دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

مقایسه قیمت و موقعیت بازار ام وی ام ۳۱۵ با پژو ۲۰۶

اگر بخواهیم از مقایسه دو خودروی پژو ۲۰۶ و ام وی ام  ۳۱۵ یک برنده و یک بازنده بیرون بیاوریم باید بگوییم که هیچ کدام برنده نخواهند بود . چرا که :

درباره پژو ۲۰۶ که باید بگوییم این خودرو ۱۵ سال از نخستین تولیدش گذشته است و دیگر قدیمی شده است و جذابیتی برایمان به آن صورت ندارد .

علاوه بر قدیمی بودن پژو ۲۰۶ این خودرو کیفیت خیلی پایین دارد و علاوه بر آن خدمات پس از فروشش نیز ضعیف عمل می کند .

ام وی ام ۳۱۵ که دارای قیمت ۴۵ تا ۴۷ میلیون تومان می باشد با وجود آنکه ۴ ستاره ایمنی از موسسه چینی C NCAP کسب نموده است و علاوه بر این ها دارای اتاقی جادار نیز هست اما از بعد توانایی های حرکتی و فنی اتومبیل خیلی خوب نمی باشد و فقط برای این خوب است که ازاین خودرو در درون شهر استفاده گردد .

ام وی ام  ۳۱۵  نسبت به ۲۰۶ دچار افت قیمت زیادی در زمان فروش دست دوم می شود

در واقع با چنین بودجه ای به راحتی می توانید یک رنو ساندرو دنده ای را خریداری کنید و امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و ..را نیز به آن بیافزایید و یا به سراغ نمونه های دست دوم کم کارکرد از تندر ۹۰ و رنو ساندرو اتوماتیک بروید.

با این اوصاف توصیه می کنیم که اگر قصد انتخاب یکی از این دو خودرو را دارید، نمونه های دست دوم و کم کارکرد MVM  315 را نیز بررسی کنید تا بلکه دچار ضرر و زیان ناشی از خرید این خودرو نشوید.

در مورد پژو ۲۰۶ هم خرید نمونه های نسبتا سالم مربوط به قبل از سال ۹۱، با بودجه ای در حدود ۲۹ میلیون تومان امکان پذیر است و چنین انتخابی نسبت به خرید ۲۰۶ های صفر کیلومتر بی کیفیت و ۳۸ میلیونی ارجحیت دارد.

پژو ۲۰۶ یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است که به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری و هچنین گزینه‌های گوناگون و فراوان در سراسر جهان طرفداران زیادی داشت و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه می‌شد.

اگرچه در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با تغییر در چهره، با نام +۲۰۶در اروپا از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت.

توقف تولید

با آغاز سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و هم‌زمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز آمریکا و پژو،  زمزمه‌های پایان همکاری چندین ساله پژو و ایران خودرو  به وجود آمد و در نهایت در اواخر تابستان همین سال، همکاری پژو و ایران خودرو  به طور کامل و برای همیشه قطع شد  و پژو به ارسال قطعه برای ایران خودرو  پایان داد؛ بنابراین تولید تمام مدل‌های پژو ۲۰۶ متوقف شد.  پس از توقف تولید این خودرو و شوک خبری ناشی از آن در جامعه،ایران خودرو  سعی در تکذیب خبر توقف تولید این خودرو نمود، اما پس از گذشت چند هفته با توجه به آمارهای تولید ماهانه خودرو، عدم تولید این خودرو اثبات شد. توقف ناگهانی تولید پژو ۲۰۶، با عث ایجاد بازار آشفته و درنتیجه افزایش چشمگیر قیمت این خودرو تا بیش از دو برابر شد. همچنین همزمانی توقف تولید این خودرو با بحران اقتصادی ایران خودرو و تورم بسیار زیاد ایجاد شده در جامعه، باعث کاهش چشمگیر تولیدات ایران خودرو گشت.

