دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مقایسه طراحی پژو ۲۰۶ با پژو ۳۰۷

در حال حاضر بررسی ها این نتیجه را به دنبال داشته است که خودروهای هاچ بک طرفداران زیادی دارد به همین دلیل هم هست که بیشتر اتومبیل سازان در این کلاس هم دستی جنبانده و محصولی هاچ بک به تولید می رسانند .

ولی این همه روی قضیه نمی باشد و بعضا برخی از خودروسازان عکس این عمل را از خود نشان می دهند و با اضافه کردن یک صندوق به خودروهای هاچ بکشان این اتومبیل ها را (ناچ بک) یا همان (صندوقدار) می کنند .

اگر بخواهیم در این خصوص مثالی را ذکر نماییم می توانیم به خودروی «پژو ۲۰۶» که بارزترین مثال است  اشاره نماییم .

این خودرو با همکاری «ایران‌خودرو» و «پژو» بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک این خودرو ساخته شد؛ اما در سوی دیگر «پژو» نسخهٔ سدان مدل «۳۰۷» خود را نیز جهت عرضه در کشورهایی چون چین و آرژانتین تولید نمود؛

بنابراین قصد داریم در ادامه طراحی این دو هاچ‌بک صندوقدار شده را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بفهمیم کدام‌یک در اضافه کردن صندوق موفق‌تر عمل کرده‌اند.

معرفی خودروها

پژو ۲۰۶ یک هاچ‌بک کلاس B است که در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان جایگزین پژو ۲۰۵ معرفی شد و سپس نسخه‌های کابریولت یا CC و استیشن یا SWW آن هم تولید شد. این خودرو که در زمان خود از طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد، آغازگر زبان طراحی جدید پژو بود و بعداً محصولات دیگر این خودروساز فرانسوی در طراحی راه ۲۰۶ را ادامه دادند.

پژو ۲۰۶ به دلیل طراحی جذاب، هندلینگ خوب و تیپ‌های فراوان در سراسر جهان به محبوبیت بسیار بالایی دست یافت تا جایی که حتی به مدت چهار سال پس از معرفی نسل جدیدش بنام ۲۰۷، همچنان تولید می‌شد و حتی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز که ظاهری شبیه به ۲۰۷ پیدا کرده بود با نام ۲۰۶ پلاس تا سال ۲۰۱۲ در اروپا تولید شد.

این هاچ‌بک محبوب در سال ۱۳۸۰ توسط ایران‌خودرو به بازار کشورمان هم عرضه شد و در ایران هم به موفقیت بسیار بالای دست یافت.

در سوی دیگر پژو ۳۰۷ نیز به‌عنوان نسل جدید ۳۰۶ در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. این خودرو، هاچ‌بکی در کلاس C است و مانند ۲۰۶ نمونه‌های استیشن و کابریولت آن‌هم ساخته شد. ۳۰۷ در طراحی کاملاً از ۲۰۶ الهام گرفته بود و شباهت بسیار زیادی به برادر کوچک‌ترش داشت.

همچنین ۳۰۷ هم خودروی بسیار موفقی بود و حتی توانست عنوان خودروی سال ۲۰۰۲ اروپا را هم کسب کند. هرچند تولید این خودرو در سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده و مدل جدید ۳۰۸ جایگزین آن شد اما تولید ۳۰۷ همچنان در چین ادامه دارد آن‌هم درحالی‌که هم‌اکنون نسل دوم ۳۰۸ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

منبع : پژو 206

سوناتا ۲۰۱۶ در برابر اپتیما ۲۰۱۶

در بازارهای جهانی دو خودروساز «کیا» و «هیوندای» علاوه بر آنکه از بعد فروش به هم نزدیک می باشند از بعد سیاست های حضور در بازار هم به یکدیگر نزدیک می باشند .

با این وجود باید گفت که در حال حاضر دو خودروساز «کیا» و «هیوندای» در بازار داخل کره با رقابتی که باهم دارند «کیا» در این بین موفق شده است «هیوندای» را عقب بزند آن هم به نسبت سه به یک در مبحث فروش .

