دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

طراحی عقب و کناری ام وی ام 110 S

بررسی طراحی قسمت عقب اتومبیل «ام وی ام 110 S» :

زمانی که از ناحیه عقب به خودروی «ام وی ام 110 S» نگاه میکنیم نخستین تغییری که در قسمت پشت این خودرو به چشم می خورد قسمت چراغ های این خودرو می باشد که عوض شده است .

در طراحی خودروی «ام وی ام 110» قبلی چراغ هایی گرد و قدیمی وجود داشت که حالا در خودروی «ام وی ام 110» جدید این چراغ ها جای خود را به چراغ های کشیده و جدید داده است .

طرح نوار مشکی رنگ و سپر و چراغ مه شکن هنوز هم ما را با طرح لبخند خود آشنا می کنند

طراحی کناریه ام وی ام ۱۱۰ جدید :

از بقل که به خودرو نگاه کنید متوجه فراموش کردن نوار ها پلاستکی مشکی رنگ در این خودرو می شوید و ابته سقفی شیب دار که همه این تعیرات بخوبی در بهبو د چهره این خوردو کمک کرده اند.

جلو پنجره مشبک :

ورود هوا  از طریق جلو پنجره جلو  که تقریبا نزدیک به عرض خودرو وسعت دارد در این خودرو سبب افزایش برخورد هوا با رادیات و خنک کاری حتی بدون استفاده از قن آن تا حد زیادی است .این جلو پنجره  از طرح  لانه زنبوری پنجره مشبک بهره می برد..

ورودی هوا نسبت به قبل بزرگ‌تر شده است و به قسمت‌های پلاستیکی سیاه رنگ اطراف چراغ‌های مه شدن متصل گردیده تا طرح لبخند بزرگی را تشکیل دهد.

دستگیره درب جدید در بالای درب عقب :

طراحی دستگیره درب عقب که جدیدا در بعضی از خودرو ها مد شده در این خودرو نیز استفاده شده است.

منبع : ام وی ام

بررسی داخل خودروی لیفان 620

مواردی مانند چراغ های ال ای دی جلوی خودرو و جلوپنجره کرومی با آرم «لیفان» در وسط و داشتن شکل مستطیل تو خالی با لبه های گرد چراغ های عقب خودرو نشان دهنده آن است که کمپانی «لیفان» موفق گردیده به امضای خاصی در طراحی خودروهایش برسد.

مواردی که در بالا ذکر گردیده را می توان در مدل های «لیفان 720» و «لیفان ایکس 60» و «لیفان 620» دید.

در مجموع «لیفان 620» می‌تواند از نظر ظاهری نمره خوبی کسب کند و انصافاً در بین خودروهای داخلی ما جزو زیباترین خودروهاست.

در داخل خودرو هم طراحی فرمان شبیه برخی از مدل‌های مرسدس و داشبورد هم شبیه برخی از مدل‌های نسبتاً قدیمی BMW است.

البته لازم به ذکر است که شباهت‌های این ماشین به بنز و BMW و تویوتا فقط در همین موارد ظاهری است، نه بیشتر!‌ اما برای قشر متوسط ایرانی که توانایی خرید مدل‌های اصلی بنز و BMW و حتی تویوتا را ندارند، داشتن خودرویی که شباهت‌هایی به این نام‌های بزرگ دارد هم گزینه بدی نیست.

خود شرکت لیفان هم ابایی از بیان شباهت‌های خودروهایش با محصولات خودروسازان بزرگ دنیا ندارد.

البته نباید فراموش کنیم که کشور ما با سابقه بسیار بیشتر از چین در زمینه خودروسازی، حتی توانایی کپی کاری از روی محصولات بزرگ دنیا را ندارد و در تمام طول حیات خود همواره یک مونتاژکار صرف بوده است.

