دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دلیل فیس لیفت شدن خودروی تندر ۹۰

اتومبیل تندر ۹۰ با یک چهره جدید تر که به روز شده است روانه بازار ها شده است این فیس لیفت به وسیله کمپانی اتومبیل سازی سایپا به انجام رسیده است .

در واقع می توان گفت که علت آنکه این خودرو را فیس لیفت کرده اند این می باشد که مردم از چهره و ظاهره این خودرو ناراضی بودند

پس از نظر سنجی هایی که در خصوص چهره این خودرو صورت گرفت مشخص گردید که مردم از ظاهر این خودرو به ویژه در قسمت پشتی این خودرو راضی نیستند .

از این رو بود که در کمپانی سایپا کار تغییر در چهره و بدنه این خودرو را آغاز نمود .

بر اساس اطلاعاتی که داده شده است در این خودروی جدید به غیر از تغییر در ظاهر خودرو تغییر دیگری حاصل نشده است و اگر از بعد آپشنی این خودرو را بررسی نماییم می بینیم که تفاوتی با نسخه E2 ندارد .

 

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کننده

 

رنو
کشور تولید کننده

 

فرانسه
نام انگلیسی و مدل اتومبیل

 

Renault Pars Tondar 90
شرکت خدمات دهنده

 

سایپا یدک

 

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنه

 

خودروهای سدان
ابعاد

 

طول۴۲۴۷ عرض ۱۷۴۰ ارتفاع ۱۵۳۴
وزن

 

۱۱۰۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان

 

۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو

 

۱۸۵/۶۵ R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب۱۸۵/۶۵ R 15

 

 

مشخصات فنی موتور

حجم موتور

 

۱۵۹۸ cc
نوع موتور

 

موتور بنزین سوز انژکتوری
تعداد سیلندرها

 

۴
تعداد سوپاپ ها

 

۱۶
محل قرار گیری موتور

 

جلو
سیستم سوخت رسانی

 

انژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک

 

۵۰ لیتر
حداکثر توان خروجی

 

۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی

 

۱۴۰ نیوتون متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه

 

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )

 

۲ عدد راننده و سرنشین
سیستم های امنیتی و حفاظتی

 

سویچ ضد سرقت ، قطع سوخت خودکار ،قفل مرکزی با ریموت
سیستمهای تهویه مطبوع

 

کنترل دستی
سیستمهای مولتی مدیا

 

کامپیوتر سفر
سیستم صندلیهای جلو و عقب

 

کنترل دستی ، صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع و گودی کمر
سیستم آیینه ها

 

تنظیم برقی
سیستم شیشه ها

 

بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
سیستم های سقف

 

سیستم روشنایی جلو و عقب

 

دارای تنظیم زاویه نور ، دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعال

 

سیستم اخطار دهی خرابی موتور
متفرقه

 

منبع : پارس خودرو


سمند یکی از بزرگ ترین پروژه های صنعت خودرو

اتومبیل ملی ما یعنی سمند یا همان X7 یکی از بزرگ ترین پروژه های صنعت خودروی کشورمان می باشد که در عین حال اینکه بزرگ ترین می باشد یکی از مشکل ترین پروژه ها نیز بوده است .

سمندایران خودرو  در شرایطی عرضه شد که بازار خودروهای ما هیچ گونه تنوعی در محصولاتش نداشت از این رو با وجود فراز و نشیب های فراوانی که طی نموده بود موفق شد به سرعت به یکی از محبوب ترین خودروها در کشورمان تبدیل شود .

در سال 1375 بود که کار این پروژه بزرگ آغاز شد و نخستین خودروی ملی در سال 1380 بود که به مشتریان تحویل داده شد .

رونمایی از سمند در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی از همان ابتدا مورد استقبال عموم جامعه قرار گرفت، خودرویی که در زمان عرضه با طراحی منسجم، جذاب و در عین حال اسپرت به روز ترین خودروی تولیدی کشورمان محسوب می شد.

نگارنده در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران (سال 80) طی گفت وگویی با یکی ازمهندسان مسوول طراحی سمند بیشتر در جریان پروسه طراحی و تولید این خودروی دوست داشتنی قرار گرفت.