این که دو کمپانی «کیا» و «هیوندای»  در بازارهای جهانی از خیلی از لحاظ به یکدیگر شباهت دارند گاهی به ارتباطات این دو خودروساز به هم مربوط می شود .

 

در کلاس سدان‌های سایز متوسط که دو خودرو مورد مقایسه ما در آن قرار می‌گیرند نیز، این حرکتِ هم راستای «کیا» و «هیوندای» بطور کلی دیده می‌شود.

قیمت دو خودرو تنها ۲ هزار دلار اختلاف دارد به‌شکلی که «کیا اپتیماجی‌تی» ۴۴ هزار دلار و «سوناتا پریمیوم» ۴۲ هزار دلار در بازار استرالیا قیمت خورده است.

مشخصات فنی

پیشرانه‌های این دوقلوهای همسان، کاملا یکسان است و هردو از یک نیروگاه بنزینی چهارسیلندر به حجم ۲ لیتر درکنار بهره‌گیری از توربوشارژر سود می‌برند. پیشرانه مورد بحث در ۶ هزار دور دقیقه، ۲۴۱ اسب‌بخار نیرو را در کنار گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری در دوری بین ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ RPM به گیربکس ۶ سرعته و اتوماتیکی انتقال می‌دهد.

البته در بازار ایران این خودروها با موتور متفاوت ۲٫۴ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار عرضه می شوند.

باتوجه به اینکه پیشرانه‌ و سیستم انتقال قدرت دو خودرو، همانند هم است و هردو گزینه دیفرانسیل جلو هستند؛  پس قائدتا نباید در بخش مصرف سوخت تفاوت خاصی داشته باشند اما با این وجود، توفیری کوچک اما قابل اندازه گیری بین اعداد و ارقام مصرفشان وجود دارد.

این تفاوت به این صورت است؛ اپتیما جی‌تی در هر صد کیلومتر ۸٫۵ لیتر و سوناتا پریمیوم ۹٫۲ لیتر بنزین‌ را در سیکل ترکیبی می‌سوزانند. در خصوص این اختلاف باید این نکته را هم در نظر بگیرید که وزن دو مورد مقایسه نیز تقریبا یکسان هستند و تفاوتشان در حد ۵ کیلوگرم است. ۵ کلیویی که بنظر می‌رسد برای کیا با ۱۶۵۰ کیلوگرم اندکی اضافه وزن محسوب می‌شود!

معمولا در رقابت‌های نفس‌گیری که برسر فروش محصولات مختلف در یک منطقه خاص حاکم است، درکنار تفاوت‌های فاحش بین شرکت‌های رقیب، یکسری شباهت‌ها و نقاط مشترک ریز در محصولات و خط‌ مشی این کمپانی‌ها دیده می‌شود. این موارد تشابه درصورتی که دو شرکت در زیر چتر یک کمپانی بزرگتر قرار داشته باشد طبیعتا بسیار بیشتر می شود.

 

نمونه جالبی از این مساله را می‌توانید در رقابت بین کیا و هیوندای  ببینید. به این صورت که بین محصولات  این دو خودروساز بزرگ درعین تفاوت‌های متمایز کننده، می‌توانید تعدادی از المان‌های مشابه را ببینید.

منبع : سوناتا هیوندا

بررسی کیفیت فنی و هزینه نگهداری پژو ۴۰۵ SLX

به طور قطع این مقاله می تواند به کسانی که خواهان خریدن خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» هستند کمک شایانی  کند.

این مقاله بعد از ۳ سال سواری گرفتن از این خودرو و کسب نمودن تجربه های زیاد به تحریر درآمده است .

در خصوص خودروی «پژو ۴۰۵ SLX» یک نقطه ضعف وجود دارد که به بیان آن در ذیل می پردازیم :

ضعف مذکور در این «پژو» وجود نقص و عیب احتمالی در قسمت سیستم خنک کاری اتومبیل و شیلنگ های در ارتباط با رادیاتور و همچنین سیستم تهویه و بخاری می باشد .

و از همه مهم تر این می باشد که اگر به مشکل مذکور زود رسیدگی نشود سبب ترکیدن شیلنگ ها و ورود آب به درون خودرو خواهد بود.

