دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

زیر کاپوت سراتو وارداتی با نسخه مونتاژ چقدر متفاوت می باشد؟

بنا بر گزارش های ارائه شده توسط روزنامه دنیای خودرو :

روش های عرضه سراتوهای تولید شده در کمپانی سایپا  روش مونتاژ یا CKD می باشد . در یک خودرو به احتمال قوی مهم ترین و اصلی ترین بخش یک ماشین جزو قطعه های مونتاژی آن به شمار می رود .

اتومبیل سراتوی سایپا در نمونه ۱۶۰۰ CC آن ۱۲۴ اسب بخار تولید می کند و همچنین دارای گشتاور ۱۵۶ نیوتون متر نیز می باشد .

این اتومبیل دارای گیربکس ۱+۵ دنده دستی همراه می باشد که البته همین مورد سبب شده است که خیلی مورد استقبال مردم قرار نگیرد و طرفداران زیادی نداشته باشد .

زیرا نسخه ۱۶۰۰ وارداتی این خودرو هم وجود دارند که با گیربکس اتوماتیک عرضه شده‌اند و قیمتی مناسب دارند.

نسخه اتوماتیک سراتوی سایپا ، به موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۵۶ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۹۴ نیوتن متری مجهز است.

این موتور به یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک و تیپ‌ترونیک متصل شده که قدرت را به چرخ‌های جلو خودرو می‌رساند.

برخی در زمان عرضه این ماشین گفتند که گیربکس نسخه اتوماتیک چهارسرعته بوده و متعلق به مدل‌های ۲۰۱۰ سراتو است. ولی با این تفاسیر که این روزها سراتو سایپا، گیربکس ۶ سرعته را زیر کاپوت دارد، می‌توان گفت که فناوری بازنگری کیا  در سال ۲۰۱۱ را یدک می‌کشد.

ترمزهای عقب از دیسکی که ما تا به امروز روی وارداتی‌های سراتو دیده بودیم، به کاسه‌ای تغییر کرده است.

همچنین دیگر خبری از رینگ ۱۷ اینچی نیست و رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی برای نسخه اتوماتیک و ۱۵ اینچی فولادی برای نسخه دنده‌ای جایگزین شده است.

در اصل سیستم تعلیق و لاستیک خودرو برمنبای Poor Road Version طراحی شده است که سازگاری بیشتری با جاده‌های ایران دارد.

اگر به لاستیک‌های سراتوهای وارداتی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اکثر این ماشین‌ها به خاطر فشار بیش از حد، لاستیک‌هایشان سیم زده است.

این مسئله نکته مثبتی است که سراتوی سایپا سازگارتر از نسخه‌های وارداتی در خیابان‌ها حرکت می‌کنند.

متاسفانه نسخه‌های سایپا از سیستم کنترل کشش و پایداری (ESP) بی‌بهره هستند و این یکی از نقاط ضعف  این سراتو محسوب می‌شود.

منبع : سراتو کیا 

معرفی کامل پارس ELX

در سال ۱۳۷۹ بود که کمپانی ایران خودرو اتومبیل پژو پارس را تولید نمود. این خودرو اولین خودروی لوکس در بازار کشور ما به حساب می آید .

متخصصین مرکز طراحی ایران خودرو  با تلاش و کوشش بسیار موفق شدند این خودرو را تولید کردند .

آن ها این خودرو را به گونه ای طراحی نموده اند که در حال حاضر که چندین سال از طراحی این خودرو می گذرد اما باز هم جزو اتومبیل های محبوب و لوکس حساب می شود  و از تجهیزات و امکانات رفاهی خوبی هم بهره مند می باشد .

خودروی پژو  پارس تنها مزیتش داشتن امکانات خوب و فراوان نمی باشد بلکه این خودرو هم در مبحث قطعات خودرو و هم در مبحث ساخت و مونتاژ دارای کیفیت مناسبی می باشد .

