بیانیه ی معاون امور صنایع وزارت صنعت و معدن و تجارت در خصوص جایگزینی خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید :
کم کم موضوع جایگزینی خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید به مرحله اجرا وارد می گردد .
وی همچنین اظهار داشت : ساخت اتومبیل های مذکور با رعایت نمودن استاندارد هایی که در کشور موجود است تداوم دارد .
بنابر گزارش ارائه شده توسط ایرنا :
در روز جمعه جناب محسن صالحی نیا در سبزوار و در حین بازدید نمودن از چند طرح صنعتی بیان داشت :
زمانی خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید جایگزین می گردند که اتومبیل های جدید هم مورد پسند مردم واقع شده باشند و هم آن خودروها توانسته باشند استانداردهای لازم در کشور را رعایت کرده باشند .
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از تولیدات صنایع خودرو سازی کشور در داخل انجام می شود و ۱۰ درصد باقی مانده مربوط به خودروهایی است که در کشور مونتاژ می شوند.
صالحی نیا عنوان کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه توسعه خودروسازی در کشور به دنبال امضاء قراردادهای مشترک بین صنایع خودروسازی ایران و صنایع خودروسازی دارای نشانک های معتبر در جهان است.
وی گفت: برنامه این وزارت خانه طراحی و تولید خودرو، قطعات و تجهیزات در کشور با مشارکت صنایع خودروساز خارجی است که در این زمینه می توان به قرارداد مشترک بین ایران خودرو و شرکت پژو اشاره کرد.
صالحی نیا ادامه داد: صنعت قطعه سازی کشور نیز با توجه به رویه تولید خودروهای جدید رویکرد های خود را تغییر می دهد و به سوی عقد قرارداد با شرکت های معتبر خارجی برای تولید
قطعات خودرو می رود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکنون ۱۷ هزار واحد تولیدی توانستهاند حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کنند.
صالحی نیا افزود: همچنین ۳۰ هزار واحد تولیدی در کشور جهت دریافت تسهیلات رونق تولید و دستیابی به تولید مجدد با تأمین بخشی از نقدینگی و بدهی شناسایی شدهاند.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی با پیشرفت حداقل ۶۰ درصد نیز از طریق برآورده شدن برخی از درخواستها و تأمین نقدینگی به بهرهبرداری رسیده اند
صالحینیا افزود: سیاست این وزارتخانه در سال آینده نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی، اصلاح ساختار فنی و مهندسی و افزایش ظرفیت صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، نساجی، لوازم خانگی، فلزات و نظیر آن است.
وی در ادامه گفت: صنعت شهرستان سبزوار در طول سه سال گذشته رشد مناسبی داشته و مسئولان باید برنامه ریزی کنند تا صنایع بیشتری در این منطقه ایجاد شود.
مرکز شهرستان ۳۲۰ هزار نفری سبزوار درفاصله ۲۳۰ کیلومتری از غرب مشهد مقدس قرار دارد.
از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سیسی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیدهاست. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذفشده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شدهاست، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.
بررسیهای بعملآمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ میبایست ۳۵ قطعه بهکلی تغییر مییافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته میشد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.
کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) بهعنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.
یکی از موفقترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل بهعنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و بهطور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایراناست.
بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.
از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن)
همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتیکه در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریضتر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابلتوجهی باشد و اینگونه باعث میشود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی بهشکل تخممرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش میشود و از آسیب بیشتر جلوگیری میشود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی در پراید قابل مشاهده است.
منبع : پژو 405
هنگامی که به تجهیزات رفاهی و امکانات جنسیس نگاه می کنیم متوجه می شویم که ادعای آن در خصوص اینکه جنسیس امکاناتی در حد بی ام و سری هفت دارد چندان بی مورد نمی باشد .
پس از بررسی این خودرو و آپشن هایش باید بگوییم که این خودرو یکی از بهترین ها در کلاس خودش می باشد .
