دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

اطلاعاتی در خصوص سیستم روغن کاری پژو پارس

بررسی سیستم روغن کاری «پژو پارس» :

اگر برای خودروی «پژو پارس» روغن مناسب انتخاب شود باعث افزایش یافتن عمر  موتور خودرو می گردد و همچنین میزان مصرف سوخت هم در خودرویمان کاهش خواهد یافت.

اگر هنگام خرید روغن موتور از یک روغن موتور مناسب استفاده نماییم مزایای زیر را به همراه خواهد داشت :

  1. نقطه جوش بالا
  2. کاهش سایش قطعات
  3. کارکرد مثبت و طولانی مدت
  4. عدم آلودگی محیط زیست
  5. جلوگیری از اکسیداسیون موتوری

کیلومتر کارکردی اتومبیل تعیین کننده بهترین زمان عوض کردن روغن می باشد .

روغنی که در موتور خودروی «پژو پارس» مورد استفاده قرار می گیرد دارای مشخصه  های زیر می باشد :

درجه گرانروی SAE 20 W 50 با کیفیت و سطح کارایی API SJ است. حجم روغن موتور مورد نیاز با فیلتر ۴،٨۵ لیتر است

البته کیلومتر خودرو نشان دهنده مسیر سپری شده است و باید دانست روغن موتور در خودروهایی شهری به دلیل وجود ترافیک و پرفشار بودن موتور روغن زودتر خراب می شود در صورتی که کیلومتر ثبت شده برابر زمانی است که خودرو بدون ترافیک حرکت میکرد.
هنگام چک کردن روغن خودرو توسط گیج، موتور باید خاموش باشد و خودرو در سطح صافی قراربگیرد، سپس گیج را پاک کنید و در قلاف خود قرار دهید. باید روغن تاخط بالایی باشد و اگر روغن کم شود از خط پایین کمتر نشود.
روغن به مرور زمان از رنگ شفاف کهربایی یا سبز خود به حالت تیره و سیاه درمیآید و نه تنها سیاه شدن رنگ دلیل بد بودن آن نیست بلکه نشان دهنده کارکرد درست روغن است ، روغن هیچگاه سفید یا شیری رنگ نشود زیرا علامت قاطی کردن آب با روغن است.
به یاد داشته باشید خروج دود آبی از اگزوز نشانه روغن سوزی است.
سرعت زیادخودرو، رانندگی پر بار، ترافیک سنگین، رانندگی در سرما قبل از گرم شدن موتور، خاموش و روشن کردن موتور به ویژه در سرما، رانندگی در هوائی مرطوب و پرگرد و غبار باعث کاهش عمر روغن می شود.

سیستم خنک کاری پژو پارس
آب کم کردن در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود. معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی درب رادیاتور زیاد است سعی کنید در طول رانندگی به آمپر آب توجه کنید. بالا رفتن آمپر آب علتی دارد که باید بر طرف شود. موتور پارس بنا به ارتفاع بیشتر نسبت به رادیاتور نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچگاه هنگام گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید.
آمپر آب به ۵ قسمت تقسیم می شود که از حالت C یعنی سرد تا به حالت H یعنی گرم مشخص شده است. آب به کمک ترموستات که مانع خروج آن از موتور به رادیاتور می شود زود گرم می شود و درجه آب به حالت وسط آمپر می رسد در این حالت ترموستات باز شده و آب خنک می شود و اگر آب گرم تر از حد نرمال شود فن رادیاتور روشن شده و رادیاتور و آب را خنک می کند.
در سیستم خنک کاری میزان دما توسط یک سنسور سنجیده شده و به قسمت ECU اطلاع داده می شود سپس واحد پردازش با مقایسه این دما با مقدارهایی که در واحد حافظه خود از قبل توسط استانداردهای معرفی شده توسط طراح موجود است، فرمانی را به پایه های مناسب مدار مجتمع ارسال می کند و رله مناسب توسط فرمان واحد پردازش فعال شده و با فعال شدنش رله و مدار فن شروع به کارمی کند به این بوسیله کنترل بیشتر و بهتری را در زمان خاموش و روشن بودن فن ها خواهیم داشت.
در این سیتم از دو فن استفاده شده که با توجه به شرایط متفاوت دمای موتور راه اندازی شده و با دور مناسبی جهت خنک کاری رادیاتور توسط کنترل رله ها بکار میروند.

منبع : پژو پارس 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.