این موارد همراه با قیمت رقابتی آن، پارس را به مقرون به صرفه ترین و پرفروش ترین خودرو لوکس ایران مبدل ساخته است.
پارس به موتور ۸/۱ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار مجهز است که در عین آلایندگی کم و مصرف سوخت پایین، به راحتی می تواند این خودرو را به سرعت های بالا رسانده و در هنگام سبقت، شتاب گیری قابل توجهی را برای این خودرو فراهم کند.

تجهیزات به کار گرفته شده در این محصول نظیر موتور با سیستم سوخت پاششی (Injection) ، فرمان تقویت شده ، آینه های خارجی با کنترل برقی ، کولر با خنک کنندگی مناسب و … ضمن فراهم نمودن آسایش بیشتر برای راننده و سرنشینان با استانداردهای کنترل آلودگی و مصرف روز دنیا مطابقت دارد.

 

  • کارخانه تولید کننده : پژو 
  • کشور تولید کننده :ایران
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده :ایساکو
  • کلاس بدنه :سدان

 

حجم موتور۱۷۶۱
تعداد سیلندرها۴
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی شیبدار
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)۱۵۵ نیوتون متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دندهجعبه دنده دستی
تعداد دنده (جلو)۵
حداکثر سرعت۱۹۵
شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه)۹
سیکل ترکیبی مصرف سوخت۸٫۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۳

 

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )۱ عدد ، کیسه هوای راننده
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EBD , EBA
سیستم های امنیتی و حفاظتیدزدگیر هوشمند
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلک۴ شاخه طراحی جدید
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو
سیستمهای مولتی مدیانمایشگر دمای داخل و خارج خودرو
سیستم صندلیهای جلوتزئینات جدید بژ ، تنظیم برقی پشت صندلی ها
سیستم صندلیهای عقبدارای ۲ عدد پشت سری
سیستم آیینه هاجانبی برقی ، همرنگ بدنه ، دارای راهنما
سیستم شیشه هابالابر شیشه های جلو و عقب برقی
سیستم های سقف
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقبچراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز
سنسورهای پیش فعالسیستم سنسور دنده عقب
سیستم های کمک رانندگی
منبع : پژو پارس 

بررسی نمای ظاهری جک J5

در بین همه خودروهایی که با برند جک در حال تولید کردن می باشند اتومبیل جک جی ۵ از همه خوش چهره تر می باشد در واقع این خودرو با همکاری شرکت پنین فارینا طراحی شده است .

جک جی ۵ به همان اندازه ای که خوشگل است از نظر ایمنی هم در سطح خوبی قرار گرفته است و این موضوع را اخذ ۵ ستاره ایمنی از موسسه NCAP اثبات می نماید .

مواردی که در این خودرو سبب زیبایی اش شده است شامل :

۱٫چراغ‌های پیچیده شده جلو

۲٫کروم کاری دور لامپ‌های مه شکن جلو

۳٫آرایش شش‌ضلعی جلوپنجره

۴٫ طراحی خردمندانه دیفیوزرهای عقب می باشد .

 

امتیاز کلی خودرو: ۴ از ۵

JAC J5 مظهر و نمونه یک سدان تکامل یافته از یک برند چینی ست که در پی آن است که خریداران را از خودروهایی همانند هوندا سیویک و هیوندای  الانترا دور نموده و نصیب خود سازد

 

پیشرانه

زیر کاپوت این سدان ۴۵۹۰ میلی‌متری چینی، یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۱٫۸ لیتری قرار دارد که به همراه یک گیربکس ۴ دنده تیپ ترونیک – که منبع آن از میتسوبیشی است – توانی معادل ۱۴۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۶۵ نیوتن متر را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو به سیستم EBD یا فن‌آوری توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مجهز است.

