دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

آغاز خودروی دنا

بنا بر گزارش ارائه شده توسط بولتن نیوز ونقل گردیده از بازار خبر :

بنا بر آنچه که مدیران بیان داشته اند تا ماه مهر قرار می باشد که یک خودروی داخلی جدید به بازار ها عرضه گردد .

این خودروی جدید که قرار شده است به بازارهایمان تا چندی دیگر وارد گردد از دید مشتریان ایرانی همان خودروهای پژو ۴۰۵ و یا سمند است که تنها در ظاهر مقداری تغییر را تجربه کرده است .

این خودروی جدید را باید یک سروگردن از سایر خودروهای تولید داخل بالاتر دانست هم از بعد طراحی اش و هم از نظر امکاناتی که دارد .

 

آغاز دنا

ایده شکل‌گیری دنا را می‌توان به سال ۸۸ ارجاع داد. زمانی ایران‌خودرو در اوج درآمدزایی و سودآوری بود. البته که هنوز از چاله‌ای خود به وسیله سمند برای خود حفر کرده بود، نجات نیافته بود. چاله‌ای به اسم گرفتن وام برای پرداخت اقساط وام. نام پروژه NX7 تعیین شده بود.
به هر حال مدیران وقت این شرکت ادعا کردند محصولات کاملاً ایرانی، کاملاً ملی، افتخارآفرین و غیره در راه است. رانا و پس از آن دنا معرفی شدند. ۲۷ فروردین سال ۹۰، محرابیان‌ وزیر وقت صنایع از خودرویی پرده‌برداری کرد که استاندارد آلایندگی‌اش را یورو ۴ و یورو ۵ خوانده بود.
به گزارش بازار خبر ، پرده برداری‌هایی که از این نمایشگاه به آن نمایشگاه صورت می‌گرفت ولی اثری از حضور آن در بازار نبود. دنا برای مشتریان خارجی ایران‌خودرو یک محصول جذاب و جانشین سمند معرفی شده بود. سدان لوکسی که قیمتش بین ۱۶ تا ۲۴ هزار دلار عنوان می‌شد.
سایت‌های خارجی همان سال ۲۰۱۱ بود که گفتند تولید دنا در سال ۲۰۱۲ به ۳۵ هزار دستگاه، در سال ۲۰۱۳ به ۸۰ هزار دستگاه و بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.
اما اردیبهشت سال جاری (۲۰۱۳ میلادی) میرجواد سلیمانی – قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو گفته بود که خودروی دنا طراحی شده و در نیمه نخست امسال با تیراژ ۵ هزار دستگاه به تولید انبوه می‌رسد. این در حالی است که به آستانه شهریور ماه نزدیک می‌شویم و هنوز یک دنا هم به دست مشتری نرسیده است.

سلیمانی بار دیگر در مرداد ماه گفت که همین خودرو نیمه دوم به دست مشتری می‌رسد.
جواد نجم‌الدین یک بار به شبکه پرس‌ تی‌وی گفته بود که برای مدل جدید شرکت متبوعش ۳۰ کشور به عنوان بازار هدف در نظر گرفته شده است.

باید دید در خط تولید محصولی که به لطف استفاده از ۶۴ روبات به ۶۰ درصد ساخت خودکار رسیده است، به کجا می‌انجامد.

از نظر فنی

با اینکه دنا از نقطه نظر دانش فنی یک گام از دیگر تولیدات ایران‌خودرو بالاتر رفته ولی باز با این حال پیش‌بینی نمی‌شود روی آن از جعبه‌دنده اتوماتیک استفاده شود. حداقل انتظار می‌رود این اتفاق به این زودی‌ها رخ ندهد.
این خودرو قرار است با دو نوع موتور تولید شود. اولی نسخه آشنای EF7 با ۱۰۵ اسب‌بخار نیرو و دیگری نمونه کاملاً جدید Turbo که ۱۵۰ اسب‌بخار توان دارد.
با اینکه دنا «کاملاً جدید» معرفی شده است ولی نمی‌توان شباهت‌های کلان آن با سمند را در بحث طراحی‌اش کتمان کرد.
زوایای جانبی، صندوق عقب، کاپوت جلو، شیب سقف، و قد و قواره دنا بدون تردید اول سمند را به ذهن می‌رساند. پدیده‌ای که  استفاده از پلت‌فرم سمند را بیش از پیش توجیح می‌کند.
انصاف داشته باشید، جزئیات طراحی این خودرو واقعاً چشم‌گیر است. چراغ‌های جلو با بازی زیبای LEDها طراحی شده است. چراغ‌های عقب هم حس اسپرت‌گرایی را دارد و هم خانوادگی‌ را.
داخل کابین هم می‌توان این ظرافت را دید. چیدمان عناصر روی کنسول، شکل دکمه‌ها و رنگ‌بندی جلوه‌ای خوب را نمایان می‌کند.
البته رانا هم پیش از آنکه به صورت انبوه راهی بازار شود، با عکس‌هایی فریبنده معرفی شده بود. حتی روزهای ابتدایی همان چراغ‌های LED را دیده بودیم ولی بعدها به طرز خودجوشی این LEDها حذف شدند.
خودرویی که به ادعای معاون وقت مرکز تحقیقات ایران خودرو، طول عمر دنا ۷ سال است. ایشان ذکر نکرده بودند که منظور از طول عمر این است که خودرو تا پایان سال هفتم هنوز هم راه می‌رود یا معیار ثبات کیفیت در این هفت سال است؟

منبع : ایران خودرو 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.