به‌گونه‌ای که روزی محصولات هیلمن انگلیسی (پیکان) و شورولت آمریکایی (در شمار بسیار محدود) را مونتاژ می‌کردیم و بعدها به مونتاژ پژو و رنو و نیسان و مزدا و سوزوکی و دوو و کیا و پروتون و … رو آوردیم و  امروزه هم با قدرت در حال مونتاژ چینی‌هایی هستیم که برخی از آن‌ها عمر کارخانه‌شان به اندازه عمر محصولات جدید خودروسازان ماست!

منبع : لیفان 

بررسی نمای داخلی برلیانس H330

در داخل خودروی «برلیانس H330» که توسط شرکت «پارس خودرو» مونتاژ می گردد ما با هیچ گونه هیجانی مواجه نمی شویم و همین موضوع هم سبب می شود که درون خودرو خسته کننده باشد .

به طور کلی باید گفت که داشبورد خودروی «برلیانس H330» از سادگی زیاد رنج می برد .

از پارچه و پلاستیک فشرده به رنگ کرم در داخل این خودرو استفاده شده است و با ناحیه مشکی بالای داشبورد هماهنگی دارد و ترکیب این دو باهم بد به نظر نمیرسد .

متاسفانه در خصوص کیفیت متریال به کاررفته در درون کابین این خودرو باید بگوییم که نسبتا ضعیف می باشد .

صفحه کیلومتر سه‌بعدی خودرو که شکلی دایره‌ای دارند ما را یاد «مزدا۳» و «هیوندای توسان» می‌اندازد.

البته با کمی اختلاف در وضعیت قرارگیری شاخص‌های خودرو. نور پس زمینه ادوات و صفحه کیلومتر به رنگ زرد است و همچنین با روشن کردن خودرو  نور صفحه کیلومتر روشن می‌شود.
در طراحی کنسول‌ها و داشبورد از شلوغ‌کاری خبری نیست و جنس به‌کار رفته چنگی به دل نمی‌زند. تعبیه یک جا عینکی در بالای درب راننده و جای بطری در قسمت پایین درها از جزییات نمای داخلی به شمار می‌رود.

اینکه به طراحی کابین H330 نمره قبولی را بدهیم یا از آن ایراد بگیریم باید به فاکتورهایی از جمله قیمت خودرو و رقیبان چینی و همچنین سلیقه مشتریان  توجه کرد که خود نیز یک امر سلیقه‌ای محسوب می‌شود

صفحه کیلومتر سه بعدی خودرو که شکلی دایره‌ای دارد همین قسمت در مزدا۳ را تداعی می‌کند

پس از باز شدن درها پشت فرمان نشسته و با تنظیم صندلی‌های دستی کمی در گودی فرو می‌رویم. بعد از آشنایی با کلیه ادوات و کلیدها اقدام به استارت پیشرانه می‌کنیم. در مورد استارت پیشرانه بد نیست بدانید که در نوع خود جدید و جالب است یک اهرم کوچک را باید چرخاند تا موتور استارت بخورد و اگر این اهرم را از جای در آورید می‌توانید از کلید خودرو برای استارت استفاده نمایید.

نمونه مورد آزمایش از گیربکس اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، سانروف و برخی از تجهیزات ایمنی و راحتی سود می‌برد. بعد از استارت پیشرانه ۱٫۵ لیتری روشن می‌شود. دکمه Lever یا رها کننده گیربکس که همانند خودروهای سنگین، بزرگ است را فشار داده و دنده را از وضعیت پارک در حالت D قرار می‌دهیم.

خودرو بصورت آرام اقدام به حرکت می‌کند، رفته رفته پا را بر روی پدال گاز فشار داده تا جایی که زوزه خاصی بین دور موتور ۲ تا ۳ هزار از موتور به گوش می‌رسد که سوال برانگیز است. بعد از آن در دور موتور بالاتر صدای موتور به خوبی قابل حس است.

گیربکس وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. در هنگام رانندگی پرگاز دورموتور تا محدوده ۵۵۰۰ بالا رفته و دنده‌ها یکی پس از دیگری تعویض می‌شوند اما در رانندگی هیجانی یک ضعف کوچک بین هماهنگی پیشرانه و گیربکس حس می‌شود که قابل اغماض است.

