دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

تولید پراید فقط در دو تیپ TL و SE

در سال ۱۳۹۳ طبق آنچه که رئیس پلیس راهور کشور درباره شماره گذاری اتومبیل ها بیان نموده است ساخت خودروهای ایکس ۱۰۰ شرکت سایپا  از سال آتی تنها به تیپ های محدود می گردد که ۲ عدد کیسه هوا و همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۴ داشته باشند .

 

اتومبیل های گروه X100 کمپانی سایپا  منظور خودروهایی می باشد که همان پراید هستند تنها از بعد فنی و بدنه تقویت گردیده اند .

طبق گزارش ارائه شده توسط پول نیوز :

از سال ۱۳۹۰ اتومبیل های ایکس ۱۰۰ شرکت سایپا  بر اساس میزان امکانات و تجهیزاتی که داشته اند در پنج تیپ قرار می گرفتند که آن پنج تیپ شامل : ال ایکس و اس تی و اس ایکس و اس ال و ایی ایکس می باشد .

از سال ۱۳۹۱ تولید تیپ های اس تی و ال ایکس به دلیل اینکه ترمز ABS نداشتند متوقف گردیدند .

 

در ادامه برنامه ایمن‌سازی خودروهای داخلی و بر اساس با مصوبه هیأت دولت، پلیس راهنمایی و رانندگی از آغاز سال ۱۳۹۲ خودروسازان را ملزم به نصب یک ایربگ (کیسه هوا) بر روی خودروهای تولیدی کرد و بر این اساس تولید تیپ‌های SL و SX که فاقد ایربگ بودند نیز متوقف شد و حتی پرایدهای بدون ایربگی که موعد تحویلشان خرداد ۹۲ بود هم با پلاک ۹۱ به مشتریان تحویل داده شد و پلاک ۹۲ فقط بر روی تیپ EX که دارای ایربگ راننده بود، نصب شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین اعلام کرد که خودروهای تک‌ایربگ و یورو۲ را نیز فقط تا پایان سال ۱۳۹۲ شماره‌گذاری خواهد کرد. از این رو سایپا  برای تنوع‌بخشی به مدل‌های پراید و مدیریت قیمت تمام‌شده بر اساس قدرت خرید مشتریان، تولید موقت تیپ LE را تا پایان سال ۹۲ در برنامه قرار داد که دارای ترمز ABS و یک ایربگ است، اما فرمان هیدرولیک ندارد.

سایپا همچنین در سال ۱۳۹۲ تولید پراید در تیپ SE گسترش داد که علاوه بر ترمز ABS و ایربگ راننده، مجهز به ایربگ سرنشین، فرمان هیدرولیک و جعبه فرمان تقویت‌شده و دارای کاتالیست و استاندارد آلایندگی یورو۴ است و در حال حاضر بالاترین تیپ پراید در همه مدل‌های آن محسوب می‌شود.

اما در سال ۹۳ علاوه بر تولید تیپ SE، شاهد تولید یک تیپ دیگر نیز خواهیم بود؛ تیپ TL با قیمت کمتر که آن هم دو ایربگ و استاندارد آلایندگی یورو۴ دارد اما فاقد فرمان هیدرولیک است.

بر این اساس، به احتمال قوی از سال ۹۳ هر ۴ مدل خودروی پراید یعنی ۱۴۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۱۱ در دو مدل TL و SE عرضه خواهند شد که مهم‌ترین تفاوتشان در برخورداری از فرمان هیدرولیک و جعبه‌فرمان متناسب با آن است، مگر آن‌که باز هم خودروسازان برای نصب ایربگ دوم موفق به استمهال از پلیس شوند.

 

انتقادات به ایمنی پراید

 ناصر مکارم شیرازی با اشاره به این‌که: گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است گفت: بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند. اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد. وی با تأکید بر این‌که: متأسفانه هم اکنون خیابان‌ها از میدان جنگ هم خطرناک‌تر شده است.