امکانات رفاهی و آپشن های این خودرو عبارتند از :
۱٫وجود امکان تنظیم نمودن صندلی راننده در ۱۲ جهت
۲٫داشتن امکان ذخیره وضعیت صندلی راننده در دو حافظه
۳٫داشتن آپشن سرد کن و گرم کن صندلی های جلویی
۴٫ داشتن دوربین نقطه کور جلو
۵٫ سیستم کنترل الکترونیکی فنر ها،
۶٫تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی،
۷٫ دوربین دید عقب با سیستم راهنمای پارک،
۸٫آینه های خارجی الکتروکرومیک گرم کن دار مجهز به حافظه،
۹٫ استارت دکمه ای،
۱۰٫ سیستم اتوهلد،
۱۱٫درب صندوق عقب برقی جک درب موتور،
۱۲٫ برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سیستم یخ زدایی،
۱۳٫ سنسور پارک جلو وعقب،
۱۴٫ کروز کنترل سیستم بخار زدائی اتوماتیک شیشه ها،
۱۵٫ پرده عقب برقی،
۱۶٫ سیستم ضد سرقت،
۱۷٫ سانروف چهار حالته،
۱۸٫ سیستم تهویه مطبوع دوگانه،
۱۹٫ فرمان الکترونیک تلسکوپی،
۲۰٫ سیستم تطبیق چراغ های جلو با چرخش فرمان،
۲۱٫ چراغ های زنون به همراه چراغ شور،
۲۲٫ سیستم صوتی حرفه ای Lexicon مجهز به ۱۴ بلندگو و ساب ووفر و چنجر شش عددی با قابلیت اتصال آی پاد و USB و AUX،
۲۳٫ سیستم بلوتوث برای مکالمات تلفنی
یک قسمت جالب نیز در جنسیس وجود دارد که یک پنل کنترل در کنسول وسط صندلی های عقب است. در این پنل ضمن امکان کنترل سیستم صوتی برای سرنشینان عقب و تنظیم صندلی ها امکان کنترل صندلی شاگرد نیز وجود دارد تا سرنشینان عقب بتوانند فضای دلخواه خود را فراهم کنند؛
کلید های گرم کن صندلی های عقب نیز در این پنل تعبیه شده اند. در زمینه ی امکانات ایمنی نیز جنسیس مجهز به ۹ کیسه ی هوا و سیستم هایی نظیر: ESP,ABS,BAS,TCS,CBC, است. با وجود این امکانات جنسیس موفق به کسب ۵ ستاره ی ایمنی در تمامی فاکتور های تست تصادف از NHTSA آمریکا شده است. بد نیست این را هم بدانید که از آنجایی که پایه و اساس طراحی جنسیس سدان ب ام و سری پنج بوده مهندسین هیوندای حتی موفق شده اند تا مقاومت پیچشی شاسی جنسیس را نسبت به ب ام و سری ۵ تا چهارده درصد بهبود بخشند.
طراحی داخلی و خارجی
در بالای جلو پنجره نیز دوربین دید جلو جا خوش کرده است. دو خط روی کاپوت هم از جلو پنجره آغاز شده و تا ستون A ادامه می یابند که سبب عضلانی تر دیده شدن نمای روبرو شده اند. در پایین چراغ ها دو نوار کرومی جا خوش کرده اند و طراحی سپر نیز بسیار ساده و فاقد هیجان است. نکته ی نمای جلوی جنسیس عدم وجود هرگونه نشان از هیوندا است. در نمای جانبی می توان کاملاً اثرات ب ام و اتاق E60 را در طرح جنسیس مشاهده کرد. گلگیر ها هم یک پف جزئی دارند که در بدنه ادغام شده و مانند بنز W221 خیلی جلب توجه نمی کند. نمای جانبی در کل طرح اسپرت و هیجان انگیزی ندارد و تنها یک نوار کرومی زیر در ها و دور شیشه و همچنین رینگ های نه پره ی ۱۸ اینچی به جذاب شدن این بخش کمک کرده اند. یک قالپاق کوچک مزین به نشان هیوندای نیز روی رینگ ها نصب شده تا پیچ های چرخ را در پشت خود پنهان کند.
در نمای عقب جنسیس اولین نکته برآمده بودن در صندوق عقب است که همانند ب ام و سری هفت E65 از ستون C آغاز می شود. چراغ ها ال ای دی بوده و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر وصل شده اند. سپر عقب نیز همانند سپر جلو کاملاً ساده بوده و تنها با دو خروجی اگزوز بیضی شکل و یک نوار کرومی سرتاسری سعی شده کمی جذاب تر بنظر بیاید. در کل طراحی ظاهری جنسیس از طرح های شرقی فاصله گرفته و بیشتر به خودروهای اروپایی نزدیک شده است و احتمال این که جنسیس را از فواصل دور با یک بنز یا ب ام و اشتباه بگیرید زیاد است.
با ورود به داخل جنسیس با فضایی جادار و لوکس مواجه خواهید بود. طراحی داشبورد در عین سادگی زیبا و لوکس است منتهی با طرح های روز فاصله دارد، در قسمت مرکزی داشبورد دارای یک شیب ملایم است که در قسمت بالای آن سیستم تهویه مطبوع و یک نمایشگر۸ اینچی به چشم می خورد که اطراف آن دریچه های تهویه قرار دارند. در قسمت پایینی تنها یک ورودی دیسک برای سیستم صوتی قرار دارد بسیار ساده و خلوت است. لیور دنده در یک قاب با رنگ فلزی قرار گرفته و روی دسته دنده هم همانند داشبورد از طرح چوب استفاده شده است. در پایین دسته دنده یک جوی استیک تعبیه شده است که با آن امکان کنترل قسمت های مختلف خودرو وجود دارد. داشبورد جنسیس دو رنگ است و از ترکیب چرم و چوب در آن استفاده شده است که در نمونه ی مورد آزمایش رنگ قهوه ای چرم داشبورد با رنگ مشکی کابین ترکیب زیبایی را بوجود آورده بود.