داوری نهایی

در حال حاضر، خودروهای کره‌ای ازجمله هیوندای ، کیا، سانگ یانگ، گزینه‌های ارزشمندتری هستند. این‌طور به نظر می‌رسد که مدل‌های مذکور ویژگی‌های بسیاری را به مشتریانشان عرضه نموده و خرید بهتر و مناسب‌تری هستند. بااین‌وجود، سمت‌گیری مهم خودروسازان چینی در ارائه خودروهای مجهزتر، ادامه کار را حتی برای خودروسازان کره‌ای نیز دشوار نموده است تا بلکه بتوانند همچنان خود را در مقابل ضربات پی‌درپی چینی‌هایی که – خودروهای پر آپشن متناسب با جیب خریداران عرضه می‌کنند- حفظ نمایند.

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طراحی بدنه آن که با همکاری پنین فارینا انجام شده است،J5 در بین سدان های هم‌ردیفش بهترین نمای ظاهری را داراست.

 

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

متریال مورد استفاده در کابین در مرز کهنگی و دمده شدن قرار دارد.

 

مشخصات فنی

پیشرانه ۱٫۸ لیتری:

حجم موتور: ۱۸۳۴ سی‌سی

توان: ۱۴۰/۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور/دقیقه

گشتاور: ۱۶۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور/ دقیقه

جعبه دنده: ۴ سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: ۱۰٫۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر

پیشرانه ۱٫۵ لیتری:

حجم موتور: ۱۴۹۹ سی‌سی

توان: ۱۱۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه

گشتاور: ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه

جعبه دنده: ۵ سرعته دستی

شتاب صفر تا صد: ۱۲٫۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۴

منبع : کرمان خودرو 

معرفی ام وی ام 530

ام وی ام 530 را به گونه ای طراحی و تولید نموده اند که با میل و سلیقه مردم ایران مطابقت دارد .

طراحی این اتومبیل زیبایی خاصی دارد و باید گفت که اندازه و ابعادش هم خیلی مناسب و خوب می باشد .

بین خطوط بدنه این خودرو و همچنین ظاهر جدید و شیک این اتومبیل هماهنگی به خوبی دیده می شود .

طراحی این خودرو به گونه ای بوده است که یک ترکیب متوازن بین چراغ های راهنمای خودرو و همچنین چراغ عقب و ترمز و نهایتا مه شکن به وجود آمده است .

اگر بخواهیم طراحی این خودرو را در یک جمله خلاصه نماییم می گوییم که دارای چهره ای کارآمد و همچنین دارای کارایی بالا می باشد .

گیربکس نرم، ضریب دنده های مناسب، رانندگی نرم و لذت بخشی را برای این خودرو به وجود آورده است. گیربکس 5 سرعته این خودرو با بهره گیری از سیستم کنترل الکترونیکی پیشرفته، با دوام بالا، پنج دنده به سمت جلو و یک دنده به سمت عقب با توان گشتاوری بالا دارد.
سیستم کنترل الکترونیکی این خودرو به پردازنده تطبیق پذیر خودکار، با استفاده از منطق فازی مجهز شده است که توان کنترل تعویض دنده، فشار گردش روغن، عبور روغن از خنک کننده را به طور دقیق دارد و به شما اجازه می دهد که تجربه دلپذیری از رانندگی را داشته باشید.

در مجموع اطاق جادار و رانندگی روان و فرمان پذیری نرم و مناسب این خودرو آن را به انتخابی مناسب برای کلیه افراد و به خصوص خانواده ها بدل نموده است.

موتور این خودرو با حجم 2 لیتر و قدرت 139 اسب بخار بهترین قدرت را متناسب با حجم آن در بین خودروهای هم کلاس دارد.

این ماشین مقام اول را در میان خودروهای تولید شده در چین در آزمایش معتبر C-NCAP کسب کرده است. MVM530 از ساختار شاسی و سیستم تعلیق پیشرفته ای بهره مند است.

