امکانات و آپشن های اتومبیل پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به شرح زیر می باشد :
۱٫دارای ترمز عقب دیسکی
۲٫ دارای ترمز جلو دیسکی همراه با سیستم خنک کاری
۳٫داشتن سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)
۴٫مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلویی
۵٫مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک
۶٫ داشتن فرمان هیدرولیک
۷٫داشتن بلندگو در درب های جلو و عقب خودرو
۸٫ تیوتر جلو
۹٫مجهز به چراغ مه شکن جلو و عقب
۱۰٫ مجهز به پخش CD با کنترل پشت فرمان
۱۱٫ داشتن چراغ همراهی تا جلوی منزل در مکان های تاریک
۱۲٫ داشتن توانایی تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
۱۳٫ آینههای جانبی برقی،
۱۴٫دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی،
۱۵٫شیشه بالابر برقی درب جلو و عقب،
۱۶٫ایموبیلایزر,
۱۷٫قفل مرکزی با ریموت رادیویی,
۱۸٫کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع،
۱۹٫سیستم کنترل بخار بنزین،
۲۰٫صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع،
۲۱٫پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع ,
۲۲٫صندلی عقب ۲ تکه با قابلیت تاشوندگی،
۲۳٫پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع و دماسنج روی داشبورد
در مقابل خودرو برلیانس H220 در مدل گیربکس دستی دارای امکانات :
۱٫ایربگ راننده وسرنشین،
۲٫کامپیوتر اطلاعات سفر،
۳٫صندلی راننده و سرنشین جلو قابل تنظیم در ۴ جهت،
۴٫صندلی عقب تاشونده،
۵٫مجهز به سیستم پیشرفته ترمز EBDوABS،
۶٫هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی،
۷٫قفل شدن اتوماتیک دربها در سرعت،
۸٫چراغهای جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع،
۹٫سیستم ضد سرقت،
۱۰٫قفل مرکزی،
۱۱٫شیشه بالابر برقی جلو و عقب،
۱۲٫مجهز به سیستم تهویه مطبوع دستی،
۱۳٫آینهها جانبی برقی،
۱۴٫نگهدارنده فنجان جلو و عقب،
۱۵٫سیستم صوتی و تصویری مجهز به ۴ بلندگو،
۱۶٫ رادیو،
۱۷٫پورت USB،
۱۸٫چراغ مطالعه و همچنین فرمان برقی است.
در زمینه امکانات تقریبا دو خودرو پا به پا یکدیگر پیش میآیند اما فرمان برقی برلیانس برای استفاده در شهر شلوغ میتواند امتیاز چشمگیری در مقابل ۲۰۶ باشد.
قیمت فعلی ۲۰۶ تیپ ۵ طبق اعلام سازنده ۳۶.۸ میلیون تومان و قیمت روز برلیانس H220 در مدل گیربکس دستی ۳۸ میلیون تومان اعلام شدهاست. با توجه به تشنگی بازار خودرو کشور و اکثریت جوان جامعه، ورود خودرو آن هم از کلاس هاچبک میتواند بسیار جذاب باشد. با شرایط یاد شده، برلیانس H220 میتواند همراه با عرضه با تیراژ مناسب و تامین قطعات و خدمات پس از فروش مکفی، سهمی قابل توجه از بازار خودرو زیر ۴۰ میلیون تومان برای خود کنار بگذارد.
طراحی داخلی:
در داخل کابین ۲۰۶ از بدو تولید تاکنون تغییرات بسیار جزئی انجام شدهاست. همچنین کابین آن برای تمام اقشار جامعه آشنا است. دسترسی به تمامی ادوات به غیر از دکمه فلاشر! به راحتی امکانپذیر است. روکش صندلیها و رو دریها متوسط ارزیابی میشود. موردی که همچون جنس پلاستیک مورد استفاده در داخل اتاق در مرور زمان دچار پسرفت در سطح کیفی شدهاست. طراحی کنسول ۲۰۶ پس از گذشت ۱۵ سال رنگ و لعاب روزهای ابتدایی خود را از دست داده و تداعی کننده همان سالها نخستین قرن ۲۱ است.