تولید ۲۰۶ ایرانی

پس از اینکه تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد، ایران خودرو برای کاهش ضرر ناشی از توقف ناگهانی تولید این خودرو و همچنین پاسخ به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد. در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید و یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین می‌شد، با نمونه‌های ساخت داخل و یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستم‌های این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف گردید به گونه‌ای که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶های قبلی شباهت داشته و بسیاری از توانایی‌های اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان نمونه می‌توان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونه‌های تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهره‌گیری از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کره‌ای اشاره نمود همچنین این خودرو به هیچ عنوان امکان استفاده از کروز کنترل‌های متداول خانواده خودروهای پژو را ندارد. همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد.

منبع : پژو 206

مقایسه طراحی خارجی GLS با مزدا۳

همیشه در مباحث مربوط به مقایسه بین ظواهر خودروها این را شنیده ایم که این موضوع کاملا سلیقه ای می باشد و ممکن است یک خودرویی که به نظر یک نفر زیبا می آید به نظر کس دیگری زشت آید یا بالعکس .

اما در این خصوص باید این را هم بیان داشت که زمانی دو خودرو در کنار همدیگر قرار میگیرند معمولا یکی از دیگری زیباتر به نظر می آید.

حال با در نظر گرفتن این موضوعات به سراغ بررسی ظاهر دو خودروی سوناتا جی ال اس و مزدا۳ می رویم .

خودروی مزدا۳ نسخه تکمیل شده ۳۲۳ می باشد این اتومبیل دارای چراغ های بادامی شکل می باشد و همین امر نیز سبب زیباتر شدن این خودرو گشته است .

ضمن این که جلوپنجره ی کوچک این خودرو با سایر ویژگی هایش دارای هماهنگی است . البته چون در این جا تیپ ۳ این خودرو که به پکیج اسپرت مجهز است شرکت کرده از ظاهری به مراتب زیباتر از مدل های عادی بهره مند است .

در نمای عقب چراغ های طوسی رنگ بزرگ مزدا خیلی خوشایند و زیبا به نظر نمیرسد و عدم تغییر رنگ قاب آن در مدل های ( رنگ ) مختلف به زیبایی خودرو لطمه وارد کرده است .

البته در قسمت عقب هم نقاط قوتی همچون بال به همراه چراغ سوم ترمز دیده میشود که به خودرو فرمی اسپرت تر بخشیده اند .

اما طراحی سوناتا که شاید این روزها برای ما کمی عادی شده باشد :  چراغ های جلوی این خودرو علی رغم داشتن فرمی ساده با انحنای کم زیبا و البته خشن جلوه میکند . خشن بودن ویژگی است که در چهره ی مزدا ۳ دیده نمیشود ولی ترکیب آن با چهره ی سوناتا ظاهری به مراتب جذاب تر به آن بخشیده است .

جلوپنجره ی سوناتا که این روزها کم کم دارد به سمبلی در محصولات هیوندای  تبدیل میشود زیبا و مناسب با ویژگی ها چهره ی خودرو شکل گرفته است .

طراحی چراغ های عقب سوناتا همانند برخی خودروهای ایتالیایی شبیه به چراغ های جلو میباشد . این سبک طراحی ظاهری به مراتب هماهنگ تر به خودرو بخشیده است .

طراحی چراغ های عقب سوناتا به مراتب زیباتر و البته هماهنگ تر از چراغ های مزدا ۳ میباشد .

طول سوناتا ۴۸۰ سانتیمتر میباشد در حالی که طول مزدا ۳ فقط ۳۴۹ سانتیمتر است . البته در فاصله ی بین دو محور این اختلاف کمتر میشود به طوریکه این رقم در سوناتا ۲۷۳ و در مزدا ۳ ۲۶۴ سانتیمتر میباشد .

در داخل نیز فضای سوناتا بسیار جادار و راحت بوده و با فضای کوچکتر مزدا ۳ قابل مقایسه نیست .

در این بخش باید سوناتا را به خاطر طرحی هماهنگ تر و جذاب تر یک سر و گردن از مزدا ۳ بالاتر دانست

موتور و گیربکس :

هر دو خودرو از یک موتور چهارسیلندر خطی استفاده میکنند ولی با این تفاوت که موتور سوناتا ۴/۲ لیتر حجم دارد ولی موتور مزدا ۲ لیتری است .

قدرت موتور سوناتا به دلیل حجم بیشتر برابر ۱۶۱ اسب بخار میباشد . میزان گشتاور این موتور نیز برابر ۲۲۶ نیوتون متر  میباشد که در دور موتور ۴۲۵۰ بدست می آید .

