بررسی سواری خودروهای هیوندا آی ۱۰ و کیا پیکانتو :
هیوندا آی ۱۰ موفق شده است که رضایت خریداران را جلب نماید ولی در کل لذت رانندگی موضوعی نمی باشد که بتوان در این دسته از اتومبیل ها پیدا کرد .
چیزی که سبب می گردد تا آن هایی که این خودرو را خریداری می کنند اعتماد به نفس بیابند کنترل های دقیق این اتومبیل و همچنین چسبندگی خوبش می باشد .
باید بیان داشت که پیدا کردن خودرویی مانند آی ۱۰ که هم کیفیت سواری خوبی دارد و هم تا این حد کوچک می باشد کار سختی است .
پیکانتو اصلاً بد عمل نمیکند اما در جاده کمی ناآرام است. کیا تلاش کرده تا سیستم تعلیق اسپورت تری را ارائه کند اما این خودرو در دستاندازها و چالهها کمی سروصدا میکند. فرمان خودرو سبک بوده و گیربکس اتوماتیک خودرو نیز که بهصورت آپشن قابل سفارش است بهتر از گیربکس برخی رقبا همچون فولکس آپ عمل میکند.
پیشرانهها
هر دو خودرو پیشرانهی پایهی مشترکی دارند که نسخهای ۳ سیلندر و ۱ لیتری است که ۶۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت i10 و پیکانتو با این پیشرانه به ترتیب ۱۴٫۹ و ۱۴٫۱ ثانیه طول میکشد. اگر تنها در شهر رانندگی میکنید، این پیشرانه انتخاب خوبی است اما در بزرگراهها باید تقلا کنید.
جالب اینکه پیشرانههای بزرگتر در دو خودرو با حجمهای متفاوت اما قدرتی یکسان وجود دارند.i10 با پیشرانهی بنزینی ۱٫۲ لیتری ۸۷ اسب بخاری هم عرضه میشود که شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو در ۱۲٫۳ ثانیه ثبت میشود. پیشرانهی ۱٫۲۵ لیتری پیکانتو قدرت ۸۴ اسب بخاری دارد و قادر است تا در زمان ۱۱٫۵ ثانیه این خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. گیربکسهای اتوماتیک با این پیشرانهها در دسترس هستند اما کمی مصرف سوخت را افزایش میدهند.
ارزش در برابر مبلغ پرداختی
برای خریداران خودروهای شهری هزینههای سواری مهم است و هیچکدام از این خودروها ناامیدکننده نیستند. I10 در رانندگی ترکیبی میتواند به مصرف سوخت ۴٫۳ لیتری دست یابد درحالیکه این رقم برای پیکانتو ۴٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. مالیات جادهای و هزینههای سرویس دو خودرو تقریباً مشابه و کم بوده بهعلاوه کیا گارانتی ۷ ساله را ارائه میکند درحالیکه i10 گارانتی ۵ سالهی هیوندای را دارد.
قیمت آغازی مدل S پایه i10 با پیشرانهی ۱ لیتری ۸۹۹۵ پوند است که با انتخاب مدل ممتاز SE با پیشرانهی ۱٫۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک بهای آن به ۱۳۰۴۵ پوند افزایش مییابد که با این قیمت i10 وارد محدودهی سوپرمینی ها میشود اما این خودرو بیشک در بحث فضای داخلی و چندین تجهیزات یافت شده در خودروهای بزرگتر همچون صندلیهای جلوی گرم شونده و تهویهی مطبوع رقیبی قابل است.
قیمت مدلهای سه و پنج درب پیکانتو به ترتیب ۸۳۴۵ و ۸۵۴۵ پوند است. کیا در کل ارزانتر از هیوندای بوده و گرانترین نسخهی آن ۱۲۷۹۵ پوند قیمت دارد. این خودرو نیز سانروف الکتریکی و صندلیهای گرم شونده دارد اما احتمالاً محبوبترین تریم، مدل SR7 با قیمت ۹۴۹۵ پوند است.
منبع : هیوندا
در سال 1375 بود که پروژه S81 در کمپانی سایپا آغاز گردید .
این موضوع در ایران وجود دارد که همه پروژه ها بعد از یک دوره طولانی مدت به ثمر می رسد حال در این پروژه هم همین قضیه صادق می باشد و در سال 1387 بود که بالاخره نتیجه داد!
کمپانی اتومبیل سازی سایپا نسل نخست کیا ریو را مونتاژ نمود و همچنین تولید کننده کیا پراید هم بوده است از این رو این خودروساز با ترکیب نمودن این دو خودروی نام برده و استفاده کردن از یک پوشش جدید موفق شد صاحب یک اتومبیل ملی گردد!
