دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

اطلاعاتی در خصوص جنسیس G90

اتومبیلی که قرار می باشد جای اتومبیل « هیوندا اکوس » را بگیرید خودروی «جی ۹۰» می باشد .

خودروی «جی ۹۰» را در کشور خودشان به نام «EQ900» معرفی کرده اند .

در واقع برای تولید و ساخت خودروی «جی ۹۰» از پلت فرم خودروی « هیوندا جنسیس» ۲۰۱۵ بهره جویی کرده اند و با ایجاد تغییراتی در پلتفرم این خودرو موفق به ساخت «جی ۹۰» شده اند .

تولیدکنندگان نمونه جدید خودروی «جنسیس» ۲۰۱۵ را برای آنکه ترتیب سری حفظ شود می خواهند این خودرو را «جی ۸۰» بنامند .

این خودروی جدید قرار است در سال آتی میلادی به بازارها بیاید .

در سینه این کره‌ای رعنا، موتور ۳٫۳ لیتری توربوی دوقلوی V6 می‌تپد که با هر ضربان خود نیرویی معادل ۳۶۵ اسب و ۵۰۹ نیوتون متر گشتاور را از پیچ‌وخم گیربکسی اتوماتیک و هشت سرعتِ عبور داده و به چرخ‌ها می‌رساند. به‌محض تأمین نیرو، «جی ۹۰» صفر تا ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) بر ساعت را در ۶٫۲ ثانیه طی می‌کند.

مدل کم زورتر و ابتدایی این خودرو نیز نیرویش را از موتور ۳٫۸ لیتری V6 می‌گیرد که با تمام ۳۰۷ اسب نیرو و ۳۹۶ نیوتون متر گشتاورش گوش‌به‌فرمان است. انجین قوی‌ترین برادران، دیوی نه‌چندان تنومند از تبار V8 است که با ظرفیتی پنج لیتری نیروی حدود ۴۲۰ اسب و گشتاوری ۵۱۹ نیوتون متری را در چنته دارد، همهٔ این اعداد و ارقام صفر تا صد ۵٫۷ ثانیه‌ای را برای برادر بزرگ‌تر رقم می‌زنند.

خودرو به‌صورت استاندارد دیفرانسیل عقب است اما کره‌ای‌ها دست خریدار را برای انتخاب سیستم چهارچرخ محرک H-TRAC باز گذاشته‌اند به‌علاوه سیستم کنترل تطبیقی تعلیق جنسیس نیز برای علاقه‌مندان در دسترس خواهد بود.
البته بگذارید به یادتان بیاورم که تمامی مشخصات ذکر شده برای مدل مخصوص کره‌ای‌ها است و مدلی که به بازار ایالات‌متحده می‌رود، چند ماه پیش از انتشار خودرو مشخص خواهد شد.

شمایل جی ۹۰ جوان حاصل زبان طراحی «ظرافت ورزشی» است که در خطوط عضله مانند، جلوپنجره شش‌ضلعی، چراغ‌های جلوی تازه و چراغ‌های عقب عمودی خلاصه می‌شود.

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، هیوندای امکانات زیادی را برای فرزند خود دست و پا کرده درست به‌گونه‌ای که ظاهر بیرونی خودرو چشم بسیاری از بینندگان را به خود مجذوب می‌کند. کابین عضو جدید گروه جنسیس مزین به لوازم چرمی، صندلی‌هایی با تنظیم الکتریکی، تریم چوبی، صفحه ۱۲٫۳ اینچی اطلاعات و سرگرمی، تبلت های ۹٫۲ اینچی برای سیستم سرگرمی صندلی‌های عقب، سیستم کنترل تهویه سه ناحیه‌ای و شارژر وایرلس است.
EQ900 در نیمه نخست سال آتی میلادی (۲۰۱۶) قدم با بازار خواهد گذاشت درحالی که تا پیش از نیمه دوم ۲۰۱۶ به زیارت مدل جهانی جی ۹۰ نائل نمی‌شویم.

منبع : هیوندا 

بررسی پروژه ی تیبا

در اوایل ورود خودروی «تیبا» به بازارهای خودروی کشورمان برای این خودرو یک شعار تبلیغاتی در نظر گرفته بودند. آن شعار (زیبای ایرانی) بود .