موتور مزدا ۳ که از سیستم زمان بندی هوشمند سوپاپ نیز استفاده میکند ۱۴۸ اسب بخار نیرو تولید میکند . میزان گشتاور این موتور نیز برابر ۱۸۷ نیوتون متر میباشد که در دور موتور ۴۰۰۰ بدست می آید .

اما نکته ای که در مزدا به چشم میخورد بدست آمدن حداکثر قدرت در دور موتور بالای ۶۵۰۰ میباشد که از قضا خط قرمز موتور نیز از همین دور شروع میشود !! یعنی شما برای بدست آوردن حداکثر قدرت موتور مزدا باید دور موتور را تا ابتدای خط قرمز بالا ببرید که این امر موجب مصرف بالای سوخت و استهلاک بیشتر موتور میگردد . البته این امر در رانندگی های اسپرت خوب است ولی برای ویژگی های خانوادگی مناسب نیست .

این روزها با سهمیه بندی بنزین میزان مصرف سوخت خودروها در ایران نیز بسیار حیاتی گشته به همین دلیل به میزان مصرف سوخت دو خودرو نیز اشاره ای میکنم :

مصرف سوخت سوناتا در شهر برابر ۱۸/۱۱ لیتر در صد کیلومتر ( ۲۱ mpg ) میباشد .

مصرف سوخت این خودرو در جاده نیز برابر ۵۷/۷ لیتر در صد کیلومتر ( ۳۱ mpg) میباشد .

مصرف سوخت مزدا ۳ در شهر برابر ۳۸/۸ لیتر در صد کیلومتر ( ۲۸mpg ) میباشد .

مصرف سوخت این خودرو در جاده برابر ۷۱/۶ لیتر در صد کیلومتر ( ۳۵ mpg ) میباشد .

اگر چه مصرف سوخت مزدا ۳ با توجه به حجم موتور کمترش از سوناتا کمتر است ولی قدرت این موتور و عدم ارایه ی حداکثر قدرت در دورهای پایین تر سبب میشود که این خودرو در این بخش نیز به مقام دوم برسد .

منبع : سوناتا هیوندا 

مادامی که تقاضابرای پژو ۴۰۵ و پراید هست تولید ادامه دارد

یکی از اعضا کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت :

هر خودرویی که ایمنی پایینی داشته باشد و از کیفیت خوبی برخوردار نباشد از نظر من نباید تولید شود . وی بیان کرد : برای اینکه دو خودروی پژو  ۴۰۵ و پراید  را از چرخه تولید حذف گردند باید هم مردم و هم دولت باهم عزمشان را راسخ نمایند .

ایشان اظهار داشتند که تا زمانی که تقاضا برای این دو خودرو در بازار وجود داشته باشد این دو خودرو همچنان تولید می گردند .

در خصوص تداوم تولید پراید  وپژو با اشاره به این که توقف تولیدشان نیازمند کمک همزمان مردم و دولت می باشد محسن کوهکن بیان نمود :

با ادامه تولید هر خودرویی با ایمنی پایین و بی کیفیت  مخالف هستم. اماباید به این نکته توجه داشت چنانچه پراید  در حال حاضر در بین مردم محبوبیت و جاذبه ای دارد عمدتا به دلیل ارزانی قطعات و خدماتی است که ارائه می شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم مشارکت در انجام فعالیت های تحقیق و پژوهش و مشارکت در ساخت خودرو اظهارداشت: نگاهی به مشارکت برخی شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان نشان می دهد که بعضی از این شرکت ها با انجام تحقیقاتی مشترک توانسته اند به ارتقای کیفیت محصولات خود دست یابند و اگر سطح ایمنی و استانداردهای خودروهای پراید  و پژو را ارتقاء دهیم می توان در مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به طور یقین با کاهش هزینه های سربار و توجه به حوزه تحقیق وتوسعه در صنعت خودرو ، تولیدات با کیفیتی به دست مشتریان خواهد رسید،افزود: امروز در صورتی که کیفیت خودروهای داخلی به حدی برسد که رضایت مشتریان جلب شود و همزمان قیمت تمام شده خودروها نیز کاهش یابد مسلماخودروسازان مجددا بازار را به دست گرفته و شاهد بازار رقابتی در این صنعت خواهیم بود.

