در حقیقت خودروی سمند یکی از پرفروش ترین خودروها در بازار می باشد . اگر بخواهیم دلیل اینکه چرا سمند انقدر پرفروش است را بدانیم باید علت را در داشتن قیمت مناسب خودرو و همچنین اینکه این خودرو قابلیت و توانایی های مناسبی هم در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی دارد .
به دلیل اینکه این خودرو طرفداران زیادی را به سوی خود کشانده است کمپانی ایران خودرو هم این اتومبیل را ول نکرده است و آن را در قالب های گوناگون به تولید رسانده است .
که در این بین شاهد نامهایی نظیر سمند LX، سمند SE، سمند سریر و سمند سورن هستیم.
تمام سمندها به جز سورن، ظاهری شبیه به یکدیگر دارند اما سورن یک فیس لیفت مناسب را به خود دیده که باعث شده خودرو نسبت به نسخههای قبلی زیباتر باشد. اکنون در این مقاله به گفته چرخان تصمیم داریم تا به بررسی این محصول و دلایلی برای خرید آن بپردازیم. توجه داشته باشید که این اتومبیل مشکلاتی نیز دارد اما ما در این مقاله از تمام آنها چشم پوشی خواهیم کرد و در مقالهای دیگر به دلایلی برای عدم خرید سورن خواهیم پرداخت. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در این مطلب ما سمند سورن ELX را در نظر داریم.
زیبایی
ظاهر چیزی است که خودروهای داخلی در آن نسبت به نمونههای خارجی بسیار عقب مانده جلوه میکنند. بدنهای ساده و عادی تمام چیزی است که بر روی اغلب محصولات داخلی مشاهده میکنیم اما ایران خودرو در سورن سعی کرده تا کمی این طراحی را به سمت مدرنیته بکشاند (این که موفق شده یا نه خود موضوعی دیگر است) اما در کل سورن نسبت به سمند عادی ظاهر بسیار بهتری دارد و چهره خشن بخش جلویی آن و طراحی دوست داشتنی بخش عقب نیز همگی گواهی بر این موضوع هستند. این محصول همانند خود سمند، بدنهای قدرتمند دارد و البته این نیز یکی از دلایلی است که کاربران به سمت این خودرو میروند و احساس میکنند که درون آن امنیت بیشتری نسبت به سایر اتومبیلهای داخلی دارند.
طراحی داخلی
در کنار تغییر طراحی خارجی سورن، طراحی داخلی آن نیز دست خوش تغییرات زیادی شده است. طراحی داخلی این محصول نسبت به سمند LX بسیار زیباتر شده و دیگر آن بخشهای قهوهای رنگ طرح چوب را درون آن شاهد نیستیم و ظاهری مدرن و هم تراز با محصولات میانرده خارجی دارد (البته تاحدودی). این تغییر در طراحی شامل داشبورد، فرمان، رودریها و… میشود.
امکانات خوب
ما هم میدانیم که در حال حاضر حتی خودروهای میانرده خارجی نیز دارای امکاناتی هستند که خودروهای داخلی حتی به خواب هم ندیدهاند. اما اگر بخواهیم درست قضاوت کنیم، سورن نسبت به سایر خودروهای داخلی و سمند LX امکانات بیشتری دارد. برای مثال در این خودرو شاهد سیستم تهویه اتوماتیک هستیم که جالب به نظر میرسد. از سایر قابلیتهای آن نیز میتوان به بلوتوث جهت اتصال گوشی به خودرو و قرار گرفتن برخی از دکمههای سیستم صوتی و تماس بر روی فرمان اشاره کرد.
مطمئن
سمند سورن ELX با دو نوع متفاوت عرضه میشود که یکی از آنها از نوع L3 و دیگری از نوع موتور ملی یا همان EF7 است. هر دو موتور قدرت و کارایی مناسبی را برای سمند سورن به ارمغان میآورند و سایر بخشهای خودرو نیز باعث خواهند شد که آرامش خوبی را درون آن داشته باشید. با وجود اینکه تمام سمندهای ایران خودرو سنگین هستند، اما همین سنگین بودن باعث میشود که راننده حسی خوبی در آن داشته باشد و احساس پایداری بالایی کند. یک جعبه دنده پنج سرعته دستی نیز این موتور را یاری میکند تا بهترین کارایی را در اختیار کاربران قرار دهد.
فراوانی قطعات
حکایت سمند این چنین است، اگر سورن با مشکلی برخورد کرد (که حتما میکند!)، شما میتوانید به سادگی آن را به تعمیرگاه ببرید و هیچ نگرانیای در خصوص کمیاب بودن قطعات و… نداشته باشید. زیرا تمام قطعات آن در هر جایی پیدا میشوند و به سادگی میتوانید آن را تعمیر کنید. البته خدمات دو ساله ایران خودرو نیز در این بین حامی شما خواهد بود.
