دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

معرفی خودروی جک جی ۵

اتومبیل جک جی ۵ به اندازه ای در جلو دیدمان در حال تردد بوده است که چندان برایمان غریبه و ناشناخته نباشد .

دومین خودرویی که به ایران از محصولات جک وارد شده است اتومبیل جک جی ۵ است .

برند جک در کشورما یک برند خوش نام است . باید گفت که برند جک بخش اعظمی از این خوش نامی اش را مدیون آن خودروهای جی ۳ می باشد که به بازارهایمان عرضه شد (البته به تعداد محدود)

اتومبیل های جکی که در کشورما وجود دارند دارای نقاط قوتی به شرح ذیل می باشند :

سود جستن از پیشرانه میتسوبیشی

داشتن کیفیت خوب محصولات

بهره گیری از طراحی های خوب کمپانی پینین فارینا ایتالیا

. J5 ابتدا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری و گیربکس ۵ سرعته دستی ایرانیان را با بزرگ‌ترین محصول جک چین آشنا کرد اما کرمانی‌ها که جای یک خودرو اتوماتیک را خالی می‌دیدند‌، نسخه اتوماتیک آن را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کردند‌. J5 در نسخه اتوماتیک تفاوت‌های عمده‌ای با مدل دستی دارد و همین تفاوت‌ها موجب شده‌اند تا اختلاف قیمت مدل دستی ۱٫۵ لیتری(۴۴٫۲ میلیون‌تومان) و اتوماتیک ۱٫۸ لیتری(۵۵٫۹ میلیون‌تومان) به حدود ۱۱ میلیون‌تومان برسد‌.

پیش از ما ایرانی‌ها خود مردم چین اصلی‌ترین منتقدان صنعت خودرو‌سازی‌شان هستند که در مطالب تحلیلی و نظراتشان از JAC در کنار چند برند خودروسازی دیگر چینی به عنوان پرچمداران این صنعت یاد می کنند. JAC به‌تازگی در بین همه خودروسازان فعال در چین از جمله جنرال‌موتورز‌، فولکس واگن و… از نظر میزان تولید در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب رتبه ۲۲‌ام شد و تیراژ حدود ۲۰۳هزار دستگاه را به ثبت رساند‌.

J5 شخصیت متفاوتی نسبت به عمده خودرو‌های چینی دارد؛ شخصیتی که به‌سادگی نمی‌توان صفت کپی‌بودن را به آن نسبت داد. طراحی آن بر عهده شرکت پینین‌فارینا ایتالیا بوده است‌؛ شرکتی که تا‌کنون ده‌ها مدل مطرح فراری نظیر دینو‌، تستا‌روسا و چندین مدل فیات و‌… را در تاریخ ماندگار کرده است‌.

شاید عده‌ای با خود بگویند پینین‌فارینا نقشی در طراحی این خودرو نداشته و تنها از نام تجاری آن روی J5استفاده شده اما نکته جالب آنجاست که در سایت رسمی پینین‌فارینا در حالی که شرکت‌های چینی زیادی مدعی همکاری با این طراح ایتالیایی هستند، فقط نام JAC در بخش جوایز و افتخارات به چشم می‌خورد. به جرأت اصالت و زیبایی جک را در مقایسه با دیگر چینی‌ها می‌توان ستایش کرد اما J5 یک زیباروی تو خالی نیست که تنها با چهره‌ای خشن به دنبال جذب مشتریان باشد‌.
در قلب J5 اتوماتیک موتور ۱٫۸ لیتری میتسوبیشی جایگزین پیشرانه ۱٫۵ لیتری در مدل دستی شده است تا فضای رقابت را روی همه هموطنان اتوماتیکش ببندد و با قوی‌ترین آرایش در زمین ایران حاضر شود‌! پیشرانه این خودرو از سری ۴G93Dتحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است که در چین به تولید می‌رسد و حداکثر قدرت آن در حالی عدد۱۴۱ اسب بخار را نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین رقیبش یعنی امگرند ۷، ۱۳۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند‌. با این حال حداکثر گشتاور ۱۶۵نیوتن‌متریJ5 در برابر حداکثر گشتاور ۱۷۲ نیوتن‌متری امگرند ۷ جای تامل دارد‌.

