دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

معرفی خانواده ی پژو ۲۰۶

انتخاب یکی از تیپ های «پژو ۲۰۶»  همیشه برای مشتریان این خودرو دردسر ساز بوده است. زیرا انواع و تیپ های گوناگون «پژو» که در سالهای ابتدایی دهه ۲۰۰۰ وارد ایران شد حالا به قدری افزایش یافته است که باید نظر متخصصان را درباره اینکه کدام تیپ میتواند بهترین انتخاب باشد در خرید این محصول لحاظ کرد. هر «تیپ ۲۰۶» دارای مزیت ها و معایبی است که در گذر زمان و با تجربه ی تعمیرکاران و نمایشگاه داران و حتی مشتریان این محصول به دست آمده است و می تواند معیار خوبی برای انتخاب یک «خودرو» از میان تیپ های مختلف ۲۰۶ باشد. شما علاقه مندان به خودروی ۲۰۶ که غالبا مخاطبان جوان و خریداران «خودروی ۲۰۶» هستید می توانید با خواندن نظرات متخصصان راه خود را برای انتخاب و خرید بهترین «۲۰۶» هموارتر کنید.

کلاً ۱۲ مدل پژوی ۲۰۶ در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن، مربوط به گروه هاچ بک ها، چهار مدل آن مربوط به گروه صندوقدارها و دو مدل دیگر نیز مربوط به خانواده ۲۰۷ می‌باشد. صرف نظر از اینکه تیپ های یک، سه ، چهار و شش از گروه هاچ بک‌ها دیگر تولید نمی‌شود و باید نمونه های دست دوم آنها را در بازار بیابیم، بد نیست بدانید که تعمیرکاران و نمایشگاهداران در مورد بهترین ها از میان اعضای خانواده پژو ۲۰۶، نظرات جالبی دارند.

آنها معتقدند: کلاً کیفیت پژو ۲۰۶های SD یا صندوقدار از گروه پژو ۲۰۶های هاچ‌بک بهتر است و مدل‌های ۲۰۷ نیز با توجه به اینکه فقط ظاهر و داشبوردشان با مدل های دیگر فرق می‌کند ارزش خرید ندارند.

بنابر این آنها در یک رأی کلی معتقدند: در میان گروه هاچ بک‌ها، تیپ پنج و تیپ دو انتخاب مناسبی است زیرا از شتاب خوب و سادگی در تعمیرات برخوردارند. همچنین آنها از میان گروه صندوقدارها، مدل V8 را انتخاب می کنند چون هم آپشنال‌تر است و هم کیفیت مونتاژ آن نسبت به بقیه مناسب‌تر.

صاحب نظران همچنین می گویند: اگر قرار شد از میان ۲۰۷ها انتخابی داشته باشیم بهتر است به سراغ گیربکس دستی آن برویم زیرا گیربکس اتومات پژو ۲۰۷ همان گیربکس تیپ شش هاچ‌بک است که در دنده دو ضربه می‌زند و صدا می‌دهد.

در ادامه شما را با ویژگی های دیگر اعضای ۱۲ نفره خانواده پژو ۲۰۶ آشنا می کنیم:

بی شک ورود و تولید پژو ۲۰۶ به صنعت خودروی ایران را باید یکی از بهترین اتفاقات تاریخ این صنعت بدانیم. پژو ۲۰۶ به دلیل برخورداری از تکنولوژی روز دنیا (در زمان تولید) باعث شد خودروسازان و قطعه سازان کشور با تکنولوژی جهانی آشنا شوند. این خودرو در اواخر سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی کمپانی پژوی فرانسه به منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل ۲۰۵ وارد بازار شد. پژو ۲۰۶ به دلیل برخورداری از طرحی مدرن و جلوتر از زمانش بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفت. البته تنها شکل ظاهری این خودرو نبود که فاکتور برتری‌اش نسبت به رقبا بود. این خودرو از دینامیک حرکتی خوب، ارگونومی کابین جذاب و مناسب، مصرف سوخت پایین و انبوهی از موتورها و گیربکس ها به صورت آپشن برخوردار بود. مجموع آنچه که ذکر شد و بهره جستن این خودرو از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برق کاملاً مدرن مالتی پلکس باعث شد فروش این خودرو تا آخر سال ۲۰۰۸ به بیش از پنج میلیون دستگاه در دنیا برسد. تولید پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۱۰ از سوی کمپانی مادر متوقف شد ولی تولیدش در چند نقطه از دنیا از جمله ایران کماکان ادامه دارد.

 

پژو۲۰۶ هاچ‌بک :

تیپ یک
ایرانی‌ها پژو ۲۰۶ را برای اولین‌بار از نزدیک در اوایل سال ۱۳۸۰ در خیابان ها ملاقات کردند. محصولی که در میان مردم به پژوی چشم گربه ای معروف شد در زمان خودش به روزترین محصولی بود که در بازار خودرو ایران قابل خرید بود. بسیاری از ما پژو ۲۰۶ را با نام تیپ ۲ و تیپ ۵ می‌شناسیم اما باید بدانید که اولین مدل های پژو ۲۰۶ تیپ یک بودند که ۱۲۲۱۷ دستگاه از این تیپ ساخته شد. می توانید تیپ یک ها را از روی فرمان دوشاخه و یا ساعت دیجیتالی که در داشبورد قرار دارد بشناسید. البته سیستم صوتی این مدل ها نیز فقط از نوار کاست استفاده می‌کنند (یافتن همچین مدلی در بازار بسیار سخت است).

