دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مقایسه رانندگی و دینامیک کرولا و سراتو و الانترا

برای اینکه از رانندگی کردن با خودروی «کرولا » بیشتر لذت برده شود کمپانی «تویوتا » سرمایه گذاری بزرگی را صورت بخشیده است.

مواردی که سبب گردیده است تا «کرولا »قادر باشد حرکات تیز و دقیقی را از خود در راه های پر پیچ و خم  نشان دهد شامل : مرکز ثقل پایین تر همراه با کمک فنرهای تجدید نظر شده می باشد .

در واقع موارد مذکور باعث بهبود بخشیدن کنترل حرکات بدنه خودرو در سر پیچ ها می گردد .

باید گفت که سواری خودروی «کرولا » حتی با وجود آنکه دارای رینگ های ۱۶ اینچی می باشد اما باز هم سوای نرم و انعطاف پذیری دارد.

اما باید گفت که با شکوه ترین نوع سواری در بین این سه خودرو نیست.

تشویق اصلی برای« الانترا »است که اکثر عیوب جاده را خنثی و بی اثر می‌کند. این آرامش و خونسردی زمانی تکمیل می‌شود که بدانیم کابین «الانترا » بهتر از دو خودروی دیگر در برابر صدای موتور و جاده عایق شده است.

اگر چه سواری سراتو تقریباً در حال تعادل با کرولا است، اما سیستم فرمان آن باعث عقب ماندن سراتو می‌شود. تجربه‌های تست تست بیانگر عدم دقت فرمان آن بود که باعث ایجاد حسی شبیه عدم آگاهی از چرخ‌های جلو می‌گشت. فرمان الانترا در سرعت‌های پایین تر کمی سنگین تر احساس می‌شد.
در توافق کامل با هندلینگ کرولا، سیستم فرمان برقی آن اگر چه کمی سبک و مصنوعی حس می‌شد اما در عمل دقیق تر از کره ای‌ها بود.

نمای داخلی
نکتهٔ قابل توجه این است که فاصلهٔ بین محور جلو و عقب در هر سه خودرو ۲۷۰۰ میلی متر است. اگر چه که استفادهٔ واقعی از فضا در این سه خودرو به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که کره ای‌ها هنوز در حال کار بر روی فضای پای عقب در خودروهای خود هستند، فضای صندوق عقب و فضای کاربردی الانترا به طور قابل توجهی جادار تر از سراتو است. هیوندای همچنین به طرز محسوسی جایگاه رانندگی  اسپرت تری دارد.

تویوتا دارای کابینی بسیار جادار است و همچنین صندلی راننده ای دارد که محدودهٔ خوبی برای تنظیم ارتفاع دارد و باعث می‌شود که سریعاً موقعیت رانندگی خود را بیابید. در این موارد تویوتا از رقبا پیش می‌افتد. فضای پای عقب نیز خوب است و فضایی حداقل برابر با ۶۵ میلی متر بیشتر از رقبا را فراهم می‌کند که این مورد به خاطر ترکیب خوب صندلی‌هایی که نازک تر از نسل قبل هستند و قابلیت حرکت ۷۰ میلی متری دارند به وجود آمده است.
علاوه بر این، گنجایش صندوق کرولا با الانترا برابر است و زمانی که صندلی‌های عقب جابجا شوند بیشتر نیز می‌شود. ذکر این نکته نیز لازم است که کرولا از دستگیرهٔ بستن صندوق عقب محروم است.

در رابطه با کابین تیز کرولا، برخی از آزمایش کننده‌ها احساسی دوگانه داشتند. کابین با قطعات صخره مانند و با طراحی ردیفی که یادآور لکسس است با استفاده از سطوح نرم به حد کمال می‌رسد و احساس خوبی را به شما منتقل می‌کند.
اما در نهایت، “Finish” کلی کابین آنرا در ردهٔ پایین تری قرار می‌دهد. تودوزی درها در خودروی استفاده شده در تست (و دیگر کرولاهایی که آزمایش کردیم)، نقش ضعیفی در نگهداری پانل‌ها داشتند، مخصوصاً آن‌هایی که کلیدهای بالابرها را احاطه می‌کردند.

