مقداری از انواع طرح های آلمانی در نمای خارجی خودروی هیوندا جنسیس وجود دارد .
وقتی که به این خودرو از نمای جلو نگاه می کنیم چیزی که به نظر خیلی زیبا می آید چراغ های بزرگ مستقر شده در جلوی خودرو می باشد که طراحی خاصی دارد علاوه بر این وجود لنز بزرگ داخل آن هم در این جذابیت و زیبایی تاثیر مثبتی را گذاشته است .
از دید نگارنده طراحی این چراغ ها برگرفته شده است چراغ های بنز اس کلاس اتاق W220 .
چیزی که به این خودرو چهره جسورانه ای می دهد وجود جلو پنجره ی بزرگ کرومی با پره ی افقی این خط ها در قسمت مرکزی با شیبی ملایم به پایین متمایل می شوند که حس سیال بودن را القا می کند.
در بالای جلو پنجره نیز دوربین دید جلو جا خوش کرده است. دو خط روی کاپوت هم از جلو پنجره آغاز شده و تا ستون A ادامه می یابند که سبب عضلانی تر دیده شدن نمای روبرو شده اند. در پایین چراغ ها دو نوار کرومی جا خوش کرده اند و طراحی سپر نیز بسیار ساده و فاقد هیجان است. نکته ی نمای جلوی جنسیس عدم وجود هرگونه نشان از هیوندا است. در نمای جانبی می توان کاملاً اثرات ب ام و اتاق E60 را در طرح جنسیس مشاهده کرد. گلگیر ها هم یک پف جزئی دارند که در بدنه ادغام شده و مانند بنز W221 خیلی جلب توجه نمی کند. نمای جانبی در کل طرح اسپرت و هیجان انگیزی ندارد و تنها یک نوار کرومی زیر در ها و دور شیشه و همچنین رینگ های نه پره ی ۱۸ اینچی به جذاب شدن این بخش کمک کرده اند. یک قالپاق کوچک مزین به نشان هیوندای نیز روی رینگ ها نصب شده تا پیچ های چرخ را در پشت خود پنهان کند.
در نمای عقب جنسیس اولین نکته برآمده بودن در صندوق عقب است که همانند ب ام و سری هفت E65 از ستون C آغاز می شود. چراغ ها ال ای دی بوده و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر وصل شده اند. سپر عقب نیز همانند سپر جلو کاملاً ساده بوده و تنها با دو خروجی اگزوز بیضی شکل و یک نوار کرومی سرتاسری سعی شده کمی جذاب تر بنظر بیاید. در کل طراحی ظاهری جنسیس از طرح های شرقی فاصله گرفته و بیشتر به خودروهای اروپایی نزدیک شده است و احتمال این که جنسیس را از فواصل دور با یک بنز یا ب ام و اشتباه بگیرید زیاد است.
با ورود به داخل جنسیس با فضایی جادار و لوکس مواجه خواهید بود. طراحی داشبورد در عین سادگی زیبا و لوکس است منتهی با طرح های روز فاصله دارد، در قسمت مرکزی داشبورد دارای یک شیب ملایم است که در قسمت بالای آن سیستم تهویه مطبوع و یک نمایشگر۸ اینچی به چشم می خورد که اطراف آن دریچه های تهویه قرار دارند. در قسمت پایینی تنها یک ورودی دیسک برای سیستم صوتی قرار دارد بسیار ساده و خلوت است. لیور دنده در یک قاب با رنگ فلزی قرار گرفته و روی دسته دنده هم همانند داشبورد از طرح چوب استفاده شده است. در پایین دسته دنده یک جوی استیک تعبیه شده است که با آن امکان کنترل قسمت های مختلف خودرو وجود دارد. داشبورد جنسیس دو رنگ است و از ترکیب چرم و چوب در آن استفاده شده است که در نمونه ی مورد آزمایش رنگ قهوه ای چرم داشبورد با رنگ مشکی کابین ترکیب زیبایی را بوجود آورده بود.
این نوار چرمی تا روی درها ادامه دارد و دستگیره ی کرومی در ها را در خود جای داده است. طراحی غربیلک فرمان نیز مناسب است اما طرح آن دیگر رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و ظاهر آن حس خاصی به راننده منتقل نمیکند. روی فرمان کلید هایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار داده شده است. طراحی نشان دهنده ها بسیار ساده و به رنگ سفید است اما وجود صفحه نمایش کوچک رنگی در این بخش توانسته کمی از سادگی آن بکاهد. در فضای عقب هم سرنشینان چه از لحاظ فضای زانو و چه از لحاظ فضای سر مشکلی نخواهند داشت و صندلی ها نیز دارای طراحی و عمق مناسبی هستند. تنها نکته ی منفی در کابین جنسیس به نظر نگارنده افت کیفیت چرم فرمان بوده که البته با توجه به کارکرد نسبتا بالای خودروی مورد تست نباید انتظار بیش از حد از آن داشته باشیم.
