در اسفند ماه سال گذشته (1395) سایپا از خودروی جدید خود به نام «کوییک» رونمایی کرد. طراحی این خودروی اتوماتیک توسط تیم طراحی «سایپا» انجام شده است و دارای موتور ارتقا یافته پراید می باشد. این خودرو در چهار تیپ به بازار عرضه می شود که دارای گیربکس دستی و گیربکس ضریب متغیر یا CVT می باشد. این «خودرو» نسبت به مدل های دیگر گروه سایپا مثل «تیپا» یا «ساینا» تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
بیش از 6 ماه از مشخص شدن برنامه سایپا برای عرضه مدل هاچ بک ساینا می گذرد و ظرف ماه های اخیر نیز زمزمه های ارائه این محصول با گیربکس اتوماتیک به عنوان «ارزان قیمت ترین خودرو اتوماتیک» بازار ایران شنیده میشد.
در همین حین و به شکل موازی، سایپایی ها از توسعه خودرو 212 تا اواخر امسال خبر می دادند اما امروز مشخص شد که 212 در واقع کُد فنی پروژه ساینا هاچ بک است که خود فیس لیفت تیبا هاچ بک به حساب می آید اما قرار است با نامی کاملا جدید “کوییک” روانه بازار شود.
آنطور که از بیانیه سایپا مشخص است این نام با توجه به تلفظ راحت در فارسی و انگلیسی و هم نام بودن با چند منطقه در کردستان و هرمزگان انتخاب شده است، اما در عین حال به نظر می رسد که ارتباط منطقی مشخصی بین نام های تیبا، ساینا و کوییک وجود ندارد، به خصوص که کوییک اساسا چیزی نیست جز ساینا هاچ بک و نامگذاری یک خودرو هاچ بک با نامی متفاوت از مدل سدان حتی در رویه عجیب خودروسازان داخلی هم تاکنون مصداقی نداشته است.
کوییک در نمای جلو تفاوت چندان بزرگی با ساینا سدان ندارد و تغییرات سپر جلو در جهت اسپرت نشان دادن چهره خودرو اعمال شده اند، اضافه شدن دو روف لاین (باربند پایه کوتاه) و بچه گلگیر های پلاستیکی در جهت هم سو سازی کوییک با مُد رایج در جهان خودرو برای ساخت هاچ بک های کراس انجام شده و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک سپر اسپرت و چراغ هایی هستیم که نسبت به تیبا هاچ بک بسیار ظریف و حساب شده طراحی شده اند.
در طراحی ساینا از سپر جلو ساده تری نسبت به کوییک استفاده شده است.
همانطور که از سوابق درخشان خودروسازان داخلی انتظار می رود اینبار نیز به جز گیربکس که احتمالا با همکاری شرکت بلژیکی پانچ به سایپا راه یافته است، با مورد جدید دیگری مواجه نیستیم.
موتور مورد استفاده برای کوییک همان موتور نام آشنا تیبا و ساینا با 1.5 لیتر حجم و 87 اسب بخار قدرت است که در واقع موتور ارتقاء یافته و حجم خورده «پراید» به حساب می آید.
آپشن های کوییک
اما کوییک به امکانات و ویژگی های دیگری غیر فنی ای نیز مجهز شده است که پیشتر در خانواده تیبا و ساینا دیده نشده بودند، از جمله این امکانات می توان به نمایشگر 7 اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، خروجی USB و آینه های برقی اشاره کرد که احتمالا تنها در نسخه های فول آپشن کوییک در دسترس خواهند بود.
همچنین برای مدل اتوماتیک (با گیربکس CVT) سیستم فرمان برقی نیز جایگزین فرمان سنتی هیدرولیکی شده است که از جمله معدود تغییرات فنی پروژه کوییک (212) در مقایسه با تیبا و ساینا به نظر می رسد.
قیمت کوییک
سایپا هنوز به شکل رسمی قیمت کوییک را اعلام نکرده اما با توجه به روند قیمت گذاری های این خودرو ساز و ترتیب افزایش قیمت تیبا نسبت به پراید و ساینا نسبت به تیبا، می توان حدس زد که قیمت کوییک به خصوص در نسخه اتوماتیک و فول آپشن در محدوده 35 میلیون تومان تعیین شود و از این رو کوییک از نظر قیمتی به رقیبی گران قیمت برای پژو 206 هاچ بک تبدیل خواهد شد.
