دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

آیا ساینا خودروی خوبی است؟

دیگر چیزی نمانده است که ساینا را در کوچه و خیابان هایمان ببینیم . سازنده این خودرو بالاخره شروع به پیش فروش این اتومبیل کرده است .

ولی بنابر اطلاعاتی که ما داریم خریدن ساینا چندان خوشایند نخواهد بود .

مثلا یکی از مواردی که ساینا را در نگاه ما بد جلوه داده است این می باشد که این خودرو بیش از حد به تیبا  شبیه می باشد و با این حال قیمت 28.000.000 تومان دارد!

همیشه تصورها به این گونه بوده است که تنوع در خودروهای زیر 30 میلیون تومان کم است اما برخلاف این تصور ما می گوییم که اینجوری نیست و خودروهایی مانند:

از ۴۰۵‌های جدید گرفته تا انواع خانواده سمند  و اگر کمی سر کیسه را شل کنیم انتخاب‌هایی مثل پژو 206  تیپ ۲‌ و رانا پیش رویمان قرار می‌گیرند.

همچنین متوجه شدیم اگر موضوع مصرف سوخت مطرح باشد، می‌‌توان به سراغ گزینه‌ای قابل اطمینان مثل تندر ۹۰ مدل E1 رفت.

هرچند در بازار دست‌دوم‌ها هم انتخاب‌های زیادی وجود دارد. به هر حال کسی که ساینا را انتخاب می‌کند، یک تیبای قشنگ خریده است که اگرچه در شهر خودرویی کم‌مصرف است اما به هیچ‌وجه برای سفرهای برون‌شهری گزینه قابل اطمینانی نیست.

چرا ساینا را دوست نداریم؟

هنوز از راه نرسیده اما فکر می‌کنیم چندان با ما صادق نبوده است و به همین دلیل نمی‌توانیم خیلی برای ورودش هیجان‌زده باشیم. برای بی‌علاقگی‌مان به ساینا دلایل زیادی داریم. دو مورد از آن ها به شرح زیر می باشد :

ساینا سعی می‌کند فریبمان بدهد

از همان روزی که ساینا را در تبلیغات دیدیم یا از وقتی نخستین عکس‌هایش منتشر شد متوجه شدیم که ساینا همان تیبای خودمان است.

البته با کمی تغییرات ظاهری. پیش از این سمند  و پیکان در فیس‌لیفت‌های مختلف تولید می‌شد اما اسم همه‌شان سمند  باقی می‌ماند اما ساینا ترجیح داده به شکلی شیطنت‌آمیز از وفاداری به اصالت خویش شانه خالی کند. کلکی که حالا فقط در بین خودروسازان چینی رواج دارد.

آنها هستند که هنوز MVM  550 را بزک می‌کنند و به جای MVM  530 می‌فروشند. البته اگر کمی انصاف داشته‌ باشیم سدان جدید MVM از نظر فنی هم پیشرفت داشته است.

ساینا یار همیشگی نیست

وزن ساینا به زحمت از یک تن عبور می‌کند. طول آن ۴۲۱۵ میلی‌متر و عرض بدنه ۱۶۴۵ میلی‌متر است. ساینا موتوری با حجم ۱۵۰۳ سی‌سی دارد و … مشخصات خودرو برایتان آشنا نیست؟ به نظر نمی‌رسد با یک پراید  دیگر روبه‌رو هستیم که بیشتر به درد خودروی دم‌دستی داخل شهر می‌خورد؟ وقتی پراید  تنها هفت میلیون تومان قیمت داشت، ایرادی نداشت که یکی از آنها برای استفاده داخل شهر داشته‌ باشیم اما در شرایط فعلی اصلا منصفانه نیست که این همه پول برای ساینا پرداخت کنیم و نتوانیم آن را با خود به سفرهای خارج شهر ببریم.

 منبع : سایپا 

مدیرعامل ایران خودرو : شراکت با آلمان رقابتی تر بود

مدیرعامل ایران خودرو گفت : شراکت کردن با کمپانی فرانسوی پژو برای ایران خودرو یک اشتباه بزرگ بود .

وی اظهار داشت :

اگر قرار بود برای شرکت ایران خودرو یک شریک دیگری پیدا کنیم آن را از بین فرانسوی ها انتخاب نمی کردیم . شراکت با آلمانی ها می توانست شرایط رقابتی تری را به وجود آورد .

او در خصوص مذاکرات با کمپانی پژو و دلیل تداوم یافتن آن بیان نمود :

مذاکرات با کمپانی پژو را به این دلیل ادامه می دهیم که این شرکت از قبل شریک ایران خودرو بوده است . اگر ما در نقطه صفر بودیم تصمیم دیگری را اتخاذ می کردیم.

