دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مطالبی در خصوص خروج پراید

اقتصاد _ صنعت :

اعتقاد و نظر عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت کشورمان این می باشد که خارج شدن به یک باره خودروی پراید از خط تولید کارخانه هایمان امکان ندارد .

در صحبت هایی که میان گزارش گری خبر آنلاین و امیر حسین کاکایی بوده است کاکایی بیان نموده است :

در خصوص پراید و خارج شدنش از چرخه تولید سوالی که مطرح می گردد این می باشد که چه زمانی می شود پراید را از چرخه تولید خارج نمود اما به صورت منطقی نه از روی اجبار ؟

در پاسخ باید گفت که این موضوع زمانی عملی خواهد شد که یک رقیب جدی برای این محصول پیدا شود که بتوان آن را به نام جانشین آن معرفی کرد که تا به حالا همچین رقیبی پیدا نشده است

وی افزود: «خروج ناگهانی و دستوری پراید از چرخه تولید امکان‌پذیر نیست و به‌نظر من خروج خودرو از چرخه تولید تابع تصمیمات سیاسی نیست؛ به دلیل اینکه خودروسازها در دنیا، در قالب شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند، حتی اگر که دیدگاه‌شان دولتی باشد و مدیرعامل برخی از آنها را دولت تعیین کند، اما اداره آنها با معیارهای خصوصی بودن، تصمیم‌گیری می‌شود و این‌گونه نیست که دولت‌ها به صورت دستوری به خودروسازی‌ها سیاست خود را تحمیل کنند و از طرفی، همان دولت‌ها باید در تصمیمات‌شان منافع ملی کشورشان را در نظر بگیرند.»

کویید می‌تواند جایگزین پراید شود؟

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: «اخیرا بحث رنو کویید مطرح شده و این خودرو تقریبا ارزان‌ترین خودروی دنیاست که با مشکل روبه‌رو شده است؛ چراکه قیمت نهایی کویید به اندازه پراید نخواهد بود و چنانچه این خودرو بخواهد جایگزین پراید معرفی شود، سیاست‌گذاران صنعت خودرو باید طوری برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند که قیمت جایگزین پراید از خود پراید بیشتر نباشد.»

وی عنوان کرد: «جدا از این بحث، جالب است که در فضای رسانه‌ای به کویید حمله شده است که این خودرو برخی از استانداردها را پاس نمی کند. پرواضع است برای هر سطحی از کیفیت باید هزینه‌ای معادل آن پرداخت شود که متاسفانه در کشورمان ساختار اقتصادی به گونه‌ای است که محصولاتی نظیر کویید گران‌تر از بازارهای بین‌المللی تمام می‌شود.»

کاکایی بیان کرد: «یک زمان ممکن است بگویند سایپا  نمی‌تواند رقیبی برای پراید معرفی کند که این موضوعی جداگانه است، اما وقتی می‌بینیم هیچ شرکتی نمی‌تواند محصولی با رده قیمتی پراید به بازار کشور عرضه کند، حتما مشکل از جایی دیگر است و آن هم به ساختار اقتصادی کشور مربوط می‌شود و باید مشکلات ساختار تولیدی و اقتصادی برطرف شود تا بتوان خودروی ارزان قیمت عرضه کرد.»

وی گفت: «جالب است همه به پراید ایراد می‌گیرند، اما کسی با موتورسیکلت وسیله‌ای که کمترین ایمنی را برای سرنشینان دارد، کاری ندارد و موتورسیکلت‌هایی وجود دارند که تقریبا هم قیمت با پراید هستند و هیچ ایمنی‌ای ندارند و کسی هم کاری به آن ندارد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: «خروج دستوری پراید از چرخه تولید بدون جایگزینی مناسب به ضرر مردم خواهد بود؛ چراکه ممکن است مردم به استفاده از موتورسیکلت‌ها گرایش پیدا کنند که ضررش بیشتر است و به نظرم تولید پراید ادامه داشته باشد، اما استانداردها را ارتقا دهیم و یا اینکه رقیب جدی برای پراید معرفی کنیم و بعد به تدریج پراید را از چرخه تولید خارج کنیم و نه به صورت ناگهانی.»

