دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مقایسه مصرف سوخت رنو ساندرو با تندر۹۰ اتوماتیک

بررسی میزان مصرف سوخت «رنو ساندرو» و «تندر ۹۰ » اتوماتیک :

در مقایسه بین دو خودرو یکی دیگر از مواردی که خیلی اهمیت دارد میزان مصرف سوخت آن ها می باشد چراکه نمی شود بدون در نظر گرفتن این مورد یک خودرو را انتخاب نمود .

کمپانی ایران خودرو در خصوص خودروی «تندر ۹۰» اتوماتیک اعلام داشته است که این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر درون شهری یک چیزی در حدود ۱۱٫۱ لیتر مصرف بنزین را دارد و همچنین در فضای برون شهری هم مصرف سوختی معادل ۶٫۶ لیتر را تجربه می کند .

اما مهم مصرف سوخت در سیکل ترکیبی است که برای «تندر ۹۰ »اتوماتیک خود کارخانه سازنده روی عدد ۸٫۳ لیتر تاکید دارد. حساب و کتابش را بگذارید برای بعد، حجم باک این خودرو ۵۰ لیتر است که یعنی برای هر بار پر کردن باک آن باید یک تراول ۵۰ هزار تومانی خرج کنید.

حالا به سراغ ساندروی دنده اتومات برویم که سایپا ترجیح داده در بخش مصرف سوخت تنها به سیکل ترکیبی اشاره کند. آنها می گویند دنده اتومات جدیدشان در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ۸٫۳ لیتر سوخت مصرف می کند. جالب بود، نه؟ دقیقا همان چیزی که برای تندر ۹۰ اتومات وجود دارد. خبر دیگر اینکه پر کردن باک ساندرو هم ۵۰ هزار تومان خرج روی دست تان می گذارد. چه رقابت کلافه کننده ای!

آنچه در زیر پنهان است، مقایسه توانایی موتور

ساندرو اتومات از گیربکس چهار سرعته بهره می برد و به موتور خطی از نوع K4MC6 مجهز است. موتور این خودرو چهار سیلندر است و ۱۶ سوپاپ دارد. حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی قید شده که طبق رسم بازار با کمی ارفاق باید همان ۱۶۰۰ سی سی در نظر گرفته شود. تا یادمان نرفته بگوییم این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۴ را گرفته و حداکثر قدرت موتورش برابر است با ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه.

حالا بیایید نگاهی به زیر در موتور تندر ۹۰ بیندازیم. آنجا که موتور مشابه K4M با حجم ۱۶۰۰ سی سی آرام گرفته است. برای اینکه خیال تان را راحت کنیم باید از همین حالا بدانید حداکثر قدرت این موتور به ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می رسد و اینجا هم با استاندارد آلایندگی یورو ۴ روبرو هستیم. جعبه دنده ها هم مشترک هستند. در تندر ۹۰ اتومات با همین مشخصات روبرو هستیم؛ ترمزهای ABS و EBD (چهار کاناله) شامل ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه ای. فرمان هم از نوع هیدرولیکی است. واقعا مقایسه کسالت آوری شده است.

در یک نگاه: مشخصات ظاهری

اگر به شکل سختگیرانه قضاوت کنیم، فلسفه ساخت و مونتاژ ساندرو نسل اول در ایران این است که متوجه شویم خودرویی زشت تر از تندر ۹۰ هم وجود دارد. با این حال تندر هیچ وقت ناامید نشد و کم نیاورد. در عوض ماند و ثابت کرد که از نظر فنی خودرویی قابل اعتماد است. تندر ۴۲۵۰ میلیمتر طول دارد و عرض آن به ۱۷۴۰ میلیمتر می رسد. ارتفاع این خودرو روی سایت رسمی ایران خودرو ۱۵۲۵ میلیمتر ذکر شده است. فاصله بین دو محور چرخ های عقب و جلو هم ۲۶۳۰ میلیمتر قید شده و وزن خالص آن ۱۱۵۵ کیلوگرم است. با توجه به اینکه تندر خودرویی سدان محسوب می شود، فکر می کنیم بهتر است حجم فضای صندوق آن را هم در نظر بگیریم.