منبع : هیوندا
طبق اخباری که از Newsru.ua اوکراین به گوش رسیده است اتومبیل تیبا در اوکراین دارای قیمتی معادل 6.999 دلار برای نسخه پایه اش و 7.499 دلار برای نمونه کامفورت این خودرو اعلام گشته است .
میزان مصرف سوخت این اتومبیل موضوعی است که بیش از هر چیزی توجه رسانه های کشور اوکراین را به خود جلب نموده است .
میزان مصرف سوخت این خودرو برابر 5.1 لیتر در جاده ها و 7.1 لیتر در شهر می باشد .
همچنین وجود امکاناتی همچون کیسههای هوا برای سرنشینان جلو ، ترمز ABS ، شیشه بالابرهای برقی در جلو و فرمان هیدرولیک نیز موجب خشنودی خبرگزاریهای اوکراین شده و با طراوت خاصی از عرضه این آپشنها روی تیبا صحبت میکنند .
این خبرگزاری همچنین افزوده است که در حال حاضر تیبا تنها در دو شهر خارکف و کیف به بازار عرضه میشود اما به زودی در شبکههای دیگر فروش سایپا نیز عرضه خواهد شد .
این خبرگزاری همچنین در ادامه به این نکته اشاره میکند که هماکنون کیا ریو ، هیوندای اکسنت و فولکسواگن پولو حکمرانان بازار در کلاس تیبا هستند و سیتروئن نیز قصد دارد مدل جدید Elyséeرا به زودی در این کشور عرضه کند .
عصر خودرو: تیبا سال گذشته در نمایشگاه خودرو اوکراین ( SIA) در کنار سایپا 111 به نمایش در آمد و از ابتدای سال جاری به دنبال گذراندن استاندارد یورو 4 بود تا سرانجام جواز ورود به بازار اوکراین را دریافت کند .
هفته گذشته سایپا اعلام کرد که بعد از استقبال مردم اوکراین از تیبا در نمایشگاه SIA ، اولین محموله این خودرو به اوکراین ارسال شد .
سایپا در گذشته نمایندگیهایش را در شهرهای خارکف، کیف، دونتسک و ماریوپل اوکراین افتتاح و شبکه خدمات پس از فروش را نیز در کنار یک نمایندگی در هر شهر راهاندازی کرده بود .
در فاز جدید گسترش بازار های صادراتی بزرگترین صادرکننده خودرو ایران شهرهای سواستوپل و پولتاوا نیز به جمع مقاصد فروش سایپا در اوکراین پیوستند و این شرکت امیدوار است با گسترش فعالیتهایش در اوکراین بتواند با تیبا روزهای خوبی را پیش رو داشته باشد .
در میان کشورهای CIS اوکراین به عنوان دومین بازار بزرگ خودرو پس از روسیه شناخته میشود اما تنوع خودروهای این کشور بیشتر به خودروهای روسی کمپانی لادا محدود میشوند و خودروسازن بزرگی همچون شورولت و کیا که سایپا از آنها به عنوان اصلیترین رقبایشان نام بردهاند نتوانستهاند در این بازار به جایگاه خوبی دست پیدا کنند .
همچنین وسایل نقلیه عمومی گسترده در شهرهای بزرگ اوکراین و سهولت در رفت و آمد یکی دیگر از دلایلی است که تمایل مردم اوکراین را نسبت به خرید خودرو کاهش میدهد .
منبع : تیبا
کمپانی کیا با ۳ اقدام شامل : بهتر کردن قیمت ها و بهبود ظاهر و اضافه کردن چند ویژگی جدید در عرض ۳ سال در بخش اتومبیل های سایز متوسط شرایط را سروسامان داد .
باید با مقدار کمی اغراق گفت که نسل پیشین اتومبیل های کیا سراتو خودروهای خوبی به شمار می رفتند .
زمانی که خودروهای سراتوی قدیمی روانه بازارها گشتند به سرعت از اتومبیل های هیوندای النترا جلو زدند .
در مقایسه با نسخه های قدیمی تر این خودرو می بینیم که طراحی خودروی ۲۰۱۴ از همه زیباتر می باشد و این خودرو علاوه بر زیبایی اش این مزیت را هم دارد که شرکت کیا بالاترین حجم اصلاحات را برای این خودرو انجام داده است
منبع : سراتو کیا
سورن بهعنوان فیسلیفتی از سمند LX در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و هرچند در بیرون تفاوتهای زیادی با LX داشت اما در داخل از داشبورد و تریمی کاملاً مشابه سمند استفاده میکرد؛ اما چندی بعد ایرانخودرو دستبهکار شده و داشبورد کاملاً جدیدی را برای سورن ارائه کرد که انصافاً در مقایسه با تولیدات داخلی، طراحی زیبا و هماهنگی دارد. سورن با داشبورد جدید با نام سورن ELX عرضه شد اما در سال ۱۳۹۲ نمونهٔ جدیدی از آن با نام سورن ELX سال یا کلاس ۱۱ ارائه شد که در داشبورد تغییراتی داشته و مجهز به دکمههای کنترلی روی فرمان شده بود.