سمند از پلتفرم مشترک با پژو 405  بهره می گیرد و حتی تمام جزییات پیشرانه و گیربکس آن نیز با برادر فرانسوی خود یکسان است ولی به واسطه طراحی جدیدتر و البته محتاطانه پس از گذشت بیش از 11سال هنوز برای رسیدن به جذابیت کامل، راه باقی است.

البته سازنده با تمرکز فراوان بر روی برند ملی، به طور مستمر سعی در بهینه سازی این خودرو دارد که نتیجه آن را می توان در به وجود آمدن مدل های مختلفی همچون سمند LX، LX سال، سریر، سمند SE، سورن، سورن ELX و … مشاهده کرد.

سوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا تعویض یک سمند معمولی با یک مدل جدیدتر آن منطقی است؟

برای پاسخ به این سوال بد نیست اشاره ای نیز به گفته های برخی افراد که اشاره به کیفیت پایین تر مدل های جدیدتر دارند و به طور مثال ادعا می کنند که مدل های تولیدی 81 و82 بهتر هستند داشته باشیم تا با یک مقایسه عادلانه جواب صحیح را بیابیم.
این موضوع که کیفیت ساخت برخی ازخودروهای داخلی، چه جدید چه کمی قدیمی تر چندان رضایت بخش نیست از حوصله این مطلب خارج است ولی همان طور که پیش تر نیز بیان شد،  سازنده همواره سعی داشته تا کیفیت تمامی مدل های خانواده سمند را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.

در این مورد لازم به ذکر است که نگارنده تا مدتی قبل با در اختیار داشتن مدل های اولیه سمند و اخیرا (در حدود یک سال و نیم) مدل های جدید سمند به وضوح شاهد این امر بوده است و با داشتن تجربه سواری با مدل های مختلف این خودرو طی سال های گذشته، جواب این سوال را تا حدودی مشخص می داند!

به طور حتم کیفیت سمندهای تولیدی به مراتب بالاتر از مدل های قبلی است و این موضوع را در بخش تجهیزات رفاهی، تزیینی و فنی نیز می توان یافت.

 منبع : سمند 

 

مقایسه مصرف و مخارج رنوکوئید و پراید

در مقایسه ای که بین میزان مصرف سوخت دو خودرو پراید  و رنو کوئید داشته ایم این را دریافته ایم که میزان مصرف سوخت رنو کوئید حتی از خودروی پراید  که به عنوان یک خودروی کم مصرف تلقی می گردد هم نیز کمتر می باشد .

میزان مصرف سوخت خودروی پراید  در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۶٫۵ لیتر می باشد در حالی که رنو کوئید موفق گردیده است که مصرف سوختی معادل ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد .

حال به سراغ در دسترس بودن یا نبودن قطعات و لوازم این خودروها می رویم .

دیگر این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که دسترسی به قطعات و لوازم پراید  به راحتی در هر جایی میسر می باشد .

پراید هم قطعات در دسترسی دارد و هم قیمت قطعات مناسب می باشند. در کل این را باید بگوییم که پراید هیچ وقت خرج هنگفتی رو دست صاحبش نمی گذارد .

بهترین جنبه پراید همین فراوانی، ارزانی و دسترسی آسان لوازم آن در کشورمان است که خیالتان را از بابت هرگونه خرجی راحت می‌کند!

اما این امر درمورد کوئید صادق نیست. در صورت عملی شدن وعده ورود به بازار، شاید زمان زیادی احتیاج باشد که لوازم آن در دسترس بسیاری از کاسبان و تعمیرگاه‌های سراسر کشور قرار بگیرد و تا آن مدت احتمالا باید برای سرویس‌ اتومبیلتان فقط به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. از طرفی، پراید را خودروی کم استهلاکی می‌دانیم و این درحالیست که بسیاری باور دارند خودرو‌های فرانسوی ذاتا خرج و استهلاک بالایی دارند ولی این امر در مورد کوئید هنوز قطعی نیست. به هرحال تا زمانی که این خودرو عرضه نشود و به قول معروف جواب خود را پس ندهد، نمی‌توان به‌طورقاطع اظهار نظر دقیقی کرد.

تنها نکته‌ای که منطقی به نظر می‌رسد، اینست که با ورود کوئید نباید انتظار قیمت پایین لوازم و دسترسی آسان آن را در مقایسه با پرایدی که حداقل بیست سال است در صحنه بازار حضور دارد، تا مدت‌ها داشت.