اما تیپ ۲
در واقع تیپ دو را باید یک تیپ یک ارتقا یافته نامید. این مدل در ابتدا همان تیپ یک بود که فقط سیستم برق مالتی پلکس را به آن اضافه کردند ولی تیپ دو واقعی تجهیزاتش با تیپ ۳ یکسان بود و فقط آینه های جانبی و شیشه بالابر عقبش برقی نبود. ترمز ABS هم در لیست تجهیزات این مدل قرار نداشت که از سال ۱۳۹۰ به آن اضافه شده است. اما از نظر فنی همان موتور TU3 تیپ یک که ۷۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد با گیربکس ۵ سرعته دستی درون سینه‌اش قرار داشت. این مدل تا سال ۱۳۹۰ پرفروش ترین محصول از خانواده ۲۰۶ بود که از آن سال به بعد این مقام را به تیپ ۵ واگذار کرد.

تیپ ۳
درباره این تیپ باید گفت که این خودرو در واقع یک تیپ پنج است که موتور و گیربکسش را با یک تیپ ۲ تعویض کرده‌اند! این مدل بیشتر تجهیزاتی که در تیپ ۵ نصب می شد را با خود به همراه داشت ولی موتورش همان نمونه ۷۵ اسبی TU3 بود که ۱٫۴ لیتر حجم دارد. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنال‌ترین خودروهای بازار بود چرا که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های گرمکن‌دار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS،EBD، سیستم صوتی کلاریون و … از جمله آپشن های این تیپ بودند که البته با قیمتی مناسب عرضه می‌شدند.

تیپ ۴
موتور ۱٫۶ لیتری TU5 روی این مدل نصب شد. این موتور با انجین TU3 که قبلاً از سوی پژو بر روی مدل ۲۰۵ بکارگیری شده بود تفاوت هایی داشت. موتور TU3 در واقع فقط سرسیلندرش برای نصب سیستم انژکتور تغییر کرد ولی موتور TU5 را باید یک موتور جدید به حساب آورد. این موتور حجم بیشتر و قدرت ۱۱۰ اسب بخار را به خریداران هدیه می کرد. گیربکس مورد استفاده هم دیگر منوال ۵ سرعته نبود و جایش را به یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک داد به نام Al4.

کمتر از ۲۰۰ دستگاه تیپ چهار مخصوص جانبازان به بازار آمد که امکاناتی مثل حسگر باران، فضایی مخفی در زیر صندلی شاگرد، و توری نگه دارنده اشیاء داخل صندوق عقب را به همراه داشتند. این مدل ها مستقیماً به کشور وارد شدند و به دلیل تنظیمات سیستم تعلیقشان که مخصوص جاده‌های اروپا بود، ارتفاع کمتری نسبت به محصولات مونتاژ داخل دارند. ترمزها نیز در این مدل در هر چهار چرخ دیسکی هستند. (این مدل نیز در بازار بسیار نایاب است)

تیپ ۵
این مدل از آن دسته خودروهایی است که طیف خریدارانش گسترده است. ممکن است شما در پارکینگ منزلتان یکهیوندای آزرا داشته باشید ولی برای خرید یک تیپ ۵ اقدام کنید. این خودرو به دلیل امکانات مناسب و قیمت مناسبش (البته نه برای امروز) بود که طرفداران خاص خودش را داشت. این فلفل تند و تیز با گیربکس دستی ۵ سرعته، ترمزهای دیسکی ABS چهارکاناله، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهم تر موتور TU5 با ۱۱۰ اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان‌ها جولان می‌دهد. این مدل هم اکنون پرفروش ترین مدل ۲۰۶ در بازار ایران به حساب می‌آید.

تیپ ۶
این مدل را در ابتدای عرضه باید برگرفته از دو تیپ چهار و پنج برشمرد چرا که موتور ۱٫۶ این خودرو با گیربکس اتوماتیک تیپ چهار و آپشن‌های تیپ پنج وارد بازار شد. اما چندی بعد ایران خودرو تیپ شش را به گیربکس پیشرفته تیپ ترونیک مجهز کرد که یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقیبانش مثل فولکس گل بود. متاسفانه این مدل به دلیل ضربه‌هایی که هنگام تعویض دنده به اتاق وارد میکرد چندان برای مشتریان جذاب نبود.

پژو ۲۰۶ صندوقدار :

پژو ۲۰۶ به رغم همه جذابیت هایش یک ضعف بزرگ داشت. این خودرو نمی توانست یک خودروی ایده آل برای یک خانواده باشد زیرا فضای صندوق عقب آن کوچک است. به همین دلیل محصولی با استفاده از پلت فرم پژو ۲۰۶ هاچ‌بک با همکاری ایران خودرو و پژوی فرانسه ساخته شد که در ابتدا نام آریان را یدک می کشید، اما بعدها این نام به پژو ۲۰۶ SD تغییر کرد. این خودرو در خلال نمایشگاه سال ۲۰۰۵ فرانکفورت به جهان معرفی شد. ایران خودرو این خودرو را به دو موتور TU5 و TU3 مجهز کرده است که با تغییراتی که در آن ها اعمال شده است حتی می توانند با بنزین بدون سرب نیز کار کنند و در ضمن امکان استفاده از گاز طبیعی نیز در آن ها ایجاد شده است. برخی از نمونه‌های این خودرو به صورت دوگانه‌سوز نیز در بازار قابل رویت هستند.

 

سیستم تعلیق عقب این خودرو مورد بازنگری قرار گرفته است تا تحمل وزن بیشتر این قسمت را در مواجه با ناهمواری ها داشته باشد. از جمله محاسن این خودرو می توان به هندلینگ بهتر و سواری نرم تر آن در مقابل پژو ۲۰۶ هاچ‌بک نام برد به طوری که فضای صندوق عقب آن در حدود ۳۲۵ متر مکعب است که برای خودرویی در این کلاس بسیار عالی است. بسیاری عقیده دارند حتی کیفیت مونتاژ مدل SD از نمونه هاچ‌بک بهتر است. همان طور که می‌دانید این خودرو در ۸ تیپ به تولید رسیده که در مدل V20 تجهیزات و مشخصات فنی در سطحی پایین‌تری قرار داشت و مدل V9 کامل‌ترین نمونه در بین صندوق‌دارها است.

