خریدن خودرویی لوکس با قیمتی معادل ۶۰ یا ۷۰ میلیون تومان تا نیم دهه پیش خیلی راحت امکان پذیر بود اما به یک باره نرخ خودروها چنان سیر صعودی را تجربه کردند که قشر بزرگی از مردم جامعه از توان خرید افتادند . در این بین یک سری از مردم به امید اینکه دوباره قیمت خودروها به قبل برگردد منتظر ماندند اما باید گفت که متاسفانه این برگشت تا الان رخ نداده است .
حالا در این بازار آشفته کسی که ۶۰٫۷۰ میلیون تومان پول دارد و قصد خرید خودرو را هم در سر می پروراند نمی تواند گزینه های زیادی را در مقابل خود ببیند . این شخص یا باید به خرید خودروهای داخلی اقدام نماید و یا اینکه از خودروهای چینی استفاده نماید
که بی تعصب باید گفت بیشترشان مطلوب نمی باشند!
اما راهی دیگر نیز برای مصرفکننده وجود دارد و آنهم گزینش خودروهای کارکرده خارجی است که البته این شیوه از خرید هم با توجه با بازار بلبشویی که در این زمینه وجود دارد چندان توصیه نمیشود، مگر آنکه اعتماد متقابلی از پیش به فروشنده وجود داشته و خودرو هم کاملاً کارشناسی شده باشد، که این مورد خاص نیز در این روزگار نامراد کمتر پیش میآید!
پس بهناچار تنها یک مسیر است که برایمان باقی میماند و آنهم انتخاب بهترین گزینه در بین انواع موجود است. یکی از مدلهایی که دراینبین و علیالخصوص در میان – خودروهای زیر ۷۰ میلیون تومان- تا حدی میتوان رویش متمرکز شد، خودروی JAC J5 میباشد. این محصول چینی مدت زمان زیادی نیست که وارد بازار کشورمان شده و در این بازه زمانی کوتاه هم توانسته تا حد زیادی نظرات اقشار گوناگون جامعه را به خود جلب نماید، بخصوص آنهایی که از مدلهای یکنواخت داخلی سرخورده و دلزده شده و در پی تنوع بیشتر هستند.
این مدل اخیراً به بازار کشور امارات هم راه یافته است و در سایت «AUTOMIDDLEEAST» مورد بررسی قرار گرفته است که چکیدهای از آن در اینجا تقدیمتان میکنم.
امتیاز کلی خودرو: ۴ از ۵
JAC J5 مظهر و نمونه یک سدان تکامل یافته از یک برند چینی ست که در پی آن است که خریداران را از خودروهایی همانند هوندا سیویک وهیوندای الانترا دور نموده و نصیب خود سازد
نمای ظاهری
خودروی JAC J5 که در همکاری با شرکت پنین فارینا طراحی شده زیباترین مدل در میان خودروهای در حال تولید این برند است.۵ ستارهای که از موسسه NCAP به آن اعطاء شده گواه بر آن است که این خودرو به همان اندازه که خوشقیافه است، ایمن نیز هست. نمای زیبای این خودرو شامل مواردی همچون آرایش ششضلعی جلوپنجره، چراغهای پیچیده شده جلو، کروم کاری اطراف لامپهای مه شکن جلو و طراحی خردمندانه دیفیوزرهای عقب میگردد.
کابین
چنانچه کانون تمرکزتان را به فضای داخلی این خودرو معطوف کنید بیش از هر امری، این تلاش برای پایین نگهداشتن هزینههاست که کاملاً مشهود است. تریم داخلی آن که شامل پلاستیکهای مشکی پیانو بر روی داشبورد، کنسول میانی و پانلهای روی دربهاست، سالهای طولانی که پیشتر بر فصول طراحی خودرو در دنیا گذشته را به نحو کافی بازتاب نمیدهد. نورهای پسزمینه نارنجی رنگ که از تجهیزات داخل کابین پراکنده میشود و همچنین دکمههای دمده و منسوخ سیستم تهویه مطبوع، احتمالاً برشی از سال ۲۰۰۴ میلادی را به تصویر میکشد، اما در سال ۲۰۱۴ آدمی را هیجانزده نمیکند.
تجهیزات رفاهی
دریچههای تهویه مطبوع نصب شده در عقب، صندلیهای چرمی، سنسور پارک، ۶ عدد بلندگو و… سدان چینی ویژگیهای بسیاری را به شما تقدیم میکند که بیش از آن چیزی است که در یک خودرو ۴۹/۹۰۰ درهمی یافت میشود.