این نقص درست پس از آن به وجود آمد که سرسیلندر پس از یک روز سخت در گرمای تابستان دچار سوختگی واشر شد و حتی پس از تعمیر اساسی و تراش سرسیلندر، فشار آب باز هم بالا رفته و ترکیدگی شیلنگ ها را در پی داشته است.

این مشکل طبق گفته چند مکانیک، از آلیاژ ضعیف به کار رفته در ساخت موتور و متعلقات آن تاثیر می گیرد و این مسئله بیشتر در موتور های XU7 که از سال ۱۳۸۹ به بعد ساخته شده اند نمود پیدا کرده است و هزینه تعمیر و تعویض واشر سرسیلندر بیش از ۷۰۰ هزار تومانی را روی دست مالک می گذارد.

در جمع بندی نهایی باید در نظر داشته باشید که این خودرو (در مدل های پیش از سال ۹۰) در صورت رانندگی و نگهداری صحیح دیر به سرویس و تعمیر احتیاج پیدا می کند، اما هنگامی که موعد تعمیر آن سر می رسد، به ناگاه چند نقطه از آن به صورت همزمان دچار خرابی می شود.

مسئله ای که هیچ ذهنی به جواب و چرایی آن نرسیده است و این حرف و تجربه بیش از ۵۰ نفر از مالکان خودرو های ایرانی و به خصوص ۴۰۵ و ۲۰۶ است. در طول دوران مالکیت خودرو تنها چند بار به نمایندگی برای انجام خدمات مراجعت کردیم که یک مورد آن بیشتر خاطره ساز شد.

پس از مراجعه برای تعویض تسمه تایم و انجام مراحل اداری برای تحویل خودرو مکانیکی که مسئولیت تعمیر را بر عهده داشت، گوشزد کرد که تسمه دینام نیز نیاز به تعویض داشته است و این کار را بدون هماهنگی انجام داده بودند.

اما واقعیت این بود که در همان لحظه آن را چک کردیم و به هیچ تعویضی صورت نپذیرفته بود، پس از پیگیری های ما، مکانیک زیر بار گفته ما نرفت و با تهدید ما به شکایت تنها برای رضایت مشتری در جلوی چشمانمان تسمه دینام را بدون دریافت هزینه دوباره تعویض کرد.

چگونه می شود که تسمه تعویض شده و نو پس از یک استارت پوسیده باشد؟ شاید از این دست اتفاقات است که خریدارد را به کلی دلسرد می کند و مسئولان رده بالا ایران خودرو باید بیشتر به آن رسیدگی کنند.

حتی مواردی مشاهده شده است که برخی از مراکز خدمات پس از فروش خودروهایی که گارانتی دارند را برای تعمیرات قبول نمی کنند!

عیب فراگیر کلاچ، روغن ریزی از واشر درب سوپاپ، خراب شدن سنسور دریچه گاز، مشکل خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، نامناسب بودن ضرایب دنده در مدل TU5، سوختن مکرر لامپ چراغ های عقب و زوزه خفیف گیربکس از دیگر مشکلات شایع برای ۴۰۵ SLX است که به خصوص در مدل های بعد از ۹۱ به شکل گسترده ای دیده می شود.

منبع : پژو 405

آشنایی با جنسیس G90 2017

اتومبیل «جنسیس جی ۹۰» ۲۰۱۷ جانشین خودروی «هیوندای سنتنیال» به حساب می آید و از این رو هم باید همه توقعات لازم را برای این جانشینی این خودرو برآورده سازد .

علاوه بر این موضوع ذکر شده در بالا خودروی «جنسیس G90 » سال ۲۰۱۷ مجبور می باشد تا توقعات خلق شده از برند «جنسیس» را هم برآورده سازد .

در واقع باید اظهار داشت که خودروی «جنسیس G90 » سال ۲۰۱۷ از لحاظ پیشرانه همانند نسخه قبلی اش می باشد .

