بررسی میزان مصرف سوخت «رنو ساندرو» و «تندر ۹۰ » اتوماتیک :
در مقایسه بین دو خودرو یکی دیگر از مواردی که خیلی اهمیت دارد میزان مصرف سوخت آن ها می باشد چراکه نمی شود بدون در نظر گرفتن این مورد یک خودرو را انتخاب نمود .
کمپانی ایران خودرو در خصوص خودروی «تندر ۹۰» اتوماتیک اعلام داشته است که این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر درون شهری یک چیزی در حدود ۱۱٫۱ لیتر مصرف بنزین را دارد و همچنین در فضای برون شهری هم مصرف سوختی معادل ۶٫۶ لیتر را تجربه می کند .
اما مهم مصرف سوخت در سیکل ترکیبی است که برای «تندر ۹۰ »اتوماتیک خود کارخانه سازنده روی عدد ۸٫۳ لیتر تاکید دارد. حساب و کتابش را بگذارید برای بعد، حجم باک این خودرو ۵۰ لیتر است که یعنی برای هر بار پر کردن باک آن باید یک تراول ۵۰ هزار تومانی خرج کنید.
حالا به سراغ ساندروی دنده اتومات برویم که سایپا ترجیح داده در بخش مصرف سوخت تنها به سیکل ترکیبی اشاره کند. آنها می گویند دنده اتومات جدیدشان در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ۸٫۳ لیتر سوخت مصرف می کند. جالب بود، نه؟ دقیقا همان چیزی که برای تندر ۹۰ اتومات وجود دارد. خبر دیگر اینکه پر کردن باک ساندرو هم ۵۰ هزار تومان خرج روی دست تان می گذارد. چه رقابت کلافه کننده ای!
آنچه در زیر پنهان است، مقایسه توانایی موتور
ساندرو اتومات از گیربکس چهار سرعته بهره می برد و به موتور خطی از نوع K4MC6 مجهز است. موتور این خودرو چهار سیلندر است و ۱۶ سوپاپ دارد. حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی قید شده که طبق رسم بازار با کمی ارفاق باید همان ۱۶۰۰ سی سی در نظر گرفته شود. تا یادمان نرفته بگوییم این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۴ را گرفته و حداکثر قدرت موتورش برابر است با ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه.
حالا بیایید نگاهی به زیر در موتور تندر ۹۰ بیندازیم. آنجا که موتور مشابه K4M با حجم ۱۶۰۰ سی سی آرام گرفته است. برای اینکه خیال تان را راحت کنیم باید از همین حالا بدانید حداکثر قدرت این موتور به ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می رسد و اینجا هم با استاندارد آلایندگی یورو ۴ روبرو هستیم. جعبه دنده ها هم مشترک هستند. در تندر ۹۰ اتومات با همین مشخصات روبرو هستیم؛ ترمزهای ABS و EBD (چهار کاناله) شامل ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه ای. فرمان هم از نوع هیدرولیکی است. واقعا مقایسه کسالت آوری شده است.
در یک نگاه: مشخصات ظاهری
اگر به شکل سختگیرانه قضاوت کنیم، فلسفه ساخت و مونتاژ ساندرو نسل اول در ایران این است که متوجه شویم خودرویی زشت تر از تندر ۹۰ هم وجود دارد. با این حال تندر هیچ وقت ناامید نشد و کم نیاورد. در عوض ماند و ثابت کرد که از نظر فنی خودرویی قابل اعتماد است. تندر ۴۲۵۰ میلیمتر طول دارد و عرض آن به ۱۷۴۰ میلیمتر می رسد. ارتفاع این خودرو روی سایت رسمی ایران خودرو ۱۵۲۵ میلیمتر ذکر شده است. فاصله بین دو محور چرخ های عقب و جلو هم ۲۶۳۰ میلیمتر قید شده و وزن خالص آن ۱۱۵۵ کیلوگرم است. با توجه به اینکه تندر خودرویی سدان محسوب می شود، فکر می کنیم بهتر است حجم فضای صندوق آن را هم در نظر بگیریم.
