دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

بررسی Z300 (آریو) در ایران

در خصوص قیمت «Z300» در ایران باید بگوییم که این خودرو به احتمال زیاد در کشورمان دارای قیمتی مابین 55.000.000 الی 60.000.000 تومان خواهد بود هرچند که این خودرو در نسخه فول آپشنش تا 67.000.000 تومان هم بالا می رود .

در حال حاضر بازار خودروی کشور ما به گونه ای شده است که چینی ها بخش خیلی بزرگی از آن را به خود اختصاص داده اند .

حال در این بین اگر خودرویی که ارائه می شود دارای قیمتی اقتصادی باشد می تواند فروش و استقبال خوبی را تجربه کند .

و در صورتی« Z300 »موفق خواهد بود که بتواند با قیمتی رقابتی روانه بازار شود. از رقبای این محصول در بازار ایران می‌توان به« امگرند7 »، «JAC J5 » و «رنو مگان»  اشاره کرد.

S300 محصول جدید ساپیا است که در کلاس سدان های جمع و جور در حد فاصل سگمنت های C یا D طبقه بندی می شود و از نظر طراحی ظاهری به برادران ژاپنی تویوتا نشان خود شباهت کامل دارد.جالب آنکه زایتوZ300 یا همان سایپا S300 از  نظر فنی نیز به ژاپنی ها وابسته است و از قوای محرکه ساخت میتسوبیشی سود می برد، این خودرو در چین با نام زوتای Z300 شناخته می شود. موتور 1600 این خودرو می تواند حدود 120 اسب بخار تولید کند که با یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک این نیرو به چرخ ها منتقل خواهد شد

موتور 4A92 میتسوبیشی است. این پیشرانه در لیست گزینه‌های انتخابی برای نسل جدید لنسر که در راه ایران است نیز به چشم می‌خورد.موتور 1.6 لیتری Z300 دارای حجم دقیق 15900 سی‌سی است و توان تولید نیروی 120 اسب بخاربر 60000 دور در دقیقه را داراست. هرچند این پیشرانه در چین تنها با یک جعبه دنده 44 سرعته تیپ ترونیک جفت و جور می شود، اما بنا به گفته برخی منابع داخلی برای بازار ایران یک گزینه 5 سرعته دستی نیز قابل انتخاب خواهد بود.Z300 با این پیشرانه در صد کیلومتر سیکل ترکیبی مصرفی حدود 6.77 لیتر را ارائه می‌دهد و آلایندگی یورو444 را دریافت می‌کند.

با این حساب می توان تصور کرد که سایپا S300 در بهترین حالت و با گیربکس دستی می تواند شتابی در حدود 11.555 ثانیه برای شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت داشته باشد و با گیربکس قدیمی چهار سرعته نیز این رقم باید حدود 1 ثانیه بیشتر شود.

منبع : سایپا

بررسی دنا ELX

در واقع به روز ترین و آخرین اتومبیل ملی کشورمان خودروی «دنا» می باشد .

در حقیقت باید این گونه بیان داشت که خودروی «دنا» در بهترین حالت ممکن نسخه جدیدی از خودروی «سمند» است و یا اینکه بعضی ها می گویند که «دنا» فیس لیفتی از خودروی «سمند» می باشد .

دلیل اینکه نمی توانیم «دنا» را از «سمند» مجزا مشاهده نماییم این می باشد که این دو خودرو از بعد فنی کاملا با یکدیگر یکی می باشند .

حال سوال این می باشد که چرا«ایران خودرو» در حال عرضه کردن هر دوی این خودروها یعنی «دنا» و «سمند» می باشد؟!

در پاسخ باید گفت که دلیل این می باشد که تفاوت قیمت در این دو خودرو بسیار زیاد است و همین امر سبب گشته تا «ایران خودرو» به عرضه هر دو آن ها بپردازد.

این روش مانند این است که خودروسازی همچون مرسدس بنز به طور هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خود را به فروش برساند، آن هم با اختلاف قیمت معقول تا اگر کسی پول مدل جدید را ندارد به خرید همان نسل قبلی بسنده کند. البته ظاهرا آلمانی ها عقل چنین کاری را ندارند و بهتر است استراتژی های فروش ایران خودرو را الگو برداری کنند.

در مورد دنا و سمند به دلیل یکسان بودن ساختار قوای محرکه می توان گفت که تنها با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظاهر جدید و چند آپشن اضافه بدست خواهید آورد که در بحث آپشن می توان آن ها را در بازار آزاد با انواع اقسام کیفیت ها تهیه کرد.