به روز رسانی قیمت: تنها یک هفته پس از رونمایی کوییک، مهدی جمالی مدیرعامل سایپا در سخنانی ضمن دفاع از ایرانی بودن نام کوییک، از قیمت 36 الی 40 میلیون تومانی مدل های مختلف کوییک و زمان عرضه کوییک از تیرماه 96 خبر داده است، این در حالیست که پیشتر قیمت کوییک 30 الی 35 میلیون تومان اعلام شده بود.
منبع: سایپا
پس از مذاکرات و عقد قراردادهای پسابرجامی «شرکت فرانسوی پژو» وارد ایران شد و برای تولید «پژو ۲۰۰۸» در ایران اعلام آمادگی کرد. شرکت «ایران خودرو» طرف ایرانی این قرارداد بود که برنامه واردات و «مونتاژ قطعات» این خودرو از فرانسه را در دستورکار خود قرار داد. پس از مدتی تولید این «خودرو» آغاز شد و اولین نمونه ی تولید شده ی آن رونمایی شد. حالا شاهد تولید انبوه و فروش این محصول توسط ایران خودرو می باشیم. درمورد قیمت تمام شده پژو۲۰۰۸ مدیرعامل ایران خودرو توضیحاتی ارائه داده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو گفت: در صورتی که عوامل موثر بر قیمت تمام شده به ویژه نرخ ارز نسبت به شرایط کنونی ثابت بماند و تغییر نکند، در آغاز تحویل، پژو۲۰۰۸ با ۹۸ میلیون و ۹۰۰هزارتومان به دست مصرف کننده میرسد.
مهندس هاشم یکه زارع در خصوص اعلام قیمت و شرایط پیش فروش پژو ۲۰۰۸ محصول جدید شرکت «ایران خودرو»، گفت: بعد از انعقاد قرارداد با پژو، نخستین محصول مشترک شرکت ایکاپ در فاصله ای کم به مرحله تولید رسید و پیش فروش آن نیز انجام شد.
وی با اشاره به حجم بالای درخواست برای ثبت نام در طرح پیش فروش این محصول اضافه کرد: بروز برخی مشکلات در زمان ثبت نام، به دلیل حجم بالای تقاضا و ترافیک در اینترنت و درگاه بانک ها در زمان ثبت نام برمی گردد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به رقبای این محصول در بازار ایران بیان کرد: محصولات مشابه این محصول در بازار ایران با قدرت موتور به مراتب ضعیف تر با قیمت بالای ۱۳۰میلیون تومان به فروش می رسد.
پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایهگذاری مشترک ایرانخودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو بهعنوان اولین کراس اوور شرکت پژو در ایران شناخته خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ را میتوان اولین محصول مونتاژ داخلی بعد از برجام دانست که حاصل قرارداد ایرانخودرو و پژو است.
شرکت ایکاپ به تولید و مونتاژ خودروهای تولید مشترک ایران خودرو و پژو در ایران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجامشده و شرایطی که وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده است، خودروهایی در این کارخانه تولید میشوند که کمتر از ۳ سال از طراحی و تولید آنها در بازار روز جهان گذشته باشد.
ایکاپ در فاز اول به تولید و داخلی سازی سه خودروی پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ میپردازد تا در عرض سه سال این خودرو به ۸۰ درصد ساخت ایران برسد. در کنار این سه خودرو مونتاژ پژو ۵۰۸ در ایران قطعی شده است و احتمالا خودروی پژو ۵۰۰۸ در ایران مونتاژ شود.
منبع: ایران خودرو
بر اساس اطلاعاتی که در تاریخ ۱۳۹۵/۴/۱۹ به دست رسیده است اتومبیل «هیوندا سوناتا» مدل ۲۰۱۶ دارای قیمتی مابین ۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان الی ۱۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بوده است . رنج قیمتی بیان شده برای این خودرو نشان دهنده آن است که این خودرو برای قشر با درآمد بالا به تولید رسیده است و توان خرید برای همه وجود ندارد .
خودروی «سوناتا» محصولی پرفروش برای کمپانی «هیوندای» بوده است و طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است . این خودرو آپشن های خوبی را با خود به همراه دارد . در واقع آپشن هایی که ما در این خودروی سدان میبینیم چیزی است که توقعش را در واقع نداشتیم .
«سوناتا» دومین رونمایی ۲۰۱۶ «هیوندای» است. پیش از این «هیوندای جنسیس» ۲۰۱۶ را معرفی کرده بود. «سوناتای» ۲۰۱۶ تغییرات قابل ملاحظه ای در طراحی جلو، عقب و همچنین چراغ ها داشته است.
