دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

معایب و محاسن تیبا

«خودروی تیبا» محصول شرکت خودروسازی «سایپا» است که کار طراحی و تولید آن را متخصصان داخلی برعهده گرفته اند. این خودرو مشتریان را به یاد«پراید» و «ریو» می اندازد تا جایی که بیشتر قطعات آن مشابه این دو خودرو می باشد و در نتیجه می توان گفت که در طراحی و ساخت این «خودرو» چندان خلاقیتی مشاهده نمی شود. شاید بتوان گفت تیبا مدل ارتقا یافته ی پرایدهاست و از این منظر مشتریان خودش را خواهد داشت. محصولات داخلی مانند بسیاری از خودروهای دیگر دنیا دارای «معایب و محاسنی» است و البته باید قبول داشت که معایب آن ها بیشتر از محاسن آنهاست.

معایب تیبا :

۱_طراحی ظاهری تیبا:

سایپا در زمان ارائه این خودرو به هموطنان عنوان نمود که، این خودرو زیبای ایرانی است، همین امر باعث می شود که ناخودآگاه به ذهنمان خطور کند که این خودرو نسبت به رقبا در این مقوله باید خیلی چیزها در خود جای داده باشد ولی متاسفانه دو مطلب شما را از این فکر دور می کند:
خطوط و منحنی های فراوان باعث زیبایی در تیبا نشده است…
دارا بودن خطوط و منحنی ‌های بسیار زیاد، منجر به این نشده که ظرافت و زیبایی خاصی که نسبت به رقبا خود لازم باشد را در تیبا ببینیم، تازه این خطوط زیاد باعث زشت تر شدن این خودرو هم شده است.
گفته شد تیبا به وسیله ی طراحان ایرانی انجام شده اما…
طراحی تیبا به وسیله ی، گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌ همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته، همین امر هم منجر شده که، نتوان به لغت ‌ایرانی که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد، زیرا تیبا نتیجه همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است.
در کل درباره ی طراحی ظاهری این خودرو باید گفت که تیبا تنها بهتر از پراید است و نمی توان نکته خوبی را در این خودروی ملی یافت، مثلا در نمای جلو فقط و فقط چراغش کمی زیباست، و در باقی جاها، شما شاهد یک جلو پنجره مسخره و زشت هستید که، هیچ خلاقیتی در آن موجود نیست، در کنار نبود خلاقیت حتی شما در آن زشت تر شدن محصول را هم شاهد هستید، که ای کاش با کمی خلاقیت در جلو پنجره می توانستیم خودرویی زیباتر(در رخ جلو)از تیبا سایپا ببینیم.

از نمای بغل (جانبی ) تیبا…
در این بخش از طراحی(بیرونی)شاهد خطوط زیاد هستیم که البته در مدل فیس لیفت این محصول از آن کاسته شده است و کمی از زشتی تیبا کم کرده است، هرچند جا داشت تا با اجرا و طراحی ظریف تر زیبایی خاص را به تیبای جدید اضافه کند، اما موضوع قابل تامل در نمای جانبی تیبا تناسب بدنه با تایرها است چرا که، ما همچنان شاهد لاستیک بد فرم و کوچیک تیبا هستیم که با بی سلیقگی در تیبا جا خوش کرده است، حالا لاستیک کوچک را به آینه مسخره اضافه کنید تا خود متوجه شوید که چه چیز حاصل آن شده است.
در نمای پشت تیبا ( عقب ) ما شاهد سپر های…
در بخش عقب اولین تیر انتقاد به سمت سپرها می رود، چرا که در این بخش از خودرو، طراحان سایپا انگار هیچ فکر و تلاشی بر روی آن نکرده اند، درباره چراغ های تیبا باید گفت که، یک تقلید صورت گرفته که باز جای امیدواری دارد که طراحان محترم کمی زحمت مقایسه و کپی کردن را کشیده اند و در طراحی چراغ‌ های عقب تیبا از مزدا کمک گرفته اند، ما از جانب خود از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی می کنیم.