اما با ورود به کابین پسر چینی این رقابت، طرح دو رنگ داشبورد توانسته مقداری از طراحی ساده این بخش را جبران کند و روح اسپورت بودن را به آن بدمد. طراحی فرمان نیز با قسمت پلاستیک نقرهای در پایین آن تا حدودی چشم را نوازش میکند. السیدی تک رنگ به کار رفته در میان داشبورد تا حدودی به السیدی های ۲۰۶ از لحاظ کارایی شبیه است. طراحی رودریها و نوع قرار گیری دستگیرهها و کلیدها به خودروهای بهروزتر شبیه است و در این بخش شیر این رقابت ساکت و خموش خواهد بود. دسترسی به کلیدها و ارگونومی کابین خوب ارزیابی میشود. طراحی صفحه کیلومتر شمار نیز به نسبت ۲۰۶، جوان پسندتر و بهروزتر است. تا اینجا رقابت، در بخش طراحی خارجی و داخلی ۲۰۶ کهن سال از رقیب چینی عقب ماندهاست.
منبع : پژو 206
طراحی داخلی اتاق مدل جدید نیز کمی رسمی تر شده کلیدهای کنترلی داشبورد در مدل جدید در دسته های افقی و با کمی زاویه نسبت به راننده طراحی شده اند. طراحی کلیدهای داشبورد تا حدودی شبیه مدل اوپتیما شرکت کیا شده است فرمان نیز در مدل جدید طراحی اسپرت دارد.
تغییرات جزئی در مورد مشخصات تئوری سیستم پیشران سوناتا نسبت به مدل های قبل صورت گرفته اما هیوندا ادعا می کند که خودرو پاسخگویی بهتری نسبت به رفتار راننده خواهد داشت. مدل پایه سوناتا ۲۰۱۵ موتوری ۴٫ ۲ لیتری ۴ سیلندری با ۱۸۵ اسب بخار نیرو دارد و مدل ۲T این خودرو موتور توربو شارژ با توربین کوچکتر که ۲۴۵ اسب بخار نیرو تولید می کند دارد. در هر ۲ حالت خودرو مجهز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با کنترل دستی شیفت سونیک با انتقال نیرو به چرخ های جلو است.
در مدل جدید طراحان تمرکز زیادی به روی کم کردن صدای داخل کابین داشته اند. طبق اظهارات هیوندا مواد عایق صدای بیشتری در فایر وال و زیر درپوش موتور و زیر کف خودرو قرار داده اند تا جای ممکن از صدای داخل کابین کم کنند.
بسیاری از تکنولوژی های جدید موجود بر روی هیوندا جنسین جدید بر روی سوناتا ۲۰۱۵ نیز وجود دارد. سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو ، هشدار خروج از لاین ، کروز کنترل فعال . هشدار وجود خودرو در نقاط کور راننده بر روی آینه های جانبی از جمله آنها است. سوناتا جدید ۷ ایربگ را برای سرنشینان در نظر گرفته که یکی از آنها برای زانوی راننده است. سوناتا در مدل های اخیر موفق شده نشان ۵ ستاره را از موسسه امنیت خودروی llHs کسب کند . قابلیت جدیدی که به سوناتا اضافه شده باز شدن خودکار درب صندوق عقب خودرو است. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو همراه داشته باشید و برای ۳ ثانیه در پشت خودرو کنار در قرار بگیرید. صندوق عقب به صورت خودکار باز می شود.
سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی سوناتا ۲۰۱۵ نیز به روز شده است. و در حال حاضر شامل دستورات صوتی از طریق بلوتوث ، ارتباط ماهواره رادیویی ، اتصال USB و ipad در تمام نسخه ها در یکی از مدل ها سیستم ناوبری با صفحه نمایش ۸ اینچی نیز قراردارد که با بسیاری از اپلیکیشن های موجود هماهنگی دارد. مدل هایی که سیستم ناوبری دارند قابلیت پشتیبانی از فرامین صوتی سیری اپل را نیز دارند. آپشن سیستم صوتی اینفیتی ۴۰۰ واتی نیز موجود است .
مدل ۲۰۱۵ هیوندا در اوایل تابستان امسال برای فروش آماده می شود.
منبع : سوناتا هیوندا
از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سیسی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیدهاست. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذفشده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شدهاست، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید.
بررسیهای بعملآمده حاکی از این بود که از میان قطعات مورد استفاده در تولید پژو ۴۰۵ میبایست ۳۵ قطعه بهکلی تغییر مییافت و علاوه بر آن، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته میشد، و این مبنای فعالیت فشرده طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.
کلیهٔ محاسبات و اقدامات اجراییِ این پروژه در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده و خودروی پژو ۴۰۵ تشریفاتی (لیموزین) بهعنوان اولین دستاورد این مرکز تحقیقاتی محقق شد.
