در حال حاضر که در بازار خودروی کشورمان شاهد وجود خودروهای چینی بی شماری شده ایم باید این واقعیت را بپذیریم که خودروهای قدیمی تر باید بازارها را به دست جدید ترها بسپارند .
وجود خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان چینی در بازارهای کشورمان به وفور دیده می شود و از این رو هم می باشد که دو خودرو در میان این همه ماشین های متنوع چینی مورد بی توجهی قرار گرفته اند .
آن دو خودروی مذکورپژو پارس و لیفان ۶۲۰ می باشند .
این خودروها کم کم باید صحنه را ترک کنند هرچند که نمی شود به کلی از بازار کنار بروند .
خودروهای پژو پارس ولیفان دارای حجم موتور برابر می باشند .
ولی قدرت موتور لیفان ۶۲۰ بالاتر از پارس بوده و تکنولوژی به روزتری دارد. ظاهر هر دو خودرو خوب است و درون کابین نیز طراحی مناسبی دارند. اما کیفیت مواد به کار رفته درون کابین لیفان بهتر ازپژو پارس است.
امکانات لیفان نیز در سطح بالاتری از پارس قرار دارد. از نظر شتاب و سرعت نیز باز این ۶۲۰ است که از پارس پیشی میگیرد. همچنین در زمینه مصرف سوخت نیز پارس اشتهای بیشتری برای بنزین دارد. اما خدمات پس از فروش بسیار گسترده پارس را نمیتوان نادیده گرفت و البته بازار دست دوم پارس نیز به مراتب بهتر از لیفان است همچنین قطعات مصرفی آن هم ارزانتر و فراوانتر است.
هر دو خودرو فضای زیادی درون کابین و برای بار دارند و از اینرو برای خانواده مناسبند. هر دو خودرو بهطور جالبی استعداد خوبی برای اسپرت کردن هم دارند و میتوانند برای جوانان هم جذاب باشند. بهطور کلی میتوان هر دو خودرو را مناسب دانست اما اگر شتاب و سرعت بهتر بخواهید لیفان میتواند انتخاب خوبی باشد و اگر خدمات پس از فروش گسترده مد نظر شماست پارس را انتخاب کنید.
تاریخچه پژو پارس :
پژو پارس خودرویی محصول ایران خودرو است. این خودرو تغییر چهره یافتهٔ پژو 405 است که در طرح ظاهری آن از بدنه پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده است
خودرو پژو پارس با نام داخلی اکس۹ (به انگلیسی: X9) در ابتدا با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد ولی چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام دادو هم اکنون در بازار با نام پژو پارس عرضه میشود. پژو پارس تاکنون در چهار نوع پارس معمولی، پارس ۱۶ سوپاپ (به انگلیسی: Pars 16V)، پارس اِگزک (به انگلیسی: Pars Exec) و پارس ئیالاکس (به انگلیسی: Pars ELX) تولید و عرضه شده است.
منبع : پژو پارس
در نمایشگاه اتومبیل تبریز کمپانی کرمان موتورز از یک اتومبیل جدید رونمایی به عمل آورده است . این خودروی جدید یک شاسی بلند می باشد .
کمپانی کرمان موتورز برای عرضه این خودروی جدیدش با کمپانی جک همکاری کرده است.
این خودروی شاسی بلند که قرار است خیلی زود به بازارها راه یابد جک اس ۵ نام دارد . این اتومبیل به وسیله همین خودروساز داخلی قرار است روانه بازارها گردد .
با مشاهده نمودن اتومبیل اس ۵ در میابیم که این خودرو در مقایسه با سایر هم وطنی های خود پیشرفت های خوبی را داشته است و از نظر طراحی خیلی پیشرفت کرده است اما کماکان با مشاهده این خودرو طراحی سایر خودروهای معروف را در آن میبینیم
به طور مثال اگر به صورت متمایل از روبرو به خودرو نگاهی بیندازید، فرم جلو پنجره، چراغ ها، خطوط کناری روی بدنه و طراحی شیشه های کناری سریعا هیوندای ix35 را در ذهن تداعی می کند.
همچنین در داخل خودرو و در قسمت کنسول میانی این موضوع نیز تکرار شده و می توانید نمونه چینی شده توسان را مشاهده کنید.
