کمپانی پژو تصمیم دارد که برای خودروی پژو ۴۰۷ اش جانشینی بیاورد و از این رو می باشد که در حال برنامه ریزی کردن است تا با تولید یک خودروی نسل جدید تر برای سال ۲۰۱۰ اتومبیلش را عرضه نماید .
کمپانی پژو طبق سیاست نام گذاری که دارد نام این خودروی جدیدش را پژو ۴۰۸ می گذارد . ۴۰۸ یعنی هشتمین نسل از خودروهای کلاس ۴ شرکت پژو .
پژو ۴۰۸ بر اساس عکس هایی که مشاهده شده است از پژو ۴۰۷ فعلی کمی بزرگ تر خواهد بود . این عکس هایی که از این خودرو منتشر شده است به دو صورت گرفته شده است . یا اینکه این عکس ها از خود اتومبیل به وسیله جاسوسان گرفته شده است و یا اینکه بر اساس اطلاعات داده شده طراحان آن را کشیده اند .
جانشینی نسل جدید این خودرو در حالیست که هنوز چشم ما به دیدن ۴۰۷ عادت نکرده بود و ورود ۴۰۸ نشان دهنده پویایی یک خودروساز واقعی و پیشرو می باشد.
پلات فرم این ماشین با سیتروئن C5مشابه می باشد و نسبت به پژو ۴۰۷ ارتقا یافته است.
یکی از سیستمهای محرکه جدید این خودرو، هیبریدی خواهد بود که ترکیبی از یک موتور دیزلی و یک موتور الکتریکی می باشد و کمتر از ۱۰۰ گرم در هر کیلومتر دی اکسید کربن تولید می نماید.
پژو ۴۰۸ در طراحی نیز یک گام به پیش گذاشته و با چهره تهاجمی و با ابهت خود، همان چیزی را که از نشان پژو انتظار می رود، به نمایش می گذارد. پنجره هواکش رادیاتور اندکی بالاتر آمده و سپرها نیز تغییر کرده اند. چراغهای جلو و عقب، آیینه ها و سپرها هم با نسل قبلی تفاوت دارند. پژو با این طرح اسپرت و با نشان دادن زوایای تیز، هویتی متمایز از خواهر خود در کارخانه سیتروئن می یابد! اما به هر حال هر کدام را که خریداری کنید، سود آن یک جا سر در می آورد!
توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای سایت “پدال“ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از این مطلب، تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.
منبع : پژو
تاسیس کمپانی سایپا در سال 1344 به وقوع پیوست . این شرکت در سال 1344 به اسم (کمپانی ایرانی ساخت خودرو سیتروئن ایران ) تاسیس شد و سرمایه اولیه ساخت این کمپانی هم 160.000.000 ریال بوده است .
این شرکت در سال 1345 بود که به ثبت رسید و بعد از آن در حدود 2 سال بعد آماده بهره برداری شد .
این کمپانی در سال 1354 بود که به نام انحصاری (سایپا) تغییر نام پیدا کرد .
از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هیئت وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید.
سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید.
سایپا، که سرنام گروه اسمی “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” (به فرانسوی: Société Annonyme Iranienne de Production Automobile) است، شرکت خودروسازی ایرانی میباشد، که در سال ۱۳۹۱ با تولید شمار ۴۷۷٫۸۹۰ دستگاه اتومبیل، معادل ۴۲٪ درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داد و پس از ایران خودرو (با ۴۵٪) بهعنوان دومین خودروساز ایران، شناخته شد.
شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با مشارکت شرکت فرانسوی سیتروئن، تحت نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران»، تأسیس شد.
نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب در مدلهای معمولی و دولوکس نیز تولید شد.
در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به فرم کنونی؛ سایپا تغییر پیدا کرد، که مختصر شده «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.
شرکت سایپا در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
سهام شرکت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید.
در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در اختیار داشتن ۳۵٫۷۵٪ درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهامدار آن بهشمار میآید.
