دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

شرکت های لاستیک سازی در ایران

۹ شرکت «تولید کننده تایر» و «لاستیک» در ایران مسولیت «تولید لاستیک های مصرفی» و مورد نیاز کشور را بر عهده دارند. هر کدام از این شرکت ها ظرفیت ها و فناوری های  مخصوص به خود را دارند. در ایران تحریم ها باعث شد شرکت های تولید کننده به سمت خودکفایی و استفاده از نیروی کار ایرانی، تجربه و تخصص جوانان ایرانی بروند و همین امر سبب شده است که پس از سالها کیفیت محصولات «تایر» در ایران به استاندارهای جهانی نزدیک شود. سرمایه گذاری در این بخش ها به دلیل تولید روز افزون خودرو و استفاده ی از آن ها همیشه یک سرمایه گذاری موفق بوده است. «صنعت تایر» در ایران فعالیت های موثری در اقتصاد مقاومتی داشته است. در ادامه به معرفی «شرکت های لاستیک سازی» و «ساخت انواع تایرها» می پردازیم.
تولید تایر در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد. اولین کارخانه تولید تایر در ایران در سال ۱۳۳۷ با سرمایه گذاری شرکت امریکایی B.F GOODRICH ، تحت عنوان شرکت کیان تایر برای تولید انواع تایر بایاس نخی با ظرفیت اسمی ۸۰۰۰ تن در سال تاسیس گردید.

پس از انقلاب ، در سال ۱۳۸۰ ، نام این شرکت به نام لاستیک البرز تغییر یافت. سپس شرکت ایران تایر در سال ۱۳۴۲ با همکاری و سرمایه گذاری شرکت GENERAL TIRE امریکا جهت تولید انواع تایر بایاس نخی تاسیس گردید. شرکت لاستیک دنا نیز در سال ۱۳۵۳ با سرمایه گذاری شرکت BRIDGESTONE ژاپن تولید تایرهای سواری بایاس و رادیال نخی را آغاز نمود. همچنین شرکت لاستیک پارس در سال ۱۳۵۵ با همکاری و سرمایه گذاری شرکتPIRELLI ایتالیا با برنامه تولید انواع تایرهای کشاورزی ، سنگین ، نیمه سنگین و سواری فعالیت خودرا آغاز نمود.

شرکت ایران یاسا ، تایر و رابر با بیش از ۴۰ سال تجربه در تولید انواع تایرهای دوچرخه ، موتورسیکلت و قطعات لاستیکی ، فعالیت تولیدی خود را از سال های قبل از انقلاب ، در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت اولیه تولید ۱۰۰۰ تن در سال آغاز نموده است.

در سال های پس از انفلاب اسلامی ایران ، ۵ شرکت دیگر از جمله لاستیک بارز ، آرتاویل تایر، لاستیک یزد ، کویر تایر و لاستیک خوزستان ، جهت تولید انواع تایرهای بایاس و رادیال نخی و سیمی ، هر یک با ظرفیت های اولیه ۲۵۰۰۰ تن در سال با سرمایه گذاری های بخش خصوصی ، بانکهای دولتی و سایر شرکت های سرمایه گذاری داخلی و همکاری و انتقال تکنولوژی و فن آوری از سایر شرکت های داخلی تولید کننده تایر، فعالیت تولیدی خود را آغاز نمودند.

تولید واقعی تایر و محصولات وابسته آن توسط تولید کنندگان داخلی کشور در اوائل انقلاب در حدود ۳۴۰۰۰ تن در سال بوده و پس از انقلاب در سال ۱۳۸۰ به ۱۷۲۰۰۰ تن در سال و تا پایان سال ۱۳۸۶ ، بالغ بر ۲۴۰،۰۰۰ تن در سال گردیده است. همانطور که ملاحظه می شود در قبل از انقلاب اسلامی ۴ شرکت بزرگ تولید کننده تایر در دنیا با سرمایه گذاری و مشارکت و انتقال فن آوری در داخل کشور فعالیت می کردند.

پس از انقلاب اسلامی ابتدا شرکت های امریکایی ، سپس پیرلی ایتالیا و در نهایت شرکت بریجستون ژاپن کشور را ترک کردند و شرکت ها ملی شده و توسط مدیران و متخصصان داخلی اداره گردیدند. ارتباط انتقال فن آوری تا مدتها با شرکت های بزرگ قطع بود .

از اوائل دهۀ هفتاد به تدریج ارتباطات در سطح محدودی برقرار گردید و تعدادی از شرکت ها توانستند به مرور زمان ابتدا فن آوری تولید تایرهای رادیال سواری با کمربند سیمی و جدیداً فن آوری تایرهای سنگین رادیال تمام سیمی را اخذ کرده و موفق به تولید تایرهای نسبتاً پیشرفته شوند. در شرایط فعلی شرکت های گروه صنعتی بارز ، کویر تایر، دنا، آرتاویل تایر و یزد تایر با اخذ فن آوری از شرکت های خارجی نظیر continental آلمان ، ماتادور اسلواکی ، مارانگونی ایتالیا ، دنلوپ افریقای جنوبی، فردشتاین هلند تایرهای سواری رادیال تولید و نیاز خودروسازان داخلی را تامین نمایند.

