دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مقایسه ایمنی پراید و رنو کوئید

سازمان یورو ان کپ خودروی پراید  را مردود اعلام نموده است در حقیقت هیچ گونه اطلاعاتی از سطح ایمنی و کیفیتی این خودرو در دسترس قرار داده نشده است .

در حال حاضر کمپانی سایپا  ایجاد یکسری تغییرات از قبیل : اضافه نمودن کیسه هوا برای این خودرو و همچنین ایجاد ترمز ضد قفل و تقویت نمودن سقف و ستون این خودرو را در این خودرو متذکر شده است و بیان نموده است که با ایجاد این بازنگری ها پراید توانسته است ۲ ستاره ایمنی را کسب بنماید

حتی اگر خبر فوق صحت هم داشته باشد باز هم این خودرو در سطح جهانی از مطلوبیت چندانی برخوردار نمی باشد .

این درحالیست که کوئید فاقد ستاره ایمنی است و کلیپ‌های گرفته شده از تست ایمنی آن فاجعه بار است! در همین خصوص، در نشست خبری اخیر، مدیرعامل رنوپارس اعلام کرد که نمونه وارد به بازار کشور، نمونه برزیلی است و با نمونه هندی تفاوت‌هایی دارد و این خودرو در تلاش گرفتن سه ستاره ایمنی است.

مشخصات فنی

مقایسه ما این‌جا به اوج خود می‌رسد. بنا به ادعای سایپا  از محصولات ایکس ۱۰۰جدیدش، این خودرو از یک موتور ۱٫۳ لیتری ۴سیلندر با توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد. گرچه به‌طور رسمی، شتاب پراید  در کاتالوگ سایپا  ذکر نشده اما در بعضی منابع گفته شده است که این خودرو می‌تواند ظرف ۱۴٫۵ ثانیه جثه۹۰۰ کیلوگرمی خود را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. همچنین حداکثر سرعت پراید  ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

و اما نوبت به کراس‌اور کوچک فرانسوی می‌رسد. کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که قلب آن می‌تواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود می‌جوید. گرچه اطلاعات دقیقی در سایت رنو قرار نگرفته، اما به‌نظر می‌رسد این خودروی ۷۹۹ سی‌سی، زمان۱۷ ثانیه‌ای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!

با توجه به مشخصات فنی که گفته شد، شاید برای اولین بار بتوان پراید را در رقابت فنی، برنده‌ِ قاطع اعلام کرد! خودرویی که تا امروز حتی فکرش را نمی‌کردیم از خودروی دیگری سرتر باشد!

امکانات رفاهی

نوبت به بخش مقایسه امکانات رفاهی این دو اتومبیل می‌رسد. در کاتالوگ رسمی سایپا ، سیستم ضد سرقت، چراغ مه‌شکن، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع و شیشه بالابر برقی جلو به عنوان بخشی از امکانات آن نام برده شده است. می‌دانیم که امکانات ذکر شده بسیار لوکس هستند! اما شاید باورتان نشود که در این کاتالوگ حتی از کمربند ایمنی عقب و ساعت دیجیتال هم به عنوان آپشن‌های محصولات ایکس ۱۰۰ اسم برده شده است که به دلیل کوتاه نبودن عریضه، صندلی و بوق را هم، ما به‌ آن اضافه می‌کنیم!

و اما در لیست امکانات کوئید به مواردی نظیر فرمان برقی، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، کیسه‌هوا، سیستم دسترسی بدون کلید، چراغ مه شکن، شیشه برقی جلو و تهویه مطبوع اشاره شده که گرچه اختلاف چشم‌‌‌گیری با رقیب خود پراید، ندارد اما به‌هرحال از آن کمی جلوتر است.