کوهکن اظهارداشت: اگر خودروسازان برای مشتریان خود اهمیت قائل هستند، ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و تولید خودروهایی با حداقل آلایندگی، جدی‌ترین مصداق مشتری‌مداری است که باید در صنعت خودرو مورد اهتمام جدی و توجه ویژه قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: زمانی می توان منتظر تحول در صنعت خودرو و ارتقای محصولات در این حوزه بود که ساختار و سیستم مدیریتی آن به سمت خصوصی شدن حرکت کند.

 

پژو ۴۰۵ در ایران : 

از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.

بررسی‌های بعمل‌آمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ می‌بایست ۳۵ قطعه به‌کلی تغییر می‌یافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته می‌شد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.

کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) به‌عنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.

یکی از موفق‌ترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل به‌عنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و به‌طور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایراناست.

بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.

از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن)

همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتی‌که در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریض‌تر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابل‌توجهی باشد و اینگونه باعث می‌شود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی به‌شکل تخم‌مرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش می‌شود و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌شود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای  آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند  و تا حدی در پراید قابل مشاهده است.

منبع : پژو 405 

اطلاعاتی در خصوص هیوندا جنسیس سدان

کمپانی هیوندای با معرفی خودروی کانسپت جنسیس خود در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه نیویورک نشان داد که قصد دارد به بازار خودروهای لوکس وارد گردد .

در سال ۲۰۰۸ بود که این خودرو به عنوان نخستین اتومبیل لوکس هیوندای به بازارها وارد گشت .

هنگامی که اولین نسل این خودرو به بازارهای ایران راه یافت در همان ابتدا از فروش بالایی برخوردار شد چراکه این خودرو از امکانات و آپشن های خوبی برخوردار بود و همچنین قیمت مناسبی هم داشت و گذشته از همه این ها خدمات پس از فروش خوبی هم داشت .

از ابتدای تولید این خودرو تا به الان دو نسل از این خودرو به تولید رسیده است که در حال حاضر تنها نسل اول این خودرو موفق شده است به کشور ما راه پیدا نماید .

هیوندای در توصیف جنسیس اینطور اظهار نظر کرد: ما خودرویی ساخته ایم با قابلیت های ب ام و سری ۵، با امکانات ب ام و سری ۷ و با قیمت ب ام و سری ۳!

به هر حال در صبح زود یک روز سرد پاییزی در هوای منفی ۲ درجه ی شهر زنجان تصمیم به تست و به چالش کشیدن قابلیت های این مدعی کره ای گرفتیم، آنچه در زیر می خوانید ماحصل نخستین تجربه ی نگارنده با این خودرو است.

از بیرون که به جنسیس نگاه کنید رگه هایی از انواع طرح های آلمانی را میتوانید در آن پیدا کنید. چراغ های بزرگ جلو طراحی زیبایی دارند و لنز بزرگ داخل آنها در جذابیت آنها تاثیر مثبتی گذاشته است. بنظر نگارنده این چراغ ها با نیم نگاهی به بنز اس کلاس اتاق W220 طراحی شده اند. جلو پنجره ی بزرگ کرومی با پره ی افقی چهره ی جسورانه ای به جنسیس بخشیده؛ این خط ها در قسمت مرکزی با شیبی ملایم به پایین متمایل می شوند که حس سیال بودن را القا می کند.

در بالای جلو پنجره نیز دوربین دید جلو جا خوش کرده است. دو خط روی کاپوت هم از جلو پنجره آغاز شده و تا ستون A ادامه می یابند که سبب عضلانی تر دیده شدن نمای روبرو شده اند. در پایین چراغ ها دو نوار کرومی جا خوش کرده اند و طراحی سپر نیز بسیار ساده و فاقد هیجان است. نکته ی نمای جلوی جنسیس عدم وجود هرگونه نشان از هیوندا است. در نمای جانبی می توان کاملاً اثرات ب ام و اتاق E60 را در طرح جنسیس مشاهده کرد. گلگیر ها هم یک پف جزئی دارند که در بدنه ادغام شده و مانند بنز W221 خیلی جلب توجه نمی کند. نمای جانبی در کل طرح اسپرت و هیجان انگیزی ندارد و تنها یک نوار کرومی زیر در ها و دور شیشه و همچنین رینگ های نه پره ی ۱۸ اینچی به جذاب شدن این بخش کمک کرده اند. یک قالپاق کوچک مزین به نشان هیوندای نیز روی رینگ ها نصب شده تا پیچ های چرخ را در پشت خود پنهان کند.

