اگر بخواهیم در خصوص امکانات رفاهی و تجهیزات خودروی پژو ۴۰۵ SLX بحث نماییم می توانیم بعد از بررسی به موارد زیر اشاره نماییم :
رینگ های این خودرو ۱۴ اینچی و از مدل چدنی قدیمی می باشند .
که به سلیقه مالک بعدا لاستیک های کارخانه ای ۱۸۵ میلی متری جای خود را به نمونه ای با پهنای ۲۰۵ میلی متر دادند که باعث چسبندگی بهتری نسبت به نوع کارخانه ای (اغلب چینی و ایرانی) می شود.
آخرین مشخصه قابل بحث این اثر تاریخی ، صندوق بار نسبتا بزرگ با ظرفیت ۴۷۰ لیتر است.
فضای داخلی پژو۴۰۵ SLX
به لطف مهندسی خوب دهه ۸۰ پژو، اگر شما قد بلندی داشته باشید در عقب ماشین احساس نسبتا راحتی خواهید داشت که به حالت سقف مستطیل شکلی آن باز می گردد. صندلی ها گودتر و کاملا فراگیر هستند.
داشبوردی که در مقابل شما دیده می شود، هرچند تفاوت زیادی در کیفیت مواد استفاده شده ندارد، اما رنگ بندی ترکیبی کرم و مشکی آن فضای خسته کننده ای که از پلاستیک هایی بی روح را تغییر داده.
البته اگر قصد قیاس بین نسخه های قدیمی و اصطلاحا فرانسوی ۴۰۵ با SLX های فعلی ایران خودرو را داشته باشید، با تفاوت عظیمی ماحصل اختلاف بین یک خودرو با کیفیت اروپایی و یک خودرو چینی ایرانی مواجه خواهید شد که پس از قریب به ۲۵ سال تولید ۴۰۵ در ایران جز تاسف و افسوس نتیجه ای در پی ندارد.
اصلی ترین تفاوت آن نسبت به نسخه عادی ۴۰۵ دکمه فلاشر ۴ گوش و درشت آن در وسط داشبورد است که از جنس پلاستیک بازیافتی فوق العاده بی کیفیت ساخته شده است.
فرمان خودرو هم اگر ارتفاع آن را کمی پایین تر آورید، در دور برگردان ها دست ها به زانو ها برخورد خواهند کرد و اگر ارتفاع را بالا ببرید، حسی مشابه خودرو های نیمه سنگین باری به شما دست می دهد و حتی دید آمپرها را هم مختل خواهد کرد.
این ضعف، البته ماحصل افزودن ایربگ به فرمان است که باعث بزرگ شدن بخش مرکزی آن و از بین رفتن ارگونومی نسبت به نسخه های قدیمی و فرانسوی ۴۰۵ شده است و در تمامی خانواده پژو ۴۰۵، پارس وسمند به شکل فراگیر دیده می شود.
منبع : پژو 405
با بررسی نمودن موتور خودروی هیوندا جنسیس ۲۰۱۶ مشاهده می نماییم که موتور این خودرو همان موتور سال قبل می باشد .
تغییراتی که خودروی جنسیس ۲۰۱۶ نسبت به قبل تجربه کرده است بیشتر در قسمت های ظاهری خودرو و همچنین آپشن ها و تجهیزات بوده است .
حال به این تغییرات اشاره می نماییم :
هنگامی که از بیرون به این خودرو نگاه می شود می بینیم که خشونت در این خودرو به وضوح قابل رویت می باشد .
راننده هنگامی که در پشت فرمان این خودرو می نشیند لذت رانندگی را به خوبی احساس می کند . وجود حس لذت رانندگی به سبب وجود تعلیق چند بازویی در قسمت عقب خودرو و وجود چرخ های ۱۹ اینچی استاندارد و همچنین مجهز بودن به فرمان الکتریکی که حساس به سرعت است .
محور جلوی این خودرو به صورت کاملا جدید طراحی شده است .
