از به روز ترین تکنولوژی ها برای طراحی کردن پژو ۲۰۷ آی استفاده گردیده است . پژو ۲۰۷ آی در واقع یک خودروی زیبا و اسپرت به شمار می آید .
این خودرو از محبوبیت خیلی زیادی در میان مردم برخوردار می باشد هم خانواده ها و هم جوانان طرفدار این خودرو هستند .
علت اینکه این خودرو از محبوبیت بالایی برخوردار است موارد زیر می باشد :
۱٫ قیمت مناسب این خودرو ۲٫ میزان مصرف سوخت پایین .۳٫ چالاک بودن خودرو و داشتن قابلیت های دینامیکی بالا .۴ . داشتن موتوری قدرتمند .۵٫ مطابق بودن خودرو با استانداردهای روز اروپا
پژو ۲۰۷آی با ظاهری چالاک و استایلی زیبا و نمای داخلی شکیل، احساس آرامش و وقار خاصی را به سرنشینان خویش می دهد.
در طراحی و تولید پژو ۲۰۷آی از جدیدترین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده است.در ایران با سطح تجهیزات فول آپشن و در نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود.
۲۰۷آی علاوه بر ایران خودرو در کشورهایی که شریک تجاری پژو محسوب می شوند از قبیل برزیل، آرژانتین، مالز ی، چین نیز تولید و عرضه و می شود. ۲۰۷آی با توجه به نوع جاده های کشور، نوع سوخت موجود درکشور و آب و هوای مناطق مختلف ایران، متناسب سازی شده و با این موارد کاملاً همخوانی دارد. مصرف سوخت پائین موتور TU5 در کنار قدرت موتور بالای آن از جمله مزایای ۲۰۷آی است.
شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو، کیفیت ۲۰۷آی را تضمین می کند. دوام و عمر بالای قطعات خودرو می تواند در کاهش هزینه های نگهداری ۲۰۷آی بسیار موثر باشد.
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )
| ۲ عدد راننده و سرنشین کناری |
سیستم های پایداری و کمک راننده
| سیستم ترمز ۴ کاناله به همراه EBD و EBA |
سیستم های امنیتی و حفاظتی
| سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، کمربند جلو مجز به سیستم پیش کشنده ، |
سیستم فرمان و هدایت پذیری
| قدرت کمکی هیدرولیکی |
نوع غربیلک
| سه شاخه اسپرت با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستمهای تهویه مطبوع
| کنترل اتوماتیک |
سیستم صوتی و تصویری
| رادیو CD-MP3 |
سیستمهای مولتی مدیا
| دماسنج و ساعت دیجیتال روی داشبورد |
سیستم صندلیهای جلو
| طرح ناتیس ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستم صندلیهای عقب
| طرح ناتیس |
سیستم آیینه ها
| آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی و گرمکن |
سیستم شیشه ها
| شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
سیستم های سقف
| |
سیستم روشنایی جلو
| دارای پروژکتور و قابلیت تنظیم نور |
سیستم روشنایی عقب
| دارای چراغ سوم ترمز و مه شکن عقب |
سنسورهای پیش فعال
| نمایش اشکال در موتور ، کم شدن فشار روغن ، کم شدن بنزین ، روشن ماندن چراغها ، جا ماندن سویچ |
سیستم های کمک رانندگی
| چراغ همراهی تا درب منزل در محیط تاریک و کم نور |
1. مناسب نبودن قیمت خودروی ساینا :
قیمت تیبای صندوق دار در حدود 24.000.000 تومان می باشد .
تجهیزات و آپشن هایی که می توانیم بر روی خودروی تیبا سفارش دهیم شامل : آینه های جانبی برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ آلومنیومی و شیشه های برقی برای هر چهار درب می باشد .
حال اتومبیل ساینا که به تازگی وارد بازار شده است از حیث قدرت موتوری اش و همچنین میزان توان فنی اش همانند خودروی تیبا می باشد و با این حال حداقل یک چیزی در حدود 2 و یا 3 میلیون تومانی از تیبا گران تر می باشد .
جالب اینکه شرکت سازنده همان چیزهایی را به عنوان ویژگیهای ساینا اسم میبرد که خریداران تیبا میتوانند آنها را به عنوان آپشن سفارش دهند.