پژو ۲۰۷i
این خودرو را باید فرزند تازه متولد شده خانواده پژو در ایران دانست. البته ۲۰۷ از نظر فنی و پلت فرم با پژو ۲۰۶ تیپ پنج و شش تفاوتی ندارد ولی نمای ظاهری این خودرو با توجه به سن و سال پژو ۲۰۶ به روزتر است و یک سر و گردن بالاتر از مدل های پژو ۲۰۶ قرار می گیرد. البته فضای داخلی این خودرو هم زیباتر از پژو ۲۰۶ است و به همین دلیل جوانپسندتر هم هست.

در این بخش سعی کردیم نظرات متخصصین و تعمیرکاران را در خصوص همه اعضای خانواده پژو ۲۰۶ در بازار ایران جمع آوری کنیم و در نهایت با استفاده از چکیده این نظرات اعضای این خانواده را رده بندی کنیم.

 

ناصر خادم حسینی که از تعمیرکاران زبده پژو ۲۰۶ است می گوید: یکی از نکات منفی ما ایرانی‌ها توجه نکردن به دفترچه راهنمای خودرو است که البته در تولیدات دو سال گذشته خودروسازان زیاد هم کامل نیست. بسیاری از خطاهای ECU و سنسورها را می توان با مطالعه دقیق دفترچه راهنما فهمید و از پرداخت هزینه اضافی جلوگیری کرد. نکته منفی دیگر تولید این خودرو از اواخر سال ۸۵ به بعد استفاده از قطعاتی است که کیفیت قطعات فرانسوی را ندارد و این در موتورهای TU3 بیشتر است. به خصوص در ۴ سال گذشته که قطعات مورد استفاده گاهاً چینی و هندی هستند. حتی تودوزی‌ها و صندلی‌ها هم در بعضی موارد کیفیت مونتاژ پایینی دارند که بیشتر در تیپ ۲ دیده می شود. او می گوید: ما خودرو ۲۰۶ صندوقدار داشتیم که به علت وجود صدا از عقب خودرو کمک ها را تعویض کرده بودیم ولی اصلاً صدا مربوط به صندلی عقب بود.

البته مشتری هم باید دقت کند که نباید خودرو را به تعمیرگاه غیر مجاز ببرد چون حتی ممکن است قطعه اصلی خودرو را با نوع نامرغوب عوض کنند. خطاهای سنسور منیفولد و دریچه گاز در تولیدات اخیر موتور TU3 کمی بیشتر شده است که با استفاده از دیاگ و ریست کردن برطرف می شود. مثلاً یکی از مشکلاتی که در موتور TU3 داشتیم مربوط بود به مدل های ۸۹ و ۹۰ که گاهی آب روغن قاطی می‌کردند. این مشکل ناشی از مرغوب نبودن واشر سرسیلندر بود که توسط خود کمپانی برطرف شد. در تولیدات ۸۵ به بعد در همه پژو ۲۰۶ها و در سال های اخیر در SD هم مشکل ضعف در جلوبندی را داریم ولی در اکسل عقب به خصوص در مدل SD کمتر مشکل ایجاد می‌شود.

محمدصادق قاسمی از دیگر تعمیرکاران زبردست این خودرو درباره SD می گوید: کیفیت کلی مونتاژ نسبت به سال های قبل ضعیف تر شده است اما هنوز هم فکر می کنم کیفیت مونتاژ SD بهتر از مدل‌های هاچ بک است. یکی از ضعف‌های این خودرو مربوط به دسته موتور انجین TU5 است که البته در مدل های ۹۰ و ۸۹ بیشتر دیده می شود. به نظر من مدل ۲۰۷ جدید هم کمی تازه وارد است و هنوز امتحانش را در بازار پس نداده ولی تا امروز حتی در مدل‌های قدیمی هم کمتر دچار مشکل شده‌اند. فقط چند مورد ما داشتیم که از نوع اتوماتیک بودند و در حدود ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد کمی با مشکل صدا روبه رو بودند. یکی دیگر از معایبی که مدل های فرانسوی کمتر دچار آن می شوند خرابی بوش‌های زیربندی است که در مدل های جدید این مشکل بیشتر دیده می‌شود.


منبع: پژو206

معایب و محاسن تیبا

«خودروی تیبا» محصول شرکت خودروسازی «سایپا» است که کار طراحی و تولید آن را متخصصان داخلی برعهده گرفته اند. این خودرو مشتریان را به یاد«پراید» و «ریو» می اندازد تا جایی که بیشتر قطعات آن مشابه این دو خودرو می باشد و در نتیجه می توان گفت که در طراحی و ساخت این «خودرو» چندان خلاقیتی مشاهده نمی شود. شاید بتوان گفت تیبا مدل ارتقا یافته ی پرایدهاست و از این منظر مشتریان خودش را خواهد داشت. محصولات داخلی مانند بسیاری از خودروهای دیگر دنیا دارای «معایب و محاسنی» است و البته باید قبول داشت که معایب آن ها بیشتر از محاسن آنهاست.