منبع : کرمان خودرو
جی فاکتور :
شرکت مدیران خودرو بعد از آن که خودروی ام وی ام 110 را به بازار داخلی ما عرضه نمود از این خودرو که کپی شده دوو ماتیز بود استقبال به عمل آمد .
بعد از ام وی ام 110 مدیران خودرو از اینکه با شرکت بزرگ چری در کشور چین همکاری داشته است راضی بود و از این رو تصمیم گرفت که در رده های دیگر خودرو هم نفوذ کند و به همین دلیل دو خودروی دیگر را به بازار وارد نمود . آن دو خودرو نیز خودروهای چری A5 و همچنین چری تیگو X33 بود .
سدان رده متوسط A5 که از سال 2006 میلادی تولید میگردد، یکی از محصولات مهم و استراتژیک چری شناخته میشود؛ چراکه علاوه بر چین در کشورهای ترکیه، مصر، روسیه و به تازگی ایران مونتاژ میشود؛ و مهمتر آنکه مدل ISG این خودرو عنوان اولین خودری هیبریدی چینی را در اختیار دارد.
چری A5 تلاش فراوانی دارد که یک چهره شیک اما ساده و عاری از هرگونه خطوط رادیکال و احجام اغراق شده را ارائه کند. درنمای جلو؛ چراغها و جلوپنجره بزرگ آن جلب توجه میکند اما فرم کلی مجموعه سپر و پنل جلو و حتی برجستگی طولی روی درب موتور کاملاً محافظهکارانه طراحی شده و به همین دلیل است که جلوپنجره عریض و کروم آن به مرکز ثقل طراحی جلو تبدیل شده است.
در نمای جانبی نیز ترکیب خطوط منظم، ورم گلگیرها و قوس ملایم منحنی سقف، دنبالهرو همان فلسفه چهره شیک اما ساده و هماهنگ است که بخش مدرن آن فرم خاص طراحی درهای عقب و ستون C آن است. البته سایز و قطر کوچک رینگ اسپرت در زیبایی جانبی آن تأثیر منفی گذاشته است.
اما در نمای عقب، به نظر میرسد طراحان با بیحوصلگی کامل خودرو را طراحی کردهاند چراکه در این بخش سادگی و محافظهکاری به اوج خود رسیده و شما با یک طرح فوقالعاده ساده و البته قدیمی مواجه هستید.
ترکیب خطوط کاملاً صاف و اتوکشیده با زوایای شارپ و احجام ساده؛ طراحی این بخش را فاقد هرگونه هیجان و نوآوری ساخته بهگونهای که یک خودروی ارزانقیمت و اقتصادی را تداعی میکند.
در این میان طرح فوقالعاده ساده سپر و گرافیک ابتدایی چراغهای عقب این موضوع را تشدید کرده که مشخصاً طراحی و فرم سپر عقب آن انتقادآمیز است. البته همین طراحی مکعب گونه منجر به ایجاد صندوق عقب حجیمی شده که ارتفاع و لبه بارگیری آن نیز مناسب است.
با باز کردن درب خودرو؛ تصویری که از یک خودروی سدان با طرح ساده ظاهری از آسیای شرقی در ذهن داشتید به چالش کشیده میشود. در ابتدا پارکابیهای با نشان چری و سپس رنگبندی روشن و گرم مجموعهتریم داخلی توجه شما را جلب میکند. ضمن آنکه رودری ها نیز با حفظ همین ترکیب رنگبندی؛ از مواد با کیفیت مناسبی انتخاب شدهاند.
داشبورد خودرو نسبت به نمای ظاهری آن تا حدودی مدرنتر بوده و چیدمان منظم اجزا بهخصوص در بخش میانی و کنسول از جذابیت مناسب برخوردار است. از جمله موارد قابل توجه علاوه بر پارکابی و طرح رودری ها میتوان به دستهدنده کروم و طرح فرمان با پوشش چرم و مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی اشاره کرد. البته برخلاف نمای بیرونی که دارای لوگو و نام مدیران خودرو بود؛ غربیلک خودرو به لوگوی چری آراسته است!
چینیها در توجه به جزئیات طراحی نظیر رعایت اصول ارگونومی هرچند پیشرفت محسوسی کردند اما هنوز کاملاً مسلط نشدهاند و بهعنوان نمونه؛ میتوان به ارتفاع نامتناسب دسته دنده یا محل قرارگیری کلیدهای چراغ مه شکن اشاره کرد که در بالای بخش میانی داشبورد و در مکانی غیر متعارف قرار دارند در حالیکه قاعدتاً مانند بسیاری از خودروها میبایست بر روی اهرم راهنما قرار میگرفت.