حال تصاویر جدیدی از مدل ارتقاء یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست آمده از سوی این شرکت خبر از این می دهد که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX را قبل از پایان سال جاری دارد.

تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به نسخه اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار می گیرد، گرافیک داخلی چراغ های جلو دستخوش تغییر شده و ظاهرا جلوپنجره نیز با الگو برداری از میتسوبیشی EVO حالتی یک تکه و خشن به خود گرفته است .

همچنین بزرگترین تغییر خارجی را می توان خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دانست، قسمتی از بدنه که در مدل اولیه دنا کاملا با سمند مشابهت داشت و به دلیل عدم هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد گسترده کارشناسان بود.

در نمای عقب تغییرات چندان چشمگیر نیست و تاکنون مورد خاصی توسط ایران خودرو اعلام نشده است اما امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کاسته شود، مسئله ای که در ترافیک برای رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرند آزاردهنده و مشکل ساز است.

مشخصات فنی دنا ELX

آنطور که از شواهد امر بر می آید موتور ۱٫۷ لیتری ایران خودرو که با نام EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.

مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر ۵۰ میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ می رسد همچنین تولید گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.

البته این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده است و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را پس از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است.

با توجه به این موضوع ریسک خرید دنا ELX با موتور توربو همچنان بسیار زیاد است و انتخاب نسخه معمولی و فاقد توربو EF7 نسبت به این مدل معقولانه تر به نظر می رسد.

همچنین شایعاتی مبنی بر عرضه دنا ELX با گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد که هنوز جزییات آن مشخص نیست.

براساس مشخصات فنی و امکانات رفاهی می توان پیش بینی کرد که دنا ELX حداقل بر روی کاغذ توان رقابت با رقبای عمدتا چینی خود را داراست اما در عمل ابهامات زیادی در زمینه کیفیت، قیمت و زمان تحویل این خودرو به مشتریان وجود دارد که می تواند بر موفقیت تئوری دنا ELX سایه بیندازد.

از دیگر تجهیزات دنا ELX می توان به سانروف، لاستیک های ۱۵ اینچی با سایز ۱۹۵ و تغییرات جزیی در بخش مالتی مدیا اشاره کرد.

 منبع : ایران خودرو

شرکت ایران خودرو و تولید پژو ۲۰۶

در ابتدا کمپانی «پژو» فرانسه اتوبیل «پژو ۲۰۶» را جایگزین خودروی «پژو ۲۰۵» کرد (در دهه ۱۹۹۰) بعداز آن یعنی در سال ۲۰۰۶ هم خودروی «پژو ۲۰۷۷» را به  تولید رساند .

اما در خصوص کشور خودمان باید بگوییم که کمپانی «ایران خودرو» در ابتدا به تولید خودروی «پژو ۲۰۵» پرداخت اما مادامی که شاهد استقبال از خودروی «پژو ۲۰۶» گردید برآن شد تا تولید «پژو ۲۰۵» را متوقف سازد و در عوض به تولید «پژو ۲۰۶» پرداخت .

به عبارت دیگر کمپانی «ایران خودرو» در سال ۱۳۸۰ خودروی «پژو ۲۰۶» را جایگزین خودروی «پژو ۲۰۵» کرد .

با تغییرات مختلف در تجهیزات این اتومبیل در زمستان سال ۱۳۸۴ «پژو ۲۰۶» صندوقدار(پژو آریان) را نیز وارد بازار شد که به عنوان یک خودرو نقش خوبی را برای خانواده های پر جمعیت ایفا کرد.

در حال حاضر ۲ تیپ از مدل «۲۰۶» هاچ بک(تیپ ۲ و تیپ ۵) و ۱ مدل صندوقدار «پژو V8» در شرکت «ایران خودرو» تولید می شود.

تیپ بندی یک محصول با توجه به تغییرات در آپشن های آن صورت می گیرد که قدرت خرید و انتخاب محصول را آسان می کند.

تنها وزن فریم بدنه این خودرو ۲۷۲ کیلوگرم است که ۳۵۰۰ نقطه جوش در بدنه آن به کار رفته است که در نهایت وزن این خودرو به ۱۰۲۵ کیلوگرم می رسد.بدنه ۲۰۶ از بخشهای تقویت شده با محدودیتهای تغییر شکل یافته تشکیل شده که در تصادفات باعث کاهش ضربات وارد به سرنشینان می شود.

استاندارد تصادف در این خودرو در ضربه مستقیم با سرعت حداکثر ۵۶ کیلومتر در ساعت، ۴۰ درصد تغییر فریم است. در این حالت موتور خودرو که به صورت عرضی قرار دارد به جای حرکت خطی با چرخش زاویه ای و پیچیدن شاسی، بخشی از تتنش را در شاشی جذب می کند و به سمت پایین حرکت می کند تا به داخل کابین حمله نکند که این از ویژگیهای مهم این خودرو در تصادفات به شمار می رود.

