کمپانی کره ای کیا به دلیل اینکه استقبال فوق العاده مردم را شاهد بود خودروی کیا اسپورتیج فول 2016 را برای سال میلادی جدید به تولید رسانده است .
این خودرو موفق شده است راحتی و سواری مناسب را برای سرنشینانش به ارمغان آورد .
این خودرو همه آپشن ها و تجهیزات رفاهی خودروهای امروزی را دارا می باشد و از این حیث است که مقداری قیمتش بالا می باشد .
در سال 2011 بود که این اتومبیل موفق به اخذ جایزه بهترین طراحی سال گشت .
اسپورتیج بهترین سیستم ترمز و دیگر سیستم های لازم برای یک خودرو Suv را دارا می باشد و از 10 کیسه هوا بهره می برد.
بیشترین سهم خرید خودرو در کشور ما را شرکت سایپا با خودرو پراید به خود اختصاص داده است و در چند سال اخیر قیمت این مدل خودرو که هر روز شکل و شمایلی جدید به خود می گیرد با شیبی سر بالا، مسیر را به سمت قله طی کرده و در مدتی کوتاه از ۱۳ میلیون تومان به ۱۹ میلیون تومان رسیده است.
در سالهای اخیر با توجه به اخطارهای پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به شماره گذاری نکردن خودروهایی که دارای استاندارد یورو ۴ نیستند شرکت سایپا مدل جدیدی را از پراید ارائه داده که به اصطلاح یورو ۴ بوده و در مصرف سوخت آن بسیار صرفه جویی شده است.
مهنس رازقی (کارشناس ارشد مکانیک خودرو ) :سایپا ۱۳۱ در واقع فیس لیفت ( نمونه ی تغییر یافته ) خودروی سایپا صبا یا همان کیا پراید است.این خودرو در بخش سپر جلو تغییراتی یافته و راهنما ها از سپر جلو به چراغ های جلو انتقال یافته و به جای آن پروژکتور قابل سفارش است.قوای فنی همانند قبل ۱۳۰۰ سی سی با قدرت ۶۳ اسب بخار است و مصرف میانگین سوخت ۸٫۸ لیتر است که هم اکنون در برابر خودرو های هم کلاس خودش بسیار بالاست.
از مشخصه های پراید ۱۳۱SE که در سایت این شرکت ارائه شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مشخصات کلی :
نوع موتور: ۴
حجم موتور : ۱٫۳ (لیتر)
حداکثر قدرت : ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰دور در دقیقه
گیربکس : ۵ دنده دستی
ظرفیت مخزن سوخت : ۳۷ (لیتر)
مصرف سوخت در شهر :۸٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه : ۵٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
سیستم ضد سرقت(Immobilizer) : دارد
وزن : ۷۹۰ (کیلوگرم)
طول: ۳۹۳۵ (میلی متر)
عرض : ۱۶۰۵ (میلی متر)
ارتفاع: ۱۴۵۵ (میلی متر
با سرکشی که به صورت عادی در نمایندگی های این شرکت داشتیم و از مشتریان این مدل خودرو طی چند روز انجام دادیم، مشاهده کردیم مصرف این خودرو از چیزی که شرکت سایپا در مشخصات فنی این خودرو ذکر کرده بیشتر است.
در اینجا به ۲ مشکل عدیده این خودرو و جوابی که نمایندگی های شرکت سایپا به مشتریان خود داده اند می پردازیم.
همه دارندگان مدل خودرو ۱۳۱ SE یورو۴ از مصرف بالای ۹ لیتر در بزرگراه و با روشن شدن کولر مصرف بالای ۱۱ لیتر و گاها تا ۱۵ لیتر خبر داده و گله گذاری کرده اند.
در یک مورد یکی از مشتریان ابراز می کرد که خودرو من در بزرگراه در هر صذ کیلومتر ۱۴ لیتر مصرف می کند و اگر کولر را روشن کنم مصرف آن به مراتب بالاتر می رود.
مشکل دیگری که مشتریان با آن دست به گریبان شده اند درست عمل نکردن کیلومتر دیجیتال این خودرو در نشان دادن مقدار صحیح وجود بنزین در باک خودرو است، به طوری که این در مقطعی میزان بنزین موجود در مخزن خوردو را پر نشان می دهد و ناگهان شمارنده های مقدار بنزین یک دفعه خالی می شوند و این امر باعث سر در گمی راننده می شود
مشتریان شرکت سایپا در مورد مشکلات خود این جوابهای مشترک را از نمایندگی ها دریافت می کنند:
در مورد مصرف بالای خودروی ۱۳۱SE یورو ۴ هیچ گونه برنامه اختصاصی به نمایندگی ها داده نشده و چون فیلگیری این خودرو به طور اتوماتیک بوده هیچ کاری برای کاهش مصرف خودرو نمی توان انجام داد.
