دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

پژو ۲۰۸ GTI ارزان تر از پژو ۲۰۵ GTI

با اهمیت ترین خودرو برای «کمپانی پژو »مدل «پژو ۲۰۵ جی تی آی» بوده است این  خودروی محبوب در سگمنت خود یک قهرمان به شمار می رفته است .

حالا یک پرسش در اینجا مطرح می کنیم تا کمی چالش به وجود آید . سوال این می باشد که آیا خودروی «پژو۲۰۵ GTI »قادر است از «پژو ۲۰۸ GTII» باارزش تر  باشد؟

در پاسخ به این پرسش ضمن آنکه باید بگوییم که این یک امر نسبی می باشد و بستگی دارد باید بگوییم که در عمل خودروی «پژو ۲۰۵ جی تی آی» یک طراحی پایه ای دارد و آن دسته از تکنولوژی هایی را که باعث خلق لذت رانندگی می شود را ندارد لذا قادر نمی باشد که با خودروی« پژو ۲۰۸ جی تی آی »که یک خودروی مدرن به حساب می آید رقابت کند .

خیلی از افراد فکر می‌کنند که ۲۰۵ GTi هیجان‌انگیزتر بوده و یکی از همین افراد ۳۰۹۳۸ پوند (۴۰۴۲۷ دلار) را برای یک نمونه‌ی دست نخورده پرداخت کرده است. این خودرو که در SilverstoneAuctions سال ۲۰۱۶ فروخته شده در سال ۱۹۸۹ ساخته شده است.

این خودرو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ استفاده نشده اما در طی این زمان به‌صورت معمولی استارت خورده و رانده شده تا اطمینان حاصل شود که پیشرانه و گیربکس آسیبی نمی‌بینند. کیلومتر شمار خودرو عدد ۱۲۸۲۵ کیلومتر را نشان می‌دهد، رنگ خودرو اصلی است و نما، رانندگی و همه‌چیز آن درست شبیه خودروی صفرکیلومتر است. این خودرو به حدی شبیه نمونه‌ی صفر است که شما می‌توانید به نمایندگی پژو بروید و این خودرو را که به عنوان بهترین هاچبک ساخته شده در تمام دوران شناخته می‌شود به آن‌ها بفروشید!

پرشین خودرو: ما ایرانی‌ها از مدل ۲۰۵ پژو خاطراتی خوبی داریم و آنرا به عنوان یکی از بهترین مدل‌های عرضه شده پژو می‌دانیم که برای بسیاری از ما حالت نوستالوژیک هم دارد از همین روی هم بد نیست به تاریخ این خودرو دوست داشتنی نگاهی بیاندازیم و البته امید داریم که مورد توجه خوانندگان عزیز خودروسازی قرار بگیرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، زندگی برای پژو ۲۰۵  در سال ۱۹۸۳ آغاز شد در زمانی که به عنوان جانشین پژو ۱۰۴ به بازار عرضه شد که البته  بیشتر مد نظر مدیران پژو برای پرکردن شکاف بین ۳۰۵ و سوپرمینی ۱۰۴ بود که این مدل ۲۰۵ توسط جرارد والتر و پل بارکو طراحی وتوسعه داده شده بود که شاید خود هم نمی‌دانستند موفق ترین خودرو تاریخ پژو را طراحی می‌کنند.

در اولین سال عرضه مدل پژو ۲۰۵  به عنوان یکی از برترین مدل‌های اروپا خود را به اثبات رساند و البته از سوی نشریه بسیار معتبر autocar  به عنوان بهترین خودرو سال ۱۹۸۳ انتخاب شد.

تولید کننده فرانسوی به سرعت  متوجه پتانسیل بسیار خوب مدل ۲۰۵ شد و در آوریل ۱۹۸۴  مدل پژو ۲۰۵ GTi را عرضه کرد که یک مدل اسپرت تر از ۲۰۵ بود و دارای یک موتور ۱٫۶لیتری با قدرت پیشرانه ۱۰۵ اسب بخاری و با وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم دارای شتاب صفر تا صد در ۸٫۷ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۱۶ مایل در ساعت بود.