در ضربات بغل با سرعت حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت ۳۰ سانتیمتر تغییر فریم پیش بینی شده است. همچنین سپرهای آن از جنس پلی پروپلین بوده که در پشت آن ضربه گیرهای اسفنجی قرار دارد. رانندگی با این خودرو راحت است. راننده دید خوبی به اطراف داشته و به سطح جاده مسلط است. درب پوش موتور در شعاع دید راننده نیست که علاوه بر دید بهتر به عنوان خودروی مینی، هدایت خودرو در ترافیک نیز آسان می شود، ولی با این حال این دسته از اتومبیل ها فرم رانندگی خود را دارند. از نظر بنده دیدن جاده بدون در نظر گرفتن دماغه خودرو برای کنترل یا تطبیق خودرو با جاده کمی خسته کننده است. خفگی اتاق این خودرو و احساس فشردگی در آن کمی کسل کننده بوده که رابطه مستقیم با حجم و اندام نفرات سرنشین دارد. به همین علت اکثر رانندگان این خودرو افراد جوان و خانواده های کم جمعیت یا به قولی اسپرت هستند.

یکی از ایرادات وارد به این خودرو شایعه واژگونی یا چپ کردن است که در این مورد می توان گفت: به لحاظ فنی وزن ۲۰۶ نزدیک یک تن است و موتور قویتری نسبت به وزن بدنه دارد که علت خوبی برای پرواز آن است. زاویه دهانه چرخها کمتر و فاصله محل قرارگیری چرخها در عرض خودرو در کلاس مینی مثل وزنه برداری که پاهایش را کامل بازنکرده است و زیر بار تعادل کمتری دارد که با پایین آمدن ارتفاع خودرو و قد وزنه بردار این وضعیت بهبود می یابد. اما در کاهش ارتفاع خودرو نیز نباید زیاده روی کرد زیرا با کم شدن ارتفاع فنر، قدرت جذب ضربه کم شده و به شاسی آسیب وارد می شود که در محور جلو به جلوبندی آسیب هم وارد می شود.

اما به لحاظ رفتاری، اکثر متقاضیان این خودرو افرادی جوان و شاید کم تجربه هستند که به علت شناخت کم این خودرو در حرکت و کنترل دچار واژگونی می شوند.در هر صورت این خودروی مینی هاچ بک خودروی جذاب و دوست داشتنی و به مرور زمان خسته کننده است که باید او را تجربه کرد.

منبع : پژو 206

مقایسه اپتیما ۲۰۱۶ جی اف با سوناتا ۲۰۱۶ ال اف

طراحی نسل جدید خودروی «اپتیما» به نسل پیشین خود بسیار نزدیک می باشد و دلیل این امر هم این می باشد که از طراحی «اپتیما»ی پیشین استقبال بی نظیری به عمل آمده بود .

در خصوص استایل خودروی «اپتیما» جدید باید بگوییم که این خودرو در کنار اسپرت بودنش مانند قبل همچنان لوکس و مدرن و جذاب می باشد .

در واقع باید گفت که وجود مواردی مانند : جلوپنجره کرومی و یا بهره وری بیشتر از قطعات کرومی در خودروی «اپتیما»ی جدید سبب شده است که این خودرو نسبت به نسل پیشینش دارای طراحی لوکس تری باشد .

تغییرات نسل جدید «اپتیما» فقط در ظاهر نیست و داخل کابین هم به همان نسبت متحول شده است .

فضای داخلی اتاق نسبت به گذشته جادار تر شده است ، طراحی داشبورد و ادوات کاملا هماهنگ است و ارگونومی بسیار خوبی دارد ، متریال استفاده شده بهبود کیفیت پیدا کرده اند و شما با انبوهی از امکانات و تکنولوژی ها رو به رو هستید .

همه این تغییرات مثبت و ویژگی های خوب باعث شده است شما در «اپتیمای» جدید حس لذتی را تجربه کنید که در نسل های گذشته «اپتیما» و نه در «سوناتا» قابل لمس است . شاید تنها ایراد وارد به کابین «اپتیما» را البته نسبت به گذشته بسیار کم شده است نفوذ صدا به کابین دانست .