گفته میشود که طراحی خارجی آن توسط یک شرکت ایتالیایی انجام گرفته و پیشرانه آن هم توسط یک موسسه آلمانی برای این خودرو تغییر پیدا کرده است. برای طراحی نمای خارجی آن کافی است تا نیمه جلو از نسل دوم سئات لئون را با نیمه عقب مزدا ۳۲۳FL با حرارت بالا و در اوج کج سلیقگی طبخ کنید تا خودرویی مثل تیبا داشته باشید! ضمن اینکه طراحی آن در نمای جانبی سیال و هدفمند نیست و دنبال کردنِ خطوط بدنه هیچ نتیجهای را جز سرگیجه، عاید شما نخواهد کرد! البته طرفداران طراحی این اتومبیل هم کم نیستند، کافی است تا در بازار کم تنوع داخلی، یک تیبا بخرید و برای توجیه خریدِ خود آن را خودرویی زیبا بنامید! در طراحیِ کابین آن نشانههایی از تعادل و هماهنگی به چشم میخورند، ولی ترکیبرنگِ طوسی و مشکی بر روی قطعات ارزانقیمت آن مایوسکننده به نظر میرسند.
با استقرار در کابینِِ تیبا، آن را جادارتر ازپراید خواهید یافت، فضای جلوپایِ سرنشینان جلو و عقب مطلوب است، ولی افراد با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر در فضای سرِعقب با مشکل مواجه خواهند شد. خودروی مورد آزمایش ما در حالی که کارکردی کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر را در پشت آمپر خود نشان میدهد، با مواردی مانند اشکال در کارکرد برفپاککن و عمل نکردن یکی از دستگیرههایِ داخلی درب و صدای گیربکس (ناشی از جنس نامرغوب بلبرینگها) دستوپنجه نرم میکند، که البته به غیر از مورد آخر در سرویس دورهای گارانتی رفعِایراد خواهند شد. پشت فرمان قرار میگیریم و بعد از پیمایشِ چندین کیلومتر، مشخص میشود که ابعاد خارجی تیبا برای راکب آن در مدت زمان کوتاهی قابل درک خواهد بود. در یک شتابگیریِ سریع ۸۰ اسببخار در محفظه احتراقِ ۱.۵ لیتری آن یورتمه میروند، هر چند صدای زیادی تولید میکنند! ولی سرعتِ تیبای ۱۰۲۷ کیلوگرمی را در ارتفاع از سطح دریایِ ۱۳۵۰ متری، در زمانی کمتر از ۱۳ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسانند. به راستی پیشرانهیِ آن در گسترهیِ وسیعی از دورموتور، کشش مطلوبی را از خود به نمایش میگذارد و تعویض دندهها بدون اشکال انجام میپذیرد (حداقل در این کیلومتر کارکرد!)
البته کشش پیشرانه در هر ماشینی در کنار خوشفرمانی و قدرت توقفِ مناسب معنادار خواهد شد، تیبا با ترکیبی از سیستم تعلیق دو خودروپراید و ریو، تکانهای کمتری را به نسبتِ پراید به اتاق منتقل میکند ولی تمایل زیادی به پیچیدن ندارد، خودرو به راحتی دچار کم فرمانی میشود و بعد از آن حسی شبیه به چپ کردن را به راکبین منتقل میکند! در توقفهای سریع هم با اینکه انتظار بیشتری از سیستم ترمزِ استفاده شده مشابه ریو را در این اتومبیل داشتیم اما محقق نشد و حتی در مدتِ آزمایش، سیستم ABS چندین بار از مدار خارج شد. البته از تاثیر چشمگیر لاستیکهای ساختِ کویر در این خودرو نباید غافل شد! در مجموع تیبا با تفاوت قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان در مدل پایه در قیاس با پراید، دارای ارزش خرید بالاتری است، اگر فاصلهیِ مجاز خود را همیشه با خودروی جلویی حفظ میکنید و خلافِ شما تنها راهنما نزدن بر سر یک تقاطع بوده است، بدونِ شک تیبا لبخند رضایت را بر لبان شما خواهد نشاند.
منبع : تیبا
نسخه سدان خودروی سراتو ۲۰۱۶ قیمتی معادل ۱۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان دارد و این در صورتی می باشد که نسخه سراتو کوپ ۲۰۱۶ را با قیمت ۱۴۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در نمایندگی هایش به فروش می رسانند .
تصمیم گیری در خصوص خرید سراتو کوپ ۲۰۱۶ کمی سخت می باشد آن هم از این حیث که قیمتی بیشتر از نسخه سدانش دارد و همچنین رقیب مستقیمی برای آن وجود ندارد .
با این حال می شود نسخه های صفر کیلو متر این خودرو را بر حسب آپشن هایی که در آن ها وجود دارد را با قیمتی پایین تر هم خریداری نمود .