نکته عجیب دیگر؛ حجم کم و زاویه تند جعبه داشبورد است. جنس کلیدهای سیستم تهویه مطبوع نیز چندان جالب نیست اما بدون تردید عجیبترین نکته منفی در خوانایی صفحه نمایشگر سیستم تهویه مطبوع آن است که در نور خورشید بههیچوجه خوانا نبود و میبایست حتماً در سایه یا تاریکی به مطالعه اطلاعات آن بپردازید!
جنس و کیفیت پوشش صندلیها نیز نامطلوب بود و اقدام به پوشاندن آن با روکش صندلی کار معقولانهای است! البته گفته میشود در سری جدید تولیدات، کیفیت پوشش صندلیها بهبود یافته است. فضای کابین در هر دو ردیف جادار بوده و به همراهی صندوق عقب حجیم آن؛ برای یک مسافرت خانوادگی مناسب است.
منبع : ام وی ام
در واقع بعد از مشاهده تاریخ حضور خودروسازان چینی به این نتیجه رسیده می شود که لیفان قدیمی ترین خودروساز در کشورمان می باشد .
در سال 1992 بود که کمپانی لیفان تاسیس گردید این شرکت با خودروی 520 اش وارد بازارهای کشور ما شد .
خودروی 520 شرکت لیفان نتوانست در کشورمان توجه ها را به سوی خود جلب نماید و عملا با شکست مواجه شد قیمت این خودرو در رنج خودروهای مانند سمند یا تندر 90 و پژو 405 بود .
لیفان پس از آنکه این تجربه ناموفق را داشت با تولید نمودن خودروهای 620 و ایکس 60 یک بار دیگر شانس خود را امتحان نمود و این دفعه موفق شد که موفقیتی نسبی به دست آورد .
حالا اما نوبت به یک محصول متفاوت در سگمنتی متفاوت است. لیفان 820 که یک سدان سایز متوسط و نسبتا لوکس است، پرچمدار لیفان بوده و قصد دارد با تکیه بر نقاط قوت خود دل مشتریان را در بازه قیمتی زیر 100 میلیون تومان به دست آورد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این تازهوارد بازار خودرو کشور بپردازیم.
با توجه به خارج شدن نیسان ماکسیما از خط تولید، می توان لیفان 820 را بزرگترین و لوکس ترین سدان مونتاژی در ایران دانست.
طراحی بدنه لیفان 820
لیفان 820 که برای اولین بار در سیزدهمین نمایشگاه اتومبیل پکن در سال 2014 معرفی شد، در سگمنت D یا سدانهای سایز متوسط قرار میگیرد؛ ردهای که در آن خودروهایی مثل سوناتا، اپتیما و کمری نیز حضور دارند.
در نگاه اول استایل بدنه 820 شاید تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و حتی ب ام و سری پنج را در ذهنتان تداعی کند،
فاصله محوری لیفان 820 دقیقا یکسان با نسل قبلی کمری و برابر با 2775 میلیمتر است!
طراحان لیفان با الگوبرداری از محصولات شرکتهایی چون تویوتا، هیوندای و ب ام و، دستپرورده جدید خود را در قامتی قابل قبول به میدان فرستادهاند؛ از آنجایی هم که مشتریان ایرانی به دلیل کمکاری خودروسازان داخلی با طراحیهای روز بیگانه هستند، 820 میتواند این عطش آنها را تا حدود زیادی برطرف کرده و رضایتشان را به عنوان یک خودرو نسبتا زیبا جلب کند.
البته ایرادهایی هم به ظاهر این خودرو وارد است، مثلا اینکه لیفان 820 در عین شباهت به خودروهای مطرح از زوایای مختلف، تناسب بصری چندانی ندارد و گویی هر قسمت از خودرو یک جا برداشته شده است.
همچنین هنگامی که از نمای جانبی به خودرو نگاه کنید، در همان ابتدا متوجه خواهید شد که رینگهای 16 اینچی نسبت به این اندازه بدنه کاملا کوچک هستند و چرخ عقب نیز دقیقا در مرکز کمان گلگیر قرار نمی گیرد و کمی تمایل به سمت جلو دارد که طبیعی نیست.
منبع : لیفان
خودروی تندر ۹۰ جزو خودروهایی می باشد که بازار خوبی در کشورمان دارد درواقع جزو خودروهای خوب ما می باشد اما بالاخره یک سری هم معایب دارد که در این مقاله به آن ها اشاره شده است .
