با مشاهده نمودن بازار چین در می یابیم که در این کشور بیشترین طرفداران برای خودروهای کراس اوور می باشد و مردم چین از اتومبیل های استقبال می کنند که آرم چینی داشته باشد .
با کمی دقت بیشتر این مسئله را درمی یابیم که خودروهای کراس اوور کوچک تر در مقایسه با خودروهای بزرگ تر محبوبیت بیشتری دارند .
با دریافتن این مسایل از بازار چین مشاهده می کنیم که سلیقه چینی ها درست برعکس سلیقه ایرانی ها در بازار خودرو می باشد .
اگر بخواهیم مثالی در این خصوص بیان نماییم باید بگوییم که : در بازار چین اتومبیل جک اس ۳ فروش خیلی بهتری در مقایسه با جک اس ۵ دارد .
یا هایما S5 به مراتب پرفروش تر از هایما S7 است.
این در حالی است که سلیقه بازار ایران نکته ای دیگر را به ما یادآور می شود. حال که با حضور برخی کراس اوورهای شهری چینی ها در بازار ایران، استقبال به نسبت خوبی از آن صورت گرفته است، شرکت های خودروساز داخلی به دنبال تقویت این بازار برای سود بیشتر رفته اند.
سال گذشته شاهد آن بودیم که حضور برخی برندهای جدید در بازار کراس اوورهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نشان داد تا حد زیادی مردم ایران به سمت این خودروها برای خرید حرکت می کنند. با آغاز سال ۹۵ هم شاهد بودیم که گروه خودروسازی سایپا در خط تولید کاشان خود، مونتاژ چانگان CS35 را آغاز کرد و بعد از مدتی توانست با قیمت کمتر از ۶۵ میلیون تومانی این خودرو کراس اوور چینی، نظر بخشی از بازار را به سمت خود بکشاند.
با اینکه سلیقه عمومی جامعه ایران خرید خودروهایی با حجم موتور پایین را نمی پسندد، ولی آمار تولید و فروش CS35 تا حدی توانست این طرز تفکر را در بازار ایران تغییر دهد و معرفی محصولی با این مشخصات، سنگ محکی شد برای سایر شرکت ها که در این بخش بازار هم با خودروهای کراس اوور شهری حضور داشته باشند.
حال بعد از گذشت چند ماه از حضور چانگان CS35 مونتاژ در بازار ایران برخی تصاویر حاکی از آن هستند که ایران خودرو نیز برنامه ای برای حضور در این بخش بازار دارد. برخی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که هایما S5 به عنوان یکی از گزینه های احتمالی ایران خودرو برای حضور در بازار کمتر از ۷۰ میلیون تومان انتخاب شده است.
هایما S5 به موتور ۱٫۶لیتری مجهز است که ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر تولید می کند. جالب است بدانید برخی نسخه های این موتور قابلیت کار با گاز CNG را نیز دارند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با در نسخه بنزینی کمتر از ۷٫۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود.
این روزها هایما S5 با گیربکس پنج دنده دستی در بازار چین عرضه می شود که قدرت را به چرخ های جلو می رساند. حال احتمال داده می شود که نسخه اتوماتیک CVT این خودرو نیز برای حضور در برخی بازارها مانند ایران به صورت اختصاصی عرضه شود. البته که برخی خبرها حاکی از آن است که بزودی کمپانی هایما چین نسخه توربو و اتوماتیک این خودرو را برای تولید انبوه معرفی می کند. از نظر امکانات رفاهی S5 امکانات خوبی دارد و در صورتی که در نسخه فول به بازار ایران عرضه شود، می تواند به مراتب جلوتر از چانگان CS35 حرکت کند. دی لایت، سانروف، مانیتور، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور، گرمکن صندلی های جلو، چراغ های زنون، سیستم تصفیه هوا کابین، سیستم تطبیق صدای بلندگوها با توجه به سرعت، کامپیوتر سفری، بلوتوث، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، آینه وسط حساس به نور، سیستم خوشامدگویی و بدرقه و… از امکانات رفاهی هایما S5 به حساب می آید که در نسخه تیپ۶ آن دیده می شود.
همچنین در بحث ایمنی و پارامترهای آن، کمپانی هایما برای S5 امکانات به نسبت ویژه ای در نظر گرفته است. شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، رادار نقطه کور، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه ضد واژگونی، نشانگر باد لاستیک، ترمز اضطراری BAS، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و… جز امکانات ایمنی این خودرو کراس اوور چینی به حساب می آید.
