اتومبیل دنا در بازار به بهایی معادل ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان به فروش می رسد اما این در حالی می باشد که شورای رقابت برای این خودرو قیمتی معادل ۴۱٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان تعیین کرده است .
اختلافی نه چندان کم میان کمپانی خودروسازی ایران خودرو و همچنین شورای رقابت در خصوص تعیین قیمت اتومبیل دنا به وجود آمد .
در خصوص قیمت خودروی دنا کمپانی ایران خودرو قیمتی معادل ۴۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان را به شورای رقابت پیشنهاد کرده بود اما شورای رقابت قیمتی معادل ۴۱٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان را تعیین کرده است .
این موضوع اعتراض ایران خودرو را به دنبال داشت به گونه ای که این شرکت اعلام کرد تولید دنا با قیمت ۴۲ میلیون تومان زیان ده است و پس از تحویل خودروهای پیش فروش شده دنا به پیش خریداران، باقی تولیدات این خودرو در بازار داخل عرضه نشده و صادر خواهد شد.
در این شرایط به گفته فعالان بازار خودرو، ایجاد اختلاف قیمت هشت میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار خودروی دنا موجب شده که برخی از خریدارانی که این خودرو را برای استفاده شخصی پیش خرید کرده بودند، با هدف کسب سود نسبت به فروش این خودرو در بازار آزاد اقدام کنند.
وجود اختلاف هشت میلیون تومانی بین قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت با قیمت خودروی دنا در بازار در حالی است که پیش از این رییس شورای رقابت هدف این شورا از قیمت گذاری خودروها را از بین بردن حاشیه بازار (تفاوت قیمت کارخانه و بازار) این محصولات اعلام کرده بود اما در خودروی دنا اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار این خودرو ایجاد شده و دلالان و واسطه ها در بازار این محصول فعال شده اند.
دنا، قلهای زیر پای شما
ویژگی های محصول:
ایمنی
* مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
* مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
* مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو -جلو
* مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
* ستون فرمان جمع شونده در تصادف
* چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی روی درها
* شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)
رفاهی
* مجهز به سامانه کروز کنترل
* رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
* دارای سیستم ناوبری (رهیاب)
* غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
* آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
* سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(
* جابجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت برقی
* مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
* سامانه کمک پارک عقب (سنسور دنده عقب)
* قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
* زیرآرنجی جلو و عقب
* دارای کارت طلایی کامل ۴ ستاره (بیمه بدنه و ….)
عملکردی
* برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
* رینگ اسپورت آلومینیومی
* سامانه ضد سرقت (immobilizer) به همراه سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز
* قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق
زیست محیطی
* مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو ۴
منبع : ایران خودرو
تغییروتحول ایجاد شده در نمای خارجی خودرو :
در نمای خارجی خودروی پژو ۲۰۷ جدید ما شاهد چند تغییر جزئی شامل : تغییر گرافیک داخلی چراغ ها و همچنین تغییر در آینه های کناری می باشیم .
در خودروی پژو ۲۰۷ جدید یک ردیف لامپ ال ای دی ابرویی به قسمت بالای چراغ های جلوی خودرو اضافه گشته است که این احتمال می رود که اضافه شدن این چراغ ها برای استفاده کردن از آن به عنوان چراغ روز باشد .
با مشاهده کردن این خودرو از نمای عقب می بینیم که این خودرو نسبت به پژو ۲۰۷ قبلی خیلی زیباتر شده است و علت آن هم استفاده نمودن از چراغ های ال ای دی و همچنین استفاده نمودن از گرافیک و طراحی های زیبا تر در آن است .
آینههای جانبی جدید آن نیز از طراحی بهتری نسبت به قبل بهره میبرند چراکه آینههای مدل قبلی ۲۰۷ متعلق به پژو۲۰۶ بوده و تغییری نداشتند.
تغییرات داخلی
در داخل نیز کلیت داشبورد دستنخورده باقیمانده و از تغییرات مهم آن میتوان به نصب یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به سیستم چندرسانهای و GPS در بالای داشبورد و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد. غربیلک فرمان جدید ۲۰۷ ضمن برخورداری از طراحی بهتر، مجهز به دکمههای کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تماس تلفنی نیز شده است و تصویر عقب خودرو با استفاده از دوربین دید عقب بر روی نمایشگر داشبورد به نمایش درمیآید. در داخل ۲۰۷ جدید غیر از موارد مذکور تغییر عمدهٔ دیگری دیده نمیشود.
