در دی ماه سال 1382 زلزله ای در شهرستان بم به وقوع پیوست که به دنبال این حادثه کودکانی بی سرپرست بر جای ماندند
در این راستا کمپانی سایپا با توجه به سیاست هایی که در پیش دارد و همچنین اهداف انسانی که این شرکت در پیش گرفته است برای کمک به مردمان آسیب دیده این شهرستان کارهایی را انجام داد که از جمله آن کمک نمودن به امور خیریه و همچنین ساختن یک مجتمع برای نگهداری از کودکان بی سرپرست بم می باشد که با هماهنگی کمپانی سپهر بم صورت گرفته است .
این پروژه با سرمایه ای در حدود 3000 میلیون ریال در زمینی با زیربنای حدود 900 متر در منطقه بم قدیم اجرا شد . مجتمع ساختمانی نگهداری کودکان بی سرپرست بم شامل دو ساختمان دو طبقه مجزا می باشد که در شمال و جنوب زمین واقع است
مابین دو ساختمان ، حیاطی روباز می باشد . دو ساختمان مذکور با کریدوری به عرض 2 متر و به طول 5/13 متر به یکدیگر منتقل می شوند . همچنین در شمال زمین (شمال ساختمان شمالی) حیاطی نواری به عرض 2 متر و طول 22 متر نیز طراحی شده است .
لازم به ذکر است پروژه مذکور در اواخر سال 85 خاتمه یافته و به موسسه سپهر بم تحویل شده است .
مسئولیت های اجتماعی :
باتوجه به نقش اساسی و مهم سهامداران و ذی نفعان در یک بنگاه اقتصادی، گروه سایپا نیز به این مهم توجه خاصی نشان داده و برآن است تا مسئولیت های اجتماعی خود را در قبال تمامی ذی نفعان در 4 گروه، جامعه، مشتریان، دولت و سهامداران به نحو احسن ایفا نماید. برای گروه جامعه سه آیتم حفظ محیط زیست،کاهش آلایندگی و مدیریت بهینه سوخت خودروها مد نظرقرار گرفته شده است. برای گروه مشتریان نیز تولید محصول با کیفیت و ایمن، خدمات پس از فروش با کیفیت، قیمت مناسب و تنوع محصول مد نظر می باشد. در گروه دولت نیز نگاه ارتقاء محصولات در راستای انطباق با استانداردهای 55 گانه دنبال می شوند و در گروه سهامداران نیز با نگاه انتفاعی به هزینه کمتر و سود بیشتر دقت می گردد.
منبع : سایپا
در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید. در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود. در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریمهای علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژوروابطش را با ایران خودرو قطع کرد. در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال) که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸٬۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.
گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در ۱۲ مهرماه سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی و حسن خیامی با هدف تأسیس و ادارهٔ کارخانجات به منظور تولید و تهیهٔ انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایهای در حدود ۱۰ میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد.
این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ میگردید بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانههای دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکتهای فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینههایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
گروه صنعتی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانهاست که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص دادهاست. این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق) واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و بابل نیز دارای پایگاههای تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.
منبع : ایران خودرو
با همکاری دو کمپانی پژو و ایران خودرو ۵ امین نسخه از خودروی پژو ۲۰۶ تولید شده است این خودرو با نام پژو آریان و یا پژو ۲۰۶ اس دی در میان مردم معرفی شده است
علتی که سبب شد تا خودروسازان به سمت این اتوموبیل بروند کم بودن حجم صندوق عقب پژو ۲۰۶ بود . این خودرو در سال ۲۰۰۶ معرفی گردید حجم صندوق عقب پژو ۲۰۶ اس دی معادل ۳۸۵ لیتر می باشد
این اتوموبیل به کشور های ترکیه و الجزایر و روسیه از طریق ایران ارسال می گشت .
نام اس دی (SD) برگرفته از واژه سدان (sedan) میباشد. این خودرو یکی از محصولات شرکت ایران خودرو واقع در تهران است و در تیپهای مختلفی به بازار وارد شد و با توجه به تیپ و آپشن استفاده شده در خودرو در قیمتهای مختلفی مورد خرید و فروش واقع میشد. تولید این خودرو در اکتبر ۲۰۰۸ در آمریکای جنوبی و با نام “Passion 207” آغاز گردید. همچنین در بازارهای چین و مالزی این خودرو با نام ۲۰۷ به فروش رسید.
پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است که به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری و هچنین گزینههای گوناگون و فراوان در سراسر جهان طرفداران زیادی داشت و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه میشد.
اگرچه در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با تغییر در چهره، با نام +۲۰۶در اروپا از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت.
منبع : پژو 206
قیمت اتوموبیل هیوندا سوناتا ۲۰۱۶ :
نقطه شروع قیمت خودروی سوناتا هیبرید لیمیتد از مبلغ ۳۰۹۲۵ دلار می باشد .
آپشن های هیوندا سوناتا هیبرید لیمیتد به قرار زیر می باشد :
قیمت مدل لیمیتد Ultimate Package این خودرو ۴۵۰۰ دلار گران تر شده و دارای هشدار تغییر مسیر، هشدار برخورد از جلو، کمک نور بالای خودکار، سنسورهای پارک عقب، سانروف پانورامیک، قاب شیشه های بسیار براق، کروز کنترل هوشمند، ترمز پارک الکترونیکی، روشنایی داخلی LED، سیستم صوتی پرمیومی اینفینیتی، سیستم ناوبری ۸ اینچی، تکنولوژی رادیوی HD و SiriusXM Travel Link با مدت اعتبار ۹۰ روز است.