گروه صنعتی بارز نیز تنها تولید کنندۀ تایرهای سنگین رادیال با فن آوری شرکت continental آلمان است. ظرفیت اسمی کارخانجات تولید کننده تایر در شرایط فعلی حدود ۳۰۰،۰۰۰ تن در سال است که در صورت تحقق پروژه های طرح و توسعه مورد نظر در چند سال آتی به ظرفیت ۴۵۰،۰۰۰ تن در سال دست خواهند یافت و امکان تولید تایرهای سواری و وانتی پیشرفته را به دست خواهند آورد.

میزان فروش شرکت های تایر سازی در سال ۱۳۸۶ حدود ۸۵۰ میلیارد تومان ( معادل ۹۲۰ میلیون دلار ) بوده است و حدود ۱۲ میلیون تایر سواری – وانتی – سنگین – کشاورزی و صنعتی ، ۷/۷ میلیون حلقه تایر دوچرخه و موتور سیکلت – اسکوتر و حدود ۱۳ میلیون حلقه از انواع تیوب مورد نیاز تولید کرده اند. مجموع تناژ تولید ۲۴۰،۰۰۰ تن بوده است. یکی از مشکلات صنعت تایر کشور کارخانجات و ظرفیت کم تولید آنها است.
۱٫ شرکت کیان تایر(لاستیک البرز)

این شرکت در سال ۱۳۴۱ و با ظرفیت ۸۰۰۰ تن در سال برای تولید انواع تایرهای سواری، وانتی، باری و صنعتی با نام “بی.اف.گودریچ ایران” در تهران آغاز به کار نمود در طول این مدت با اقدامات انجام شده جهت تجهیز و نوسازی ماشین­آلات و اجرای طرح­های توسعه، این شرکت هم اکنون به توان تولیدی معادل ۲۸۰۰۰ تن در سال دست یافته است.

۲٫ شرکت ایران تایر

شرکت ایران تایر در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت ۴۰۰۰ تن تایر در سال و با نام شرکت جنرال تایر و رابر ایران فعالیت خود را آغاز کرد. پس از اجرای دو طرح توسعه در این شرکت اکنون ظرفیت تولیدی شرکت ایران تایر به ۲۶۰۰۰ تن در سال افزایش یافته است.

۳٫ شرکت لاستیک دنا

شرکت لاستیک دنا در سال ۱۳۵۴ با نام شرکت بریجستون ایران و با ظرفیت اولیه۲۰۰۰۰ تن در سال به بهره­برداری رسید که فناوری این شرکت به شرکت‌های لاستیک کرمان و آرتاویل تایر نیز انتقال یافت. هم­اکنون این شرکت ظرفیتی معادل ۳۳۰۰۰ تن در سال دارد.

۴٫ شرکت لاستیک پارس

این شرکت در سال ۱۳۵۵، با فناوری شرکت پیرلی ایتالیا و با ظرفیت اسمی ۲۰۰۰۰ تن تاسیس گردید. تولیدات این شرکت شامل تایرهای سواری، وانتی و باری می­شود. پس از اجرای فاز دوم شرکت لاستیک پارس، ۲۰۰۰۰ تن به ظرفیت آن افزوده شده است.

۵٫ مجتمع صنایع لاستیک کرمان

مجمتع صنایع لاستیک کرمان در سال ۱۳۷۲ و با انتقال دانش فنی بریجستون از طریق شرکت دنا و با ظرفیت اسمی ۳۱۰۰۰ تن در سال به بهره­برداری رسید. این شرکت در سال‌های اخیر با سرمایه­گذاری­های موثر در تولید تایرهای رادیال سواری، ظرفیت خود را تا ۴۰۰۰۰ تن در سال افزایش داده است.

۶٫ مجتمع صنایع لاستیک یزد

بهره­برداری از مجمتع صنایع لاستیک یزد جهت تولید تایر و تیوپ دوچرخه و موتورسیکلت با دانش فنی کشور ژاپن و در زمینه تولید تایر سواری از شرکت کیان تایر در سال ۱۳۷۴ آغاز گردید. ظرفیت اسمی این مجتمع در حال حاضر معادل ۷۵۰۰ تن تایر سواری، موتورسیکلت و دوچرخه در سال می­باشد.

۷٫ مجتمع صنعتی آرتاویل تایر

این شرکت در سال ۱۳۷۵ به منظور تولید انواع تایر و با ظرفیت اسمی ۲۵۵۰۰ تن در سال به بهره­برداری رسید. فناوری تولید تایرهای بایاس و رادیال بلت نخی این شرکت از لاستیک دنا و تایرهای سواری بلت سیمی آن از شرکت TRI روسیه دریافت شده است.