تقریباً در دورانی که تولید پژو ۲۰۶ در فرانسه رو به پایان بود، به دلیل محبوبیت این خودرو، پژو تصمیم گرفت آنرا فیسلیفت کرده و چند سالی به تولید آن ادامه دهد. ۲۰۶ فیسلیفت شده، ۲۰۶+ نام گرفت و سعی شده بود ظاهر آن به مدل ۲۰۷ شبیه گردد. در ۲۰۶+ قسمت جلو بهطور کامل مورد بازنگردی قرارگرفته و چراغها، جلوپنجره و سپر تغییر کردند؛ اما در قسمت عقب به جهت کاهش هزینهها فقط گرافیک داخلی چراغها و سپر تغییر نمود. به همین دلیل ۲۰۶+ در جلو تقریباً ظاهر جدید و بروزی پیداکرده بود اما در قسمت عقب تفاوت چندانی با ۲۰۶ نداشت. در داخل هم تغییراتی ایجادشده و بازهم سعی شده بود تا داشبورد خودرو به ۲۰۷ شبیه گردد.
در سال ۱۳۸۹ ایرانخودرو تصمیم گرفت ۲۰۶+ را بهعنوان نسل جدید ۲۰۶ یعنی ۲۰۷ در ایران عرضه کند؛ بنابراین نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ ۲۰۶ با عنوان مدلی کاملاً جدید و بانام ۲۰۷i به بازار عرضه شد! آنهم درحالیکه ازلحاظ آپشن، موتور و گیربکس تقریباً هیچ تفاوتی با ۲۰۶ تیپ ۵ نداشت. بااینحال در سال ۱۳۹۰ و وضع تحریمها علیه صنعت خودروی ایران، تولید پژو ۲۰۶ و بهتبع آن ۲۰۷ در ایران با مشکل مواجه شد. البته ایرانخودرو توانست به هر نحوی که شده تولید ۲۰۶ را ادامه دهد اما امکان ادامهٔ تولید ۲۰۷ یا همان ۲۰۶+ وجود نداشت و تولید آن در سال ۱۳۹۱ متوقف شد.
پس از توافق هستهای و لغو تحریمهای ایران، بعد از مذاکرات فراوان سرانجام دوباره همکاری ایرانخودرو و پژو آغاز گردید. بدین ترتیب زمزمههایی مبنی بر تولید مجدد پژو ۲۰۷ مطرح شد و حتی ایرانخودرو در دیماه سال گذشته اقدام به پیشفروش این خودرو با موعد تحویل مرداد، شهریور و مهر امسال کرد. سپس در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو که در اسفند سال گذشته برگزار شد، ایرانخودرو مدل جدید ۲۰۷ را رونمایی نمود که دستخوش فیسلیفت و تغییراتی جزئی در داخل و خارجشده بود.
البته مدیرعامل ایرانخودرو، هاشم یکهزارع در نشست مطبوعاتی سال گذشته اعلام نمود که تولید مجدد ۲۰۷ ربطی به قرارداد جدید ایرانخودرو نداشته و مالکیت آن بهطور کامل به ایرانخودرو واگذارشده است. بااینحال معلوم نیست اگر تولید مجدد ۲۰۷ ارتباطی با قرارداد با پژو نداشته است پس چرا در دوران تحریم و قطع روابط پژو با ایرانخودرو تولید آن متوقف شد؟
علاوه بر این، گزارشاتی نشان میدهد که پژو خط تولید ۲۰۷ را بابت بخشی از غرامت خود به ایرانخودرو، بهصورت رایگان راهاندازی کرده و گفته میشود راهاندازی مجدد خط تولید این خودرو ۱۱ میلیون یورو هزینه داشته است. درهرحال چندی پیش ایرانخودرو بهصورت رسمی مشخصات و جزئیات نسخهٔ جدید پژو ۲۰۷ را اعلام نمود که در ادامه به بررسی تغییرات و بهسازیهای آن میپردازیم.