پیشرانه امگرند ۷ بر پایه یکی از پیشرانه‌های تویوتا طراحی و توسعه یافته و جک نیز با شمشیر میتسوبیشی به میدان رقابت قدم گذاشته است‌. در این میدان تندر ۹۰  ۱۰۵ اسب بخاری با گیربکس ۴ سرعته سعی می‌کند از بیرون گود تنها به اختلاف حدود ۲۰۰ کیلوگرمی وزنش با این دو خودرو دل خوش کند‌. ابعاد J5 در ظاهر تفاوتی بین این خودرو و رقبا را نشان نمی‌دهند اما به محض ورود به اتاق آن به خصوص در بخش صندلی‌ها شگفت‌زده می‌شوید‌. فاصله بین دو محور این خودرو در مقایسه با برادر شیری‌اش در ایران یعنی لیفان  ۶۲۰ حدود ۱۰ سانتیمتر بزرگ‌تر است که موجب افزایش بیشتر فضای پای سرنشینان عقب می‌شود‌. علاوه بر این موضوع در J5اتوماتیک بر خلاف مدل دستی دریچه‌های سیستم تهویه نیز برای سرنشینان عقب نصب شده است‌.

منبع : کرمان خودرو 

طراحی داخلی ام وی ام 315 هاچ بک

بر اساس گفته مسولان کمپانی چری در طراحی داخلی خودروی ام وی ام 315 هاچ بک از سبکی خاص و منحصربه فرد بهره گرفته شده است .

زمانی که به درون خودروی ام وی ام 315 هاچ بک وارد می شویم تنها چیزی که به ما میفهماند این خودرو یک اتومبیل چینی است آن لوگویی است که در وسط فرمان ظاهر شده است یعنی اگر از آن لوگو چشم پوشی کنیم امکان ندارد که ما به یاد خودروهای زشت کشور چین بیوفتیم .

در این خصوص جا دارد که بگوییم طراحی داخلی خودروی ام وی ام 315 هاچ بک به محصولات کره ای و ژاپنی نزدیک است.

همه بخش‌ها از داشبورد تا صندوق عقب زیبا در سر جای خود قرار داده شده است. صفحه کیلومتر خودرو نیز دچار تغییر شده و بسیار مدرن‌تر از نمونه قبلی است. به‌کارگیری پوشش آلومینیومی در کابین ذوق و سلیقه طراحان را به نمایش می‌گذارد. دریچه‌های ورودی هوا نیز به فرم جذاب تغییر شکل داده‌اند. با توجه به قیمت این محصول در بازار ایران نمی‌توان رقیب قدرتمندی برای آن در این رنج پیدا کرد و ام‌وی‌ام ۳۱۵ به‌طور کاملا مقتدرانه در صدر جدول قرار می‌گیرد. عده‌ای از کم بودن دید عقب خودرو به عنوان یک ضعف یاد می‌کنند ولی این دید کم در طراحی خودروهای اسپرت کاملا طبیعی است و معمولا از سنسورهای هوشمند برای کمک به راننده استفاده می‌کنند و دوربین دنده عقب نیز در این مورد بسیار کارآمد خواهد بود.

طراحی ظاهری

فیس‌لیفت ۳۱۵ بسیار خوب طراحی شده و نمایانگر سیاست‌های کلی شرکت چری است، چرا که نشان می‌دهد این شرکت برای بهتر شدن ظاهر محصولات خود به‌سراغ طراحان بین‌المللی رفته است. در تمام ظاهر این خودرو حس اسپرت بودن به شما منتقل خواهد شد. چراغ‌های جلوی ۳۱۵ به فرم چشم طراحی شده‌اند که با جلوپنجره کوچک آن بسیار هم‌خوانی دارد. خطوط آیرودینامیکی خودرو به‌خصوص بخش کناری کاپوت، زیبایی ام‌وی‌ام ۳۱۵ را دوچندان کرده است. از نمای جانبی نیز این خودرو طراحی قابل قبولی دارد. بخش عقبی ‌ام‌وی‌ام ۳۱۵ نسبت به مدل قبلی کمتر دچار تغییرات شده و فقط چراغ‌ها و سپر مورد حمله طراحان قرار گرفته‌ و دگرگونی در آنها دیده می‌شود که با فرم کلی مطابقت دارد. به‌طور کلی این خودرو از لحاظ ظاهری بسیار بالاتر از توقع ظاهر شده و طراحان چری این مدل را با استانداردهای روز دنیا خلق کرده‌اند.

ایمنی

ام‌وی‌ام ۳۱۵ موفق شده است 4 ستاره را از موسسه C-CNAP دریافت کند، این ستاره‌ها سطح بالای استاندارد این خودرو را به ما نشان می‌دهد. از جمله تجهیزات ایمنی ۳۱۵ جدید می‌توان به کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم الکترونیکی ترمز ضد قفل و سیستم توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز اشاره کرد.