همچنین این خودرو در ورژن جدیدش یعنی x100 با تغییرات جدیدی در بدنه خود همراه بوده و ستون‌های آن کمی تقویت شده، این خودرو خودروی استانداردی نبوده اما به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش‌ترین محصولات سایپا می‌باشد. البته در مدل ای ایکس آن از ایربک استفاده شده و به نظر امنیت بالاتری دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.» در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند و اجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید تنها مزیت‌های پراید را بتوان سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی آن و کم مصرف بودن آن دانست.

منبع : پراید 

پژو ۲۰۷ در برابر ۲۰۷ آی

بعد از آنکه به بررسی خودروی پژو ۲۰۷ آی پرداختیم مشاهده نمودیم که این خودرو در نمای جلویش یک کپی کامل از پژو ۲۰۷ می باشد.

در کل اگر بخواهیم تفاوت هایی که در نمای خارجی این دو خودرو هست را نام ببریم می توانیم به شکل مه شکن ها و آینه های جانبی و نمای عقب این دو اتومبیل اشاره نماییم .

با مشاهده نمودن درون کابین این خودرو می بینیم که فضای کابین پژو ۲۰۷ در مقایسه با پژو ۲۰۷ آی یا همان پژو ۲۰۶ کمی بزرگ تر است .

خودروی پژو ۲۰۷ آی در حقیقت همان پژو ۲۰۶ می باشد که تنها ظاهرش شبیه به پژو ۲۰۷ واقعی است آن هم بیشتر در نمای جلویی خودرو .

اما نکته جالب اندازه پژو ۲۰۷ است که از ۲۰۶ کمی بزرگ‌تر است. اندازه طول خودرو در ۲۰۷ واقعی ۴,۰۳۰mm یا ۱۵۸٫۷اینچ است. عرض خودرو در ۲۰۷،۱,۷۴۸mm یا ۸/۶۸ اینچ است. همچنین ارتفاع خودرو از زمین در ۲۰۷، ۱٫۴۷۲ میلی‌متر یا ۰/۵۸ اینچ است.

این در حالی است که خودروی ۲۰۶ یا ۲۰۷i طولی به اندازه ۳۸۳۵ میلی‌متر یا۰/۱۵۱ اینچ است.عرض آن ۱٫۶۲۵mm یا ۰٫۶۵ اینچ است و ارتفاع آن از زمین ۱٫۴۲۸mm یا ۵۶,۲ اینچ است.

اگر نگاهی به کشورهایی که این خودروها را مونتاژ می‌کنند بیندازند خواهید دید که ۲۰۷ واقعی را کشورهای محدودی همچون اسلواکی و اسپانیا تولید می‌کنند اما ۲۰۷ پلاس را هفت کشور دیگر به تولید می‌رسانند.

براساس این گزارش، ۲۰۶ که در ایران نیز با نام ۲۰۷i عرضه می‌شود برای رقابت با ۲۰۷ واقعی به بازارهای غیراروپایی فرستاده شده است. به این صورت که ۲۰۶ در بازارهای غیراروپایی همچون برزیل، آرژانتین، مکزیک، ایران و اروگوئه با نام ۲۰۷i به فروش می‌رسد و به نوعی جای خالی ۲۰۷ را در این کشورها پر کرده است.

اما در اروپا با نام ۲۰۶ به فروش می‌رسد زیرا۲۰۷ یک پلت‌فرم کاملا جداست.

پس می‌توان این‌گونه استنباط کرد که ۲۰۶ به دلیل اشتباهات زیاد با ۲۰۷ در کشورهایی که در آن ۲۰۷ عرضه نمی‌شود با نام مشابه به بازار فرستاده می‌شود تا جای خالی آن را پر کند.