منبع : پژو 206
بررسی طراحی خارجی خودروهای سوناتا ۲۰۱۶ VS با اپتیما ۲۰۱۶ :
بعد از بررسی های به عمل آمده از هر دو خودرو باید گفت که این دو خودرو در زیر پوسته خارجی شان توانایی و قابلیت های برابری دارند اما نمای بیرونی این دو خودرو به کلی با یکدیگر متفاوت می باشد .
این تفاوت ظاهری که بین این دو خودرو وجود دارد به اندازه ای واضح می باشد که هنگامی که کنار هم قرار می گیرند این که تشخیص دهیم کدام به کدام است کار راحتی می باشد .
این دو خودرو را به تازگی باز طراحی کرده اند اما باز هم تفاوتی که در آن ها وجود دارد به خوبی مشهود می باشد .
هر دو مدل از پنل بدنه ی متفاوت، سبک طراحی جلو و عقب، طراحی چرخ ها و طراحی کلی متفاوت برخوردارند.
طراحی داخلی و کابین
کیا اپتیما ۲۰۱۶ و هیوندا سوناتا ۲۰۱۶ از لحاظ نمای داخلی نیز با هم متفاوت هستند. صفحه ی کیلومتر شمار و سرعت سنج، طراحی جدید داشبورد، دنده ی متفاوت و چندین ویژگی جدید دیگر، از جمله ی این تغییرات هستند. تنها شباهت داخلی دو خودروی اپتیما و سوناتا، فضای سرنشینان است؛ البته به یاد داشته باشید که بیشتر خودروهای سدان، تقریبا در اندازه های مساوی ساخته می شوند، حتی اگر از ویژگی های فنی متفاوتی برخوردار باشند.
ویژگی های فنی
مولفه های فنی این دو خودرو نیز به هم شباهت دارد، علاوه بر اینکه پیشرانه ی آنها نیز تقریبا با هم یکسان است. به ویژه مدل استاندارد این دو خودرو که از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۴ لیتر و قدرت ۱۸۵ اسب بخار برخوردار شده است. مدل میان رده ی سازگار با محیط زیست نیز از موتور ۴ سیلندر توربوشارژر با حجم ۱٫۶ لیتر و قدرت ۱۷۸ اسب بخار بهره می برد. مدل رده بالاتر ۲٫۰T نیز با موتور توربوشارژ ۴ سیلندر ۲٫۰ لیتر و قدرت ۲۴۵ اسب بخار عرضه می شود.
تنها تفاوت آنها مربوط به پیشرانه ی هیبریدی است: مدل هیبریدی سوناتا از موتور ۴ سیلندر با حجم ۲٫۰ لیتر و قدرت ۱۹۳ اسب بخار برخوردار شده که مصرف آن در خیابان های شهری به ۴۰ مایل (۶۴٫۳ کیلومتر) در هر گالن می رسد؛ در حالیکه مصرف آن در بزرگراه ها، ۴۴ مایل (۷۰٫۸ کیلومتر) در هر گالن اعلام شده است. این موتور هنوز در بین مدل های اپتیما عرضه نشده است. شرکت کیا اعلام کرده است که اپتیما با پیشرانه ی هیبریدی، تا اواخر امسال به فروش خواهد رسید.
اگر به دنبال خودروی سدان در اندازه ی متوسط و با کیفیت بالا هستید و سبک خودرو، تکنولوژی و راحتی آن نیز برای شما مهم است، بدون شک خودروهای هیوندا سوناتا ۲۰۱۶ و کیا اپتیما ۲۰۱۶ را در لیست خرید خود قرار داده اید. این دو خودرو تقریبا از تمام مواردی که علاقه مندان به خودروهای سدان به آن نیاز دارند، برخوردار شده اند؛ علاوه بر اینکه با قیمت مناسبی نیز به فروش می رسند. این دو خودرو با پیشرانه، ویژگی های فنی و پلتفرم یکسان عرضه می شوند؛
منبع : هیوندا سوناتا
یکی از مواردی که همه مشتریان به آن اهمیت خاصی می دهند به روز و مدرن بودن خودرو و به طور کلی طراحی ظاهری آن می باشد.
