اتوموبیل پیکان ۴ دهه در کشورمان حاضر بود و البته که هم حضور پر رنگی داشت . این اتوموبیل به وسیله ایران خودرو تولید می گشت .
پیکان در مدل های کارلوکس و دولوکس و استیشن و وانت تولید شده است .
در بین سال های ۱۳۴۶ الی ۱۳۸۳ این خودرو تولید میشده است و بعد از پیکان نوبت به خودروی پراید رسید .
پراید اتوموبیلی می باشد که در چندین کشور و به دست چندین خودروساز رسیده و اکنون در ایران کماکان در دست تولید می باشد .
در بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ برای نخستین بار پراید در مزدا و به سفارش فورد طراحی و تولید گشت .
این اتومبیل در ژاپن به نام مزدا ۱۲۱، در آمریکا به نام فورد فستیوا و در کره جنوبی و ایران به نام پراید شناخته میشود. سایپا مونتاژ و تولید پراید را از سال ۱۳۷۲ در دست گرفت؛ خودرویی که برای مصارف شهری یک خانواده کمجمعیت ایرانی میتواند مناسب باشد. پراید از یک گیربکس ۵ دنده دستی و موتور ۱٫۳ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد. در نسخههای جدیدتر که آن را به عنوان HP+ میشناسند، با بازنگریهای انجام شده درطراحی منیفولد ورودی، سیستم سوخت رسانی و سرسیلندر، توان آن از عدد ۶۳ به ۶۷ اسببخار رسیده است.
پراید تا به امروز در انواع کلاسهای صندوقدار، هاچبک، استیشن و وانت عرضه شده که البته از این بابت مورد انتقاد عام قرار گرفته است که از یک خودرو چند کلاس متفاوت، میتوان طراحی و تولید کرد؟! نکته دیگری که در مورد این خودرو وجود دارد، سطح ایمنی ضعیف آن است که همیشه به باد گلایه و انتقاد مردم در شبکههای مجازی گرفته شده است اما بد نیست بدانیم که پراید با تغییراتی که در بدنه و تقویت ستون خود داشته، درکنار افزوده شدن کیسههوا و ترمز ضدقفل، یقینا از قبل ایمنتر شده که نباید منکر این بازنگریها بهمنظور افزایش ایمنی این خودرو بود.
خودروی پراید در دهه ۷۰ جزو یکی از خواستههای بزرگ یک خانواده متوسط ایرانی بود.
پراید در آن زمان حدود ۵ میلیون تومان قیمت داشت. در دهه هشتاد با رشد قیمتی، به حدود ۷ میلیون تومان رسید اما با ورود به دهه نود با یک رشد سرسام آوری با قیمت ۲۰ میلیون تومان روبرو شد! پارامترهایی که در گران شدن خودروهای بازار اعم از داخلی و خارجی، سهم کوچک و بزرگی داشتند، باعث شدند که خودروی ارزان قیمتی مثل پراید، با چهره مظلومگونه خود، صرفا به دلیل بالارفتن قیمتش در این صحنه بتازد و از دسترس بسیاری از خانوادههای متوسط ایرانی دورتر شود.
همانطور که گفته شده با توجه به نبود رقیب هم قیمتی در بازار خودروهای نو کشور، پراید تنها گزینه مناسب برای یک خانواده کم جمعیت است که با داشتن هزینه و مصرف کم, فراوانی و ارزانی لوازم، آن را تبدیل به مقرون بهصرفهترین خودرو حاضر کرده است.
اما با تمام حرفهایی که زده شد، دیر یا زود باید منتظر کنار رفتن بسیاری از خودروهای قدیمی تولید داخل باشیم و این مستلزم ایناست که از قبل، به فکر نمونههای مناسب جایگزین، برای آنها باشیم.
اخیرا زمزمههایی از کنارگذاشته شدن خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ شنیده شده که با این اوصاف باید انتظار خودروهای جدیدی را هم داشته باشیم.
این دومین بار است که خبر توقف تولید این دو خودرو را طی چندماه گذشته از ناحیه رئیس سازمان استاندارد، رسانهای شده است. در آخرین روادید خبری به نظر میرسد، قرار است یکی از محصولات رنو، به نام کویید، جای پراید را در سال آینده بگیرد. خودرویی که سهم زیادی از فروش خود را در هند، در دست گرفته است.
منبع : پراید