به گزارش خودروسازی، مدل سریع تر یعنی GTi 1.9 در اواخر سال ۱۹۸۶ عرضه شد که دارای قابلیت شتاب صفر تا صد در ۷٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۲۷ مایل در ساعت بود  والبته موتور  ۱٫۶ لیتری آن با بروزرسانی دارای قدرت پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار بود.

البته تا به امروزهم  بحث و جدل در بین طرفداران این برند وجود داشته است که مدل ۱۹۸۴ آن با وجود قدرت پیشرانه کمتر دارای بازدهی بالاتر از مدل ۱۹۸۶ به خاطر نیروی گشتاوربهتر بود ولی به هر حال این مدل هنوزهم به عنوان یکی از اسپرت ترین‌هاچبک‌های تاریخ خودروسازی یاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۴  تحت عنوان پروژه پژوتابلوت اسپرت توسط جان تاد که در حال حاضر رئیس FIA   است تنها ۲۰۰ نمونه از مدل ۲۰۵ T16 برای شرکت در مسابقات جهانی رالی  ساخته شد که البته دارای موفقیت چشمگیری هم بود.

با وجود اتخاذ سیستم دیسک چهار چرخ در طراحی مدل T16s کمی‌هم از پلتفرم WRC کمک گرفته شد که در ابتدا دارای قدرت کمی‌پایین تر از ۲۰۰ اسب بخار بود با این حال مدل ۲۰۵ T16 Evo 2 تمامی‌معادلات را بر هم زد و دارای قدرت پیشرانه ۴۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۸۵ خودروساز فرانسوی پژو با بهره گیری از توانایی‌های Pininfarina از یک مدل کروکی ۲۰۵ ویک نسخه CTI رونمایی کرد که البته اسپرتی تر از نسخه GTI  بود که دارای سان روف به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ویا ۱٫۹ لیتری بود.

در ادامه پژو از ۲۰۵s رونمایی کرد که دارای بازدهی بهتر وموتور بروز شده بود و بعد از مدتی از ۲۰۵ XS رونمایی کرد که در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تولید شده بود که یک نسخه بسیار سبک وزن ۲۰۵با درب‌های برقی و البته طراحی لوکس تری بود و دارای یک موتور ۱٫۴ لیتری وشتاب صفر تا صد در ۱۱٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۹۲ مدیران پژو انگلستان از یک نسخه بسیار محدود ۲۰۵ GTi تحت عنوان پکیج ۱FM برای جشن ۲۵ سالگی رادیو بی بی سی ۱ نمود که البته تنها در رنگ مشکی با طراحی‌های ظریف بر روی بدنه همراه بود که تنها ۲۵ عدد از این خودرو ساخته شد.

و سرانجام در زمانی که پژو تصمیم به توقف فروش مدل ۲۰۵ نمود این خودرو نوستالوژیک دارای فروش ۵٫۲ میلیون عددی بود.

منبع : پژو 206

بررسی تجربه رانندگی در سوناتا ۲۰۱۶ VS با اپتیما ۲۰۱۶

زمانی که پشت فرمان خودروی «کیا اپتیما ۲۰۱۶ »می نشینیم و بعد از آن به سراغ خودروی «هیوندا سونوتا ۲۰۱۶۶» می رویم و با آن رانندگی می کنیم می بینیم که  حسی که در« اپتیما »داشتیم در« سوناتا »هم داریم .

پس با این اوصاف باید بگوییم که رانندگی کردن با این دو خودرو احساس مشابهی را در ما به وجود می آورد .

حال ممکن است این سوال مطرح گردد که دلیل این امر چیست ؟ در جواب باید بگوییم که دلیل این امر را باید در موارد یکسان مانند : پلتفرم یکسان و موتور یکسان و سیستم انتقال قدرت یکسان و چند مورد دیگر که در میان «اپتیما ۲۰۱۶» و «سوناتا ۲۰۱۶» یکسان می باشد .