در حال حاضر هم که شرایط بازار خودروها به گونه ای شده است که اتومبیل های چینی در آن به وفور دیده میشوند و همین امر هم سبب گشته است تا مردم بیشتر به بعد ظاهری خودرو ها اهمیت دهند .
خودروی پژو ۴۰۵ متاسفانه به قدری قدیمی شده است که طرح نخستین آن به دهه هشتاد میلادی بر میگردد . به همین جهت هم کمپانی ایران خودرو اقدام به ایجاد تغییر و تحول در این خودرویش کرده است تا شاید بتواند کمی آن را بهبود بخشد! و نام آن را هم نیز پژو ۴۰۵ SLX نهاده است .
۴۰۵ برای پژو محصول کم حاشیه ای نبود، شکست پژو در بازار آمریکا پس از عرضه این مدل روی داد و باعث غیبت ۳ دهه ای این خودروساز فرانسوی در بزرگترین بازار جهان شد.
البته ۴۰۵ برخلاف آمریکا، در اروپا خودرو موفقی بود، به گونه ای که در سال ۱۹۸۵ عنوان خودروی سال اروپا را کسب کرد و پژو با این مدل دو سال پیاپی در رالی قهرمانی داکار مقام قهرمانی را از آن خود کرد.
در سال ۱۹۸۹ و با تمام شدن تاریخ انقضا آن و عرضه نسل جدید (۴۰۶) ، حق امتیاز تولید این مدل در سال ۱۳۷۰ شمسی به ایران واگذار شد و به نوعی سرآغازی بر همکاری با طرف ایرانی یعنی ایران خودرو بود.
ایران خودرو از ۴۰۵ سه مدل GL ،GLX و RD را در تمامی این سال ها به بازار عرضه کرد و همینطور به عنوان پلت فرم پایه ای برای اولین خودروی ملی ما یعنی سمند تبدیل شد.
از این خانواده GL عمری کوتاه تر از دو عضو دیگر داشت. اما RD که از قلب با دوام پیکان بهینه شده استفاده می کرد تا سال ۹۱ و با اسم مستعار ROA به صورت پنهانی می زیست و تبدیل به جایگزین پیکان برای ایران خودرو شده بود.
در هر صورت می توان ۴۰۵ را در اوایل تولد خودرویی موفق (حداقل در فرانسه) و به روز عنوان کرد که خود پژو هم با عرضه گزینه های جذابی همچون MI16 توانست بازخورد خوبی از آن بگیرد، اما بعد از گذشت ۲۷ سال و دگرگون شدن صنعت خودروسازی، ظاهر بخت برگشته آن دیگر هیچ نگاهی را به سمت و سوی خود خیره نمی کند و شاید تنها از سر ناچاری خریدارن باشد که هنوز بر روی خطوط تولید قرار دارد.
SLX؛ بزک کاری به جای فیس لیفت
از تغییرات کوچک و بزرگ طراحی در صنعت خودروسازی به عنوان فیس لیفت یاد می شود، اما تغییرات ایجاد شده بر روی SLX بیش از آنکه به فیس لیفت شبیه باشد شبیه مراجعه ایران خوردو به یکی از فروشگاه های لوکس اسپرت سطح شهر و خرید چند قطعه چینی بی کیفیت است.
برای مثال چراغ های جلو با لنز های دوگانه جایگزین چراغ ساده و اصیل استاندارد شده اند و جالب آنکه نور دهی این چراغ های شدید تاحدی ضعیف است که نمایندگی های ایران خودرو به خریداران توصیه می کنند تا چراغ را با نمونه قدیمی و اصلی تعویض کنند.
بنابراین تغییرات ظاهری در مدل SLX تاثیر مثبتی بر جلب نظر مشتریان نداشته است. به خصوص که عمده تغییرات ظاهری مدل SLX نسبت به GLX صرف موارد غیر کاربردی شده است.
برای مثال بالچه یا (spoiler) است که آن هم تقریبا بلا استفاده است؛ در واقع ابعاد آن در حدی نیست که باعث ایجاد نیروی Down force شود و تنها می تواند فرم آیرودینامیکی ۴۰۵ را بدتر کند.
منبع : پژو 405
قیمت خودروی جنسیس سدان در زمانی که کار تست بر روی آن انجام شده است مابین ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۱۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ می باشد و این اختلاف قیمت به میزان کارکرد خودرو بستگی دارد .