این اتفاقات بیشتر از هر چیزی عملکرد کمپانی فرانسوی پژو را نشان می‌دهد که با این ترفندها و سیاست‌ها سود خوبی را عاید کمپانی خود می‌کنند زیرا تغییر چهره خودروها این روزها شیوه ای است که در بازارهایی نظیر بازار ایران می تواند با استقبال مواجه شود.

در ادامه این گزارش مشخصات پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i را در جدولی جمع آوری کرده ایم که با مقایسه آن تفاوت این دو خودرو به خوبی آشکار می‌شود.

مشخصات فنی پژو ۲۰۷i

 

نوع موتورTU5
حجم موتور (cc)۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp)۱۱۰@۵۸۰۰ rpm
حداکثر گشتاور (Nm)۱۴۲Nm@4000 rpm
نسبت تراکم۱۰٫۵
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵
سیستم انژکتوریچند نقطه ای با پاشش الکترونیکی
حداکثر سرعت (km/h)۱۹۸
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه(۹٫۶
سیستم انتقال قدرت۵ دنده دستی (MA)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر(۸٫۶
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر(۵٫۱
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر(۶٫۴
طول خودرو (mm)۳۹۰۰
عرض خودرو(mm)۱۶۸۰
ارتفاع خودرو (mm)۱۴۶۸
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)۲۴۴۲
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)۱۰۵۴
گنجایش مخزن سوخت (لیتر(۵۰
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب(۲۴۵

منبع : پژو



بررسی خودروی ساینا

بنابر آنچه که مدیران ارشد سایپا بیان داشته اند در ماه های اول سال جاری قرار است پیش فروش و همچنین عرضه سری نخستین این اتومبیل آغاز گردد .

در واقع باید گفت که نسل دوم خودروی تیبا یا به عبارت دیگر نمونه ارتقا یافته خودروی تیبا با نام ساینا قرار است به زودی روانه بازارهای کشورمان شود .

برای همین در این مقاله ساینا را معرفی نموده ایم .

در حقیقت پس از آنکه به بررسی خودروی ساینا پرداختیم دیدیم که این خودرو مدل فیس لیفت شده خودروی تیبا می باشد از این رو اگر  قرار بر حفظ رویه مرسوم در صنعت خودروسازی جهانی بود، قاعدتا نمی بایست که با نام متفاوتی نسبت به تیبا عرضه می شد،بلکه در واقع پس از گذشت چهار یا پنج سال از تولید و معرفی سری نخست تیبا، ارائه مدل جایگزین یا فیس لیفت مدل اولیه تیبا کاملا منطقی و به جا به نظر می رسد، اما به هر عنوان مسئولین امر تصمیم به ارائه این محصول با نامی متفاوت به بازار گرفته اند.

طراحی بدنه

طراحی ظاهری ساینا را می توان یک گام نه چندان بزرگ به سمت جلو دانست.در حالی که دماغه و خط و خطوط کلی تیبا با شباهت غیر قابل انکار به لانچیا اپسیلون نمی توانست آنچنان که باید و شاید، بیننده را به خود جلب کند.ساینا با جلو پنجره عریض و چراغ های چند ضلعی با فرم کلی افقی، چهره ای مرسوم و نسبتا اسپرتی را از خود به نمایش می گذارد و اگر خط و خطوط بی دلیل و خام بر روی سپر جلو را نادیده بگیریم، می توان نمره قبولی را با کمی ارفاق به طراحان ساینا اهدا کرد.همانطور که پیشتر در مورد سایر خودروهای فیس لیفت شده در بازار کشورمان مانند پارس یا دنا هم شاهد بودیم، تغییری در خط و خطوط اصلی درب ها در نمای جانبی روی نداده است و متاسفانه تغییرات طراحی خودرو به تعویض و تغییر فرم چراغ ها و سپر ها در جلو و عقب خودرو محدود می شود،البته جالب است که برخی جزییات در نمای جانبی هم دچار تحول شده است، برای مثال زه ضربه گیر روی درب که در نمای جانبی تیبا کاملا جلب توجه می کند در ساینا حذف شده اند و خط کمانی برجسته و قدیمی گلگیر جلو تیبا نیز جای خود را به ماهیچه عضلانی جذب شده در فرم کلی گلگیر داده است.تغییرات در گلگیر عقب بسیار ناچیز به نظر می رسد و در این بخش تنها می توان به تغییر فرم مربع شکل درب باک تیبا به طرح دایره ای شکل در ساینا اشاره کرد.همچنین انتظار می رود که با توجه به قیمت بیشتر ساینا، در این بخش شاهد دستگیره های و آینه های جانبی همرنگ بدنه باشیم.شکی نیست که نمای عقب تیبا نسبت به نمای جلو هماهنگ تر است و زیبایی و تناسب بیشتری دارد اما در ساینا این بخش هم دچار تغییر و تحول شده و حالا چراغ های عقب با رنگ بندی سفید و قرمز مشابه سمند  LX می توانند احساس بهتری را از مواجه با یک سدان اقتصادی و جمع و جور با چاشنی جوان پسند و مدرن به بیننده منتقل کنند.

