دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

ویژگی های سمند سورن

شرکت «ایران خودرو» با تولید «سمند» سهم عمده ای از بازار ایران را در اختیار خود قرار داده است. این محصول قیمت مناسبتی دارد و نسبت به محصولات مشابه داخلی در ایران از قابلیت های مناسبی برخوردار است. و همین امر موجب شده است تا صادرات این خودرو به کشورهای دیگر از برنامه ها و اقدامات ایران خودرو باشد. سمند انواع مختلفی دارد و قابلیت های کمابیش متفاوتی هم برای هرکدام در نظر گرفته شده است که شامل «سمند LX»، «سمند SE»، «سمند سریر» و «سمند سورن» می باشد.

تمام سمند‌ها به جز سورن، ظاهری شبیه به یکدیگر دارند اما سورن یک فیس لیفت مناسب را به خود دیده که باعث شده خودرو نسبت به نسخه‌های قبلی زیباتر باشد. اکنون در این مقاله از چرخان تصمیم داریم تا به بررسی این محصول و دلایلی برای خرید آن بپردازیم. توجه داشته باشید که این اتومبیل مشکلاتی نیز دارد اما ما در این مقاله از تمام آن‌ها چشم پوشی خواهیم کرد و در مقاله‌ای دیگر به دلایلی برای عدم خرید سورن خواهیم پرداخت. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در این مطلب ما «سمند سورن ELX» را در نظر داریم.

زیبایی

ظاهر چیزی است که خودرو‌های داخلی در آن نسبت به نمونه‌های خارجی بسیار عقب مانده جلوه می‌کنند. بدنه‌ای ساده و عادی تمام چیزی است که بر روی اغلب محصولات داخلی مشاهده می‌کنیم اما ایران خودرو در سورن سعی کرده تا کمی این طراحی را به سمت مدرنیته بکشاند (این که موفق شده یا نه خود موضوعی دیگر است) اما در کل سورن نسبت به سمند عادی ظاهر بسیار بهتری دارد و چهره خشن بخش جلویی آن و طراحی دوست داشتنی بخش عقب نیز همگی گواهی بر این موضوع هستند. این محصول همانند خود سمند، بدنه‌ای قدرتمند دارد و البته این نیز یکی از دلایلی است که کاربران به سمت این «خودرو» می‌روند و احساس می‌کنند که درون آن امنیت بیشتری نسبت به سایر اتومبیل‌های داخلی دارند.

طراحی داخلی‌ زیباتر

در کنار تغییر طراحی خارجی سورن، طراحی داخلی آن نیز دست خوش تغییرات زیادی شده است. طراحی داخلی این محصول نسبت به سمند LX بسیار زیباتر شده و دیگر آن بخش‌های قهوه‌ای رنگ طرح چوب را درون آن شاهد نیستیم و ظاهری مدرن و هم تراز با محصولات میان‌رده خارجی دارد (البته تاحدودی). این تغییر در طراحی شامل داشبورد، فرمان، رودری‌ها و… می‌شود.

امکانات عالی

ما هم می‌دانیم که در حال حاضر حتی خودرو‌های میان‌رده خارجی نیز دارای امکاناتی هستند که خودروهای داخلی حتی به خواب هم ندیده‌اند. اما اگر بخواهیم درست قضاوت کنیم، سورن نسبت به سایر خودرو‌های داخلی و سمند LX امکانات بیشتری دارد. برای مثال در این خودرو شاهد سیستم تهویه اتوماتیک هستیم که جالب به نظر می‌رسد. از سایر قابلیت‌های آن نیز می‌‌توان به بلوتوث جهت اتصال گوشی به خودرو و قرار گرفتن برخی از دکمه‌های سیستم صوتی و تماس بر روی فرمان اشاره کرد.

مطمئن

سمند سورن ELX با دو نوع متفاوت عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها از نوع L3 و دیگری از نوع موتور ملی یا همان EF7 است. هر دو موتور قدرت و کارایی مناسبی را برای سمند سورن به ارمغان می‌آورند و سایر بخش‌های خودرو نیز باعث خواهند شد که آرامش خوبی را درون آن داشته باشید. با وجود اینکه تمام سمند‌های ایران خودرو سنگین هستند، اما همین سنگین بودن باعث می‌شود که راننده حسی خوبی در آن داشته باشد و احساس پایداری بالایی کند. یک جعبه دنده پنج سرعته دستی نیز این موتور را یاری می‌کند تا بهترین کارایی را در اختیار کاربران قرار دهد.