یکی از موفقترین اتومبیلهای کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل بهعنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
پژو ۴۰۵ در دو مدل GL و GLX و بهطور محدود GLi به بازار عرضه شده و یکی از بهترین اتومبیلهای مونتاژ شده در ایراناست.
بدنهٔ پژو ۴۰۵ ایران درعین زیبایی و جاداری با طرح آئرودینامیک و با ضریب ۳۱٪ در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی دارد.
از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، و فاقد امکانات خودروهای جدیدتر ساخت ایران و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالاست.
اطلاعات فنیِ این خوردرو با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه (مانند سمندهای LX و سورن)
همچنین ایراد دیگر در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرهاست. درصورتیکه در طراحی خودروهای سواری جدیدتر سعی بر آن است تا گلگیرها و درها داری انحنا هم در جهت افقی و هم عمودی باشند؛ یعنی اگر از جلو به خودرو نگاه کنیم قسمت درها نسبت به جلوی خودرو باید عریضتر باشد و نیز از قسمت پایین شیشه تا پایینِ در باید انحنای قابلتوجهی باشد و اینگونه باعث میشود تا خوردوهای سواری با طراحی جدیدتر کمی بهشکل تخممرغ درآید و علت آن امنیت بیشتر درهنگام تصادف است. درواقع، با این کار نیروی واردشده در کل نواحی پخش میشود و از آسیب بیشتر جلوگیری میشود. این نکته در خودروهای سواری مانند مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا کمری، هیوندای آزرا و حتی در خودروهای ایرانی مانند آوانته، مگان، سمند و تا حدی درپراید قابل مشاهده است.
منبع : پژو 405
با این حال که هر دو خودروی هیوندا آی ۱۰ با کیا پیکانتو از یک پلتفرم یکسان بهره می برند اما باز هم درون خودرو با همدیگر متفاوت می باشد که این تفاوت های درون خودرو حتی قابل توجه هم می باشد .
طراحی داخلی خودروی هیوندا آی ۱۰ به گونه ای می باشد که یکی از مرتب ترین کابین های اتومبیل های شهری را برای این خودرو به ارمغان آورده است .
البته به دلیل به روز رسانی هایی که تازگیا بر سر طراحی این خودرو صورت گرفته است سبب گشته است که کیفیت و طراحی این خودرو حتی بهبود هم حاصل نماید .
در درون این اتومبیل همه اجزایش در سر جایی قرار دارند که انتظارش را داریم پس باید گفت که این خودرو ارگونومیکی خوبی هم دارد.
تجهیزات استاندارد این خودرو نیز راضیکننده و کافی است.
سن بالای پیکانتو احتمالاً بیش از هر جای دیگری در داخل کابین شهود است. این گفته به معنی کهنه و از مد افتاده بودن کابین نیست اما پیکانتو فاقد طراحی ممتاز مدلهای مدرنتر کیا بوده و مواد ارزانقیمت زیادی به چشم میخورد. ما همچنین خیلی طرفدار طراحی غربیلک فرمان این خودرو نیستیم.
در بحث کاربردی بودن، i10 با کمی اختلاف پیروز میدان است. این خودرو فضای کافی برای ۴ سرنشین بزرگسال داشته و صندوق بار ۲۵۲ لیتری آن پیشروی کلاس است.
پیکانتو نیز فضای بار قابلاحترام ۲۰۰ لیتری دارد اما وقتی صندلیهای عقب را تا میکنید،i10 فضای در دسترس بیش از دو برابری دارد. البته باید خاطرنشان کرد که کیا در فرم سه درب نیز قابل سفارش است درحالیکه i10 تنها بهصورت پنج درب عرضه میشود.
هیوندای i10 خودروی شهری محبوب و توانایی است که کمک میکند تا ثابت شود این خودروساز کردهای تنها دنبال پول نیست. مدل کنونی یکی از بهترینهای کلاس خود است اما رقیبی سرسخت و آشنا دارد که پسرعموی خود بوده و کیا پیکانتو نام دارد. حال این دو فامیل را در برابر هم قرار دادهایم تا یکی را به عنوان خودروی برتر برگزینیم. با ما همراه باشید.
استایل و طراحی ظاهری
خودروهای شهری از دو حالت خارج نیستند، یا استیل بسیار خوبی دارند و یا جعبههای متحرک بیآزار هستند. هیوندای به گونهای مدیریت کرده که بین این دو حالت قرار میگیرد و نتیجه خودرویی شده که از ناشناس بودن تبری جسته اما همانند فیات ۵۰۰ و یا رنو توئینگو فریاد نمیزند که به من نگاه کنید.