2. امکانات ضعیف ساینا
کمربندهای ایمنی با قابلیت پیشکشندگی امکان خارقالعادهای نیست اما در کمال تعجب ساینا آن را تنها به صورت آپشن در اختیار راننده میگذارد. این اتفاق برای سنسور دندهعقب هم رخ داده. در حالی که خرید آن در تمام مغازههای لوکسفروشی سطح شهر با قیمتی ناچیز امکانپذیر است. شرکت سازنده تهویه مطبوع را هم به عنوان آپشن به خریداران ساینا پیشنهاد میدهد، اتفاقی که در مورد تیبا هم امکانپذیر بود.
3.چهره نامناسب ساینا
از نمای جلو و در نمای پشت ساینا دچار تغییر و تحول شده تا متوجه شباهت آن با تیبا نشویم اما وقتی از کنار به آن نگاه میکنید درها و ستون تیبا دیده میشود. این به خودی خود ایرادی ندارد اما با حذف زه از کناره و پایین درها به نظر میرسد نمای کنار آسیبپذیر شده؛ آنقدر که میتوان از کلمه زشت استفاده کرد.
4.ساینا تنها خودروی درون شهری می باشد
وزن ساینا به زحمت از یک تن عبور میکند. طول آن ۴۲۱۵ میلیمتر و عرض بدنه ۱۶۴۵ میلیمتر است. ساینا موتوری با حجم ۱۵۰۳ سیسی دارد و … مشخصات خودرو برایتان آشنا نیست؟ به نظر نمیرسد با یک پراید دیگر روبهرو هستیم که بیشتر به درد خودروی دمدستی داخل شهر میخورد؟ وقتی پراید تنها هفت میلیون تومان قیمت داشت، ایرادی نداشت که یکی از آنها برای استفاده داخل شهر داشته باشیم اما در شرایط فعلی اصلا منصفانه نیست که این همه پول برای ساینا پرداخت کنیم و نتوانیم آن را با خود به سفرهای خارج شهر ببریم.
5. ساینا همان تیبا است
از همان روزی که ساینا را در تبلیغات دیدیم یا از وقتی نخستین عکسهایش منتشر شد متوجه شدیم که ساینا همان تیبای خودمان است. البته با کمی تغییرات ظاهری. پیش از این سمند و پیکان در فیسلیفتهای مختلف تولید میشد اما اسم همهشان سمند باقی میماند اما ساینا ترجیح داده به شکلی شیطنتآمیز از وفاداری به اصالت خویش شانه خالی کند. کلکی که حالا فقط در بین خودروسازان چینی رواج دارد. آنها هستند که هنوز MVM 550 را بزک میکنند و به جای MVM 530 میفروشند. البته اگر کمی انصاف داشته باشیم سدان جدید MVM از نظر فنی هم پیشرفت داشته است.
منبع : سایپا
زمانی که ایران خودرو خبر از یک محصول جدید خود داد و آن را در زیر پوشش پارچه ای به نمایش گذاشت همه فکر کردند که این خودرو از خانواده سمند می باشد چراکه پلتفرمی شبیه به سمند داشت .
زمانی که پوشش پارچه ای به کنار رفت یک خودروی جدید در مقابل ما قرار گرفت که چهره ای آشنا داشت اما متفاوت بود . نام این خودرو دنا قرار گرفت .
در این مقاله نقاط مثبت دنا مورد بررسی قرار گرفته است تا اگر کسی تصمیم دارد خودرویی در رنج قیمتی دنا بخرد این خودرو را هم مد نظرش قرار دهد .
۱٫ داشتن طراحی ظاهری خوب
همیشه پیش از صحبت کردن در خصوص طراحی یک خودرو مسئله سلیقه ای بودن این موضوع هم نیز بیان می گردد .
اما حالا به طور کلی باید گفت که دنا از طراحی خوبی برخوردار می باشد . این خودرو که بر سر پلت فرم سمند طراحی گشته است نسبت به قبل خیلی بهتر عمل کرده است .
۲- هندلینک و فرمانپذیری خوب
نکتهای که در دنا بهخوبی نمایان است قابلیت هندلینگ بسیارعالی این خودرو است و باید بگوییم کار مهندسان ایرانخودرو در این بخش عالی بوده چرا که بر روی این بخش بهنظر میرسد بسیار تمرکز کردهاند و زمانی که شما با این خودرو در جادههای پر پیچ و خم حاضر میشوید دیگر استرس عدم کنترل خودرو وجود ندارد. همچنین کیفیت سواری دنا بسیار خوب است و بهخوبی میتواند با برلیانس H330 و جک j5 رقابت کند. نباید فراموش کنیم که این سطح از کیفیت فنی برای وضع آشفته تولیدات داخلی بسیار خوب محسوب می شود و واقعا قابلیت تعریف و تمجید را نیز دارد.
