکنون به بالاترین امتیاز ایمنی (۵ ستاره) در تستهای امسال دست پیدا کرده است.
بنابراین، این پیروزی در راند اول متعلق به کیا است.
به بررسی قسمتی از طراحی داخلی این دو خودرو می پردازیم :
همانطور که تا به اینجا نیز به طور واضح به آن اشاره شده، این دو خودرو از نظر لیست تجهیزات به کار رفته، شرایط یکسانی دارند. امّا این حقیقت که کیا دارای یک کابین اسپورتیتر است و طراحی کابین هیوندای نیز به سطحی از بلوغ رسیده، باعث شده که هر کدام از برندها، جایگاه خود را داشته باشند.
اپتیما با الگوهای تیره، دوخت قرمزرنگ و پرداخت فلزی بر روی داشبورد و کنسول وسط، ظاهری ورزشکارانهتر و جوانپسندتر دارد و این در حالی است که سوناتا با اینکه با استفاده از تریم فاکس-فیبرکربن بر روی داشبورد و درها، پلاستیک سیاهرنگ کنسول وسط و رنگ مشکی سادهتر صندلیها و غربیلک فرمان، سعی میکند که جذابیت بیشتری برای بیننده ایجاد کند، ولی در سطح پایینتری در مقایسه با اپتیما قرار میگیرد.
نمایشگرهای داخلی با اینکه شباهت زیادی با یکدیگر دارند، تجربهای متفاوت از گرافیک و راحتیِ استفاده را در اختیار قرار میدهند. کاربرد سیستم راهبری ماهوارهای در سوناتا بسیار سادهتر است و راننده در هنگام نگاهکردن به آن، سریعتر میتواند اطلاعات مکانی را دریافت کند. از طرف دیگر، استفاده از سیستم کیا با چالش بیشتری همراه است. البته نقشهها در اپتیما از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردارند، ولی ورودیهای کنترل سیستم راهبری و سوئیچ بین صفحات به زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال، نمایشگر کیا با وضوحی که در هنگام تابش آفتاب دارد و خطوط راهنمایش در نقشه، این اختلاف امتیاز با اپتیما را تا اندازهای جبران میکند.
در زیر این نمایشگر در سوناتا، شرایط سیستم کنترل هوای دوگانه به صورت دیجیتالی نمایش داده میشود؛ چیزی که در مقایسه با کنترلرهای پلاستیکی کیا با مقیاس قرمز-آبی، بسیار سطح بالا به نظر میرسد. در حالی که کنترلهای گرمایش و سرمایش صندلیها در بین صندلیهای کیا قرار گرفتهاند، هیوندای به شکلی منطقیتر، آنها در نزدیکی دیگر کنترلهای هوا به کار برده است
منبع : هیوندا سوناتا
تداوم تولید اتومبیل های «پراید» و «پژو ۴۰۵» تا زمانی که مردم خواهانشان هستند و علاوه بر آن تا زمانی که هیچ جانشینی برای آن ها پیدا نشده است کماکان باقی خواهد ماند .
عبارت بالا جمله ای می باشد که معاون توسعه مدیریت منابع وامور استان های وزرات صنعت معدن و تجارت بیان داشته است .
بنابر گزارش ارائه شده توسط فارس :
نظر و دیدگاه آقای محمدرضا فیاض این است که جهت ساخت و تولید یک خودرو دو موضوع وجود دارد که اساس و اصل آن تولید را می سازد. آن دو اصل بیان شده عبارت اند از : کشش بازار و استاندارد .
آقای محمدرضا فیاض این دیدگاهشان را در خصوص متوقف نمودن خطوط تولید «پژو ۴۰۵» و «پراید» و در نشست خبری که با موضوع افتتاح برنامه ها و طرح های دهه مبارک فجر تشکیل گردیده بود اظهار نمود .
معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: پژو ۴۰۵ استانداردهای فعلی خودروی ایرانی را دارد و بازار هم نسبت به استفاده از آن تمایل نشان میدهد و تا زمانی که خودروی با این کلاس جایگزین نشده، نباید مردم را از آن محروم کرد.
وی تصریح کرد: بنابراین به محض اینکه دو خودرو با استانداردهای مناسب جایگزین پراید و پژو ۴۰۵۵ شود، ما آن را جایگزین میکنیم.
فیاض گفت: بنابراین تولید دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ ادامه مییابد.
وی گفت: در حال حاضر خودروی ۴۰۵ و پراید در نوبت درخواست خرید مردم است و مردم علاقهمند به استفاده از آن هستند، اما ما قطعاً باید تلاش کنیم خودروی خوب به جای آنها تولید و به بازار بیاید، ولی نمیتوانیم به مردم بگوییم از آن استفاده نکنند.
منبع : پژو 405