با بهره گیری از همکاری و تکنولوژی شرکت لوتوس، طراح و سازنده خودروهای اسپورت در انگلستان، و بهینه سازی NVH (لرزش صدا و سختی) برای تمام اجزای خودرو، با عملکرد فوق العاده سبکی اروپائی، کنترل آسان، آسودگی و پایداری را ارائه می دهد.

فضای داخلی این خودرو شیک و مدرن می باشد و کاملا مشابه خودروهایی در کلاس بالاتر می باشد.

اطاق این خودرو از فضای باز و گسترده ای بهره مند می باشد. صندلی های نرم که کاملا در بر گیرنده و مناسب برای مسافتها و سفرهای طولانی می باشد.

این خودرو از امکانات رفاهی و آپشن های زیاد بر خوردار می باشد که از جمله می توان به صندلی های چرم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره نمود.

 

حجم موتور1971
تعداد سیلندرها4
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)182 نیوتون متر در 4300 تا 4500 دور در دقیقه
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دندهجعبه دنده دستی
تعداد دنده (جلو)5
حداکثر سرعت185
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)13
سیکل ترکیبی مصرف سوخت
استاندارد آلایندگییورو 5

منبع : ام وی ام 


آغاز رانندگی با خودروی لیفان 820

در درون این خودرو می نشینیم و با استارت زدن این خودرو تست رانندگیدر جاده با این خودرو را آغاز می کنیم !

با شروع حرکت نخستین مسئله ای را که در میابیم این می باشد که فرمان این خودرو خیلی خوب است و راحتی و نرمی این خودرو به خوبی احساس می شود علاوه بر نرم بودن فرمان خودرو چسبندگی آن هم نیز قابل قبول می باشد .

ما به وضوح می دیدیم که دنده های این خودرو پشت سر هم در حال عوض شدن می باشند و این نشان دهنده نرمی این خودرو بود .

با فشردن پدال گاز خودرو، دنده معکوس توسط خودرو، اعمال و شروع به شتاب‌گیری در هر سرعتی می‌کرد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که برخی توان تولید موتور ۲٫۴ لیتری لیفان را ۱۵۷ اسب بخار می‌دانند که گویا نسبت به حجم موتور، بازده کافی ندارد.

ولی در راننده‌گی‌های عادی و نرم می‌توان گفت که راننده را راضی می‌کند. با توجه به اینکه اتاق این خودرو سروصدای کمی ‌دارد و کمتر صدایی از بیرون به داخل می‌آید، ۸۲۰ می‌تواند برای خیلی از مشتریان دلچسب باشد.

اما اگر اهل گاز دادن و معکوس کشیدن باشید، شاید ۸۲۰ خودرویی نباشد که برایتان مناسب باشد.

درست است که قدرت موتور جواب مالکین ۸۲۰ را می‌دهد و کم نمی‌آورد، ولی این موتور برای شتابگیری‌های سریع ساخته نشده است.

در شتاب‌گیری که در حالت ایستاده انجام دادیم، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را در شرایط معمولی و با امکانات ساده بین ۴/۱۲ تا ۱۳ ثانیه ثبت کردیم.

از عملکرد گیربکس هم متوجه شدیم که حالت اکونومی ‌در آن به طور کامل رعایت شده است، زیرا در دنده‌های سبک قابلیت شتاب‌گیری معمولی هم کم بود و نیاز به معکوس کشیدن در خودرو احساس می‌شد.

در حین تخت گاز رفتن هم بعد از هر اعمال دنده مثبت، با خلاصی گازی مواجه می‌شدیم که در وسط گاز دادن‌های ما زیاد خوش‌آیند نبود. هم‌چنین در دورهای بالای چهار هزار، صدای موتور به صورت صدای بم و گرفته به اتاق می‌آمد که در برخی خودروها رایج است.