حال اگر بخواهیم به مسئله قیمت گذاری این خودرو در بازار ایران بپردازیم، باید سابقه ای هایما S7 را به یاد آوریم. ایران خودرو قیمت S7 را که در بازار چین ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ یوان ارزش دارد، حدود ۷۹ میلیون تومان اعلام کرده است. حال که هایما S5 تیپ۶ در بازار چین قیمت حدودی ۱۱۴ هزار یوان را دارد، پیش بینی می شود که ایران خودرو قیمت ۵۹ الی ۶۳ میلیون تومان را برای نسخه فول این خودرو در نظر بگیرد. در صورتی که مدل اتوماتیک S5 وارد بازار ایران شود، می توان توقع داشت که قیمتی نزدیک به ۶۸ میلیون تومان را برای خود انتخاب کند. بزرگترین ضعف هایما S5 را می توان نبود گیربکس اتوماتیک در این خودرو دانست که می تواند همچنان مشتریان چانگان CS35 را برای سایپا ثابت نگه دارد. ولی اگر ایران خودرو و هایما بر سر مونتاژ S5 اتوماتیک به توافق برسند، می توان از الان پیش بینی کرد که با قیمت گذاری مناسب، دوباره رقابت سختی بر سر فروش خودروهای چینی مونتاژی در ایران بین سایپا و ایران خودرو آغاز می شود.
لازم به ذکر است که هنوز ایران خودرو برنامه ای برای مونتاژ هایما S5 در ایران اعلام نکرده است و تنها نمونه هایی از این خودرو به محوطه ایران خودرو آمده اند.
منبع : ایران خودرو
در حال حاضر تبلیغات ساینا در شبکه ها در حال نمایش می باشد و احتمالا شما آن را دیده اید
خودروی ساینا را بر روی پلتفرم ایکس 200 که همان پلتفرم تیبا می باشد تولید نموده اند .
این اتومبیل قرار می باشد تا سال آینده روانه بازارها گردد .
اتومبیل ساینا در حقیقت سایپا 232 می باشد . با مشاهده کد این خودرو در میابیم که این خودرو یک اتومبیل فیس لیفت می باشد ولی از آن جایی که تغییراتی که بر روی این خودرو صورت گرفته است خیلی گسترده می باشد می توانیم آن را یک اتومبیل جدید بنامیم .
اگرچه ساینا روی پلتفرم تیبا قرار گرفته ولی از نظر ابعاد و اندازه در سطحی بالاتر از آن است و به تناسب تجهیزات و قیمت آن نیز از تیبا بیشتر خواهد بود.
سایپا اعلام کرده که قصد دارد همان پیشرانه تیبا را روی ساینا نصب کند و شاید احتیاج نباشد در مورد آن توضیح دهیم اما به اختصار می توان گفت که یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری با توان تولید حداکثر 80 اسب بخار روی ساینا قرار خواهد گرفت.
همچنین از نظر گیربکس نیز تفاوتی با تیبا نخواهد داشت و جعبه دنده 5 سرعته دستی روی آن نصب می شود.
البته این بدان معنا نیست که از نظر فنی هیچ تفاوتی بین ساینا و تیبا نیست و در این محصول جدید مشکل اکسل عقب به کلی رفع شده است.
نمونه هایی که فعلاً در عکس های مختلف منتشر شده می توان دید، تنها نمونه آزمایشی است و سایپا کاشان تولید آزمایشی آن را از اسفند آغاز خواهد کرد.
متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی از سطح تجهیزات بکار رفته روی این خودرو منتشر نشده اما تا به حال مشخص است که ساینا در دو تیپ معمولی و آپشن دار تولید می شود که در کامل ترین مدل دارای تجهیزاتی مثل سیستم تهویه مطبوع خودکار، شیشه های بالابر برقی برای هر 4 درب، تنظیم برقی آینه های کناری و فرمان هیدرولیک خواهد بود.
سایپا اعلام کرده که این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 خواهد بود و امیدوار است که با توجه به چهره به روز طراحی شده استقبال خوبی از این خودرو شود.
منبع : سایپا
ما در حال حاضر مشاهده می نماییم که در بازارهایمان خودروهای چینی به وفور دیده می شوند . در این راستا خیلی ها میگویند که خودروسازان داخلی برای رقابت کردن با این خودروهای چینی مجبور می شوند که به فکر باشند تا خودروهای خود را مجهز تر و مدرن تر نمایند .
به عبارت دیگر زمینه لازم جهت رقابت بین خودروهای داخلی و چینی به وجود می آید .
متاسفانه برخلاف این نظریه گفته شده ما نه تنها هیچ گونه پیشرفتی در محصولات خودروهای داخلیمان مشاهده نکرده ایم بلکه در برخی از آن ها افت شدیدی را هم دیده ایم .
در مقابل چینی ها رو به روز در حال کاستن از فاصله خود با خودروسازان بین المللی هستند و هر ساله چند محصول تازه و ارتقاء یافته را به خیابان های کشور می فرستند.