در مقابل ساندرو ۵۰۲۰ میلیمتر طول دارد. عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه ها به ۱۷۴۶ میلیمتر می رسد و ارتفاع آن ۱۵۳۴ میلیمتر قید شده است. جالب اینکه فاصله چرخ های جلو و عقب در مدل اتومات ۱۰ میلیمتر بیشتر است و به ۱۴۸۰ میلیمتر می رسد. در سایت گروه سایپا وزن خالص این خودرو ۱۱۴۶ کیلوگرم قید شده است.
منبع : پارس خودرو
اتومبیل «سمند» که یک خودروی ملی می باشد و خودروسازان داخلی از آن به ( افتخار ملی ) یاد می کنند در حدود 13 سال است که در حال تولید کردن می باشد .
این خودروی «سمند» موفق شده است با وجود یک سری مخالفان بخش اعظمی از بازار کشور را به دست بگیرد هر چند که هوادارن زیادی هم برای این خودرو از همان ابتدای تولید وجود داشت .
اتومبیل هایی مانند : کیا ریو و دوو سیلو و هیوندای ورنا در آن زمان رقبای «سمند» ملی از کشور کره جنوبی به شمار می رفتند که البته در ایران کار مونتاژشان صورت می پذیرفت .
که اسب دورگه ایرانی – فرانسوی علیرغم برخی کاستیها از قبیل به صدا افتادن زود هنگام اتاق، وجود نقاط کور، ارگونومی متوسط و ترمزهای نه چندان عالی، توانست در برخی موارد مثل قدرت موتور، جاداری اتاق و برخی آپشنها برتریهایی را به رقبای چشم بادامی نشان دهد تا با توجه به گستردگی نمایندگیها و در دسترس بودن لوازم یدکی بتواند با کرهایهایی در همان حدود قیمت وارد رقابت شده و موفقیتهای خوبی هم بدست آورد.
بیش از یک دهه از آن زمان گذشته، ریو و ورنا (یا همان اکسنت) در این مدت گامهای بسیار بلندی رو به جلو برداشته و در مدلهای جدید از سمند فاصلهی زیادی گرفتند، حرکت رو به جلوی سمند نیز هرچند هرگز متوقف نشد اما قدمهایش به قدری آرام بود که علیرغم تکاملش در این سالها از رقبای قدری که زمانی میتوانست برایشان شاخ و شانه بکشد جا ماند، با تمام این صحبتها قصه سمند هنوز به پایان نرسیده! این خودرو هنوز هم حداقل برای بازار محدود ایران محصولی پرطرفدار و پرفروش است چرا که به لطف پایین بودن قیمت نسبت به محصولات کرهای و ژاپنی (و حتی چینی) و قطعات یدکی مناسب و نمایندگیهایی که در هر نقطه از کشور در دسترس قرار دارند همچنان برای خانواده ایرانی جذابیتهایی دارد. در این بین ارائه مدلهای بهینه شده بهمراه آپشنهایی مثل صندلی برقی و تهویه مطبوع اتومات و موتورهای کمی قویتر هم توانسته نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.
در متن زیر میخواهیم مدتی کوتاه با یکی از تکامل یافتههای این محصول که با نام تجاری سورن ارائه شده همراه شویم تا ببینیم میتواند ما را برای پرداخت حدود 37 میلیون تومان قانع کند یا خیر!
طراحی بدنه
در حال حاضر جدید ترین محصول کمپانی« رنو » خودروی سدان «رنو مگان »جدید می باشد . کمپانی «رنو »هدفش از تولید این خودرو رقابت نمودن با خودروهای دوست داشتنی کامپکت می باشد .
در برخی از کشورها این خودروی «رنو مگان» جدید را با نام گرند کوپه معرفی می کنند .
بنا بر گزارش ارائه شده توسط عصر ایران :
این اتومبیل جدید دارای ابعاد مناسبی می باشد که این موضوع یک ویژگی و مزیت برای این خودرو به شمار می آید .