معایب تیبا :

۱_طراحی ظاهری تیبا:

سایپا در زمان ارائه این خودرو به هموطنان عنوان نمود که، این خودرو زیبای ایرانی است، همین امر باعث می شود که ناخودآگاه به ذهنمان خطور کند که این خودرو نسبت به رقبا در این مقوله باید خیلی چیزها در خود جای داده باشد ولی متاسفانه دو مطلب شما را از این فکر دور می کند:
خطوط و منحنی های فراوان باعث زیبایی در تیبا نشده است…
دارا بودن خطوط و منحنی ‌های بسیار زیاد، منجر به این نشده که ظرافت و زیبایی خاصی که نسبت به رقبا خود لازم باشد را در تیبا ببینیم، تازه این خطوط زیاد باعث زشت تر شدن این خودرو هم شده است.
گفته شد تیبا به وسیله ی طراحان ایرانی انجام شده اما…
طراحی تیبا به وسیله ی، گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌ همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته، همین امر هم منجر شده که، نتوان به لغت ‌ایرانی که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد، زیرا تیبا نتیجه همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است.
در کل درباره ی طراحی ظاهری این خودرو باید گفت که تیبا تنها بهتر از پراید است و نمی توان نکته خوبی را در این خودروی ملی یافت، مثلا در نمای جلو فقط و فقط چراغش کمی زیباست، و در باقی جاها، شما شاهد یک جلو پنجره مسخره و زشت هستید که، هیچ خلاقیتی در آن موجود نیست، در کنار نبود خلاقیت حتی شما در آن زشت تر شدن محصول را هم شاهد هستید، که ای کاش با کمی خلاقیت در جلو پنجره می توانستیم خودرویی زیباتر(در رخ جلو)از تیبا سایپا ببینیم.

از نمای بغل (جانبی ) تیبا…
در این بخش از طراحی(بیرونی)شاهد خطوط زیاد هستیم که البته در مدل فیس لیفت این محصول از آن کاسته شده است و کمی از زشتی تیبا کم کرده است، هرچند جا داشت تا با اجرا و طراحی ظریف تر زیبایی خاص را به تیبای جدید اضافه کند، اما موضوع قابل تامل در نمای جانبی تیبا تناسب بدنه با تایرها است چرا که، ما همچنان شاهد لاستیک بد فرم و کوچیک تیبا هستیم که با بی سلیقگی در تیبا جا خوش کرده است، حالا لاستیک کوچک را به آینه مسخره اضافه کنید تا خود متوجه شوید که چه چیز حاصل آن شده است.
در نمای پشت تیبا ( عقب ) ما شاهد سپر های…
در بخش عقب اولین تیر انتقاد به سمت سپرها می رود، چرا که در این بخش از خودرو، طراحان سایپا انگار هیچ فکر و تلاشی بر روی آن نکرده اند، درباره چراغ های تیبا باید گفت که، یک تقلید صورت گرفته که باز جای امیدواری دارد که طراحان محترم کمی زحمت مقایسه و کپی کردن را کشیده اند و در طراحی چراغ‌ های عقب تیبا از مزدا کمک گرفته اند، ما از جانب خود از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.

۲_مونتاژ ضعیف :
اگر به درز های درب تیبا و قسمت های مختلف آن نگاه مختصری بکنید شاهد فاصله و قرار نگرفتن مناسب آن ها خواهید بود(باز و بسته شدن درب ها هم مشکل دارد) چرا که با یک مقایسه ساده با خودرویی که دارای مونتاژ مناسبی است متوجه این بی کیفیتی در تیبا خواهید شد، به هر حال کیفیت مونتاژ پایین تقریبا در اکثر خودروهای ساخت داخل دیده می‌شود، در این خودروی سایپا و در بخش‌های داخلی کابین نیز بعضی اوقات مشاهده می شود که روکش‌ها، درست در سرجای خود محکم نشده‌اند و نیاز به بررسی مجدد دارند، حتی عیوب قطعات داخلی نیز در برخی از موارد دیده شده است.
۳_کابین تیبا :
وقتی داخل کابین این خودرو شدیم، بی درنگ صندلی‌های ریو را به یاد آوردیم، سپس چشممان به رودری‌ها آن افتاد و به یاد رودری های پراید جدید افتادیم، کمی که روی صندلی جایمان سفت شد، نگاهمان به کیلومتر شمار افتاد و بعد متوجه شدیم که، کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد، ولی باید گفت که، طراحی درونی تیبا را نه می‌توان امری کاملا جدید دانست و نه تکراری…
کنسول و سروصدا افتادنش در طول زمان…
درباره جنس کنسول میانی هم باید گفت که، در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نیست و نسبت به رقبا ضعیف تر عمل کرده است، و به سروصدا افتادن آن در طول زمان بدون شک محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست.
بهتر از پراید ولی…
بی شک اگر شما هم سوار تیبا شده باشید با نظر من موافقید که، در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین بهتر از پراید بوده است. برای همین این کابین فقط از پراید بهتر طراحی شده و خلاقیت زیادی در آن دیده نمی‌شود.
۴_امکانات رفاهی تیبا نسبت به رقبا :
در این بخش تیبا بسیار ناامید کننده می باشد. چرا که دارای امکانات رفاهی زیر است :
سیستم های فرمان و هدایت : دارای قدرت کمکی هیدرولیکی
سیستم تهویه مطبوع : کنترل دستی
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : رادیو CD با ۴ بلند گو
سیستم صندلی : تنظیم دستی/ قابلیت تنظیم ارتفاع دستی راننده/ کمربند های ایمنی پیش کشنده
سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم دستی آینه/ شیشه بالابر برقی جلو/ مجهز به گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی : قابلیت تنظیم ارتفاع نور/ مه شکن عقب
سایر امکانات : چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور

۵_ایمنی تیبا :
تیبا در نهایت برای استفاده شهری(به شرط احتیاط و مراقبت)گزینه بدی در ایران نیست اما برای استفاده بین شهری نباید زیاد روی آن حساب باز کرد، در ضمن این محصول سایپا تاکنون موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی نشده است، و اطلاعاتی در این زمینه موجود نمی باشد، در زیر امکانات ایمنی تیبا قابل مشاهده است :
کیسه هوا : کیسه هوای راننده
سیستم های ترمز و پایداری : جلو دیسکی عقب کاسه ای
سیستم های امنیتی : قفل مرکزی/ ایموبلایزر
۶_نفوذ صدا به داخل کابین تیبا :
با بررسی های ما و سوار شدن به داخل ماشین صدای موتور در کابین بسیار مشهود بود، همچنین با نیم نگاه ساده به انتقاد های افراد استفاده کننده، این مورد از ایرادهای تیبا به حساب می آمد، ایرادی که نسبت به رقبا بیشتر و آزار دهنده تر است، صدای موتور به خصوص زمانی که دور موتور بالا می‌رود بسیار زیاد و گوش خراش است و عدم عایق بندی درست خودرو و مناسب نبودن کیفیت موتور می‌تواند دلیل سر و صدای زیاد پیشرانه باشد، در کل باید گفت که موتور تیبا به جای قدرت زیاد، صدای زیادی دارد.
۷_کیفیت پایین قطعات تیبا :
همه استفاده کنندگان این محصول از این مورد ابراز تاسف می کردند و به ما گفتند که قطعات این خودرو بد و بی کیفیت است، به خصوص گیربکس، ترمز، صفحه کلاج و جلوبندی…
۸_هندلینگ و کیفیت سواری تیبا :
در این بخش باید گفت که، وزن کم و سایز نامناسب چرخ‌ها باعث می شود تیبا در پیچ ها چندان مناسب عمل نکند و چسبندگی خودرو بر روی آسفالت نیز کمی در دل آدم ترس می اندازد، البته تیبا عملکرد مناسب تری نسبت به پراید دارد، لازم به ذکر است که، کورس کم فرمان کاملا قابل تشخیص است و زمانی که شما قصد دور زدن با این خودرو را دارید، این نقص کاملا به چشم می آید.
۹_شتاب تیبا :
نمی توان زیاد در این قسمت ایراد را به این محصول سایپا گرفت زیرا رقبایش هم در همین رنج هستند اما به هر حال این خودرو شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه را داراست و حداکثر سرعتش هم به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد، در کل اگر شما نگاهی در حین حرکت به صفحه کیلومترشمار بکنید مشاهده می کنید که، دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قول بچه ها، کات‌آف می‌کند.

محاسن تیبا :
۱_مصرف سوخت مناسب :
گرچه خیلی ها هم از مصرف سوخت زیاد تیبا انتقاد داشتند اما به حق نسبت به رقبا(در بازار ایران)این گزینه جز محاسن این خودرو محسوب می گردد. (هرچند عالی هم نیست)مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۷٫۱ لیتر است، ضمن اینکه حجم باک آن ۳۴ لیتر گزارش شده است، این درحالی است که برخی استفاده کننده ها می گویند ۳۲ لیتر بیشتر گنجایش ندارد.
۲_هزینه نگهداری کم :
قطعا تمام افراد در این زمینه با من هم عقیده هستند، چرا که با توجه به قیمت پایین قطعات، محصولات این چنینی سایپا کم خرج هستند، امری که در پراید بسیار مشهود است، هرچند کم کیفیت بودن قطعات کمی خرج را زیادتر می کند و حسن این بخش را کم خواهد کرد.
۳_مشخصات فنی تیبا :
فراموش نکنید که گفتن معایب و محاسن نسبت به بازار ایران و رقبای هم قیمت تیبا صورت می گیرد، در غیر این صورت همه این مقاله باید به بیان معایب تیبا صورت می گرفت، از این حرف ها که بگذریم باید گفت که، در بررسی تیبا شاهد، موتور ۱۵۰۳ سی ‌سی تیبا در نسخه ‌های اولیه توانایی تولید ۸۰ اسب ‌بخار را داشت، اما به تازگی، با بهینه ‌سازی دوباره بر روی تیبا ما شاهد، ۸۷ اسب قدرت در تیبا هستیم، همچنین گشتاور ۱۰۶ نیوتن‌ متری آن نیز به ۱۲۸ نیوتن ‌متر ارتقا یافته که همین موضوع سبب شده تا سواری بهتری را در تیبا شاهد باشیم.(مخصوصا در سربالایی ‌ها)


منبع: تیبا

مشخصات فنی پژو پارس TU5

شرکت «فرانسوی پژو» با قراردادی که سالهاست با شرکت «ایران خودرو» بسته است شریک تجاری ایران خودرو در تولید انواع پژوها و گرفتن سهم عمده ای از بازار ایران شده است. یکی از ماشین هایی که ایرانی ها سالهاست استفاده می کنند و البته با توجه به قیمت آن و امکاناتش نسبت به محصولات مشابه داخلی طرفداران زیادی دارد «پژو پارس» است. پژو پارس در مدل های ارتقا یافته ی خود به »مدل تی یو ۵» رسیده است. قصد داریم این خودرو را از منظر امکانات، طراحی و مشخصات فنی بررسی نماییم.

طراحی ظاهری پژو پارس TU5

در مورد طراحی خارجی پژو حرف چندانی نمی‌توان زد چراکه سال‌ها است در خیابان‌های کشور حضورداشته و چندین و چند بار آن‌ها را دیده‌اند. پژو پارس که نزدیک به ۱۷ سال است با همین طراحی ظاهری در حال تولید است.

طرح ظاهری پژو پارس حاصل تزریق المان‌های طراحی پژو ۴۰۶ روی پیکره  پژو ۴۰۵ است. طرح جدی و مجموعه چراغ‌های گربه‌ای جلو و جلوپنجره شیر نشان و همینطور طرح ورودی هوا و مه‌شکن‌های روی سپر جلو، ضربه‌گیر‌های مشکی رنگ شامل یک نوار کرومی در کنار نمای عقب ذهن‌ها را به سمت پژو ۴۰۶ می‌برد.

در کل ظاهر و پلت فرم پژو پارس TU5 که به عنوان خودروی لوکس در ایران خورو تولید می شود به هیچ وجه شایسته به یدک کشیدن خودروی لوکس در ایران را ندارد .

طراحی کابین پژو پارس TU5

ایران‌خودرو برای پارس به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر کلید های روی فرمان سیستم تهویه هوای اتوماتیک ، طراحی مناسب غربیلک فرمان از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را نسبت به نسخه قبل برای این خودرو فراهم کرده است.