 

فراوانی قطعات

حکایت سمند این چنین است، اگر سورن با مشکلی برخورد کرد (که حتما می‌کند!)، شما می‌‌توانید به سادگی آن را به تعمیرگاه ببرید و هیچ نگرانی‌ای در خصوص کمیاب بودن قطعات و… نداشته باشید. زیرا تمام قطعات آن در هر جایی پیدا می‌شوند و به سادگی می‌توانید آن را تعمیر کنید. البته خدمات دو ساله ایران خودرو نیز در این بین حامی شما خواهد بود.

منبع: سمند

مشخصات اپتیمای GT

سال 2000 میلادی بود که شرکت «کیاموتورز» اولین نسل از ماشین های «اپیتما» را تولید و به بازار عرضه کرد. این محصول دارای قابلیت های بیشماری بود.  اما نسل چهارم این محصول 16 سال طول کشید تا روانه ی بازار شود. هرچد زمان طولانی صرف شد ولی برای ارائه ی امکانات و قابلیت های عالی این خودرو می شود این زمان را نادیده گرفت. این خودرو را میتوان در کلاس «خودروهای لوکس» قرار داد. با ما همراه باشید با بررسی مشخصات اپتیمای جی تی.

این خودرو در پنج مدل LX، LX1.6T،EX ، SX و SXL عرضه می‌شود. کیا «اپتیمای GT-Line  2016» یک پیشرانه‌ی 2.4 لیتری با توان 178 اسب‌بخار و گشتاور 231 نیوتن‌متر دارد که می‌تواند در 9.5 ثانیه، شتاب خود را از صفر به صد کیلومتر برساند. حداکثر سرعت این خودرو 208 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از امکانات این مدل می‌توان به سیستم گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، رادار بین ‌خطوط، رادار جانبی، صندلی‌های جلوی 10 حالته، سقف پانوراما و آپشن‌های تاثیرگذار دیگر اشاره کرد. یکی از مزیت‌های این مدل، سیستم کمکی پارک هوشمند آن است که با عملکرد دقیق سنسور‌ها و دوربین‌های جلو و عقب خودرو، در پارکی دقیق و راحت به شما کمک می‌کند. سیستم صوتی اپتیمای 2017 سیستم «Harman Kardon» با 10 بلندگوست.

خودروی اپتیما به‌طور استاندارد به مسیریاب الکترونیکی، ست کامل کیسه‌های هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل فشار باد تایر مجهز است. فضای داخلی اپتیما بسیار راحت و جادار است؛ ‌طوری‌که هیچ‌گونه ناراحتی روی صندلی‌های آن حس نمی‌شود. براساس ادعای شرکت کیا، شاسی این خودرو از نوع فولاد فوق‌مقاوم است که خودروی اپتیما 2017 را موفق به دریافت 5 ستاره در تست تصادفات از سازمان NHTSA (اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا) کرد که بیشترین رتبه‌ی امنیت را در تمام تست‌های تصادف به این خودرو اختصاص می‌دهد. درکل کیا اپتیما 2017 با توجه به قیمت و قابلیت‌ها و کیفیت ساخت بسیار خوب، از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

پیشرانه:

چهار سیلندر – 16 سوپاپ‌

حجم 2359 سی سی

حداکثر توان 178 اسب بخار

حداکثر گشتاور 231 نیوتن متر

نوع تنفس موتور طبیعی

نوع سوخت بنزینی

– گیربکس اتوماتیک (تیپ ترونیک – 7 دنده)

امکانات و تجهیزات رفاهی:

– شارژر بی‌سیم تلفن همراه که پَد آن در جلوی کنسول مرکزی قرار گرفته است.