احتمالا اکنون فکر میکنید که سمند سورن بهترین خودروی روی زمین است، اما بدون شک این طور نیست. برای آشنایی با مشکلات این خودرو، همچنان همراه چرخان باشید، زیرا بهزودی مقالهای را در این خصوص منتشر خواهیم کرد.
منبع : سمند
در آن روزهایی که خودروی رنو مگان به تازگی روانه بازارها شده بود شاید هیچ کس تصورش را هم نمیکرد که این خودرو در یک مقطعی تا حد زیادی طرفدار پیدا کند .
در اوایل ورود این خودرو کسی طرفدار این خودرو نبود و به کلی باید گفت در آن زمان استقبال خوبی از این خودرو به عمل نیامد .
این کم مهری به خودروی مگان کماکان تا سال ۹۰ ادامه داشت اما در سال های ۹۰ و ۹۱ دیگر مردم به سمت این خودرو رفتند و از آن استقبال خوبی کردند .
یعنی باید طرفدار پیدا کردن خودروی مگان را مصادف دانست با زمانی که قیمت خودرو روز به روز گران تر شد و بالاخره در اواخر سال ۹۱ اوج جهش را تجربه نمود .
مگانی که در نسخه اتوماتیک زیر ۳۰ میلیون تومان معامله میشد، به قیمت ۴۳ میلیون تومان رسید و در نهایت شرکت پارسخودرو قیمت آن را درحدود ۷۰ میلیون تومان تعیین کرد. نسخههای سفارش مدیران هم از همان سالها به بازار آمد که مانیتور، دوربین دندهعقب، سنسور پارک عقب، کروزکنترل و لیمتد را نسبت به نسخههای ساده اتوماتیک بیشتر داشت.
مدل ۱٫۶ لیتری دندهای هم که زیاد مشتری نداشت، با اضافه شدن برخی امکانات در سطح نسخه اتوماتیک مشتریانی پیدا کرد و شاهد بودیم طرحهای فروش این خودرو در زمان کوتاهی به پایان میرسید. با پایان تولید رنومگان اتوماتیک، قیمت این خودرو جهش صعودی داشت و اوایل تا مرز ۹۰ میلیون تومان پیش رفت. سال ۹۳ اوج گرانی این خودرو اتفاق افتاد و در بازار آزاد تا ۱۲۶ میلیون تومان هم مدل اتوماتیک سفارش مدیران به فروش میرسید. این روزها میشود نسخه صفر سالهای گذشته را پیدا کرد. ولی قیمتی که برای این خودروها اعلام میشود بالای ۱۰۰ میلیون تومان است که توجیه منطقی ندارد. یعنی مگانی که در سال ۲۰۰۲ طراحی شده است قیمتی بیشتر از نسل جدید مگان دارد که تحت عنوان فلوئنس در سال ۲۰۰۹ به بازار جهانی معرفی شده است و هنوز در سطح بازار جهانی با این اتاق تولید میشود.
رنو مگان (به فرانسوی: Renault Mégane) خودرویی است که توسط شرکت رنو فرانسه تولید میشود. طرح اولیه این خودرو در سال ۱۹۸۸ توسط شرکت رنو ارائه گردید. این خودرو به افتخار مگان سودیت طراح معروف فرودگاه برست نامگذاری شد.
نسل اول این خودرو با نام Mégane I در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۲ نسل دوم این خودرو با نام Mégane II جایگزین نسل اول گردید. شرکت رنو در ۴ اکتبر ۲۰۰۸ نسل سوم مگان با نام Mégane III در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل موندیال پاریس پرده برداری نمود.
رنو مگان نسل اول، در سال ۱۹۹۵ به عنوان جایگزین رنو ۱۹ به بازار عرضه شد. این خودرو توانست در اروپا به فروش خوبی برسد.
منبع : رنو
می توان اتومبیل های توسان محصول کمپانی هیوندای و خودروی اسپورتیج محصول شرکت کیا را جزو خودروهای پرفروش در کلاس اس یو وی های کامپکت کره ای به حساب آورد .
این دو اتومبیل چند سالی می باشد که در کشورما در حال تردد کردن می باشند .
هر دوی این خودروها موفق شده اند طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهند مخصوصا قشر جوان جامعه را .
این دو خودرو در یک رنج قیمتی یکسانی می باشند .