به گفته هیوندای، تغییرات در تعلیق باعث کاهش صدا و لرزش نیز شده است.از جمله تجهیزات جدیدی که میتوان در جنسیس ۲۰۱۶ یافت، استفاده از عینک گوگل برای نشان دادن اطلاعات مختلف و اتصال به رایانه مرکزی خودرو است. البته فرامین صوتی گوگل و یا اپل سیری هم در این مجموعه گنجانده شدهاند که برای هر سوال و دستوری، پاسخی حاضر به جواب دارند.درون کابین، فضا آرام و دلپذیر است. ساختار بدنی و طراحی محل قرار گیری موتور به گونهای که سر و صداهای موتور و چرخ ها به داخل راه ندارند. سیستم تعلیق قابل تنظیم و آرام نتیجهی سختی بیشتر ساختار خودرو بود. بیش از نیمی از بدنهی جنسیس جدید از فولاد با مقاومت بالا تشکیل شده است.که ایمنی خوب این خودرو را به همراه ۱۲ کیسه هوای خود تکمیل می کند.
این محصول مجهز به یک موتور ۳٫۸ لیتری V6 به توان ۳۱۱ اسب بخار و جعبه دنده D – CVVT آلومینیومی است. البته یک موتور ۵٫۰ لیتری V8 نیز با قابلیت تولید ۴۲۰ اسب بخار توان و ۳۸۳ پوند فوت گشتاور برای آن در نظر گرفته شده است.در بازار اگر به دنبال رقیب برای این خودرو هستید تا بدانید که چه گزینه های دیگری برای انتخاب دارید باید گفت که در مدل ۳۸۰۰ سی سی جنسیس ۲۰۱۶ با خودروهای لکسوس جی اس و آئودی آ ۶ و در مدل ۵۰۰۰ سی سی خود با خودرو های کرایسلر ۳۰۰ و مرسدس بنز ای کلاس سالون به رقابت می پردازد.تمام مدلها از سیستم گیربکس بهینهشده ۸ دنده اتوماتیک هیوندایاستفاده میکنند.
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | مجهز به ۸ کیسه هوای ایمنی که شامل : ۲ عدد جلو ، ۴ عدد جانبی ، ۲ عدد پرده ای محافظ سر |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , BAS , EBD , ESP , TCS |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی الکترو هیدرولیک EHPS به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت |
نوع غربیلک | ۴ شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در ۴ حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای سرنشینان جلو ، کانالهای تهویه هوا بر روی ستونها و کنسول میانی ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق ، مجهز به سنسورهای کنترل دمای هوای اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای Lexicon مجهز به ۱۴ بلندگو و دارای آمپلی فایر ۱۱ کاناله و اکولایزر و قابلیت پخش DVD به همراه چنجر ۶ تایی ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر ۸ اینچی چند منظوره جهت نمایش فایلهای تصویری ، دارای سیستم نمایش اطلاعات چند رسانه ای از طریق سیستم پیشرفته Welcom Light , DIS |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای ۲ حافظه مجزا و قابلیت تنظیم در ۱۲ جهت ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، دارای تنظیم برقی |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، پنجره های عقب مجهز به سیستم پرده برقی جهت کاهش شدت نور ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم در ۴ حالت دارای سقف پانوراما سفارشی ، دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب |
سیستم روشنایی جلو | سیستم گردش چراغها در پیچها ، دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، مجهز به سیستم راهنمایی پارک ، دوربین نقطه کور جلو و عقب با قابلیت نمایش تصاویر به صورت رنگی ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل |
بعد از بررسی های به عمل آمده از ابعاد و اندازه های خودروی تیبا به نتایج زیر دست یافتیم:
طول : 4105 میلیمتر
عرض: 1635 میلیمتر
با این ابعاد در نظر گرفته شده برای خودروی تیبا این امکان برای صاحبان این خودرو فراهم می گردد تا بتوانند در شهرهای شلوغ به راحتی رانندگی کنند و در موقع پارک کردن خودرویشان کمتر سختی به آن ها وارد گردد .