– تنظیم برقی صندلی‌های جلو

– سیستم حافظه‌ی یکپارچه‌ی آینه‌ها و صندلی (IMS)

– گرمکن فرمان

– صندلی تاشوی عقب با نسبت 60:40

– صفحه کیلومتر سوپرویژن دارای نمایشگر 4.3 اینچی

– سیستم تهویه و گرمکن صندلی‌های جلو و گرمکن صندلی‌های عقب

 – سقف‌شیشه‌ای پانوراما

– سیستم تهویه‌ی خوکار با قابلیت تنظیم دوگانه

– سیستم ضد بخار اتوماتیک

– سیستم پخش صوتی بی‌نظیر Harman/Kardon با هندزفری بلوتوث، 10 اسپیکر، ساب‌ووفر 8 اینچی و یک آمپلی‌فایر خارجی

تجهیزات کلی کیا اپتیما GT در مدل 2017:

ترمز پارک برقی , روشن شدن خودکار چراغ‌ها , سنسور باران , نمایش میزان باد تایرها , کروز کنترل، ساب عقب، سیستم هارمن کاردن، GPS، سقف جیر، تهویه هوای اتوماتیک، اتو هلد، 2 عدد سرد کن صندلی، 5 عدد گرم کن صندلی، تهویه هوای دوگانه اتوماتیک، سقف پانورامیک، تنظیم برقی صندلی کمک راننده، رادار بین خطوط، اتوپارک، نوع استارت دکمه‌ای

نوع ترمزهای جلو و عقبدیسکی خنک شونده – سامانه ضد قفل (ABS) – دارای سیستم‌های ESC, HAC , ABS, TCS, BAS, EBA, EBD

نوع فرمان برقی – تعداد کیسه‌های هوا 6 عدد- جنس پوشش صندلی چرم – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – گرم کن صندلی -سرد کن صندلی – شیشه بالابر برقی (شیشه‌های جلو) – شیشه بالابر برقی (شیشه‌های عقب) – قفل مرکزی تنظیم برقی آینه‌ها -سانروف


منبع: کیا موتور

هزینه اسپرت کردن ماشین

اسپرت کردن «ماشین ها» چند سالی می شود که بین نسل جوان رواج یافته است. بسیاری از جوانان برای زیبایی و ارتقای خودروی خود حتی اگر «پراید» هم باشد حاضرند پول های زیادی هزینه کنند. این هزینه ها گاها به مبلغی بیشتر از مبلغ خود ماشین می رسد. صرفا از نظر علت و یا اهداف جوانان برای این کار، در این جا قصد داریم به هزینه های اسپرت کردن یک ماشین بپردازیم. ابتدا از شیوه های اسپرت کردن و مراحل آن خواهیم گفت و سپس به قیمت هر بخش از مرحله ی اسپرت شد پرداخته می شود.

«اسپرت کردن اتومبیل» در حداقل ۱۰ مرحله و حداکثر ۲۰ مرحله صورت می‌گیرد. در انجام مراحل مختلف کار اسپرت کردن اتومبیل اگر بیش از اندازه بر روى «اتومبیل» تغییرات اعمال شود، دیگر گارانتى وخدمات پس از فروش شامل حال آن نمی‌شود.
تزئینات درون خودرو
روکش اولین بخش خودرو است که تغییر می‌کند. روکش‌ها قیمتی بین ۵۰‌هزار تومان تا ۵۰۰‌هزار تومان دارند که دادن بیش از ۳۰۰‌هزار تومان به روکش کاملا اشتباه است. البته روکش شما بهتر است چرم باشد.
پس از روکش‌ها فرمان خودرو را عوض کرده و مطابق با سلیقه خودتان یک فرمان که قیمتی بین ۴۵‌هزار تومان تا ۶۰۰‌هزار تومان دارند، انتخاب کرده و بر روی خودرو نصب می‌کنید.
در مرحله بعدی دسته دنده ماشین شما عوض می‌شودکه قیمتی بین ۸‌هزار تا ۵۰‌هزار دارند.
یک عدد دستگیر برای ترمز دستی که قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۱۵‌هزار تومان دارند در مرحله بعدی قرار دارد.
نشانگرهای اعلان خودرو را عوض کنید که آن‌ها هم قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان دارند.
در مرحله آخر داشبورد و سینه خودرو و در‌ها را همرنگ با روکش‌ها کنید که این هم با قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۵۰‌هزار تومان برای شما تمام می‌شود.