منبع : ام وی ام 

مقایسه ظاهر لیفان 820 با اپتیما 2010

در واقع در طول یک دهه اخیر محصولات لیفان که توسط خودروسازان چینی تولید می گردد و توسط شرکت کرمان موتور به بازارهای ما ارائه می شود یکی از جذاب ترین محصولات می باشد .

خودروی لیفان 820 دارای طولی معادل 4.8 متر می باشد و با داشتن این طول در کلاس خودروهای D قرار می گیرد .

لیفان 820 یک سدان است در سایز متوسط و با اتومبیل های مانند کیا  اپتیما و همچنین هیوندای  سوناتا هم رده شده است و می توان گفت که کسانی که به دنبال یک خودروی خانوادگی می باشند این گزینه برایشان یک گزینه خیلی خوب می باشد .

اما هر چند که در کمتر محصولی از لیفان چهره‌ای عامه‌پسند و جذاب دیده‌ایم، 820 به لطف الگوبرداری‌های نسبتا خوب، از ظاهری مناسب بهره می‌برد. برای مثال این خودرو در بخش جلو ظاهری شبیه به فورد تاروس دارد و همچنین المان‌هایی از محصولات جدید هیوندای  نیز در چهره آن دیده می‌شود. همچنین گرافیک بسیار جذاب چراغ‌های جلو به همراه چراغ‌های روشنایی روز (Daylight) از نوع LED که در طرفین بامپر جلو قرار گرفته است، ظاهری آراسته و مدرن به محصول جدید چینی‌ها می‌بخشد.

در بخش جانبی رینگ‌های اسپرت 16اینچی به همراه جزئیاتی همچون چراغ راهنمای روی آینه، دستگیره‌های درب آسان باز‌شو و… هر چند که به تکمیل مدرنیته شمایل محصول جدید لیفان کمک شایانی می‌کند اما استایل کلی کمی ساده طراحی شده است. در بخش عقب این خودرو نیز شاهد ترکیبی از ب‌ام‌و سری5 نسل F10 با رده‌هایی از سوناتا YF و LF هستیم که البته با نمای جلو در تناسب کامل است. اما این چهره پر زرق و برق در برابر خودرویی قدیمی‌تر همچون اپتیما که سن و سالی گذرانده است، هر چند که قاعدتا عامه‌پسندتر به نظر می‌رسد، اما باید دید که خریدار، چه میزان ارزشی برای لوگوی نقش بسته ‌روی جلوپنجره هر خودرو قائل است. در واقع هرچند که کیا  اپتیما به اندازه لیفان 820 مدرن و امروزی طراحی نشده، اما همین سادگی و دوری از اغراق در طراحی این خودرو، با سلیقه بسیاری از مردم سازگار است. هرچند که کیفیت داخلی کمی توی ذوق می‌زند…

هرچند که نمای بیرونی اپتیما و 820 خبر از یک دهه اختلاف عمر طراحی می‌دهد، در فضای داخلی این تفاوت کمتر به چشم می‌آید. در واقع اینگونه می‌توان گفت که لیفان 820 به آن میزان که در بدنه پر زرق و برق طراحی شده، فضای داخل کابین آنچنان لوکس و جذابی ندارد. همچنین متریال نه‌چندان با کیفیت به کار رفته در کابین محصول لیفان و مواردی همچون پلاستیک فشرده بسیار خشک داشبورد، تریم فیبرکربن مانند ادوات و…، آنقدرها هم چنگی به دل نمی‌زند. غربیلک چهارشاخه مشکی/نقره‌ای (قابل تنظیم در 4 جهت) که به لوگوی سه‌خط لیفان مزین شده و از دکمه‌های سیستم کروز کنترل و اینترفیس سیستم صوتی بهره می‌برد، شبیه به هیوندای  سانتافه CM طراحی شده است. همچنین پشت آمپر این خودرو با دو دایره برای سرعت و دور موتور و یک نمایشگر در وسط برای اطلاعاتی همچون دمای موتور، میزان سوخت داخل باک و دیگر اطلاعات مربوط به کامپیوتر سفری، باز هم یاد‌آور محصولات هیوندای  است. کنسول بسیار ساده یک تکه به همراه نمایشگر ساعت در بالا، دریچه‌های مستطیلی سیستم تهویه مطبوع هوا، نمایشگر و پنل سیستم صوتی (به همراه 6 بلندگو)، سیستم تهویه مطبوع هوای داخل کابین و در نهایت محفظه فندک، کنسول بین دو صندلی و زیر محفظه زیر آرنجی چیزی است که در کابین این خودرو به چشم می‌خورد.  البته سانروف، 6 ایربگ، روکش چرمی صندلی‌ها به همراه تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دوربین و سنسور دنده عقب و… از دیگر امکانات رفاهی این خودروست و جالب اینجاست که امکانات رفاهی لیفان 820 بسیار شبیه به لیستی است که کیا موتورز در فول‌ترین نسخه اپتیما 2009 و 2010 به خریدار عرضه می‌کند. اما توجه داشته باشید که کیفیت ساخت ادوات داخلی اپتیما کمی بالاتر است؛ هرچند که با توجه به اینکه نمونه دست دوم این خودرو چند سالی استفاده شده است، برخی ساییدگی‌ها در گوشه‌های چرم صندلی‌ها یا ادواتی همچون دسته دنده و غربیلک فرمان برای یک خودروی کُره‌ای امری عادی است.