 

در گذشته برخی معتقد بودند که هدایت اپتیما کمی خشک تر از سوناتا است؛ اما چنین چیزی حقیقت ندارد. تجربه ی رانندگی با هر دو مدل کاملا سبک بوده و از خشونت اسپرتی چندانی برخوردار نیست. مزیت این دو مدل این است که هر دو، سواری آسان، راحت و نرمی را در کابین آرام خود ارائه می دهند.

امنیت

خودرو هیوندا سوناتا در آزمون اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه توانست امتیاز کامل با ۵ ستاره را دریافت کند؛ این در حالیست که کیا  اپتیما هنوز مورد آزمایش قرار  نگرفته است. اما با توجه به مولفه های یکسان این دو خودرو، به نظر می رسد که امتیاز آن با سوناتا برابر باشد. همین ماجرا در آزمون موسسه غیرانتفاعی بیمه امنیت ترافیک بزرگراه IIHS تکرار شده است؛ سوناتا با دریافت نمره ی  Top Safety Pick با موفقیت این آزمون را پشت سر گذاشت، در حالیکه اپتیما هنوز از این  آزمایش عبور نکرده است؛ با اینحال به نظر می رسد که امتیاز یکسانی را کسب کند.

از لحاظ قابلیت های امنیتی نیز این دو خودرو به هم شباهت دارند. کیسه هوای جانبی، دوربین عقب و ترمزهای ضد قفل، قابلیت هایی هستند که به صورت استاندارد در این خودروها تعبیه شده است. گزینه هایی همچون سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک تقاطع، هشدار خروج از لاین و هشدار برخورد از جلو مجهز به ترمز اتوماتیک از ویژگی هایی هستند که به صورت سفارشی در این خودروها قرار می گیرد. لازم به ذکر است که تمام تجهیزات این دو خودرو با هم برابر است.

ویژگی های فنی

مولفه های فنی این دو خودرو نیز به هم شباهت دارد، علاوه بر اینکه پیشرانه ی آنها نیز تقریبا با هم یکسان است. به ویژه مدل استاندارد این دو خودرو که از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۴ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار برخوردار شده است. مدل میان رده ی سازگار با محیط زیست نیز از موتور ۴ سیلندر توربوشارژر با حجم ۱٫۶ لیتر و قدرت ۱۷۸ اسب بخار بهره می برد. مدل رده بالاتر۲٫۰T نیز با موتور توربوشارژ ۴۴ سیلندر ۲٫۰ لیتر و قدرت ۲۴۵۵۵ اسب بخار عرضه می شود.

تنها تفاوت آنها مربوط به پیشرانه ی هیبریدی است: مدل هیبریدی سوناتا از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۰ لیتر و قدرت ۱۹۳ اسب بخار برخوردار شده که مصرف آن در خیابان های شهری به ۴۰ مایل (۶۴٫۳ کیلومتر) در هر گالن می رسد؛ در حالیکه مصرف آن در بزرگراه ها، ۴۴ مایل (۷۰٫۸ کیلومتر) در هر گالن اعلام شده است. این موتور هنوز در بین مدل های اپتیما عرضه نشده است. شرکت کیا اعلام کرده است که  اپتیما با پیشرانه ی هیبریدی، تا اواخر امسال به فروش خواهد رسید.

طراحی داخلی و کابین

کیا اپتیما ۲۰۱۶ و هیوندا سوناتا ۲۰۱۶ از لحاظ نمای داخلی نیز با هم متفاوت  هستند. صفحه ی کیلومتر شمار و سرعت سنج، طراحی جدید داشبورد، دنده ی متفاوت و چندین ویژگی جدید دیگر، از جمله ی این تغییرات هستند. تنها شباهت داخلی دو خودروی اپتیما و سوناتا، فضای سرنشینان است؛ البته به یاد داشته باشید که بیشتر خودروهای سدان، تقریبا در اندازه های مساوی ساخته می شوند، حتی اگر از ویژگی های فنی متفاوتی برخوردار باشند.