 

 مشخصات فنی پژو پارس TU5 

نوع موتور           تی یو ۵

حجم موتور           ۱۵۷۸ سی سی

تعداد سیلندر / سوپاپ           ۱۶/۴

حداکثر قدرت        ۱۰۸ اسب بخار

گیربکس  ۵ سرعته دستی

محور محرک        جلو

وزن خالص          ۱۱۸۵ کیلوگرم

شتاب صفر تا صد   ۱۳٫۲ ثانیه

ظرفیت مخزن سوخت           ۷۰ لیتر

مصرف سوخت ترکیبی         ۷٫۵ در ۱۰۰ کیلومتر

حداکثر سرعت       ۱۹۰ کیلومتر

 

 

امکانات پژو پارس TU5

خوشبختانه لیست امکانات پژو پارس TU5 نسبت به گذشته کامل‌تر شده است هر چند هنوز هم جای خالی آپشن‌هایی چون پوشش چرم صندلی‌ها که محبوبیت بالایی بین مشتریان ایرانی دارد، حتی در لیست امکانات تیپ ELX‌ دیده می‌شود. در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی پارس مواردی چون ۲کیسه هوای ایمنی‌، ترمز‌های جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانه‌های کمکی ABS و EBD، سامانه ضد‌سرقت، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، بلوتوث(هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، چراغ نقشه‌خوان و شیشه‌های برقی جلو و عقب (شیشه اتوماتیک راننده) را شامل می‌شود.

 

نقاط قوت پژو پارس TU5

با مشاوره با ۱۰ نفر از دارندگان پژو پارس TU5 نتیجه گرفتیم :

اولین مورد که رانندگان پژو پارس TU5 عنوان می کنند هندلینگ خوب این خودرو میباشد

دومین مورد آرامش در سرعتهای بالای ۱۲۰ کیلومتر

سومین مورد شتاب خوب این خودرو که از موتور پژو پارس TU5  بهره می برد

چهارمین مورد فضای خوب داخل پژو پارس TU5 و فضای صندوق عقب خودرو

پنجمین مورد کم مصرف بودن پژو پارس TU5

 

نقاط ضعف پژو پارس TU5

اولین مورد، مشکل اصلی در مدلهای قبل از ۱۳۹۵ سفتی کلاج پژو پارس TU5 میباشد .

دوستانی که مدل قبل از ۱۳۹۵ را دارند باید دو شاخه کلاج را همراه دیسک صفحه تعویض کنند مشکل حل می شود .

دومین مورد، سرو صدای داخل کابین پژو پارس TU5 میباشد ، با توجه به تجربه رانندگان به دو دلیل سرو صدا به وجود می آید یکی کیفیت بد قطعات بدنه و اگزوز و دوم رانندگان در نگهداری خودرو بی توجه هستن و سرعت گیرها را با سرعت رد میکنن .

 

سومین مورد، کیفیت ضعیف قطعات بدنه پژو پارس TU5 همچنان بحث داغ رانندگان میباشد.

چهارمین مورد، ضعف در جلوبندی پژو پارس TU5 که اکثر رانندگان فکر میکنن جعبه فرمان مشکل دارد . صدای مورد نظر در هنگام دور زدن  مشهود هست ، این مشکل در خودروهای صفر نیز مشاهده میشود .

 

ایمنی پژو پارس TU5

اجباری شدن نصب ایربگ سرنشین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی سبب خیر شد تا ایران خودرو دستی به سر و روی نمای داخلی ۴۰۵ و پارس بکشد. از دیگر امکانات ایمنی پژو پارس TU5 می توان به ترمز  ABS و EBD اشاره کرد.

 

اگر فاکتور «ایمنی» یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای شما در انتخاب خودرو است بهتر است تا به سراغ رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ قبل از سال ۹۰ بروید که از نظر کلاس‌بندی با پارس متفاوتند اما از نظر قیمتی به آن نزدیکند و همچنین این نکته قابل ذکر است که ۲۰۶ قبل از سال ۹۰ توانسته ۴ ستاره ایمنی از  ۵ ستاره ایمنی و تندر ۹۰ سه ستاره از پنج ستاره ایمنی از Euro_NCAP بگیرند که مشخص میشود این دو خودرو ایمن ترین خودروهای تولید داخل هستند.

 

قیمت پژو پارس TU5

قیمت تقریبی پژو پارس TU5 تقریبا ۳۸ میلیون تومان می باشد.

پلت فرم پژو پارس یک پلت فرم بسیار قدیمی است، کیفیت متریال استفاده شده در کابین پژو پارس TU5 مرغوب نمی باشد، ایمنی پژو پارس TU5 پایین است، و تنها نقطه قوت پژو پارس TU5 موتور آن می باشد.

منبع:پژو پارس

تیگو 5 خودروی وارداتی چینی

سال 2014 بود که «شرکت چینی چری» از خودرویی به نام «تیگو 5 (Tiggo 5)» رونمایی کرد. طراحی این خودرو را اکثرا «طراحان اروپایی» برعهده داشتند و به همین دلیل به نسبت خودروهای دیگر چینی از طراحی زیباتر و جدیدتری برخوردار است. این خودرو که در زمره خودروهای شاسی بلند قرار گرفته است به تازگی از طریق شرکت «مدیران خودرو» با همان «برند چری» وارد ایران شده است. در اینجا قصد داریم این محصول وارداتی را برای شما خوانندگان عزیز بررسی نماییم.

طراحی داخل کابین تیگو 5(Tiggo 5) در نوع خود و در بین دیگر محصولات چری منحصر به فرد و در حد استاندارد یک خودرو لوکس می باشد. تریم های بکار رفته داخل کابین بصورت دو رنگ می باشد. صفحه دیجیتال بین کیلومتر شمار و دور سنج زیبایی خاصی به پشت آمپر تیگو 5 داده است.