اما بعد از بررسی دقیق این خودرو مشخص گردید که «تیبا» چندان هم به این شعار نزدیک نمی باشد.

در واقع «تیبا» نه زیبا بود و نه کاملا ایرانی!

در خصوص طراحی « تیبا » باید بگوییم که اگر این خودرو را با در نظر گرفتن طراحی خودروهای رقیبی مانند: «ام وی ام 110» و «پراید» بررسی نماییم می توانیم بگوییم که طراحی قابل قبولی دارد.

و در نمونه‌ی هاچ‌بک حتی جذابیت‌هایی هم دارد (هرچند مدل هاچ‌بک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج می‌شود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگی‌های بارزتیبا را زیبایی‌اش بدانیم! منظور از بیان 100درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژه‌یتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیل‌ها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفاده‌ی مناسب از این قبیل موقعیت‌ها می‌توان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.

چرا تیبا را بررسی کردیم؟

 هرچند برای عاشقان اتومبیل که همیشه منتظر خواندن جدیدترین اخبار و تکنولوژی‌های نوین در صنعت خودرو هستند، آشنایی با خودرویی تقریباً قدیمی آن هم در ارزان‌ترین قیمت‌های بازار و کمترین امکانات روز، جذابیت چندانی ندارد ولی قطعاً برای بسیاری افراد با بودجه محدود که احتمالاً پول خود را با زحمت زیادی پس انداز کرده‌اند، حتی بیشتر از فردی که قصد خرید خودروی گران قیمت دارد، برایشان مهم است بدانند این پول صرف خرید چه کالایی می‌شود و اینکه آیا واقعاً ارزشش را دارد؟ برای همین تصمیم گرفتیم ساعاتی با این محصول اقتصادی همراه شویم تا ببینیم می‌توان با کمتر از 25 میلیون تومان خودرویی قابل قبول و مورد اعتماد خریداری کرد یا خیر؟
اگر بخواهیم بازار خودروهای موجود در کشورمان را از نظر در دسترس بودن برای عموم بررسی کنیم، رنج قیمتی زیر 25 میلیون تومان یکی از پررونق‌ترین بازارهاست چرا که اکثریت افراد توان خرید در این سطح را دارند و حتی برخی از طبقه مرفه‌تر هم برای ماشین دوم و به اصطلاح دم‌دستی بعضاً گذرشان به این بازار می‌افتد. اما متاسفانه در کشور عزیز ما این رده‌ی قیمتی در عین حال که بسیار پر رونق و پر مشتری است، یکی از کم تنوع‌ترین بازارها نیز به حساب می‌آید و برای خرید خودروی صفر کیلومتر در این رنج، جز چند انتخاب محدود گزینه زیادی در دسترس نیست.
یکی از این گزینه‌های محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، تیبا نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنی سایپا چند سالی است قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از  دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشته‌اند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنه‌ی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.
منبع : تیبا

یک جمع بندی از مقایسه کرولا و سراتو و الانترا

در واقع اگر بخواهیم یک خودرو را به عنوان خودروی برتر از میان سه خودروی «تویوتا کرولا» و « سراتو کیا» و «هیوندا الانترا» انتخاب نماییم کار سختی را پیش رو  خواهیم داشت .

در واقع برای انتخاب یک خودرو اولویت هایی که یک خریدار برای خودرویش دارد خیلی مهم است چراکه وی بر اساس اولویت هایی که برای اتوموبیلش در نظر دارد اقدام به تصمیم گیری می نماید .

بر این اساس باید گفت که خودروی «الانترا» برای اشخاصی مناسب است که به مقوله ایمنی خودرو و یا از دست دادن مشخصه های مطلوب اهمیت نمی دهند و در عوض به بحث ظرافت یک خودرو و راحتی آن توجه خاص دارند .

اگر ایمنی و تا اندازه ای لذت رانندگی و اعتبار سازنده برای شما مهم هستند، «تویوتا کرولا» را انتخاب نمایید.