حال به مقایسه این دو خودرو می پردازیم :
هیوندای توسان AWD:
شروع قیمت در بازار ایران از 160 میلیون تومان (از 21,650 دلار تا 27,950 دلار)، بهعلاوه هزینههای جاری. پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر. گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای 233 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
کیا اسپورتیج AWD:
شروع قیمت در بازار ایران از 158 میلیون تومان (از 21,900 دلار تا 29,600 دلار)، به علاوهٔ هزینههای جاری. پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی، چهار سیلندر، با قدرت 182 اسب بخار 240 نیوتن متر، گیربکس خودکار شش سرعته، میانگین مصرف سوخت 9.8 لیتر در 100 کیلومتر، انتشار گازهای گلخانه ای 225 گرم بر کیلومتر و در حالت عادی FWD میباشد.
خب، همانطور که دیدید، این دو خودرو در نمای کلی، بیش از آنچه که فکر کنید به هم شبیه هستند. حال بیایید کمی ریزبینانهتر به این دو SUV کامپکت نگاه بیاندازیم.
ارزش
هیوندای
توسان نسبت به رقبا، خودرویی تقریباً ارزانتر است (شروع قیمت راو 4 از 25,046 دلار)، اما در این مقایسه، به لحاظ مشخصات فنی، پایینتر از کیا قرار دارد. ویژگیهای استاندارد این خودرو شامل یک صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، نویگیشن ماهوارهای، کنترل خودکار تهویهٔ مطبوع، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، محدود کنندهٔ نور آینهٔ دید عقب، بلوتوث تلفن و جریانهای صوتی، صندلیهای جلو برقی و استارت دکمهای و آلیاژ فول سایز زاپاس یدکی.
کیا
اسپورتیج اخیراً 1,900 دلار افزایش قیمت را داشته است، با این حال، این مبلغ اضافی به خوبی شمارا قانع میکند. چراکه بهصورت استاندارد. علاوه بر آپشن های هیوندای ، صندلیهای چرمی با گرمکن در هر دو ردیف، سنسورهای پارک جلو و عقب، یک سیستم صوتی پیشرفته اینفینیتی، با سابووفر و آمپلیفایر و زاپاس یدک آلیاژی فول سایز را همراه دارد.
منبع : کیاموتورز
بعد از پیاده سازی طرح وام ۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومانی خرید اتومبیل ۲امین روز هم نیز به اتمام رسید و در این راستا شرایط های نمایندگی های اتومبیل سازان داخلی ما با همدیگر فرق داشت .
با مشاهده آمار نمایندگی ها می بینیم که کمپانی خودروسازی سایپا در مقایسه با کمپانی ایران خودرو موفق تر عمل کرده است چراکه توانسته است مشتریان بیشتری را جذب نماید .
مشاهده می شود که در این طرح عده زیادی از مردم خواستار خودروی مثلا ارزان قیمت!پراید می باشند در حالی که متخصصان بیان داشته اند که این خودرو ایمنی زیادی هم ندارند .
یکی از افراد در بخش فروش بیان نموده است که در این دو روز بیشترین ثبت نام ها به خودروی پراید ۱۳۱ متعلق بوده است و بعد از آن هم اتومبیل تیبا۲ بوده است که بالاترین حجم ثبت نام ها را به خود اختصاص داده است .
نمایندگی ۳۰۰۸ سایپا اما با ازدحام بیشتری از جمعیت متقاضی در مقایسه با جمعیت پرسشگر روبرو بود، به گونه ای که به گفته مدیر این نمایندگی، ۲۰۰ ثبت نام قطعی در این مدت داشته اند که بیشتر آنان نیز خواستار تهیه پراید ۱۳۱ و پس از آن تیبا و ال ۹۰ بوده اند.
وی درباره زمان تحویل خودروها نیز به خبرنگار ما گفت: مطابق بخشنامه، تحویل خودرو ۳۰ روزه خواهد بود، اما سعی می کنیم از خودروهای موجود در نمایندگی به کسانی که به ترتیب اولویت و زودتر فرم های مدارکشان تکمیل شده است، واگذاری را انجام دهیم و در صورت اتمام، باقی مانده متقاضیان باید منتظر همان پروسه ۳۰ روزه باشند.
* بخشنامه ای برای سفته نداریم
اما در نمایندگی های ایران خودرو اوضاع قدری متفاوت است. به عنوان نمونه در نمایندگی ۳۰۳۱ مردم بیشتر پرسشگر هستند، هرچند مسؤول این نمایندگی می گوید، مراجعان زیاد هستند و طی این مدت ۶۰ پرونده ثبت نام قطعی داشته ایم.
وی درباره مدارک لازم نیز می گوید: کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه چک های مورد نیاز براساس طرحی که مشتری انتخاب می کند.