فضا

پراید یک خودرو مناسب برای یک خانواده ۳ الی ۴ نفره است. البته اگر خاطرمان باشد، در مدل‌های قدیمی‌تر، این‌ خودرو حتی می‌توانست پذیرای ۵ سرنشین نیز باشد ولی چند سالیست که با تغییرات انجام شده در ظاهر این خودرو، اکنون شاهد فضای داخلی به‌مراتب کوچک‌تری نسبت به مدل‌های پیشین آن هستیم. برای درک این موضوع می‌توانید امروز، برای رسیدن به منزل و مقصدتان، سوار یکی از آن‌ها شده و در صندلی پشت بنشینید، احتمالا در طول مسیر در فضای تنگ‌اش کمی اذیت خواهید شد.

حال نوبت به کوئید فرانسوی الاصل می‌رسد! به نظر می‌رسد که این اتومبیل ارگونومی خوبی دارد و راننده و سرنشینان از فضای مطلوبی بهره‌مند هستند ولی ممکن است که برای سرنشینان عقب، به خصوص افراد قدبلند و درشت، فضا کمی تنگ‌ باشد، چرا که به‌هرحال کوئید یک خودروی کامپکت است. فضای بار کوئید حدود ۳۰۰ لیتر است و در مقایسه با پراید که حجم آن حدود ۲۴۵ لیتر است، فضای بیشتری دارد.

منبع :رنو

در مقایسه با پورشه و هیوندا و تویوتا کمپانی کیاموتورز بهتر است

بنیان خدماتی جی دی پاور بر اساس آماری که منتشر نموده است نشان داده است که محصولات شرکت کیاموتورز در سطح کیفیتی بالاتری در مقایسه با اتومبیل های پورشه و تویوتا و هیوندا  دارند .

مسئولیت این موسسه جی دی پاور این می باشد که کیفیت خودروها را در روزهای اول تولیدشان بررسی نماید .

طبق گزارشی که جی دی پاور ارائه کرده است کیفیت اتومبیل ها امسال 6 درصد بالاتر رفته است این پیشرفت از سال 2009 بالاترین نرخ پیشرفت بوده است .

این دست از مطالعات در حال حاضر در 30 امین سال کاری خود به سر می‌برند. تحقیقاتی که موسسه‌ی جی‌دی پاور انجام می‌دهد، بر مبنای کیفیت خودرو‌ها در طول 90 روز اول از مالکیتشان توسط صاحبان آن صورت می‌گیرد.

درواقع مشکلاتی که در این بازه‌ی زمانی توسط مالک انواع خودرو‌ها گزارش می‌شوند، جمع‌آوری‌شده و طبق آن‌ها رده‌بندی کلی تشکیل می‌شود. تعداد ایراد‎های کشف‌شده رکن اصلی رده‌بندی است و هرچه گزارش‌های خرابی بیش‌تر باشند، شرکت سازنده نمره منفی بیش‌تری دریافت خواهد کرد.

تحقیقات این موسسه در بیان عام، به‌عنوان IQS شناخته‌شده است. طبق همین گزارش، اکثر نمانام‌هایی که در این بررسی قرار داشتند نسبت به سال گذشته بهبود کیفیت قابل‌توجهی را کسب کرده‌اند. بدیهی است رده‌بندی یادشده، اهمیت زیادی برای تمامی خودروسازان دارد. از طرفی وقتی نام جی‌دی پاور در میان است کم‌تر کسی فکر تقلب به سرش می‌زند، بااین‌وجود بسیاری از کسانی که در آمریکا قصد انتخاب اتومبیل دارند، خودروهای قابل قبولی موجود در این لیست را مدنظر قرار می‌دهند.

رنه استفن، مدیر بخش کیفیت اتومبیل در سازمان جی‌دی پاور می‌گوید:

فهرست امسال، نشان داد که خودروسازان با تمام تلاششان در حال تولید خودرو‌هایی با بالاترین کیفیت هستند. داده‌هایی که ما در طول چند سال گذشته جمع‌آوری کردیم، مشخص می‌کند که خودروسازان طبق نیاز مشتری رفتار می‌کنند. آن‌ها نقاط ضعف محصولات را شناسایی کرده و بر روی بهسازی آن متمرکز می‌شوند. حتی آن‌ها تکنولوژی‌های جدیدی را به خودرو‌ها می‌آورند و بااینکه برخی از این نوآوری‌ها باعث بروز مشکلاتی شده، اما کیفیت همچنان بهتر از قبل است.