اگر خواهان بهترین استفاده از پول خود و همچنین چهرهٔ اسپرت تر هستید، «سراتو» شما را مجذوب خود خواهد کرد.
در این سگمنت خودرویی، مقررات خاص مربوطه وجود دارد اما در نهایت قیمت نهایی تعیین کننده خواهد بود. نظرات تیم آزمایش زمانی که لیست جدید قیمت‌ها رونمایی شد به صورت گسترده ای تغییر کرد.

به عنوان یک خودروی تمام و کمال، کمی مخالفت با الانترا وجود دارد. مشکل الانترا مربوط به قیمت بالای آن است در حالی که فاقد برخی ویژگی‌ها همچون رینگ آلیاژی و برخی امکانات داخلی است و همچنین کمبود نسبی ویژگی‌های ایمنی و احساس رانندگی یکنواخت در آن مشاهده می‌شود.
تجربهٔ رانندگی کرولا و جاداری کابین آن به همراه ویژگی‌های ایمنی، کمی آن را از کره‌های جلو می‌اندازد اما قیمت مدل پریمیوم آن با “Finish” نسبتاً پایین و تجهیزات استاندارد نسبتاً کمش همخوانی ندارد.

اعتبار و خوش نامی کرولا و سازمان فروش گستردهٔ تویوتا به هر تازه واردی این شانس را می‌دهد تا با تقلید و رقابت با آن به موفقیت برسد. اما در این سگمنت جایی که رقبا جهش‌های بزرگی را انجام می‌دهند، تویوتا کمی آرام تر با تازه واردها برخورد کرده است!
گفتن این نکته ساده است که قیمت سراتو به عنوان یک مسالهٔ تعیین کننده می‌باشد اما راهی برای فرار از این حقیقت وجود ندارد که در قلمرو سدان های ۱٫۶ لیتری، سراتو اکثر رقبا را مغلوب می‌کند.

مهم‌ترین نکتهٔ قابل ذکر در رابطه با کیا مربوط به تغییر رویهٔ کره ای‌ها در ساخت  محصولات است. هیچ یک از دو خودروی الانترا و سراتو، خودروهایی عادی با تجهیزات زیاد نیستند که قیمت فوق العاده پایینی هم داشته باشند.

کیا  در رابطه با دینامیک رانندگی، اندکی در برابر کرولا کم می‌آورد اما در رابطه با واژه  ای مثل راحتی، شانه به شانهٔ کرولا حرکت می‌کند و در توصیف واژه‌هایی مانند قیمت و احساس یک محصول با ارزش از کرولا جلو می زند.
هنوز پرچم تویوتا در رابطه با گسترهٔ وسیع محصولات و اعتبار و خوش نامی در اهتزاز است اما در رابطه با این بخش ویژه از خرید “این کیا است که احساس بیشتری را بر  می‌انگیزد.”

منبع : سراتو کیا 

سیر تکامل پژو پارس

در سال ۱۳۷۹ بود که کمپانی «ایران خودرو» اتومبیل «پژوپارس» را معرفی کرد.

خودروی «پژوپارس» در طی این سال هایی که به تولید رسیده است اسم های گوناگونی را برایش گذاشته اند . در نخست به این خودرو «ایکس ۹» می گفتند سپس نام آن را تغییر داده و آن را «سفیر»نامیدند و در آخر هم نام «پرشیا» را برای این خودرو انتخاب کردند .

خودروی «پرشیا» از همان نخستین روزهای عرضه اش به بازار از فروش خوبی بهره می برد .

میشود گفت که این خودرو در آن زمان در کلاس خودش تقریبا بی رقیب بود و هیچ یک از خودروسازان داخلی محصولی نداشتند که در کلاس «پژوپارس» بتواند با آن رقابت کند .

«پرشیای» دیروز و «پارس» امروز با استفاده از پلت فرم «پژو ۴۰۵» طراحی شدند  که در آن سال ها هنوز این قدر قدیمی نشده بود و برای بازار انحصاری ایران مناسب بود.

ایران خودرو در توصیف پارس آن را نخستین خودروی لوکس بازار ایران نامیده است که البته به نظر می رسد ایران خودرویی ها مونتاژ کادیلاک ایران (سویل) و بیوک ایران (اسکای لارک) شورولت نوا و … را در دهه های گذشته که همگی با تکنولوژی روز در زمان خودشان مونتاژ و به بازار ایران عرضه شدند را فراموش کرده اند. با این حال بسیاری از صاحب نظران، پارس یا همان پرشیا را هنوز هم موفق ترین محصول فیس لیفت شده در ایران می دانند.