حساب‌شده‌تر عمل کنیم

کاکایی گفت: «در رده قیمتی بالای ۴۰ تا۵۰ میلیون تومان می‌توان آزادانه تصمیم‌گیری کرد، ولی برای مصرف‌کننده پراید که توان خرید محدودی دارد، باید حساب‌شده‌تر عمل کرد؛ به نحوی که با مکانیسم درست عمل شود.»

وی عنوان کرد: «باید از بین بردن رانت‌خواری و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار دهیم و از طرفی هم مکانیسم‌هایی که دولت می‌تواند در خودروسازی اعمال کند، مکانیسم استاندارد است.»

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: به نظر من این همه ایراد وارد کردن به ایمنی پراید بیشتر ناشی از فرهنگ استفاده از پراید است؛ چراکه فرهنگ رانندگی با پراید دارای اشکال است. مشکل پراید این است که به نسبت بدنه آن، از موتوری قوی برخوردار است و این مزیت تبدیل به مشکل برای پراید شده است؛ چراکه سرعت بالایی دارد و همه می‌دانیم که سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر مناسب پراید نیست و با این شتاب از ایمنی لازم برخوردار نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو افزود: تست‌های تصادف اتومبیل در دنیا قبلا ۵۰ کیلومتر بوده و الان ۶۵ کیومتر است و اینطور نیست که در سرعت بالا این تست‌ها انجام شود و بالاتر از ۶۵ کیلومتر را هیچ خودروسازی تضمیمن نمی کند. ضمن اینکه باید بررسی شود با همین قیمت پراید می‌توان خودرویی به روز جایگزین پراید کرد یا خیر؟ اگر این توان وجود ندارد خروج دستوری خودروی‌هایی نظیر پراید کار اشتباهی است و تنش‌زا خواهد بود و باعث بهبود ایمنی مردم نمی شود.»

کاکایی گفت: «با وجود اینکه اقتصاد ما دولتی است، ولی در بازار خودرو، اقتصاد رقابتی است به غیر از رده خودروهای ارزان‌قمیت نظیر پراید که معتقدم بازار پراید هم رقابتی است، منتها خودروسازی توان رقابت با پرایدرا ندارد و باید با مکانیزم درست محصول جایگزین معرفی شود.»

وی خاطرنشان کرد: «پراید انحصار ندارد، ولی انحصار تکنولوژیک دارد، یعنی با توجه به شرایط و از نظر اقتصادی به گونه‌ای است که خودروسازی نتوانسته است در سطح پراید محصولی با همین قیمت به بازار عرضه کند. تیبا و ساینا می‌توانند جایگزین پراید شوند، ولی باید سایپا  قیمت‌های آنها را کاهش دهد تا به توان خرید مردم نزدیک‌تر شود.»

منبع : پراید 

PEUGEOT 204 | پژو ۲۰۴

پژو موفق شده است کماکان یکی از بزرگ ترین خودروسازان جهان باشد . پژو برای اینکه در بازار خودرو موفق و پیروز باشد سعی و تلاش های فراوانی را در ۱۵ سال گذشته انجام داده است .

ما در حال حاضر می خواهیم یک محصول از کمپانی پژو را بررسی نماییم که ۱۵ سال قبل یکی از بهترین و محبوب ترین خودروها بوده است .

در این خصوص اگر ما تصمیم داشته باشیم خودروهای ساخت شرکت پژو را که جزو خودروهای بسیار خوب و بزرگ بوده اند را بررسی نماییم (البته خودروهای دهه ۹۰ میلادی) می توانیم به اتومبیل های ۲۰۵ و ۴۰۶ و ۳۰۶ اشاره نماییم

به غیر از خودروهای مذکور یک خودرو هم وجود داشت که بسیار خودروی محبوبی بود و موفق شده بود عنوان خودروی سال اروپا را در سال ۱۹۸۸ از آن خود سازد خودرویی که سازندگان ما بیش از حد به آن توجه داشته اند! پژو ۴۰۵

 

اما اگر بیشتر به عقب بازگردیم یعنی دهه ۸۰ میلادی و قبل از آن، ما شاهد معرفی خودروی معروف پژو ۲۰۴ در سال ۱۹۶۵ هستیم که امسال تولد ۵۰ سالگی‌اش را جشن می‌گیرد. پژو می‌گوید که عبارت “سدان شیک” به تعریف این خودرو کوچک میان سایز کمک می‌کند ولی ما نمی‌خواهیم با استدلال به این سخن پژو ادامه دهیم.