در طراحی داخلی نیز سوناتا تغییراتی در مدل ۲۰۱۶وارد کرده است و طراحی داخلی آن نزدیک به اپتیما است. داخل خودرو رسمی تر و جادارتر شده است. طراحی فرمان نیز تغییر کرده و خروجی اگزوز نیز چهار دهانه شده است.
استفاده از الگوی طراحی سیال، خط مشی است که هیوندای در مدل کنونی سوناتا که در سال ۲۰۰۹ پا به عرصهی وجود نهاده، بهره برده است. اما در جنسیس ۲۰۱۶ و همچنین سوناتا ۲۰۱۶ که نسل جدید الگوی طراحی سیال در آن به کار گرفته شده است، تا حدودی از به کارگیری خطوط بدنهی شدید پرهیز شده است. علیرغم اینکار، هنوز ظاهر مدرن در این کار حفظ شده است. میتوان این نسل و طراحی آن را نشاندهندهی پختهشدن خودروهای تولیدی هیوندای برشمرد.
بسیاری از تکنولوژی های جدید موجود بر روی هیوندا جنسیس جدید بر روی سوناتا ۲۰۱۶ نیز وجود دارد. سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو ، هشدار خروج از لاین ، کروز کنترل فعال . هشدار وجود خودرو در نقاط کور راننده بر روی آینه های جانبی از جمله آنها است. سوناتا جدید ۷ ایربگ را برای سرنشینان در نظر گرفته که یکی از آنها برای زانوی راننده است. سوناتا در مدل های اخیر موفق شده نشان ۵ ستاره را از موسسه امنیت خودروی llHs کسب کند . قابلیت جدیدی که به سوناتا اضافه شده باز شدن خودکار درب صندوق عقب خودرو است. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو همراه داشته باشید و برای ۳ ثانیه در پشت خودرو کنار در قرار بگیرید. صندوق عقب به صورت خودکار باز می شود.
سیستم اطلاع رسانی سوناتا ۲۰۱۶ نیز به روز شده است. و در حال حاضر شامل دستورات صوتی از طریق بلوتوث ، ارتباط ماهواره رادیویی ، اتصال USB و ipad در تمام نسخه ها در یکی از مدل ها سیستم ناوبری با صفحه نمایش ۸ اینچی نیز قراردارد که با بسیاری از اپلیکیشن های موجود هماهنگی دارد. مدل هایی که سیستم ناوبری دارند قابلیت پشتیبانی از فرامین صوتی سیری اپل را نیز دارند. آپشن سیستم صوتی اینفیتی ۴۰۰ واتی نیز موجود است .
موتور هیوندای سوناتا ۲۰۱۶ Hyundai Sonata :
دور موتور بهتر است و کارایی آن بالاتر، یک موتور ۲٫۴ لیتری خطی دارد در حالی که موتور قبلی ۲ لیتری توربو بود. موتور حال حاضر چهار سیلندری است که ۱۸۵ اسب بخار و ۱۷۸ پوند بر فوت گشتاور ایجاد می کند در حالی که موتور توربو ۲۰۱۴ و ۲۴۵۵ اسب بخار و ۲۶۰۰ پوند بر فوت گشتاور دارد.
در هر صورت شما اتومبیلی خواهید داشت که یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک که قابل تنظیم به صورت دستی نیز هست، دارد.
تغییرات جزئی در مورد مشخصات تئوری سیستم پیشران سوناتا نسبت به مدل های قبل صورت گرفته اما هیوندای ادعا می کند که خودرو پاسخگویی بهتری نسبت به رفتار راننده خواهد داشت. مدل پایه سوناتا ۲۰۱۶ موتوری ۴٫ ۲ لیتری ۴ سیلندری با ۱۸۵ اسب بخار نیرو دارد و مدل ۲T این خودرو موتور توربو شارژ با توربین کوچکتر که ۲۴۵ اسب بخار نیرو تولید می کند دارد. در هر ۲۲ حالت خودرو مجهز به گیربکس ۶۶ سرعته اتوماتیک با کنترل دستی شیفت سونیک با انتقال نیرو به چرخ های جلو است.
در مدل جدید طراحان تمرکز زیادی به روی کم کردن صدای داخل کابین داشته اند. طبق اظهارات هیوندای مواد عایق صدای بیشتری در فایر وال و زیر درپوش موتور و زیر کف خودرو قرار داده اند تا جای ممکن از صدای داخل کابین کم کنند.