این خودروی جدید را در کلاس کامپکت ها قرار داده اند ولی با این وجود این خودرو را بسیار بزرگ طراحی کرده اند .
بعد از بررسی ابعاد و اندازه این خودرو باید بگوییم که برابر است با :
طول آن به ۴ مترو ۶۳ سانتیمتر و عرضش به یک متر و ۸۱ متر میرسد. فاصله ۲متر و ۷۱ سانتیمتری بین محور عقب و جلو خودرو نیز در این کلاس پیشرو است.
تحول کامپکتهای رنو با مگان ۲۰۱۷
فضای محفظه بار در این خودرو حدود ۵۵۰ لیتراست. در این خودرو مسافران و سرنشینان عقب ۳۷ میلیمتر فضای پای بیشتری نسبت به مدل ۵ در این نسخه دارند.
کمپانی رنو اعلام کرده این خودروها از همان مواد باکیفیتی است که در مدلهای بالاتر مورد استفاده قرار میگیرد. تمامی تجهیزات، دریچهها و بخشی از فضای داخلی در تریم نرم ساتنی محصور شدهاند.
با توجه به شرایط و تقاضای بازار سدانهای جدید مگان با طیف وسیعی از سامانههای کمکی رانندگی ارائه خواهد شد که شامل سامانه کنترل کروز، ترمزهای هوشمند در مواقع اضطراری، سامانه هشدار دهنده امنیتی، سامانه هشدار دهنده و نگهرانده بین خطوط، سیستم هشدار دهنده فاصله امنیتی و بسیاری از هشداردهندههای دیگر میشود.
مگان سدان درست مانند نمونهٔ هاچبک و استیشن، با دو موتور بنزینی و سه نمونهٔ دیزل عرضه میشود. موتورهای بنزینی شامل یک واحد ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور و یک نمونهٔ ۱٫۲ لیتری توربوشارژ میشود .در کنار موتورهای بنزینی یک موتور توربودیزل ۱٫۵ لیتری با دو سطح قدرت وجود دارد .
بسته به نوع موتور گیربکس ۵ و ۶ سرعتهٔ دستی، یک نمونهٔ CVT، ۶ و ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه قابل سفارش است.
جدیدترین سدانهای رنو مگان در کارخانه ترکیه رنو ئ در کنار “کلیو” و استیشن این مدال ساخته میشوند. رنو مدل جدیدش را در ۳۰ کشور جهان مانند استرالیا، بحرین، کرواسی، جمهوری چک، مصر، استونی، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، کویت، ترکیه و… ارائه خواهد کرد.
منبع : رنو
در میزان فضا برای سرنشینان دو خودروی هیوندا توسان و «کیا اسپورتیج» باید بگوییم که هیوندا توسان از«کیا اسپورتیج» برتر می باشد البته به انضمام مطالب گفته شده باید این نکته را هم متذکر شد که تا زمانی که در فضای پشت خودروها دو نفر نشسته باشند هیچ گونه مشکلی وجود ندارد اما همین که دو نفر به سه نفر تغییر می کند برتری از آن هیوندا توسان می گردد .
یک مطلب دیگر در خصوص دید سرنشینان عقبی خودرو می باشد که در خودروی توسان وضعیت بهتر می باشد .
در مورد فضای بار صندوق عقب نیز مجدد برتری با توسان است و مقدار باری که می توان در صندوق عقب توسان قرار داد کمی بیش از «اسپورتیج» است. البته این برتری آنچنان هم پررنگ نیست و اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این موضوع بپردازیم، حجم صندوق عقب توسان 1580 لیتر و «اسپورتیج » 1546 لیتر است که نشان از برتری جزئی توسان نسبت به «اسپورتیج »در این فاکتور است.