به زمان معرفی ۲۰۴ برمی‌گردیم، پژو برای اولین بار انتقال نیرو را بر عهده چرخ‌های جلو گذاشت و به‌خوبی هم از پس این کار برآمد، علاوه بر این ترمزهای دیسکی در جلو و سیستم تعلیق جداگانه جلو و عقب هم از دیگر ویژگی‌های مهم این خودرو بود.

۲۰۴ یکی از کارآمدترین اتومبیل‌های دوران خود بود که ابتدا با موتور ۱٫۱ لیتری بنزینی و بعدها همراه یک موتور دیزلی ۱٫۲ لیتری عرضه شد. ۲۰۴ از یک موتور عرضی همراه با یک گیربکس عرضی در زیر آن، بهره می‌برد که باعث ایجاد فضای کافی در قسمت جلویی ماشین شده بود.

۲۰۴ در مدل‌های دو درب کروکی، کوپه سه درب، استیشن پنج درب، ون سه درب و همچنین سدان چهار درب عرضه می‌شد و در آن زمان به دلیل مصرف سوخت اقتصادی، عملکرد خوب و فرمان پذیری دقیق مورد تقدیر قرار گرفت.

تاریخچه پژو : 

پژو، (به فرانسوی: Peugeot) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در سال ۱۸۱۰ توسط خانوادهٔ پژو جهت ساخت آسیاب‌های قهوه، در شهر فرانش-کنته، فرانسه تأسیس شد ولی ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه«گراند بای» توسط آرمان (آرمان) پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو که خودرویی سه‌چرخ بود، در سال ۱۸۸۹ توسط آرمان (آرمان) پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید.

امروزه شرکت پژو از زیرمجموعه‌های شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شود و همچنان به‌عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه و دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آید.

در نامگذاری مدل‌های خودروهای شرکت پژو، اندازهٔ عدد سمت راست نشانهٔ نسل خودرو است و اندازهٔ عدد سمت چپ دلالت بر بزرگی خودرو دارد. مثلاً در مدل ۲۰۶، ۶ نسل خودرو و ۲ اندازهٔ خودرو را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، مدل ۵۰۴ از ۲۰۶ بزرگتر و قدیمی‌تر است.

 منبع : پژو

 

با خودروی ساینا بیشتر آشنا شوید

خبرگزاری میزان :

اتومبیل ساینا موفق شده است به عنوان یک خودروی خوب و ایمن در میان خودروهای تولید داخل معرفی گردد .

این خودرو یک خودروی کاملا ایرانی می باشد . چیزی که سبب شده است این خودروی ایرانی را به عنوان یک خودروی ایمن معرفی نماید بهره مندی از تکنولوژی مدرن و همچنین طی نمودن آزمایش عابر پیاده می باشد .

این خودرو دارای موتور 1.5 لیتری می باشد که با استاندارد یورو4 اروپا تطبیق دارد

همچنین این اتومبیل دارای ترمز ABS می باشد که از سیستم EBD بهره گرفته است .

 

ابعاد ساینا با طول 4215 میلی‌متر، عرض بدون درنظر گرفتن آیینه ها 1663 میلی متر و ارتفاع 1484 میلی متر در نظر گرفته شده و وزن آن بدون سرنشین 1050 کیلوگرم تعیین شده است.

از دیگر ویژگی های ساینا می توان به مصرف سوخت ساینا در سیکل ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اشاره کرد که این خودرو را در رده ی خودروهای کم مصرف قرار داده و این موارد قطعا رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت

ساینا با کمربند ایمنی قابل تنظیم ارتفاع و پیش کشندگی، نمایش دمای محیط بیرون، قفل مرکزی، قفل ایمنی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارای کابینی مطمئن برای سرنشینان و مجهز به سامانه نگهدارنده صندلی کودک است.