«تزئینات بیرون خودرو»
پس از تزئینات داخلی خودرو نوبت به تزئینات بیرونی خودرو می‌رسد.
اما مهمترین بخش اسپرت کردن اتومبیل مربوط به «رینگ‌‌ها» و «لاستیک‌ها» می‌شود. انتخاب رینگ و لاستیک مناسب در زیبایى اتومبیل بسیار موثر است. قیمت انواع رینگ و لاستیک در بازار نیز متفاوت است. قیمت رینگ و لاستیک در کمترین حالت ممکن ۸۰۰‌هزار تومان آب می‌خورد.

اگر صاحبان خودرو‌ها علاقه مند به استفاده از جنس مناسب و قابل اتکا هستند، باید تا حدود ۳ میلیون تومان براى رینگ و لاستیک خرج کنند. استفاده از رینگ و لاستیک پهن در بسیارى از اتومبیل‌هاى اسپرت رایج است، اما بهتر است بدانید استفاده از این رینگ و لاستیک‌ها موجب آسیب دیدن جعبه فرمان می‌شود و به احتمال زیاد اتومبیل را از شمول گارانتى خارج می‌کند.
پس از آن یک رکاب را که بین ۳۰‌هزار تا ۷۰۰‌هزار قیمت دارد خریداری کرده و سپس تعویض سپر که بین ۳۰‌هزار تا ۲ میلیون تومان قیمت دارد، در برنامه شما قرار می‌گیرد.
تعویض چراغ‌ها نیز یکی از را‌ه‌های اسپرت کردن خودروی شما است که این کار هزینه‌‌هایی معادل ۳۰‌هزار تا ۴۰۰‌هزار برای شما در بر خواهد داشت.
رنگی کردن شیشه‌‌ها هم ۸ تا ۱۵‌هزار تومان خرج دارد.گذاشتن یک سر اگزوز یا تعویض انبار نیز بین ۹ تا ۲۰۰‌هزار تومان است. آخرین مرحله بوق‌‌هاى چند صدایى است. که در بازار قیمتى بین ۸۰ تا ۵۰۰‌هزار تومان دارند. این بوق‌‌ها براساس تعداد صدا‌ها و کشور سازنده قیمت‌گذارى می‌شوند. هزینه فلاپ کشى هم بین ۲۰‌هزار تا ۱۲۰‌هزار تومان تخمین زده می‌شود. قیمت فلاپ‌هاى آلمانى و اتریشى در بازار نسبت به سایر مارک‌ها گران‌تر است و طبق معمول همیشه جنس چینى با قیمت پایین‌تر در بازار فروخته می‌شود.

قیمت‌هاى رایج فلاپ کشى ۳۰ ، ۸۰ و ۱۲۰‌هزار تومان است، اما پخش صوت از پرجاذبه‌ترین کالا‌های این بازار شناخته می‌شود. فعالان بازار روایت می‌کنند که به غیر از چند نام مطرح سایر محصولات این بخش به طور کامل به چینی‌‌ها تعلق دارد و اجناس سایر کشور‌های آسیای شرقی مانند کره و ژاپن به ندرت در بازار یافت می‌شوند.
یکی از فروشندگان بازار در مورد قیمت این کالا نیز اظهار نظر جالبی دارد: بهای واردات پخش صوت‌‌های ارزان قیمت ۶۰‌هزار تومانی در حدود ۲۰ تا ۳۰‌هزار تومان است. حتی تعدادی از این دستگاه‌ها که برچسب چینی خورده‌اند در ایران ساخته می‌شوند.