چه پیشرانه ای روی این دو کره ای نصب شده؟
اگر به اعداد و ارقام آنها نیز نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که از این نظر هم بسیار شبیه به هم هستند و شتاب صفر تا صد هر دو تقریباً 10 ثانیه و حداکثر سرعت آنها کمی بیش از 180 کیلومتر در ساعت است
هندلینگ کدامیک بهتر است؟
در خاورمیانه مدیر منطقه ای شرکت رنو اتومبیل رنو کوئید را جایگزین اصلی خودروی «پراید»اعلام داشت و ضمن آن اعلام نمود که قیمت خودروی رنو هم مشخص گردیده است .
مدیر منطقه خاورمیانه جناب آقای پیمان کارگر قیمت اتومبیل «رنو کوئید» را در حدود ۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰۰ تومان اعلام نمود .
آقای کارگر همچنین اظهار داشتند که خودروی «رنو کوئید» با همکاری کمپانی « سایپا»تولید نمی شود ولی این احتمال وجود دارد که این خودرو را با همکاری و شراکت اتومبیل سازی ایران خودرو به تولید برسانند .
وی همچنین بیان داشتند که علت اصلی انجام این کار فراهم آوردن فضای رقابتی بوده است و همچنین ایشان بیان داشتند که این احتمال که شاید «کوئید» به صورت مستقل تولید گردد هم دور از ذهن نمی باشد .
علاوه بر این، کارگر اعلام کرد: «مدل تولید شدهی رنو کوئید در ایران با نمونهی تولیدی در کشور هند تفاوت خواهد داشت و قصد داریم نشان سه ستاره را از EuroNCAP دریافت کنیم.
مدیر عامل رنو پارس ضمن ابراز امیدواری از فروش ۲۰۰ هزار دستگاه رنو کوئید در بازار ایران، اعلام کرد به زودی خودروهای دیگری از نیسان نیز توسط پارس خودرو تولید خواهد شد.
رنو KWID با ظاهری شبیه خودروهای SUV دارای پیشرانهی سه سیلندر با توان خروجی ۶۰ اسب بخار و گشتاور ۷۲ نیوتنمتر است که از سیستم سوخترسانی انژکتوری و جعبه دندهی دستی بهره میبرد.
کولید خودرو ارزانقیمت که از کیفیت قابل قبولی بهرهمند باشد، کار آسانی نیست و درواقع یک هنر است و رنو ازجمله خودروسازهایی هست که این هنر را به خوبی آموخته است.
از زمانی که رنو از کوئید رونمایی کرد، مشخص بود که قرار است یکی از ارزانترین اتومبیلهای جدید موجود در سراسر جهان، باشد و احتمال میرفت قیمت آن از ۴۷۰۰ دلار شروع شود.
در حال حاضر رنو حتی فراتر از انتظارها عمل کرده و کوئید را با شروع قیمت ۲۵۶۹۶۸ روپیه یعنی تنها ۳۸۸۵ دلار در هند رونمایی کرده که گرانترین مدل آن هم ۳۵۳۰۰۰ روپیه (۵۳۴۰ دلار) قیمتگذاری شده است.
راز قیمت پایین آن در این واقعیت نهفته است که کوئید در کارخانه مشترک رنو-نیسان در Chennai هند که قلب خودروسازی و درواقع دیترویت هندوستان به شمار می رود و با نرخ بومی سازی ۹۸ درصد تولید شده است.
درواقع کوئید یک ماشین شهری هست که بر اساس پلتفرم CMF-A رنو نیسان ساختهشده و ابعاد آن شامل ۳۶۷۹ میلیمتر طول، ۱۵۷۹ میلیمتر عرض و ۱۴۷۸ میلیمتر ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن هم ۲۴۲۲ میلیمتر هست.
رنو کوئید از فاصله نسبتاً زیاد ۱۸۰ میلیمتر از سطح زمین، بهره میبرد و برای جادههایی که از کیفیت پایینی دارند، بسیار مناسب است.
کارخانه تولید کننده
| رنو |
کشور تولید کننده
| فرانسه |
نام انگلیسی و مدل اتومبیل
| Renault Kwid |
شرکت خدمات دهنده
| پارس خودرو |
منبع : پراید