یکه زارع در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تقاضای بالا برای خرید تندر ۹۰، تولید این محصول پایین است گفت: رنو و پژو با دو شیوه مختلف ما را اذیت می‌کنند پژو مستقیم‌تر و رنو نیز به شیوه‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۵۰ دستگاه تندر ۹۰ اتوماتیک در ایران خودرو تولید می‌شود و در سایپا نیز روزانه ۵۰ دستگاه تندر ۹۰ به تولید می‌رسد.

وی تاکید کرد: ما جو فروش گندم‌نما نمی‌خواهیم، چه پژو و چه رنو و یا هر شرکت دیگر باید در همکاری با ما شفافیت داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر شرکت رنو شرایط بهتری را نسبت به پژو پیشنهاد دهد، ما با این شرکت همکاری خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه همکاری با پژو و رنو را پیگیری می‌کنیم افزود: این مسئله به معنی این نیست که اولویت اصلی ما همکاری با این دو شرکت باشد، بلکه اولویت ما تولید محصول با طراحی خودمان است.

وی افزود: وضعیت همکاری با پژو ، رنو، سوزوکی و یا شریک جدید ما در آینده مشخص خواهد شد و با تعریف برد برد می‌توانیم در جایگاه خوبی قرار گیریم.

وی در ادامه از عرضه یک محصول جدید از ۶ ماهه دوم سال ۹۴ خبرداد وگفت: مخلوطی از محصولات داخلی و خارجی از ۶ ماهه دوم ۹۴ عرضه خواهیم کرد به طوری که در هر ۶ ماه یک محصول جدید عرضه شود و علاوه بر این نیز یک فیس‌لیفت جدید ارئه خواهیم کرد و هر ۳ سال یکبار نیز یک خانواده موتور خودرو را تولید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شریک جدید ایران خودرو، غیرآسیایی است که امکان دارد اروپایی  و غیر اروپایی باشد.

وی در مورد رویکرد ایران خودرو نسبت به محصولات چینی نیز گفت: سال گذشته ۲۰ میلیون خودرو توسط خودروسازان چینی تولید شد و هیچ کس نمی‌تواند به آسانی از خرید صرفنظر کند ولی همکاری با چینی‌ها جزء اولویت دوم و سوم ما است.

یکه زارع تاکید کرد: طی ۳ تا ۴ سال آینده نقش تولیدات چینی در سبد ایران خودرو بیشتر از ۱۰ درصد نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های چینی نمی‌توانند برای صنعت خودروی ایران راه‌گشا باشند، اظهارداشت: شرکت‌هایی که به سمت همکاری با چینی‌ها رفته‌اند در نهایت به Full CK‌ِD کاری (مونتاژکاری) ختم می‌شوند.

وی ادامه داد: طی ۴ تا ۵ سال آینده شرکت‌های چینی نمی‌توانند کمک قابل توجهی برای خودروسازان ایران باشند.

یکه زارع در پاسخ به سوالی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر برنامه ایران خودرو برای واردات خودروهای کپچر و کلیو ۴ به صورت CBU نیز گفت: من شخصاً با واردات خودرو به صورت CBU مخالفم زیرا واردات هر کالا برخلاف منافع ملی است و فقط برای کشورهای دیگر انتفاع ایجاد می کند.

وی ادامه داد: ما به دنبال واردات خودرو نیستیم و فقط تعداد محدودی برای شناخت بازار، واردات انجام خواهیم داد تا بعد از گذشت حدود یک سال خط تولید دو محصول جدید رنو در ایران ایجاد شود.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: اگر شرکتی برای تولید خودرو به صورت CKD و با سرمایه‌گذاری مشترک در ایران موافق نباشد، واردات آن را انجام نخواهیم داد.

وی افزود: مذاکره برای تولید کلیو و کپچر در ایران در حال انجام است ولی این مسئله به نتیجه مذاکرات ۱+۵ منوط است.

منبع : ایران خودرو 

مقایسه فضای درونی و امکانات رفاهی پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵

هنگامی که دو خودروی پژو  ۲۰۶ و همچنین ام وی ام ۳۱۵ را کنار هم قرار می دهیم در همه ابعاد به خوبی مشاهده می نماییم که ام ویام ۳۱۵ کمی بلند تر و حجیم تر ازپژو ۲۰۶ می باشد و این موضوع سبب شده است که در فضای داخلی خودرو ها هم ام وی ام ۳۱۵ بزرگ تر و جادارتر ازپژو  ۲۰۶ نمایان گردد .