هر دو خودروی موردنظر ما از محصولات بهاصطلاح لوکس و ردهبالای ایرانخودرو بشمار میروند و به همین دلیل در رنج قیمتی خود تجهیزات نسبتاً مناسبی را ارائه میکنند. از تجهیزات مشترک هر دو خودرو میتوان به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک مجهز به دکمههای کنترلی، تهویه اتوماتیک، آینههای جانبی برقی و تا شونده اتوماتیک، شیشههای برقی هر چهاردر، سنسور دندهعقب، رینگاسپرت آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو اشاره کرد درحالیکه سورن با گرمکن آینههای جانبی، دسترسی از داخل خودرو به صندوق بار، پاور ویندوز، تنظیم زاویهٔ نور چراغهای جلو و کیفیت بهتر سیستم صوتی بالاتر از پارس قرار میگیرد.
منبع : پژو پارس
بررسی داخل کابین جک جی ۵ :
زمانی که در درون این خودرو قرار می گیرید و همه حواستان را به درون خودرو معطوف می کنید چیزی که در ذهنتان پر رنگ تر از هر چیزی خود نمایی می کند این است که سازنده همه سعی و تلاش خود را کرده است تا بهای تمام شده درون این خودرو پایین بیاید
برخی از چیزهایی که در درون این کابین وجود دارد و ما را به سال ۲۰۰۴ میلادی می برد شامل وجود دکمه های قدیمی سیستم تهویه مطبوع و همچنین نورهای پس زمینه نارنجی رنگ که از تجهیزاتی که در درون خودرو وجود دارد پخش می شود می باشد که البته برای سال ۲۰۱۴ چندان جذاب و جالب نمی باشد .
تریم داخلی آن که شامل پلاستیکهای مشکی پیانو بر روی داشبورد، کنسول میانی و پانلهای روی دربهاست، سالهای طولانی که پیشتر بر فصول طراحی خودرو در دنیا گذشته را به نحو کافی بازتاب نمیدهد.
تجهیزات رفاهی
دریچههای تهویه مطبوع نصب شده در عقب، صندلیهای چرمی، سنسور پارک، ۶ عدد بلندگو و… سدان چینی ویژگیهای بسیاری را به شما تقدیم میکند که بیش از آن چیزی است که در یک خودرو ۴۹/۹۰۰ درهمی یافت میشود.
پیشرانه
زیر کاپوت این سدان ۴۵۹۰ میلیمتری چینی، یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۱٫۸ لیتری قرار دارد که به همراه یک گیربکس ۴ دنده تیپ ترونیک – که منبع آن از میتسوبیشی است – توانی معادل ۱۴۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۶۵ نیوتن متر را به چرخهای جلو منتقل میکند. این خودرو به سیستم EBD یا فنآوری توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مجهز است.
در حال حاضر، خودروهای کرهای ازجمله هیوندای ، کیا، سانگ یانگ، گزینههای ارزشمندتری هستند. اینطور به نظر میرسد که مدلهای مذکور ویژگیهای بسیاری را به مشتریانشان عرضه نموده و خرید بهتر و مناسبتری هستند. بااینوجود، سمتگیری مهم خودروسازان چینی در ارائه خودروهای مجهزتر، ادامه کار را حتی برای خودروسازان کرهای نیز دشوار نموده است تا بلکه بتوانند همچنان خود را در مقابل ضربات پیدرپی چینیهایی که – خودروهای پر آپشن متناسب با جیب خریداران عرضه میکنند- حفظ نمایند.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طراحی بدنه آن که با همکاری پنین فارینا انجام شده است،J5 در بین سدان های همردیفش بهترین نمای ظاهری را داراست
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
متریال مورد استفاده در کابین در مرز کهنگی و دمده شدن قرار دارد.
پیشرانه ۱٫۸ لیتری:
حجم موتور: ۱۸۳۴ سیسی
توان: ۱۴۰/۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۶۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور/ دقیقه
جعبه دنده: ۴ سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: ۱۰٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر
پیشرانه ۱٫۵ لیتری:
حجم موتور: ۱۴۹۹ سیسی
توان: ۱۱۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
گشتاور: ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه
جعبه دنده: ۵ سرعته دستی
شتاب صفر تا صد: ۱۲٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۴
منبع : کرمان خودرو