۸٫ شرکت کویر تایر

شرکت کویر تایر در سال ۱۳۷۷ و با ظرفیت اسمی ۲۵۵۰۰ تن در سال با دانش فنی انتقال یافته از شرکت پارس تایر و ماتادر اسلواکی به بهره­برداری رسید.این شرکت هم اکنون تایرهای رادیال نخی و استیل بلت سواری و تایرهای سنگین تولید می­نماید.

۹٫ شرکت ایران یاسا تایر و رابر
شرکت ایران یاسا تایر و رابر فعالیت خود را در جهت تولید انواع محصولات لاستیکی و نیز تایر و تیوپ دوچرخه و موتورسیلکت در سال ۱۳۴۷ و با دانش فنی کشور ژاپن آغاز نموده و در حالی که ظرفیت ابتدایی این شرکت ۱۰۰۰ تن در سال بوده است. هم‌اکنون با ظرفیتی معادل ۵۲۰۰ تن تولیدکننده­ی انواع تایر و تیوپ دوچرخه و موتورسیکلت می­باشد.


منبع: رینگ و لاستیک

بهترین رینگ اسپورت های دنیا

طراحی «رینگ ها» برای زیبایی خودروها و همچنین بهبود عملکرد «لاستیک ها»، امروزه مورد توجه بسیاری از شرکت های خودرو سازی قرار گرفته است. خریداران ماشین های به نام، و حتی دوست داران ماشین ها همیشه به دنبال جدیدترین و «زیباترین رینگ های اسپورت» هستند و همین امر رقابتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده تا بهترین و زیباترین «رینگ ها» را به نمایش عمومی بگذارند.

امروزه استانداردهای سخت‌گیرانه‌ی ایمنی و مسایل آیرودینامیکی نقش بسیار مهمی در طراحی خودروها دارند و شاید بتوان گفت که تا حدودی طراحان را در این زمینه محدود کرده‌اند اما با این وجود ما در یکی از طلایی ترین عصر‌های طراحی خودرو قرار داریم. سازندگان خودرو در زمینه‌ی طراحی و تولید رینگ‌ها پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند و چه در نمونه‌های استاندارد و چه در نمونه‌های موجود در بازار شاهد طرح‌های بسیار جالبی برای رینگ‌ها هستیم. در ادامه قصد داریم تا زیباترین رینگ‌هایی را که به طور استاندارد توسط سازندگان عرضه می‌شوند را معرفی کنیم.

۱. شورولت کوروت Z06

شورولت کوروت

کوروت جدید را شاید نتوان زیباترین کوروت نامید، اما این مدل با یکی از زیباترین رینگ‌های موجود عرضه می شود. فقط کافی است برای دریافتن زیبایی این رینگ‌ها کوروت خود را به رنگ زرد و با رینگ‌های مشکی سفارش دهید تا خودرویی شبیه به کوروت‌ مسابقه‌ای C7.R دیتونا داشته باشید.

۲. ولوو S60 و V60 پلستار

volvopolestar

ولوو با عرضه‌ی مدل‌های پلستار طیف جدید از خودروهای اسپرت را به محصولاتش اضافه کرده است. این مدل ها شاید توان رقابت با بی ام و M4 را نداشته باشند اما وجود کمک فنر‌های ساخت اوهلم، فنربندی سفت تر، ترمزهای برمبو و لاستیک‌های پایلوت سوپر اسپرت میشلین نشان می‌دهند که پلستار ها کارشان را خوب بلندند. تکمیل کننده‌ی این مشخصات جالب، رینگ‌های زیبایی است که برای این مدل‌ها در نظر گرفته شده است.

۳. فورد موستانگ شلبی GT350R

mustanggt

این رینگ‌ها شاید از لحظ ظاهری یکی از ساده‌ترین رینگ‌های این لیست باشند اما دلیل قانع کننده‌ای برای حضور آنها در این لیست وجود دارد و آن ساخته شدن این رینگ‌ها با فیبرکربن است. فورد با تولید انبوه رینگ‌های فیبرکربنی دست همه‌ی رقبا را بسته است. این رینگ‌ها نسبت به نمونه‌های آلومینیومی دارای وزن کمتر و استحکام بالاتری هستند.

۴. هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک تایپ آر

چه کسی رینگ‌های مشکی با نوار قرمز رنگ دورشان را دوست ندارد؟ هوندا سیویک تایپ آر به خودی خود دارای طراحی رادیکال و خیره کننده‌ای است و این رینگ‌ها نیز زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. هوندا سیویک تایپ آر سفید رنگ با این رینگ‌ها به نوعی قصد ادای احترام به خودروهای مسابقه‌ای کلاسیک هوندا را دارد.

۵. جیپ رنگلر روبیکان

جیپ رانگلر روبیکان

این رینگ‌های ساده‌ی جیپ شبیه به همان رینگ‌های پنج پره‌ی قدیمی هستند که سابقا در رنگلر استفاده می‌شدند، البته طرح آنها کمی تغییر یافته و گویی یک طرح جواهر گونه‌ از داخل رینگ استخراج شده است. به هرحال این رینگ‌ها کاملا در معرفی شخصیت جیپ رنگلر موفق عمل کرده‌اند: خودرویی با طرح قدیمی که برای حیات در عصر جدید بهینه سازی شده است.