قدرت و کشش موتور در دنده‌های ۱ و ۲ قابل قبول است، اما در دنده ۳ و ۴ با کمبود گشتاور مواجه هستیم که قطعا  در مسیرهای برون شهری و کوهستانی آزار دهنده خواهد بود. با توجه به سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و فنر پیچشی در عقب، همانند دیگر هم وطنان چینی رانندگی کمی خشک بنظر می‌رسد.

منبع : پارس خودرو

سمند از نخستین روزهای ورودش تا به الان

باید گفت که اولین خودرویی که با نماد یک کمپانی ایرانی روانه بازارها شده است خودروی «سمند» می باشد .

کمپانی که این نخستین خودرو با برند ایرانی را تولید نمود شرکت «ایران خودرو» بوده است .

نام «سمند» به معنای اسب زرد رنگ می باشد که شرکت «ایران خودرو» دست به تولید آن زده است.

خودروی «سمند» طرفداران زیادی پیدا کرد و از این رو مورد استقبال فراوان قرار گرفت .

دلایل محبوبیت این خودرو موارد زیر می باشد :

کارایی، نوآوری و قیمت متعادل نسبت به دیگر محصولات موجود.

این خودرو در مدلها و تیپ های دیگر با نام سمند معمولی، LX، سمند سریر و سورن با آپشنهای مختلفی به بازار ارائه شد.

شاید سمند یک انقلاب در صنعت خودرو سازی ایران محسوب شود. دنیای مونتاژ خودرو در ایران که ما را بیشتر مبتکر در دوباره سازی خودرو یعنی facelife یا redesign نموده است کمی بیشتر از زمان معمول به طول انجامید.

که شاید این نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور باشد. به هرحال تولید و عرضه این محصول کمی توانست تشنگی بازار به خودروهای جدید را برطرف کند، بی شک رشد تکنولوژی و افزایش جمعیت جوان و همچنین ایجاد انتظارات متقاضیان به خودروهای لوکس و مدرن به خصوص در بازار جزیره ای ایران مجالی برای بی تفاوتی خودرو ساز به تولید خودروهای جدید نخواهد داد.
همانطور که می دانید سمند این خودروی ملی بر اساس پلتفورم پژو 405  ساخته شده‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییراتی در آن صورت گرفت تا سمند شکل گیرد.
طراحی بدنه و شاسی سمند در شرکت طراح انگلیسی به نام فرست اتوموتیو صورت گرفت و طراحی موتور آن توسط شرکتهای فرانسوی پژو انجام پذیرفت.
قالب‌های اصلی بدنه خودرو به کمک شرکت میازو ژاپن تولید شد. فیکسچرها و تجهیزات خط تولید این خودرو توسط شرکت کره‌ای تامین شد و در نهایت مالکیت این اسب زرد از آن ایران خودرو شد.
طراحی این خودرو بر اساس استانداردهای روز دنیا صورت گرفت. شکل آیرو دینامیک این خودرو شبیه به خودروهای اروپایی است. فضای داخلی این خودرو راحت بوده و آرگونومی لازم با مردم ما را دارد به طور مثال بزرگی فضای داخلی خودرو متناسب با سلیقه، ابعاد فیزیکی و تعداد افراد خانواده های ایرانی است.
آیرودینامیک سمند به عنوان یک خودروی سدان مناسب با جاده است و حرکت محکم و ایمنی را دارد. انحنای بنده سمند از مزیت های اوست.

انحنای بنده موجب افزایش مقاومت در تصادفات و کنترل نیروی مقاوم هوا در خودرو می شود به عبارتی انحنای بدنه، ایجاد نک یا تاخوردگی در بدنه موجب افزایش مقاوت ورق بدنه می شود برای مثال می توانید یک ورق کاغذ را بردارید و حرکت دهید. می بینید بسیار شل و ناپایدار است حال وقتی به کاغذ انحنا می دهید یا برگه را تا می کنید کاغذ مقاومت بیشبری پیدا میکند این حالت در خودرو باعث افزایش تحمل و جذب ضربه می شود البته این به تنهایی در یک خودرو کافی نیست.
اصولا این تقویت سازی باعث کاهش ضخامت ورقه مورد استفاده و سبک سازی خودرو است که در سمند آنچنان نسبت به خودروهای هم حجم خود کاهش وزنی دیده نمی شود.