۳- طراحی داخلی
ما به این بخش ماجرا که بخش داشبورد دنا شبیه به سوناتا و یا حتی هایما S7 هست یا خیر کاری نداریم، ولی باید بپذیریم انصافا خوب طراحی شده و اگر بخواهیم با سمند مقایسه کنیم بسیار رشد خوبی داشته است. شما به بخشهای کنترل کننده روی داشبورد به راحتی دسترسی دارید و تریم چوبی رنگ بهکار رفته در داشبورد شکل خوبی به کابین بخشیده است و در بخش عقب نیز درست در قسمت انتهایی کنسول دریچه هوا تعبیه شده که مشکل گردش هوا در قسمت عقب خودرو وجود نداشته باشد.
۴ – تجهیزات رفاهی مناسب
دنا با امکانات خوبی عرضه شده است، و پیشرفت چشمگیری نسبت به سایر محصولات هم کلاس ایرانخودرو دارد، چرا که در خودروهایی مانند سمند و پارس جای تعبیه شده برای لیوان آپشن محسوب میشد ولی در این خودرو تجهیزات رفاهی خوبی وجود دارد که بعضی از آنها در خودروهای هم قیمت چینی هم وجود ندارد. برخی از این تجهیزات عبارتند از:
۵- ایمنی قابل قبول
دنا از لحاظ ایمنی یک سر و گردن بالاتر از خودروهای داخلی است و همچنین نسبت به خودرویی مانند برلیانس H330 بسیار برتر است و قابلیت رقابت با جک j5 را نیز دارد. اکثر خودروهای هم کلاس موجود با ۲ کیسه هوا عرضه شدهاند و دنا نیز ۲ کیسه هوا دارد. ولی در قسمت ترمز این خودرو بسیار قوی است و از ترمزهای قابل اعتمادی تشکیل شده است. همچنین سیستم عیب یابی دنا بسیار کارآمد است.
دنا به عنوان یک خودروی داخلی کیفیت قابل قبولی دارد و البته نقاط ضعفی هم دارد که آنها را بررسی خواهیم کرد. حمایت از تولیدات داخلی بخش مهمی است اما هدف ما حمایت از مصرف کنندگان است به همین دلیل نقاط قوت و ضعف همه محصولات را بررسی خواهیم کرد.
منبع : ایران خودرو
در خصوص مقایسه سیستم تعلیق بین دو خودروی پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵ باید بگوییم که ام وی ام ۳۱۵ بهتر عمل کرده است و دارای سیستم تعلیقی نرم تر در مقایسه با پژو ۲۰۶ می باشد . پس در خودروی ام وی ام ۳۱۵ از دست اندازها کمتر آزرده می گردیم .
در خودروی ام وی ام ۳۱۵ در مقایسه با پژو ۲۰۶ دید خیلی بهتر است هم به لطف وجود شیشه بزرگ تر و هم به لطف وجود آینه ها این دید خوب محیا گردیده است این ویژگی مثبت برای یک خودرو سبب می گردد که راننده در هنگام پارک خودرو راحت تر عمل نماید .
در یک سوی این مقایسه خودروی چینی ام وی ام ۳۱۵ می باشد و در سوی دیگر مقایسه ما خودروی فرانسوی ایرانی پژو ۲۰۶ . با این پیش فرض رانندگی با این دو خودرو را آغاز می نماییم .
در حرکت اولیه این پژو ۲۰۶ است که به راحتی از ام وی ام ۳۱۵ پیشی می گیرد و با شتاب گیری بهتر خود یاد آور می شود که هنوزم که هنوز است دود از کنده بلند می شود، جلوتر بودن پژو ۲۰۶ تا انتهای مسیر ادامه دارد تا بتوان با قطعیت عنوان کرد برنده ی شتاب گیری بین پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵،در هر شرایطی پژو ۲۰۶ است.
اما از نظر هندلینگ و سواری باید گفت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در جایگاه بالاتری قرار می گیرد و ۳۱۵ با سیستم تعلیق نرم خود در مانورها از ۲۰۶ جا می ماند ولی چسبندگی ۳۱۵ نیز به سطح مسیر مناسب است و علیرغم حرکت گهواره ای زیاد بدنه، راننده را در مانور ها نا امید نمی کند.
پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ به موتوری ۱٫۶ لیتری با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است و قادر خواهد بود ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر است و با توجه به هماهنگی موتور و گیربکس، می توان این مدل را به عنوان سریع ترین ۲۰۶ تولیدی ارزیابی کرد.
صفر تا صد کیلومتر با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حدود ۱۱٫۵ – ۱۲٫۵ ثانیه (شرایط واقعی) حاصل می شود که از بسیاری از خودروهای تولید داخل دیگر و به خصوص دیگر محصولات ایران خودرو سریعتر است، اما در چند سال اخیر با ایرانیزه شدن ECU ها در این زمینه نیز مشکلاتی پیش آمده و ظاهرا ۲۰۶ های جدید از نظر شتاب، کشش و مصرف سوخت نسبت به مدل های قدیمی تضعیف شده اند.
در مقابل، ام وی ام ۳۱۵ از پیشرانه ای ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندر برخوردار است. این موتور کوچک بنا بر مشخصات رسمی، ۱۰۷ اسب بخار توان خروجی دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۴۰ نیوتن متر بود، اما آنچه پشت فرمان احساس می شود با این مشخصات هم خوانی چندانی ندارد، در واقع بنا به آزمایشات انجام شده ۳۱۵ برای رسیدن به صد کیلومتر به حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی کُند تر از ۲۰۶ ظاهر می شود.
شتاب گیری خوب پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ کاملا محسوس است، هر چند دنده ها با مقداری تاخیر و در مواقعی به سختی جا می روند و تعویض می شوند، سیستم تعلیق نیز نسبتا خشک است و دست اندازهای بی شمار پایتخت را به کابین منتقل می کنند، اما عملکرد ترمز های ۲۰۶ تیپ پنج یکی از بهترین های این کلاس است و رضایت راننده را جلب می کند.
در نقطه مقابل هندلینگ این مدل به عنوان یک هاچ بک نسبتا اسپرت چندان جالب نیست و همواره شاهد بروز حوادث متعددی به دلیل از دست رفتن چسبندگی چرخ های عقب به سطح مسیر هستیم.
شتاب گیری ام وی ام به هیچ عنوان در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیست و در برخی نمونه ها مشکل سخت جا رفتن دنده ها به شکل جدی وجود دارد، با این وجود شتاب گیری برای استفاده درون شهری به شرطی که تنها سرنشین این کوچولوی چینی باشید کافی به نظر می رسد و مشکل داغ کردن سریع دیسک و صفحه که در نمونه های پیش از فیس لیفت ام وی ام ۳۱۵ فراگیر بود نیز در مورد این مدل تازه رفع شده است.
منبع : پژو 206
خودروی سوناتا هیبریدی به گونه ای مناسب رانندگی کردن را کنترل می کند از این رو می باشد که این خودرو راننده را به یک رانندگی هیجانی سوق نمی دهد.
در خصوص میزان مصرف بنزین این اتومبیل باید بگوییم که آخرین مدل سوناتا هیبریدی در درون شهر معادل ۵۴/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد و همچنین معادل ۱۷ لیتر در بزرگراه ها می باشد .
در نسخه ۲۰۱۶ این خودرو مصرف سوخت در بزرگ راه ها برابر ۷٫۱۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و همچنین در شهر برابر ۱۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است .
در این بین این نکته را نیز باید متذکر شد که پلاگین بهینه تر می باشد .
در کل باید گفت که این خودرو سبک و راحت است ولی یک عیبی که دارد این می باشد که کمی خسته کننده است .
در حقیقت، اگر کنجکاو هستید که بدانید این خودرو چقدر میتواند سرعت بگیرد، تحلیلی انجام گرفته که میتواند راهنمای شما در این امر باشد. برای ثبت رکورد، ما در ۱۷ درصد از زمان خودروی هیبریدی را تست کردیم و به نظر میرسد حدود ۸۳ درصد از دیگر رقبای خود در مسیر کالیفرنیای جنوبی کمتر تهاجمی است.
