در گذشته ها وجود «کولر» در یک خودرو به معنای یک آپشن برای آن تلقی می شد و «کولر» را به عنوان یک کالای لوکس در خودرو میدیدند اما در حال حاضر دیگر این گونه نمی باشد .
در واقع هم اکنون سیستم «کولر» در خودرو یک سیستم ضروری محسوب می شود نه یک آپشن لوکس .
وجود «کولر» در یک خودرو به معنای رانندگی کردن همراه با امنیت و آرامش است .
زمانی که خودروی شما مجهز به سیستم « کولر » باشد دیگر وجود گازهای خطرناک و گرمای شدید و گردوغبار و سروصدا در درون کابین خودرو شما نخواهد بود .
احتیاجی به توضیح نیست که هنگامی که اتومبیل شما مجهز به «کولر» باشد، میتوانید با اعصاب آرامتر و راحتتر به رانندگی بپردازید.
سیستم «کولر» اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل کابین تولید برودت دلخواه را مینمایند.
«کولر» اتومبیل با کاهش حرارت و رطوبت داخل کابین به ما کمک مینماید تا رانندگی راحت تری داشته و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشیم
کمپرسور
کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل میباشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل مینماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش میدهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق میدهد.
کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده میشوند، میبایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.
کندانسور
کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال میدهد
کپسول خشک کننده
کپسول خشک کننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مینماید. معمولاً این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی میباشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید.
همچنین بر روی این کپسول شیشهای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امکان را میدهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.
شیر انبساط
شیر انبساط تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی کاهش میدهد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار مینماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل میگردد.
زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب مینماید، شیر انبساط اجازه میدهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه اواپراتور میباشد.
منبع : کولر خودرو
هنگامی که نشانه هایی مانند : کم نور شدن چراغ های جلو و یا روشن شدن چراغی بر روی داشبورد و یا لرزیدن آمپرها و یا آمدن صدایی از زیر کاپوت و یا استشمام بوی بد مشاهده گردد راننده این احتمال را می دهد که شاید اتفاقی برای موتور افتاده است اما این گونه نیست و در واقع به احتمال زیاد این «دینام» است که با مشکل روبه رو شده است .
اگر به مشکلاتی که برای «دینام» به وجود می آید بی توجه باشید احتمال دارد که شما را با مشکلات بزرگی روبه رو سازد .
خرابی «دینام» ممکن است باعث از کار افتادن کامل خودرو شود .
با این که «دینام» دستگاه نسبتاً سادهای است و از چند بخش کوچک تشکیل شده است، ولی نقشی حیاتی ایفا میکند.
داخل «دینام» ، روتور درون یک میدان مغناطیسی میچرخد و جریان برق تولید میکند.
این جریان برق به تجهیزاتی نظیر چراغ های جلو و تجهیزات برقی-هیدرولیکی و برف پاککن منتقل میشود. دینام همچنین باتری را به طور کامل شارژ میکند و نیروی لازم برای روشن کردن خودرو را در اختیار آن میگذارد. از آن جایی که دینام به سیستم های دیگر خودرو متصل است و برای آن ها حیاتی است، هر مشکل مکانیکی که در خودرو پیش بیاید، میتواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد و باعث شود مشکلات دیگر هم خوب تشخیص داده نشوند.
روی صفحه کیلومتر بیشتر خودروهایی که در دهه اخیر ساخته شدهاند، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است. در بسیاری از خودروها، این چراغ شبیه یک باتری است و عبارت “ALT” یا “GEN” را نشان میدهد که هر دو به معنای دینام است.
بسیاری از افراد وقتی روشن شدن این چراغ را میبینند، فکر میکنند باتری مشکلی پیدا کرده است و رسیدگی به آن را به بعد موکول میکنند ولی دلیل واقعی روشن شدن چراغ این نیست.
این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی میکند. اگر ولتاژ خروجی از دینام از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایینتر برود، چراغ روی داشبورد روشن میشود و هرگاه مقدار ولتاژ به محدود تعیین شده برگردد، چراغ خاموش میشود. وقتی خرابی دینام در مراحل اولیه باشد، چراغ چشمکزن است و چند ثانیه روشن و دوباره خاموش میشود.