در فیس لیفت تازهای که روی این خودرو صورت گرفته،LED های روز روشن اضافه شدهاند که حتی بدون وجود آنها نیز شاهد خودروی شهری مدرن با ظاهری هوشمندانه هستیم.
کیا پیکانتو کمی بیشتر از i10 در بازار حضور داشته اما همیشه خوشتیپتر بوده است. درحالیکه هیوندای بهطور معقولی خطوط صاف و صیقلی را بکار برده اما کیا استایل تیزتر و گوشهدار داشته و بیشک جزئیات اسپورت تری را به نمایش میگذارد.
البته که ظاهر خودرو موضوعی شخصی است اما پیکانتو احتمالاً توجهات بیشتری را جلب میکند.i10 نیز به نوبهی خود انتخابی فهمیدهتر است
منبع : هیوندا
زمانی که در این خودرو می نشینیم و شروع به استارت زدن می نماییم صدای موتور به شدت به درون خودرو راه می یابد و از این جا در میابیم که خودرو نتوانسته است به خوبی عایق بندی گردد. حال مادامی که شروع به حرکت کردن نماییم و دور موتور بالا برود این صدا بلندتر هم می گردد .
در این بین مسئله ای وجود دارد که همه را متعجب می کند و آن این می باشد که صدایی که از موتور این خودرو به درونش راه می یابد حتی از صدای موتوری که از پراید به داخلش راه می یابد هم بلند تر است در حالی که این خودرو قیمتی بیشتر از پراید هم دارد و توقع می رفت که عایق بندی بهتری نسبت به پراید داشته باشد .
برای شروع دنده یک معمولا به سختی جا میرود که این موضوع عموما در اکثر تیبا ها مشاهده میشود، تا جایی که خودروهای صفر کیلومتر در همان ابتدای کار مجبور به تعویض دیسک و صفحه کلاچ میشوند.
با این حال با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت یک و فشردن پدال گاز، شتاب قابل قبولی را از آن احساس میکنیم، سواری تیبا را نمیتوان خیلی متمایز از پراید دانست با این وجود در مسیرهای ناهموار سیستم تعلیق کمی بهتر عمل کرده و ضربات کمتری را به کابین وارد می کند.
سیستم ترمز نیز همانند پراید در بخش جلو دیسکی و در عقب کاسهای است که با توجه به قدرت موتور و وزن حدودا یک تنی تیبا، عملکرد نسبتا خوبی را از خود به جا میگذارد، چرا که نسبت به ترمز پراید اندکی بزرگتر و قدرتمند تر شده است.
بهتر است برای بالا بردن راندمان موتور و حفظ سلامت آن، در سرویسهای دورهای که انجام میشود، از روغن موتورهایی با کد 10W40 و همچنین روغن گیربکس 75W90 استفاده شود.
مصرف سوخت این سدان کوچک در شهر حدود 9.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده که این عدد در جاده به 5.7 لیتر نیز کاهش مییابد. در مجموع بهطور میانگن میتوان مصرف 7.1 لیتری سوخت را به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی با تیبا را تا حدودی مناسب دانست.
لازم بهذکر است که تیبا از نظر استاندارد آلایندگی، توانسته استاندارد یورو 4 را دریافت کند که از این نظر می تواند توجه طرفداران حفظ محیطزیست را به خود جلب کند.
تیبا از نظر هندلینگ و پایداری مانند پراید می تواند احساس اعتماد به نفس را به راننده منتقل کند، اما واقعیت این است که میزان چسبندگی چرخ های این خودرو ارتباط زیادی به جنس و مدل تایرها دارد و توصیه می کنیم به جای تایرهای چینی برای چنین خودروهای سبک وزنی از تایر های با کیفیت و نو ایرانی یا نمونه های خارجی استفاده کنید.
می توان از نظر مشخصات فنی تیبا را با تمام ضعف ها و کم و کاستیهایش گزینه ای نسبتا مناسب در این بازه قیمتی دانست، اما برای تیبا 2 که از قیمت بالاتری برخوردارد است، شرایط بازار چندان جالب به نظر نمی رسد.
در واقع بهدلیل نبود انتخاب های بیشتر در این کلاس، تیبا 2 بهناچار و از روی اقبال به خودرویی پرفروش تبدیل شده که اگر کمی منطقیتر به این موضوع بخواهیم نگاه کنیم، در می یابیم که با پرداخت چنین مبلغی گزینههای بهتر و ایمن تری نظیر سمند SE خریدی معقولانه تری نسبت به تیبا به نظر می رسد.
منبع : تیبا