۱٫ مشکل داشتن صندلی :
یکی از مواردی که مهم ترین بخش یک خودرو می باشد صندلی های آن است و در هنگام طراحی یک خودرو این مسئله باید در نظر طراح باشد که صندلی ها را به گونه ای تعبیه نماید که راحتی سرنشیان فراهم آید به گونه ای که به راحتی بتوانند با آن خودرو به سفرهای طولانی بروند بی آنکه خسته گردند .
ولی این موضوع در خصوص خودروی تندر ۹۰ چندان از سوی رنو رعایت نگردیده است .
صندلیهای این محصول چندان که باید راحت نیستند و این موضوع در صندلیهای عقب بیشتر به چشم میخورد و شاید بتوان صندلیهای بخش عقب خودرو را با نیمکت مقایسه کرد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در نسخههای پایین این محصول صندلیهای عقب حتی از پشت سری نیز بیبهره هستند و این موضوع در سفرهای طولانی بسیار خسته کننده خواهد بود.
۲٫ طراحی
باید قبول کنیم که تندر ۹۰ زیبا نیست! این محصول با وجود اینکه قیمت نسبتا بالایی دارد اما چه از لحاظ طراحی داخلی و چه طراحی خارجی به هیچ وجه چشم نواز نیست و نمیتواند حتی با محصولات روز بازار ایران رقابت کند. در بخش خارجی خودرو اگر خود را به طراحی قسمت جلویی تندر ۹۰ عادت دهید هرگز نمیتوانید میزان زشتی چراغها و طراحی بخش پشتی را فراموش کنید (البته اخیرا نسخهای تحت عنوان تندر پارس عرضه شده است که طراحی بخش پشتی دستگاه تاحدودی تغییر یافته اما باز هم نمیتوان لقب زیبا را به آن نسبت داد).
۳٫ سیستم صوتی
تندر ۹۰ از ۴ اسپیکر بهره میبرد که دو اسپیکر در بخش جلو و دو اسپیکر در بخش پشتی دستگاه قرار گرفتهاند اما هر چقدر هم که زور میزنند نمیتوانند عالی باشند. البته نکته مهمتر اینکه سیستم پخش این خودرو قابلیت اتصال USB و بلوتوث را ندارد و شما نمیتوانید آهنگهای خود را از طریق گوشی یا فلش پخش کنید. علاوه بر این، راننده نمیتواند از طریق خودرو به مکالمه بپردازد.
اما نکتهای که کمی عجیب است به زمانی باز میگردد که آهنگی با صدای کم در حال پخش باشد و تمام شیشهها نیز بسته باشند. اکنون در این حالت اگر در بیرون از خودرو قرار بگیرید صدای موسیقی کاملا از بیرون قابل درک است.
۴٫ قیمت قطعات
البته شاید این موضوع را چندان هم نتوان ایراد شمرد و در مقاله پیشین در خصوص تندر ۹۰ گفته بودیم که این محصول بسیار کم خرج است اما حال زمانی را تصور کنید که خودرو شما به مشکلی برخورد کرده که میبایست قطعهای تعمیر یا تعویض شود در این هنگام است که قیمت قطعات شاید کمی زیاد جلوه کند. البته در زمینه قیمت قطعات این خودرو در دایره قیمتی سایر محصولات بالارده بازار است اما همانند آنها قیمت قطعات تندر ۹۰ نیز بالاست. البته پژو 206 قطعات به نسبت گرانتری دارد.
۵٫ آپشنها
تندر ۹۰ در چند تیپ و نسخه روانه بازار شده است که میتوان به E1، E0 و E2 اشاره کرد که در واقع E2 کاملترین نسخه و E0 پایینترین نسخه است. شما میتوانید در نگاه از جلو به خودرو نوع تیپ این محصول را تشخیص دهید. (در E0 کل سپر خودرو به رنگ مشکی است، در E1 سپر خودرو به رنگ خود ماشین بوده ولی جلو پنجره آن که در پشتش رادیاتور قرار گرفته مشکی رنگ است. در نسخه E2 نیز هم سپر و هم جلوپنجره به رنگ ماشین است و نوارهایی به رنگ استیل نیز در جلو پنجره به چشم میخورد)
اما نکتهای که در خصوص این تیپها چندان خوش آیند نیست به آپشنهایی باز میگردد که از آنها کاسته میشود. برای مثال نسخه E0 حتی در داشبورد خود چراغی برای اوقات تاریک ندارد و یا حتی شیشههای جلو نیز به صورت دستی باز و بسته میشوند. (شیشههای عقب که بماند) البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که این سه تیپ در نوع رینگها نیز متفاوت هستند. البته به جز موارد ذکر شده تفاوتهای بسیار زیادی در خصوص آپشنهای این خودرو وجود دارد.