تقویت موتور خودرو
پس از تزئینات داخلی و تزئینات بیرونی نوبت به تقویت موتور خودرو می‌رسد.
در ابتدا بستن فیلتر هوای اسپرت که بین ۵۰ تا ۳۰۰‌هزار تومان قیمت دارد (البته ارزان‌ها بیشتر صدای موتور را زیبا می‌کنند) پس از آن بستن استرس بار برای افزایش میزان تعادل مخصوصا برای ماشین‌های رینگ اسپرت و خوابیده را انجام دهید و در نهایت با بستن هدرز که از ۵ تا ۱۵اسب بخار قدرت ماشین شما را افزایش می‌دهد.
شما می‌توانید خودروی اسپرت زیبا داشته باشید، فکر نکنید این کار هزینه زیادی دارد نه، تنها با ۷میلیون تومان معادل قیمت خودروی ارزان می‌توانید خودرویی اسپرت و زیبا داشته باشید!
روش‌های ارتفاع زدن
روش بعدی که خیلی رایج است روش ارتفاع زدن است.
این کار راه‌های مختلفی دارد. ارزانترین راه این است که با پرداخت چند‌هزار تومان به یک مکانیک از او درخواست کنید که فنر لول کمک فنر شما را بریده و کوتاه کند تا اینکه ماشین شما ارتفاعش پایین بیاید! این راه به عنوان ارزانترین راه شاید کمی معقول به نظر می‌رسد، ولی اصلا توصیه نمی‌شود؛ چون باعث خشک‌تر شدن ماشین و کمتر شدن عمر فنر‌ها خواهد شد! راه‌هایی هم مثل گرم کردن فنر یا بستن قسمتی از فنر وجود دارد که اصلا تاثیرگذار نیست؛ بلکه ضرر آن بیشتر از نکته‌ مثبتش هست.
راه دوم یکی از راه‌های خوب است که در ایران رواج دارد. اینکه کمک فنرخودرویتان را به اصطلاح پیچ مهره‌ای(یا روغنی) کنید. در این روش داخل فنر را با روغن و واسکازین خاص پر می‌کنند. در این‌صورت شما «کمک فنری نرمتر» خواهید داشت، ولی ارتفاع خودرو پایین نمی‌آید. برای پایین آوردن ارتفاع باید فنرلول مربوط به کمک فنر را عوض کنید!
نتیجه تصویری برای خودرو اسپرت
فنر لول‌های اسپرت زیادی با سایز‌های مختلفی هست مثل سایز ۳۲ که معقول‌تر‌ است؛ سایز ۳۰ که تقریبا ارتفاعی کم دارد و سایز ۲۸ که گلگیرچسبیده به لاستیک هستند! این روش با خریدن فنرلول اسپرت مبلغی حدود ۱۵۰‌هزار تا ۲۰۰‌هزار تومن خرج در بر خواهد داشت! و اما روش سوم این است که شما کیت ساسپنشن برای ماشینتان خریداری کنید که علمی‌ترین و البته گرانترین راه ممکن است.
نتیجه تصویری برای خودرو اسپرت
در این روش کلیه سیستم کمک فنرتان با نمونه اسپرت و کم ارتفاع تعویض می‌شود و باعث خواهد شد با کم شدن ارتفاع ماشین در دست انداز‌ها نه تنها خشک نشود، بلکه نرمتر هم شود. این کیت‌ها به ۳ شکل عرضه می‌شوند:
۱ – کیت‌های فنر ثابت که فقط یک ارتفاع دارند و غیر قابل تغییر هستند.
۲ – کیت‌های تنظیم ارتفاع دستی که با روی جک بردن ماشین می‌توانید ارتفاع آن را تغییر دهید.
۳ – سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک که مثل زانتیا شما می‌توانید از داخل ماشین ارتفاع آن را تغییر دهید.
قیمت این کیت‌ها از ۱ میلیون تومان شروع می‌شود! یکی از معروفترین مارک‌هایی که این کیت‌ها را تولید می‌کند KW است که در کشور آلمان ساخته می شود.

منبع: پراید


هزینه اسپرت کردن ماشین

اسپرت کردن «ماشین ها» چند سالی می شود که بین نسل جوان رواج یافته است. بسیاری از جوانان برای زیبایی و ارتقای خودروی خود حتی اگر «پراید» هم باشد حاضرند پول های زیادی هزینه کنند. این هزینه ها گاها به مبلغی بیشتر از مبلغ خود ماشین می رسد. صرفا از نظر علت و یا اهداف جوانان برای این کار، در این جا قصد داریم به هزینه های اسپرت کردن یک ماشین بپردازیم. ابتدا از شیوه های اسپرت کردن و مراحل آن خواهیم گفت و سپس به قیمت هر بخش از مرحله ی اسپرت شد پرداخته می شود.

