کمک فنر همانطور که از اسمش پیداست ، به فنر کمک می نماید تا با تغییر شکل در مقابل نیروی خارجی انرژی ذخیره کند و به محض حذف نیروی خارجی این انرژی ذخیره شده را به سرعت ازاد نماید .
کمک فنر بعد از چند بار ارتعاش به تعادل میرسد .
اگر ارتعاش جدیدی به سیستم تعلیقی که در حال ارتعاش است وارد گردد، دامنه ارتعاشات با هم جمع میشوند.
این تجمع ، تولید رزونانس میکند که برای سرنشینان ناراحت کننده است ، برای این موضوع استفاده ازارتعاش گیر یا
کمک فنربای خودرو ضروری می باشد لازم است .
یک سیلندر پر از روغن در این نوع از کمک فنرها وجود دارد که داخل آن یک پیستون در حال حرکت است.
پس از اعمال نیرو به پیستون، روغن از سوراخ هایی که روی پیستون محدود است،رد میشود.
حین حرکت پیستون ، مقاومت زیادی وجود دارد. بنابراین پیستون به آهستگی حرکت میکند و نوسانات را از بین می برد.
Hydraulic Shock Absorber |
سوراخ های پیستون هر مقدار کمتر و اندازه ی آن ها کوچکتر باشد، ضریب میرایی کمک فنر بیشتر خواهد بود و بر عکس هر چه قدر سوراخ ها بیشتر و سایز آن ها بزرگتر باشد، ضریب میرایی کمک فنر کمتر است.
در این کمک فنر ، در هنگام خروج روغن از پیستون، روغن از سوراخ های بزرگتری خارج می شود و در این هنگام مقاومت کمتر است اما زمان بازشدن کمک فنر ، روغن بایستی که از سوراخ های کوچکتری عبور کند، پس با مقاومت بیشتری مواجه میشویم.
جمع شدن در این نوع کمک فنر به آسانی انجام می شود تا ضربه در همان ابتدا خوب جذب شود.
اما هنگام بازشدن ، از خود مقاومت زیادی نشان می دهند تا نوسانات را از بین ببرد.
Telescopic Shock Absorber |
در کمک فنر روغنی،احتمال دارد هنگام عبور با سرعت روغن از سوراخ ها ،روغن هوا بگیرد و کف کند.
داخل محفظه ی سیلندر معمولاً گاز نیتروژن فشرده وارد می کنند تا این مشکل برطرف شود. گاز نیتروژن معمولا برای ترکیب نشدن با روغن در کیسه لاستیکی قرار می گیرد تا با روغن ترکیب نشود.
داخل این نوع کمک فنر ، محفظه ی هوای فشرده آب بندی شده وجود دارد که هوای فشرده ی آن توسط یک کمپرسور تأمین می گردد.
به منظور کنترل فشار هوای داخل سیلندر، سوپاپ هایی برای کنترل ورودی و خروجی هوا موجود است.
برای این کمک فنرها،ضریب میرایی قابل تنظیم است.تواتایی تغییر ضریب میرایی و ثابت فنر وجود دارد تا با توجه به شرایط، از خود واکنش نشان دهد. به عنوان مثال، هنگامی که ماشین با سرعت زیاد از روی دست اندازرد میشود،در زمان کوتاه به سیستم تعلیق ضربه ای شدید وارد می گردد،
در این وضعیت کمک فنرها باید نرم تر کار کنند در حالی که وقتی خودرو آهسته از همین دست انداز عبور کند، باید کمک فنر سفت تر باشد.
سنسورهایی در این کمک فنرها موجود است که شرایط حرکت خودرو مانند شتاب، سرعت و نیروهای وارده را دریافت کرده و پس از بررسی اطلاعات، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می نماید.
در نتیجه ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا، میزان سختی کمک فنرها، متناسب با شرایط تنظیم می شود.
نیرو در این کمک فنر توسط یک اهرم به داخل سیلندر منتقل می شود. در این وضعیت پیستون ها به یک سمت و روغن در جهت مخالف جریان می یابد. هنگام جمع شدن فنر ، روغن از مجراهای درشت عبور میکند. هنگام باز شدن فنر، روغن از مجراهای ریز رد میشود.
این شرایط در کمک فنر، در برابر حرکت ایجاد مقاوت کرده از بین رفتن نوسانات را باعث می گردد.