در مقابل ساندرو ۵۰۲۰ میلیمتر طول دارد. عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه ها به ۱۷۴۶ میلیمتر می رسد و ارتفاع آن ۱۵۳۴ میلیمتر قید شده است. جالب اینکه فاصله چرخ های جلو و عقب در مدل اتومات ۱۰ میلیمتر بیشتر است و به ۱۴۸۰ میلیمتر می رسد. در سایت گروه سایپا وزن خالص این خودرو ۱۱۴۶ کیلوگرم قید شده است.

 منبع : پارس خودرو 

مقدمه ای بر سمند سورن

اتومبیل «سمند» که یک خودروی ملی می باشد و خودروسازان داخلی از آن به ( افتخار ملی ) یاد می کنند در حدود 13 سال است که در حال تولید کردن می باشد .

این خودروی «سمند» موفق شده است با وجود یک سری مخالفان بخش اعظمی از بازار کشور را به دست بگیرد هر چند که هوادارن زیادی هم برای این خودرو از همان ابتدای تولید وجود داشت .

اتومبیل هایی مانند : کیا  ریو و دوو سیلو و هیوندای  ورنا در آن زمان رقبای «سمند»  ملی از کشور کره جنوبی به شمار می رفتند که البته در ایران کار مونتاژشان صورت می پذیرفت .

که اسب دورگه ایرانی – فرانسوی علیرغم برخی کاستی‌ها از قبیل به صدا افتادن زود هنگام اتاق، وجود نقاط کور، ارگونومی متوسط و ترمزهای نه چندان عالی، توانست در برخی موارد مثل قدرت موتور، جاداری اتاق و برخی آپشن‌ها برتری‌هایی را به رقبای چشم بادامی نشان دهد تا با توجه به گستردگی نمایندگی‌ها و در دسترس بودن لوازم یدکی بتواند با کره‌ای‌هایی در همان حدود قیمت وارد رقابت شده و موفقیت‌های خوبی هم بدست آورد.
بیش از یک دهه از آن زمان گذشته، ریو و ورنا (یا همان اکسنت) در این مدت گام‌های بسیار بلندی رو به جلو برداشته و در مدل‌های جدید از سمند فاصله‌ی زیادی گرفتند، حرکت رو به جلوی سمند نیز هرچند هرگز متوقف نشد اما قدم‌هایش به قدری آرام بود که علیرغم تکاملش در این سال‌ها از رقبای قدری که زمانی می‌توانست برایشان شاخ و شانه بکشد جا ماند، با تمام این صحبت‌ها قصه سمند هنوز به پایان نرسیده! این خودرو هنوز هم حداقل برای بازار محدود ایران محصولی پرطرفدار و پرفروش است چرا که به لطف پایین بودن قیمت نسبت به محصولات کره‌ای و ژاپنی (و حتی چینی) و قطعات یدکی مناسب و نمایندگی‌هایی که در هر نقطه از کشور در دسترس قرار دارند همچنان برای خانواده ایرانی جذابیت‌هایی دارد. در این بین ارائه مدل‌های بهینه شده بهمراه آپشن‌هایی مثل صندلی برقی و تهویه مطبوع اتومات و موتورهای کمی قویتر هم توانسته نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.
در متن زیر می‌خواهیم مدتی کوتاه با یکی از تکامل یافته‌های این محصول که با نام تجاری سورن ارائه شده همراه شویم تا ببینیم می‌تواند ما را برای پرداخت حدود 37 میلیون تومان قانع کند یا خیر!