همواری بهترین راه برای بهره وری بیشتر است و این امر یکی از مشخصه های قابل تعریف سوناتای هیبریدی است. همچنین بسیار بی سروصداست و زمانی که مدل Eco در حالت قفل است، نسبت به نیروی وارده از طرف شما بسیار حساس نیست. ولی این بدان معنا نیست که هیبریدی ها آرام عمل میکنند. تحت ساسات در حالت اسپرت، که پاسخهای بیشتری برای سیستم فرمان، ساسات و سیستم انتقال کالیبراسیون فراهم میکند، این دو مدل سوناتا به صورت منطقی سریع هستند.
پدال سمت راست در هر دو مدل هیبریدی و الکتریکی نور روشن را نشان میدهد که نشان دهندهی این است که شما به آرامی در حالت الکتریکی حرکت میکنید. سیستم کروز روی دنده قرار داشته و برای تثبیت سرعت بکار میرود. شرکت هیوندای میگوید که در حالت تمام برقی سرعت آن به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت میرسد. در شهر و با سرعت آهسته تر، هیوندای پلاگین از یک مولد صوت هشدار دهنده برای عابر استفاده میکند که اعلام میکند که خودرو از پهلوی آنها حرکت میکند.
مدلهای پلاگین به راننده اجازه میدهد بین دو حالت EV و HEV رانندگی کند. در حالت EV خودرو از قدرت الکتریکی با توجه به شرایط استفاده میکند. از سوی دیگر در حالت HEV پیکربندی پلاگین در مصرف باتری شبیه یک هیبرید معمولی است.سیستم ناوبری ۸ اینچی هیوندای، صفحه نمایش لمسی با حساسیت بالا دارد که نسبت به مدلهای قدیمی بهبود یافته است.
مدل اکوی سوناتا با مصرف سوخت ۹/۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و ۱۶/۱۶ در بزرگراه است که کمتر از هیبریدهای قدیمی مصرف دارد. از همه مهمتر این که سبکتر است. مدل اکو، ۱۵۵ کیلو سبکتر از هیبریدی بوده و ۳۵۰ کیلو نیز سبکتر از پلاگین هیبرید است. موتور این مدل توربوشارژ کوچک چهار سیلندر بوده و از کلاچ دوگانه برای انتقال نیرو استفاده میکند که پاسخگو میباشد.
ترکیب قبلی ۴/۲ لیتری “تتا II” چهار سیلندر برای یک “Nu” ۲ لیتری با تزریق مستقیم سوخت زوج، با اندازهای کوچک، سبک و حداکثر قدرت با توان ۳۸ کیلو واتی موتور الکتریکی میباشد. اما مانند مدل هیبریدی قدیمی، به جای CVT، تمام کارهای آن از طریق سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک اجرا می شود و این خبر خوبی است. گذشته از سوبارو WRX، یک گیربکس CVT داریم که عملکردی به خوبی یک گیربکس اتوماتیک واقعی ندارد.
سونات هیبریدی ۲۰۱۶ موتور ۲ لیتری Nu GDI چهار سیلندر به همراه گیربکس اتوماتیک شش سرعته دارد.ظرفیت باتریهای یون لیتیوم پلیمر در این مدل ۶۲/۱ کیلووات ساعت است. در مورد اندازه فیزیکی باید گفت که مانند قبل بوده اما سلولهای پر انرژیتری دارد. هیوندا در قسمت پایین کف تنهی خود قادر به جا دادن بسته است و از بین رقبای خود بزرگترین بدنه را دارد (cu-ft 4/13).
پلاگین هیبریدی سوناتا از موتور مشابه و شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند اما بزرگتر از بسته باتری با موتور الکتریکی ۵۰ کیلوواتی و سنگین ۸/۹ کیلووات ساعت است. این بسته بزرگ فضای کافی در کف ندارد بنابراین حدود ۹/۹ مکعب فوت فضا توسط این بسته اشغال میشود. این برای تمام کسانی که سلولهای اضافی دارند مفید خواهد بود. مصرف سوخت پلاگین، ۳۹/۵۴ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و دارای حداکثر برد الکتریکی در حدود ۴۹/۳۸ کیلومتر است (بیشترین برد الکتریکیای که در هر فیوژن انرژی و یا آکورد پلاگین میتواند مدیریت شود). هیوندا مدعی است که این بسته به طور کامل و در کمتر از سه ساعت شارژ میشود و یا روی یک جایگاه شارژ دو سطح حدود ۹ ساعت شارژ میشود و ۱۲۰ ولت خروجی دارد.
منبع : سوناتا هیوندا