آن گونه که در آذر ماه کمپانی (ISQI) یا همان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش های خود آورده است اتومبیل «رنو ساندرو» که محصول کمپانی «پارس خودرو» است در میان خودروهای هم رنج قیمتی اش با کیفیت ترین خودرو شناخته شده است .
بنابر گزارش ارائه شده توسط «سایپا» نیوز :
در واقع اتومبیل «رنو ساندرو» موفق گردیده است در آخرین ارزیابی که کمپانی بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عمل آورده است بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است .
در این ارزشیابی مذکور تعداد ۱۷ اتومبیل تولید داخل مورد ارزیابی قرار گرفتند و خودروی «رنو ساندرو» موفق شد که ۴ ستاره ایمنی را کسب کند و باز هم صدرنشین خودروها گردد .
بنابراین گزارش؛ در بخش خودروهای سواری در بازه قیمتی ۲۵۰تا۵۰۰ میلون ریال، بالاترین امتیاز کیفی که شامل ۴ ستاره از مجموع ۵ ستاره میشود به خودروی «رنو ساندرو» رسیده است تا مانند همیشه با برتری مطلق جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد.
به این ترتیب ساندرو از ابتدای تولید تا کنون رکوردار حضور در صدر جدول با کیفیت ترین خودروهای کشور است.
گفتنی است؛ این خودرو در پیشرفته ترین خط تولید خودرو در کشور که در شرکت پارس خودرو قرار دارد، تولید می شود. ساندرو بر روی پلتفرم B90 رنو ساخته شده که دارای پیشرانه K4M با حجم ۱٫۶ لیتر و قدرت ۱۰۵ اسب بخار است.
پارس خودرو یکی از شرکت های گروه سایپا و از کیفی ترین خوردوسازان کشوراست که پیشرانه محصولاتش مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ ساخته می شود، و بر همین اساس این شرکت به عنوان خودروساز سبز کشور شناخته شده است.
رنو ساندرو اتوماتیک خودرویی است که پس از برجام و با همکاری نیسان و پارس خودرو تولید شد. رنو ساندرو در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک عرضه می شود که در این صفحه نمونه ساندرو اتوماتیک نمایش داده شده است.رنو ساندرو در بازارهای جهانی با برند داچیا عرضه می شود و در بازار ما تحت عنوان رنو تولید می شود. رنو ساندرو از نظر تجهیزات نسبت به رقبا در سطح پایین ترین قرار دارد ولی از نظر کیفیت نسبت به آنها در رده بالاتری قرار می گیرد.
مشخصات فنی | |
موتور | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور | ۱۵۹۸سی سی |
حداکثر قدرت | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | ۴ دنده خودکار |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۱٫۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
وزن | ۱۱۴۶ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | ۴۰۲۰ طول – ۱۷۴۶ عرض – ۱۵۳۴ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | ۲۵۸۸ میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | ۹٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | ۵٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
استاندارد امنیت | EURONCAP4 |
میزان تولید CO2 | ۱۵۸ گرم در هر کیلومتر |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز |
کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | کنترل سیستم صوتی زیر فرمان – سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو) |
دیگر تجهیزات | رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی – سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی – چراغ مه شکن جلو – آینه های جانبی همرنگ بدنه |
متاسفانه خودروی «سمند» نسبت به قیمتی که برای خریداران رقم زده است کارایی و کیفیت ندارد در ذیل بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت :
بنابر گزارش ارائه شده توسط جام نیوز :
ما کماکان در شرایط و موقعیتی هستیم که برای تولید نمودن یک اتومبیل به شدت به خارج از کشورخودمان نیاز داریم و به عبارت دیگر وابستگی شدید به خارج جهت ساخت یک خودرو برای ما وجود دارد.
این در حالی است که شعارهایی در خصوص تولید خودروی ملی در طی این چهل سال انقلاب زیاد به گوش های ما خورده است .
زمانی وجود نیاز شدید به خارجی ها برای ساخت یک خودرو اثبات شد که افزایش ناگهانی و شدید قیمت خودروها را به گران شدن ارز و وجود تحریم ها و به دنبال آن بالارفتن هزینه های واردات قطعات برای ساخت خودرو نسبت دادند .
حال اینکه اگر در طول این سال ها تمهیداتی اندیشیده می شد تا این صنعت از واردات بی نیاز شده یا واردات به حداقل ممکن می رسید شاهد این نوسانات شدید قیمتی و ارائه خودروهای بی کیفیت به واسطه نبود رقیب و تضعیف بخش خصوصی نبودیم.
نکته جالب اینجاست که قیمت خودروهای ایرانی با توجه به سطح درآمد مردم و کیفیت آن ارزان نیست. بررسیهای مختلف نشان میدهد کلاس خودروهای ایرانی اصولا C و D به پایین است، اما مصرفکننده ایرانی مبلغی که برای خرید آن میپردازد، به اندازه خودرو کلاس «A» است.
بنابراین مصرف کنندگان ایرانی حق دارند به قیمت بالای خودروهای بی کیفیت تولید داخل معترض باشند چرا که در خارج از کشور با همین مبلغ قادرند خودروهایی به مراتب لوکس تر و با کیفیت تر تهیه کنند.
برخلاف نمونههای خارجی، خودروهای ایرانی که در طیف قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان قرار دارند تنوع زیادی ندارند.
یکی از این نمونه ها سمند LX است که تولید آن همچنان با قیمتی حدود ٣٠ میلیون تومان ادامه دارد.
این خودرو با حجم موتور ١۶۴۵ سیسی میتواند مسافت صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١٢ ثانیه طی کند. با این وجود میزان ایمنی آن در مقایسه با خودروهای این فهرست کمتر است. سمند ال ایکس فقط مجهز به دو ایربگ است که با این ویژگی می تواند ۲ امتیاز از ۵ امتیاز ممکن را در این بخش به دست آورد.
یا به عنوان مثال خودروپژو پارس با وجود آنکه در تصادفات آمارصدمات جانی بالایی برای مسافران جلو در بر دارد اما قیمتی بالاتر از سمند برایش تعیین شده است. این خودرو با حجم موتور ١۵٨٧٧ سیسی میتواند صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ١۴,٢ ثانیه طی کند. با این وجود و در کمال تعجب این خودرو ٣۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
منبع : سمند