منبع : پارس خودرو
خودروی سورن ای ال ایکس در حقیقت عنوان خودروی موفق برند کمپانی ایران خودرو را به خود اختصاص داده است .
حال پس از عرضه نمودن این خودرو برای این که بتواند در بازارهای گوناگون کماکان وجود داشته باشد و برای اینکه بتواند به عنوان برند ملی گسترش پیدا کند نیاز بود که تیپ کامل و مدرن تر این خودرو هم به میان آید .
در واقع می توان گفت که شرکت ایران خودرو با تولید سورن ای ال ایکس جدیدش نشان داده است که چقدر به بحث ایمنی خودروها و همچنین سلیقه های مشتریانش برای بهره مندی از خودرویی جدید اهمیت می دهد .
کلید ورود به بازارهای صادراتی موفقیت در تستهای ایمنی است و سورن ELX جدید توانسته با موفقیت تستهای مختلف ایمنی را پشت سر بگذارد و گواه آن دریافت تاییدیه ایمنی از موسسه IDIADA اسپانیا (از معتبرترین مراکز تست خودرو) است. این خودرو میتواند با تکیه بر 3 محور کلیدی «مدرن بودن»، «ایمنی و آسایش» و «تجهیزات و امکانات مناسب »، توجه خریداران ایرانی را به خود جلب نموده و انتظار خانوادههای ایرانی را برای در اختیار داشتن خودرو مدرن و شایسته، مطابق با استانداردهای روز، برآورده نماید.
از مزایای دیگر این خودرو، برخورداری از کارت طلایی خدمات پس از فروش است که دارنده این خودرو ضمن بهرهمندی از خدمات مختلف در سراسر کشور به صورت رایگان و سریع، از خدمات بیمه بدنه نیز بهرهمند خواهد بود.
تجهیزات رفاهی، ایمنی و ویژگیهای خودرو سورن ELX جدید (57511) :
غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل
سیستم صوتی جدید یکپارچه با رمز ضد سرقت، هندزفری موبایل و خروجی SUB Woofer
طراحی جدید و یکپارچه پنل وسط داشبورد
آینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشو اتوماتیک
شیشه های بالابر برقی هوشمند (مجهز به آنتیترپ و پاور ویندو)
شیشههای سولار(ضد اشعه مضرUV)
رینگ آلومینیومی طرح جدید
خودروی سورن ELX توربوشارژ (58201) ایمن ، چابک و مدرن
شرکت ایران خودرو در راستای افزایش کارایی قوای محرکه خودرو سورن اقدام به تولید و عرضه خودروی جدید سورن مجهز به موتور توربو شارژ نموده است. سامانه توربوشارژ این خودرو ضمن ایجاد قدرت و شتاب بالاتر، راندمان مصرف سوخت و میزان احتراق سوخت را بهینه تر نموده و این وضعیت نهایتاً به کاهش مصرف سوخت خودرو منتج شده است. در واقع مشتریان این خودرو ضمن برخورداری از زیبایی، ایمنی و تجهیزات مناسب خودرو از موتور پرقدرت و کم مصرف بهره خواهند برد.
مهمترین ویژگیهای خودرو سورن توربوشارژ شامل:
1- افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور
2- افزایش راندمان و بهرهوری سوخت در کنار کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کمتر
3- دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب
4- مورد پسند خانواده ها و جوانان
کد کلاس(های) خودرو | 57511 | |
نوع موتور | EF7 | |
حجم موتور (cc) | 1650 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | |
حداکثر گشتاور (Nm) | 155 نیوتن متر در (4500-3500) دور در دقیقه | |
نسبت تراکم | 11 | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان 95 | |
سیستم انژکتوری | پاشش الکترونیکی چند نقطه ای | |
استاندارد حد آلایندگی | یورو 4 | |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.03 | |
سیستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی (BE3) | |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 5.8 | |
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 8.1 | |
طول خودرو (mm) | 4534 | |
عرض خودرو(mm) | 1720 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1460 | |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2671 | |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1257 | |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 66 | |
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 500 | |
آخرین بروزرسانی | ۱۳۹۵/۸/۴ |
منبع : سمند