طراحی بدنه

 فیس‌لیفت کردن اتومبیل در میان بسیاری از خودرو سازها مرسوم است. این کار معمولاً با تغییراتی در چراغ‌ها، جلو پنجره، سپرها، درب موتور، صندوق عقب و جزئیات انجام می‌شود، با این هدف که بدون افزایش زیاد هزینه‌ی تولید، یک خودروی به ظاهر جدید متولد شده یا حداقل تنوعی به مدل قدیمی داده شود. مثلاً دوو سیلو با تغییرات نسبتاً زیاد روی دوو ریسر حاصل شده و در نگاه اول خودرویی جدید به نظر می‌رسد اما آزرا 2011 با تغییرات جزئی صرفاً بدنبال ایجاد تنوعی کوچک قبل از ارائه مدل کاملاً جدید بوده است. البته در کشور ما گاهی از این تاکتیک بیش از حد استفاده شده و برخی اتومبیل‌ها بارها و بارها دچار تغییر چهره‌های جزئی می‌شوند تا جایی که دیگر تاثیر مثبت این کار از بین می‌رود. هر چند اگر قرار بود خودروسازهای مطرح جهان نیز یک خودرو را برای چند دهه تولید و عرضه نمایند احتمالاً به رفتاری مشابه دست میزدند! شاید بهترین و موفق‌ترین فیس‌لیفت در ایران مربوط به جراحی زیبایی پژو 405  بود که حاصلش یعنی پژو پارس  با جهشی مثبت چهره‌ی دلنوازی به  نمای خشک و ساده‌ی قبلی بخشید. اما آیا مهمان امروز ما نیز دراین امر موفق بوده است؟!
در قسمت جلویی بزرگتر شدن جلو پنجره در مقایسه با سمند معمولی بیش از هر چیز وجه تمایز سورن با پدرش را نشان می‌دهد و در طراحی چراغ‌ها نیز دیگر از آن شکل بینهایت ساده‌ی سمند خبری نیست. چراغ‌های جلو با انحنایی در قسمت پایین به جلو پنجره‌ی ذوذنقه‌ای شکل متصل شده‌اند و سایر تغییرات در سپر، مه‌شکن‌ها و آیینه‌های جانبی کاملاً مشهود است. وقتی به تک تک این تغییرات بصورت جداگانه نگاه می‌کنیم همگی به نظر زیباتر از مدل قبلی هستند اما در کنار هم و در ترکیب کلی با سایر قسمت‌های اتومبیل، کمی ناهماهنگ به نظر می‌آیند. در واقع دماغه سمند با وجود ظاهرساده و قدیمی‌اش نسبت به سورن با خطوط کلی بدنه همخوانی بیشتری دارد اما به هر حال بدلیل گذشت سال‌های زیاد از تولید چهره‌ای خسته و تکراری به خود گرفته و از این نظر این تنوع هر چند به نظر اینجانب چندان رو به جلو نیست اما در هر صورت بهتر از تغییر ندادن بوده است. همانند بسیاری از فیس‌لیفت‌ها در نمای جانبی تغییر خاصی دیده نمی‌شود و اگر کسی از این زاویه به سورن نگاه کند ممکن است آن را با سمند معمولی اشتباه بگیرد. یک نکته‌ی جالب هم در نمای کناری به چشم می‌آید و آن اینکه با وجود تجهیز آیینه‌ها به چراغ راهنما، راهنماهای روی گلگیر همچنان سر جای قبلی باقی مانده‌اند.
منبع : سمند

اطلاعاتی از رنو مگان ۲۰۱۷

در حال حاضر جدید ترین محصول کمپانی« رنو » خودروی سدان «رنو مگان »جدید می باشد . کمپانی «رنو »هدفش از تولید این خودرو رقابت نمودن با خودروهای دوست داشتنی کامپکت می باشد .

در برخی از کشورها این خودروی «رنو مگان» جدید را با نام گرند کوپه معرفی می کنند .

بنا بر گزارش ارائه شده توسط عصر ایران :

این اتومبیل جدید دارای ابعاد مناسبی می باشد که این موضوع یک ویژگی و مزیت برای این خودرو به شمار می آید .

این خودروی جدید را در کلاس کامپکت ها قرار داده اند ولی با این وجود این خودرو را بسیار بزرگ طراحی کرده اند .