ایمنی
گرچه پراید خودرویی است که گفته می‌شود از طرف سازمان یورو ان‌کپ مردود اعلام شده و اطلاعاتی از سطح ایمنی این خودرو در دست نیست، سایپا  ادعا کرده که توانسته با انجام بازنگری‌هایی نظیر تقویت سقف و ستون و اضافه کردن کیسه‌هوا و ترمز ضدقفل، سطح ایمنی پراید را تا دو ستاره ارتقا دهد که حتی در صورت صحت این خبر، بازهم برای یک اتومبیل در سطح جهانی، ایمنی چندان مطلوب و خوشایند محسوب نمی‌شود.
این درحالیست که کوئید فاقد ستاره ایمنی است و کلیپ‌های گرفته شده از تست ایمنی آن فاجعه بار است! در همین خصوص، در نشست خبری اخیر، مدیرعامل رنوپارس اعلام کرد که نمونه وارد به بازار کشور، نمونه برزیلی است و با نمونه هندی تفاوت‌هایی دارد و این خودرو در تلاش گرفتن سه ستاره ایمنی است.

مشخصات فنی

مقایسه ما این‌جا به اوج خود می‌رسد. بنا به ادعای سایپا از محصولات ایکس ۱۰۰جدیدش، این خودرو از یک موتور ۱٫۳ لیتری ۴سیلندر با توان تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور بهره می‌برد. گرچه به‌طور رسمی، شتاب پراید در کاتالوگ سایپا  ذکر نشده اما در بعضی منابع گفته شده است که این خودرو می‌تواند ظرف ۱۴٫۵ ثانیه جثه۹۰۰ کیلوگرمی خود را از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. همچنین حداکثر سرعت پراید ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

و اما نوبت به کراس‌اور کوچک فرانسوی می‌رسد. کوئید مجهز به یک پیشرانه ۰٫۸ لیتری ۳ سیلندر است که قلب آن می‌تواند ۵۳ اسب بخار قدرت و ۷۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. کوئید همانند پراید، دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۵ دنده دستی سود می‌جوید. گرچه اطلاعات دقیقی در سایت رنو قرار نگرفته، اما به‌نظر می‌رسد این خودروی ۷۹۹ سی‌سی، زمان۱۷ ثانیه‌ای لازم دارد که از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و حداکثر سرعت آن زیر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است یعنی حدود ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت!

با توجه به مشخصات فنی که گفته شد، شاید برای اولین بار بتوان پراید را در رقابت فنی، برنده‌ِ قاطع اعلام کرد! خودرویی که تا امروز حتی فکرش را نمی‌کردیم از خودروی دیگری سرتر باشد!

 منبع : رنو 

اطلاعاتی در خصوص خودروی کیا اسپرتیج

هنگامی که همه اتومبیل سازان آمار های فروش سالیانه شان را اعلام می کردند یعنی در تاریخ دسامبر سال 2010 جیم هنری که یکی از کارشناسان بخش اقتصادی شبکه CBS بود بیان داشت :

کمپانی های هیوندای و همچنین کیا با وجود آنکه در این 12 ماهه گذشته به فروش خوبی در ایالات متحده در مقایسه با سال 2009 دست یافته اند اما باز هم مدیران هر دو کمپانی برای اینکه این میزان را هم افزایش دهند زیر فشار می باشند .

زیرا روئسای کیا درحالی که فکر می کردند به فروش 600 هزار دستگاه تا پایان 2010 خواهند رسید، تا نوامبر2010 این رقم در 300 هزار دستگاه خلاصه شد که 100 هزار دستگاه آن تنها مربوط به فروش سورنتوی جدید بود . »

این اتفاقات درحالی رخ داد که میزان فروش کیا در همین بازار و در سال 2009 حدود 261 هزار دستگاه اعلام شد و کارشناسان پیش بینی می کنند با وارد شدن اسپورتیج جدید این خودرو خواهد توانست بدلیل قیمت و کیفیت بشدت رقابتی در بازار، گوی سبقت تعداد فروش را از سایر محصولات کیا برباید.