منبع : سایپا
تاسیس کمپانی سایپا در سال 1344 به وقوع پیوست . این شرکت در سال 1344 به اسم (کمپانی ایرانی ساخت خودرو سیتروئن ایران ) تاسیس شد و سرمایه اولیه ساخت این کمپانی هم 160.000.000 ریال بوده است .
این شرکت در سال 1345 بود که به ثبت رسید و بعد از آن در حدود 2 سال بعد آماده بهره برداری شد .
این کمپانی در سال 1354 بود که به نام انحصاری (سایپا) تغییر نام پیدا کرد .
از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هیئت وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید.
سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید.
سایپا، که سرنام گروه اسمی “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” (به فرانسوی: Société Annonyme Iranienne de Production Automobile) است، شرکت خودروسازی ایرانی میباشد، که در سال ۱۳۹۱ با تولید شمار ۴۷۷٫۸۹۰ دستگاه اتومبیل، معادل ۴۲٪ درصد از سهم بازار خودروی ایران را به خود اختصاص داد و پس از ایران خودرو (با ۴۵٪) بهعنوان دومین خودروساز ایران، شناخته شد.
شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با مشارکت شرکت فرانسوی سیتروئن، تحت نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران»، تأسیس شد.
نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب در مدلهای معمولی و دولوکس نیز تولید شد.
در سال ۱۳۵۴، نام شرکت، به فرم کنونی؛ سایپا تغییر پیدا کرد، که مختصر شده «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود.
شرکت سایپا در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
سهام شرکت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دی ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه کشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گردید.
در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با در اختیار داشتن ۳۵٫۷۵٪ درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهامدار آن بهشمار میآید.
منبع : سایپا
در نمایشگاه اتومبیل تبریز خبرنگاران خبر گزاری فارسی سوالی را مطرح نمودند که متن سوال این گونه بود : این که حدود یک سالی می باشد که از مذاکرات ایران خودرو با پژو برای برگشت پژو به ایران می گذرد پس چرا هنوز به نتیجه ای نرسیده است ؟
در این خصوص هاشم یکه زارع برای پاسخ به سوال بالا بیان نمود :
مذاکرات ایران خودرو با پژو کماکان در حال تداوم می باشد و مسئله ای که در این بین وجود دارد این می باشد که اگر در این خصوص برخی مسائل را مطرح نماییم احتمال دارد بعدها زیان کنیم نه به دلیل کمپانی پژو بلکه به خاطر این که دستمان در مقابل این کمپانی باز باشد .
وی ادامه داد: برخوردی که پژو در روز اول نسبت به سرمایه گذاری مشترک انجام میداد، سختگیرانه بود ولی در حال حاضر این بحث تمام شده است.
وی با تاکید بر اینکه مذاکره با پژو، خوب پیش خواهد رفت، افزود: نمیتوان به شرکتی که در ایران یک کار معمولی انجام میداد به راحتی گفت که باید در کشور سرمایهگذاری کند، این کار زمانبر است.
یکهزارع ادامه داد: ۹۵ درصد مذاکرات با پژو تقریباً تمام شده و در صورت تحقق ۵ درصد باقیمانده نیز به نتیجه خواهیم رسید.
این شرکت در اسفند ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد. اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد میشد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران خودرو مونتاژ میگردید بعد از این مدیران شرکت بر آن شدند تا با کارخانههای دنیا ارتباط برقرار کرده و خودرویی برای قشر متوسط مردم تولید کنند. شرکتهای فورد، پژو، فولکس و تالبوت از جمله گزینههایی بودند که با آنها تماس برقرار شد.
در نهایت در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود به امضا رسید. با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن موقع زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و به تدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
گروه صنعتی ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی ایران و خاورمیانهاست که به طور متوسط ۵۰ تا ۵۵ درصد تولید خودرو ایران را به طور دائم به خود اختصاص دادهاست.
این شرکت علاوه بر سایت اصلی که در کیلومتر ۱۴ بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج سابق) واقع است در شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاهو بابل نیز دارای پایگاههای تولید خودرو است. این گروه در زمینه صنایع ریلی هم فعالیت دارد.
منبع : ایران خودرو