وی درپاسخ به این پرسش که چرا فقط از مشتریان چک دریافت می کنید؟ می گوید: هنوز بخشنامه ای درباره دریافت سفته اعلام نشده است.
این درحالی است که مانند بسیاری از اخبار دیگر، مسؤولان پیشتر اعلام کردند که متقاضیان وام ۲۵ میلیون تومانی یا باید چک بدهند یا سفته.
* ظرفیت تکمیل!؟
نمایندگی ۳۰۴۲ ایران خودرو در وکیل آباد هم مراجعان خاص خود را دارد و گویا استقبال مردم در این نمایندگی از خودروهای پارس سال و ال ۹۰ زیاد بوده، چون وقتی به تابلوی اعلام مشخصات نگاه می کنیم با برچسب نارنجی رنگی که روی آن نوشته شده «تکمیل»، مواجه می شویم.
وقتی هم با مدیر داخلی این نمایندگی صحبت می کنم، آمار جالبی دراین باره ارایه می کند و می گوید: این دو خودرو خواهان بیشتری دارند و البته از میان پرونده هایی که تاکنون تکمیل شده، حدود ۴۵ پرونده در روز نخست به مرحله ثبت نام قطعی رسیده است.
وی درباره اینکه آیا سقفی برای ثبت نام از سوی ایران خودرو به شما اعلام شده است، عنوان می کند: خیر، اما اینکه می بینید دو خودرو پارس و ال ۹۰ تکمیل شده است، به این خاطر است که سیستم سراسری است و فعلاً ظرفیت ثبت نام این دو خودرو پر شده و باید منتظر روزهای آینده باشیم.
از او درباره زمان تحویل و اینکه آیا مبالغ دیگری هم از مشتریان دریافت می شود، می پرسم که می گوید: پروسه تحویل خودرو ۳۰ روزه است. درباره قیمت هم باید بگویم که قیمت اعلام شده نهایی است، اما هزینه هایی مانند شماره گذاری، بیمه و مالیات نیز از مشتریان دریافت می شود که این سیستم برای فروش همه خودروهاست و تنها مختص به فروش اقساطی نیست.
وی ادامه می دهد: به طور متوسط و بسته به نوع خودروها، بیمه رقمی حدود ۸۰۰ هزار تومان و شماره گذاری نیز رقمی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه دارد که اگر مشتری خواهان دریافت کارت طلایی باشد، این ارقام بیشتر خواهد شد، اما به طور متوسط شاید برای هر خودرو سه میلیون تومان دراین باره مبلغ اخذ شود.
این ها را که می شنوم، یاد پاسخی که مسؤولان بخش فروش در نمایندگی سایپا داده بودند، می افتم که برای خودروی تیبا مبلغی حدود ۶ میلیون تومان در همین ارتباط از مشتریان اخذ می شود.
* امکان انصراف وجود ندارد
اما یک اطلاعیه دیگر هم در تابلوی اعلانات نمایندگی توجه مرا جلب می کند و آن این عبارت است که : «در طرح وام ۲۵ میلیون تومان، انصراف و صلح امکان پذیر نمی باشد، لطفا قبل از خرید دقت فرمایید.»
* حمله به جیب خالی مردم
اما دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن انتقاد از طرح بسته اقتصادی دولت، وام خودرو با نرخ تسهیلات ۱۶ درصد را حمله به جیب خالی مردم تلقی کرد.
فیروز ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص بخش های مختلف طرح برنامه ۶ ماهه دولت، اظهار کرد: در زمینه این طرح سه مسأله از جمله کاهش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی، وام خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و کارت های اعتباری ۱۰ میلیونی به منظور تحریک تقاضا باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: کاهش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی نمی تواند تأثیر زیادی در رفع مشکلات اقتصادی داشته باشد، زیرا مبلغی که به واسطه این اقدام صرفه جویی می شود، قابل توجه نیست و با نیازهای کنونی جامعه اقتصادی همخوانی ندارد، همچنین وام خودرو با نرخ تسهیلات ۱۶ درصد و کارت های اعتباری با نرخ تسهیلات ۱۲ درصد را می توان حمله به جیب خالی مردم تلقی کرد، زیرا اگر مردم قدرت خرید و سرمایه داشتند، محصولات در انبارها انباشته نمی شدند. حداکثر کارمزد این تسهیلات باید چهار تا پنج درصد در نظر گرفته شود تا مردم بیشتر از این طرح استقبال کنند.ک/۱
۷۴۹۶
منبع : پراید
بر اساس آنچه که به گوش رسیده است قیمت خودروی پژو ۲۰۷ در نمونه دستی آن در حدود ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان خواهد بود هر چند که هنوز کمپانی ایران خودرو قیمت قطعی این خودرو را اعلام نکرده است .