اما با تمامی این اوصاف، روی هم رفته طراحی جک S5 نسبت به دیگر محصولات این کمپانی مانند جک توجوی، که هم اکنون در بازار موجود می باشد، بسیار بهتر شده که احتمالا می تواند در فروش آن نیز تاثیرگذار باشد.
جک S5 با پیشرانه های ۲ و ۱٫۸ لیتری به بازارهای جهانی عرضه شده که گویا کرمان موتور قصد دارد نمونه ۲ لیتری آن را وارد بازار کند. در این پیشرانه و به کمک گیربکس ۶ سرعته دستی حداکثر ۱۷۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و ۲۳۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ هزار تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید می شود. این خودرو مجهز به توربوشارژر است و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد.
از نظر ابعاد و اندازه S5 دقیقا ۴۴۳۰ میلیمتر طول، ۱۸۴۰ میلیمتر عرض و ۱۶۶۰ میلیمتر ارتفاع دارد و وزن این خودرو نیز ۱۵۰۵ کیلوگرم است. یعنی S5 کمی طویل تر ازهیوندا توسان است اما در عین حال کمی سبک تر از آن می باشد.
هنوز معلوم نیست کرمان موتور قصد دارد چه امکاناتی را روی این شاسی بلند چینی نصب کند اما احتمالا باید منتظر تجهیزاتی مانند سنسور نور، چراغ های مه شکن در جلو و عقب، دو خروجی اگزوز و سنسور پارک در عقب باشیم.
سانروف، آینههای جانبی برقی همراه با گرمکن، روشن شدن خودکار چراغهای جلو، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغ ترمز سوم، چراغهای عقب LED، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو برقی، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، کاور موتور، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و کمک راننده در چهار جهت، سیستم صد سرقت، ترمزهای ABS، EBD، EBA، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، دو کیسه هوا، اخطار دهنده باد چرخها، فرمان الکتریکی، تنظیم فرمان در دو جهت، تهویه مطبوع، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی MP3 با خروجی AUX، iPod، USB، بلوتوث، ۶ بلندگو، آنتن شیشهای قفل ایمنی کودک، سیستم ISOFIX، رینگهای ۱۷ اینچی روی آن نصب شود
منبع : کرمان خودرو
بررسی مواردی که ام وی ام ایکس 33 در مقایسه با لیفان ایکس 60 دارای ویژگی های مثبت می باشد :
1. ام وی ام ایکس 33 در مقایسه با لیفان ایکس 60 دارای حجم موتور بیشتری می باشد و از این رو احتمالا قدرت بیشتری هم دارد . معادل 2000 به 1800.
البته در خصوص مورد ذکر شده در بالا لیفان در دفاعیه از خود می گوید : موتورآن 1800 می باشد اما این حجم موتور دارای تکنولوژی مدرن تر می باشد و همچنین این موتور برای وزن 1300 کیلویی خودرو طراحی گردیده است و همین مقدار کافی نیز می باشد .
2- وجود لاستیک زاپاس بر روی درب عقب که هم به عنوان عیب و هم مزیت محسوب می گردد.
عیب به دلیل ایجاد وزن بیشتر بر روی درب و ایجاد افتادگی درب عقب در دراز مدت
مزیب به دلیل در دسترس بودن سریع زاپاس و تعویض راحت چرخ به ویژه در روزهای بارانی یا هنگامی که بار زیادی در صندوق عقب وجود دارد
3- مدت گارانتی بیشتر خودرو توسط شرکت سازنده نسبت به رقیب خود
4- دارا بودن تعدادی آپشن بیشتر در مقایسه مدل های دنده اتوماتیک دو خودرو ،همچون سیستم تهویه اتوماتیک و کروز کنترل.
محاسن lifan x60 نسبت به mvm x33
1- کسب رتبه بالاتر در آزمایشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
2- طراحی نمای بیرونی زیباتر و جدیدتر
3- طراحی و نمای مدرنتر چراغ های جلو (نسبت به ایکس 33 طرح قدیم دنده دستی )
4- باز شدن درب عقب خود رو به بالا و عدم نیاز به فضای پشت باز زیاد برای باز کردن درب عقب
5- عدم وجود بار لاستیک زاپاس بر روی درب عقب و عدم افتادگی درب عقب به مروز زمان.
