اتومبیل جک اس ۵ در سال ۹۳ به بازارها وارد گشت و از آن جایی که این خودرو از خصوصیاتی برخوردار بود که حائز اهمیت بودند این خودرو طرفداران زیادی را پیدا کرد و حالا هم در حال حاضر طبق اخباری که به گوش رسیده است نسخه کوچک تر این خودرو قرار است در آینده روانه خط تولید گردد. این خودروی کوچک تر اس ۳ نام دارد .
با بررسی طراحی این خودرو در می یابیم که این خودرو هم مانند جک اس ۵ طراحی اش از خودروهای مدرن هیوندا برگرفته شده است با بررسی این اتومبیل سایه هایی از خط های استفاده شده در خودروی هیوندا آی ایکس ۲۵ قابل شناسایی می باشد .
خودروی JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار میرود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی میباشد.
جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره میبرد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب میشود که قرار است با عرضه کراساوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر میکند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانهای بهره برده و جایجای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وبسایتهای چینی جهت توصیف طرح بهکاررفته در این بخش از واژههایی همچون غولپیکر و یا وحشی بهره گرفتهاند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظهکارانه طراحی شده است. ستون C بهکاررفته در بدنه این خودرو تااندازهای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخهای خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک میباشد.
طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجانانگیز نیست ولی بااینحال از نمایی مدرن و بهروزی برخوردار است، جنس متریال بهکاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وبسایتها، ترکیب رنگهای بهکاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمیدانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدلهای این خودرو بهطور استاندارد از آن بهره میبرند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر بهتنهایی میتواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر همقطاران چینیاش مستحکمتر کند.
پیشرانه بهکاررفته در این خودرو ۱٫۵ لیتر حجم دارد و از توانی معادل ۱۱۱ اسببخار و گشتاوری برابر با ۱۴۶ نیوتنمتر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسببخار را در نظر بگیرم میشود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، بهخصوص اگر آن را در کنار پیشرانه ۲ لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که بهتنهایی ۱۷۴ اسببخار قدرت و ۲۳۵ نیوتنمتر گشتاور را از خود ارائه میدهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدلهای مختلف این خودرو از یک جعبهدنده ۶ سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره میبرند.
بنا به ادعای وبسایت این کمپانی، در ۴۶ درصد از بدنه این خودرو، از ورقهای فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در ۳۳ درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدلهای جک S3 بهطور استاندارد از ۲ کیسه هوا بهره میبرند و مدلهای فول آن نیز میتوانند درصورت سفارش به ۶ عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گستردهای از سامانههای ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کرهایاش نزدیک مینماید.
گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در ششماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااینحال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل ۱۷,۳۲۱ دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار میدهد، خودرویی که کماکان پرفروشترین مدل کراساوور در این بازار محسوب میشود. هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.
منبع : کرمان خودرو
چیزی که سبب گشته است تا ایرانی ها به خودروهای چینی توجه نشان دهند احتمالا قیمت مناسب این اتومبیل ها و همچنین تنوع داشتن آن ها می باشد وگرنه مدت زیادی نیست که از وارد شدن این خودروهای چینی به داخل ایران می گذرد اما در همین مدت کم موفق گشته است جای خود را در بازار ایران باز کند .
عواملی که سبب گشته است مجالی خوب برای اتومبیل سازان چینی فراهم آید شامل : بالا رفتن قیمت ارز و در نتیجه آن کاهش یافتن قدرت خرید مردم و تنوع نداشتن خودروهای داخلی و به وجود آمدن تحریم های غربی ها می باشد تا در نبود شرکت های قدرتمند اروپایی و با شناسایی نیاز و سلیقه مصرف کننده ایرانی ،جایگاهی در بازار خودرو ایران برای خود فراهم آورند.
در این بین حضور دو برند خودرو ساز چین در ایران بسیار محسوس است . 1 . ام وی ام 2.لیفان
شرکت های فوق با وجود آنکه خود نوپا هستند ولی در زمان کوتاه فعالیتشان توانسته اند خودرو های متنوعی برای سلایق مختلف تولید کنند.