منبع : سمند 

مقدمه ای بر معرفی خودروی مگان ۲۰۱۷

کمپانی «رنو» برای تولید نمودن هر نسل خودروی «رنو مگان» یک طراحی جدید در کنار استانداردهای جدید در کیفیت سواری خودرو و امنیت آن به کار می گیرد .

در واقع اتومبیل «رنومگان» را یک اتومبیل با هدف برای شرکت «رنو» به حساب می آورند .

شرکت «رنو» همیشه خودروهای خوبی را به مشتریان عرضه نموده است و این بار هم نیز با قدرت بیشتری به میدان قدم گذاشته است تا همه رقیب هایش را در کشورمان به کنار بزند .

در حقیقت نسل ۲ام خودروی «رنو مگان» یک نسخه ای از این خودرو می باشد که برای ما ایرانی ها آشنا می باشد .

خودرو هایی همچون رنو «تلیسمان» ، «کولیوس» سبک جدیدی از زبان طراحی «رنو» را به ایران آورده اند.

این بار رنو آخرین نسل مگان را با تغییرات کلی به ایران آورده و قصد دارد موفقیت اش را دوباره تکرار کند. ما در این مقاله به معرفی و بررسی این سدان نامی رنو پرداخته ایم .

پیشرانه و مشخصات فنی رنو مگان ۲۰۱۷ :

همانند کارخانه‌های آمریکایی، وسایل نقلیه رنو هم لیستی از موتورهای مختلف را دارند که در مورد مگان سدان هم ۵ موتور متفاوت برای مشتریان در نظر گرفته شده است. اولین نوع موتور بنزینی ۱.۶ لیتری با توان ۱۱۵ اسب بخار، گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌ متر و جعبه دنده دستی ۵ سرعته یا ۱.۲ لیتری توربوشارژ با توان ۱۳۰ اسب بخار، گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر با جعبه دنده دو کلاجه ۷ سرعته یا ۶ دنده دستی تولید می‌شوند. مصرف سوخت برای موتور ۱.۶ و ۱.۲ لیتری به ترتیب برابر با ۶.۳ و ۵.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی و خروجی دی‌اکسید کربن ۱۴۲ و ۱۲۲ گرم در هر کیلومتر است.

موتورهای دیزلی ۳.۷ لیتری با سه توان ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌ متر، ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر و ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر با گیربکس دستی ۶ دنده موجودند که برای موتور دیزلی با توان ۱۱۰ اسب بخار می‌توان گیربکس ۶ دنده دو کلاجه را هم سفارش داد. مصرف سوخت برای موتورهای دیزلی به طور میانگین ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و خروجی دی‌اکسید کربن ۱۰۳ گرم در هر کیلومتر هست.

ایمنی رنو مگان ۲۰۱۷ :

رنو در بخش امنیت مگان از هیچ چیز کم نگذاشته و خودرو را همچون زره ای برای سرنشینان قرار داده است ، گواه آن کسب ۵ ستاره مقتدرانه از سازمان مطرح EURONCAP می باشد.

از جمله ویژگی های امنیتی رنو مگان جدید می توان موارد زیر را نام برد :

سیستم ضد قفل ترمز ها ABS ، سیستم نیروی ترمز الکترونیکی EBD ، سیستم ترمز کمکی سطوح شیب دار HSA ، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ، سیستم تعدیل و ضد لرزش ASR ، ترمز پارک الکترونیکی ، کیسه هوای دو مرحله ای تطبیقی راننده و سرنشین جلو ، کیسه هوای پرده و جانبی در جلو و عقب ، کیسه قفسه سینه برای راننده و سرنشین جلو ، سیستم ایزوفیکس ، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها (TMPS).

منبع : رنو