۶. رینگ‌های پنج پره‌ی مکلارن ۵۷۰S

mclarenwheels

مکلارن ۵۷۰S از طرح بسیار متداول پنج پره استفاده می‌کند منتهی با ریزه کاری‌های انجام شده در این رینگ، طرح آن بسیار مدرن و شیک از آب درآمده است و در مقایسه با سایر طرح‌های پنج پره دوبل دارای طرح زیبا و قابل توجهی است.

۷. رینگ‌های آلومینیومی نیسان ماکسیما

maxiamawheels

اگر قصد خرید نیسان ماکسیمای جدید را دارید، پرداخت ۹۰۰ دلار اضافی برای این رینگ‌های آلومینیومی کاملا ارزشش را دارد. با دریافت این رینگ‌های زیبا در نیسان ماکسیما متوجه خواهید شد که چرا در ابتدای مقاله گفتیم که در عصر طلایی طراحی رینگ‌ها بسر می‌بریم.

۸. بی ام و M4 GTS

m4gts

زیبایی این رینگ‌ها واقعا محصور کننده است. بی ام و در این مدل یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین رینگ‌های بازار را عرضه می‌کند. این رینگ‌ها به رنگ مسی رنگ آمیزی شده‌اند و کاملا با باطن خشن و وحشی M4 GTS همخوانی دارند. با دیدین این رینگ‌ها متوجه خواهید شد دیگر زمانی که طراحان بی ام و از طرح‌های محافظه کارانه استفاده می کردند به پایان رسیده است.

۹. مرسدس می‌باخ

maybachwheels

مرسدس می‌باخ خودروی بسیار قدرتمندی است اما این رینگ‌های زیبا به آن ظاهری آرام و سنگین بخشیده‌اند. حتی تا حد زیادی ظاهر می‌باخ را به مدل ۶۰۰ پولمان افسانه‌ای شبیه کرده‌اند.

۱۰. دوج وایپر ACR

viperwheels

دوج وایپر ACR یک خودروی مسابقه‌ای است که برای تردد در خیابان‌ها ساخته شده است. قدرت و کارایی در تمامی بخش‌های این خودرو مشاهده‌ می‌شود و رینگ چرخ‌ها نیز از این قایده مستثنی نیستند. این رینگ‌ها با طرح ساده‌ی هفت پر دوبل با اینکه خیلی خاص نیستند اما کاملا با ظاهر وایپر همخوانی دارند.

۱۱. لامبورگینی هوراکان

huracanwheels

این رینگ‌ها با نام جیانو، یکی از دو نوع رینگی است که برای هوراکان قابل سفارش هستند. البته رینگ‌های جیانو در مقایسه با رینگ اسپرت استاندارد محبوبیت کمتری دارند. فروش کمتر این رینگ‌ها واقعا جای تاسف دارد چراکه نه تنها با طراحی بی همتای خود در جاده بسیار جلب توجه می‌کنند بلکه با ظاهر یک لامبورگینی همخوانی بیشتری نیز دارند.

۱۲. پورشه ۹۱۱ GT3 RS

911gt

رینگ‌هایی که دارای پیچ مرکزی هستند بیشتر در خودروهای مخصوص پیست بکار می‌روند ولی در خودروهای جاده ای نیز بسیار جذاب هستند. رینگ‌های ۱۰ پره‌ی پورشه نیز از این نوع رینگ‌ها بوده و قطعا جذاب ترین آنها است.

۱۳. رینگ‌های ۱۰ پره ‌ی آئودی R8

audir8

مدل ۱۰ سیلندر R8 جدید با این رینگ‌های زیبا عرضه می‌شود. این رینگ‌ها در عین اینکه دارای طرح مسابقه‌ای کلاسیک هستند از طراحی مدرن نیز برخوردارند.

۱۴. جگوار F-Type R-Storm

ftypewheels

جگوار استورم مجهز به یکی از گرانقیمت ترین رینگ‌های لیست است. دلیل این امر هم این است که این رینگ‌ها تنها به همراه ترمزهای کربن سرامیکی به قیمت ۱۲ هزار دلار قابل سفارش هستند. طراحی این رینگ ها به شکل دانه‌ی برف بوده و در ترکیب با ظاهر جگوار اف تایپ، آنقدر زیبا هستند که کاملا ارزش پرداخت این قیمت را دارند.

  ۱۵. سوبارو WRX STI لیمیتد

subarowrswheels

رینگ‌های ساخت BBS همیشه در بین خودرودوستان طرفداران زیادی داشته اند. سوبارو هم مدل لیمیتد WRX STI را با رینگ‌هایی از این برند عرضه می‌کند. اگر می خواهید سوباروی شما شبیه ماشین کالین مک‌ری شود، کافی است که این رینگ‌ها را به رنگ طلایی سفارش دهید.