در محصولات این دو شرکت ، دو خودرو در پلت شاستی بلند،رقابت نزدیکی در بازار ایران دارند: x60 ازلیفان و x33 از ام وی ام
در ادامه مطلب به معایب و مزایای هر خودرو می پردازیم. البته بخشی از معایب یا مزایای نامبرده جنبه سلیقه شخصی دارند و الزاما نمی توان قطعی به عنوان معایب یا مزایا نام برد
محاسن lifan x60 نسبت به mvm x33
1- کسب رتبه بالاتر در آزمایشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
2- طراحی نمای بیرونی زیباتر و جدیدتر
3- طراحی و نمای مدرنتر چراغ های جلو (نسبت به ایکس 33 طرح قدیم دنده دستی )
4- باز شدن درب عقب خود رو به بالا و عدم نیاز به فضای پشت باز زیاد برای باز کردن درب عقب
5- عدم وجود بار لاستیک زاپاس بر روی درب عقب و عدم افتادگی درب عقب به مروز زمان.
6- مصرف سوخت کمتر با توجه حجم موتور کمتر(1800cc)
7- خوابیدن کامل صندلی های عقب به جلو و تا شدن کامل کفی های صندلی های عقب و در نتیجه ایجاد یک فضای باز زیاد برای حمل بار و یا استراحت سرنشینان
8- طراحی زیبا و مدرن نمای داخلی به ویژه داشبرد جلو که از نورپردازی زیبایی بهره می برد و همچنین صفحه نمایش سرعت سنج دیجیتالی و تجربه متفاوت برای راننده
محاسن mvm x33 نسبت lifan x60
1- حجم موتور بیشتر نسبت به رقیب خود و احتمالا قدرت بیشتر این خودرو ( 2000 به 1800 ).
البته لیفان مدعی است که موتور 1800 آن با تکنولوژی جدیدتر و برای وزن 1300 کیلویی این خودرو کاملا محاسبه شده و کافی است.
2- وجود لاستیک زاپاس بر روی درب عقب که هم به عنوان عیب و هم مزیت محسوب می گردد.
عیب به دلیل ایجاد وزن بیشتر بر روی درب و ایجاد افتادگی درب عقب در دراز مدت
مزیب به دلیل در دسترس بودن سریع زاپاس و تعویض راحت چرخ به ویژه در روزهای بارانی یا هنگامی که بار زیادی در صندوق عقب وجود دارد
3- مدت گارانتی بیشتر خودرو توسط شرکت سازنده نسبت به رقیب خود
4- دارا بودن تعدادی آپشن بیشتر در مقایسه مدل های دنده اتوماتیک دو خودرو ،همچون سیستم تهویه اتوماتیک و کروز کنترل.
منبع : ام وی ام
قیمت که یکی از مهم ترین موارد برای انتخاب یک خودرو می باشد را در اینجا میان دو اتومبیل لیفان ایکس 60 و چانگان CS35 مورد بررسی قرار می دهیم .
چانگان CS35 مونتاژ داخل را کمپانی سایپا اخیرا با قیمتی معادل 64.000.000 تومان معرفی کرده است این خودرو در ابتدا با 2.000.000 تومان تخفیف و سود مشارکت به مردم داده می شد
در حال حاضر ما مشاهده می کنیم که با رسیدن این خودروی مونتاژی به دست مردم برخی از فروشندگان آن را 68.000.000 تومان اعلام میکنند .
این در حالی است که کرمان موتور لیفان X60 اتوماتیک را با قیمت ۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته است و شرایط فروش اقساطی برای آن در نظر گرفته است. جالب است بدانید که برخی نمایندگی های این شرکت در سایت های خرید و فروش خودرو، قیمت نسخه آماده تحویل X60 اتوماتیک را ۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام می کنند.
با توجه به تازه وارد بودن این دو خودرو، باید کمی منتظر مانند و شرایط آن ها را در بازار دید. نگاه خریداران و مصرف کنندگان به این خودروها می تواند برای آینده شرکت های عرضه کننده بسیار مهم باشد
چانگان CS35 خودرویی است که بتازگی روی خط تولید سایپا کاشان رفته و این شرکت، برنامه های ویژه ای برای عرضه آن در بازار را دارد. شرکت کرمان موتور هم این روزها روی محصول لیفان X60 اتوماتیک فعالیت خود گسترش داده است و احتمالا می خواهد دوباره بازار کراس اوورهای تا ۷۰ میلیون تومان را در اختیار بگیرد.
این شرکت در زمان عرضه لیفان X60 دنده ای، شرایط سختی را برای شرکت های رقیب ایجاد کرده بود. حال بعد از چند سال دوباره سایپا و کرمان موتور بر سر دو کراس اوور با هم رقیب شده اند و این رقابت به خاطر نوع قیمت گذاری شکل گرفته شده است.