جزئیات کوچک مثل کفپوش نازک و شل در صندوق عقب نیز کمک می‌کند تا احساس کنیم که کیفیت مشاهده شده در کرولا نمی‌تواند با کره‌ای ها رقابت کند.
اکثر آزمایش کننده‌ها داشبورد الانترا را بیش از حد شلوغ یافتند و کنترل‌های تهویهٔ کوچک آنرا رنج آور توصیف کردند. اما کیفیت مشاهده شده آشکارا بهتر از کرولا است و این خودرو احساس گران تر بودن بیشتری دارد. تنها جنبه‌هایی که از این جلال و شکوه می‌کاست، مواد استفاده شده از جنس “اورِتان” برای غربیلک فرمان و دسته دنده بود. دو خودروی دیگر یعنی کرولا و سراتو در این موارد از چرم سود جسته بودند.

در مورد کابین سراتو، حتی عیب و نقص کمتری وجود دارد که احساس بهتری از کابین الانترا را به شما انتقال می‌دهد. جزئیات، مانند تریم فیبر کربن در هماهنگی با کلیدهای تنظیمات سیستم صوتی ارگونومیک بوده و ترکیبی منطقی را به وجود می‌آورند. همهٔ این موارد به اضافهٔ کنترل‌های فرعی خوانا و روشن، کابین سراتو را بهترین مکانی می‌سازند که شما می‌خواهید در آن باشید. اگر چه فضای پای عقب کیا  کاملاً با کرولا یکی نیست اما خیلی هم تنگ نیست و فضای عقب نیز دارای مجموعهٔ دریچه‌های هوای مخصوص خود است.

منبع : سراتو کیا 

 

مقایسه پیشرانه در ۳ خودروی پارس و سورن و لیفان ۶۲۰

اتومبیل «سورنی» که در این گروه مورد بحث ما وجود دارد دارای پیشرانه ۱٫۷ لیتری می باشد که دارای کد EF7 است .

موسسه FE7 آلمان با کمپانی «ایران خودرو  » همکاری نموده است و این موتور را  طراحی و تولید کرده است .

این خودرو قادر است ۱۱۴ اسب بخار نیرو خارج نماید که این مقدار نیرو جهت به حرکت درآوردن این خودرو بس می باشد .

همان طور که میدانید از معرفی این خودرو زمان زیادی می گذرد اما برای وزن زیاد این اتومبیل هنوز هم چاره ای پیدا نکرده اند .

این اتفاق موجب شده موتور نسبتا جدید « ایران خودرو  » آنطور که باید نتواند عرض اندام کند. با رسیدن دور موتور به عدد ۳۰۰۰۰ صدای بلند به خوبی در کابین حس می شود تا جایی که ترجیح می‌دهید به جای فشار دادن بیشتر پدال گاز برای رسیدن به نیروی بهینه، دنده را تعویض کنید تا صدای موتور کاهش یابد.

موتور XU7 نصب شده روی پارس سال علاوه بر کمترین نیرو کمترین بازدهی را نیز در گروه دارد. موتور ۱٫۸ لیتری که تنها ۹۷ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در رده انرژی G دسته بندی می‌شود. با این حال به خاطر وزن کمتر، پارس به اندازه سورن رام نیست. در سمت دیگرلیفان  تازه‌کار و کم ادعا از موتوری سود می‌برد که با همکاری شرکت ریکاردو انگلستان طراحی و تولید شده، و بدیهی است توان  ۱۳۱ اسب بخاری ۶۲۰ در کنار وزن کمتر آن نسبت به سورن، با کمترین زحمت این اسب ایرانی را پشت سر می‌گذارد. اما همین سنگینی سورن باعث شده تا پایدارترین عضو گروه باشد و به راحتی با سرعت ۸۰ کیلومتر با ان وارد پیچ های نه چندان تند شوید. اما نکته‌ای که ممکن در این خودرو چندان دلچسب نباشد، فاصله زیاد دنده‌ها با یکدیگر است که کمی سخت جا رفتن نیز چاشنی آن شده است، مشکلی که در دو خودرو دیگر به چشم نمی‌خورد.

لیفان  ۶۲۰ علاوه بر قدرت بیشتر، دید بهتری را نسبت به دو رقیب ایرانی خود ارائه می‌دهد که بخشی از آن را مدیون موقعیت بالاتر صندلی راننده است. پس از  ۶۲۰ این کابین پارس است که دید خوبی به فضای اطراف دارد و در نهایت بیشترین نقاط کور متعلق سورن است. عضو کهنه‌کار گروه با اختلاف اندک بهترین هندلینگ را ارائه می‌دهد و پس از آن برادر ناتنی‌اش سورن قرار می‌گیرد. لیفان  هم به سبب ارتفاع  بیشتر نسبت به دو خودرو دیگر جایگاه سوم در اختیار دارد.