6- مصرف سوخت کمتر با توجه حجم موتور کمتر(1800cc)
7- خوابیدن کامل صندلی های عقب به جلو و تا شدن کامل کفی های صندلی های عقب و در نتیجه ایجاد یک فضای باز زیاد برای حمل بار و یا استراحت سرنشینان
8- طراحی زیبا و مدرن نمای داخلی به ویژه داشبرد جلو که از نورپردازی زیبایی بهره می برد و همچنین صفحه نمایش سرعت سنج دیجیتالی و تجربه متفاوت برای راننده
منبع : ام وی ام
مقایسه کراس اوور های : ساندرو استپ وی و H30 کراس و X50 :
در همه جای دنیا ما شاهد آن هستیم که کراس اوورها محبوبیت زیادی دارند و این محبوبیت حتی در حال افزایش یافتن هم می باشد .
این کراس اوور ها تنها تفاوتی که با خودروهای دیگر دارند داشتن قد بلند آن ها می باشد وگرنه هیچ گونه قابلیت آفرودی ندارند.
پیش بینی می گردد که این سطح از محبوبیت کراس اوورها به حدواندازه ای می رسد که فروش این کلاس از خودروها حتی از خودروهای سدان وهاچ بک و یا استیشن هم بالا تر برود .
در خصوص کشور خودمان هم نیز همین امر صدق می کند و باید گفت که سلیقه مردم روز به روز به سمت این کراس اوورها پیش می رود. کراس یا همان به اصطلاح شاسی بلند خودمان!
به همین دلیل خودروسازان داخلی هم بیکار ننشسته و جهت تصاحب سهم بیشتری از این بازار پرسود، کراساوورهای شهری کوچکی را راهی بازار کردهاند.
البته گونهٔ دیگری هم از این خودروها وجود دارد که در اصل یک خودروی هاچبک معمولی هستند که با افزایش ارتفاع و تجهیز به قطعاتی چون محافظ زیر خودرو، ریلهای روی سقف و پوششهای پلاستیکی بدنه ظاهری شبیه به کراساوورها پیدا میکنند. یکی از جدیدترین نمونهٔ این خودروها در بازار کشور، رنو ساندرو استپوی است که بهتازگی توسط پارسخودرو عرضه شده و با استقبال فوقالعادهای مواجه شده است. خودرویی که چندی پیش نسخهٔ معمولی آنهم توسط پارسخودرو عرضه شد. از سوی دیگر ایرانخودرو هم خودرویی بنام H30 کراس محصول شرکت دانگفنگ چین را برای فروش ارائه کرده است. همچنین چند سالی است که در این بازار، کراساوور کوچک X50 ساختهٔ شرکت چینی لیفان هم توسط کرمانخودرو عرضه میشود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این سه کراساوورنمای رقیب که تقریباً در بازهٔ قیمتی مشابهی هم قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم.
معرفی خودروها
لیفان X50
در ابتدا سراغ لیفان X50 بهعنوان خودرویی که مدت بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر در کشورمان حضور داشته است میرویم. X50 پس از X60 دومین کراساوور لیفان محسوب میشود که در کشورمان هم عرضه شده است. خودرویی که تولید آن از سال 2014 آغاز شده و برخلاف دو خودروی دیگر این مقایسه از ابتدا بهصورت کراساوور طراحی شده است و نسخهٔ معمولی ندارد. لیفان X50 توسط کرمانخودرو در دو نوع دستی و اتوماتیک CVT به بازار عرضه میشود.