می توانیم از الان بگوییم که اگر این خودرو به صورت گسترده ای عرضه گردد می تواند فروش خوبی را مانند نسل پیشین خود تجربه کند چرا که هم محبوبیت خوبی در بین مردم دارد و هم رقیب مستقیی برای آن وجود ندارد.
البته نباید رقبای کارکرده نظیر نسل های قبلی ب ام و سری سه یا جنسیس کوپه و تویوتا GT86 که در این بازه قیمتی حاضر هستندرا از قلم انداخت، اما بازار خودروهای صفر کیلومتر با فقر انتخاب در مدل های کوپه روبروست و در چنین شرایطی سراتو کوپ یکه تازی می کند
در هر صورت عرضه مدل توربو با جعبه دنده دستی می توانست انتخاب بهتری باشد اما شرکت وارد کنند حاضر به ریسک عرضه این نمونه نشده است. البته این مشکل تنها منحصر به سراتو نمی شود مشابه این مسئله را در مورد دیگر مدل های کیا و هیوندای نیز مشاهده می کنیم.
قوای محرکه معمولی اما بی رقیب در بازار ایران
همانند نسل قبلی موتور ۲ لیتری با کد Nu که به صورت گسترده در محصولات هیوندای و کی استفاده می شود، قدرت دهنده مدل وارد شده به کشور ما است و وارد کننده قید موتور قوی تر و جذاب تر ۱٫۶ لیتری توربو را به کلی زده است.
این موتور در حدود ۱۵۸ اسب بخار قدرت را در دور ۶۵۰۰ rpm تولید می کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن هم ۱۹۴ نیوتن متر در دور ۴۸۰۰ rpm است.
این موتور ۴ سیلندر خطی شکل به یک جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده توسط پدال پشت فرمان مجهز شده و نیرو را به چرخ های جلو انتقال می دهد.
ظرفیت باک هم معادل ۵۰ لیتر است وکیا مدعی شده است که با بنزین یورو۵ این خودرو مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۷٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
تعلیق جلو مک فرسون مجهز به آنتی رول بار است و تعلیق عقب هم میل پیچشی به همراه آنتی رول بار که دلیل اصلی هندلینگ نه چندان خوب این خودرو است.
در هر صورت در بخش قوای محرکه و انتقال نیرو شاهد تفاوت عظیمی با نسل قبلی نیستیم و وارد کننده موتور اسپرتی تر توربو با جعبه دنده دستی را در ایران عرضه نکرده است و از نظر ما نمونه توربو به همراه جعبه دنده دستی جلوه اسپرت تری دارد و با طراحی کوپه مانند این خودرو هماهنگ تر است.
منبع : سراتو کیا
به خاطر وجود اتومبیل های چینی در کشورمان بازار خودروی ایران تنوعی مختصر را به خود دیده است و ازاین رو می باشد که مشتریان به هنگام خرید خودرو قادر می باشند که از میان گزینه های بیشتری انتخاب خود را انجام دهند .
در این بین ممکن است اشخاصی وجود داشته باشند که بیش از آنکه به ظاهرو چهره خودرو اهمیت دهند به فکر چیزهای دیگر مانند : وجود قطعات خودرو و یا پشتیبانی از خودرو باشند .
حال توصیه ای که به این گونه اشخاص داده می شود این می باشد که به جای رفتن به سمت اتومبیل های چینی از خودروهای داخلی استفاده نمایند .
در میان خودروهای ایرانی نیز تنوع مختصری به چشم میخورد که در این میان میتوان به محصولاتی نظیرپژو 206 ،پژو 405 ،پژو پارس، تندر، رانا، پراید ، سمند و دنا اشاره کرد.
تشابهات پژو پارس و دنا :
هر دو خودرو گیربکس ۵ دنده دستی دارند.
هر دو ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه + دیفرانسیل جلو هستند.
برتری های دنا نسبت به پژو پارس :
۱- دنا خودروی پرشتاب تری ست، شتاب صفر تا صد دنا : ۱۲٫۰۳ و شتاب پارس : ۱۳٫۲ ثانیه
۲- دنا دارای کیسه هوا راننده و سرنشین جلو می باشد اما پارس فقط کیسه هوا راننده دارد.
۳- سیستم ترمز بهتر : سیستم های ترمز و پایداری دنا : جلو و عقب دیسکی / ABS-EBD اما سیستم ترمز پارس کاسه ای ست.
۴- دارای ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سنسور دنده عقب
۵- سیستم تهویه مطبوع در دنا اتوماتیک می باشد اما پارس سیستم تهویه هوا دستی دارد.
۶- دنا دارای آنتن اکتیو، مانیتور تصویری و صندلی ۸ حرکته برقی راننده، صندلی ۶ حرکته برقی صندلی جلو
۷- دنا سیستم روشنایی جلو هالوژنی و LED، عقب LED دارد اما در پارس این ویژگی ها به چشم نمی خورد.