اگر همان طوری که شنیده شده قیمت پژو ۲۰۷ معادل ۴۰ میلیون تومان باشد مشاهده می کنیم که در حدود ۳ میلیون تومان با خودروی پژو ۲۰۶ اختلاف قیمتی دارد از این رو قیمتی معقول به شمار می رود .
حال اگر به دنبال رقیبی در این بازه قیمتی باشیم در درجه اول خودروی رنو ساندرو می باشد . رنو ساندرو به وسیله کمپانی پارس خودرو مونتاژ می گردد و قیمت آن هم در رنج قیمتی همان پژو ۲۰۷ می باشد .( در نسخه دستی اش ۴۳٫۰۰۰٫۰۰۰)
امویام ۳۱۵ جدید با قیمت ۴۲,۳ میلیون تومان و برلیانس H320 دستی با ۴۶,۲ میلیون تومان قیمت نیز از دیگر رقبای پژو ۲۰۷ جدید بشمار میروند.
درحالیکه دو نسل بعد از پژو ۲۰۶ یعنی پژو ۲۰۸ در بازارهای جهانی عرضهشده و حتی در شرف عرضه در ایران هم هست، همچنان شاهد هستیم که سازندهٔ وطنی با تغییراتی در چراغها و داشبوردِ نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پژو ۲۰۶، آنرا بانام مدلی جدید در بازار محدود کشور عرضه کرده و خریدارانِ تشنهٔ خودروهای جدید و خسته از ماشینهای قدیمی نیز برای خرید آن هجوم میآورند درحالیکه هنوز نه کیفیت آن مشخص است و نه حتی قیمت دقیقش. از آن مهمتر باوجودی که چندهفتهای بیشتر به موعد تحویل نمونههای پیشفروش شدهٔ ۲۰۷ باقی نمانده است، ایرانخودرو هنوز تولید آنرا آغاز نکرده و یکهزارع تاریخ تولید آنرا احتمالاً در تیر یا مرداد اعلام نموده است! از سوی دیگر هنوز کیفیت این خودرو نیز مشخص نبوده و معلوم نیست که آیا کیفیت فاجعه باری همانند ۲۰۶های جدید موسوم به ایرانیزه دارد یا از سطح کیفی بهتری برخوردار خواهد بود.
موتور و گیربکس
۲۰۷ جدید همانند گذشته از پیشرانهٔ آشنای TU5 با ۱۶۰۰ سیسی حجم استفاده میکند که قدرت و گشتاور آن از سوی ایرانخودرو ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر اعلامشده است. البته علت اختلاف قدرت ۵ اسب بخاری میان ۲۰۷ و ۲۰۶ تیپ ۵ مشخص نیست. طبق اعلام سازنده، ۲۰۷ جدید فعلاً فقط با گیربکس دستی عرضه خواهد شد و بازهم مشخص نیست که گیربکس دستی آن از نوع ایرانی (متعلق به پژو ۴۰۵) است یا مانند نمونههای قبلی ۲۰۶ از نوع فرانسوی خواهد بود. شتاب صفرتا صد ۲۰۷ جدید ۱۱٫۶ ثانیه، مصرف سوخت ترکیبی آن ۶٫۶ لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر در ساعت اعلام گردیده است.
تجهیزات و امکانات
پژو ۲۰۷ جدید با توجه به شرایط قیمتی بازار خودروی ایران، از تجهیزات و امکانات نسبتاً مناسبی سود میبرد که مهمترین آنها عبارتاند از ترمز ABS، EBD و MBA، ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم پخش DVD، پورت USB، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، GPS، دوربین دید عقب، آینههای جانبی برقی، شیشههای برقی چهاردر، سنسور دندهعقب، رینگ اسپرت آلومینیومی و کروز کنترل.
تغییرات داخلی
در داخل نیز کلیت داشبورد دستنخورده باقیمانده و از تغییرات مهم آن میتوان به نصب یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به سیستم چندرسانهای و GPS در بالای داشبورد و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد. غربیلک فرمان جدید ۲۰۷ ضمن برخورداری از طراحی بهتر، مجهز به دکمههای کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تماس تلفنی نیز شده است و تصویر عقب خودرو با استفاده از دوربین دید عقب بر روی نمایشگر داشبورد به نمایش درمیآید. در داخل ۲۰۷ جدید غیر از موارد مذکور تغییر عمدهٔ دیگری دیده نمیشود.
منبع : پژو