۱۶. مزدا میاتا

mazdamiatawheels

رینگ‌های برند BBS در مزدا میاتا بصورت سفارشی قابل دریافت هستند اما ایراد آن‌ها در این است که قیمت بالایی دارند. اما بدون آنها نیز مزدا میاتا بطور استاندارد دارای رینگ‌های هشت پر زیبایی است که در طراحی آنها از رینگ‌های نسل اول این خودرو الهام گرفته شده است. نکته‌ی دیگر این رینگ‌ها دارا بودن چهار پیچ در هر چرخ است.


منبع: رینگ و پیستون 

مناسب ترین زمان تعویض لنت و ترمز

«لنت ترمز» از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های «ترمز» یک ماشین است و می توان گفت از مهم ترین بخش های یک «سیستم خودرویی» نیز به حساب می آید. اختراع «لنت ترمز» توسط فردی به نام فردریک لنکسر در اوایل سال های ۱۹۰۰ رخ داد. «لنت خودرو» انواع مختلفی دارد و به تبع آن قیمت های متفاوتی هم روی آن ها گذاشته می شود. لنت ها کار بسیار مهمی انجام می دهند. تصور کنید در مسابقات رالی که ثانیه ها و صدم ثانیه ها، ملاک و مشخص کننده برنده ها هستند لنت ها چه عملکردی دارند. عملکرد خوب آن ها در جاهایی که راننده نیاز دارد به سرعت و در لحظه ترمز بگیرد ( سرپیچ ها) یا به هنگام مواجه با موانع باعث می شود عملکرد کلی ماشین و در نتبجه عملکرد راننده بهتر باشد.

در گذشته بیشتر لنت ترمز ها از ماده ای به نام آزبست ساخته می شدند اما همانطور که می دانید امروزه دیگر از آزبست به خاطر سرطان زا بودن آن استفاده نمی شود. امروزه لنت ترمز خودرو ها از ترکیبات متنوعی ساخته می شوند.

همان‌طور که می‌دانید مکانیسم کار ترمز به‌طور بسیار خلاصه اینگونه است که نیروی پای راننده با عبور از میل‌بندی ترمز و دیگر بخش‌ها، نهایتا توسط نیروی اصطکاک فوق‌العاده بالا و گرما‌زایی که ما بین لنت و کاسه ترمز و  دیسک ترمز پدید می‌آید، به ثمر می‌نشیند و خودرو را در چند ثانیه به حالت سکون در‌می‌آورد، اما کافی است ذره‌ای در انتخاب و ترکیب متریال تشکیل‌دهنده لنت کیفیت لازم را مد نظر قرار ندهند تا قدرت اصطکاک بسیار بالای تولیدی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن لنت‌ها را از رده خارج کنند و همین نیاز به کیفیت بالا از همان ابتدا تمام سعی سازندگان را بر آن داشت که باکیفیت‌ترین مواد ممکن را در ساخت لنت‌ها به کار گیرند که البته بحث به‌صرفه‌بودن سبب‌شده همواره لنتی بهتر از لنت موجود‌ روی خودرویتان در بازار موجود باشد.

در اول راه لنت‌ها را با پنبه نسوز می‌ساختند که چون مقاومت در برابر از‌هم‌گسیختگی‌اش از مقاومت در برابر گرما کمتر بود، سیم و تارهایی از جنس مس و روی به آن افزودند. در ادامه مسیر تکامل، نوعی رزین که همان شیره چسبناک درختان و به نوعی یک چسب نسبتا محکم طبیعی است را وارد بازی کردند!

در گذر زمان لنت‌های ساخته شده از آزبست (پنبه‌نسوز) در پی ممنوع‌شدن این ماده به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی تقریبا از رده خارج شدند (هرچند که هنوز با وجود برخی قوانین ابلاغ‌شده، لنت‌هایی با ترکیب آزبست در بازار موجود هستند) و جای خود را به لنت‌های فلزی، نیمه‌فلزی و ارگانیک دادند که با ترکیب و پرس‌کردن پودر فلزهای مختلف و مواد ارگانیک شکل می‌گیرد و در مجموع با خصوصیات مختلف امروزه از نظر میزان استفاده، کاملا در بازار بی‌رقیب هستند ولی اینها نیز برای تکامل لنت‌ها کافی نبود که لنت‌های قوی‌تر و گران‌تری همچون لنت‌های سرامیکی تولید شده توسط رشته‌های کولار ظهور کردند تا اوج توانایی یک سیستم ترمز کارآمد را به تصور بکشند.