برای مثال کافی است تا نگاهی به سیر تحول خودروهای چری در ۱۰ سال گذشته بیاندازید که از مدل بسیار زشت و ضعفیت چری ویانا (A15) تا سدان زیبا روی چری آریزو را شامل می شود.
به هر حال فارغ از مباحث تئوری تصمیم گرفتیم که به سراغ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین بخش های بازار برویم و مقایسه ای ایرانی- چینی را ترتیب دهیم تا مشخص شود در دنیای واقعی و بر روی آسفالت خیابان، تفاوت بین یه شیر پاستوریزه ایرانیزه شده با هاچ بک چینی به روز رسانی شده چری (MVM 315) به چه میزان است.
مشخصات فنی و تجربه رانندگی
پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ به موتوری ۱٫۶ لیتری با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز است و قادر خواهد بود ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر است و با توجه به هماهنگی موتور و گیربکس، می توان این مدل را به عنوان سریع ترین ۲۰۶ تولیدی ارزیابی کرد
صفر تا صد کیلومتر با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در حدود ۱۱٫۵ – ۱۲٫۵ ثانیه (شرایط واقعی) حاصل می شود که از بسیاری از خودروهای تولید داخل دیگر و به خصوص دیگر محصولات ایران خودرو سریعتر است، اما در چند سال اخیر با ایرانیزه شدن ECU ها در این زمینه نیز مشکلاتی پیش آمده و ظاهرا ۲۰۶ های جدید از نظر شتاب، کشش و مصرف سوخت نسبت به مدل های قدیمی تضعیف شده اند.
در مقابل، ام وی ام ۳۱۵ از پیشرانه ای ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندر برخوردار است. این موتور کوچک بنا بر مشخصات رسمی، ۱۰۷ اسب بخار توان خروجی دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۴۰ نیوتن متر بود، اما آنچه پشت فرمان احساس می شود با این مشخصات هم خوانی چندانی ندارد، در واقع بنا به آزمایشات انجام شده ۳۱۵ برای رسیدن به صد کیلومتر به حدود ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد که به شکل قابل توجهی کُند تر از ۲۰۶ ظاهر می شود.
شتاب گیری خوب پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ کاملا محسوس است، هر چند دنده ها با مقداری تاخیر و در مواقعی به سختی جا می روند و تعویض می شوند، سیستم تعلیق نیز نسبتا خشک است و دست اندازهای بی شمار پایتخت را به کابین منتقل می کنند، اما عملکرد ترمز های ۲۰۶ تیپ پنج یکی از بهترین های این کلاس است و رضایت راننده را جلب می کند.
در نقطه مقابل هندلینگ این مدل به عنوان یک هاچ بک نسبتا اسپرت چندان جالب نیست و همواره شاهد بروز حوادث متعددی به دلیل از دست رفتن چسبندگی چرخ های عقب به سطح مسیر هستیم.
شتاب گیری ام وی ام به هیچ عنوان در حد پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیست و در برخی نمونه ها مشکل سخت جا رفتن دنده ها به شکل جدی وجود دارد، با این وجود شتاب گیری برای استفاده درون شهری به شرطی که تنها سرنشین این کوچولوی چینی باشید کافی به نظر می رسد و مشکل داغ کردن سریع دیسک و صفحه که در نمونه های پیش از فیس لیفت ام وی ام ۳۱۵ فراگیر بود نیز در مورد این مدل تازه رفع شده است.
سیستم تعلیق MVM 315 کاملا نرم تر از ۲۰۶ بوده و در شهر و دست اندازهای آن کمتر شما را آزار می دهد، دید اطراف به لطف آینه ها از پژو ۲۰۶ مناسب تر است و به دلیل بزرگ تر بودن شیشه، نسبت به پژو ۲۰۶ دید بهتری وجود دارد، به همین دلیل در هنگام پارک کردن آسوده تر خواهید بود.
منبع : پژو 206
بررسی طراحی داخلی خودروی هیوندا سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۶ :
هنگامی که به درون خودروی هیوندا سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۶ می رویم مشاهده می نماییم که در درون سوناتای هیبریدی و پلاگین هیبرید نسبتا به سایر نسخه های کمتر کارآمدشان شبیه می باشند البته باید این را هم بیان کرد که مطلب گفته شده درست می باشد به غیر از یک صفحه نمایش اطلاعات خاص در نسخه هیبریدی آن .
برای مدل هیبریدی دو نوع تریم وجود دارد : یکی ترکیبی اس ای و دیگری ترکیبی محدود .
ترکیب دومی امکانات بسیاری چون بسیاری از ویژگیهای پیشرفته ی ایمنی شبیه هشدار دهنده خروج از خط، هشدار در برخورد به جلو را دارد. در پلاگین نیز همچنین تریمهای محدودکنندهای با تکنولوژی بسیار در ایمنی وجود دارد.