در خودروی پژو  ۲۰۶ ما شاهده داشتن ارگونومی نسبتا خوب جلو داشبورد این خودرو می باشیم و از این رو هنگامی که پشت فرمان این خودرو نشسته ایم به سهولت می توانیم به همه اداوت کابین دسترسی داشته باشیم .

اما در خصوص کیفیت مواد استفاده شده در کابین این خودرو باید بگوییم که از پلاستیک خشک در این خودرو استفاده شده است و حتی در مدل های جدید تر این خودرو مواد مورد استفاده بی کیفیت تر هم شده است .

 

با این حال طراحی داخلی داشبورد حتی علیرغم حذف قطعات پارچه ای که در مدل های فرانسوی ۲۰۶ وجود داشت از تو دری ها و … هنوز چشم نواز و متناسب جلوه می کند و از بسیاری از خودروهای هم کلاس و هم قیمت خود که این روزها در بازار کشورمان عرضه می شوند، بهتر به نظر می رسد.

از ۲۰۶ پیاده شده و سوار برام وی ام  می شویم فضای کابین همانند نمای بیرونی به روزتر از ۲۰۶ ارزیابی می شود، از نظر دسترسی به ادوات هم ام وی ام ۳۱۵ نمره ی قبولی را کسب می کند اما همچنان برتری از آن ۲۰۶ است که با دقت و ظرافت بیشتری مهندسی شده است.

اما فضای داخلی ام وی ام ۳۱۵ علی الخصوص در ردیف عقب بسیار مناسب است و در مقابل پژو ۲۰۶ که عملا فضایی برای پا در نظر گرفته نشده است، از فضای بیشتری برخوردار است.

در قسمت صندوق بار نیز چنین تفاوتی دیده می شود و برتری از آن ۳۱۵ خواهد بود.

از نظر امکانات رفاهی نیز ام وی ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۶ در یک جایگاه قرار می گیرند با این تفاوت که سیستم تهویه مطبوع ۲۰۶ اتوماتیک بوده در حالی که این سیستم در ام وی ام دستی است، اما به پاشنه آشیل خودروهای چینی ارزان یعنی کیفیت متریال داخل کابین می رسیم که بی هیچ شک و تردید کابین ۲۰۶ مدل ۹۱ بهتر است اما در مورد مدل های ۹۴ و ۹۵ باید گفت که تفاوت بارزی بین دو خودرو دیده نمی شود و داشبورد هر دو خودرو از جنس ضعیفی شکل گرفته است.

 

طراحی ظاهری

با نگاهی به پژو ۲۰۶ به راحتی می توان دریافت گرد و غبار پیری روی آن نقش بسته است اما با این حال یکی از محبوب ترین خودروها برای قشر کارمند و جوان در بازار کشور است و جوانانی که میزان پولشان ازپراید  بیشتر است، معمولا سراغ ۲۰۶ می روند، علاوه بر اینکه اکثر افرادی که سوار برخودروهای لوکس می شوند خودروی کاری آن ها که در طول هفته از آن استفاده می کنند پژو ۲۰۶ است.

از آن جایی که بارها به طراحی ۲۰۶ پرداخته ایم از تکرار مکررات صرف نظر می کنیم و یک راست به سراغ MVM  315 می رویم.

۳۱۵ خودرو زشتی نیست و علاوه بر طراحی به روزتر، حدود دو سال قبل مورد فیس لیفتی مختصر قرار گرفت و مُدرن تر از چهره ۱۰ – ۱۵ ساله پژو ۲۰۶ جلوه می کند، با این حال هماهنگ و تناسب ابعادی ظریفی که با هنرمندی در طراحی ۲۰۶ لحاظ شده است در قد و قواره ۳۱۵ دیده نمی شود.

چراغ های اصلی با طرحی زیبا،جلوپنجره ای ظریف و کوچک،سپری با ورودی بزرگ مشکی رنگ و کاپوت با خطوطی دلنشین مواردی است که از نمای جلو ام وی ام ۳۱۵ با آن برخورد می کنید، در قسمت عقب نیز چراغ های اصلی که با دو رنگ قرمز و سفید تزئین شده اند، در ارتفاعی بالاتر از پژو ۲۰۶ قرار گرفته اند و در نزدیکی شیشه عقب نصب شده اند، چراغ های مه شکن نیز در پایین سپر و دو طرف آن دیده می شوند.