در ارتباط با مشکل کیلومتر دیجیتال نیز یک تعهد نامه از مشتری دریافت می شود که اگر به واسطه برنامه ای که (با تنظیم موتور) به این خودرو زده می شود اگر کیلومتر درست شود مبلغی بالغ بر ۷۰ هزارتومان از مشتری دریافت می شود (جتی اگر دارای گارانتی باشد نیز این مبلغ ذریافت می شود) و اگر خودرو مشتری دچار مشکل شود که شامل سوختن ECU می باشد باید مبلغی بالغ بر حداقل ۸۰۰ هزارتومان یا بیشتر، بابت این قطعه پرداخت کند.
و همین مشکلات موجود در خودرو باعث شده است تا صاحبان این مدل از پراید اقدام به فروش اتوموبیل کرده یا این که به مصرف بالای آن تن در دهند.
حال شرکت سایپا برای مصرف بیش از اندازه این مدل از پراید چه تمهیداتی اتخاذ خواهد کرد معلوم نیست اما شواهد نشان می دهد که این شرکت خودرو سازی مثل همیشه از زیر بار این مسئله شانه خالی خواهد کرد.
منبع : پراید
عصر خودرو :
کمپانی ایران خودرو تولید محصول پژو ۲۰۷ آی خود را با قیمتی بیشتر از ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان از سال آینده قرار است از نو آغاز نماید .
طبق گزارش ارائه شده توسط عصر خودرو و نقل گردیده به وسیله صنعت نویس :
تا ۳ سال پیش اتومبیل پژو ۲۰۷ آی در کمپانی ایران خودرو تولید می گشت حال مدتی می باشد که این خودرو پیش فروش شده است و قرار شده است در سال آتی به دست مشتریان برسد .
قیمت خودروی پژو ۲۰۷ آی طبق آنچه که ایران خودرویی ها گفته اند بین ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود .
بر این اساس، پژو ۲۰۷ در مدل دنده ای قیمتی حدود ۴۰ میلیون تومان خواهد داشت و قیمت مدل اتومات آن نیز حدود ۴۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
قرار است مدل دنده ای این خودرو طی نیمه نخست سال آینده تحویل مشتریان شود و مدل اتومات آن نیز در شش ماه دوم ۹۵ به دست مشتریان خواهد رسید.
با توجه به قیمتی که ایران خودرو برای ۲۰۷ در نظر گرفته، این محصول باید با خودروهایی مانند رنو ساندرو،تندر اتومات و البته دنا رقابت کند.
در طراحی خودرو زیبا و اسپرت ۲۰۷آی از آخرین تکنولوژی های روز استفاده شده است. ۲۰۷آی به دلیل چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب، استفاده از موتور با قدرت بالا و مطابقت با استانداردهای روز اروپا از محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها در سطح جهان برخوردار شده است.
پژو ۲۰۷آی با ظاهری چالاک و استایلی زیبا و نمای داخلی شکیل، احساس آرامش و وقار خاصی را به سرنشینان خویش می دهد. در طراحی و تولید پژو ۲۰۷آی از جدیدترین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده است.
در ایران با سطح تجهیزات فول آپشن و در نوع گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود. ۲۰۷آی علاوه بر ایران خودرو در کشورهایی که شریک تجاری پژو محسوب می شوند از قبیل برزیل، آرژانتین، مالز ی، چین نیز تولید و عرضه و می شود.
۲۰۷آی با توجه به نوع جاده های کشور، نوع سوخت موجود درکشور و آب و هوای مناطق مختلف ایران، متناسب سازی شده و با این موارد کاملاً همخوانی دارد. مصرف سوخت پائین موتور TU5 در کنار قدرت موتور بالای آن از جمله مزایای ۲۰۷آی است.
شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو، کیفیت ۲۰۷آی را تضمین می کند. دوام و عمر بالای قطعات خودرو می تواند در کاهش هزینه های نگهداری ۲۰۷آی بسیار موثر باشد
کد کلاس(های) خودرو | ۶۰۰۰۲ | |
استاندارد آلایندگی | یورو۴ | |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و MBA), ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده, ترمز عقب دیسکی | |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | |
فرمان | هیدرولیک | |
سیستم تهویه | اتوماتیک | |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی + سیستم رهیاب+دی وی دی+پورت یو اس پی و بلندگو+دوربین دنده عقب | |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب,قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو | |
آیینهها | آینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه | |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب | |
تزئینات | تریم خاکستری | |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت , کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, سنسور دنده عقب | |
رینگ و لاستیک | آلومینیومی | |
صندلی | صندلی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم۴جهت بصورت دستی, پشت سری جلو وعقب | |
سایر تجهیزات | موبایل هنذفری،کروز کنترل | |
آخرین بروزرسانی | ۱۳۹۵/۷/۱۰ |
منبع : پژو
در زیر نگاهی می اندازیم به خودروهایی که می توانند رقیب ساینا باشند ( البته در بازار دست دوم فروشی ها ) :
اگر معادل قیمت ساینا ( در حدود 28.000.000 تومان ) پول داشته باشیم و به بازار دست دوم فروشی های خودرو برویم میتوانیم انتخاب های زیادی داشته باشیم ولی در کل ما در اینجا فقط به خودروهایی اشاره کرده ایم که عمرشان زیر 5 سال گذشته است .
یکی از گزینه هایی که برای شخص وجود دارد خودروی ام وی ام 315 آن هم مدل 92 می باشد که به نظر گزینه بدی نمی آید تازه این گزینه زمانی خیلی مناسب تر می باشد که صاحبش توانسته باشد از این خودرو در شرایط خوبی نگه داری کرده باشد .
انتخاب بعدی میتواند پژو پارس دوگانهسوز مدل سال ۹۲ باشد که ۶۸ هزار کیلومتر راه رفته اما کاملا تمیز است.
رانای تولید شده در سال ۹۳ هم گزینه بدی نیست؛ ۳۲ هزار کیلومتر راه رفته.
ما یک رانای مدل سال ۹۳ هم پیدا کردیم که ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد دارد و میتوان آن را با ۲۸ میلیون تومان صاحب شد.
از دیگر گزینههای وسوسهانگیز باید به ۲۰۶ تیپ۳ اشاره کنیم که ۱۳ هزار کیلومتر راه رفته، تولید سال ۹۰ است و صاحبش حاضر شده آن را ۲۵ میلیون تومان بفروشد.
ریوهای تولید شده در سال ۹۰ هم میتوانند انتخابهای بدی نباشند؛ خرید آنها نباید بیشتر از ۲۵ میلیون تومان خرج روی دستتان بگذارد.
در بازار دست دوم فروشندههای زیادی پیدا میکنید که تندر ۹۰ تولید شده در سال ۹۱ خود را عرضه میکنند و میتوان با آنها به قیمت ۲۸ میلیون تومان به توافق رسید.
از میان خودروهای چینی هم میتوان به گزینههایی مثل لیفان ۶۲۰ فکر کرد اگر چه ما آن را توصیه نمیکنیم چون عقیده داریم خرید رانای دست دوم به هر حال انتخاب منطقیتری به حساب میآید
مدیریت پلتفرم یکی از ویژگی های خودروسازان بزرگ دنیاست . این محصول حاصل مدیریت پلتفرم گروه خودروسازی سایپا می باشد. خانواده های ایرانی می توانند تمام انتظارات خود را از یک خودروی خانوادگی در این محصول مجسم نمایند. ویژگی هایی هچون ارگونومی مناسب ، دسترسی آسان به تجهیزات داخلی ، طراحی مطلوب نمای بیرونی و همچنین سیستم تعلیقی که از استاندارد های روز دنیا پیروی می نماید را می توان در این خودرو دید.
این خودرو دارای موتور 1.5 لیتری منطبق با استاندارد یورو 4 اروپا می باشد. ترمز ABS مجهز به سیستم EBD از ویژگی های دیگر این محصول می باشد. تمامی این ویژگی ها عنوان شده می تواند لذت صفر تا صد رانندگی را برای سرنشینان این محصول به ارمغان آورد.
منبع : سایپا
اتومبیل دنا که یک خودروی ملی می باشد محصول شرکت ایران خودرو می باشد .
این خودرو در مقایسه با سایر محصولات گذشته ایران خودرو مقدار کمی رشد را تجربه کرده است اما به دنبال این موضوع باید این را هم بیان کرد که این پیشرفت خیلی کم بوده است و نمی تواند ما را به آینده این خودروها امیدوار کند
بعضی از مردم ترجیح می دهند که در این رنج قیمتی به دنبال خودروهای چینی در بازار بروند که در برخی موارد نسبت به دنا بهتر عمل می کند ولی خب همه باید مبحث حمایت از تولید کننده داخلی را فراموش نکنند .
در این مقاله ایرادات دنا برای شما نوشته شده است . این ایرادات پس از بررسی خودرو و شنیدن سخنان مصرف کنندگان به دست آورده شده اند .