طراحی خارجی هیوندا سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۶
هیبرید و پلاگین هردو تبادل عمیق تری با پنجره ی مشبک شاتر، کفه ی مرکزی، چراغ های جلوی (با طراحی مجدد)، فاسیای عقب آیرودینامیک با اسپویلر بدنه و دیفیوزر (متنشر کننده) مرکزی دارند. چرخهای ۱۶ اینچی (که میتواند ۱۷ اینچی هم باشد) سازگار با محیط بوده و چرخهای Aero کارآمدتر از دیگر مدله ای سوناتا بوده و شیارهای عمیق و باریک روی تایر موجب کارکرد صحیح آنها میشود.
مشخصات فنی و موتوری هیوندا سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۶
ترکیب قبلی ۴/۲ لیتری “تتا II” چهار سیلندر برای یک “Nu” ۲ لیتری با تزریق مستقیم سوخت زوج، با اندازهای کوچک، سبک و حداکثر قدرت با توان ۳۸ کیلو واتی موتور الکتریکی میباشد. اما مانند مدل هیبریدی قدیمی، به جای CVT، تمام کارهای آن از طریق سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک اجرا می شود و این خبر خوبی است. گذشته از سوبارو WRX، یک گیربکس CVT داریم که عملکردی به خوبی یک گیربکس اتوماتیک واقعی ندارد.
سونات هیبریدی ۲۰۱۶ موتور ۲ لیتری Nu GDI چهار سیلندر به همراه گیربکس اتوماتیک شش سرعته دارد.ظرفیت باتریهای یون لیتیوم پلیمر در این مدل ۶۲/۱ کیلووات ساعت است. در مورد اندازه فیزیکی باید گفت که مانند قبل بوده اما سلولهای پر انرژیتری دارد. هیوندا در قسمت پایین کف تنهی خود قادر به جا دادن بسته است و از بین رقبای خود بزرگترین بدنه را دارد (cu-ft 4/13).
پلاگین هیبریدی سوناتا از موتور مشابه و شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند اما بزرگتر از بسته باتری با موتور الکتریکی ۵۰ کیلوواتی و سنگین ۸/۹ کیلووات ساعت است. این بسته بزرگ فضای کافی در کف ندارد بنابراین حدود ۹/۹ مکعب فوت فضا توسط این بسته اشغال میشود. این برای تمام کسانی که سلولهای اضافی دارند مفید خواهد بود. مصرف سوخت پلاگین، ۳۹/۵۴ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و دارای حداکثر برد الکتریکی در حدود ۴۹/۳۸ کیلومتر است (بیشترین برد الکتریکیای که در هر فیوژن انرژی و یا آکورد پلاگین میتواند مدیریت شود). هیوندا مدعی است که این بسته به طور کامل و در کمتر از سه ساعت شارژ میشود و یا روی یک جایگاه شارژ دو سطح حدود ۹ ساعت شارژ میشود و ۱۲۰ ولت خروجی دارد.
منبع : هیوندا سوناتا
کمپانی اتومبیل سازی ایران خودرو چندی پیش اعلام نموده بود که قیمت بعضی از اتومبیل های ایران خودرو افزایش خواهد یافت و لیست جدید قیمت خودروها را هم ارائه داده بود حال این خودروساز داخلی اعلام نموده است که از تاریخ ۸ام تیر ماه سال ۱۳۹۵ قیمت خودروی پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نوع گاز سوز آن بالا خواهد رفت .
ایران خودرو اعلام نموده است که از تاریخ ذکر شده خرید و فروش این خودرو با قیمت جدید اعلام گشته محاسبه خواهد گردید.
خودروی پژو ۴۰۵ جی ال ایکس مدل گاز سوز آن از تاریخ اعلام گشته با قیمت جدید معادل ۳۰٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان به فروش می رسد .
این اتومبیل در شرایط فروش اقساطی، مبلغ ۱۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بابت پیش پرداخت از خریدار دریافت شده و سپس مراحل بازپرداخت آن طی دوره ۲۴ ماهه در قالب ۴ چک شش ماهه صورت میپذیرد.
گفتنی است که مبلغ هریک از چکهای ذکر شده حداکثر ۴ میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است که به ترتیب در تاریخهای ۱۵ بهمن ماه ۹۵، ۱۵ مردادماه ۹۶، ۱۵ بهمن ماه ۹۶ و ۱۵ مردادماه ۹۷ وصول میشود.
علاوه بر اینها، موعد تحویل خودروی خریداری شده پس از ثبت نام حداقل ۱۰ روز کاری عنوان شده که در رنگهای مشکی، نقرهای و خاکستری قابل عرضه هستند.
منبع : پژو 405