منبع : پژو 206 

اطلاعاتی چند در خصوص طراحی ظاهری SLX

در خصوص طراحی ظاهری خودروی پژو ۴۰۵ چیز زیادی نمی توان گفت چرا که همه دیگر با این خودرو آشنا هستند و لزومی ندارد که درباره اش خیلی وقت بگذاریم!!

ولی باز هم با این حال چند کلمه ای را در این خصوص می گوییم !

یک خصوصیت مثبتی که این خودرو در قسمت طراحی بدنه اش دارد این می باشد که ضریب آیرودینامیک آن مناسب بوده است آن هم به قدری مناسب که حتی در مقایسه با خودروهای جدید تر از خود باز هم می تواند به میان آید و حرف هایی را بر زبان آورد!

ولی در خصوص زیبا یا زشت بودن خودرو باید بگوییم که این خودرو خیلی ساده و بی ادعا جلوه کرده است حتی در همان سال هایی که تازه تولید شده بود هم ساده بود ولی این ساده بودنش برای خیلی ها خوشایند بوده است و شاید یکی از دلایلی که این خودرو این همه مدت تولید شده است همین سادگی اش بوده است .

هرچند این ویژگی هم پاسخگوی این همه سال تولید مداوم نبوده و مدتهاست که از چهره تکرای آن خسته شده ایم. البته در مدل SLX سازنده سعی کرده با یک گریم مختصر به روی چهره ی کهنه سرباز فرانسوی سن و سالش را مخفی نماید و با قطعاتی به اصطلاح اسپرت، حالتی جوان پسندانه تر به آن بدهد.

اما هر چقدر که گریم کاراکتر “کیمیا” توانسته بود سنش را بالا نشان دهد، ایران خودرو هم در جوان سازی ۴۰۵ موفق بوده! از جمله تغییرات انجام شده می توان به شکل و شمایل اندکی متفاوت چراغ های جلو و عقب (کریستالی)، جلوپنجره و آیینه های جانبی جدید، اضافه شدن قطعاتی نظیر مه شکن های زیر سپر جلو و اسپیلر عقب اشاره کرد. همچنین تفاوت های جزئی دیگری مثل زه های جانبی پهن تر، رنگ شدن قسمت پایینی سپرها و .. در SLX به چشم می خورد که در مجموع برعکس فیس لیفت قبلی که روی ۴۰۵ انجام شده بود (پژو پارس) بیشتر حالت از سر باز کنی داشته و عملاً چهره اتومبیل را ارتقاء چندانی نداده است!

شاید اضافه شدن رینگ های اسپرت زیبا و ریزه کاری هایی مثل استفاده از مه شکن های مستطیلی به جای دایره ای (که با این اتاق هماهنگ تر به نظر می رسد) می توانست اثر بهتری روی مخاطبین جوان داشته باشد و ایران خودرو را به هدف نزدیکتر نماید. اما خوب به هر دلیل این اتفاق نیفتاده و مجبوریم به همین تغییرات ساده دل خوش کنیم.

 

حدوداً در ابتدای دهه هفتاد شمسی بود که پس از یک مدت طولانی دور ماندن از اتومبیل های روز و فرمانروایی پیکان، ناگهان درب کشور به روی خودروهای مطرحی مثل میتسوبیشی گالانت و لنسر، هوندا سیویک و آکورد، فولکس واگن گلف، بنز E و تویوتا کرولا و .. باز شد و چهره خیابان ها از این رو به آن رو گردید.

البته بماند که در آن زمان وضعیت قیمتی خودرو نسبت به درآمد مردم حتی از الان هم بدتر بود و در مقاطعی با پول یک عدد دوو اسپرو می توانستیم یک باب مغازه در تهران خریداری نماییم! اما در هر صورت ورود ماشین های مدرن حتی برای افرادی که توان خریدش را نداشتند نیز یک روزنه امید به حساب می آمد.