منبع : سوناتا هیوندا 

مقایسه جنسیس با BMW سری ۵

برای مقایسه نمودن دو خودروی هیوندای «جنسیس Ultimate» و «BMW 528I» بهتر است ابتدا به سراغ خصوصیات مشترک و استاندارد موجوددر هر دو خودرو برویم .

ویژگی های مشترک در هر دو خودرو شامل :

  1. وجود یک عدد صفحه نمایش در روی داشبورد خودروها
  2. مجهز بودن خودرو به سنسور جلو و عقب
  3. چرم بودن تجهیزات داخلی هر دو خودرو
  4. نمایشگر صدای فراگیر
  5. مجهز بودن اتومبیل ها به دوبین دید عقب
  6. قابلیت تنظیم الکتریکی فرمان های هر دو خودرو
  7. مجهز بودن هر دو خودروها به سنسور باران
  8. داشتن چرخ های ۱۹ اینچی آلیاژی
  9. مجهز بودن هر دو خودرو به نوربالای اتوماتیک
  10. چراغ‌های جلوی اتوماتیک با قابلیت گردش در پیچ‌ها
  11. سیستم تهویه دو منطقه‌ای و ناوبری ماهواره‌ای

اما در نبرد سیستم صوتی، «جنسیس»، مدعی کره‌ای، سیستم صوتی LEXICON با ۱۷ بلندگو و مدعی آلمانی سیستم صوتی Harman Kardon با ۱۶ بلندگو مجهز شده‌اند.

از آنجا که «جنسیس »۱۵,۹۰۰ دلار ارزان‌تر از «BMW» تمام می‌شود اما تجهیزات ارائه شده در آن بسیار قابل توجه است، تجهیزاتی مانند: رادار، کروز کنترل، ترمز مستقل اضطراری، تشخیص نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک عقب، کنترل فشار باد تایر، صندلی‌های جلو برقی و دارای حافظه در ۱۲ حالت مختلف، (در ۵۲۸i تنها برای راننده است)، صندلی‌های جلو و عقب گرم‌کن دار و دارای تهویه مناسب، سقف پانوراما، شیشه‌های عقب (برقی)، پرده برقی درب‌های عقب و شیشه عقب، شیشه‌های عایق صدا، درب Soft-Close، درب صندوق خودکار، رنگ متالیک، و یک سنسور CO2 که به طور خودکار تنظیم هوای تازه را در کابین در گردش درمی‌آورد و کمک به جلوگیری خواب‌آلودگی راننده می‌کند.

حال شما می‌توانید شروع به محاسبه قیمت BMW سری ۵ کنید که چگونه خیلی بیشتر از هیوندای جنسیس تمام شده است؟
با نگاه کردن به آپشن های اضافی که در خودروی تست ما نصب شده‌اند درمی‌یابید که برای رنگ فلزی ۲۰۰۰ دلار، درب صندوق خودکار ۱۳۰۰ دلار، پرده عقب ۱۵۰۰ دلار، گرم‌کن‌های صندلی ۹۰۰ دلار، هشدار خروج از خط ۱۴۰۰ دلار، درب‌های Soft-Close 900 دلار و ۳۲۰۰ دلار برای سانروف باید بپردازید.

گارانتی جنسیس بیش از پنج سال است که تحت پوشش خدمت جاده‌ای هیوندای هم می‌باشد و تا ۷۵,۰۰۰ کیلومتر هم به شما کمک‌های جاده‌ای رایگان ارائه می‌دهد.

گارانتی بی ام و به طور متوسط سه سال است، و این در حالی است که خدمات فراگیر شرکت هم رایگان نیست و باید ۱۲۹۰ دلار برای پوشش دهندگی پنج ساله یا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر بپردازید.

راهنمایی‌های کارشناسان فروش در واقع پیش‌بینی می‌کنند که جنسیس حتی کمی کمتر از ۵۲۸i مستهلک خواهد بود، هرچند که نسل جدید جنسیس کمی به خاطر ورود تازه‌اش کمی ناشناخته‌تر از ۵۲۸i است پس این پیش‌بینی راهنماهای فروش کمی خشن گبه نظر می‌رسد.