دانگفنگ H30 کراس
برای معرفی H30 کراس ابتدا باید نگاهی به یک سدان کامپکت ساخت دانگفنگ بنام S30 داشته باشیم. این خودرو بر اساس نسل اول سیتروئن الیزه متعلق به سال 2002 ساخته شده و در نمایشگاه خودروی شانگهای 2009 معرفی شد. همانطور که احتمالاً اطلاع دارید پژو -سیتروئن شریک تجاری دانگفنگ چین است و به همین دلیل از قطعات خودروهای PSA در محصولات دانگفنگ استفاده میشود. سدان S30 نسبت به سیتروئن الیزه فاصلهٔ محوری بیشتری داشته و طراحی بروزتری دارد. یکی از پیشرانههای ارائه شده برای این خودرو، پیشرانهٔ آشنای TU5 پژو است. سپس دانگفنگ نسخهٔ هاچبک S30 را هم با نام H30 در نمایشگاه گوانگژو 2009 رونمایی کرده و در سال 2010 روانهٔ بازار نمود. بعدازاین در نمایشگاه پکن 2010 دانگفنگ نسخهای کراساوور مانند از H30 را با نام H30 کراس رونمایی نمود که این نمونهٔ موردبحث ما است. H30 کراس هم مانند هاچبک H30 و سدان S30 با همان پیشرانهٔ TU5 و دو گیربکس اتوماتیک و دستی در چین عرضه میشود. در سال 2013 نیز این خودرو فیسلیفت شد و پسازآن تولید نسخهٔ هاچبک متوقف گردید؛ بنابراین در حال حاضر فقط مدلهای H30 کراس و S30 تولید میشوند. نسخهٔ عرضه شده در بازار ایران هم نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ H30 کراس است درحالیکه ایرانخودرو بهزودی قصد عرضهٔ مدل سدان S30 را هم دارد.
رنو ساندرو استپوی
ساندرو در سال 2007 بر اساس پلتفرم لوگان توسط داچیا، از زیرمجموعههای رنو، معرفی شد. سپس یک سال بعد نسخهٔ استپوی بهعنوان مدلی کراساوور مانند از سوی داچیا معرفی شد. بااینحال پروندهٔ نسل نخست ساندرو در سال 2012 با معرفی نسل دوم بسته شد اما بهتازگی پارسخودرو سراغ نسل اول رفته و تولید آنرا در کشور آغاز کرده است. پس از موفقیت ساندرو در بازار کشور، پارسخودرو تصمیم به عرضهٔ نسخهٔ استپوی آن گرفت که فروش آن چند روز پیش آغاز شده و ظرف نیم ساعت 40 هزار دستگاه از آن فروش رفت. ساندرو استپوی با همان پیشرانهٔ لوگان یا ال90 و با برند رنو در دو مدل دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود.
شروع مقایسه
طراحی بیرونی
بررسی طراحی خودروها را از لیفان X50 شروع میکنیم. خودرویی که هر بخشی از آن از یک خودرو کپی شده است. در قسمت عقب شاهد طراحی مشابه آلفارومئو جولیتا و در قسمت جلو شاهد الهام گیری از اوپل آسترا هستیم. بااینحال درمجموع X50 طراحی قابل قبولی را ارائه کرده است. دانگفنگ H30 کراس اما بااینکه در آن کپی کاری چندانی دیده نمیشود ولی تا حدودی طراحی خارجی قدیمیتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد چراکه در اصل اساس آن به سال 2002 و سیتروئن الیزه بازمیگردد. در سوی دیگر رنو ساندرو بهعنوان خودرویی فرانسوی/رومانیایی در برابر دو رقیب چینی قرار گرفته است. خودرویی هرچند از نسل اول ساندرو است اما هنوز هم از طراحی زیباتر و هماهنگتری نسبت به دو خودروی چینی سود میبرد.
طراحی داخلی
شاید پاشنهٔ آشیل ساندرو استپوی را در برابر X50 و H30 کراس بتوان طراحی داخلی قدیمی و کسلکنندهٔ آن دانست که تفاوت چندانی با طراحی داخلی ال90 ندارد. این در حالی است دو رقیب چینی در طراحی داخلی کاملاً بروزتر از ساندرو هستند. خودروهای با طراحی داخلی نسبتاً زیبا و مدرن که بالاتر از ساندرو قرار میگیرند. البته مطمئناً در بحث کیفیت ساندرو استپوی کاملاً برتر میدان خواهد بود ولی زیبایی داخلی هم میتواند نقشی کلیدی در جذب خریدار به یک خودرو داشته باشد.