منبع : لیفان
در کشور ما در سال پیش حدود ۱٫۴۱۷٫۵۸۰ خودرو تولید شده است
این عدد رشد ۲٫۹ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه قبل نمایان گر می باشد .
از این مقدار خودروی تولید شده به میزان ۱٫۰۱۶٫۰۳۳ خودرو سواری بوده است که باز هم این عدد نشانگر رشد ۱٫۱۲ درصدی نسبت به سال قبل بوده است .
شرکت پارس خودرو طبق گزارشات موفق گشته است تعداد ۲۷۹٫۶۱۷ خودرو را تولید نماید که با این اوصاف حدود ۱۹٫۷ درصد از میزان تولید کل کشور را از آن خود ساخته است .
شرکت پارس خودرو که فعال در زمینه مونتاژ خودروهای خارجی است در سال ۸۸ ، ۱۷ درصد رشد تولید داشته به طوری که بیشترین آمار تولید مربوط به مگان با ۳۸ درصد بوده است . در بخش خودروهای دو دیفرانسیل این شرکت ۴۳ درصد کاهش را با تولید ۱۰۰۰ دستگاه نشان می دهد ، همچنین پارس خودرو ۲۲ درصد کاهش در زمینه تولید خودروی پیکاپ ، ۲۵ درصد رشد در تولید خودروی ماکسیما و از همه مهم تر ۷ درصد رشد در زمینه تولید تندر ۹۰ تجربه کرده است و این اهمیت از آن جهت است که ایران خودرو کاهشی معادل ۷۲ درصد در زمینه تولید تندر ۹۰ داشته است .
گفتنی است تولید پراید در پارس خودرو طی سال ۸۸ در مقایسه با شرکت سایپا رشد بیشتری داشته ولی همانند سایپا حدود ۹۰ درصد حجم تولیدات این شرکت را همچنان پراید با آمار ۲۴۷ هزار و ۵۷۹ دستگاه تشکیل می دهد . به گونه ای که تولید این خودرو در پارس خودرو رشدی ۱۸ درصدی داشته است .
براساس بررسی های انجام شده سرانه مالکیت خودروهای سواری در جهان در حال حاضر به ازای هر هزار نفر ۱۰۹ نفر می باشد در حالی که این سرانه در کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن ، آمریکا ، فرانسه و انگلستان و . . . بیش از ۴۰۰ دستگاه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر می باشد . پس با توجه به آمار سرانه مالکیت خودرو ، متوجه ظرفیت بالای فروش خودرو در کشورهای در حال توسعه و دوست می شویم که کشورمان با آنها روابط بیشتری دارد و می توانند بازار خوبی برای محصولات خودرویی کشورمان باشند .
با بررسی اجمالی سه شرکت بزرگ خودرویی کشور از لحاظ میزان ظرفیت تولید متوجه ظرفیت بالقوه زیاد شرکت پارس خودرو در مقایسه با خودرو ساز دیگر کشور بدون تعریف پروژه های افزایش ظرفیت جدید می شویم به طوری که با توجه به خطوط تولید مکانیزه شرکت اگر قطعه سازان بتوانند به موقع قطعات مورد نیاز شرکت را تحویل دهند این شرکت ظرفیت تولید روزانه ۶۰۰ دستگاه تندر ۹۰ و مگان در روز را تحت شرایط عادی خواهد داشت در حالی که این رقم در حال حاضر چیزی در حدود ۲۰۰ دستگاه می باشد .
با توجه به موارد بیان شده در مورد ظرفیت تولید و اینکه قیمت خودرو در کشور ما نوسان زیادی نداشته و با حاشیه سود مشخصی تعیین می شود ، شرکت پارس خودرو چشم انداز بهتری را نسبت به دو خودرو ساز دیگر از جهت رشد فروش در آینده خواهد داشت .
همچنین در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ماکسیما ، مگان و تندر ۹۰ پارس خودرو درصدر کیفی ترین خودروهای کشور قرار گرفته اند که در راستای تدوام حرکت پارس خودرو به سوی تبدیل شدن به کیفی ترین خودرو ساز خاورمیانه می باشد . تندر ۹۰ پارس خودرو همچنین موفق به اخذ سطح عالی کیفیت (سبز) به عنوان بالاترین نشان ممیزی دوره ای رنو در کیفیت جهانی این محصول شده و این در حالی است که تندر ۹۰ ساخت سایر شرکت های دیگر حتی در رده بندی کلی حضور ندارند !