پیشرانه خودروی «جنسیس G90 » دارای مشخصه های زیر می باشد :

پیشرانه‌ی هشت سیلندر ۵ لیتری با توان ۴۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۲۰ نیوتون‌متر بهره می‌برد. اما مدل دیگری هم در کنار نمونه‌ی استاندارد ارایه شده که شاید بتوان گفت تحول اصلی این خودرو هم مربوط به همین مورد باشد.

در نمونه‌ی مجهز به توربوشارژر، پیشرانه‌ی ۳.۳ لیتری شش‌سیلندر با توربوشارژر دوقلو استفاده شده است که این سیستم در مجموع توانی به میزان ۳۶۵ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتون‌متر فراهم خواهد کرد. هر دو پیشرانه‌‌ی مذکور به سیستم انتقال توان خودکار ۸ سرعته مجهز خواهند شد.

 

اما حالت رانش چهارچرخ این خودرو هم در حالت سفارشی ارایه شده است که می‌تواند تا مقدار ۴۰ درصد گشتاور تولیدی را در مسیرهای برف یا یخ به چرخ‌های جلو هدایت کند یا اینکه بسته به نیاز خودرو در مسیرهای هموار و سرعت‌های زیاد همه‌ی گشتاور را به چرخ‌های عقب اختصاص دهد.

بنا بر اعلام کمپانی هیوندایی، جی ۹۰ در زمینه‌ی پیمایش، هدایت و فرمان‌پذیری بهبودهای زیادی تجربه کرده و علاوه بر این برای کنترل هر چه بیشتر آلودگی صوتی، شیشه‌ی عقب عایق‌کاری بهتری را در این مدل به خود می‌بیند.

 

ساختار جدید هم با عنوان سیستم کنترل تعلیق تطبیقی جنسیس روی این خودرو به کار رفته است که باعث کنترل بهتر بدنه می‌شود و همچنین بهره‌گیری از دیسک‌های بزرگتر در ترمز منجر به بهبود کارکرد سیستم ترمز شده است.

جنسیس جی ۹۰ بسیاری از مشخصه‌های ظاهری را از جنسیس سدان فیس‌لیفت، به ارث برده است و از جمله‌ی این بازنگری‌ها می‌توان به جلو‌پنجره‌ی پنج‌وجهی بزرگ و طراحی کاپوت بهتر اشاره کرد. رینگ‌های ۱۹ اینچی و پوشش کرومی پیرامون درها و بخش پایینی سپر عقب همه باعث شده‌اند تا با طراحی جسورانه و زیبایی روبرو باشیم.

 

گفتنی است که جی ۹۰ نسبت به سنتنیال، تنها ۴ سانتی‌متر طول بیشتری دارد اما در عوض فاصله‌ی محورهای عقب و جلو در آن ۱۱ سانتی‌متر افزایش یافته است که این تغییر می‌تواند باعث فراهم آمدن فضای داخلی بیشتر برای سرنشینان شود.

جنسیس از رنگ‌های تقریبا سرد و بی‌روحی برای نمای بیرونی جی ۹۰ استفاده کرده است. رنگ‌های سفید، مشکی، قهوه‌ای، نقره‌ای و خاکستری از نمونه‌های استاندارد در نظر گرفته شده برای این خودرو هستند.

 

خوشبختانه نمای داخل خودرو نسبت به رنگ‌های بیرونی کمی جسورانه‌تر طراحی شده است. استفاده از چوب‌ ممتاز در بخش‌هایی از داخل کابین و استفاده از دوخت‌های چرم ناپا در حاشیه‌ی داشبورد از نکات قابل توجه کابین است. دسته‌ دنده نیز مورد بازطراحی قرار گرفته است و نسبت به گذشته مکان کمتری اشغال می‌کند.

 

از دیگر مواردی که ارزش یادآوری دارد می‌توان به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، هد‌آپ دیسپلی، صندلی الکتریکی راننده با قابلیت تنظیم در ۲۲ جهت مختلف، سیستم صوتی لکسیکون با ۱۷ اسپیکر و سیستم سرگرمی برای بخش عقب با دو نمایشگر ۹.۲ اینچی (این مورد تنها برای مدل‌های ۸ سیلندر در دسترس است) اشاره کرد.