پژو پارس معمولی(پرشیا)

این خودرو اولین فرزند از این خانواده است که در سال ۷۹ عرضه شد. در سال های اول عرضه پارس عده ای به اشتباه فکر می کردند این خودرو از ۴۰۵ قوی تر است که تصور درستی نبود زیرا۴۰۵ و پرشیا (نام خودرو در آن سال ها) از نظر فنی دقیقاً مشابه هم بودند. این خودرو در ابتدا با پیشرانه XU7 که محصول گروه پژو– سیتروئن است ساخته شد. این پیشرانه تنفس طبیعی با ۸ سوپاپ و حجم ۱٫۸ لیتر می توانست ۹۷ اسب بخار نیرو در دور موتور ۶۰۰۰ تولید کند. در سرسیلندر آن یک میل سوپاپ وجود داشت و گشتاورش هم به ۱۴۸ نیوتن متر در دور ۳۵۰۰ می رسد. ECU مورد استفاده در این خودرو مدل SL96 SAGEM بود.

پارس ۱۶ سوپاپ

پارس ۱۶ سوپاپ از نظر فنی با مدل قبلی یعنی پرشیا تفاوت هایی داشت. پیشرانه این خودرو همان نمونه ۱٫۸ لیتری بود که در سرسیلندرش به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استفاده شده است تا سوپاپ های این خودرو را که دو برابر مدل قبلی یعنی ۱۶  عدد بودند را به حرکت درآورد. به دلیل تنفس بهتر موتور و بالا رفتن راندمان حجمی در این مدل قدرت به ۱۱۰ اسب بخار افزایش یافت و گشتاور هم در دور ۴۲۵۰ به ۱۵۵ نیوتن متر رسید. از این موتور سایپا  نیز بر روی مدل زانتیا  استفاده کرد از این رو این نمونه ها به موتور زانتیایی که در بین مردم شهرت دارند. این خودرو آپشن خاصی نداشت و از دیگر موارد می توان به ترمزهای عقبش که دیسکی شدند اشاره کرد. این خودرو در سال ۸۲ به تولید رسید و بسیار هم مورد توجه ارگان های دولتی قرار گرفت. این مدل از نظر ظاهری با پرشیا تفاوتی نداشت و فقط مشاهده دیسک ترمز عقب و شیلنگ های دوگانه ترمز دیسکی عقب بر روی اکسل عقب است که راه تشخیص را هموارتر می کرد.

منبع : پژو پارس

پشت فرمان جک جی ۵

خودروهای «مدل ۱۵۰۰» دستی دارای تودوزی هایی با رنگ روشن بوده اند که کمپانی «کرمان موتورز» در خودروی «جی ۵» به جای آن تودوزی های روشن از تودوزی های تیره برای این خودرو استفاده کرده است این موضوع سبب گشته است که با وارد شدن به درون این خودرو با ظاهری تازه و جدید مواجه شویم .

در خودروی «جک جی ۵» نوید وجود پایداری مناسب مشاهده می گردد چرا که اندازه لاستیک این خودرو نسبت به خودروی «لیفان ۶۲۰۰» پهن تر می باشد و علاوه بر آن ارتفاع ۱۷۷ سانتی از سطح زمین هم باعث شده است که پیش بینی شود که پایداری خودروی «جک جی ۵» مناسب خواهد بود .

پشت فرمان « «J5پیش از هر چیز این حس را القا می‌کند که آیا این اتاق متعلق به یک خودرو ۵۵ میلیونی است‌؟ بله، در ظاهر این حس تا مدتی پایدار خواهد بود اما اگر در هر خودرو چینی بعد از تفکر دستی به سر و روی اتاق بکشید، از گفته‌تان پشیمان می‌شوید اما در «J5» همه بخش‌ها اینگونه نا‌‌امید‌کننده نیستند‌.

چرم و متریال استفاده شده در اتاق در بیشتر قسمت‌های داشبورد و روی در‌ها کیفیت خوبی دارند و به هیچ وجه احساس خشکی به شما دست نمی‌دهد‌.