۲_مونتاژ ضعیف :
اگر به درز های درب تیبا و قسمت های مختلف آن نگاه مختصری بکنید شاهد فاصله و قرار نگرفتن مناسب آن ها خواهید بود(باز و بسته شدن درب ها هم مشکل دارد) چرا که با یک مقایسه ساده با خودرویی که دارای مونتاژ مناسبی است متوجه این بی کیفیتی در تیبا خواهید شد، به هر حال کیفیت مونتاژ پایین تقریبا در اکثر خودروهای ساخت داخل دیده می‌شود، در این خودروی سایپا و در بخش‌های داخلی کابین نیز بعضی اوقات مشاهده می شود که روکش‌ها، درست در سرجای خود محکم نشده‌اند و نیاز به بررسی مجدد دارند، حتی عیوب قطعات داخلی نیز در برخی از موارد دیده شده است.
۳_کابین تیبا :
وقتی داخل کابین این خودرو شدیم، بی درنگ صندلی‌های ریو را به یاد آوردیم، سپس چشممان به رودری‌ها آن افتاد و به یاد رودری های پراید جدید افتادیم، کمی که روی صندلی جایمان سفت شد، نگاهمان به کیلومتر شمار افتاد و بعد متوجه شدیم که، کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد، ولی باید گفت که، طراحی درونی تیبا را نه می‌توان امری کاملا جدید دانست و نه تکراری…
کنسول و سروصدا افتادنش در طول زمان…
درباره جنس کنسول میانی هم باید گفت که، در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نیست و نسبت به رقبا ضعیف تر عمل کرده است، و به سروصدا افتادن آن در طول زمان بدون شک محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست.
بهتر از پراید ولی…
بی شک اگر شما هم سوار تیبا شده باشید با نظر من موافقید که، در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین بهتر از پراید بوده است. برای همین این کابین فقط از پراید بهتر طراحی شده و خلاقیت زیادی در آن دیده نمی‌شود.
۴_امکانات رفاهی تیبا نسبت به رقبا :
در این بخش تیبا بسیار ناامید کننده می باشد. چرا که دارای امکانات رفاهی زیر است :
سیستم های فرمان و هدایت : دارای قدرت کمکی هیدرولیکی
سیستم تهویه مطبوع : کنترل دستی
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : رادیو CD با ۴ بلند گو
سیستم صندلی : تنظیم دستی/ قابلیت تنظیم ارتفاع دستی راننده/ کمربند های ایمنی پیش کشنده
سیستم اینه و شیشه ها : تنظیم دستی آینه/ شیشه بالابر برقی جلو/ مجهز به گرمکن شیشه عقب
سیستم روشنایی : قابلیت تنظیم ارتفاع نور/ مه شکن عقب
سایر امکانات : چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور

۵_ایمنی تیبا :
تیبا در نهایت برای استفاده شهری(به شرط احتیاط و مراقبت)گزینه بدی در ایران نیست اما برای استفاده بین شهری نباید زیاد روی آن حساب باز کرد، در ضمن این محصول سایپا تاکنون موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی نشده است، و اطلاعاتی در این زمینه موجود نمی باشد، در زیر امکانات ایمنی تیبا قابل مشاهده است :
کیسه هوا : کیسه هوای راننده
سیستم های ترمز و پایداری : جلو دیسکی عقب کاسه ای
سیستم های امنیتی : قفل مرکزی/ ایموبلایزر
۶_نفوذ صدا به داخل کابین تیبا :
با بررسی های ما و سوار شدن به داخل ماشین صدای موتور در کابین بسیار مشهود بود، همچنین با نیم نگاه ساده به انتقاد های افراد استفاده کننده، این مورد از ایرادهای تیبا به حساب می آمد، ایرادی که نسبت به رقبا بیشتر و آزار دهنده تر است، صدای موتور به خصوص زمانی که دور موتور بالا می‌رود بسیار زیاد و گوش خراش است و عدم عایق بندی درست خودرو و مناسب نبودن کیفیت موتور می‌تواند دلیل سر و صدای زیاد پیشرانه باشد، در کل باید گفت که موتور تیبا به جای قدرت زیاد، صدای زیادی دارد.
۷_کیفیت پایین قطعات تیبا :
همه استفاده کنندگان این محصول از این مورد ابراز تاسف می کردند و به ما گفتند که قطعات این خودرو بد و بی کیفیت است، به خصوص گیربکس، ترمز، صفحه کلاج و جلوبندی…
۸_هندلینگ و کیفیت سواری تیبا :
در این بخش باید گفت که، وزن کم و سایز نامناسب چرخ‌ها باعث می شود تیبا در پیچ ها چندان مناسب عمل نکند و چسبندگی خودرو بر روی آسفالت نیز کمی در دل آدم ترس می اندازد، البته تیبا عملکرد مناسب تری نسبت به پراید دارد، لازم به ذکر است که، کورس کم فرمان کاملا قابل تشخیص است و زمانی که شما قصد دور زدن با این خودرو را دارید، این نقص کاملا به چشم می آید.
۹_شتاب تیبا :
نمی توان زیاد در این قسمت ایراد را به این محصول سایپا گرفت زیرا رقبایش هم در همین رنج هستند اما به هر حال این خودرو شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه را داراست و حداکثر سرعتش هم به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می رسد، در کل اگر شما نگاهی در حین حرکت به صفحه کیلومترشمار بکنید مشاهده می کنید که، دور موتور تا ۸۰۰۰ درجه‌بندی شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز می‌شود. اما درعمل خواهید دید که موتور بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمی‌خورد و بعد از آن به قول بچه ها، کات‌آف می‌کند.

محاسن تیبا :
۱_مصرف سوخت مناسب :
گرچه خیلی ها هم از مصرف سوخت زیاد تیبا انتقاد داشتند اما به حق نسبت به رقبا(در بازار ایران)این گزینه جز محاسن این خودرو محسوب می گردد. (هرچند عالی هم نیست)مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۷٫۱ لیتر است، ضمن اینکه حجم باک آن ۳۴ لیتر گزارش شده است، این درحالی است که برخی استفاده کننده ها می گویند ۳۲ لیتر بیشتر گنجایش ندارد.
۲_هزینه نگهداری کم :
قطعا تمام افراد در این زمینه با من هم عقیده هستند، چرا که با توجه به قیمت پایین قطعات، محصولات این چنینی سایپا کم خرج هستند، امری که در پراید بسیار مشهود است، هرچند کم کیفیت بودن قطعات کمی خرج را زیادتر می کند و حسن این بخش را کم خواهد کرد.
۳_مشخصات فنی تیبا :
فراموش نکنید که گفتن معایب و محاسن نسبت به بازار ایران و رقبای هم قیمت تیبا صورت می گیرد، در غیر این صورت همه این مقاله باید به بیان معایب تیبا صورت می گرفت، از این حرف ها که بگذریم باید گفت که، در بررسی تیبا شاهد، موتور ۱۵۰۳ سی ‌سی تیبا در نسخه ‌های اولیه توانایی تولید ۸۰ اسب ‌بخار را داشت، اما به تازگی، با بهینه ‌سازی دوباره بر روی تیبا ما شاهد، ۸۷ اسب قدرت در تیبا هستیم، همچنین گشتاور ۱۰۶ نیوتن‌ متری آن نیز به ۱۲۸ نیوتن ‌متر ارتقا یافته که همین موضوع سبب شده تا سواری بهتری را در تیبا شاهد باشیم.(مخصوصا در سربالایی ‌ها)


منبع: تیبا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.