ساینا دارای ۲ ایربگ سرنشینان جلو و سیستم ضد سرقت است و همه امکانات به روز شده در خصوص آینه ها، صفحه نمایش، سنسور پارک دنده عقب در آن دیده می‌شود.

می تواند حداکثر 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این موتور همان پیشرانه M15 است و روی آن گیربکس 5 سرعته دستی نصب شده است.

گفتنی است ساینا در دو مدل EX و SX  ارائه شده است و باتوجه به اینکه مدل SX از شیشه عقب برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و آیینه های برقی محروم مانده، قیمتی کمتر از EX  دارد و برای این خودرو رنج قیمت 26 تا 28 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

منبع : سایپا 

نخستین خودروی پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو رنگ گردید

بعد از آنکه در شرکت ایران خودرو همه موارد لازم جهت تولید نمودن پژو ۲۰۰۸ که محصول مشترک بین ایران خودرو و پژو می باشد را فراهم کردند  اولین اسکلت (بدنه) این خودرو را رنگ زدند .

بنا بر گزارشی که عصر ایران ارائه نموده است : برای رنگ زدن این خودروی جدید ایران خودرو از سالن شماره یک این کمپانی برای رنگ زدن استفاده شده است .

در روزاهای اول آبان ماه بود که فرآیند برنامه نویسی برای رنگ زدن پژو ۲۰۰۸ صورت گرفت و پس از به اتمام رساندن کار برنامه نویسی ربات های خط فرآیند عملیات آستر و رویه را انجام دادند و در نهایت همه این ها اولین بدنه این خودرو به وسیله ربات ها رنگ گردید .

 

براساس این گزارش، برنامه آموزش تخصصی پرسنل خط تولید در سالن رنگ، تا ۲۰ روز آینده به اتمام خواهد رسید و سالن رنگ شماره یک جهت رنگ آمیزی محصولات ایکاپ، تا پایان بهمن ماه به آمادگی کامل خواهد رسید.

پژو۲۰۰۸ یکی از سه محصولی است که طبق قرارداد امضا شده بین ایران خودرو و پژو در شرکت مشترک ایکاپ تولید و به بازار ایران عرضه خواهد شد.

پژو ۲۰۰۸ که یک خودروی شاسی بلند است حدود ۳ سال پیش به بازارهای دنیا عرضه شده است. قرار است این خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک پژو و ایران خودرو در شرکت ایران خودرو تولید شود که برای این کار نیاز به ایجاد خط مونتاژ جدید در شرکت ایران خودرو است.

شهریورماه ۹۱ بود که پژو با معرفی ۲۰۰۸ مفهومی به همه نشان داد که تصمیمی جدی برای عرضه کوچکترین شاسی بلند خود گرفته است. زمان گذشت تا نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ که اولین نمونه مقیاس واقعی آن ساخته شد. ولی امروز دیگر نه با یک خودروی مفهومی سروکار داریم نه با یک ماکت بزرگ! ۲۰۰۸ مفهومی پژو حالا تبدیل به خودرویی ۱۰۰ درصد واقعی شده!

این کراس اور بر پلت فرم پژو ۲۰۸ ساخته شده و با داشتن ۴٫۱۶ متر طول و ۱٫۷۴ متر عرض، نسبت به ۲۰۸ در طول ۲۰ سانتیمتر و درعرض ۵ سانتیمتر بزرگتر شده است. فضای بار عقب ۲۰۰۸ درحالت عادی به ۳۶۰ لیتر می رسد حال آنکه با خواباندن صندلی های جلو این فضا تا حدود ۱۱۹۴ لیتر هم افزایش می یابد. بانگاهی به لیست امکانات ۲۰۰۸ می توان دید که مواردی مانند نمایشگر هفت اینچی لمسی، سیستم نمایش اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو یا HUD، سیستم توزیع کننده نیروی ترمز به همراه سیستم کمکی ترمز، ایربگ های شش تایی و سیستم کنترل کشش بصورت استاندارد وجود دارند.