۸- از نظر ظاهری نیز دنا خودروی مدرن تری ست اما این موضوع سلیقه ای ست و نظرات متفاوت می باشند.
۹- درون کابین دنا سر و صدای کمتری نسبت به پارس دارد.
۱۰- قدرت موتور و همچنین گشتاور دنا بسیار بهتر از پارس است : حجم موتور دنا ۱۷۰۰ سی سی + ۱۱۴ اسب بخار قدرت (در ۶۵۰۰ rpm) + و گشتاور ۱۵۵ (در ۵۰۰۰ rpm)
اما در پارس : حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی + ۱۰۸ اسب بخار قدرت (در ۶۵۰۰ rpm) + و گشتاور ۱۴۲ (در ۵۰۰۰ rpm)
برتری های پژو پارس نسبت به دنا :
۱- پارس خودروی سبک تری ست و به همین دلیل مصرف سوخت نسبتا کمتری دارد : مصرف سوخت ترکیبی (درون شهری و بزرگراه) پارس : ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد و مصرف سوخت ترکیبی دنا : ۷٫۸۸ لیتر است.
۲- قیمت بسیار ارزانتر نسبت به دنا : قیمت دنا هم اکنون حدود ۴۴ میلیون است اما پارس صفر را می توان با ۳۷ میلیون تومان از بازار تهیه نمود.
۳- از لحاظ بازار خرید و فروش صفر و دست دوم، پارس خریدار بهتری دارد و مردم به پارس اعتماد بیشتری دارند.
۴- پژو پارس خودروی جادار تری ست و سرنشین های عقب فضای بیشتری نسبت به دنا دارند.
منبع : پژو پارس
ثبت نام خودروی لیفان ۸۲۰ بنا بر اعلامیه کمپانی کرمان موتور در سال جاری شروع خواهد گشت .
تعدادی از این اتومبیل را برای آزمایش فنی و مونتاژ در حال حاضر به ایران وارد کرده اند.
در خصوص اینکه چه مدلی از این خودرو قرار می باشد که در ایران مونتاژ گردد تا الان اخبار دقیق و رسمی اعلام نگشته است اما این احتمال وجود دارد که نسخه مونتاژی در ایران با موتور ۲۴۰۰ CC و همچنین گیربکس ۶ دنده اتومات باشد .
بر اساس حکایت هایی که به گوش می رسد احتمالا مدلی از این خودرو که کمترین امکانات و آپشن ها را دارد در ایران با قیمتی معادل ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان به کشورمان وارد خواهد شد .
که احتمالا امکانات زیر را داشته باشد. (اطلاعات ذکر شده قطعی نیستند و ممکن است نسخه ای که به ایران وارد می شود با قیمت و امکانات رفاهی متفاوتی عرضه شود).
موتور ۲۴۰۰ سی سی
گیربکس اتومات ۶ دنده با تیپ ترونیک
۲ ایربگ برای راننده و سرنشین جلو
سیستم هایESP, HBA, TCS ،ABS+EBD, BA
سیستم ضد سرقت
سنسور پارک جلو و عقب
سانروف
آینه جمع شونده برقی به همراه گرمکن آینه
صندلی ۶ جهته برقی + تنظیم دستی گودی کمر
استارت دکمه ای
مانتیور و سیستم مولتی مدیا دارای ۶ بلندگو به همراه دوربین عقب
کروز کنترل
TPMS با نمایش اطلاعات در پشت آمپر
سیستم تهویه اتوماتیک با فیلتر ذرات ریز
پاور ویندوز و پاور سانروف
روکش صندلی چرمی
لیفان ۸۲۰ تلاش مهم لیفان برای تبدیل شدن به خودروسازی خوشنام است که صرفا محصولات ارزان قیمت نمیسازد.
در مورد اینکه چقدر لیفان در رسیدن به این هدف موفق بوده است نمی توان تا قبل از ورود این خودرو به بازار قضاوتی انجام داد.
اما قطعا این خودرو فاصله زیادی با سایر محصولات لیفان دارد و یک گام بزرگ رو به جلو برای این کمپانی محسوب می شود.
در کشور ما پس از توقف تولید نیسان تیانا و سوزوکی کیزاشی، هنوز هیچ خودروی سدان متوسطی از خطوط تولید مونتاژکاران وطنی راهی بازار نشده است و ارزان ترین گزینه های صفر موجود در این کلاس هیوندا سوناتا ، کیا اپتیما و تویوتا کمری هستند که از قیمت های نجومی برخوردارند.
در نتیجه فقدان شدید این کلاس در بین خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان به چشم می خورد و به نظر می رسد در صورتی که این خودرو با قیمت مناسب و امکانات بالا و البته کیفیت خوب عرضه شود می تواند اقبال زیادی را به خود جلب کند.
منبع : کرمان خودرو