ولی در این خصوص باید گفت که نسخه های که فیس لیفت شده اند قیمت هایی بالاتر از این حرف ها دارند .
اگر شما پولتان در این حدودها باشد علاوه بر آنکه می توانید جنسیس سدان بخرید می توانید خودروهایی مانند : BMV 530I و یا بنز E350 و یا E280 را تهیه نمایید .
بیشتر کسانی که به طرف خودروی هیوندا جنسیس می روند به دنبال یک سواری نرم می باشند که امکانات رفاهی خوبی داشته باشد . این خودرو یک اتومبیل کم خرج می باشد که خدمات پس از فروش مناسبی هم ارائه می کند .
باید بیان داشت که خودروی جنسیس از امکانات خوبی در مقایسه با سایر رقبای آلمانی برخوردار می باشد .
اما اگر قابلیت های حرکتی و لذت رانندگی و اعتبار برند خودرو برایتان مهم است بدون تردید به سراغ ب ام و اتاق E60 بروید و مطمئن باشید که با خرید ب ام و پکیج هیجان انگیزتری دریافت خواهید کرد. جنسیس که امروزه دیگر تبدیل به برندی مستقل شده است قدم بسیار بزرگی برای کمپانی هیوندای محسوب می شود و به نوعی این کمپانی را در آغاز راهی قرار داده که دو دهه ی پیش لکسس آن راه را پیمود؛ هر چند لکسس در همان بدو ورود تبدیل به تهدید بسیار بزرگی برای آلمانی ها شد اما بنظر نگارنده جنسیس هنوز راه زیادی برای پیمودن دارد تا بتواند خود را در حد رقبای آلمانی اش نشان دهد.
مشخصات فنی
این موتور مجهز به زنجیر تایم و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا اختصارا CVVT است. سیستم سوخت رسانی این موتور MPi است که کوتاه شده ی عبارت Multipoint Fuel Injection است که به معنای پاشش چند نقطه ای سوخت است. در این سیستم هر سیلندر انژکتور خود را دارد و زمان پاشش سوخت هر سیلندر مختص آن سیلندر می باشد. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب ۲۹۰ اسب بخار و۳۵۸ نیوتون متر است که از این نظر آن را در سطح بنز E350 و ب ام و ۵۳۰i قرار می دهد، منتها در تئوری و نه در عمل؛ البته در نسل های جدید خودروهای آلمانی که اکثرا به استفاده از توربوشارژر روی آورده اند همین حدود گشتاور را از موتور های دو لیتری بیرون می کشند و بهتر است جنسیس با خودروهای آلمانی هم سن و سال خودش مقایسه شود.
گیربکس جنسیس شش سرعته ی خودکار با نام B600 ساخت کمپانی آیسن سیکو از زیر مجموعه های تویوتا است و وظیفه ی انتقال نیرو به محور عقب را بر عهده دارد. با آن که موتور جنسیس سدان با جنسیس کوپه یکی است اما جنسیس کوپه از گیربکس ZF آلمان استفاده می کند.
البته برای بازار آمریکا جنسیس سدان با یک موتور ۴٫۶ لیتری هشت سیلندر نیز عرضه می شود که آن مدل هم از گیربکس ZF بهره می برد. جنسیس هایی که پس از سال ۲۰۱۲ به کشور وارد شدند از مدل ارتقا یافته هستند که با اضافه شدن سیستم تزریق مستقیم سوخت، قدرت آنها به ۳۳۳ اسب بخار افزایش پیدا کرده است و از گیربکس هشت سرعته بهره می برند.
سیستم فرمان جنسیس از نوع راک اند پینیون حساس به سرعت است و سیستم تعلیق هم در جلو مولتی لینک و در عقب از نوع پنج اتصالی استفاده شده است. در مورد سیستم نیز در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی مجهز به سیستم ضد بلوکه برخوردار است. تقسیم وزن خودرو هم مناسب است و ۵۲ در صد وزن در جلو و ۴۸ درصد آن در عقب قرار دارد. باتری خودرو نیز به سبک خودروهای آلمانی در صندوق عقب تعبیه شده است.
منبع : هیوندا