خودروسازان بومی ایالات‌متحده بسیار بهتر شده‌اند

سال 2016 دومین بار در تاریخ 30 ساله‎ی این بررسی‌ها بود که در آن برند‌های داخلی ایالات‌متحده درمجموع، گزارش خرابی کم‌تری نسبت به همتایان وارداتی خود داشته‌اند.

هر سه خودروساز ساکن آمریکا، نسبت به سال گذشته بهبود وسیعی تجربه کرده‌اند و مجموع امتیازات آن‌ها به رقم 103 می‌رسد که نشان از بهبود 10 درصدی در مقایسه با سال 2015 دارد. آخرین باری که کمپانی‌های بومی آمریکایی توانستند رتبه‌‌ی بهتری نسبت به رقیبان وارداتی کسب کنند، به سال 2010 بازمی‌گردد که موفق شدند امتیاز 109 را به ثبت برسانند.

کیفیت بالا مساوی است با اطمینان بالا

از منظر 49 درصد از صاحبان خودرو، قابل‌اطمینان بودن محصول، مهم‌ترین موضوع در هنگام خرید یک خودرو جدید است. موسسه‌ی جی‌دی پاور نیز به همین منظور فعال است تا به‌وسیله‌ی صاحبان خودرو‌ها، برترین و قابل‌اطمینان‌ترین برند را در میان تولیدکنندگان خودرو پیدا کند.

از بین مالکین خودروهایی که در 90 روز اول هیچ نقصی نداشتند، 54 درصدشان خودرو دوم خود را نیز از همان برند انتخاب کردند. همچنین آن‌هایی که در طول سه ماه نخست با یک مشکل مواجه شدند حدود 50 درصد نسبت به تولیدکننده وفادار مانده و برای سایر کسانی که بیش از سه بار با خودرو خود دچار مشکل شدند، این درصد رضایت‌مندی به 45 درصد رسید.

استفن دراین‌باره می‌گوید:

رابطه‌ای کاملا مستقیم بین تعداد مشکلات مشتری با وسیله‌ی نقلیه خود و انتخاب خودرو بعدی‌اش وجود دارد. درحالی‌که اندکی حس وفاداری واقعی نسبت به برند ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد اما یک نارضایتی کوچک می‌تواند میلیون‌ها دلار از چنگ تولیدکننده درآورد

برترین نمانام‌ها و محصولات

اگر از کسی بخواهید تا فهرستی از بهترین خودروسازان جهان گردآوری کند، مطمئنا بنا بر اطلاعات و شواهد قبلی، مرسدس بنز، بی ام و، پورشه و یا حتی رنج روور را در چند پله‎ی اول قرار خواهد داد؛ اما این پژوهش کاملا عملی، شرکت خودروسازی کره‌ای کیاموتورز را با امتیاز 83 در رده‌ی اولین و باکیفیت‌ترین خودروساز جهان قرار داده است. این برای اولین بار در 27 سال اخیر است که شرکتی کم‎تر شناخته‌شده به مقام اول لیست دست پیدا می‌کند که همچنین باعث شده تا سایر شرکت‌های به‌نوعی غیر متعارف‌تر برای افزایش کیفیت تلاش بیش‌تری اختصاص دهند.

منبع : کیا موتورز

رفتن پراید و آمدن رنو کوئید

این طور که مشخص است احتمال اینکه خودروی رنو  را در ایران تولید نمایند بالا رفته است و آن گونه ای که اطلاع داده اند قیمت این خودرو هم پایین می باشد نتیجه این شده است که شرایط برای شرکت سایپا  کمی خطرناک شود!

بنا بر گزارش ارائه شده توسط عصر ایران :

در حال حاضر کمپانی سایپا  می باشد که قسمت عمده ای از بازار اتومبیل های زیر ۲۵ و یا ۳۰ میلیون را در اختیار دارد .

در واقع کمپانی سایپا  موفق شده است با تولید نمودن دو اتومبیل پراید و همچنین تیبا این بخش از بازار را در اختیار داشته باشد .