گاهی اوقات هم فقط وقتی که لوازم برقی مثل چراغ های جلو فعال میشوند، روشن میشود. گاهی اوقات هم وقتی برفپاککن را روشن میکنید، چراغ روشن میشود.
در این صورت میتوانید برفپاککن را خاموش کنید و به راهتان ادامه بدهید. شاید در نگاه اول، مشکلی جدی به نظر نرسد ولی چراغ هشدار دهنده دارد کارش را درست انجام میدهد. برق خروجی بیشتر دینام ها بین ۱۳ تا ۱۴٫۵ است و طوری طراحی شدهاند که میزان برق خروجی را دائم در همین سطح نگه دارند.
وقتی چراغ های جلو، برفپاککن، رادیو ضبط، گرمکن صندلی و گرمکن شیشه عقب و سایر تجهیزاتی که برق بیشتری مصرف میکنند روشن باشند، دینام مجبور است بیشتر کار کند تا ولتاژ مورد نیاز این دستگاه ها را در اختیارشان بگذارد.
اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژی بیش از حد از آن خواسته شود، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایینتر برود و منجر به روشن شدن چراغ بشود.
منبع : دینام
«رینگ و لاستیک» قسمتی از یک خودرو می باشد که تاثیر خیلی زیادی بر ظاهر خودرو دارد .
باید بیان داشت که «رینگ و لاستیک» علاوه بر آن که بر چهره و ظاهر خودرو تاثیر به سزایی دارد در قسمت کارکرد فنی اتومبیل هم نقش به سزایی دارد .
همین دلیل با اهمیت بودن «رینگ و لاستیک» در خودرو سبب گشته است تا ساخت و تولید «رینگ» ها در طرح های متنوع و کاربردهای بسیار زیاد به یکی از با اهمیت ترین صنایع مربوط به اتومبیل تبدیل گردد .
از این رو می باشد که شرکت های بزرگی چون «BBS» و … برآن شده اند تا در بازار خودرو که به یکی از شلوغ ترین بازارها تبدیل شده است بزرگ ترین بخش را از آن خود سازند .
در ذیل نگاهی به پنج «رینگ» بسیار زیبا و خاص میاندازیم که خودِ خودروسازان بهصورت استاندارد یا سفارشی در محصولاتشان عرضه میدارند.
۵٫ بامو M4 GTS
رینگهای آلیاژی فورجکاری شده، پولیش خورده و سبکوزن گروه M با طرح ستاره ده پر و رنگبندی بسیار زیبای استیل و نارنجی اسیدی (Acid Orange) واقعاً بیمثالاند و با انواع فابریک کارخانهای در سایر خودروها که عموماً ساده و معمولی مینمایند، فاصله زیادی دارند.
۴٫ پورشه ۹۱۱ جیتی۳ RS
جیتی۳ RS بهصورت استاندارد با رینگهای فورجکاری شده آلیاژی بیست ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب ارائه میشود. مدل بهاصطلاح قفل-مرکز این رینگها نقش مؤثری در بهبود کارایی داشته و زمان موردنیاز برای تعویض لاستیک یا حتی خود رینگ را کاهش میدهد. رنگ خاص پلاتینوم نیز واقعاً شخصیت خاصی بدانها میبخشد.
۳٫ کلاهک مرکزی ثابتِ رولزرویس
محصولات رولزرویس همیشه به داشتن خصائص منحصربهفرد در مقایسه با خودروهای لوکس و فوق لوکس معروف بودهاند. یکی از مثالهای بارز این موضوع، کلاهک مرکزی همیشه ثابتِ رینگ در مدلهای مختلف است که شاید ساده به نظر برسد اما شدیداً خودنمایی میکند. احتمالاً شما بهعنوان یک خودرو دوست چرخیدن نشان کمپانی را در مرکز رینگ دوست داشته باشید، اما لوکسساز معظم و خودپسند بریتانیایی ترجیح دیگری دارد.