فضای داخلی

مهمترین تغییر در نمای داخلی کابین را باید در طراحی مجدد داشبورد جستجو کرد که برخلاف تیبا در بخش مرکزی فضای کمتری را اشغال می کند و این تغییر ساده به معنای افزایش فضای پا و زانو برای سرنشین جلو خواهد بود،البته در زمینه زیبایی فضای کابین و داشبورد با توجه به تعداد اندک عکس های منتشر شده از داشبورد ساینا نمی توان نظر قطعی دارد اما به نظر می رسد که بزرگترین نقطه ضعف در این بخش به طرح عجیب و بسیار بدوی دریچه های خروجی تهویه مطبوع در بخش مرکزی داشبورد مربوط باشد که از یکدیگر چند سانتی متر نیز فاصله دارند.بر اساس اطلاعات اولیه ظاهرا ساینا در دو تیپ متفاوت از نظر تجهیزات رفاهی تحت عنوان تیپ پایه و لوکس عرضه می شود و امکان سفارش ساینا با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، شیشه بالابر برقی برای تمامی درب ها و آینه های جانبی برقی برای تیپ لوکس وجود دارد.

منبع : سایپا 

فیس لیفت جدید تندر ۹۰

اخیرا یک سری تصاویر از پارکینگ شرکت ایران خودرو به بیرون آمده است که نشان میدهد این کمپانی تعدادی خودروی تندر۹۰ اتوماتیک را مونتاژ نموده است .

این مدل خودرو را شرکت رنو داچیا در سال ۲۰۰۹ به بازارخودروها برای عرضه نمودن  معرفی نمود .

زمانی که به درون این خودرو وارد می گردیم مشاهده می نماییم که طرحی شبیه به خودروی رنو ساندرو دارد .

در این خودروی جدید مواردی که تغییر کرده است شامل :

تزئینات مربوط به درب صندوق عقب

تغییر در چراغ و سپر عقب

تغییر در جلو پنجره

تغییر و تحول در قسمت سپر جلو و بعضی از جزئیات همرنگ با بدنه

از نظر فنی همچنان تندر۹۰ فیس لیفت با موتور ۱٫۶ لیتری K4M تولید می شود و گیربکس آن چهار سرعته اتوماتیک یا پنج دنده دستی است.

موتور K4M با حجم ۱٫۶ توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن بر متر را تولید کند که انتقال این قدرت به چرخ های جلو است.

در بخش طراحی داخلی نیز استفاده از خطوط خمیده جلوه ای خاص به ان داده است که باعث برتری نسبی به مدل های عادی و پارس خودرویی داشته که طبق بررسی های انجام شده بر روی سلیقه مشتریان،  اتاق ساندرو طرفدار بیشتری نسبت به اتاق مدل های عادی تندر داشته و با توجه به اینکه اتاق فیس لیفت جدید با ساندرو یکی است پس مطمئناً استقبال زیادی از آن می شود.