منبع : هیوندا سوناتا
خودروی «پژو ۴۰۵» که محصول دیگری از کمپانی «ایران خودرو» است از سرویس های که شرکت «ایساکو» برای محصولات «ایران خودرو» ارائه می نماید برخوردار است . حال در این مقاله می خواهیم به انواع سرویس هایی که «ایساکو» به محصولات «ایران خودرو» مانند : «پژو ۴۰۵» و «سمند» و … می دهد بپردازیم .
یکی از سرویس های که «ایساکو» به مشتریان ارائه می دهد سرویس PDS است که در این نوع سرویس دهی در زمان تحویل دادن خودرو به مشتریان خدماتی شامل : آموزش دادن و تحویل دادن محصولات به صورت کیفی و کمی و تحویل دادن مدارک و معرفی نمودن هم به مشتریان ارائه می گردد .
ارائه سرویس PDS به مشتریان «ایران خودرو» توسط نمایندگی ها و یا مبادی مجاز صورت می گیرد .
همچنین بسیاری از اطلاعات مورد نیاز، از طریق دفترچه “راهنمای نگهداری و خدمات گارانتی” در اختیار مشتری قرار میگیرد.
ارائه خدمات پس از فروش به خودرو:
ارئه خدمات به خودروها در دوران گارانتی و وارانتی به روشهای متنوعی صورت میپذیرد:
ارائه خدمات تعمیرگاهی:
خدمات تعمیرگاهی و قطعات یدکی مورد نیاز حین تعمیر، توسط نمایندگیهای مجاز ایرانخودرو ارائه میگردد و پیشنهاد میگردد با توجه به تخصصی بودن خدمات، حتما جهت دریافت خدمات اصل، به نمایندگیهای مجاز مراجعه فرمایید (لیست نمایندگیهای مجاز روی سایت ایساکو www.isaco.ir قرار دارد).
توصیه۱:
با توجه به اینکه مراجعه مشتریان جهت انجام هرگونه سرویس (وارانتی) به نمایندگی باعث درنظرگرفتن امتیازات ویژه برای مشتریان خواهد شد و مشتریان وفادار از سرویسها و تخفیفات ویژه وفاداری برخوردار خواهند شد، حتما به هنگام دریافت خدمات وارانتی از ایکوکارت استفاده نمایید.
توصیه۲:
مشتریان محترم میتوانند بمنظور دریافت خدمات مناسب تر، با اخذ نوبت از روشهای ذیل به نمایندگیهای سراسر کشور مراجعه نمایند:
– استفاده از Isaco Mobile Application (سامانه تلفن همراه ایساکو)
– مراجعه به سایت ایساکو www.isaco.ir
– تماس با شماره تلفن ۰۹۶۴۴۰
– مراجعه به نمایندگی مجاز یا تماس تلفنی با نمایندگی جهت اخذ نوبت.
انجام طرح های خاص :
با توجه به سیاستهای شرکت در راستای مشتری مداری، اجرای طرحهای خاص خدمات پساز فروش از طریق نمایندگیها، برای گروههای مختلف مشتریان و در مقاطع زمانی مشخص برنامهریزی و اطلاعرسانی میگردد.
ارائه خدمات سیار:
ارائه خدمات به خودروهای در راه مانده و یا انتقال خودرو به نمایندگی از طریق تماس با شماره ۰۹۶۴۴۰
ارائه خدمات طلایی :
در صورت تمایل دارنده خودرو به استفاده از خدمات طلایی و دریافت اشتراک این خدمات، مشترک خدمات طلایی میتواند بسته به سطح خدمت (یک ستاره، دو ستاره، . . . ) از خدماتی نظیر خدمات امداد سیار، جبران خسارت (سرقت, تصادفات)، سرویسهای ادواری، سرویس در محل، تعویض خودروی خسارت دیده، هزینه توقف خودرو در نمایندگی و . . . بهرهمند گردد. اطلاعات بیشتر در سایت emdadkhodro.com قرار دارد.
تصمیم گیری شود:
پس از انقضاء اعتبار خدمات طلایی مندرج بروی کارت و درصورت تمایل به تمدید خدمات طلایی، مشتری میتواند از طریق ۱- پیامک به شماره . . ۲- وب سایت شرکت امداد خودرو . . . . ۳- مراجعه به نمایندگیهای ایران خودرو ۴-دفاتر منطقهای ایساکو یا دفاتر امداد خودرو از تمدید اعتبار خدمات طلایی اطمینان حاصل نماید.