تندر ۹۰ شرکت پارس خودرو در معیارهای تعلیق و فرمان ، سیستم ترمز ، تجهیزات الکتریکی و برقی ، صداهای غیر عادی و نفوذ آب فاقد هر گونه نمره منفی بوده و در معیار تزئینات داخلی و خارجی نیز دارای وضع بهتری نسبت به تندر ۹۰ ایران خودرو است .
مطلب مهم دیگر که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که شاخص کیفیت به طور مستقیم با هزینه خدمات پس از فروش شرکتهای خودرو ساز در ارتباط است به طوری که با افزایش کیفیت ، هزینه در بخش خدمات پس از فروش کاهش یافته و یقیناً میزان مراجعات افراد برای عیب های احتمالی را نیز کم خواهد کرد .
بر این اساس پارس خودرو اولین خودرو سازی است که اقدام به تولید و به کارگیری نرم افزار سیستم های خاص کنترل مدیریت تولید کرده است ، همچنین استقرار سیستم های پیشرفته افزایش بهره وری در شرکت ، نرخ انباشت بهره وری کل نیروی انسانی شرکت را در سال ۸۸ نسبت به سال قبل حدود ۸ درصد افزایش داده است شایان ذکر است نرخ سرانه تولید نیز از ۴۷ دستگاه برای هر نفر به ۵۲ دستگاه به ازای هر نفر در سال ۸۸ ارتقا یافته است .
شرکت پارس خودرو همچنین با دور اندیشی و افزایش تعداد خودرو های پیشرفته دنیا در سبد محصولات خود از ایران خودرو و سایپا در این زمینه نیز گوی سبقت را ربوده است .
سهام پارس خودرو نیز در سال گذشته با ۲۵٫۷۴ درصد بازدهی و قرار داشتن در رده هفدهم نقدشوندگی بورس ، عملکرد قابل قبولی در بازار سرمایه داشته است و البته با توجه به موارد از نظر گذشته امکان رشد سهام شرکت در آینده نیز بسیار محتمل به نظر می رسد .
منبع : پارس خودرو
خدمات پس از فروش خوب :
سمند ال ایکس تقریبا محصول ایران خودرو می باشد پس با این اوصاف از خدمات پس از فروش خوب ایران خودرو هم برخوردار می باشد
پس با در نظر گرفتن این گفته قیمت قطعات این خودرو و همچنین پشتیبانی آن هم مناسب خواهد بود .
داشتن قیمت مناسب :
در میان خودروهای داخلی سمند ال ایکس دارای قیمت خوبی می باشد .
این خودرو با وجود آنکه امکانات رفاهی بالایی دارد و همچنین تجهیزات ایمنی خوبی هم دارد دارای قیمتی تقریبا پایین می باشد .
اکنون با پرداخت ۲۹ تا ۳۰ میلیون تومان میتوان یک نسخه از آن را خریداری کرد.
مطمئن :
سمند یکی از ایمنترین خودروهای داخلی است. اما چرا مطمئن؟ شکی نیست که خودروهای داخلی از لحاظ ایمنی در سطح پایینتری نسبت به خودروهای خارجی قرار دارند اما در مقابل سمند یکی از مطمئنترین خودروهای داخلی است که حتی میتوان به این مسئله از ظاهر خودرو نیز پی برد. سمند LX از تجهیزات ایمنی نظیر دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و… بهره میبرد که متناسب با استانداردهای روز ایران است. بدنه این محصول نیز در برابر تصادفات مقاومت خوبی دارد و همان طور که گفته شد یک محصول شهری و البته خوب به حساب میآید.
زیبا و دوست داشتنی :
سمند از جمله ماشینهای داخلی است که برای انواع طبقههای سنی مناسب به نظر میرسد و البته از سوی تمام این افراد نیز مورد استقبال قرار گرفته است. ظاهر این خودرو مناسب است و طراحی داخلی آن نیز به خوبی انجام شده و تزیینات چوبی مورد استفاده درون کابین این خودرو آن را هرچه زیباتر کردهاند. البته باید قبول کنیم که سمند ظاهری مردانه دارد و چندان برای بانوان مناسب به نظر نمیرسد. (این موضوع سلیقهای است!)
جادار:
سمند و البته سمند LX یکی از خودروهای جادار داخلی است که برای خانوادههای ایرانی مناسب به نظر میرسد و در بین مردم چنین رایج شده است که سمند خودرویی مناسب برای مسافرت است. دلیل این لقب نیز به همین جادار و مطمئن بودن آن باز میگردد که شاهد فضای زیادی درون کابین و البته صندوق عقب خودرو هستیم.
منبع : سمند