امکانات و آپشن های رفاهی که در تند ۹۰ فیس لیفت جدید به چشم می خورد عبارت است از امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، کامپیوتر سفر، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، شیشه ها و آینه های برقی، ستون فرمان با قابلیت تنظیم، صندلی عقب با سه پشت سری قابل تنظیم، تنظیم ارتفاع چراغ جلو، صندوق پران و… اشاره کرد.
شنیده هایی نیز به گوش می خورد که ایران‌خودرو برای به دست گرفتن سهم بیشتری از بازار رنو مدل دستی را با وجود افزایش کیفیت و طراحی جدید با کمترین میزان افزایش قیمت معرفی کند.

 

مسلما از آنجایی که قطعات ساندرو با تند ۹۰ یکی است قیمت کمتر، افزایش کیفیت و ظاهر مناسب تر نسبت به قیمت مشتریان را به سمت این خودرو جذب کند.

تندر ۹۰ این روزها علیرغم قدمت ۱۰ ساله و طراحی خشکش در بازار از موقعیت خوبی برخوردار است و به عنوان یکی از مطمئن ترین انتخاب های زیر ۵۰ میلیون مطرح می شود.

منبع : ایران خودرو 

پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ آی در ایران

در کشور ما خودروی پژو ۲۰۶ در دو نوع موتور ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری عرضه می گردد .

گیربکسی که بر روی این خودرو قابل نصب می باشد شامل دو نوع است . یکی چهار سرعته تیپ‌ترونیک و دیگری پنج سرعته دستی .

اتومبیل پژو ۲۰۷ آی به طور کامل شبیه به خودروی پژو ۲۰۶ می باشد . این خودرو دارای موتور ۱٫۶ لیتری است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و همچنین این خودرو دارای دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک می باشد(کاملا شبیه به پژو ۲۰۶).

در حقیقت در کشور ما خودروی پژو ۲۰۷ آی را باید همان پژو ۲۰۶ دانست .

این خودرو  در قسمت های موتور و چراغ همچنین سپر جلو و آرم پژو با ۲۰۶ کاملا متفاوت بود و در نمای عقب تنها تفاوت ظاهر چراغ است.

در قسمت کابین نیز ۲۰۷i داشبورد جدیدی دارد و با ۲۰۶ متفاوت است اما در مورد فضای کابین به خصوص قسمت عقب هیچ تغییری را شامل نشده است.

به گفته کارشناسان حتی موتور و گیربکس خودرو دقیقا‌ همان موتور و گیربکس‌هایی است که روی تیپ‌های مختلف ۲۰۶ نصب می‌شود و از نظر کیفیتی نیز در ایران هیچ تفاوتی بین این دو خودرو نیست به صورتی که در خیابان‌ها ۲۰۷های زیادی نیز دیده شده که نیاز به امداد خودرو پیدا کرده‌اند.

اما تفاوت زیاد بین این دو خودرو وجود دارد. اولین تفاوت‌ قیمت این دو خودرو است، به واقع گویا مشتری برای یک تغییر چهره‌ بسیار ساده هزینه بیشتری را باید تقبل کند.

در این گزارش قیمت‌ مدل‌های مختلف این خودرو آورده شده است:

مدل خودروقیمت نمایندگیقیمت آزاد
پژو ۲۰۶، تیپ ۵ موتور ۱٫۶۳۴,۴۹۲,۰۰۰۳۸,۴۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۶، تیپ ۶ اتوماتیک۳۹,۰۰۰,۰۰۰۵۰,۸۰۰,۰۰۰
، گیربکس دستی۲۰۷iپژو۳۸,۵۰۰,۰۰۰۴۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو۲۰۷i، گیربکس اتوماتیک۴۵,۵۰۰,۰۰۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰

منبع : پژو 206