بعد از بررسی ابعاد و اندازه این خودرو باید بگوییم که برابر است با :

طول آن به ۴ مترو ۶۳ سانتی‌متر و عرضش به یک متر و ۸۱ متر می‌رسد. فاصله ۲متر و ۷۱ سانتی‌متری بین محور عقب و جلو خودرو نیز در این کلاس پیشرو است.

تحول کامپکت‌های رنو با مگان ۲۰۱۷

فضای محفظه بار در این خودرو حدود ۵۵۰ لیتراست. در این خودرو مسافران و سرنشینان عقب ۳۷ میلی‌متر فضای پای بیشتری نسبت به مدل ۵ در این نسخه دارند.

کمپانی رنو اعلام کرده این خودروها از همان مواد باکیفیتی است که در مدل‌های بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی تجهیزات، دریچه‌ها و بخشی از فضای داخلی در تریم نرم ساتنی محصور شده‌اند.

با توجه به شرایط و تقاضای بازار سدان‌های جدید مگان با طیف وسیعی از سامانه‌های کمکی رانندگی ارائه خواهد شد که شامل سامانه کنترل کروز، ترمزهای هوشمند در مواقع اضطراری، سامانه هشدار دهنده امنیتی، سامانه هشدار دهنده و نگه‌رانده بین خطوط، سیستم هشدار دهنده فاصله امنیتی و بسیاری از هشداردهنده‌های دیگر می‌شود.

مگان سدان درست مانند نمونهٔ هاچبک و استیشن، با دو موتور بنزینی و سه نمونهٔ دیزل عرضه می‌شود. موتورهای بنزینی شامل یک واحد ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور و یک نمونهٔ ۱٫۲ لیتری توربوشارژ می‌شود .در کنار موتورهای بنزینی یک موتور توربودیزل ۱٫۵ لیتری با دو سطح قدرت وجود دارد .

بسته به نوع موتور گیربکس ۵ و   ۶ سرعتهٔ دستی، یک نمونهٔ CVT،  ۶ و  ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه قابل سفارش است.

جدیدترین سدان‌های رنو مگان در کارخانه ترکیه رنو ئ در کنار “کلیو” و استیشن این مدال ساخته می‌شوند. رنو مدل جدیدش را در ۳۰ کشور جهان مانند استرالیا، بحرین، کرواسی، جمهوری چک، مصر، استونی، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، کویت، ترکیه و… ارائه خواهد کرد.

 

 منبع : رنو 

مقایسه فضای بار و سرنشینان برای خودروهای کیا اسپورتیج و هیوندا توسان

در میزان فضا برای سرنشینان دو خودروی هیوندا توسان و «کیا اسپورتیج» باید بگوییم که هیوندا  توسان از«کیا اسپورتیج» برتر می باشد البته به انضمام مطالب گفته  شده باید این نکته را هم متذکر شد که تا زمانی که در فضای پشت خودروها دو نفر نشسته باشند هیچ گونه مشکلی وجود ندارد اما همین که دو نفر به سه نفر تغییر می کند برتری از آن هیوندا  توسان می گردد .

یک مطلب دیگر در خصوص دید سرنشینان عقبی خودرو می باشد که در خودروی توسان وضعیت بهتر می باشد .

در مورد فضای بار صندوق عقب نیز مجدد برتری با توسان است و مقدار باری که می توان در صندوق عقب توسان قرار داد کمی بیش از «اسپورتیج» است. البته این برتری آنچنان هم پررنگ نیست و اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این موضوع بپردازیم، حجم صندوق عقب توسان 1580 لیتر و «اسپورتیج » 1546 لیتر است که نشان از برتری جزئی توسان نسبت به «اسپورتیج »در این فاکتور است.