  • کارخانه تولید کننده :کیا
  • کشور تولید کننده :کره جنوبی
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده :اطلس خودرو
  • کلاس بدنه :شاسی بلند

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , ESP
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم استارت بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم برقی
نوع غربیلک
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل اتوماتیک دو منطقه ای
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD
سیستمهای مولتی مدیا
سیستم صندلیهای جلوتنظیم برقی به همراه گرمکن صندلیهای جلو ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف
سیستم صندلیهای عقبدارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی
سیستم آیینه هاتنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها
سیستم شیشه هاشیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو
سیستم های سقفدارای سانروف
سیستم روشنایی جلودارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی ، دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعالسنسور پارک خودرو ، سنسور باران به همراه کنترل کننده سرعت برف پاکن ها
سیستم های کمک رانندگیکروز کنترل
منبع : کیاموتورز

اطلاعاتی در خصوص سایپا ۱۳۱

خودروی پراید صبا را با ایجاد تغییراتی در درون کابینش از طریق بهبود یافتن رنگ و لعاب آن به خودروی سایپا  ۱۳۱ تبدیل کده اند البته این را هم باید گفت که در قسمت نمای ظاهری این خودرو هم تغییر و تحولاتی کوچک به وجود آمده است .

این تغییرات جزئی در نمای ظاهری خودرو عبارتنداز :

۱٫چراغ های جلو و عقب خودرو کریستالی شده اند

۲٫تغییر در فرم جلوی پنجره خودرو

سایپا  ۱۳۱ هم مانند دیگر مدل های پراید در ۵ تیپ شامل : EX، SX،SL، LXو ST به دست مشتریان می رسد .

طبق معمول تیپ ای ایکس بهترین در میان تیپ های دیگر می باشد .

مدلی که تجهیزاتی چون کولر، فرمان هیدرولیک، ABS، ایربگ راننده، بدنه تقویت شده، شیشه بالابر برقی جلو، قفل مرکزی، رادیو سی دی بدون پورت USB چراغ مه شکن عقب، رینگ آلومینیومی، داشبرد جدید ، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت، رودری های جدید ، صندلی جدید بدون تنظیم ارتفاع، کنسول جدید،‌سیستم بهبود توزیع هوا و تنظیم زاویه نور جلو مجهز شده است از بین تمامی این امکانات تیپ SX از ایربگ ، تیپ SL از فرمان هیدرولیک و ایربگ ، تیپ LX از ترمز ABS و ایربگ و در نهایت تیپ ST با عنوان فقیرترین آن ها از فرمان هیدرولیک و ایربگ و ABS محروم است .

 

این خودرو هم از همان موتور ۱،۳ لیتری ۶۳ اسب بخار به همراه گیربکس پنج دنده دستی استفاده می کند که تنها تغییر فنی آن به نسبت به دو مدل قبلی کمتر شدن مصرف سوختش آن هم با عدد ۸،۸لیتر برای رانندگی شهری است

X100 ، با ورود به سبد محصولات سایپا  تاکنون پاسخگوی نیاز بسیاری از اقشار جامعه بوده است . مصرف ترکیبی این خودرو ۶/۴۴لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد که یکی از مهمترین وجوه تمایز این محصول و از ویژگی های مهم آن بشمار می آید. X100 محصولی است که توانسته علاوه بر اخذ استانداردهای ۵۱ گانه اروپا ،تائیدیه استاندارد تصادفات از مراکز معتبر اروپائی را نیز اخذ نماید و با مقاوم سازی و استحکام در نقاط اصلی آن در کنار اقتصادی بودن، خودرویی ایمن برای مصرف کنندگان محسوب شود.

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی
تهویه مطبوع
سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer)
ترمز ABS
قفل مرکزی
شیشه بالابر برقی دربهای جلو
آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
گرمکن شیشه عقب
برف پاک کن شیشه جلو با دور قابل تنظیم
ساعت دیجیتال
کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
کمربند ایمنی عقب
فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع
چراغ خطر سوم
چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور(levelling switch)
چراغ عقب مجهز به مه شکن
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
جالیوانی روی کنسول جلو
صندلی های ارگونومیک جدید
درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل
رادیو CDبا قابلیت پخش MP3
چراغ هشدار دهنده عیب موتور


منبع : پراید