روکش چرم صندلی‌ها و فرمان نیز در نگاه اول خود را با کیفیت نشان می‌دهند اما از آنجایی که هیچ دستگاهی برای سنجش کیفیت این تودوزی وجود ندارد، بهتر است بعد از استفاده طولانی‌مدت به بررسی آنها بپردازیم‌.

در سمت چپ فرمان سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها با نشان دادن نور سبز روی هر ۴ لاستیک از مناسب بودن وضعیت تایر‌ها خبر می‌دهد و سیستم صوتی نسبتا بزرگ که در میانه کنسول جای گرفته با ورودی‌USB و ۶ بلند‌گو پشتیبانی می‌شود.

مجموعه نمایشگر‌های پشت فرمان با ملودی رنگ آبی در ۳ قاب دایره‌ای بیشتر یادآور خودرو‌های جدید ژاپنی  و کره‌ای است‌. کامپیوتر سفری این خودرو علی‌رغم طراحی بزرگ بیانگر اطلاعات کاملی نظیر مصرف سوخت و یا فاصله قابل پیمایش نیست‌.

کیفیت تجهیزات کلی اتاق در وضعیت ایده‌آل خودرو‌های لوکس قرار ندارند اما در مقایسه با دیگر خودرو‌های چینی وضعیت قابل قبولی دارند‌.

دسته دنده بزرگ به همراه کلید آزاد‌ساز آن قابلیت تعویض به صورت دستی را نیز دارند‌. روی این گیربکس ۴ سرعته هیچ خبری از کلید‌های حرکت روی برف یا رانندگی اسپرت نیست اما J5 اتوماتیک شما را برای رانندگی اسپرت نا امید نمی‌کند چرا که کات‌آف موتور آن روی دور ۵۰۰۰ انجام می‌شود و با خیال راحت می‌توانید تا دلتان می‌خواهد آن را بتازانید و از هر گونه کات‌آف زیر ۵۰۰۰ دور در دقیقه که درلیفان ۶۲۰۰ دیده می‌شود، در امان باشید‌. مصرف اعلام شده توسط رسانه‌های چینی برای این خودرو ۷٫۶ لیتر در سیکل ترکیبی است که البته به نظر می‌رسد در حقیقت رقمی حدود ۵۵ باشد که در طول مدت آزمایش امکان محاسبه آن در غیبت کامپیوتر سفری نبود و البته نحوه رانندگی با خودرو نیز نمی‌توانست عدد دقیقی را به ما نشان دهد‌.

تجهیزات

در مقایسه با مدل گیربکس دستی‌، تنها تفاوت ظاهری J5 اتوماتیک در رینگ‌های این خودرو مشخص است‌. چراغ‌ها در جلو و عقب‌ هالوژنی هستند و ۴ شیشه و آینه‌های جانبی به صورت برقی کنترل می‌شوند‌. سیستم صوتی با ۴ بلندگو در مدل دستی به ۶ بلند‌گو در مدل اتوماتیک افزایش پیدا کرده که در طول آزمایش کیفیت خوبی از آن به گوش می‌رسید‌.

بر‌خلاف مدل دستی تنظیم ۴ جهته صندلی جلو در مدل اتوماتیک به قابلیت تنظیم ۸ حالته افزایش پیدا کرده و همچنین سیستم کنترل فشار باد تایر‌ها TPMS و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز به امکانات این خودرو افزوده شده‌اند‌.

سانروف نیز یکی دیگر از آپشن‌هایی است که در مدل اتوماتیک به چشم می‌خورد‌. به صورت کلی در مقایسه با مدل دستی در J5 اتوماتیک مشتریان تعداد زیادی از آپشن‌های کارا و جدید را در کنار ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر و یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته به دست می‌آورند که قطعا ارزش پرداخت ۱۱ میلیون‌تومان اضافه بها را دارد و البته در بازار جایگاه امگرند ۷ اتوماتیک ۷۱ میلیونی را نیز به شدت به خطر می‌اندازد چرا که تفاوت عمده‌ای در بخش امکانات و مشخصات فنی این دو خودرو نمی‌توان یافت اما اختلاف قیمت این دو خودرو به حدود ۱۶ میلیون‌تومان می‌رسد

 منبع : کرمان خودرو