چه پیشرانه ای روی این دو کره ای نصب شده؟

 شاید راحت ترین قسمت در این مقاله نوشتن همین قسمت باشد زیرا اگر درپوش موتور را بالا بزنید متوجه می شوید که دقیقاً یک پیشرانه آن هم با عملکردی مشابه روی آنها نصب شده است. روی توسان و اسپورتیج یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه به حجم دقیق 2359 سی سی نصب شده که می تواند حداکثر 177 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 227 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را تولید کند که اگر کمی عمیق تر شویم این موتور از سری پیشرانه های MPi است.
یک موضوع را داخل پرانتز بگوییم که در مقطعی و در مدل های 2012 تعداد بسیار کمی از مدل های اسپورتیج با موتور 2 لیتری توربو GDi با قدرت 267 اسب بخار نیز وارد شده است که راحت ترین راه برای تشخیص آنها وجود دو خروجی اگزوز در عقب خودرو است.

اگر به اعداد و ارقام آنها نیز نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که از این نظر هم بسیار شبیه به هم هستند و شتاب صفر تا صد هر دو تقریباً 10 ثانیه و حداکثر سرعت آنها کمی بیش از 180 کیلومتر در ساعت است

هندلینگ کدامیک بهتر است؟

 همیشه یکی از مهم ترین فاکتورها هندلینگ یک خودرو است. خودروی توسان مورد بررسی ما از مدل 2014 بود و تقریباً یک سال کار کرده بود و اسپورتیج مدل 2015 و با کارکرد حدود 6 ماه بود. لذا تقریباً هر دو نو و شبیه صفر کیلومتر بودند مخصوصاً اینکه صاحبان هر دو خودرو از ماشین بازهای خوب و با اطلاع کامل بودند و به خودروی خود حسابی رسیده بودند.
کلید را از صاحبان خوب و خوش برخوردشان گرفتم و تک تک به همراه خودشان شروع به بررسی و تست هر کدام کردیم. موردی که پس از رانندگی و تست هر دو مشخص بود، این است که واقعاً توسان و اسپورتیج هر دو یک خودرو هستند و نه تنها از نظر پیشرانه برابرند، بلکه از نظر هندلینگ و فرمان پذیری تقریباً در یک سطح قرار دارند.
لذا سعی کردیم کمی با موشکافی بیشتری به بررسی هر کدام بپردازیم. همانطورکه گفتیم کیا اسپورتیج مورد تست از مدل 2015 بود و موضوعی که کاملاً عیان بود بهبود سیستم تعلیق آن نسبت به اولین سری این خودرو است. همانطورکه می دانید در سری های اول از اسپورتیج (مدل 2011) سیستم تعلیق آن واقعاً خشک بود اما کیا این مشکل را در سری جدید اسپورتیج رفع کرده و هم اکنون باید گفت که تعلیق هر دو خودرو از نظر نرمی بسیار شبیه به یکدیگر هستند.
اما همانطورکه در قسمت فضای سرنشینان اشاره شد، روح اسپورتیج بیشتر شبیه به خودروهای اسپرت است و می توان گفت که کمی اسپورتیج از نظر هندلینگ برتری نسبت به توسان دارد و خودرو بیشتر در کنترل و دستان شماست. لذا هر قدر در قسمت دید و فضای داخلی توسان نسبت به اسپورتیج برتری داشت اما در قسمت هندلینگ برتری در دستان اسپورتیج است.
یک موضوع دیگری که در این قسمت شاهد آن بودیم عکس العمل سریعتر گیربکس و پدال گاز اسپورتیج نسبت به توسان بود. ممکن است که بگویید این مقایسه با توجه به کارکرد بیشتر توسان به مدت 6 ماه کمی ناعادلانه است اما در هر صورت 6 ماه اختلاف کارکرد نباید آنچنان اختلاف بوجود آورد و در این زمینه نیز اسپورتیج خودرویی سرحال تر نسبت به توسان است و نوعی تنبلی در محصول هیوندایی دیده می شود.
برای اینکه این رقابت جذاب تر شود و همچنین حد این تنبلی مشخص شود، یک درگ نیز برگزار کردیم که مشخص شود برتری عکس العمل گیربکس و پیشرانه چقدر است. برای اینکه درگ کمی بهتر برگزار شود هر دو خودرو سعی کردند در شروع با لانچ حرکت کنند.