امروزه نرخ سوخت در انواع وسایل نقلیه ی برقی پایین است. گاز ارزان قیمت برای استفاده در شاسی بلندها و کراس اوورها مشتری زیادی دارد در حالی که با وجود کارآمدتر بودن سوخت هیبریدی و پلاگین کمتر از این سوخت استفاده میشود. این محیط مناسبی برای ورود این دو مدل هیبریدی نیست.قیمتها در حال بالا رفتن هستند. این گفته ی مایکل اوبراین معاون رئیس جمهور است که در طرحها و برنامه های هیوندا شرکت دارد. هیچ اقتصاددانی چیزی غیر از این امر را نشان نخواهد داد و این تنها یک مورد از آن است.البته هیوندا تابستان امسال دو مدل جدید سوناتای خود (هیبریدی و پلاگین هیبرید) را به بازار وارد خواهد کرد.
هیوندای سوناتا هیبریدی که برای سال ۲۰۱۶ به روز شده دارای موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر متصل به یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی و قدرت کلی ۱۹۳ اسب بخار است.علیرغم تغییرات و اصلاحات اعمال شده برای این خودرو قیمت آن مشابه مدل ۲۰۱۵ باقی مانده است. نیرومحرکه هیبریدی این خودرو به گیربکس اتوماتیک شش سرعته متصل است و این مدل به صورت استاندارد با رینگ های ۱۶ اینچی، چراغ های عقب LED، آینه های کناری گرم شونده، شیشه کنترل نور خورشید و روکش های پارچه ای ارائه می شود.
انواع مدل هیوندا سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۶
دو کلاس سوناتای هیبریدی تمامی امکانات و ویژگیهای سرگرم کننده ی خود را طی چند سال گذشته ارتقاء داده است. در حال حاضر هریک از آنها بیش از ۱۷ لیتر در صد کیلومتر به صورت ترکیبی صرفه جویی دارند به همین علت، هیوندا کاملاً روشن است که در اولویت لیست خرید قرار گیرد.
مشخصات فنی و موتوری هیوندا سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۶
ترکیب قبلی ۴/۲ لیتری “تتا II” چهار سیلندر برای یک “Nu” ۲ لیتری با تزریق مستقیم سوخت زوج، با اندازهای کوچک، سبک و حداکثر قدرت با توان ۳۸ کیلو واتی موتور الکتریکی میباشد. اما مانند مدل هیبریدی قدیمی، به جای CVT، تمام کارهای آن از طریق سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک اجرا می شود و این خبر خوبی است. گذشته از سوبارو WRX، یک گیربکس CVT داریم که عملکردی به خوبی یک گیربکس اتوماتیک واقعی ندارد.
منبع : سوناتا هیوندا
طبق اخبار ارایه شده توسط ایسنا : یک قانونی وجود دارد که بر طبق آن خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آن ها بگذرد باید از چرخه تولید بیرون روند بر این اساس رییس سازمان ملی استاندارد گفت اتوموبیل سازان در برنامه خود قصد خارج نمودن خودروهای پژو ۴۰۵ و همچنین پراید را دارند .
با وجود آنکه درگیری ها بر سر توقف تولید اتوموبیل های بالای ۱۰ سال کماکان هست نیره پیروزبخت بیان داشت : این که یک اتوموبیل از چرخه تولید باز بایستد نیازمند یک برنامه ریزی خیلی خوب و دقیق می باشد در این خصوص سازمان استاندارد نظر خود را داده است و وزارت صنعت و معدن و تجارت هم در حال بررسی کردن می باشد .
وی افزود: در راستای برنامهای که براساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال تولید را در خود دیده است، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ نیز از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهد شد.
رییس سازمان ملی استاندارد درباره اقدامات خودروسازان در این باره بیان کرد: در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی اینکه زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.
پیروزبخت درباره موضوع استاندارد خدمات پس از فروش گفت: موضوع خدمات پس از فروش خودروسازان استانداردهایی دارد که موارد لازم نوشته شده و به خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است، اما از آنجاکه اجرای استانداردها به تنهایی در اختیار ما نیست، سازمان استاندارد نمیتواند روی تمام آنها نظارت کند، ولی نظارت لازم در قسمتی که به سازمان استاندارد مربوط است صورت میگیرد. همچنین پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره خدمات پس از فروش خودروسازان بسیار جدی اعمال میشود.
از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سیسی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیدهاست. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذفشده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شدهاست، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.
بررسیهای بعملآمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ میبایست ۳۵ قطعه بهکلی تغییر مییافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته میشد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.
کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) بهعنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.
یکی از موفقترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل بهعنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و بهطور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایراناست.
بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.
از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن)
همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتیکه در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریضتر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابلتوجهی باشد و اینگونه باعث میشود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی بهشکل تخممرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش میشود و از آسیب بیشتر جلوگیری میشود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی درپراید قابل مشاهده است.
منبع : پژو 405