یکی از عللی که بیشتر خانم ها به طرف این خودرو می روند همین ابعاد مناسبش است .
اما باید این نکته مهم را هم متذکر شد که خودروی تیبا تنها در ابعاد خارجی اش کوچک است یعنی در فضای داخلی این خودرو فضا بسیار مناسب می باشد .
و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، میتوانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید.
در شرایطی که مصرف سوخت بالای خودروها علاوه بر آلودگی شهرها، خالی شدن جیب مردم را در پی دارد، مصرف سوخت 7.1 لیتری تیبا در سیکل ترکیبی بسیار خوب و به صرفه است. کلا اگر خودروی کم مصرف داخلی میخواهید، پیشنهاد ما به شما، تیبا است. مصرف این خودرو از چیزی که اعلام رسمی شده است هم در شرایط مناسب، کمتر خواهد بود.
تیبا از سیستم تهویه مناسبی برخوردار است و نسبت به قیمت این خودرو، بخش تهویه، سرمایش و گرمایش بسیار خوب و مناسب کار میکند و شما در تیبا مشکلاتی که در کولرهای خودروهای پراید وجود داشت را، تجربه نمی کنید چرا که این خودرو از موتور قدرتمندتری بهره میبرد و سیستم تهویه آن نیز عملکرد بهتری دارد.
سیستم تعلیق تیبا بسیار نرمتر و راحتتر نسبت به خودروهایی مانند پراید و حتی خودروهای گرانتر از آن مانند برخی از محصولات ایران خودرو عمل میکند. سیستم فنربندی تیبا در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم میکند و شما میتوانید سواری بهتری را نسبت به سایر رقبای این خودرو تجربه کنید. (توجه داشته باشید که این موضوع در قیاس با خودروهای هم رده و هم قیمت مطرح میشود)
منبع : تیبا
بعد از بررسی های که در خصوص طراحی خودروهای کرولا و سراتو والنترا صورت گرفته است مشخص گردیده است که هر سه خودروی موجود در این مقایسه از نمای ظاهری خوبی برخوردار می باشند .
مشاهده می نماییم که اتومبیل الانترا دارای رینگ های ۱۵ اینچی می باشد که فولادی هم هستند اما خودروهای کرولا و سراتو دارای رینگ های ۱۶ اینچی می باشند که آلیاژی هستند از این رو می بینیم که برای خودروی الانترا این موضوع یک نقص بزرگ است و سبب ارزان قیمت تر نشان دادن خودروی الانترا می شود .
در بررسی هایی که در چند سال پیش خودروی الانترا صورت گرفته است استایل انحنایی این خودرو مناسب و گیرا به نظر می رسید .
زمانی که این سه خودرو را در کنار همدیگر قرار می دهیم و آن ها را از بعد پهلوییشان مورد قیاس قرار می دهیم می بینیم که خودروی الانترا از آن دو رقیب دیگر قدیمی تر به نظر می رسد .
البته برای این سال فیس لیفتی وجود دارد که شامل دی لایت های تیغه ای به عنوان مشخصهٔ امروزهٔ هیوندای و تیره تر شدن چراغهای ترمز در عقب است.
در حالی که ترکیب استایل کهنه و تعداد زیاد رندرهای گیج کنندهٔ کرولا، نوید محصول جذابی را نمیداد اما خودروی جدید قطعاً نمای جذاب و دلپذیری دارد.
شکاف جلوپنجرهٔ کرومی همراه با هواکشهایی که به طرف چراغهای جلو کشیده شدهاند و خطوط مرتب به کار رفته در کاپوت و جناحین خودرو و همچنین طراحی موج دار چراغهای عقب با خط سقف منحنی تکمیل میشود و ترکیب رضایت بخشی از خطوط منحنی و صاف را به نمایش میگذارد. همهٔ این موارد کرولا را دینامیک و مجلل نشان میدهد.
