اتومبیل نسبتا ارزان قیمت «تیبا» محصول شرکت خودروسازی «سایپا» را در سال 1388 رونمایی کردند ولی متاسفانه 19 ماه به طول انجامید تا این خودرو را روانه بازارهای کشورمان کنند .
یکی از مسائل و مشکلاتی که در خصوص خودروی «تیبا» وجود داشت مساله نام این اتومبیل بود که با مشکلاتی روبه رو گشت .
کمپانی «سایپا» خودروی «تیبا»ی خودرو را بر روی نسخه ارتقا یافته خودروی «پراید» قرار داده است . در واقع اگر خودروی «تیبا» را از بعد اندازه مورد بررسی قرار دهیم مشاهده می نماییم که این خودرو اندازه ای بین خودروی «پراید» و «ریو» دارد .
ظاهرا «تیبا» در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همان گونه که انتظار میرفت همه این تیپ ها در مشخصات فنی خود یکساناند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.
المان های طراحی تیبا چندان چشم نواز نیستند و میگ ویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود!
طبق یک فلسفه قدیمی « زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از اینها هم میشد آن را طراحی کرد اما …
ورود به کابین . . .
حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلی های ریو را دیده اند! رودری ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد.
هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا افتادن آن در طول زمان محتمل است.
وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا بدتر از آن هم نخواهد بود).
منبع : تیبا
خودروی «سراتو» محصول کمپانی «کیا» در مدل ۲۰۱۶ خود از بعد ایمنی در شرایط خیلی خوبی به سر می برد و به راحتی می توان گفت که موفق شده است کیفیت قابل قبولی را برای خود محیا سازد.
همان طور که گفته شد این خودرو تجهیزات ایمنی خوبی را دارد ولی باز با این حال متاسفانه این خودرو در تست تصادفی که داده است تنها موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی شده است این موضوع در حالی است که می توانست خیلی بهتر از این حرف ها عمل کند و امتیاز بیشتری را می توانست کسب کند .
از این رو این گونه گفته می شود که رقیب هایی که برای این خودرو وجود دارند توانسته اند امتیاز های بیشتری را کسب کنند برای مثال می توانیم خودروی «فورد» را ذکر نماییم .
البته «کیاسراتو» مدل ۲۰۱۶ توانسته ۵ ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAPP دریافت کند.این خودرو در مدل ۲۰۱۶ خود از ۶ کیسه هوا پشبانی می کند.
اگر بخواهیم به امکانات این خودرو به صورت خلاصه اشاره کنیم باید گفت که کیا سراتو دارای ویژگی های فرمان گرم شونده,چراغ های جلوی زنون,صندلی های عقب گرم شونده,صندلی راننده دارای تهویه و سیستم اطلاعاتی تفریحی با صفحه ی لمسی عالی است که در آخر به صورت ریز به همه آنها پرداخته شده است.
وجود سیستم VSM یامدیریت تعادل خودرو در کیا سراتو ۲۰۱۶مدیریت تعادل خودرو، به طور مثال اگر راننده در سطح لغزنده به صورت ناگهانی ترمز کند یا شتابگیری کند، VSMM از خارج شدن خودرو از مسیر جلوگیری میکند.
سیستم کنترل پایداری یکی از مهم ترین ویژگیهای خودروهای مدرن امروزی است که در حقیقت عبارت از کنترل تعادل و حفظ مسیر صحیح خودرو در پیچ و خم و ناهمواریهای جاده به خصوص در شرایط نامساعد است.در حقیقت این سیستم بدین منظور طراحی شده است تا راننده یک وسیله نقلیه بتواند در یک روز برفی یا جاده یخ زده همچنان قادر باشد تا کنترل وسیله نقلیه خود را به طور صحیح در دست داشته باشد.
وجود سیستم (Electronic Stability Control) درکیا سراتو ۲۰۱۶ : این سیستم به طور دائم جهت حرکت و فرمان پذیری خودرو را طی رانندگی کنترل می کند و همواره در حال مقایسه مسیر مقصد راننده با مسیر واقعی خودروست. وقتی که میزان قابل ملاحظه ای از عدم فرمان پذیری توسط سیستم کنترل پایداری تشخیص داده شود، این سیستم وارد عمل می شود.