این نوار چرمی تا روی درها ادامه دارد و دستگیره ی کرومی در ها را در خود جای داده است. طراحی غربیلک فرمان نیز مناسب است اما طرح آن دیگر رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و ظاهر آن حس خاصی به راننده منتقل نمیکند. روی فرمان کلید هایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار داده شده است. طراحی نشان دهنده ها بسیار ساده و به رنگ سفید است اما وجود صفحه نمایش کوچک رنگی در این بخش توانسته کمی از سادگی آن بکاهد. در فضای عقب هم سرنشینان چه از لحاظ فضای زانو و چه از لحاظ فضای سر مشکلی نخواهند داشت و صندلی ها نیز دارای طراحی و عمق مناسبی هستند. تنها نکته ی منفی در کابین جنسیس به نظر نگارنده افت کیفیت چرم فرمان بوده که البته با توجه به کارکرد نسبتا بالای خودروی مورد تست نباید انتظار بیش از حد از آن داشته باشیم.
منبع : هیوندا
کمپانی سایپا چند سالی می باشد که به سبد محصولات خود یک خودروی دیگر اضافه نموده است به نام تیبا .
در ابتدا مردم تصور میکردند که این تیبای جدید قرار است جانشین پراید سایپا گردد وسایپا با معرفی خودروی تیبایش قصد دارد تولید پراید را متوقف سازد اما با گذشت 8 سال از تولید تیبا ما شاهد آن هستیم که پراید کماکان در حال تولید کردن می باشد !
از این رو دریافتیم که کمپانی سایپا قصد داشته است با تولید نمودن تیبا گزینه های انتخابی مردم برای خودروهای زیر 30 میلیون تومان را افزایش دهد .
حال در اینجا به چند مورد از معایب تیبا اشاره می کنیم :
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری تیبا چیزی به نام زیبایی در خود ندارد، البته از خودرویی که رقیب پراید است، توقع بیشتری نمیرود. به جزء چراغهای جلو، در نمای روبرویی بخش خوب دیگری دیده نمی شود. جلوپنجره ساده و کوچک که بسیار زشت طراحی شده و سپرها نیز بیش از حد ساده هستند. استفاده از خطوط منحنی وار بیش از حد، باعث شده که خودرو جذابیت کم، خود را از دست بدهد. خودرو در کل فرم منحنیواری دارد که سایپا در مدل فیسلیفت، سعی کرده از آن کم کند. در نمای جانبی، لاستیکهای سایز کوچک باعث شدهاند با صحنه خوبی روبرو نشویم. خطوط جانبی روی بدنه اگر ظریفتر بودند، میتوانستند کمی تاثیر بر روی چهره این خودرو بگذارند. از آینههای جانبی چیزی نمیگوییم و سکوت بهترین راه در مقابل این بخش از خودرو است. در بخش عقب نیز باز سپر چنگی به دل نمی زند و اصلا بر روی آن کار نشده است. در طراحی چراغهای عقب از مزدا الهام گرفته شده است که احتمالا طراحان مزدا با شنیدن و دیدن این بخش از تیبا، دچار حمله قلبی خواهند شد!
طراحی داخلی و جنس کابین
در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین بهتر از پراید بوده است. برای همین این کابین فقط از پراید بهتر طراحی شده و خلاقیت زیادی در آن دیده نمیشود. تمام بخشهای داخلی با خطوط منحنی وار طراحی شدهاند و حتی در بخشهای کوچکی مانند غربیلک فرمان نیز، خلاقیت و زیبایی دیده نمی شود. اوج کیفیت داخلی تیبا و تلاش سایپا برای ارائه یک محصول در حد و اندازه جهانی، در مصالح استفاده شده در کابین دیده میشود. زمانی که پلاستیک خشک و بی کیفیت فضای داخلی تیبا را لمس میکنید، ناخودآگاه یاد ظروف پلاستیکی آشپزخانه خواهید افتاد که با قیمت ۲ هزارتومانی خود کیفیت بهتری از جنس داخلی تیبا دارند. صندلیهای تیبا چندان راحت نیستند و زمانی که شما بر روی آنها مستقر میشوید، خاطرات شیرین دوران کودکی برای شما زنده میشود، درست زمانی که بر روی نیمکتهای چوبی مدرسه درس میخواندید، صندلیهای تیبا دقیقا همان حس را دارند. از لحاظ دید داخلی خودرو، بازهم تیبا مشکل دارد و ستون های مجاور شیشه جلو، مانع دید کافی شما میشوند و این یعنی کاهش ایمنی در هنگام رانندگی.