اما در مقابل این LED های در روز روشن سراتو است که چشمها را میرباید. سراتو اسپرت تر به نظر میآید، جوان پسند تر است و با احتیاط بین طراحی انحنا دار وپیچیدهٔ هیوندای و طراحی چهار گوش تویوتا گام بر میدارد.
نمای داخلی
نکتهٔ قابل توجه این است که فاصلهٔ بین محور جلو و عقب در هر سه خودرو ۲۷۰۰ میلی متر است. اگر چه که استفادهٔ واقعی از فضا در این سه خودرو به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که کره ایها هنوز در حال کار بر روی فضای پای عقب در خودروهای خود هستند، فضای صندوق عقب و فضای کاربردی الانترا به طور قابل توجهی جادار تر از سراتو است. هیوندای همچنین به طرز محسوسی جایگاه رانندگی اسپرت تری دارد.
تویوتا دارای کابینی بسیار جادار است و همچنین صندلی راننده ای دارد که محدودهٔ خوبی برای تنظیم ارتفاع دارد و باعث میشود که سریعاً موقعیت رانندگی خود را بیابید. در این موارد تویوتا از رقبا پیش میافتد. فضای پای عقب نیز خوب است و فضایی حداقل برابر با ۶۵ میلی متر بیشتر از رقبا را فراهم میکند که این مورد به خاطر ترکیب خوب صندلیهایی که نازک تر از نسل قبل هستند و قابلیت حرکت ۷۰ میلی متری دارند به وجود آمده است.
علاوه بر این، گنجایش صندوق کرولا با الانترا برابر است و زمانی که صندلیهای عقب جابجا شوند بیشتر نیز میشود. ذکر این نکته نیز لازم است که کرولا از دستگیرهٔ بستن صندوق عقب محروم است.
در رابطه با کابین تیز کرولا، برخی از آزمایش کنندهها احساسی دوگانه داشتند. کابین با قطعات صخره مانند و با طراحی ردیفی که یادآور لکسس است با استفاده از سطوح نرم به حد کمال میرسد و احساس خوبی را به شما منتقل میکند.
اما در نهایت، “Finish” کلی کابین آنرا در ردهٔ پایین تری قرار میدهد. تودوزی درها در خودروی استفاده شده در تست (و دیگر کرولاهایی که آزمایش کردیم)، نقش ضعیفی در نگهداری پانلها داشتند، مخصوصاً آنهایی که کلیدهای بالابرها را احاطه میکردند.
جزئیات کوچک مثل کفپوش نازک و شل در صندوق عقب نیز کمک میکند تا احساس کنیم که کیفیت مشاهده شده در کرولا نمیتواند با کرهای ها رقابت کند.
اکثر آزمایش کنندهها داشبورد الانترا را بیش از حد شلوغ یافتند و کنترلهای تهویهٔ کوچک آنرا رنج آور توصیف کردند. اما کیفیت مشاهده شده آشکارا بهتر از کرولا است و این خودرو احساس گران تر بودن بیشتری دارد. تنها جنبههایی که از این جلال و شکوه میکاست، مواد استفاده شده از جنس “اورِتان” برای غربیلک فرمان و دسته دنده بود. دو خودروی دیگر یعنی کرولا و سراتو در این موارد از چرم سود جسته بودند.
در مورد کابین سراتو، حتی عیب و نقص کمتری وجود دارد که احساس بهتری از کابین الانترا را به شما انتقال میدهد. جزئیات، مانند تریم فیبر کربن در هماهنگی با کلیدهای تنظیمات سیستم صوتی ارگونومیک بوده و ترکیبی منطقی را به وجود میآورند. همهٔ این موارد به اضافهٔ کنترلهای فرعی خوانا و روشن، کابین سراتو را بهترین مکانی میسازند که شما میخواهید در آن باشید. اگر چه فضای پای عقب کیا کاملاً با کرولا یکی نیست اما خیلی هم تنگ نیست و فضای عقب نیز دارای مجموعهٔ دریچههای هوای مخصوص خود است.
منبع : سراتو کیا