این وضعیت در حالی است که بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان ایرانی قدرت خرید پایینی داشته و مشتری خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان هستند.

در این شرایط رنو برگ برنده خود را در ایران رو کرده که خودروی ارزان قیمتی به نام “کوئید” است. کوئید خودرویی با قیمت اقتصادی است که هم‌اکنون توسط رنو در کشورهایی همچون برزیل و هند تولید می‌شود. قیمت این خودرو در برزیل ۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۴ میلیون تومان) و در هند ۴۵۰۰ یورو (حدود ۱۸ میلیون تومان) است.
در صورت تولید این خودرو در ایران، با توجه به این که عوارض گمرکی آن معادل خودروهای وارداتی نخواهد بود، می توان انتظار داشت یا همین بازه قیمتی در ایران نیز عرضه شود مگر آن که برخی اعمال نفوذها باعث شود اتفاقات دیگری بیفتد که البته مسبوق به سابقه هم هست!

به گزارش ایسنا البته مدل هندی این خودرو فاقد امکاناتی همچون کولر و سیستم ترمز ABS است، بنابراین با توجه به استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد، مطمئنا کوئید تولیدی در ایران شبیه به نمونه برزیلی آن از نظر امکانات و سطح قیمتی خواهد بود.

پیش از این و در طول یک سال گذشته دو شرکت ایران خودرو وسایپا همزمان خواستار در اختیار گرفتن تولید این خودروی ارزان قیمت رنو  در ایران بوده و هر یک در مذاکره با این شرکت فرانسوی گسترش همکاری‌ها در دوران پسابرجام را به در اختیار گرفتن تولید این خودرو مشروط کرده بودند.

با این حال به توجه به اقدام اخیر رنو در انعقاد تفاهمنامه همکاری برای تولید محصولات خود به طور مستقل در ایران، احتمال تولید مستقل خودروی کوئید در ایران از سوی رنو نیز افزایش یافته است.

در این زمینه اخیرا رنو تفاهمنامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده که براساس آن یک شرکت خودروسازی جدید با مشارکت دو طرف تاسیس خواهد شد که سهم رنو در آن ۶۰ درصد بوده و این شرکت فرانسوی می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به صورت مستقل در ایران ایجاد کند.

در این شرایط در صورت تولید مستقل کوئید در ایران از سوی رنو، این خودرو احتمالا در محدوده قیمتی ۲۵ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و با توجه به جذابیت‌های ظاهری، فنی و کیفی آن در مقایسه با خودروهای پراید وتیبا ، می‌تواند مشتریان این خودروها را به سوی خود جذب کند.

به این ترتیب از هم‌اکنون زنگ خطر برای سایپا به صدا در آمده است و این خودروساز بزرگ ایرانی باید به فکر جایگزین مناسبی برای پراید به عنوان پر تیراژترین خودروی تولیدی‌اش باشد تا بتواند با خودرویی مانند کوئید در ایران رقابت کند.

مشخصات کوئید

طول خودرو ۳۶۸۰ میلی متر و عرض آن ۱۵۸۰ میلی متر و فاصله کف خودرو تا زمین ۱۸۰ میلی متر می باشد .

موارد کلیدی :

اندازه چرخ ها ۱۳ -۱۴ اینچ

پوشش پلاستیکی در دو طرف خودرو

فاصله کف خودرو تا زمین ۱۸۰ میلی متر

اگزوز همرنگ بدنه

سیستم صوت و تصویر با صفحه نمایش ۷ اینچی (۱۸ سانتی متری )

استایل ظاهر SUV

حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

منبع : پراید 

PEUGEOT 205 | پژو ۲۰۵

بنا بر گزارش ارائه شده توسط پرشین خودرو :

در سال ۱۹۸۳ بود که پژو ۲۰۵ تولید گشت . این خودرو در واقع به عنوان جانشین خودروی پژو ۱۰۴ به میان آمد

ولی در حقیقت این گونه بود که مدیران پژو تصمیم داشتند شکاف موجود بین ۳۰۵ و سوپرمینی ۱۰۴ را پر کنند

جرارد والتر و پل بارکو کسانی بودند که طراحی پژو ۲۰۵ را به سرانجام رساندند این خودرو توانست موفق ترین اتومبیل پژو گردد .