بااین‌وجود، BMW سری ۵ به‌سادگی نمی‌تواند با هیوندای جنسیس ازنظر ارزش به رقابت بپردازند.

هیوندای هم به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کره‌ای در حال فاصله گرفتن از رقباست و اهداف بلندپروازانه‌تر از این را در سر دارد. مدل جنسیس برای همین طراحی شده است که فراتر از شهرت و نشان هیوندای باشد و فروش قابل‌قبولی را تجربه کند.

در واقع جنسیس به‌قصد جنگ با آلمانی‌ها رشد یافته است که از دو نظر رانندگی و پالایش کابین، خود را با E250 و ۵۲۸i قیاس می‌کند و ویژگی‌های بارز این دو خودرو را با طراحی خاص خودش نشانه گرفته است.

همین امر ما را بر آن داشت تا برای اطمینان از صحت این ادعا، آزمون کاملی از حالات رانندگی این دو خودرو را انجام دهیم. به همین منظور از اطراف بندر خلیج فیلیپ مسیر را شروع کردیم و تا دفتر ملبورن تیم CarAdvice در Cremorne به پایان رساندیم.

منبع : هیوندا 

مقدمه ای بر معرفی تیبا

بررسی خودروی «تیبا» :

در بازار خودروی کشور ما خودروهایی که قیمتشان زیر 25.000.000 تومان است جزو پر رونق ترین خودروها به شمار می روند دلیل این امر هم این می باشد که این رنج قیمتی برای هر کسی قابل دسترسی می باشد .

هم کسانی که توانایی زیادی برای تهیه خودروهای گران قیمت ندارند این رنج قیمتی در دسترس هست و هم حتی کسانی که توانایی مالی خوبی هم دارند باز هم برای تهیه ماشین های به اصطلاح دم دستی به سراغ این رنج قیمتی می روند .

اما متاسفانه در کشور عزیز ما این رده‌ی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به حساب می‌آید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.

یکی از این گزینه‌های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، «تیبا» نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی «سایپا » چند سالی است قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشته‌اند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.

چرا تیبا را بررسی کردیم؟

 هرچند برای عاشقان اتومبیل که همیشه منتظر خواندن جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو هستند، آشنایی با خودرویی تقریباً قدیمی آن هم در ارزان‌ترین قیمت‌های بازار و کمترین امکانات روز، جذابیت چندانی ندارد ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟
نگاهی کلی به پروژه تیبا

بر خلاف شعار تبلیغاتی “زیبای ایرانی” که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 وپراید ، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارزتیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 1000 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌یتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.

منبع : تیبا

مقدمه ای بر معرفی تیبا

بررسی خودروی «تیبا» :

در بازار خودروی کشور ما خودروهایی که قیمتشان زیر 25.000.000 تومان است جزو پر رونق ترین خودروها به شمار می روند دلیل این امر هم این می باشد که این رنج قیمتی برای هر کسی قابل دسترسی می باشد .

هم کسانی که توانایی زیادی برای تهیه خودروهای گران قیمت ندارند این رنج قیمتی در دسترس هست و هم حتی کسانی که توانایی مالی خوبی هم دارند باز هم برای تهیه ماشین های به اصطلاح دم دستی به سراغ این رنج قیمتی می روند .

اما متاسفانه در کشور عزیز ما این رده‌ی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به حساب می‌آید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.

یکی از این گزینه‌های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، «تیبا» نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی «سایپا» چند سالی است قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشته‌اند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.

چرا تیبا را بررسی کردیم؟

 هرچند برای عاشقان اتومبیل که همیشه منتظر خواندن جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو هستند، آشنایی با خودرویی تقریباً قدیمی آن هم در ارزان‌ترین قیمت‌های بازار و کمترین امکانات روز، جذابیت چندانی ندارد ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟
نگاهی کلی به پروژه تیبا

بر خلاف شعار تبلیغاتی “زیبای ایرانی” که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل ام‌وی‌ام 110 وپراید ، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارزتیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 1000 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌یتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.

 منبع : تیبا