در نمای عقب جنسیس اولین نکته برآمده بودن در صندوق عقب است که همانند ب ام و سری هفت E65 از ستون C آغاز می شود. چراغ ها ال ای دی بوده و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر وصل شده اند. سپر عقب نیز همانند سپر جلو کاملاً ساده بوده و تنها با دو خروجی اگزوز بیضی شکل و یک نوار کرومی سرتاسری سعی شده کمی جذاب تر بنظر بیاید. در کل طراحی ظاهری جنسیس از طرح های شرقی فاصله گرفته و بیشتر به خودروهای اروپایی نزدیک شده است و احتمال این که جنسیس را از فواصل دور با یک بنز یا ب ام و اشتباه بگیرید زیاد است.

با ورود به داخل جنسیس با فضایی جادار و لوکس مواجه خواهید بود. طراحی داشبورد در عین سادگی زیبا و لوکس است منتهی با طرح های روز فاصله دارد، در قسمت مرکزی داشبورد دارای یک شیب ملایم است که در قسمت بالای آن سیستم تهویه مطبوع و یک نمایشگر۸ اینچی به چشم می خورد که اطراف آن دریچه های تهویه قرار دارند. در قسمت پایینی تنها یک ورودی دیسک برای سیستم صوتی قرار دارد بسیار ساده و خلوت است. لیور دنده در یک قاب با رنگ فلزی قرار گرفته و روی دسته دنده هم همانند داشبورد از طرح چوب استفاده شده است. در پایین دسته دنده یک جوی استیک تعبیه شده است که با آن امکان کنترل قسمت های مختلف خودرو وجود دارد. داشبورد جنسیس دو رنگ است و از ترکیب چرم و چوب در آن استفاده شده است که در نمونه ی مورد آزمایش رنگ قهوه ای چرم داشبورد با رنگ مشکی کابین ترکیب زیبایی را بوجود آورده بود.

این نوار چرمی تا روی درها ادامه دارد و دستگیره ی کرومی در ها را در خود جای داده است. طراحی غربیلک فرمان نیز مناسب است اما طرح آن دیگر رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و ظاهر آن حس خاصی به راننده منتقل نمیکند. روی فرمان کلید هایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار داده شده است. طراحی نشان دهنده ها بسیار ساده و به رنگ سفید است اما وجود صفحه نمایش کوچک رنگی در این بخش توانسته کمی از سادگی آن بکاهد. در فضای عقب هم سرنشینان چه از لحاظ فضای زانو و چه از لحاظ فضای سر مشکلی نخواهند داشت و صندلی ها نیز دارای طراحی و عمق مناسبی هستند. تنها نکته ی منفی در کابین جنسیس به نظر نگارنده افت کیفیت چرم فرمان بوده که البته با توجه به کارکرد نسبتا بالای خودروی مورد تست نباید انتظار بیش از حد از آن داشته باشیم.

 منبع : هیوندا 

طراحی کابین تیبا هاچ بک

در مبحث مقایسه طراحی داخلی یا همان کابین دو خودروی تیبا هاچ بک و سدان باید بیان داشت که این دو خودرو در این مقوله هیچ فرقی با هم ندارند .

در نسخه هاچ بک تنها در قسمت صندوق بار مقداری کوچک تر شده است اما حتی در قسمت صتدلی های عقب هم ما شاهد تغییری نمی باشیم .

در داخل کابین تیبا هاچ بک از پلاستیک خشک استفاده شده است که بسیار هم بی کیفیت می باشند .

استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت در کابین و همچنین کیفیت مونتاژ پایین این اتومبیل سبب گشته است که این خودرو خیلی زود به سرو صدا کردن بیوفتد .