۲٫ رینگ فیبر کربنی سفارشی فورد GT
فورد رینگهای فیبر کربنی خالص خود را اولین بار برای ماستنگ شلبی GT350R ارائه کرد. نمونهای که برای GT تازهنفس در نظر گرفته شده وزن بسیار کم و نمای مات یا شفاف خواهد داشت. فراموش نکنید که استحکام بالا و جرم ناچیز این ماده نقش بسزایی در بهبود عملکرد فنی خودرو ایفا میکند.
۱٫ کونیگزِگ رِگِرا
کفشهای رِگرا حقیقتاً جزو زیباترینهای موجود بین تولیدات خودروسازان مختلف هستند. تلفیق زیبایی، سادگی و فیبر کربن مجموعهای پدید آورده که در عین عدم هرگونه پیچیدگی، بسیار چشمنواز است. کونیگزگ پیشازاین نیز رینگهای فیبر کربنی برای سایر فرزندان خود تولید کرده، اما نکتهای که باعث تمایز رِگرا میشود، طرح خاص آن است که طبق گفتههای کریستیَن فن کونیگزگ (Christian von Koenigsess) مدیر کمپانی، به دلیل وزن زیاد و استحکام کم، در انواع استاندارد آلومینیومی قابل استفاده نیست.
منبع : رینگ و لاستیک
اگر بخواهیم کلمه «رینگ» را از بعد لغوی معنا کنیم باید بگوییم که «رینگ» یعنی حلقه و در زبان عامه آن حلقه های فلزی که بر روی پیستون قرار گرفته اند را «رینگ» می گویند.
«رینگ» یک کلمه ی انگلیسی می باشد و بدون اینکه هیچ گونه تغییری کرده باشد وارد زبان فارسی شده است و ما هم از آن استفاده می کنیم .
حالا برای اینکه با خود «رینگ پیستون» آشنا شوید یک مثالی را در اینجا برایتان ذکر می نماییم :
هنگامی که یک قوطی کنسور را به یک سطح صاف می چسبانیم مشاهده می نماییم که آن قسمت های برجسته لبه قوطی به آن سطح صاف چسبیده است و مابقیه قسمت های قوطی با یک فاصله مشخص با آن سطح صاف قرار گرفته است .
در واقع «رینگهای پیستون» همان برجستگیها میباشند و بدنه قوطی هم به مشابه بدنه «پیستون» .
وظیفه رینگهای پیستون
در استفاده از رینگها در ساختمان پیستونها یک سری اهداف دنبال میشود که اهم آنها عبارتند از:
ساختار رینگهای پیستون
رینگهای پیستون از جنس چدن خاکستری ساخته میشوند، زیرا فلزی است مقاوم که در برابر گرما حساسیت کمی از خود نشان میدهد و در ضمن دارای قابلیت ارتجاعی خوبی میباشد. تعدا رینگها در هر پیستون بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر از سه تا پنج و گاهی تا هفت رینگ متغیر میباشد. موتورهای بنزینی معمولی بندرت دارای بیش از سه تا چهار رینگ هستند اما موتورهای دیزلی معمولا دارای ۵ تا ۷۷ رینگ در هر پیستون میباشند
انوع رینگها
رینگها برحسب کار مخصوصی که انجام میدهند و نیز برحسب محل قرارگیری شان بر روی پیستون طبقهبندی میگردند. بر این اساس رینگها به دو گروه رینگهای روغن تقسیم میشوند.
طرز کار رینگهای مختلف
رینگهای متراکم
این رینگها از نشست یا فرار گاز از کنار پیستون در زمان تراکم و نیز در زمان قدرت جلوگیری میکند و در موقع پایین آمدن در زمان تنس عمل پاک کردن روغن را انجام می دهد. رینگ مذکور توسط رینگ روغن بر روی سطح داخلی سیلندر قرار داده شده است. رینگهای متراکم با انبساط خود به طرف خارج به دیواره سیلندر چسبیده و گازبندی خوبی را بوجود میآورند.