اداوات مربوطبه تهیویه مطبوع بصورت اتوماتیک و از چینش مناسبی بر خوردار می باشد.چری برای تیگو یک صفحه نمایش لمسی در نظر گرفته که دارای نویگشین هم نیز می باشد.قطعات کرومی رنگ که در اخل کابین و قسمتهای نظیر فرمان ،دورخروجی های هوا و روی درب ها کار شده نمایی لوکس به داخل این خودروی چینی داده است.

ابعاد خارجی تیگو 5 (Tiggo 5) برابر با  4506 میلیمتر طول، 1841 میلیمتر عرض و 1740 میلیمتر می باشد .نمای جلو خودرو متشکل شده از چراغهایی که کمی بزرگ به نظرمی سد و جلو پنجره مشبکی که لوگوی چری را در میان خودرو با دو بال کرومی در اختیار دارد. پرژکتور های مدور کوچک در میان قاب کرومی رنگ در طرفین سپر قرار گرفته و جلوه ای خاص به مجموعه سپر خودرو داده است.

طراحی نمای عقب خودرو قابل قبولتر از نمای جلو خودرو می باشد .چراغهای عقب خودر که مجهز به LED بوده  و پرژکتور های باریک که بر روی سپر جانمایی شده است به همراه سر اگزوز ها ، نمایی عقب خودرو را دلنشین تر کرده است.نکته مهم در طراحی خودرو تیگو 5 (Tiggo 5) این است که این خودرو بطور کلی و جزئی از هیچ خودرویی کپی برداری نشده است .

پیشرانه ای که چری برای تیگو 5 (Tiggo 5) در نظر گرفته است یک موتور 1971 لیتری با تنفس طبیعی بوده و  توان خروجی این موتور برابر با حداکثر 136 اسب‌بخار در 5750 دور در دقیقه و گشتاور آن 182 نیوتن‌متر در 4540 دور در دقیقه می باشد.این خودرو در دو نوع جعبه دنده دستی 5 سرعته  و اتوماتیک 7 سرعته عرضه می گردد.

مصرف سوخت تیگو 5 با جعبه دنده دستی 8.5 لیتر و با جعبه دنده  اتوماتیک 8.9 لیتر در سیکل شهری می باشد.طبق اعلام چری این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 می باشد.

تیگو 5 از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در سه مدل تولید می شود که کاملترین آنها مجهز به رینگ‌های 17 اینچی، چراغ‌های زنون، گرمکن صندلی، چراغ‌های مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و با قابلیت پخش DVD، صفحه نمایش 7 اینچی، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، ASR، HHC، EBA، سیستم نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها (TPMS)، سنسور دنده عقب و دوربین عقب و ایربگ برای کلیه سرنشین می باشد.

نتیجه گیری

خودروی تیگو 5 از نظر ظاهری دارای استاندارهای لازم بوده ولی مانند دیگر خودروی های برند چری ضعف های عمده ای دارد که محصولات این شرکت را در مقابل برندهای هموطن خود دچار مشکل می کند.باید توجه داشت شرکتهای دیگر چینی از قبیل جک و برلیانس با کمک شرکهای تجاری اروپایی و آمریکایی خود از نظر طراحی ظاهری بسیار خوب در حال پیشرفت هستند و نمونه بازر آن جک اس 5 می باشد که در بازار ایران هم با استقبال خوبی روبرو شده است.

از نظر پیشرانه هم باید گفت حجم 2000 سی سی برای این خودرو مقداری کم می باشد ولی در بین خودروهای چینی حجم پایین داشتن نشانه بدی نیست و اکثر محصولات چینی در همین حدود می باشند.

گزینه که  باید شرکت مدیران خودرو باید به آن توجه داشته قیمت تیگو 5 (Tiggo 5) می باشد. در حال حاضر بازار ایران پر شده از خودرو های شاسی بلند چینی و غیر چینی که هر کدام برای پایین تر بودن قیمت با یکدیگر در جدال هستند . پس گزینه قیمت در موفقیت و یا عدم موفقیت این خودرو می تواند نقش بسزایی داشته باشد.در حال حاضر نزدیکترین رقیب به این خودرو در بازار داخلی که دارای همین مشخصات می باشد برلیانس و جیلی می باشند که قیمتی بالای 100 میلیون را دارند. پس قاعدتا تیگو 5 هم قیمتی در این حدود خواهد داشت.


منبع:مدیران خودرو

لیفان شاسی X50 خودرویی متفاوت

«خودروهای چینی» اگرچه از کیفیت لازم و کافی برخوردار نیستند و طرح هایی کپی شده از محصولات اروپایی هستند اما در شرایطی که تحریم ها اجازه حضور ماشین های با کیفیت در بازار ایران را نمی دهند یا «واردات قطعات» آن ها برای تولیدکنندگان بسیار مشکل است و همچنین قیمت تمام شده این خودروها نیز بسیار بیشتر از توان خرید ایرانی هاست، در نتیجه می توان گفت خودروهای چینی به صرفه تر از موارد دیگراست و به لحاظ کیفیت نیز بسیار بهتر از «خودروهای داخلی» است و گزینه ی مناسبی برای کسانی است که میخواهند «ماشین» متفاوتی از خودروهای داخلی سوار شوند.

پس در شرایط کنونی و از دیدگاه نگارنده شاید بدرو از انصاف باشد که در قیاس خدمات نامناسب تولیدکنندگان خودروهای داخلی، محصولات چینی را که کیفیت آن ها چند برابر از محصولات ایرانخودرو و سایپا بهتر است را به باد انتقاد گرفته و استفاده از آن ها را به طریقی غیر منصفانه و منتقدانه رد کرد.

در این میان شرکت کرمان موتور به دنبال «مونتاژ» و «واردات» «خودرهای چینی» چند وقتی است که یک کراس اوور جدید از محصولات «لیفان» به نام X50 را در سال ۹۴ آن هم به صورت خیلی محدود روانه بازار ایران کرد.