با توجه به تفاوت قیمتی مدل‌ هاچ‌بک با نمونه صندوق‌دار، بهتر بود رنگ‌بندی کابین تیره تر شود تا جوان‌ترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند. تیبا به یک عدد ‌ایربگ مجهز شده است و تا حدودی ‌ایمنی راننده را تامین می‌کند. اما در مدل‌های ساده، از امکانات ابتدایی نظیر تنظیم برقی‌آینه‌ها بی‌بهره است. دید ‌آینه‌های جانبی به لطف ‌‌اندازه نسبتا بزرگشان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل‌ هاچ‌بک، به مراتب بهتر از مدل سدان به نظر می‌رسد.

تیبا در‌ آینده نیازمند ارتقا کیفی و فنی خواهد بود. اما همین محصول فعلی نیز با مونتاژی دقیق‌تر، کیفیت رنگ بالاتر، به علاوه امکاناتی به روز، بالاخص در گونه‌ هاچ‌بک، بدون تردید قادر خواهد بود طیف وسیعی از طرفداران خودروهای کوچک و ارزان قیمت را به سوی خود جلب کند.

در حال حاضر با توجه به قیمت مناسب، تیبا2 هاچ‌بک گزینه ای مطلوب و قابل توجه ارزیابی می‌شود.

مجله تخت گاز: تیبا‌ هاچ‌بک یکی از دست‌پرورده‌های جدید طراحان‌ایرانی است. تیبا به عنوان دومین خودرو ملی شناخته می‌شود و طی مدتی که از عرضه آن در بازار می‌گذرد، توانسته افرادی که بودجه محدودی دارند و از طرفی از ظاهر تکراری پراید  خسته شده‌‌اند را به سوی خود جذب کند. حال مدتی است مدل‌ هاچ‌بک ‌این خودرو معرفی شده و طرفداران خود را در قشر جوان جامعه جست و جو می‌کند.

طراحی تیبا‌ هاچ‌بک با مدل سدان تفاوت چندانی ندارد و همه تحولات به قسمت عقب‌این خودرو ختم می‌شوند. حتی فرم شیشه‌های جانبی عقب نیز با مدل صندوق‌دار یکی است. کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت ۲۷ میلیونی ‌این خودرو انتظار می‌رود به بعضی جزییات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود. طراحی شیشه عقب، مه شکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو 206  هاچ‌بک بی‌شباهت نیست. چرخ‌های تیبا سایز کوچکی دارند و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو، پایداری آن را در پیچ‌ها زیر سوال می‌برند. ‌این در حالی است که در مدل‌ هاچ‌بک احساس عدم پایداری و تعادل در پیچ‌ها بیشتر احساس می‌شود.

پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تیبا‌ هاچ‌بک با پیشرانه مدل سدان تفاوتی ندارد.‌ این پیشرانه با همکاری شرکت مگا موتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن و بر اساس پیشرانه پراید  ساخته شده است. پیشرانه تیبا از پراید  قدرتمندتر است و طبق اعلام سازنده می‌تواند 5/87  اسب بخار قدرت تولید کند، که برای ابعاد و وزن‌این خودرو، نوع کاربری آن در شهر و قیمت آن نسبتا مناسب به نظر می‌رسد.

کشش و شتاب اولیه تیبا نسبت به پراید  بهتر است. هنگام شروع حرکت، خودرو با لرزش قابل توجهی به راه می‌افتد. عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها نسبت به پراید نرم‌تر است. البته در نمونه‌ هاچ‌بک صداهای اضافی که از عقب خودرو شنیده می‌شوند، به مراتب از مدل سدان بیشتر است. فرمان هیدرولیک تیبا نرم و گیج است و همین عامل باعث شده تا در سرعت‌های بالا قبل از تعویض ناگهانی لاین به همه چیز خوب فکر کنید! البته در سرعت‌های پایین می‌توان روی آن حساب باز کرد. یکی از مهم‌ترین مشکلات فنی تیبا را باید در ترمزهای آن جست و جو کرد. ترمزهایی که علاوه بر قدرت عملکرد پایین، از همان ابتدا دچار مشکل تابیدگی شده و لرزش فرمان در سرعت‌های بالا را با خود به همراه می‌آورند.

 منبع : تیبا