پژو ۲۰۵ در نخستین سالی که عرضه گشت موفق شد به عنوان یکی از بهترین خودروهای اروپا شناخته شود و همچنین به عنوان بهترین اتومبیل سال ۱۹۸۳ از طرف نشریه معتبر  autocar معرفی گردید .

 

تولید کننده فرانسوی به سرعت  متوجه پتانسیل بسیار خوب مدل ۲۰۵ شد و در آوریل ۱۹۸۴  مدل پژو ۲۰۵ GTi را عرضه کرد که یک مدل اسپرت تر از ۲۰۵ بود و دارای یک موتور ۱٫۶لیتری با قدرت پیشرانه ۱۰۵ اسب بخاری و با وزن کمتر از ۹۰۰ کیلوگرم دارای شتاب صفر تا صد در ۸٫۷ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۱۶ مایل در ساعت بود.

به گزارش خودروسازی، مدل سریع تر یعنی GTi 1.9 در اواخر سال ۱۹۸۶ عرضه شد که دارای قابلیت شتاب صفر تا صد در ۷٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت بالای ۱۲۷ مایل در ساعت بود  والبته موتور  ۱٫۶ لیتری آن با بروزرسانی دارای قدرت پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار بود.

البته تا به امروزهم  بحث و جدل در بین طرفداران این برند وجود داشته است که مدل ۱۹۸۴ آن با وجود قدرت پیشرانه کمتر دارای بازدهی بالاتر از مدل ۱۹۸۶ به خاطر نیروی گشتاوربهتر بود ولی به هر حال این مدل هنوزهم به عنوان یکی از اسپرت ترین‌هاچبک‌های تاریخ خودروسازی یاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۴  تحت عنوان پروژه پژوتابلوت اسپرت توسط جان تاد که در حال حاضر رئیس FIA   است تنها ۲۰۰ نمونه از مدل ۲۰۵ T16 برای شرکت در مسابقات جهانی رالی  ساخته شد که البته دارای موفقیت چشمگیری هم بود.

با وجود اتخاذ سیستم دیسک چهار چرخ در طراحی مدل T16s کمی‌هم از پلتفرم WRC  کمک گرفته شد که در ابتدا دارای قدرت کمی‌پایین تر از ۲۰۰ اسب بخار بود  با این حال مدل ۲۰۵ T16 Evo 2 تمامی‌معادلات را بر هم زد و دارای قدرت پیشرانه ۴۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صد در کمتر از ۳٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۸۵ خودروساز فرانسوی پژو با بهره گیری از توانایی‌های Pininfarina از یک مدل کروکی ۲۰۵ ویک نسخه CTI رونمایی کرد که البته اسپرتی تر از نسخه GTI  بود که دارای سان روف به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ویا ۱٫۹ لیتری بود.

در ادامه پژو از ۲۰۵s رونمایی کرد که دارای بازدهی بهتر وموتور بروز شده بود و بعد از مدتی از ۲۰۵ XS رونمایی کرد که در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ تولید شده بود که یک نسخه بسیار سبک وزن ۲۰۵با درب‌های برقی و البته طراحی لوکس تری بود و دارای یک موتور ۱٫۴ لیتری وشتاب صفر تا صد در ۱۱٫۳ ثانیه بود.

در سال ۱۹۹۲ مدیران پژو انگلستان از یک نسخه بسیار محدود ۲۰۵ GTi تحت عنوان پکیج ۱FM برای جشن ۲۵ سالگی رادیو بی بی سی ۱ نمود که البته تنها در رنگ مشکی با طراحی‌های ظریف بر روی بدنه همراه بود که تنها ۲۵ عدد از این خودرو ساخته شد.

و سرانجام در زمانی که پژو تصمیم به توقف فروش مدل ۲۰۵ نمود این خودرو نوستالوژیک دارای فروش ۵٫۲ میلیون عددی بود.

 منبع : پژو