بررسی خودروی «تیبا» :
در بازار خودروی کشور ما خودروهایی که قیمتشان زیر 25.000.000 تومان است جزو پر رونق ترین خودروها به شمار می روند دلیل این امر هم این می باشد که این رنج قیمتی برای هر کسی قابل دسترسی می باشد .
هم کسانی که توانایی زیادی برای تهیه خودروهای گران قیمت ندارند این رنج قیمتی در دسترس هست و هم حتی کسانی که توانایی مالی خوبی هم دارند باز هم برای تهیه ماشین های به اصطلاح دم دستی به سراغ این رنج قیمتی می روند .
اما متاسفانه در کشور عزیز ما این ردهی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوعترین بازارها نیز به حساب میآید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.
یکی از این گزینههای محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، «تیبا» نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی «سایپا » چند سالی است قدم به خیابانهای کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشتهاند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنهی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.
چرا تیبا را بررسی کردیم؟
بر خلاف شعار تبلیغاتی “زیبای ایرانی” که زمانی برای این اتومبیل انتخاب شده بود، تیبا نه خیلی زیباست و نه کاملاً ایرانی! البته با داشتن رقبایی مثل امویام 110 وپراید ، طراحی تیبا قابل قبول است و در نمونهی هاچبک حتی جذابیتهایی هم دارد (هرچند مدل هاچبک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج میشود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگیهای بارزتیبا را زیباییاش بدانیم! منظور از بیان 1000 درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژهیتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیلها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفادهی مناسب از این قبیل موقعیتها میتوان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.
منبع : تیبا