۱- موتور ضعیف
اگر دنا بهعنوان فیسلیفت سمند و با افزایش قیمت مناسبتر عرضه میشد، شاید استفاده از موتور EF7 که بیش از این در سمند بکار گرفته شده بود بهعنوان ضعف خودنمایی نمیکرد، اما حالا که بهعنوان یک محصول مجزا عرضه شده باید در قسمت موتور نیز تغییرات بهتری اعمال میشد. دنا با پیشرانه چهارسلندر ۱۶۴۵سیسی، قادر است ۱۱۴ اسب بخار قدرت را در گشتاور ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. شتاب صفرتاصد دنا به گفته ایرانخودرو ۱۲ ثانیه است اما در تست دنا این شتاب در زمان بالاتری ( حدود ۱۴ ثانیه ) ثبت شده است. با مقایسه مشخصات موتور متوجه خواهید شد که هیچ تغییری در موتور رخ نداده و عملا قدرت دنا در حد سمند سورن و EF7 خواهد بود. سر و صدای موتور نیز در دورهای بالا بسیار زیاد است. درکل قدرت موتور دنا با توجه به قیمت آن یک شوخی خندهدار محسوب میشود.
۲- کیفیت مونتاژ
متاسفانه خودروهای مونتاژ داخل، همیشه در بسیاری از قسمتها دچار ضعف بودهاند. دنا نیز مانند سایر محصولات کشور در مونتاژ ضعف دارد. البته کیفیت مونتاژ دنا از برخی محصولات داخلی بهتر است، اما در قسمتهایی مانند دربها هنوز مشکل مونتاژ مشاهده میشود. فاصله بین درزهای دنا واقعا ناامید کننده است و باید اعتراف کنیم که خودروهای چینی بسیار بهتر از دنا در این بخش ظاهر شدهاند. اگر شما به شرکتهای داخلی که مونتاژ خودروهای چینی را انجام میدهند مراجعه کنید، دقت مهندسان چینی این شرکتها را در کنترل مونتاژ خودرو تحسین خواهید کرد. فاصله درزها توسط این مهندسان به دقت کنترل میشوند.
۳- سیستم تعلیق
اگر چه دنا از کیفیت سواری خوبی بهره میبرد اما اگر در قسمت سیستم تعلیق آن کمی بیشتر دقت میشد، سواری نرم آن لذتبخشتر بود. اشکال کوبیدن محور عقب در دنا نیز مانند سمند بهچشم میخورد و در ناهمواریهای خیابانها، ضربهها به کابین وارد میشود. این نوع فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومانی واقعا ضعیف است.
۴- پلاستیک خشک کابین
طراحی کابین دنا در بین رقبای خود فوقالعاده است، اما کیفیت مواد بکار گرفته شده در آن چندان چنگی بهدل نمیزند. البته باید بگوییم که جنس پلاستیک خشک کابین دنا چندان با محصولات چینی متفاوت نیست، اما سازندگان این خودرو باید به فکر این موضوع باشند که در محصول خود چیزی را ارائه کنند که بهتر از رقبا باشد تا مردم جلب آن شوند. در غیر این صورت، مشابه این خودرو با عیوب کمتر در بازار وجود دارد.
۵- قیمت
دنا با قیمتی بین ۴۲ تا ۴۴ میلیون تومان در نمایندگی و بازار آزاد معامله میشود، در این رنج قیمت، برای شما محصولاتی متنوع و با تیپ و شاسی مختلف وجود دارد از رنو ساندرو دندهای گرفته تا برلیانس H330 دندهای که به مراتب از کیفیت ساخت و تکنولوژی بهتری نسبت به دنا برخوردار هستند. اگر دنا قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان داشت، ارزش خرید آن نیز بیشتر میشد و طرفداران بیشتری را به خود جلب میکرد. متاسفانه قیمتگذاری محصولات در کشور ما قانون خاصی ندارد و این رنج قیمت برای دنا، ناعادلانه است.
کلام آخر
ما امروز برخی از ایرادات خودرو دنا را بررسی کردیم، این خودرو بهعنوان محصول ملی به بازار داخلی معرفی شد و هدف آن رقابت با محصولات چینی بوده است، اما در این رقابت دنا احتمالا به عنوان آخرین شرکت کننده به پایان مسیر برسد چرا که نقاط ضعف این خودرو شاید زیاد نباشند اما بسیار قوی هستند. موتور ضعیف و کیفیت مونتاژ پایین، ایراداتی نیستند که بخواهیم بهراحتی از آن بگذریم. حمایت از تولید ملی یکی از واجبات موفقیت صنعت خودروسازی کشور است، اما خودروسازان باید بهنحوی عمل کنند که مردم حس کنند این حمایت دوجانبه بوده است.
منبع : ایران خودرو