«اسپرت کردن اتومبیل» در حداقل ۱۰ مرحله و حداکثر ۲۰ مرحله صورت می‌گیرد. در انجام مراحل مختلف کار اسپرت کردن اتومبیل اگر بیش از اندازه بر روى «اتومبیل» تغییرات اعمال شود، دیگر گارانتى وخدمات پس از فروش شامل حال آن نمی‌شود.
تزئینات درون خودرو
روکش اولین بخش خودرو است که تغییر می‌کند. روکش‌ها قیمتی بین ۵۰‌هزار تومان تا ۵۰۰‌هزار تومان دارند که دادن بیش از ۳۰۰‌هزار تومان به روکش کاملا اشتباه است. البته روکش شما بهتر است چرم باشد.
پس از روکش‌ها فرمان خودرو را عوض کرده و مطابق با سلیقه خودتان یک فرمان که قیمتی بین ۴۵‌هزار تومان تا ۶۰۰‌هزار تومان دارند، انتخاب کرده و بر روی خودرو نصب می‌کنید.
در مرحله بعدی دسته دنده ماشین شما عوض می‌شودکه قیمتی بین ۸‌هزار تا ۵۰‌هزار دارند.
یک عدد دستگیر برای ترمز دستی که قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۱۵‌هزار تومان دارند در مرحله بعدی قرار دارد.
نشانگرهای اعلان خودرو را عوض کنید که آن‌ها هم قیمتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان دارند.
در مرحله آخر داشبورد و سینه خودرو و در‌ها را همرنگ با روکش‌ها کنید که این هم با قیمتی حدود ۱۵ تا ۱۵۰‌هزار تومان برای شما تمام می‌شود.

«تزئینات بیرون خودرو»
پس از تزئینات داخلی خودرو نوبت به تزئینات بیرونی خودرو می‌رسد.
اما مهمترین بخش اسپرت کردن اتومبیل مربوط به «رینگ‌‌ها» و «لاستیک‌ها» می‌شود. انتخاب رینگ و لاستیک مناسب در زیبایى اتومبیل بسیار موثر است. قیمت انواع رینگ و لاستیک در بازار نیز متفاوت است. قیمت رینگ و لاستیک در کمترین حالت ممکن ۸۰۰‌هزار تومان آب می‌خورد.

اگر صاحبان خودرو‌ها علاقه مند به استفاده از جنس مناسب و قابل اتکا هستند، باید تا حدود ۳ میلیون تومان براى رینگ و لاستیک خرج کنند. استفاده از رینگ و لاستیک پهن در بسیارى از اتومبیل‌هاى اسپرت رایج است، اما بهتر است بدانید استفاده از این رینگ و لاستیک‌ها موجب آسیب دیدن جعبه فرمان می‌شود و به احتمال زیاد اتومبیل را از شمول گارانتى خارج می‌کند.
پس از آن یک رکاب را که بین ۳۰‌هزار تا ۷۰۰‌هزار قیمت دارد خریداری کرده و سپس تعویض سپر که بین ۳۰‌هزار تا ۲ میلیون تومان قیمت دارد، در برنامه شما قرار می‌گیرد.
تعویض چراغ‌ها نیز یکی از را‌ه‌های اسپرت کردن خودروی شما است که این کار هزینه‌‌هایی معادل ۳۰‌هزار تا ۴۰۰‌هزار برای شما در بر خواهد داشت.
رنگی کردن شیشه‌‌ها هم ۸ تا ۱۵‌هزار تومان خرج دارد.گذاشتن یک سر اگزوز یا تعویض انبار نیز بین ۹ تا ۲۰۰‌هزار تومان است. آخرین مرحله بوق‌‌هاى چند صدایى است. که در بازار قیمتى بین ۸۰ تا ۵۰۰‌هزار تومان دارند. این بوق‌‌ها براساس تعداد صدا‌ها و کشور سازنده قیمت‌گذارى می‌شوند. هزینه فلاپ کشى هم بین ۲۰‌هزار تا ۱۲۰‌هزار تومان تخمین زده می‌شود. قیمت فلاپ‌هاى آلمانى و اتریشى در بازار نسبت به سایر مارک‌ها گران‌تر است و طبق معمول همیشه جنس چینى با قیمت پایین‌تر در بازار فروخته می‌شود.