منبع : لیفان 

مقایسه ظاهر تندر۹۰ اتوماتیک با رنو ساندرو

اتومبیل تندر ۹۰ را یک خودرویی با طراحی زشت می دانند اما این خودرو هیچ وقت پایش را از عرصه بازارهای خودرو بیرون نکشید و ماند و ثابت کرد که دارای سیستم فنی خیلی خوب می باشد و از این بعد قوی است .

حال مونتاژ خودروی رنو ساندرو نسل نخست در ایران نشان داد که خودرویی زشت تر از تندر ۹۰ هم وجود دارد !

حال به بررسی ابعادی این دو خودرو می پردازیم :

خودروی تندر ۹۰ :

طول: ۴٫۲۵۰ میلیمتر

عرض : ۱٫۷۴۰ میلیمتر

ارتفاع : ۱٫۵۲۵ میلیمتر

فاصله بین محور چرخ های جلو وعقب : ۲٫۶۳۰ میلیمتر

وزن خالص : ۱٫۱۵۵ کیلوگرم

خودروی تندر ۹۰ اتوماتیک یک خودروی سدان به حساب می آید از این رو بهتر می باشد که حجم صندوق این خودرو هم در نظر گرفته شود .

در مقابل ساندرو ۵۰۲۰ میلیمتر طول دارد. عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه ها به ۱۷۴۶ میلیمتر می رسد و ارتفاع آن ۱۵۳۴ میلیمتر قید شده است. جالب اینکه فاصله چرخ های جلو و عقب در مدل اتومات ۱۰ میلیمتر بیشتر است و به ۱۴۸۰ میلیمتر می رسد. در سایت گروه سایپا وزن خالص این خودرو ۱۱۴۶ کیلوگرم قید شده است.

به گزارش اخبار خودرو ،مثل دو شکارچی گرسنه از هم فاصله گرفته اند و فعلا با خشم به هم نگاه می کنند. چاره دیگری نیست؛ در بازاری که از مدت ها پیش با رکود دست و پنجه نرم می کند، مشتری زیادی پیدا نمی شود. با این حال برگ برنده آنها استفاده از گیربکس اتوماتیک است. باید به چشم تنها گزینه های غیر چینی بازار نگاه شان کرد که خریدشان تنها ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. ما آنها را روی میز تشریح ریخته ایم و دل و روده شان را بیرون آورده ایم تا تکلیف کار مشخص شود. اگر قصد دارید با بودجه ۵۰ میلیون تومانی یک خودروی دنده اتوماتیک غیر چینی بخرید، این نوشته دقیقا برای شما نوشته شده است.

مصرف سوخت

نمی توانید دل به دریا بزنید و بدون توجه به ظرفیت باک و مصرف سوخت، سوار هر خودرویی شوید. در سایت ایران خودرو تندر ۹۰ اتومات در هر ۱۰۰ کیلومتر فضای شهری، حدود ۱۱٫۱ لیتر سوخت مصرف می کند. اگر با همین خودرو به خارج شهر بروید، مصرف تان در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی به ۶٫۶ لیتر می رسد اما مهم مصرف سوخت در سیکل ترکیبی است که برای تندر ۹۰ اتوماتیک خود کارخانه سازنده روی عدد ۸٫۳ لیتر تاکید دارد. حساب و کتابش را بگذارید برای بعد، حجم باک این خودرو ۵۰ لیتر است که یعنی برای هر بار پر کردن باک آن باید یک تراول ۵۰ هزار تومانی خرج کنید.