وقتی لنت‌ها تا حد آخر ساییده می‌شود
هر لنت بسته به کیفیت و میزان مواد مصرفی و همچنین سبک و میزان استفاده، عمری مفید دارد که به مرور زمان با کم‌شدن عمرش، کم‌کم ساییده شده و تا حد تمام‌شدن نیز پیش می‌روند. اگر لنت‌ها ساییدگی بیش از حد داشته باشند که تعویضشان را در دستور کار قرار می‌دهد، نشانه‌های زیر را از خود بروز می‌دهند:
‌هنگام ترمز‌گیری، از سیستم ترمز صدای جیغ شنیده می‌شود.
‌هنگام ترمز‌گیری، نیاز به طی کردن بیشتر مسیر عملیاتی پدال حس می‌شود‌ (‌پدال بیش از حد به کف خودرو نزدیک می‌شود).
قدرت ترمز‌گیری به میزان محسوسی کاهش می‌یابد.
‌هنگام ترمز‌گیری، خودرو به یک سمت کشیده می‌شود.
روغن ترمز در مخزن پایین می‌آید.

وقتی لنت چرب می‌شود:
گاه پیش می‌آید که به دلیل نشتی مدارات روغن، لنت‌ها آغشته به روغن می‌شوند. اگر میزان روغن بسیار زیاد بود و با شست‌وشوی لنت با حلال‌های نه‌چندان قوی (جهت جلوگیری از آسیب احتمالی روی مواد تشکیل‌دهنده لنت) پاک نشدند، تعویض لنت مساوی است با حفظ ایمنی‌تان. لنتی که چرب شده باشد، برخی نشانه‌های زیر را به همراه دارد:
با وجود اندازه بودن میزان گوشت لنت، عملیات ترمزگیری با ضعف آشکار انجام می‌شود.
هر لحظه امکان دارد که با نقص در عملیات ترمز‌گیری لنت روغنی شده، خودرو به کناره‌ها کشیده شود.
به دلیل گرمای بسیار زیاد حاصل از سایش، از روی لنت دود بلند می‌شود.
سوختن روغن روی لنت‌ها علاوه بر دود، مقداری بو نیز به همراه دارد.
ممکن است صدای جیغ به گوش برسد.
روغنی‌شدن لنت همان‌طور که عمل ترمزگیری را تضعیف می‌کند، می‌تواند حالت برعکس داشته باشد که حساسیت ترمز را افزایش دهد.

وقتی لنت شکسته شده باشد
گرمای بیش از حد تولیدی در سیستم ترمز و یا ضربه‌های فیزیکی، گاهی شکستن بخشی از لنت را به همراه دارند. اگر نشانه‌های زیر را دیدید، لنت‌ها را چک کنید:
پدال ترمز کورس بیشتری را می‌پیماید و به کف اتاق نزدیک می‌شود.
ممکن است صداهای غیر طبیعی از سمت ترمز به گوش برسد (‌شل شدن پرچ‌ها نیز دلیل بر تولید صداست).
عملکرد ترمزی که از نظر فیزیکی آسیب دیده به دلیل کاهش سطح اصطکاک افت شدیدی پیدا کرده و سبب انحراف خودرو از خط مستقیم در زمان ترمزگیری می‌شود.
اگر در اثر ضربه، لنت تغییر شکل داده باشد، احتمال آنکه دائم ‌روی کاسه و دیسک قفل شود و حرکت چرخ را با اختلال همراه کند وجود دارد.

وقتی لنت از شکل طبیعی خود خارج شود

گاهی پیش می‌آید که به دلیل فشار بسیار زیاد روی لنت، ایراد در ساخت و یا ضربان فیزیکی، لنت حالت استاندارد خود را از دست داده و گاه دچار زائده‌هایی شود. در این حالت مشکلات زیر پیش می‌آید، توجه داشته باشید که ایرادات لنت نشانه‌های مشترک زیادی دارند:
در زمان ترمزگیری، صدای جیغ یا ضربه به گوش می‌رسد.
روی دیسک ترمز خط می‌افتد.
در تمام شرایط رانندگی، از جانب لنت معیوب صدا بلند می‌شود.

وقتی لنت ضخامت بیش از حد و فاصله جابه‌جایی کم داشته باشد
اگر لنت خریداری شده استاندارد خودروی شما نباشد و با جا زدن تحت فشار سعی در استفاده از آن را داشته باشید و یا فضای کافی برای بازی کردن نداشته باشند:
چرخ مجهز به لنت ضخیم به سختی و در اصطکاک می‌چرخد.
گرمای بیش از حدی در مجموعه تولید می‌شود که می‌تواند موجب تاب برداشتن دیسک شود.
حرکت با خودرو چه در زمان ترمزگیری و چه در زمان عادی با سر و صدا همراه است.
گرمای تولید شده باعث سوختن لنت و بلند شدن بوی آن می‌شود.
عملکرد سیستم ترمز مختل شده و با کوچک‌ترین فشاری از طرف پدال، ترمزها عمل کرده اما این سرعت غیر‌استاندارد در عملکرد، ضررش از سود اندکش به مراتب بیشتر است.