در این میان جالب است بدانید این محصول(لیفان شاسی X50) که چند وقتی ایرانی ها شاهد تبلیغ آن را در فضای مجازی بودند و طرح پیش فروش آن نیز در سایت کرمان موتور رویت شد این روزها دیگر فقط نام و عکسی از آن در این سایت دیده و سرنوشت و وعده عرضه آن نیز نا مشخص است.

اما با این حال خودروی «X50» بر اساس اصل طراحی پیشرفته MM طراحی شده است.این اصل بر اساس حداقل اشغال فضای خارجی و حداکثر استفاده از فضای داخلی می باشد.با توجه به این اصل فضای داخلی این خودرو بسیار جادار بوده بصورتی که فضای نشستن برای ۵ بزرگ سال بسیار مناسب می باشد.X50این فضای مناسب برای سرنشنان را مدیون فاصله زیاد دو محور بوده که برابر با ۲۵۵۰ میلی متر می باشد.

در خصوص فضای بار این خودرو نیز باید گفت که X50 به نسبط خود هم بسیار جادار است و هم صندلی ردیف دوم آن نیز قابلیت خوابیدن داشته بطوری که با این کار فرد از فضای زیادی در این خودرو بهره خواهد برد.

به عبارتی دیگر طراحی فضای داخلی کابین این خودرو  تا حدود زیبا و درمجموع نسبتا شبیه سایر خودروهای چینی است و این خودرو X50 نیز همانند بیشتر مدل های چینی مجهز به سیستم کی لس(KEY LESS) نیز هست .

در جلو داشبود مدل سفارشی X50 نیز همچنین دارای یک مونیتور تمام لمسی بوده که به سیستم ناوبری مجهز و سیتسم تهویه مطبوع بصورت تمام اتومات نیز در این خودرو بصورت زیبای طراحی و در مقابل ادوات تنظیم سیستم صوتی و بلوتوث بر روی فرمان نیز به زیبایی خاصی به کار رفته است.

قسمت جلوی خودرو یک جلو پنجره خاص که به نسبت سایر مدل های لیفان با زیبایی بهرتی تعیبه شده و در زیر این جلو پنچره نیز یک دریچه هوای ذوذنقه ای شکل بزرگ قراردارد که تا حدودی این طراحی از خودروهای شاسی بلند کره ای کپی برداری شود.

چرغهای جلو خودور نیز در نوع خود خاص و منحصر به فرد بوده و برعکس همه خودروهای چینی از خودروی دیگری کپی نشده است اما عقب این خودرو بیننده را به یاد اسپورتیج معرف شرکت کیا خواهد انداخت و بطور کل طراحی خارجی خودور نمره قبولی گرفته و زیبای خاصی دارد.

در خصوص وضعیت فنی این خودرو نیز باید گفت که شاسی این خودرو توسط کمپانی معروف بریتانیایی MIRA طرحی و باعث شده که پایداری و مقاومت شاسی این خودرو در بهترین وضعیت ممکنه خود باشد.

بدنه X50 نیز بسیار سبک وزن اما دارای مقاومتی بالا است که به هنگام تصادفات – آن چه را که در تست تصادف این خودرو مشخص شده است –  با شش کیسه هوا، دو کیسه هوا برای سرنشان جلو و کیسه های هوا پرده ای در کنار،با ایجاد وضعت ایمنی خاصی در این خودرو امنیت سرنشینان را تضمین می کند.

در این میان سیستم ترمز این خودرو نیز مجهیز به ABS+EBD بوده و برای هر چهار چرخ ترمز دیسکی در نظر گرفته و همچنین X50 این خودرو اسپرت کوچک به سیتسم EPS سیسم کنترل پایدار نیز مجهز و همچنین جهت ایمنی سرنشنان خودرو مجهز به باز کردن قفل ها بصورت اتوماتیک در هنگام تصادفات است.

لیفان X50 در دو نوع گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک عرضه می گردد. پیشرانه این خودرو یک موتور ۱٫۵ لیتری می باشد که حداکثر توان خروجی ۱۰۲ اسب بخار تولید میکند.حداکثر سرعت این خودرو با این موتور ۱۷۰ کیلومتر می باشد.موتور این خودور دارای استاندارد اروپایی یورو ۵ می باشد.مصرف سوخت X50 برابر در حالت گیربکس دستی برابر با ۶٫۳ لیتر و در نوع اتوماتیک برابر با ۶٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد.

حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی

نوع موتور: بنزین سوز و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها VVT

استاندارد آلایندگی: Euro V (یورو ۵) و مجهز به سیستم EOBD

تعداد سیلندر، سوپاپها و آرایش میل سوپاپ: ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ DOHC

حداکثر قدرت: ۱۰۲ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: ۱۳۳ نیوتن متر در طیف دور موتوری ۳۵۰۰ الی ۱۵۰۰ دور در دقیقه

جعبه دنده: ۵ سرعته دستی | اتوماتیک CVT

حجم مخزن سوخت: ۴۲ لیتر

سرعت (کیلومتر بر ساعت) : ۱۶۰ | ۱۷۰ حداکثر

مشخصات چرخ ها: رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی

طول خودرو: ۴۱۰۰ (میلی متر)

عرض خودرو: ۱۷۲۲ (میلی متر)

ارتفاع خودرو: ۱۵۴۰ (میلی متر)

فاصله دو محور: ۲۵۵۰(میلی متر)

وزن خالص: ۱۱۵۰ | ۱۱۷۵ (کیلوگرم)

تجهیزات و امکانات: مجهز به سیستم ISOFIX، دارای ۴ بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX، سنسور دنده عقب، کنترل سیستم صوتی ار روی فرمان، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی BAS، صندلی چرمی، کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی، Day Light، تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو، شیشه های جلو و عقب برقی، سان روف

منبع: لیفان