تجهیزات رفاهی

هیچ یک از اعضا این گروه سه تایی، آن قدر مجهز نیستتند که بتوان آن‌ها را کامل دانست، اما به نوعی امکانات کافی را در اختیارتان قرار می‌دهند. ایران خودرو  سری  جدید سورن را از امکانات تازه پر کرده تا فصل جدیدی را برای این اسب نجیب رقم بزند. از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک گرفته تا سیستم صوتی جدید با قابلیت اتصال به بلوتوث و کنترل از روی فرمان. شیشه‌های مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز و آینه‌های جانبی که به صورت خودکار جمع می‌شوند، امکانات تازه این محصول هستند که چندان لوکس و فوق‌العاده نیست، اما کاملا کاربردی هستند.

تمام این امکانات را می‌توان در پارس سال هم مشاهده کرد و هر دو آن‌ها به دریچه مجزا کولر برای سرنشینان عقب مجهز شده‌اند، اما تنظیم برقی پشتی صندلی به همراه تنظیم گودی کمر و رینگ‌های آلیاژی و چند آپشن ریز و درشت دیگر تفاوت این دو در این بخش هستند. در مقابل رقیب چینی خود را برای برنده شدن در این بخش آماده کرده است. صندلی ۶۲۰ شاید به طور کامل دستی تنظیم شود، یا پاور ویندوز و تاشو برقی آینه‌ها را نداشته باشد، اما یک صفحه نمایش لمسی به همراه رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دید عقب را پیش روی شما می‌گذارد، سامانه روشنایی خودکار و سانروف برقی نیز سایر امکاناتی هستند که لیفان را از رقبا پیش می‌اندازد.

منبع : پژو پارس 

بررسی کلی از جک جی ۵

بعد از بررسی های به عمل آمده مشخص شد که خودروی چینی«جک جی ۵ »در قیاس با سایر اتومبیل های چینی دارای استایل بهتر و زیباتری می باشد و در کل باید گفت که «جک جی ۵ » برتر از سایر رقیبانش می باشد .

برای طراحی نمودن خودروی «جک جی ۵ » از همکاری و شراکت کمپانی پینین فارینا کشور ایتالیا یاری جسته شده است .

یک نکته که در این میان وجود دارد و باید بیان گردد این می باشد که در میان همه محصولات چینی که ادعای همکاری با این شرکت را دارند  تنها نام «جک »می باشد که وجود دارد .

از این رو طراحی «J5 »کاملا هماهنگ است و ایراد خاصی نمی‌توان به ظاهر آن گرفت. تنها تفاوت ظاهری مدل اتوماتیک با نمونه دنده دستی را باید در طرح رینگ‌های آلومینیومی ‌این خودرو جست و جو کرد.

از آنجایی که جک از نظر ابعاد و فرم اتاق شباهت زیادی با لیفان ۶۲۰ دارد، انتظار می‌رود فضای کابین نیز هم اندازه ۶۲۰ باشد. اما به لطف ۱۰۰ سانتی متر طول بیشتر و طراحی منطقی، فضای بیشتر کابین J5 نسبت به لیفان ۶۲۰۰، به وضوح احساس  می‌شود. فضای سر و پا در ردیف عقب عالی است و تنها ایراد صندلی‌های عقب عدم در بر گیری سرنشینان است. در نمونه اتوماتیک شاهد اضافه شدن سانروف نیز هستیم که نور کابین را بیشتر می‌کند. به علاوه، تنظیم ۸ حالته صندلی‌های جلو (۴ حالته در نمونه دنده دستی)، ۶ بلند گو برای سیستم صوتی( ۴ عدد برای نمونه دنده دستی) ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و دریچه‌های مجزای سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف عقب، از سایر تفاوت‌های نمونه اتوماتیک با نمونه دنده دستی هستند. عایق بندی کابین مناسب و صداهای اضافی متداول در خودروهای چینی به گوش نمی‌رسد. همچنین رنگ آبی نشان دهنده‌ها با رنگ بندی کابین هماهنگ است.

اما به مهم‌ترین نقطه قوت جک J5، یعنی قابلیت‌های فنی و پیشرانه آن می‌رسیم. این خودرو اولین تجربه کرمان موتور در مونتاژ خودروهای اتوماتیک است. نمونه قبلی J5 با پیشرانه ۱.۵ لیتری و جعبه دنده دستی عرضه می‌شد، اما حالا شاهد حضور نمونه اتوماتیک با پیشرانه ۱.۸ لیتری هستیم.