پس از اینکه به این نتیجه رسیدیم که ۸۲۰ خودرویی ملایم ‌است، وقت آن رسیده بود تا کمی ‌ترمزهای خودرو را به چالش بکشیم.

در هر سرعتی ترمزهای این خودرو را تست کردیم و پس از ترمز‌های کوبنده، کمی ‌فرمان را به راست دادیم تا تخلیه بار وزنی خودرو را بسنجیم که آیا باعث کله کردن خودرو و گیجی فرمان می‌شود یا خیر؟

و دوباره در مسیری صاف به ترمزها فشار زیاد آوردیم که نتیجه این شد: کمتر گیجی فرمانی احساس می‌شد. اما در برخی مواقع با توجه به اتاق بزرگ خودرو، توقع ترمز قوی‌تر از خودرو را داشتیم.

در کنار این مسئله جایی نبود که ترمزهای ۸۲۰ ما را نگران کنند. در کل می‌توان گفت که حس رضایت‌بخشی را به ما القا کرد و توقع ما را بالاتر برد.

با سرعت بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت و گاهی کمتر و بیشتر، هندلینگ خودرو را با توجه به سرعت‌های متفاوت تست کردیم.

بدون اغراق می‌توان گفت که لیز دادن این خودرو روی آسفالت اصلا کار راحتی نیست و فرمان به دقت عمل می‌کند و هندلیگ خودرو بسیار به نسبت رقبای چینی دیگر بالاست

. گویا سبک طراحی یک خودروی به نسبت بزرگ خانوادگی در لیفان ۸۲۰ رعایت شده است. پس از چند دور، خودرو را در مسیر تست کوبش و سرو‌صدا بردیم تا در سطوح مختلف خودرو سنجیده می‌شد.

وقتی از نواحی زبر و قلوه‌کن جاده تست رد می‌شدیم، صدای لاستیک‌ها به اتاق می‌آمد، ولی به داشبورد و ادوات خودرو منتقل نمی‌شد که باعث ارتعاش در آن‌ها بشود. هم‌چنین یکپارچه بودن داشبورد ۸۲۰ باعث می‌شود که بی‌سر‌وصداتر از سایر داشبوردهای چند‌تکه باشد. وقتی به اصلی‌ترین چاله‌ها رسیدیم، از نرمی ‌خوب اتاق شگفت‌زده شدیم. طبق استاندارد گفته شده از جانب کارشناس همراه، باید از این دست‌اندازهای نامتوازن با سرعت بین ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر به طور یکنواخت رد می‌شدیم. در این مسیر چند متری صدایی از خودرو نشنیدیم و تعلیق خودرو به خوبی بعد از رها شدن از چاله‌ها ثبات ۸۲۰ را حفظ کرد.

پس از دور زدن با سه خودروی لیفان ۸۲۰ و سنجیدن آنها نسبت به یکدیگر، به این نتیجه رسیدیم که این خودروی چینی می‌تواند در رده کیفیت قابل قبول برای مشتریان قرار گیرد. زیرا در داخل آن به مراتب کیفیت بهتری کار شده و توانایی موتور و گیربکس برای یک خانواده، کافی و رضایت‌بخش است. خلاصی گاز بعد از تعویض دنده در دور بالا و شتاب‌گیری ضعیف می‌تواند دلیلی باشد که خریداران چینی هم از ۸۲۰ دلسرد شوند و به سراغ ماشین دیگر بروند. ولی در مجموع فضای کابین مناسب، امکانات تقریبا به‌روز، صندوق حجیم، مصرف سوخت متعارف، دوره گارانتی بالاتر نسبت به سایر محصولات و نرمی‌ خودرو می‌توان دلیلی باشد که چینی‌سواران ایرانی برای سفرهای خانوادگی خود لیفان ۸۲۰ را انتخاب کنند. احتمال می‌رود که ۸۲۰ با قیمتی در محدوده ۸۰ میلیون تومان به بازار ایران ارائه شود.

منبع : لیفان