برای پیشرانه، پژو از دو موتور ۳ سیلندر VTi استفاده کرده؛ یکی به حجم ۱٫۲ لیتر باقدرت ۸۱ اسب بخار و دیگری باحجم ۱٫۶ لیتر باقدرت ۱۱۸ اسب بخار؛ البته پژو قرارست در آینده نسخه توربوی این موتورها را نیز عرضه کند که در اینصورت قدرتشان به ترتیب تا ۱۰۹ اسب و ۱۲۸ اسب افزایش می یابد. اما برای مشتریانی که بدنبال پیشرانه های دیزلی هستند هم پژو یک موتور ۱٫۴ لیتری ۶۷ اسبی به همراه یک موتور ۱٫۶ لیتری ۹۱ (تا ۱۱۳) اسبی درنظر گرفته است.

 منبع : ایران خودرو

مقایسه طراحی ظاهری پژو ۲۰۶ با ام وی ام ۳۱۵

خودروی پژو  ۲۰۶ یک خودروی محبوب و دوستداشتنی در میان مردم به خصوص قشر جوان تر جامعه می باشد .

این خودرو با وجود آنکه دیگر خیلی قدیمی شده است و با نگاه کردن به آن به راحتی می توان غبار پیری را بر روی آن مشاهده نمود اما کماکان مردم از آن استفاده می کنند .

آن جوانانی که برای خرید خودرو پولشان از هزینه پراید بیشتر باشد به سراغ ۲۰۶ می روند و یا کارمندان برای رفتوآمد های روزانه خود از این خودرو استفاده می کنند .

بیش از این سخن گفتن در خصوص پژو  ۲۰۶ کار بیهوده ای می باشد چراکه یک خودروی قدیمی به اندازه کافی شناخته شده است و به همین دلیل به سراغ بررسی ام وی ام ۳۱۵ می رویم .

 

۳۱۵ خودرو زشتی نیست و علاوه بر طراحی به روزتر، حدود دو سال قبل مورد فیس لیفتی مختصر قرار گرفت و مُدرن تر از چهره ۱۰ – ۱۵ ساله پژو  ۲۰۶ جلوه می کند، با این حال هماهنگ و تناسب ابعادی ظریفی که با هنرمندی در طراحی ۲۰۶ لحاظ شده است در قد و قواره ۳۱۵ دیده نمی شود.

چراغ های اصلی با طرحی زیبا،جلوپنجره ای ظریف و کوچک،سپری با ورودی بزرگ مشکی رنگ و کاپوت با خطوطی دلنشین مواردی است که از نمای جلو ام وی ام  ۳۱۵ با آن برخورد می کنید، در قسمت عقب نیز چراغ های اصلی که با دو رنگ قرمز و سفید تزئین شده اند، در ارتفاعی بالاتر ازپژو ۲۰۶ قرار گرفته اند و در نزدیکی شیشه عقب نصب شده اند، چراغ های مه شکن نیز در پایین سپر و دو طرف آن دیده می شوند.

در پی فراگیر شدن خودروهای چینی در بازار، بسیاری بر این عقیده بودند زمینه لازم برای رقابت خودروهای چینی و ایرانی ایجاد می شود و مدیران خودروساز وطنی برای عقب نماندن در بازار به ناچار! باید دستی به سر و روی محصولات از رده خارج خود بکشند.

اما بر خلاف این گمانه زنی امید بخش، تاکنون هیچگونه تحولی در صنعت خودروسازی کشور روی نداد و حتی افت کیفیت برخی محصولات به مراتب تشدید شده است.

در مقابل چینی ها رو به روز در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان بین المللی هستند و هر ساله چند محصول تازه و ارتقاء یافته را به خیابان های کشور می فرستند.

برای مثال کافی است تا نگاهی به سیر تحول خودروهای چری در ۱۰ سال گذشته بیاندازید که از مدل بسیار زشت و ضعفیت چری ویانا (A15) تا سدان زیبا روی چری آریزو را شامل می شود.

به هر حال فارغ از مباحث تئوری تصمیم گرفتیم که به سراغ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین بخش های بازار برویم و مقایسه ای ایرانی- چینی را ترتیب دهیم تا مشخص شود در دنیای واقعی و بر روی آسفالت خیابان، تفاوت بین یه شیر پاستوریزه ایرانیزه شده با هاچ بک چینی به روز رسانی شده چری ( MVM 315) به چه میزان است.

 منبع : پژو 206