پیشرانه این خودرو از سری پیشرانه‌های G93D4 است که توسط میتسوبیشی ساخته شده است. از این رو پیشرانه و گیرباکس این خودرو از نظر کیفیت فاصله قابل توجهی با MVM  و لیفان  دارد و باعث می‌شود تا از پرداخت مبلغ ۵۹۹ میلیون تومان برای این خودرو پشیمان نشوید%(“(,dbspp; هندلینگ و کشش این خودرو کاملا مناسب است و واکنش گیرباکس به پدال گاز عالی است. خبری از دکمه‌های اسپرت و حرکت روی برف برای گیرباکس این خودرو نیست، اما تعویض دنده‌ها و کات‌آف بالای جعبه دنده باعث شده تا بتوانید از نهایت قابلیت‌های فنی این خودرو استفاده کنید.

همچنین امکان تعویض دستی دنده‌ها در کنار تعویض اتوماتیک، باعث شده تا در صورت نیاز بتوانید معکوس دهید و دنده‌ها را به میل خود تعویض کنید. تنها نکات منفی گیرباکس را می‌توان لگدهای خفیف هنگام تعویض اتوماتیک دنده‌ها و تاخیرهای کوتاه هنگام تعویض دستی دنده‌ها برشمرد.  شاید مهم‌ترین نکته منفی این خودرو شتاب نامناسب آن در آغاز حرکت باشد که با توجه به پیشرانه ۱۴۱ اسب بخاری جای تامل دارد. در میان قابلیت‌های فنی این خودرو، از ترمز پر قدرت و عدم دایو در قسمت جلو خودرو هنگام ترمزگیری نمی‌توان گذشت. همچنین J5 از معدود خودروهای چینی است که توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه EURONCAP دریافت کند.

منبع : کرمان خودرو 

ایمنی ام وی ام 315 هاچ بک

بررسی ایمنی خودروی «ام وی ام 315» هاچ بک :

خودروی «ام وی ام 315 »جدید هاچ بک سطح خوبی از استاندارد ها را از آن خویش ساخته است .

در واقع «ام وی ام 315» هاچ بک توانسته است 4 ستاه ایمنی را از موسسه C_CNAP اخذ نمایند .

اگر بخواهیم در این مقاله امکانات رفاهی و تجهیزاتیاین خودرو را برشماریم به موارد زیر می توانیم اشاره نماییم :

  1. داشتن سیستم الکترونیکی ترمز ضد قفل
  2. مجهز گشتن خودرو به کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  3. سیستم پخش کننده الکترونیکی نیروی ترمز

قابل ذکر است که مدل ام‌وی‌ام  ۳۱۵ sport به‌تازگی به بازار ایران معرفی شده است که ما در این مطلب مدل ۳۱۵H را بررسی کرده‌ایم.

مصرف سوخت

با توجه به این موضوع که هر سال قیمت سوخت و به‌خصوص بنزین در کشورمان افزایش می‌یابد، مصرف سوخت خودرو یکی از دغدغه‌های خریداران محسوب می‌شود که به آن توجه زیادی دارند. ام‌وی‌ام ۳۱۵ به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند که نسبت به محصولات مشابه دیگر، مصرف سوخت مناسب و خوبی محسوب می‌شود.

طراحی داخلی

هنر طراحان چری در بخش داخلی ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیز دیده می‌شود و به‌ادعای مسئولان این شرکت از سبکی خاص، در این طراحی بهره گرفته شده است. اگر شما از لوگوی شرکت در وسط غربیلک فرمان چشم پوشی کنید، محال است که یاد خودروهای زشت گذشته کشور چین در ذهن شما تداعی شود. طراحی داخلی این خودرو نزدیک به محصولات کشورهای کره و ژاپن است. همه بخش‌ها از داشبورد تا صندوق عقب زیبا در سر جای خود قرار داده شده است. صفحه کیلومتر خودرو نیز دچار تغییر شده و بسیار مدرن‌تر از نمونه قبلی است. به‌کارگیری پوشش آلومینیومی در کابین ذوق و سلیقه طراحان را به نمایش می‌گذارد. دریچه‌های ورودی هوا نیز به فرم جذاب تغییر شکل داده‌اند.

با توجه به قیمت این محصول در بازار ایران نمی‌توان رقیب قدرتمندی برای آن در این رنج پیدا کرد و ام‌وی‌ام ۳۱۵ به‌طور کاملا مقتدرانه در صدر جدول قرار می‌گیرد. عده‌ای از کم بودن دید عقب خودرو به عنوان یک ضعف یاد می‌کنند ولی این دید کم در طراحی خودروهای اسپرت کاملا طبیعی است و معمولا از سنسورهای هوشمند برای کمک به راننده استفاده می‌کنند و دوربین دنده عقب نیز در این مورد بسیار کارآمد خواهد بود.