قیمت‌هاى رایج فلاپ کشى ۳۰ ، ۸۰ و ۱۲۰‌هزار تومان است، اما پخش صوت از پرجاذبه‌ترین کالا‌های این بازار شناخته می‌شود. فعالان بازار روایت می‌کنند که به غیر از چند نام مطرح سایر محصولات این بخش به طور کامل به چینی‌‌ها تعلق دارد و اجناس سایر کشور‌های آسیای شرقی مانند کره و ژاپن به ندرت در بازار یافت می‌شوند.
یکی از فروشندگان بازار در مورد قیمت این کالا نیز اظهار نظر جالبی دارد: بهای واردات پخش صوت‌‌های ارزان قیمت ۶۰‌هزار تومانی در حدود ۲۰ تا ۳۰‌هزار تومان است. حتی تعدادی از این دستگاه‌ها که برچسب چینی خورده‌اند در ایران ساخته می‌شوند.

تقویت موتور خودرو
پس از تزئینات داخلی و تزئینات بیرونی نوبت به تقویت موتور خودرو می‌رسد.
در ابتدا بستن فیلتر هوای اسپرت که بین ۵۰ تا ۳۰۰‌هزار تومان قیمت دارد (البته ارزان‌ها بیشتر صدای موتور را زیبا می‌کنند) پس از آن بستن استرس بار برای افزایش میزان تعادل مخصوصا برای ماشین‌های رینگ اسپرت و خوابیده را انجام دهید و در نهایت با بستن هدرز که از ۵ تا ۱۵اسب بخار قدرت ماشین شما را افزایش می‌دهد.
شما می‌توانید خودروی اسپرت زیبا داشته باشید، فکر نکنید این کار هزینه زیادی دارد نه، تنها با ۷میلیون تومان معادل قیمت خودروی ارزان می‌توانید خودرویی اسپرت و زیبا داشته باشید!
روش‌های ارتفاع زدن
روش بعدی که خیلی رایج است روش ارتفاع زدن است.
این کار راه‌های مختلفی دارد. ارزانترین راه این است که با پرداخت چند‌هزار تومان به یک مکانیک از او درخواست کنید که فنر لول کمک فنر شما را بریده و کوتاه کند تا اینکه ماشین شما ارتفاعش پایین بیاید! این راه به عنوان ارزانترین راه شاید کمی معقول به نظر می‌رسد، ولی اصلا توصیه نمی‌شود؛ چون باعث خشک‌تر شدن ماشین و کمتر شدن عمر فنر‌ها خواهد شد! راه‌هایی هم مثل گرم کردن فنر یا بستن قسمتی از فنر وجود دارد که اصلا تاثیرگذار نیست؛ بلکه ضرر آن بیشتر از نکته‌ مثبتش هست.
راه دوم یکی از راه‌های خوب است که در ایران رواج دارد. اینکه کمک فنرخودرویتان را به اصطلاح پیچ مهره‌ای(یا روغنی) کنید. در این روش داخل فنر را با روغن و واسکازین خاص پر می‌کنند. در این‌صورت شما «کمک فنری نرمتر» خواهید داشت، ولی ارتفاع خودرو پایین نمی‌آید. برای پایین آوردن ارتفاع باید فنرلول مربوط به کمک فنر را عوض کنید!
نتیجه تصویری برای خودرو اسپرت
فنر لول‌های اسپرت زیادی با سایز‌های مختلفی هست مثل سایز ۳۲ که معقول‌تر‌ است؛ سایز ۳۰ که تقریبا ارتفاعی کم دارد و سایز ۲۸ که گلگیرچسبیده به لاستیک هستند! این روش با خریدن فنرلول اسپرت مبلغی حدود ۱۵۰‌هزار تا ۲۰۰‌هزار تومن خرج در بر خواهد داشت! و اما روش سوم این است که شما کیت ساسپنشن برای ماشینتان خریداری کنید که علمی‌ترین و البته گرانترین راه ممکن است.
نتیجه تصویری برای خودرو اسپرت
در این روش کلیه سیستم کمک فنرتان با نمونه اسپرت و کم ارتفاع تعویض می‌شود و باعث خواهد شد با کم شدن ارتفاع ماشین در دست انداز‌ها نه تنها خشک نشود، بلکه نرمتر هم شود. این کیت‌ها به ۳ شکل عرضه می‌شوند:
۱ – کیت‌های فنر ثابت که فقط یک ارتفاع دارند و غیر قابل تغییر هستند.
۲ – کیت‌های تنظیم ارتفاع دستی که با روی جک بردن ماشین می‌توانید ارتفاع آن را تغییر دهید.
۳ – سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک که مثل زانتیا شما می‌توانید از داخل ماشین ارتفاع آن را تغییر دهید.
قیمت این کیت‌ها از ۱ میلیون تومان شروع می‌شود! یکی از معروفترین مارک‌هایی که این کیت‌ها را تولید می‌کند KW است که در کشور آلمان ساخته می شود.