بهترین زمان تعویض لنت که نه ایمنی را به خطر بیندازد و نه جیب شما را بی‌مورد خالی کند، وقتی است که میزان روغن موجود در مخزن، از حد استاندارد توصیه شده توسط سازنده پایین‌تر برود. در این شرایط به دلیل سایش لنت‌ها، سطح روغن در مخزن پایین می‌رود. وقتی سطح روغن به قسمت تعیین‌شده رسید، لنت‌ها را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که پایین رفتن سطح روغن در مخزن به دلیل نشتی روغن از مجموعه مدار ترمز نباشد. هر‌از‌گاهی به‌صورت منظم زیر خودرو رفته و سلامت مجموعه مدار ترمز و شلنگ‌های منعطف را بررسی کنید.


منبع: لنت ترمزخودرو 

مشخصات فنی کیا اسپورتیج و آشنایی با این خودرو

خودروهای «کیا» طرافداران خود را دارد. فروش خوب کیا در کشورهای مختلف مدیون کیفیت خوب و خدمات پس از فروش مناسب، قطعات و «لوازم یدکی» مناسب است. مدیران «شرکت کیا» در تولیدات خود علاوه بر تلاش برای تولید انواع مدل های بهتر و بالاتر تمرکز خود را بر کیفیت خودروهای تولیدی نیز گذاشته اند. کشور کره جنوبی سرمایه گذاری های زیادی را برای به دست آوردن بازار خرید خودرو در جهان انجام داده است که تا حدود زیادی نیز موفق عمل کرده است.

معرفی خودرو
در اواخر دسامبر 2010 و زمانی که خودروسازان درحال اعلام آمارهای فروش سالیانه خود بودند، “جیم هنری” یکی از کارشناسان بخش اقتصادی شبکه CBS اعلام کرد : « علی‌رغم اینکه شرکت های کیا و هیوندای به رکوردهای فروش بسیار خوبی در پروسه 12ماه گذشته و در مقایسه با سال 2009 در بازار ایالات متحده دست پیدا کردند، اما مدیران این دو مجموعه در ایالات متحده برای افزایش این سقف زیرفشارهستند! زیرا روئسای کیا درحالی که فکر می کردند به فروش 600 هزار دستگاه تا پایان 2010 خواهند رسید، تا نوامبر2010 این رقم در 300 هزار دستگاه خلاصه شد که 100 هزار دستگاه آن تنها مربوط به فروش سورنتوی جدید بود . »

این اتفاقات درحالی رخ داد که میزان فروش کیا در همین بازار و در سال 2009 حدود 261 هزار دستگاه اعلام شد و کارشناسان پیش بینی می کنند با وارد شدن اسپورتیج جدید این خودرو خواهد توانست بدلیل قیمت و کیفیت بشدت رقابتی در بازار، گوی سبقت تعداد فروش را از سایر محصولات کیا برباید.

حجم موتور    2359
تعداد سیلندرها    4
آرایش قرار گیری سیلندرها    خطی مستقیم
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)    175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)    227 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)    موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع جعبه دنده    جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)    6
حداکثر سرعت    185
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)    11
سیکل ترکیبی مصرف سوخت    9.2 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی    یورو 4

مشخصات تولید کننده
کارخانه تولید کننده    کیا
کشور تولید کننده    کره جنوبی
نام و مدل اتومبیل    کیا اسپورتیج 2400
شرکت گارانتی/خدمات دهنده    اطلس خودرومشخصات فنی بدنه
کلاس بدنه    شاسی بلند
کلاس اتومبیل    J Segment
ابعاد
وزن    1588 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان    5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو    225/60 R 17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب    225/60 R 17مشخصات فنی موتور
حجم موتور    2359 cc
نوع موتور    بنزین سوز
تعداد سیلندرها    4
تعداد سوپاپ ها    16
آرایش قرار گیری سیلندرها    خطی مستقیم
محل قرار گیری موتور    موتور جلو
سیستم سوخت رسانی    انژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک    66 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)    175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)    227 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)    73 اسب بخار بر لیترمشخصات جعبه دنده ( Transmission )
نوع جعبه دنده    جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)    6
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده    کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)    موتور جلو چهار چرخ محرک سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو    دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب    دیسکیسیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق    مستقل برای هر چرخ
تعلیق جلو    مک فرسون
تعلیق عقب    مستقل
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمان    قدرت کمکی هیدرولیکیعملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت    185 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)    11 ثانیه
مصرف سوخت شهری    12.5 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی    7.3 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت    9.2 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی    یورو 4
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP    محدوده گارانتی
محدوده گارانتی    حدود قیمت
قیمت بازار    147,000,000 تومان
قیمت نمایندگی    137,320,000 تومانامکانات رفاهی و آپشن ها
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )    6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی
سیستم های پایداری و کمک راننده    ABS , ESP
سیستم های امنیتی و حفاظتی    قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل ، سیستم استارت بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیری    قدرت کمکی هیدرولیکی ، تلسکوپی با تنظیم برقی
نوع غربیلک
سیستمهای تهویه مطبوع    کنترل اتوماتیک دو منطقه ای
سیستم صوتی و تصویری    رادیو CD
سیستمهای مولتی مدیا
سیستم صندلیهای جلو    تنظیم برقی به همراه گرمکن صندلیهای جلو ، روکش چرمی ، پشت سری های فعال هنگام تصادف
سیستم صندلیهای عقب    دارای سیستم تا شوندگی ، دارای سیستم پشت سری های فعال ، روکش چرمی
سیستم آیینه ها    تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها
سیستم شیشه ها    شیشه بالابر جلو و عقب برقی ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو
سیستم های سقف    دارای سانروف
سیستم روشنایی جلو    دارای مه شکن جلو ، تنظیم اتوماتیک نور چراغها
سیستم روشنایی عقب    چراغهای LED طیفی ، دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعال    سنسور پارک خودرو ، سنسور باران به همراه کنترل کننده سرعت برف پاکن ها
سیستم های کمک رانندگی    کروز کنترل