وقتی که این سیستم، عدم فرمان پذیری مناسب را در خودرو تشخیص می دهد، به طور هوشمندانه، خودرو را با استفاده از ترمزها کنترل می کند. در این سیستم، ترمزها به صورت مجزا به چرخ ها اعمال می شوند. در برخی انواع پیشرفته تر، کنترل پایداری خودرو با کاهش موقت نیروی موتور نیز انجام می شود. البته باید توجه داشت که این سیستم تأثیری بر توانایی و عملکرد خودرو در پیچ ندارد و فقط کنترل پایداری اتومبیل سر پیچ های تند را کنترل می کند.
منبع : سراتو کیا
یکی دیگر از خودروهایی که مردم خیلی به سمتش می روند و طرفدار پروپاقرص چندین و چند ساله آن هستند اتومبیل «پژو پارس» محصول کمپانی «ایران خودرو» است . خودروی «پژو پارس» سالیان سال است که در حال تولید شدن است و با گذشت این همه سال ولی باز هم طرفداران زیادی برای آن در این بازار خودروی کشورمان وجود دارد .
این خودرو را در چند نسخه به مردم تحویل داده اند البته همه مدل ها و نسخه های آن تفاوت ظاهری چندانی با هم ندارند! در این بین یکی از نسخه ها اتومبیل «پژو پارس LX» است که در این مقاله می خواهیم قیمت آن را بیاوریم :
«پژو پارس LX TU5» در بازار : ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
«پژو پارس LX TU5» در نمایندگی : ۳۳ میلیون و ۶۰۵هزار تومان
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ABS – EBD |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده |
سیستم صوتی | بلندگوی عقب – آنتن اکتیو |
دیگر تجهیزات | چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – آینههای جانبی برقی راهنمادار – آینههای جانبی تاشونده اتومات – شیشههای سولارو ضداشعه UV – قفل میکروسوییچی دربها – سنسور ایمنی دنده عقب – قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی – تنظیم برقی پشتی صندلی – بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق – شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب – پاور ویندوز مجهز به آنتی ترپ – قطعات دکوراتیو طرح چوب جدید – رودری بهینه – داشبورد تریم بژ – جلوآمپر جدید – دماسنج روی داشبورد |
حتما شما هم با شنیدن نام خودروهای بی اذیت و آزار نام دو خودروی «ورنا» و «آوانته» در ذهنتان تداعی می شود .
این دو خودرو در میان خودروهای بی کیفیت آن زمان خیلی طرفدار داشت ولی متاسفانه پس از یک مدت تولید آن ها را متوقف کردند و مردم را از داشتن اتومبیل هایی بی دردسر و با کیفیت محروم ساختند .
به دلیل وجود تحریم ها این خودروسازان کره ای نمی توانستند خودروهای جانشینی برای این دو اتومبیل برای کشور ما بفرستند ولی این بار کشور چین بود که با ارائه کردن خودرویی الحق با کیفیت توانست نیاز مردمان ما را تا حدی تامیین کند .
به دنبال این موضوع شرکت «کرمان موتور» به سراغ برند «گریت وال» رفت و اتومبیل «ولیکسc30» را روانه بازار خودروی ما کرد .
«ولیکس» خودرویی چینی است خودرویی که توسط برند «گریتوال» چین تولید میشود و در حدود یکسال پیش توسط شرکت راین به بازار ایران معرفی شد.
شرکت گریت وال یکی از بزرگترین شرکتهای چینی تولیدکننده خودرو است که از سال ۱۹۷۶ به ساخت خودرو مشغول است.
این شرکت در سال ۲۰۱۰ بزرگترین تولیدکننده خودروهای شاسیبلند SUV در چین بود. اما با وجود تخصص بیشتر در تولیدات SUV سایر کلاسهای خودرو نیز در سبد تولیدات این شرکت قرار دارند. از جمله ولیکس C30 که یک سدان کوچک خانوادگی است.
این خودرو برخلاف دیگر خودروهای نه چندان با کیفیت چینی از کیفیت خوبی برخوردار است این در حالی است که حتی دارندگان آن نیز این موضوع را تصدیق میکنند.
از اینرو در بازار خرید و فروش هم بیاقبال نبوده و حرفهایی برای گفتن دارد. هر چند شاید تاکنون تعداد کمی از آن را در خیابانها دیده باشیم چرا که تولید آن محدود بوده و همچنین تبلیغاتی نیز در مورد آن صورت نگرفته بود. ولیکس در حال حاضر توسط خودروسازان راین در بم مونتاژ شده و در سال آینده تیراژ تولید آن نیز افزایش مییابد.