حالا به سراغ ساندروی دنده اتومات برویم که سایپا ترجیح داده در بخش مصرف سوخت تنها به سیکل ترکیبی اشاره کند. آنها می گویند دنده اتومات جدیدشان در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ۸٫۳ لیتر سوخت مصرف می کند. جالب بود، نه؟ دقیقا همان چیزی که برای تندر ۹۰ اتومات وجود دارد. خبر دیگر اینکه پر کردن باک ساندرو هم ۵۰ هزار تومان خرج روی دست تان می گذارد. چه رقابت کلافه کننده ای!

آنچه در زیر پنهان است، مقایسه توانایی موتور

ساندرو اتومات از گیربکس چهار سرعته بهره می برد و به موتور خطی از نوع K4MC6 مجهز است. موتور این خودرو چهار سیلندر است و ۱۶ سوپاپ دارد. حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی قید شده که طبق رسم بازار با کمی ارفاق باید همان ۱۶۰۰ سی سی در نظر گرفته شود. تا یادمان نرفته بگوییم این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۴ را گرفته و حداکثر قدرت موتورش برابر است با ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه.

حالا بیایید نگاهی به زیر در موتور تندر ۹۰ بیندازیم. آنجا که موتور مشابه K4M با حجم ۱۶۰۰ سی سی آرام گرفته است. برای اینکه خیال تان را راحت کنیم باید از همین حالا بدانید حداکثر قدرت این موتور به ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می رسد و اینجا هم با استاندارد آلایندگی یورو ۴ روبرو هستیم. جعبه دنده ها هم مشترک هستند. در تندر ۹۰ اتومات با همین مشخصات روبرو هستیم؛ ترمزهای ABS و EBD (چهار کاناله) شامل ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه ای. فرمان هم از نوع هیدرولیکی است. واقعا مقایسه کسالت آوری شده است.

منبع : پارس خودرو 

اطلاعاتی در خصوص کابین و ظاهر سمند LX

خودروی سمند در میان عامه مردم به خودروی مسافرتی مشهور شده است شاید پیش خودتان این سوال پیش آید که چرا سمند این لقب را به خود گرفته است ؟

دلیل این امر هم این می باشد که سمند خودرویی جادار است و همین جادار بودن خودرو سبب شده است تا به این نام شهرت یابد .

از میان همه مدل های سمند خودروی سمند ال ایکس از همه جادارتر می باشد . این خودروی داخلی برای خانواده های ایرانی خیلی مناسب می باشد .

جادار بودن خودروی سمند ال ایکس هم به داخل کابین آن مربوط می شود و هم به صندوق عقبش .

خودروی سمند خودرویی می باشد که برای همه سن ها مناسب است چه جوانان و چه سن بالاتر ها و جالب اینجاست که همه افراد تو هر سنی ازاین خودرو استقبال هم کرده اند .

 

ظاهر این خودرو مناسب است و طراحی داخلی آن نیز به خوبی انجام شده و تزیینات چوبی مورد استفاده درون کابین این خودرو آن را هرچه زیبا‌تر کرده‌اند. البته باید قبول کنیم که سمند ظاهری مردانه دارد و چندان برای بانوان مناسب به نظر نمی‌رسد. (این موضوع سلیقه‌ای است!)

سمند یکی از ایمن‌ترین خودرو‌های داخلی است. اما چرا مطمئن؟ شکی نیست که خودرو‌های داخلی از لحاظ ایمنی در سطح پایین‌تری نسبت به خودرو‌های خارجی قرار دارند اما در مقابل سمند یکی از مطمئن‌ترین خودر‌و‌های داخلی است که حتی می‌توان به این مسئله از ظاهر خودرو نیز پی برد. سمند LX از تجهیزات ایمنی‌ نظیر دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS و… بهره می‌برد که متناسب با استاندارد‌های روز ایران است. بدنه این محصول نیز در برابر تصادفات مقاومت خوبی دارد و همان طور که گفته شد یک محصول شهری و البته خوب به حساب می‌آید.

سمند LX یکی از خوش قیمت‌ترین خودرو‌های داخلی است. سمند LX با وجود تجهیزات ایمنی و رفاهی بالا، قیمت نسبتا پایینی دارد و اکنون با پرداخت 29 تا 30 میلیون تومان می‌توان یک نسخه از آ‌ن را خریداری کرد.

این خودرو از آن جایی که تقریبا محصول تولیدی ایران خودرو به حساب می‌آید از خدمات پس از فروش مناسب این شرکت نیز بهره می‌برد و به همین دلیل قیمت قطعات و پشتیبانی آن نیز مناسب و در حد قابل قبولی است.

منبع : سمند