منبع : تیبا
قرار بر این بود که خودروی کیا سراتو در سال ۱۳۹۱ در کشور ما به مونتاژ برسد اما به دلایل مربوط به تحریم این کار در سال ۱۳۹۳ بود که به وقوع پیوست .
این سراتویی که در کمپانی سایپا کار مونتاژش آغاز گردید درواقع همان نسل دوم سراتو در کشور کره می باشد .
در کشور کره این خودرو در مابین سال های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۳ به تولید می رسید .
این خودرو در اکثر کشورهای جهان به اسم کیا فورت معرفی گردیده بود البته به جز کشورهای: ایران و برزیل و استرالیا و آفریقای جنوبی .
شرکت سایپا خودروی سراتو را در دو نسخه مونتاژ می نماید . یک نسخه شامل موتور ۱٫۶ لیتری است و دیگری موتور۲ لیتری می باشد
سراتو ۲ لیتری دارای گیربکس اتوماتیک می باشد اما نمونه ۱٫۶ لیتری دارای گیربکس دستی است .
مونتاژ این خودروها با ارسال پکهایی توسط کیا و سرهم کردن این قطعات توسط سایپا انجام میشود و ظاهرا تمامی قطعات توسط کیا تامین می شوند. البته در روزهای اخیر اخباری مبنی بر داخلی کردن برخی قطعات این خودرو به شرط حفظ کیفیت آن به نقل از برخی از مدیران سایپا به گوش میرسد که باید امیدوار بود این اتفاق در عمل نیز کیفیت قطعات این خودرو را کاهش ندهد.
خوردو سراتو مونتاژ شرکت سایپا در دو مدل با موتور ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در بازار عرضه میشود. در جدول زیر که از سایت شرکت سایپا استخراج شده است، برخی از مشخصات این دو مدل با هم مقایسه شدهاند. مدل ۱.۶ لیتر ۲ لیتر نوع گیربکس دستی-۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته نوع موتور ۱.۶ DOHC MPI ۲ DOHC MPI تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ ۴ سیلندر خطی-۱۶ سوپاپ حجم موتور cc ۱۶۰۰ ۲۰۰۰ حداکثر قدرت ۱۲۴ hp@۶۳۰۰rmp ۱۵۶ hp@۶۲۰۰rmp حداکثر گشتاور ۱۵۶ Nm@۴۲۰۰rmp ۱۹۴.۲ Nm@۴۳۰۰rmp مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتری برای مدل با موتور ۱.۶ لیتری و ۷.۷ لیتری برای مدل با موتور ۲ لیتری این خودرو ثبت شده است و شتاب آنها نیز به ترتیب ۱۰.۵ و ۱۰.۳ ثانیه اندازهگیری شده است.
منبع : سراتوکیا
اگر شما جزو افرادی هستید که خیلی زود به زود به فکر تعویض خودروهایتان هستید باید بگوییم که پژو پارس برای شما گزینه مناسب تری نسبت به دو خودروی دیگر می باشد چراکه پژو پارس در این سال هایی که در میان مردم بوده است طرفداران بی شماری را برای خود جمع کرده است و لذا خریدوفروش آن سریع تر صورت می گیرد . در واقع میتوانیم بگوییم که پژو پارس مانند پول نقد می باشد
اتومبیل سمند سورن زمانی برای کسی یک انتخاب مناسب به حساب می آید که شخص به دنبال یک خودروی خانوادگی و با ارزش باشد ولی در همین بین این نکته را هم یادآور شد که برای فروش آن باید صبروحوصله بیشتری را خرج کنید.
حال به سراغ لیفان ۶۲۰ می رویم! این خودرو برای کسانی دوست داشتنی به حساب می آید که عاشق شتاب وقدرت خودرو می باشند و یا اینکه دوست دارند با پرداخت کمترین هزینه دارای لوکس ترین امکانات باشند .
عصر ایران- به گزارش پرشین خودرو اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که جوانی یا میانسالی خود را اوایل دهه هشتاد گذراندهاید و قصد خرید خودرویی اقتصادی اما نسبتا مجهز را دارید، احتمالا پارس جدیترین گزینه خرید خودرو برای شماست. محصولی که موفقترین فیسلیفت صنعت خودرو ایران شناخته میشود و به زعم خیلیها دو دسته مشتریان جوان و خانوادهها را هدف میگیرد. اما اگر در دسته افرادی هستید که به دنبال تجربههای نو میروند و تمایل دارند آپشنهای قابل توجه را با پرداخت هزینه نه چندان زیاد دریافت کنند،