منبع: پراید


معرفی پیکاپ جدید پژو

شرکت فرانسوی «پژو» در ادامه ی تولید «خودروهای وانتی» خود این بار به تولید خودرویی از نوع «پیکاپ» بازگشته است. این شرکت محصول خود را با ویژگی ها و قابلیت هایی روانه ی بازار آفریقا کرده است که با شرایط محیطی آنجا سازگاری بیشتری دارد. در این مطلب به بررسی فنی این خودرو و قابلیت های آن، قدرت موتور، ابعاد و ویژگی های کابین آن که توسط «شرکت پژو» عنوان شده است می پردازیم.

 

پس از خاتمهٔ تولید مدل هوگار یعنی وانتی که بر اساس ۲۰۶ پلاس (در برزیل و ایران ۲۰۷) ساخته شد بود، پژو در سبد محصولاتش پیکاپی نداشت؛ اما حالا این شرکت با معرفی یک پیکاپ جدید به این بخش بازگشته است. البته این وانت صرفاً برای بازارهای آفریقایی در نظر گرفته شده است یعنی جایی که در زمانی مدل‌های ۴۰۴ و ۵۰۴ بسیار موفق و محبوب بودند.
علاوه بر این، پیکاپ پژو بر پایهٔ پیکاپ چینی «دانگ‌فنگ ریچ» ساخته شده است و یا اساساً نسخهٔ ری‌بج شدهٔ همان ریچ است که با تغییراتی در گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره و چند تغییر جزئی دیگر با برند پژو عرضه می‌گردد. ریچ همان پیکاپی است که نسخهٔ قبلی آن توسط پارس‌خودرو در کشورمان هم عرضه می‌گردد و خود از نسل اول نیسان ناوارا مشتق شده است. حتی پژو برای این خودرو نامی هم انتخاب نکرده و آن‌را با همان نام پژو پیکاپ معرفی نموده است.
پژو می‌گوید پیکاپ جدیدش ۵.۰۸ متر طول داشته و بسته به مدل، ۲۱۰ یا ۲۱۵ میلی‌متر از سطح زمین فاصله دارد. ابعاد فضای بار آن نیز ۱.۴ متر در ۱.۳۹ متر بوده که مجهز به قلاب است درحالی‌که حداکثر ظرفیت بار آن برابر با ۸۱۵ کیلوگرم می‌باشد.

این پیکاپ چینی/فرانسوی/ژاپنی مجهز به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربودیزل است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعته منتقل می‌گردد درحالی‌که خریداران می‌توانند بین انتقال «قدرت دیفرانسیل» عقب یا دو دیفرانسیل یکی را انتخاب کنند. این در حالی است که نسخهٔ دو دیفرانسیل خود در دو نوع شاسی پایین و شاسی بالا عرضه می‌گردد.

پژو هنوز تصویری از داخل این پیکاپ منتشر نکرده اما اعلام نموده که این خودرو، بزرگ‌ترین و ممتازترین کابین را در کلاس خود خواهد داشت درحالی‌که به‌احتمال‌زیاد نمای داخلی پیکاپ پژو هم با دانگ‌فنگ ریچ یکسان خواهد بود. تجهیزات استاندارد «پژو پیکاپ» شامل تهویه مطبوع دستی، پنجره‌های برقی، رادیو با پخش CD و پورت USB، آینه‌های جانبی برقی، دو ایربگ، ترمز ABS و سنسور پارک عقب می‌شود. پژو پیکاپ از ماه سپتامبر صرفاً به‌صورت دو کابین در سراسر قارهٔ آفریقا عرضه خواهد شد.


منبع: پژو