قیمت رنو کوئید : جانشین پراید

در خاورمیانه مدیر منطقه ای شرکت رنو اتومبیل رنو کوئید را جایگزین اصلی خودروی «پراید»اعلام داشت و ضمن آن اعلام نمود که قیمت خودروی رنو هم مشخص گردیده  است .

مدیر منطقه خاورمیانه جناب آقای پیمان کارگر قیمت اتومبیل «رنو کوئید» را در حدود ۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰۰ تومان اعلام نمود .

آقای کارگر همچنین اظهار داشتند که خودروی «رنو کوئید» با همکاری کمپانی « سایپا»تولید نمی شود ولی این احتمال وجود دارد که این خودرو را با همکاری و شراکت اتومبیل سازی ایران خودرو به تولید برسانند .

وی همچنین بیان داشتند که علت اصلی انجام این کار فراهم آوردن فضای رقابتی بوده است و همچنین ایشان بیان داشتند که این احتمال که شاید «کوئید» به صورت مستقل تولید گردد هم دور از ذهن نمی باشد .

علاوه بر این، کارگر اعلام کرد: «مدل تولید شده‌ی رنو کوئید در ایران با نمونه‌ی تولیدی در کشور هند تفاوت خواهد داشت و قصد داریم نشان سه ستاره را از EuroNCAP دریافت کنیم.

مدیر عامل رنو پارس ضمن ابراز امیدواری از فروش ۲۰۰ هزار دستگاه رنو کوئید در بازار ایران، اعلام کرد به زودی خودروهای دیگری از نیسان نیز توسط پارس خودرو تولید خواهد شد.

رنو KWID با ظاهری شبیه خودروهای SUV دارای پیشرانه‌ی سه سیلندر با توان خروجی ۶۰ اسب بخار و گشتاور ۷۲ نیوتن‌متر است که از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و جعبه دنده‌ی دستی بهره می‌برد.

 

کولید خودرو ارزان‌قیمت که از کیفیت قابل قبولی بهره‌مند باشد، کار آسانی نیست و درواقع یک هنر است و رنو ازجمله خودروسازهایی هست که این هنر را به خوبی آموخته است.

از زمانی که رنو از کوئید رونمایی کرد، مشخص بود که قرار است یکی از ارزان‌ترین اتومبیل‌های جدید موجود در سراسر جهان، باشد و احتمال می‌رفت قیمت آن از ۴۷۰۰ دلار شروع شود.

در حال حاضر رنو حتی فراتر از انتظار‌ها عمل کرده و کوئید را با شروع قیمت ۲۵۶۹۶۸ روپیه یعنی تنها ۳۸۸۵ دلار در هند رونمایی کرده که گران‌ترین مدل آن هم ۳۵۳۰۰۰ روپیه (۵۳۴۰ دلار) قیمت‌گذاری شده است.

راز قیمت پایین آن در این واقعیت نهفته است که کوئید در کارخانه مشترک رنو-نیسان در Chennai هند که قلب خودروسازی و درواقع دیترویت هندوستان به شمار می رود و با نرخ بومی سازی ۹۸ درصد تولید شده است.

درواقع کوئید یک ماشین شهری هست که بر اساس پلتفرم CMF-A رنو نیسان ساخته‌شده و ابعاد آن شامل ۳۶۷۹ میلی‌متر طول، ۱۵۷۹ میلی‌متر عرض و ۱۴۷۸ میلی‌متر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن هم ۲۴۲۲ میلی‌متر هست.

رنو کوئید از فاصله نسبتاً زیاد ۱۸۰ میلی‌متر از سطح زمین، بهره می‌برد و برای جاده‌هایی که از کیفیت پایینی دارند، بسیار مناسب است.

مشخصات تولید کننده :

کارخانه تولید کننده

 

رنو
کشور تولید کننده

 

فرانسه
نام انگلیسی و مدل اتومبیل

 

Renault Kwid
شرکت خدمات دهنده

 

پارس خودرو

منبع : پراید