در این بخش ما فقط درباره طراحی داخلی این خودرو بحث کردیم، و کیفیت متریال داخلی مدنظر نبوده است

منبع : ام وی ام 

بین لیفان 820 و اپتیما 2010 عقل به کدام حکم می کند؟

باید گفت که «لیفان 820 » خودرویی می باشد که با وجود آنکه قیمتی در حدود 83.000.000 تومان در بازار آزاد دارد اما باز هم یک خودروی خوب برای کسانی می باشد که می خواهند به صورت روزمره از آن استفاده کنند و همچنین از آن خودرو توقع زیبا بودن و همچنین صفر کیلومتر بودن دارند .

البته باید در نظر گرفت که «لیفان 820 » یک ایراد دارد و آن هم این می باشد که این خودرو بازار دست دوم خیلی خوبی ندارد .

همچنین کیفیت ساخت این خودرو در قیاس با گزینه‌های کُره‌ای و ژاپنی، بسیار پایین‌تر است که شاید شما را دلزده کند؛ در واقع لیفان 820 حداقل در بخش داخل، از کیفیت ساختی پایین‌تر نسبت به محصولات جیلی یا FAW بهره می‌برد که این در بازاری رقابتی برای چینی‌ها، چندان خوب نیست. اما اپتیمای 2010 را در وضعیت بسیار خوب و مناسب می‌توانید بین 83 تا 88 میلیون تومان خریداری کنید.
توجه داشته باشید که این خودرو نیز نسبت به برادرش سوناتا کم‌طرفدارتر است اما با توجه به کیفیت ساخت مناسب، قیمت معقول و قدرت و کشش درخور توجه، گزینه‌ای عاقلانه به نظر می‌رسد. هر چند که طبق معمول باید به افزایش استهلاک این دست از خودروهای کُره‌ای با گذر کارکرد از 120هزار کیلومتر نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

پر‌شتاب برانیم یا کم‌مصرف؟

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب بین یک خودروی صفر‌کیلومتر مدرن و جدید و یک خودروی کارکرده مربوط به دوره‌ای قبل، بحث تکنولوژی ساخت پیشرانه و چگونگی مصرف سوخت آن خودرو است که تا‌کنون چندین بار در همین مطالب نبرد نیز به موضوع مذکور اشاره کرده‌ایم. پس نا‌گفته پیداست که قاعدتا لیفان 820 باید از پیشرانه‌ای بهینه‌تر نسبت به اپتیما بهره ببرد. اما چرا؟ محصول جدید لیفان با اتکا به تکنولوژی ژاپنی‌ها و بهره‌گیری از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری میتسوبیشی با آرایش خطی عرضی، سیستم پاشش چند‌نقطه‌ای و کنترل هوشمند زمان‌بندی باز و بست سوپاپ‌های ورود و خروج، نهایت توانی معادل 158 اسب بخار به تولید می‌رساند که این عدد در برابر پیک گشتاور 221 نیوتن‌متری این خودرو، کششی مناسب و نه اغواگر به این خودروی 1.5 تنی می‌بخشد.

در واقع برگ برنده لیفان، استفاده از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با ضرایبی متنوع در کنار این پیشرانه بهینه است که علاوه بر شتاب بهتر، با کاهش دور موتور در شرایط مختلف، مصرف سوخت بهینه‌ای را به شما ارائه می‌کند. اما محصول کُره‌ای چه در چنته دارد؟ کیا اپتیمای نسل گذشته که در سال 2009 و 20100 به بازار ایران عرضه شد، از پیشرانه ای 6 سیلندر VV شکل سری میو (مشترک با سانتافه و متفاوت با نمونه دلتای مورد استفاده‌ روی اسپورتیج) با حجم 2.7 لیتر بهره می‌برد که با اتکا به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و همچنین پاشش سوخت چند‌نقطه‌ای، 189 اسب بخار، یعنی در حدود 30 واحد بیشتر از 820 به شما ارائه می‌کند. همچنین نهایت گشتاور 250 نیوتن‌متری این خودرو در کنار جعبه دنده 5 سرعته، شتاب صفر تا صد 9 ثانیه را برای اپتیما فراهم می‌سازد که این عدد در برابر رکورد 12-13 ثانیه‌ای لیفان 820، اختلاف بسیار زیادی دارد. هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد‌قفل ABS به همراه سامانه توزیع نیروی ترمز EBD بهره می‌برند و این در حالی است که کیا موتورز برای اپتیما از سیستم کنترل لغزش ESPP هم استفاده کرده است.

 منبع : لیفان