رینگهای متراکم توسط نیروهای حاصله از انبساط خود و همچنین توسط فشار احتراق که در زمان محترق شدن سوخت در پشت آنها بوجود میآید منبسط شده و به دیواره داخلی سیلندر می چسبند. رینگهای متراکم یک تکه ساخته شده و همیشه در شیارهای نزدیک به سر پیستون قرار میگیرند (شیارهای بالاتر از رینگهای روغن).
رینگهای روغن
یکی از انواع رینگهای شیاردار ، سوراخدار یا چاکدار میباشند و معمولا در پایینترین شیار در بالای انگشتی پیستون یا در یک شیار نزدیک به انتهای بدنه پیستون قرار میگیرند. کار رینگهای روغن این است که پخش روغن روی جدار سیلندر را کنترل کرده و از مصرف غیر ضروری و اضافی روغنجلوگیری نمایند.
کاربرد ویژه رینگهای پیستون
برای کنترل بهتر روغن ، اغلب از منبسط کنندههای فنری در پشت رینگهای روغن استفاده میشود. در بعضی از موتورهای رینگهای روغن هم از بالا و هم در پایین انگشتی پیستون مورد استفاده قرار میگیرند. در ضمن هر رینگ دارای یک دهانه است که با باز و بسته کردن آن میتوان قطر رینگها را در موقع نصب کردن روی پیستون یا قرار دادن پیستون داخل سیلندر ، کم و زیاد کرد.
منبع : رینگ و پیستون
بیانات وحید مهدوی در خصوص سیستم «ترمز» :
در یک خودرو انواع و اقسام سیستم وجود دارد اما باید گفت که مهم ترین آن ها سیستم «ترمز» می باشد.
به دلیل اینکه سیستم «ترمز» در یک خودرو خیلی اهمیت دارد و جزو مهم ترین اجزا یک خودرو می باشد نگهداری از آن و همچنین سرویس کردنش در زمان و مکان مناسب از واجبات می باشد .
اگر یک سیستم «ترمز» دارای مشکل و یا نقصی باشد باید در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف گردد .
زیرا هر گونه نقصی در این سیستم به صورت مستقیم با جان سرنشینان در ارتباط می باشد.در این نوشتار سعی بر بررسی و ارائه راه حل برخی مشکلات متداول در این سیستم داریم.
وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد زمان فشردن پدال ترمز :
این حالت زمانی به وجود می آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم هم می تواند دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت و … ،وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز ، متورم شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمز گیری ، و یا فشار کم سیستم هیدرولیک در ترمز داشته باشد.برای برطرف کردن این مشکل باید سیستم ترمز را هواگیری کرد که بهتر است توسط مکانیک انجام شود و نحوه آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگه داری هر خودرو ذکر شده است.البته توصیه می شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست دادن خاصیتش بهتر است در صورت هواگرفتن سیستم ، روغن ترمز را تعویض کرده و بعد هواگیری سیستم در نهایت انجام شود.
چوب شدن پدال ترمز :
وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می تواند ناشی از کم بودن مقدار وکیوم پیشرانه ، مشکل داشتن بوستر و یا نشتی شلنگ وکیوم که در ارتباط با بوستر ترمز است ، باشد.معمولا خرابی در شیر کنترل باعث نشتی در خلاء ایجاد شده توسط پیشرانه می شود و احساس سفت شدن پدال ترمز ، که به آن اصطلاحا چوب شدن گفته می شود ، رخ می دهد.برای بررسی عملکرد شیر کنترل ، باید پیشرانه را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه ای کار کند و خلاء درون بوستر به وجود آید.سپس پیشرانه را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر.اگر پدال از همان اولین فشار چوب باشد یعنی باید شیر را تعویض کرد.
برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی پیشرانه را خاموش کرده ایم ، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت و چوب شود،سپس در حالی که ترمز را فشار داده ایم پیشرانه را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود که این بدان معنی است که بوستر سالم است.ولی اگر پدال همچنان چوب بود ، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر ، باید بوستر تعویض شود.
منبع : لنت ترمز