موتور و گیربکس
همانطور که در ابتدا اشاره شد، یکی از موتورهای دانگفنگ H30 کراس همان پیشرانهٔ TU5 پژو است؛ بنابراین به دلیل اینکه این موتور در ایران داخلی سازی شده است، ایرانخودرو H30 کراس را با همین موتور عرضه کرده است که این امر موجب کاهش هزینهها و کاهش قیمت خودرو شده است. موتور TU5 در H30 کراس 105 اسب بخار قدرت دارد. همچنین ایرانخودرو H30 کراس را صرفاً با گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک AISIN به بازار عرضه میکند که همین امر میتواند آنرا به انتخاب جذابی در بازهٔ قیمتی 40 میلیون تومان تبدیل کند.
لیفان X50 بهطورکلی تنها با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی ارائه میشود که 102 اسب بخار قدرت داشته و نیروی آن توسط دو گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT به چرخهای جلو انتقال میابد. کرمانخودرو X50 را با هر دو گیربکس عرضه میکند که البته در این مقایسه جهت تطابق قیمت با H30 کراس، ما نسخهٔ دستی X50 را انتخاب کردهایم.
همانطور که گفته شد رنو ساندرو در ایران با همان موتور ال90 عرضه میشود یعنی یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر با 105 اسب بخار قدرت. جهت انتقال این نیرو به چرخهای جلو هم دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که پارسخودرو هردوی آنها را عرضه میکند و ما بازهم جهت تطابق قیمت نسخهٔ دستی را بررسی میکنیم.
تجهیزات
هر سه خودرو با توجه به بازهٔ قیمتی، تجهیزات ایمنی و رفاهی نسبتاً مناسبی دارند. البته اینجا هم ساندرو به دلیل عدم برخورداری از آپشنهایی چون سانروف، نمایشگر لمسی و تهویهٔ اتوماتیک در پس دو رقیب دیگر قرار میگیرد. بااینحال هر سه خودرو از تجهیزات چون پنجرههای برقی، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، رینگهای آلیاژی اسپرت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و آینههای جانبی برقی با گرمکن سود میبرند.
نتیجه
در تمامی موارد پیشرانه، قیمت و تجهیزات، هر سهٔ این کراساوورنماهای شهری بسیار نزدیک به هم عمل کردهاند. البته نکتهٔ مهمی که در اینجا وجود دارد، برند معتبر ساندرو و کیفیت برتر آن نسبت به دو رقیب چینی است. چینیهایی که بعداً احتمالاً در نمونههای دستدوم شاهد افت قیمت زیاد و فروش سخت خواهند بود. البته گیربکس اتوماتیک H30 کراس و قیمت کمتر آن نسبت به استپوی و X50 برگ برندهٔ بزرگی برای آن خواهد بود. چراکه H30 کراس با گیربکس اتوماتیک 45,300,000 تومان قیمت دارد درحالیکه نسخهٔ دستی لیفان X50 و رنو ساندرو استپوی به ترتیب 48,900,000 و 46,500,000 تومان قیمت دارند و قیمت نمونهٔ اتوماتیک آنها به 55,900,000 و 52,500,000 میرسد. بااینحال اگر اعتبار برند رنو را در نظر نگیریم و صرفاً بخواهیم با توجه به قیمت و تجهیزات نتیجهگیری کنیم، دانگفنگ H30 کراس ایرانخودرو با قیمت کمتر، تجهیزات بیشتر، گیربکس اتوماتیک و موتور TU5 که قطعات یدکی آن در دسترس است، پیروز این رقابت خواهد بود؛ اما اگر برند و کیفیت خودروها را در نظر بگیریم بدون شک رنو ساندرو استپوی پارسخودرو با برند معتبر، کیفیت بهتر و قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط آشفتهٔ بازار خودرو کشور) برندهٔ مقایسه ما لقب خواهد گرفت.
منبع : لیفان
گزارش ارائه شده توسط آریا :
در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۰۳ بود که قرارداد ساخت مشترک خودروی ال ۹۰ بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع و کمپانی رنو به امضا رسید .
بر اساس این قراداد مذکور اتومبیل لوگان را به اسم تندر ۹۰ به طور مشترک در دو کمپانی پارس خودرو و ایران خودرو تولید نمودند .
