دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

بررسی تجربه رانندگی در سوناتا ۲۰۱۶ VS با اپتیما ۲۰۱۶

زمانی که پشت فرمان خودروی «کیا اپتیما ۲۰۱۶ »می نشینیم و بعد از آن به سراغ خودروی «هیوندا سونوتا ۲۰۱۶۶» می رویم و با آن رانندگی می کنیم می بینیم که  حسی که در« اپتیما »داشتیم در« سوناتا »هم داریم .

پس با این اوصاف باید بگوییم که رانندگی کردن با این دو خودرو احساس مشابهی را در ما به وجود می آورد .

حال ممکن است این سوال مطرح گردد که دلیل این امر چیست ؟ در جواب باید بگوییم که دلیل این امر را باید در موارد یکسان مانند : پلتفرم یکسان و موتور یکسان و سیستم انتقال قدرت یکسان و چند مورد دیگر که در میان «اپتیما ۲۰۱۶» و «سوناتا ۲۰۱۶» یکسان می باشد .

 

در گذشته برخی معتقد بودند که هدایت اپتیما کمی خشک تر از سوناتا است؛ اما چنین چیزی حقیقت ندارد. تجربه ی رانندگی با هر دو مدل کاملا سبک بوده و از خشونت اسپرتی چندانی برخوردار نیست. مزیت این دو مدل این است که هر دو، سواری آسان، راحت و نرمی را در کابین آرام خود ارائه می دهند.

امنیت

خودرو هیوندا سوناتا در آزمون اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه توانست امتیاز کامل با ۵ ستاره را دریافت کند؛ این در حالیست که کیا  اپتیما هنوز مورد آزمایش قرار  نگرفته است. اما با توجه به مولفه های یکسان این دو خودرو، به نظر می رسد که امتیاز آن با سوناتا برابر باشد. همین ماجرا در آزمون موسسه غیرانتفاعی بیمه امنیت ترافیک بزرگراه IIHS تکرار شده است؛ سوناتا با دریافت نمره ی  Top Safety Pick با موفقیت این آزمون را پشت سر گذاشت، در حالیکه اپتیما هنوز از این  آزمایش عبور نکرده است؛ با اینحال به نظر می رسد که امتیاز یکسانی را کسب کند.

از لحاظ قابلیت های امنیتی نیز این دو خودرو به هم شباهت دارند. کیسه هوای جانبی، دوربین عقب و ترمزهای ضد قفل، قابلیت هایی هستند که به صورت استاندارد در این خودروها تعبیه شده است. گزینه هایی همچون سیستم نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک تقاطع، هشدار خروج از لاین و هشدار برخورد از جلو مجهز به ترمز اتوماتیک از ویژگی هایی هستند که به صورت سفارشی در این خودروها قرار می گیرد. لازم به ذکر است که تمام تجهیزات این دو خودرو با هم برابر است.

ویژگی های فنی

مولفه های فنی این دو خودرو نیز به هم شباهت دارد، علاوه بر اینکه پیشرانه ی آنها نیز تقریبا با هم یکسان است. به ویژه مدل استاندارد این دو خودرو که از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۴ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار برخوردار شده است. مدل میان رده ی سازگار با محیط زیست نیز از موتور ۴ سیلندر توربوشارژر با حجم ۱٫۶ لیتر و قدرت ۱۷۸ اسب بخار بهره می برد. مدل رده بالاتر۲٫۰T نیز با موتور توربوشارژ ۴۴ سیلندر ۲٫۰ لیتر و قدرت ۲۴۵۵۵ اسب بخار عرضه می شود.

تنها تفاوت آنها مربوط به پیشرانه ی هیبریدی است: مدل هیبریدی سوناتا از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۰ لیتر و قدرت ۱۹۳ اسب بخار برخوردار شده که مصرف آن در خیابان های شهری به ۴۰ مایل (۶۴٫۳ کیلومتر) در هر گالن می رسد؛ در حالیکه مصرف آن در بزرگراه ها، ۴۴ مایل (۷۰٫۸ کیلومتر) در هر گالن اعلام شده است. این موتور هنوز در بین مدل های اپتیما عرضه نشده است. شرکت کیا اعلام کرده است که  اپتیما با پیشرانه ی هیبریدی، تا اواخر امسال به فروش خواهد رسید.

طراحی داخلی و کابین

کیا اپتیما ۲۰۱۶ و هیوندا سوناتا ۲۰۱۶ از لحاظ نمای داخلی نیز با هم متفاوت  هستند. صفحه ی کیلومتر شمار و سرعت سنج، طراحی جدید داشبورد، دنده ی متفاوت و چندین ویژگی جدید دیگر، از جمله ی این تغییرات هستند. تنها شباهت داخلی دو خودروی اپتیما و سوناتا، فضای سرنشینان است؛ البته به یاد داشته باشید که بیشتر خودروهای سدان، تقریبا در اندازه های مساوی ساخته می شوند، حتی اگر از ویژگی های فنی متفاوتی برخوردار باشند.

منبع : سوناتا هیوندا 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.