 

در بخش سیستم‌های ایمنی هم می‌توان به مواردی از جمله سیستم ترمز خودکار با تشخیص رهگذران، سیستم هدایت خودرو در خطوط بزرگراه، کروز کنترل هوشمند و سیستم هشدار نقاط کور اشاره کرد. جنسیس جی ۹۰ راهی بازارهای ایالات متحده، چین، روسیه و خاورمیانه خواهد شد. پس از رونمایی از این خودرو، جنسیس قصد دارد تا در پنج سال آینده پنج مدل مختلف در کلاس‌های متفاوت خودرویی را معرفی کند.

 منبع : هیوندا

نگاهی دقیق به طراحی خودروی تیبا

طراحان برای طراحی خودروی «تیبا» سعی کرده اند این خودرو را از آن چیزی که هست لوکس تر و زیباتر نشان دهند و آن ها در این راه از قسمت نمای جلویی خودرو و استفاده نمودن از خط های برجسته بر روی کاپوت خودرو و همچنین طرح منحصربه فرد چراغ های این خودرو بهره گرفته اند .

ولی باید در این خصوص این نکته را هم نیز متذکر شد که خودروی «تیبا» موفق نشده است به این هدفش برسد و دلیل آن هم این می باشد که جلو پنجره این خودرو و همچنین قسمت سپر «تیبا» خیلی ساده می باشد و همین امر هم سبب گشته است تا «تیبا» نتواند به هدف لوکس بودنش برسد .

طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بهمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا  صورت گرفته.

خطوط کناری روی گلگیرهای جلو و عقب تا حدودی از سادگی نمای جانبی کاسته ولی طراحی آیینه‌ها و سپر عقب چنگی به دل نمی‌زند. از نمای پشت شباهت‌های کلی با مزدا 323 احساس می‌شود اما با توجه به کوچک‌تر بودن سایز تیبا و تفاوت در سایر جزئیات، علیرغم شباهتی که دارد هرگز به جذابیت مزدا نرسیده است.

در داخل کابین نیز خلاقیت خاصی به چشم نمی‌آید و با طرحی بی‌روح و بسیار ساده روبرو هستیم. خط پایینی داشبورد با انحنایی قرینه به کنسول میانی پیوسته و در آنجا کلید‌هایی بزرگ (از جمله فلاشر) خودنمایی می‌کنند. فرمان در نهایت سادگی طراحی شده و خطوط داشبورد که با هدف چشم نوازی بیشتر شکل گرفته‌اند، چندان جذاب به نظر نمی‌آیند! در طراحی داخلی تیبا هر چند دادن نمره یکسان با پراید بی‌انصافی  است اما از آن برتری که انتظار داشتیم هم خبری نبود. پایین بودن کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای داشبورد نیز در کاهش زیبایی آن بی تاثیر نبوده است به شکلی که حتی قبل از لمس داخل درب‌ها و داشبورد می‌توان به جنس خشک و نامرغوب آن پی‌برد. علیرغم تمام این صحبت‌ها با یادآوری قیمت پرداخت شده برای این محصول سطح توقع خود را پایین آورده و در نتیجه نکات مثبتی مثل بی‌سر و صدا بودن داشبورد بعد از 20 هزار کیلومتر کارکرد و صندلی‌هایی که بدن را بخوبی در بر گرفته، بیشتر نظرمان را جلب می‌کند

ابعاد این سدان کوچک در طول 4105، عرض 1641 و ارتفاع 1484 میلیمتر می‌باشد که در مقایسه با پراید کمی کشیده‌تر، پهن‌تر و دارای ارتفاع بیشتر است. رینگ‌های تیبای مورد تست از نوع 144 اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های پهن‌تر (14/60/195) بودند اما تیبا در مدل‌های پایه با رینگ فولادی 133 اینچی و لاستیک‌هایی به پهنای 175 و فاق 70 در دسترس است. بد نیست بدانید در ساخت این خودرو جهت کاهش هزینه‌ی تولید به غیر از قطعات مشترک فراوان با پراید، از ریو و حتی تندر 90 هم استفاده شده. به عنوان مثال محورهای تیبا از خودرو ریو با کاهش 700 میلیمتری طول شاسی برگفته شده است.

منبع : تیبا