در سینه اپتیما یک قلب تپنده ۴ سیلندر خطی است که ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد . این پیشرانه ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور میتواند تولید کند و در سیکل ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر تنها ۸/۷ لیتر بنزین مصرف میکند .  اپتیما هنوز هم در شتاب گیری لخت است اما این مشکل مانند گذشته نیست و تا حد زیادی رفع گردیده است و شما با رضایت بیشتری میتوانید به تند رفتن بپردازید . گیربکس ۶ دنده اتوماتیک هم که برای انتقال قدرت در نظر گرفته شده است به خوبی از پس وظیفه خود بر می آید و شما از عملکرد آن راضی خواهید بود .

در بخش سواری کیا اصلاحات زیادی بر روی سیستم تعلیق اپتیما جدید انجام داده  است تا ایرادات نسل قبل آن بر طرف گردد و حس آرامش و نرمی در سواری آن افزایش پیدا کند و تا حدودی هم موفق عمل کرده است . زیرا با وجود اینکه هنوز در سواری اپتیما خشکی احساس میشود اما نسبت به گذشته بسیار نرم تر عمل میکند و شما با راندن اپتیما حس کاملا دلنشین تری نسبت به گذشته پیدا میکنید .

در کل اپتیما جدید خودرویی است که از هر زمان دیگری ارزش خرید بالاتری پیدا کرده است ، طراحی داخلی و متریال آن بسیار بهبود یافته است ، ضعف های حرکتی اش تا حدود زیادی بر طرف شده است  ، سواری دل نشین تری پیدا کرده است و انبوهی از امکانات و تکنولوژی های پیشرفته را با خود به همراه دارد .

سوناتا LF :

طراحی سوناتا جدید نسبت به قبل ساده تر ، لوکس تر و پخته تر شده است اما با دقت فراوان هنوز هم رگه هایی از نسل قبل را میتوان در آن مشاهده کرد . برای هرچه بیشتر کردن جلوه لوکس خودرو طراحی LF را خصوصا در قسمت جلو به جنسیس شبیه کرده اند . با توجه به سبک طراحی سوناتا جدید اکنون رنج سنی کسانی که سوناتا را میپسندند افزایش یافته و حالا افراد مسن تر هم به راحتی جذب سوناتا میشوند . المان های لوکس بودن که در بدنه رعایت شده است در داخل کابین هم به چشم میخورد و کاملا رعایت شده است . علاوه بر این ارگونومی آن هم بهبود یافته است و دسترسی به ادوات و تجهیزات نسبت به YF  کاملا سهل گردیده است . اما با وجود این نقاط مثبت در داخل کابین هنوز هم کیفیت متریال و روکش ها با وجود بهینه سازی هایی که انجام شده است ضعف هایی در خور توجه دارد. اما در کل فضاسازی و طراحی داخلی سوناتا جدید حساب شده و منطقی است و سعی دارد تا هر چه بیشتر خود را به لوکس بودن نزدیک کند  . همیشه برای سوناتا یک نکته مثبت وجود دارد و آن هم امکانات رفاهی و ایمنی متعدد است که در LF  هم این نکته به صورت کامل تر از همیشه به چشم میخورد .

پیشرانه سوناتا همانند اپتیما است . ۴ سیلندر خطی میباشد و ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد . اما در مقایسه با اپتیما بازده کمتری دارد . ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک کوپل شده است . لختی نسل قبل سوناتا در این مدل هم وجود دارد و میل به شتایگیری اصلا احساس نمیشود . علاوه بر این مصرف سوخت هم افزایش پیدا کرده است که نشان از به کار بردن دقت زیاد در ظاهر است و در باطن هنوز جای زیادی برای کار دارد .

سواری سوناتا LF با وجود اصلاحات صورت گرفته هنوز هم ضعف های زیادی دارد . فرمان پذیری ضعیف است ، سواری بسیار خشک و کوبنده میباشد و فرمان اطلاعات کمی را از جاده به دستان راننده منتقل میکند .

در کل سوناتا LF  خودرویی است که اصلاحات بسیاری روی آن صورت گرفته است اما هنوز ایرادات و ضعف های آن بر ویژگی های مثبتش سنگینی میکند و همین موضوع است که ارزش خرید آن را تا حد زیادی پایین آورده است .

منبع : سوناتا هیوندا

بررسی پایداری خودروی پژو ۴۰۵ SLX

اتومبیل «پژو ۴۰۵» اس ال ایکس از نظر ارتفاعش چیز کمی از اتومبیل های کراس  اوور ندارد .

«پژو ۴۰۵ SLX» در همان ارتفاعی که کارخانه سازنده اش برایش در نظر گرفته  است (یعنی همان ارتفاع عادی خودش) در زمان عبور از پیچ و خم های جاده دچار حرکات گهواره ای به راست و چپ می شود .