بنا بر گزارشی که آریا ارائه نموده است :
متاسفانه به دلیل وجود یکسری ابهامات و اختلاف نظرها در قرارداد مذکور عرضه اتومبیل ال ۹۰ عقب افتاد .
در ابتدا قرار بود که عرضه این خودرو تا اخر سال ۸۴ اتفاق افتد اما به دلیلی که در بالا گفته شد نهایتا در آخر سال ۸۵ ثبت نام آن شروع و تحویل در موعد سال ۸۶ مقرر گردید .
به گفته کارشناسان قرارداد تولید تندر ۹۰ تنها قراردادی است که درتاریخ ۵۰ ساله صنعت خودروی کشور، قرار بود اجرای آن با ۶۰ درصد تولید داخل آغاز شود و البته اولین قراردادی است که با آغازثبت نام ازمتقاضیان خرید تندر ۹۰ دراواخر سال ۸۵ کل میزان تعیین شده برای عرضه درهمان روزهای ابتدایی، پیش فروش شد و ایران خودرو و پارس خودرو متعهد شدند به ترتیب ۵۰ و ۲۵ هزاردستگاه تندر ۹۰ را به مشتریان تحویل دهند.
پارس خودرو با درک صحیح از توانمندی های خود و چاشنی دوراندیشی، نیمی از تعهدات شرکت رقیب را تعهد کرد و با تاسیس خط تولیدی پیشرفته، رباتیک و اختصاصی برای تولید تندر۹۰، توانست تولید این خودرو را شروع کند. اما شرکت ایران خودرو که در خط تولید پیکان و تنها با اتکا بر تخصص نیروی انسانی خود اقدام به تولید دستی این خودرو کرد، گویی از یاد برده بود که تولید خودرو در سطح بین المللی و با کیفیت روز دنیا نیاز به تجهیزات، برنامه ریزی و دقت عمل در تعهدات بعمل آورده دارد.
بروز برخی مشکلات در سر راه این دو خودروساز از جمله نظارت رئیس مابانه رنوپارس، مانع از تحقق این اهداف و در نتیجه باعث انتقاد خریداران شد، تا آنجا که محرابیان وزیر صنایع، خودروسازان را به واردات تندر برای پاسخگویی به نیاز مشتریان تهدید کرد و از آنها خواست تا هرچه سریعتر نسبت به انجام تعهدات خود عمل کنند.
وزیر صنایع و معادن همچنین در چند مصاحبه دلیل اصلی کاهش تولید تندر۹۰ را مربوط به عمل نکردن شرکت رنوپارس به برخی از بندهای قراردادش با ایران دانست و کارشناسان صنعت خودروسازی کشور نیز بارها این موضوع را تصدیق و تبیین کرده اند که وجود شرکتی واسطه به نام رنوپارس نه تنها راه را برای تولید این خودرو تسهیل نمی کند، بلکه باعث کند شدن روند تولید این خودرو و برخوردهای سلیقه ای و افزایش قیمت های تمام شده نیز می شود.
بحث مربوط به تامین قطعات تندر۹۰ نیز داستان دیگری است. تا آنجا که شرکت رنوپارس با برخوردهای سلیقه ای هر از گاهی به بهانه های واهی ( و گاها درست از قبیل بدهی ایران خودرو به این شرکت) عرضه قطعات مورد نیاز را متوقف می کرد. همچنین از آنجایی که بخشی از قطعات مورد نیاز این خودرو از قطعه سازان داخلی تامین می شد در بسیاری از موارد نبود یک بخش متمرکز مدیریتی و بی طرف باعث می شد روند تولید این خودرو به خطر بیفتد و گاهی کاملا قطع شود . تا آنجا که مسیح تفرشی مدیر عامل شرکت پارس خودرو در مصاحبه ای علت اصلی توقف خطوط تندر۹۰ را در مقطعی از زمان، نبود قطعاتی عنوان کرد که از جانب قطعه سازان گروه صنعتی ایران خودرو تامین می شد.
بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از زمان آغاز تولید خودرو تندر۹۰ در شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو، در کل تعداد ۶۴ هزار و ۴۱۵ دستگاه تندر۹۰ در شرکت پارس خودرو و ۵۰ هزار و ۹۶۸ دستگاه در شرکت ایران خودرو تولید شده است، و سهم شرکت پارس خودرو و ایران خودرو در تولید تندر۹۰ در سال ۸۸ به ترتیب ۲۵ هزار و ۱۱۷ دستگاه پارس خودرو و ۷هزار و ۸۴۷ دستگاه ایران خودرو بوده است و تا پایان اردیبهشت سال جاری نیز پارس خودرو ۴ هزار و ۱۳ دستگاه و ایران خودرو ۲ هزار و ۱۰ دستگاه تندر تولید کرده است.
شرکت پارس خودرو به عنوان سردمدار پیشنهاد تمرکز مدیریت در تولید تندر۹۰ از ۲ سال قبل اقدام به مطرح سازی و پیگیری این موضوع نمود. موضوعی که از ابتدا مورد توجه این شرکت و عدم توجه و استقبال شرکت رقیب بود.
مسیح تفرشی مدیر عامل شرکت پارس خودرو در جدی ترین اظهار نظر رسمی خود همواره مباحث مربوط به ضرر ده بودن تولید تندر۹۰ با شرایط فعلی و واسطه گری رنوپارس را مطرح می کرد، طی مصاحبه ای گفته بود: هر چند که در ابتدا طرح تمرکز تولید مشترکا با شرکت ایران خودرو مطرح شده بود اما مشکلات به وجود آمده در تولید تندر موجب شده تا شرکت پارس خودرو در این خصوص خواستار تمرکز مدیریت شود. وی افزوده بود: در حال حاضر مالکیت این پروژه ملی مشخص نیست، به همین دلیل ایران خودرو،پارس خودرو و گروه خودروسازی سایپا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، وزارت صنایع و معادن، رنو و رنوپارس هر کدام خواهان مدیریت بخشی از این پروژه هستند که با توجه به نگاه های متفاوت به این پروژه تولید این خودرو با مشکلاتی مواجه شده است که به صلاح صنعت خودروسازی کشور نیست.
هر چند نگاه دلسوزانه مدیر عامل پارس خودرو ستودنی است، اما نباید از یاد ببریم که شرکت پارس خودرو نیز در انتهای این نگاه صنعت دوستانه خویش، نیم نگاهی به تولید بیشتر، کیفیت بالاتر و در نتیجه سود دهی بالاتر دارد.
در این بین نجم الدین مدیر عامل شرکت ایران خودرو در اظهارات خود، بحث تمرکز تولید را بی اساس و منافی منافع مجموعه تحت مدیریت خود دانست. نجم الدین در یکی از مصاحبه های خود در پی اعلام نارضایتی مردم از نحوه تولید و عرضه تندر۹۰ ایران خودرو گفته بود: اگر نتوانیم به تعهدمان در تحویل بموقع تندر۹۰ ، عمل کنیم حتما رضایت مشتری را جلب می کنیم و خودرو دیگری می دهیم یا همین خودرو، تولید و تحویل می شود. در پی این مصاحبه وی درباره تمرکز تولید تندر ۹۰ در یکی از شرکت های ایران خودرو یا پارس خودرو گفت : برنامه ای نداریم و قبول هم نداریم که اگر تندر ۹۰ در یک کارخانه تولید شود ، اقتصادی تر خواهد بود هر چند با افزایش تولید تندر ۹۰ در ایران خودرو ، تولید این محصول سودآورتر خواهد شد.
به نظر می رسد اظهار نظر های این مدیر صنعتی ، در بین عدم توانایی تولید این خودرو با تیراژ مناسب و ترس از دست رفتن بازار این خودرو و همچنین دیگر خودروهای هم طراز و هم قیمت تندر۹۰ ، یکی از مهمترین دلایل مخالفت این شرکت با طرح تمرکز مدیریت تولید تندر۹۰ در یکی از شرکت های خودرو سازی است.