درهمین دوره به سرعت زمزمه مونتاژ برخی از اتومبیل های جدیدتر توسط کمپانی های وطنی به گوش رسید.
یکی از این اتومبیل ها که قرار شد وارد خط مونتاژ داخلی شود،پژو  ۴۰۵ نام داشت. ورود سدان خوش نام فرانسوی که در آن زمان حتی در بازار رقابتی و مشکل پسند اروپا به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کرده بود، به بازار محدود و تشنه ی ایران که مشتریانش رؤیای خرید پیکان صفر کیلومتر را در سر می پروراندند یک جهش بزرگ به حساب می آمد! پژو در ابتدا با ارائه دو مدل جی ال و جی ال ایکس در کشورمان تصور می کرد که حس تنوع طلبی ما را ارضاء خواهد نمود اما بعد از مدتی به لطف خلاقیت وطنی توانستیم از ۴۰۵ نسل کشی کرده و به انواع مدل ها از جمله GLI ، RD ، RDi ، ROA ، SLX ، لیموزین!، پارس و پارس ELX و … برسیم و نشان دهیم که برعکس کشور فرانسه به مشتری و تنوع محصولات اهمیت فراوانی می دهیم!
حالا در دهه سوم تولید این خودرو در کشور و با تمامی خاطرات خوش گذشته و یا تجارب تلخی مثل آتش سوزی های دلخراش آن، امروز به سراغ یکی از مشتقات ۴۰۵ با عنوان SLX آمده ایم تا ببینیم آیا هنوز هم بعد از این همه سال توجیهی برای خرید محصول قدیمی ایران خودرو وجود دارد یاخیر؟ همزمان مقایسه مختصری هم بین موتور TU5 و پیشرانه قدیمی تر XU7 داشته باشیم تا بفهمیم کدامیک ازاین دو پیشرانه که طبق سنت کشورمان بعد از بازنشستگی همچنان مشغول به کارند، بهتر از پس وظایفشان بر خواهند آمد.

منبع : پژو 405 

چرا باید هیوندا را تشویق به تولید در ایران نماییم ؟

طبق گزارش ارائه شده توسط افکار نیوز :

حسن کریمی سنجری بیان داشت :

در بازار های اتومبیل های خارجی ایران یک چیزی در حدود ۱۰۰ درصد آن برای شرکت های تویوتا وکیا  و هیوندا شده است .

وی اظهار داشت که این کمپانی ها با صادر نمودن اتومبیل های خود آن هم به صورت کاملا آماده به ایران بدون اینکه ارزش افزوده و یا سودی برای اقتصاد ایران داشته باشند از آن استفاده می کنند .

او در ادامه صحبت هایش بیان کرد : وارد نمودن خودروهای آماده این کمپانی ها به کشورمان علاوه برآنکه هیچ گونه ارزش افزوده و اشتغالی برای اقتصاد  ایجاد نمی کند بلکه به خاطر عوارض و تعرفه هایی که از این واردات گرفته می شود قیمت این خودروها برای ایرانیان در مقایسه با سایر مصرف کنندگان خیلی بالاتر می رود .

 

این کارشناس صنعت خودرو افزود: با وجود مضرات واردات خودروهای آماده به ایران نمی‌توان واردات این محصولات را ممنوع کرد، زیرا این کار برخلاف قواعد اقتصاد رقابتی و همچنین نقض حقوق آن دسته از مصرف‌کنندگانی است که خواهان استفاده از این خودروها هستند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین راهکار حل این معضل آن است که خودروسازان خارجی همچون تویوتا، هیوندای وکیا  را به انتقال خطوط تولید خود به ایران و تولید محصولاتشان در داخل تشویق کرد. در این زمینه دولت باید از یک سو شرایط واردات خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) را سخت کرده و از سوی دیگر شرایط را برای احداث کارخانه و تولید این خودروها در ایران با مشوق‌هایی همچون معاف شدن از حقوق و عوارض گمرکی فراهم کند.

کریمی سنجری با بیان اینکه باید به خودروسازان خارجی پیشنهاد کنیم در صورت تولید در ایران از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات قطعات معاف شده و مشوق‌های مالیاتی دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: در آن صورت این شرکت‌ها ترغیب به تولید در ایران شده و به این ترتیب از یک سو قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش یافته و از سوی دیگر اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تولید نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی بهره‌وری واحدهای تولیدی در ایران را افزایش دهد زیرا در حال حاضر بهره‌وری صنایع در ایران پایین بوده و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اما ادامه روند فعلی که همان واردات خودروهای آماده به ایران و فروش آن به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی این محصولات است تنها باعث نقض حقوق مصرف‌کنندگان و متضرر شدن اقتصاد ملی خواهد شد.

تاریخچه هیوندا :

هیوندای موتور، (هانگول: 현대 자동차 주식회사 و هانجا: 現代自動車株式會社) شرکت خودروسازی کره‌ای و چندملیتیاست، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکت‌های هیوندای) تاسیس شد.

هیوندای موتور به همراه کیا  موتورز، از زیرمجموعه‌های هیوندای موتور گروپ به‌شمار می‌آیند، که در حال حاضر پس از شرکت‌های جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن و تویوتا، به‌عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا ) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم، از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون خودرو، در کشورهای مختلف به‌فروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله می‌شود.

این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان می‌باشد، که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل، تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶٫۰۰۰ مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌دارد.

منبع : هیوندا