این پهلو انداختن های خودرو و حرکات گهواره ای «پژو ۴۰۵ SLX» به اندازه ای می  باشد که اگر برآمدگی های کنار صندلی ها وجود نداشت در هر عبوری که از پیچ و خم های راه طی می شد جای افراد در خودرو عوض می شد!

در این بین پیشنهاد می شود که مقداری از ارتفاع خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» را  کاهش داده که همین امر سبب بهبود وضعیت می گردد.

این را به منزله تشویق ما به کف خواب کردن خودرو ندانید، بلکه منظور ما حداکثر سه سانتی متر کاهش ارتفاع است که آن نیز در پایداری و حفظ جان شما در جاده های کوهستانی کمک شایانی خواهد دارد.

به هرحال پس از کاهش ارتفاع، پایداری این خودرو در پیچ ها قابل قبول است و گاهی اوقات بیش از حدی که انتظار دارید به کمک شما خواهد آمد و فرمان حس واقعی چرخ ها را به شما منتقل می کند

کیفیت فنی و هزینه های نگهدای پژو ۴۰۵ SLX :

در طول بیش از سه سال مالکیت این خودرو، به عنوان نگارنده تجربه های بسیاری از خوبی ها و بدی های آن کسب کرده ام و هدف این متن هم به بیان تجربیات بدست آمده با این شیر کهنسال فرانسوی است و قطعا کمک بسیاری به خریدارن نمونه های کارکرده خواهد کرد.

نکته دیگر درباره این خودرو نقص احتمالی است که در سیستم خنک کاری و شیلنگ های مربوط به رادیاتور و سیستم تهویه و بخاری به وجود می آید و در صورتی که زود به داد آن نرسید، باعث ترکیدگی در شیلنگ ها و نشت آب به داخل کابین خواهد شد.

این نقص درست پس از آن به وجود آمد که سرسیلندر پس از یک روز سخت در گرمای تابستان دچار سوختگی واشر شد و حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر، فشار آب باز هم بالا رفته و ترکیدگی شیلنگ ها را در پی داشته است.

این مشکل طبق گفته چند مکانیک، از آلیاژ ضعیف به کار رفته در ساخت موتور و متعلقات آن تاثیر می گیرد و این مسئله بیشتر در موتور های XU7 که از سال ۱۳۸۹ به بعد ساخته شده اند نمود پیدا کرده است و هزینه تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر بیش از ۷۰۰ هزار تومانی را روی دست مالک می گذارد.

در جمع بندی نهایی باید در نظر داشته باشید که این خودرو (در مدل های پیش از سال ۹۰) در صورت رانندگی و نگهداری صحیح دیر به سرویس و تعمیر احتیاج پیدا می کند، اما هنگامی که موعد تعمیر آن سر می رسد، به ناگاه چند نقطه از آن به صورت همزمان دچار خرابی می شود.

مسئله ای که هیچ ذهنی به جواب و چرایی آن نرسیده است و این حرف و تجربه بیش از ۵۰ نفر از مالکان خودرو های ایرانی و به خصوص ۴۰۵ و ۲۰۶ است. در طول دوران مالکیت خودرو تنها چند بار به نمایندگی برای انجام خدمات مراجعت کردیم که یک مورد آن بیشتر خاطره ساز شد.

پس از مراجعه برای تعویض تسمه تایم و انجام مراحل اداری برای تحویل خودرو مکانیکی که مسئولیت تعمیر را بر عهده داشت، گوشزد کرد که تسمه دینام نیز نیاز به تعویض داشته است و این کار را بدون هماهنگی انجام داده بودند.

اما واقعیت این بود که در همان لحظه آن را چک کردیم و به هیچ تعویضی صورت نپذیرفته بود، پس از پیگیری های ما، مکانیک زیر بار گفته ما نرفت و با تهدید ما به شکایت تنها برای رضایت مشتری در جلوی چشمانمان تسمه دینام را بدون دریافت هزینه دوباره تعویض کرد.

چگونه می شود که تسمه تعویض شده و نو پس از یک استارت پوسیده باشد؟ شاید از این دست اتفاقات است که خریدارد را به کلی دلسرد می کند و مسئولان رده بالا ایران خودرو باید بیشتر به آن رسیدگی کنند.

حتی مواردی مشاهده شده است که برخی از مراکز خدمات پس از فروش خودروهایی که گارانتی دارند را برای تعمیرات قبول نمی کنند!

عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خراب شدن سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغ های عقب و زوزه خفیف گیربکس از دیگر مشکلات شایع برای ۴۰۵ SLX است که به خصوص در مدل های بعد از ۹۱ به شکل گسترده ای دیده می شود.

منبع : پژو 405