مشخصات فنی
voleex c30 از موتوری چهار سیلندر با ۱۶ سوپاپ بهره میبرد. این موتور ۱۵۰۰ سیسی حجم داشته و قادر به تولید ۱۰۴ اسببخار قدرت است. همچنین گشتاور این موتور ۱۳۸ نیوتنمتر در ۴۲۰۰ دور بر دقیقه بوده و ۱۱۴۵ کیلوگرم وزن از شتابگیری مناسبی برخوردار است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو حلقوی مارپیچ مجزا با ستون مکفرسون و در عقب نیز یک تکه با فنر حلقوی است بر روی voleex c30 دو نوع گیربکس قابل نصب بوده که یکی پنج سرعته دستی و دیگری cvt است که قدرت انتخاب برای مشتریان را بالا میبرد.
البته این موضوع را باید یادآور شوم که نمونه اتوماتیک این خودرو هنوز راهی بازار ایران نشده و این طور که گفته میشود سال آینده با گیربکس اتوماتیک نیز عرضه خواهد شد. این خودرو استاندارد آلایندگی یورو۴ را پاس کرده است و مصرف سوخت پایینی دارد مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی در حدود شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با باک ۴۰ لیتری این خودرو متناسب است.
منبع : کرمان خودرو
در سال 1389 بود که شاهد فروش بسیار خوب اتومبیل «ام وی ام X33» سری اول بودیم . مشاهده فروش خیلی خوب این خودرو خبر از آن می داد که قرار است چینی ها بازارخودروی کشور ما را احاطه کنند.
در اواخر دهه 80 در کشور ما بازارخودرو به یک بازار فوق العاده بی تنوع و یک نواخت تبدیل شده بود و خودروی «MVMX33» سری نخست در آن میان پا به عرصه خودرویی گذاشت و با قیمت نسبتا پایینی که در آن دوران داشت موفق شد که توجه افراد زیادی را به سوی خود جلب نماید .
اما خودروسازان ایرانی نه تنها از فروش خوب «X33» درس نگرفتند، بلکه حتی با جنبش شاسی بلند سواری جهانی نیز همراه نشدند و حالا پس از گذشت قریب به 6 سال از عرضه اولیه X33 ، تاکنون شاهد معرفی یک کراس اوور شاخص توسط ایران خودرو و سایپا نبوده ایم.
جالب تر آنکه دو خودروساز بزرگ کشورمان به جای تلاش برای رقابت با خودروسازان چینی، خود نیز به جمع مونتاژگران محصولات سرزمین اژدهای زرد پیوسته اند و در یکی دوسال اخیر با سرعتی لاکپشت وار محصولاتی نظیر هایما S7 و چانگان CS35 را به بازار معرفی کرده اند.
در مقابل اما کمپانی چری چین و نماینده ایرانی اش (مدیران خودرو)، تحولاتی برق آسا را تجربه می کنند و هفته گذشته دومین فیس لیفت از X33 را در بازار ایران قیمت گذاری کردند.
X33 S نسبت به فیس لیفت قبلی، برخی تغییرات در چراغ های جلو، جلوپنجره، رینگ و اضافه شدن نوارهای کرومی در نمای جانبی را تجربه می کند و در داخل اتاق نیز به داشبوردی کاملا جدید و آپشن های رفاهی بیشتر نظیر مانیتور 8 اینچی لمسی و دوربین دنده عقب و …مجهز شده است.
نمونه فول این خودرو علاوه بر این موارد احتمالا با رنگ متضاد بدنه (سقف و بدنه دو رنگ) عرضه خواهد شد.
اما جالب ترین تغییرات X33 S به مسائل فنی مربوط می شود، جایی که مهندسان چری مجددا تلاش کرده اند تا به وسیله تست در اتاق صدا، عایق کاری بدنه را اصلاح کنند تا نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین در حدود 6 دسیبل کاهش یابد.
همچنین برای اصلاح مصرف سوخت، مُد رانندگی ECO به بخش های نرم افزاری موتور و گیربکس افزوده شده که با کاهش دور موتور در مواقع غیر الزامی، زمینه کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات فنی را به وجود می آورد.
مسئولین فنی مدیران خودرو معتقدند که به لطف اصلاحات نرم افزاری، شتاب گیری اولیه این مدل بهبود یافته و لمس سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حدود 13.0 ثانیه پس از آغاز حرکت ممکن می شود.
از طرف دیگر کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین نیز بهبود یافته و با توجه به قیمت حدود 75 الی 77 میلیونی خودرو (بسته به تیپ و آپشن) و سایر خودروهای موجود در بازار، می توان کیفیت کابین X33 S را قابل ملاحظه دانست.
منبع : ام وی ام