عرضه قطعات و لوازم یدکی اصلی شرکت ایساکو:
قطعات و لوازم یدکی خودرو که در تعمیر و سرویسهای دورهای مورد استفاده قرار میگیرند در فروشگاههای مجاز ایرانخودرو عرضهمیگردند و دارندگان خودرو میتوانند برای دریافت قطعات و لوازم یدکی اصل به این فروشگاهها مراجعه نمایند. لیست فروشگاههای مجاز روی سایت ایساکو www.isaco.ir قرار دارد).
منبع : پژو 405
یکی دیگر از محصولات کمپانی بزرگ خودروسازی «هیوندای» اتومبیل «هیوندا سنتنیال» است که خودرویی بسیار شیک و زیبا است و طرفداران زیادی هم را از آن خود ساخته است .
بنابر اطلاعات به دست رسیده خودروی «هیوندا سنتنیال» در تاریخ ۱۳۹۵/۷/۴ دارای قیمتی مابین ۲۸۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان الی ۳۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بوده است .
البته لازم به ذکر است که حدود رنج قیمتی بیان شده برای خودروی «هیوندا سنتنیال» برای نسخه های کار کرده و دست دوم این خودرو است .
متاسفانه قیمتی که این خودروی کره ای دارد توان خرید را برای قشر کمی از جامعه باقی گذاشته است و افراد با سطح درآمدی بالا تنها قادر به خرید این خودرو هستند .
خودرو | |
نام خودرو | هیوندای سنتنیال |
کشور سازنده | کره جنوبی |
سال (طراحی) | ۲۰۱۰ |
مشخصات فنی | |
موتور | ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپه |
حجم موتور | ۴۶۰۰سی سی |
حداکثر قدرت | ۳۶۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۴۳۸ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۸ دنده خودکار شیفت ترونیک |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۶٫۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت |
وزن | – کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | ۵۱۶۰ طول – ۱۸۹۰ عرض – ۱۴۹۵ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | – میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۲٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | ۷۷ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
استاندارد امنیت | |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر
|
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ESC – VSM – ABS – BAS – TCS – CBC – EBD – EPB – AVH – SCC |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – پرده ای – کیسه هوا جهت محافظت از زانوی راننده – مجموعا ۹ کیسه هوا |
سیستم صوتی | سیستم صوتی حرفه ای Lexicon مجهز به ۱۶ بلندگو، آمپلی فایر و ساب ووفر – قابلیت پخش MP3 و ۶ عدد DVD به صورت چنجر – دارای پورت های USB و iPod و AUX – نمایشگر ۸ اینچی – مجهز به سیستم نمایش چند رسانه ای از طریق سیستم پیشرفته DIS – مجهز به بلوتوث برای تلفن |
دیگر تجهیزات | کنترل الکتریکی کمک فنرها با قابلیت اسپرت و اتوماتیک – قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دستی و اتوماتیک – سیستم کنترل کیفیت هوا – سنسور کنترل دمای اتاق – سیستم کلید هوشمند – تنظیم صندلی ها به همراه ۲ حافظه – سرد کن و گرمکن صندلی ها – صندلی های عقب مجهز به سیستم VIP، ماساژور، یخچال، مانیتور، تنظیم برقی و مجهز به چراغ زیر صندلی – سیستم راهنمای پارک PGS – دوربین نقطه کور – گرمکن غربیلک فرمان – آینه های داخل و کناری الکتروکرومیک – سنسورهای باران و پارک – سیستم وکیوم دربها – قرارگیری باطری در کف صندوق عقب برای ایمنی بیشتر
|
هیوندای موتور، (هانگول: 현대 자동차 주식회사 و هانجا: 現代自動車株式會社) شرکت خودروسازی کرهای و چندملیتی است، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکتهای هیوندای) تاسیس شد.
هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعههای هیوندای موتور گروپ بهشمار میآیند، که در حال حاضر پس از شرکتهای جنرال موتورز،گروه فولکسواگن و تویوتا، بهعنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان شناخته میشود.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون خودرو در کشورهای مختلف بهفروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله میشود.
این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان میباشد، که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل تولید میکند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳۳ کشور جهان مستقر میباشند، عرضه میدارد.
منبع : هیوندای