منبع: کیا موتور

بررسی مشکلات پرایدهای ارتقا یافته سایپا

پراید از جمله ماشین هایی است که به شدت مورد انتقاد مردم و حتی مسئولین کشور قرار گرفته است. تولید این خودرو با توجه به ضریب ایمنی آن کاهش داشت و خریداران نیز از پرایدهای تولید شده توسط سایپا ناراضی بودند.بخشی از این نارضایتی به دلیل کیفیت کم این محصول و قطعات و لوازم یدکی آن بود و بخشی دیگری از آن به دلیل نبود حمایت ضمانتی مناسب برای خریداران. مدیران سایپا به دلیل افزایش اعتراض ها و نارضایتی های مشتریان و تبلیغ منفی که از خودروی پراید می شد و در حاضر نیز همچنان به قوت خود باقی است تصمیم به ارتقای پراید چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی گرفتتد. از لحاظ کمی آپشن هایی را به خودروی پراید اضافه کردن و مدل بالاتری از آن را روانه ی بازار نمودند و از لحاظ کیفی نیز تلاش کردند استانداردهای خودرویی جهان را در این خودرو پیاده کنند هرچند که خیلی موفقیت آمیز نبوده است و پرایدهای  ارتقا یافته نیز دارای مشکلاتی است.

داستان پرایدهای ارتقا یافته چیست؟
می‌گویند موتورش تقویت شده. می‌گویند امنیتش هم بیشتر شده. البته این را هم می‌گویند که گران‌تر شده.

پراید، یکی از قدیمی‌ترین محصولات سایپا،‌ ایران و به طرز باورنکردنی یکی از قدیمی‌ترین‌های کل دنیا است.این را دیگر همه می‌دانند. از آن سو، یکی از ارزان‌ترین و هم‌چنین پرفروش‌ترین محصولات بازار نیز هست.
چندی است در لیست فروش سایپا، مدل‌هایی با عبارت «ارتفا یافته» دیده می‌شود. چیزی که به خودیِ خود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به قیمت پایه خودرو افزوده است. باید دید این ارتفا چیست و چقدر است.
رمزگشایی HP+
موتور پراید با ۱.۳ لیتر (۱۳۰۰ سی‌سی) حجم می‌تواند ۶۲.۵ اسب‌بخار نیرو را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌‌کند. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز می‌توانست ۵۳.۸ اسب‌بخار نیرو را در همان دور در دقیقه فراهم کند.
گفته می‌شود مدل جدید که با نماد HP+‌ معرفی شده، ۶۹ اسب‌بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. از طرفی نسخه دوگانه‌سوز HP+ نیز به قدرت ۶۰.۵ اسب‌بخار رسیده است.
هم‌چنین ادعا شده است که مصرف سوخت پراید جدید نیز تا ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است. این در حالی است که مصرف میانگین پرایدهای استاندارد از سوی کارخانه ۶.۸ لیتر عنوان شده بودند.
از نظر فنی، برای افزایش قدرت یک موتور باید میزان انفجار درون سیلندرها را تقویت کرد. این کار با دستکاری حجم سیلندرها به وسیله تراش دادن آنها، برنامه‌نویسی مجدد ECU، صاف کردن پیستون، تغییر مکانیزم تسمه تایم، تغییر مسیر میل بادامک و افزایش میزان حجم هوای ورودی ممکن می‌شود.
شاید این میزان افزایش قدرت آنچنان هم دندان‌گیر نباشد. ولی برای خودرویی مثل پراید که از یک موتور کوچک بهره می‌برد می‌تواند کارگشا باشد. به خصوص وقتی که کولر روشن است و همین میزان نیرو از قوای محرکه کسر می‌شود.
نظر مشتریان
عده‌ای از خریداران مدل‌های HP+ بر این باورند که خودروی آنها از نظر فنی تفاوتی با نسخه‌های استاندارد ندارد و معترض نسبت به هزینه بیشتر آن می‌شوند.
عده‌ای دیگر نیز این اعتقاد را دارند که پراید جدیدشان واقعاً قوی‌تر و کم‌ مصرف‌تر شده است.
یکی از بزرگترین معایب پراید HP با پاره شدن تسمه تایم کج کردن سوپاپ می باشد.

منبع :پراید