در پی ارسال پیشنهاد تمرکز مدیریت تولید تندر۹۰ در یکی از شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو، به دستور محرابیان وزیر جوان و با انگیزه صنایع ، از سال گذشته کار گروهی به عنوان شورای سیاست گذاری خودرو تشکیل شد و این شورا یکی از اولین و مهمترین مباحث کاری خود را تصمیم گیری در مورد این طرح قرار داد به نحوی که بارها بحث در رابطه با تمرکز تولید تندر۹۰ در این شورا مطرح شد و شنیده ها حاکی است در یکی از آخرین جلسه های این شورا زمانی که مقرر شده بود بحث در رابطه با تمرکز مدیریت تولید تندر ۹۰ به سرانجام برسد یکی از مدیران ارشد شرکت ایران خودرو به بهانه ای جلسه را ترک کرده و دیگر به این جلسه باز نگشته است.
در پی تشکیل چند جلسه تخصصی و پس از قبول تلویحی رنوپارس مبنی بر کنارهگیری از تامین قطعات این خودرو و سخنانی که در مورد وحدت مدیریتی این پروژه بیان شد، بوجود آمدن رقابتی چشمگیر بین پارسخودرو و ایرانخودرو بدیهی به نظر می رسید. در این میان پارس خودرو سکوت را انتخاب کرد و ایران خودرو به اشتباه سعی در نشان دادن توانایی هایی کرد که بیشتر به خودزنی ای آشکار می ماند. درج پنج خبر از جانب پنج مقام مختلف ایران خودرو در هفته گذشته با عناوین «تولید تندر۹۰ در ایران خودرو ۳ برابر شد»، «برای تولید ۳ خودرو روی پلتفرم ایکس۹۰ با رنو توافق کردهایم» «قرارداد تندر۹۰ باید اصلاح شود» «گارانتی تندر ۹۰ ایران خودرو پنج ساله شد» و«تاکید ایرانخودرو بر عرضه گسترده قطعات تندر۹۰» اشتهای ایران خودرو را برای در اختیار گرفتن این پروژه نشان داد.
همانگونه که پیش بینی می شد سازمان گسترش و نوسازی صنایع با تمرکز مدیریت تولید، فروش و خدمات پس از فروش در گروه خودروسازی سایپا موافقت کرد و این خبر به سرعت در میان اصحاب رسانه ، مردم و صاحبان صنایع پخش شد. این خبر در بسیاری از سایت های خبری و همچنین پورتال رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز درج شد. اما از همان دقایق ابتدایی درج این خبر، تلاشهایی از جانب عده ای منصوب به گروه صنعتی ایران خودرو در جهت تغییر این خبر آغاز شد. به نحوی که شرکت ایران خودرو در اقدامی با درج خبری با عنوان” تمرکز تولید تندر۹۰ منتفی است ” شروع به انجام تحرکاتی در جهت اعتراض به این خبر کرد.
شاید بتوان از مواردی همچون رباتیک بودن خطوط تولید پیشرفته پارس خودرو در تولید تندر۹۰ نسبت به خطوط دستی ایران خودرو، بنیه مالی قوی پارس خودرو نسبت به ایران خودرو در راه تامین قطعات مورد نیاز، شاخص های کیفی متفاوت محصول تولیدی پارس خودرو و ایران خودرو، رضایت مشتریان از محصول پارس خودرو و همچنین اقبال عمومی جهت تهیه محصول این شرکت در مقایسه با شرکت رقیب به عنوان اصلی ترین دلایل کارگروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تخصیص مدیریت تولید تندر۹۰ به پارس خودرو نام برد.
گفتنی است طبق اسناد موجود در اختیار خبرنگار آریا توافق نامه ای به تاریخ ۱۲/۳/۸۹ میان گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا منعقد و به امضای اکثریت اعضای این دو قطب خودروساز کشور رسیده و نیز این صورتجلسه در نامه ای در تاریخ ۲۵/۳/۸۹ از سوی مجید هدایت رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا ابلاغ شده است که در متن این نامه مسئله «تمرکز تولید، فروش، خدمات پس از فروش و … کلیه محصولات تحت پلاتفرم ایکس ۹۰ در گروه خودروسازی سایپا(پارس خودرو)» قابل اجرا و لازم الابلاغ به بخشهای ذیربط عنوان شده است.
از طرفی هم اخباری مبنی بر موافقت مدیر عامل جدید رنو پارس با تمرکز تولید این خودرو به گوش می رسد.
منبع : پارس خودرو